Blogg

Nu står dom på kö!


 

Nu är det minsann race på cykelbanorna i Stockholm. Partierna far fram som värsta cykelklungor och sjunger lovsånger för cykeln. För ett tag sedan skrev jag om de moderata kommunalråden som lovar att inga cykelbanor ska sluta vid kommungränserna. Sedan kunde vi läsa i DN att MP var ute på stan och undrade vad cyklisterna vill förbättra och idag kan vi läsa i DN på Stockholmsdebatten att V har svaret på hur de ska få stockholmarna att cykla mer och säkert.

C har ju under Per Ankersjös ledning konsekvent och tydligt lyft fram cykelns betydelse i Stockholms trafiksystem under några år så han ligger väl främst i klungan, eller är han en mer slipad cykeltaktiker och ligger på rulle för att slå till i spurten? 

Så då väntar vi bara på att få höra något från S och de andra allianspartierna.  

SD kan vi ju som tur är inte räkna med för de har ju uppenbara och svåra problem med minoriteter…

Nu ska det bli spännande och se hur mycket av detta som lever kvar i det kommande valet och hur de planerande myndigheterna och förvaltningarna kommer att klara av utmaningen att skapa bra förutsättningar för cykeltrafik i Stockholm och i länet.

Jag säger som Doktor Dängroth: ”Jag är skeptisk”


Vi ska bli fler, många fler!


Antal kommentarer: 8

MTB--aren.

Hur få alla pendlare att använda cykel hjälm.Gäller både, dam och herre.


Krister Isaksson

MTB–aren, måste alla ha det?


Arne B

Jag tror de politiska partierna har börjat förstå att cyklister också är väljare.


Krister Isaksson

Arne B, visst är det så och därför är det extra viktigt att när nu i stort sett alla lovar guld o gröna skogar faktiskt granska vad de säger, vad de påstår, vad de tidigare gjort o lovat osv. Flera av dem kommer ju knappast att vända ut o in på sig för att skapa en cykelstad i världsklass…


Cornelis Harders

Nu borde politikerna sluta prata och göra som de lovar. Du har ett flertal gånger visat att det fortfarande är långt till praktisk tillämpning trots alla vackra ord. Trots att åtgärder för cyklister oftast är lätta att genomföra; i många fall behövs inga ändringar i detaljplaner, åtgärderna är rätt billiga och har bra samhällsekonomisk utfall. Det är relativt lätt att offra några parkeringsplatser för exempelvis cykelbanor eller cykelparkering eller för all del för bättre framkomlighet för kollektivtrafiken. Det borde inte vara omöjligt att göra något innan valet 2014. Kör igång nu politikerna, så kan bedöma er efter resultatet i september 2014 i stället för att behöva sätta vårt förtroende (igen!) till många vackra ord utan innehåll.


Krister Isaksson

Cornelis, jag tycker även att de planerande myndigheterna, statliga och kommunala, och deras tjänstemän har en hel del att leva upp till. Vi ska inte heller glömma alla dessa konsulter som är mer eller mindre inblandade i infrastrukturprojekt runt om i landet. Till 2014 skulle det vara fullt möjligt att inventera och cykelanpassa samtliga trafiksignaler där cykeltrafik är tillåten. Tänk vilka förbättringar detta skulle innebära för cyklister och detta till en mycket låg kostnad.


Violet

Varför gillar ni cyklister att cykla som sjutton på löparbanor typ årstaviken och vasaparken??? Kan inte löpare och gående njuta av musik, löpning och mera i den friska luften utan att bli stressad? Hur diktatoriskt kan man vara???


Krister Isaksson

Violet, har ingen aning om varför en del väljer att cykla i Vasaparken, låter inget bra. När det sedan gäller Årstaviken så cyklar jag själv där ofta, det är ju en gång- och cykelväg och ingen löparbana. Cyklar jag som sjutton? Nej men jag cyklar för att förflytta mig och jag vill också njuta av den friska luften, vattnet och den vackra miljön. Och inte bli stressad av gående, löpare, hundar mm som irrar kors o tvärs över gång- och cykelbanan. Det är ju inte DIN väg lika lite som det är MIN utan vi använder den gemensamt. Så vad göra om varken du eller jag tycker att förhållandena är särskilt bra längs Årstaviken men vi båda vill vistas/färdas där? Ja ett förslag är att bygga en separat cykelbana som är skild från gång-/löparbanan så får vi alla plats…



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Antal kommentarer: 2

Lisa

Det är väl samma resultat polisen får när de står vid Slussen och stoppar cyklister! Fulla, drogpåverkade och till tänderna beväpnade cyklister som transporterar kärnavfall…


Krister Isaksson

Hahaha, den var bra Lisa! Kanske kan det vara en del fyllecykling om de står där en lördagkväll…



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Polisen gör fel – jag hade glömt det!


 

Jag ska ju vara ”pappaledig”, vad håller jag på med? Men när jag nu precis läst Patrik Kronqvists ledare Stoppa Lastbilsdöden i Expressen så dyker det upp en del minnen, minnen som gör att jag inte kan låta bli att skriva detta. Jag har ju tidigare skrivit en hel del inlägg om dödsolyckor där lastbilsförare kör ihjäl cyklister (även gående). I början av 2000-talet deltog jag i ett OLA-arbete som Sv. Kommunförbundets representant och expert: ”Tunga lastbilar och dödsolyckor. En bearbetning av Vägverkets djupstudiematerial av olyckor som inträffade på det kommunala vägnätet under de sex åren 1997 – 2002”

Studien innebar en genomgång av ett stort antal dödsolyckor under denna tidsperiod där tunga fordon var inblandade, totalt 73 dödsolyckor med 74 omkomna. Bland de omkomna dominerar oskyddade trafikanter, 50 st.

Det som Patrik Kronqvist ledare fick mig att minnas är bl.a. detta: Ingen av de inblandade lastbilsförarna som alkoholtestats befanns vara påverkade av alkohol eller andra droger. Däremot var det hela 28 stycken av lastbilsförarna  som inte hade testats eller att denna uppgift saknades och i nästan samtliga fall var den förolyckade en oskyddad trafikant. Då vet vi att alkoholpåverkade förare är klart överrepresenterade i dödsolyckor men här ser vi då att polisen, av olika anledningar inte har testat alternativt slarvat bort uppgifter i över 30 procent av fallen.

Om vi studerar de olyckor som skett mellan lastbilsförare och cyklister efter 2002 i Stockholm kan vi vid en genomgång av polisens trafikmålsanteckningar se ett liknande mönster. Jag undrar vad släktingarna till den kvinnan som blev ihjälkörd av en finländsk lastbilförare på Norra Hamnvägen vid Siljaterminalen tänker när de får veta att han inte testades för att han måste hinna med färjan…

Vid dödsolyckor där bara motorfordon är inblandade är det mycket ovanligt att inblandade förare inte har testats för alkohol och droger.

Vad är det vi ser här? Är det en diskriminering och en värdering av trafikanter från polisens sida utifrån färdmedel? Satt du i en bil och blev ihjälkörd av en lastbilsförare testar vi, gick eller cyklade du så hoppar vi ibland över! Samma myndighet vars representanter gärna uttalar sig om cyklisters beteenden och brister i media.

Rikspolischefen Bengt Svenson och Bengt Svensson, Trafikansvarig i Rikspolisstyrelsen, jag hoppas en hel del blivit bättre vad gäller polisens arbete sedan denna studie. Sett till hur vissa av era medarbetare uttalar sig om cyklister som grupp samt hur trafiksäkerhetsarbetet hos polisens genomförs har ni  en hel del att arbeta med, även vad gäller er trovärdighet. Se till att utbilda er personal till att bli en systemutformare som faktiskt kan bli en kraftfull part som bidrar till bättre trafiksäkerhet.

 

Relaterade inlägg:

 


Antal kommentarer: 12

DE

När jag blev påkörd av en svängande dansk turistbuss i centrala sthlm (som svängde vänster fast det var bara tillåtet med högersväng i den fil han låg) så noterades detta aldrig i polisprotokollet (dvs att bussen faktiskt bröt mot trafikregel utöver att han körde på mig). Detta upptäckte jag först efter att åklagaren lagt ner målet med anledningen ”olyckor händer – ingen kan klandras”. Då fick jag efter det hjälp av stadsbyggnadskontoret (eller vilken myndighet det nu är som kan ta fram vilka filer/trafiksskyltar som finns längs en väg) att ta fram en karta som tydligt visade att bussen faktiskt svängde mot förbjuden vänstersväng. Men det hjälpte inte. Åtalet lades ner. Och jag vet knappt om han fick böter ändå. Där tycker jag poliserna var riktigt trötta i sin rapportering.


Håkan

Jag körde omkull (med bil) för ett antal år sedan. Då var polisen och tog alkotest på mig på sjukhuset. Det var jag jättetacksam för så att jag inte behövde ha någon obekräftad misstanke mot mig. Om jag hade kört ihjäl någon skulle jag kräva att få blåsa.


Krister Isaksson

DE, det skulle vara ett intressant forskningsområde: finns det skillnad i hur polisen hanterar trafikolyckor med avseende på trafikslag? Hoppas det för övrigt gick bra med dig i olyckan.


De

Jag borde kolla om min busschaufför fick blåsa. Hur kollar man det?
(Jag fick väl mkt av det jag gillade förstört men försöker att inte fundera för mycket på det. Kommer väl ändå bli bitter för eller senare 🙂


Krister Isaksson

De, det bör finnas en sk trafikmålsanteckning som polisen upprättat om de varit på platsen. Du skriver polisprotokoll i din tidigare kommentar, kan vara samma. I så fall finns en ruta som är kryssad om alkotest genomförts o utslag av detta.


Dmitri F

”Jag undrar vad släktingarna till den kvinnan som blev ihjälkörd av en finländsk lastbilförare på Norra Hamnvägen vid Siljaterminalen tänker när de får veta att han inte testades för att han måste hinna med färjan…”
FY FAN!
Det är det sjukaste jag har hört på länge, måste jag säga.
Fy fan.


Sven-Erik

Hur många/hur stor andel av de som deltog i bilparaden på Tranarpsbron alkoholtestades? Var är tidiningsartikeln som skriver att vinterbilister är sin egen värsta fiende?
Det är lite som Michael Schermer skrev apropå skobombaren:
1) Ett misslyckat försök -> hundratusentals kontrolleras.
2) 40 000 mord relaterade till handeldvapen -> ingen åtgärd


Krister Isaksson

Dmitri F, det hela är djupt tragisk och för mig speglar det ett synsätt, en värdering, som är högst oroande.


Krister Isaksson

Sven-Erik, det var en bra fråga. Sett till omfattningen på den olyckan kan nog en och annan slunkit igenom. Eller så har polisen lärt sig genom åren och genomförde en storartad insats.


Erik Sandblom

Men polisen stoppar cyklister som svänger höger vid rödljus, det är väl bra? Haha.
Nej det var inte ens roligt. Det är ju helt sjukt allting.
Tack för att du berättar allt det här för oss Krister.


Krister Isaksson

Erik, jag har egentligen inga problem med att polisen stoppar cyklister som cyklar mot rött men de ska inte måla upp det som ett målinriktat och effektivt trafiksäkerhetsarbete. Säg som det är, vi är ute efter att sätta dit folk och uppvisa statistik. Alternativt är det ju så illa att de faktiskt tror att de ägnar sig åt trafiksäkerhetsarbete…
Tänk så mycket klokare de kunde använda sina resurser…


Dmitri F

Ignorans eller hyckleri, det är frågan?



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Slutet närmar sig för mig


 

Så är det den 1 maj och det är dags att sadla om. Jag går på några månaders föräldraledighet, ska ut med döttrarna, cykeln, cykelkärran och njuta av andra delar av livet och verkligheten. Bloggen kommer självklart att leva vidare, dock med en annan frekvens och kanske med lite andra betraktelser. Exempelvis utmaningen att färdas runt med en cykelkärra på smala cykelbanor och bland alla dessa hinder som finns på våra cykelbanor. Men det fixar Cyklingsutredningen inom kort, bara att ge sig ut i körbanan och kräva sin plats bland ”Motormännen”, hoppas de inte ser mig som en framfusig cyklist!

Ni kan även följa mig på Twitter

Ut och njut av cykeln, våren och sommaren!


Så här vackert kan det vara när man färdas med cykel!


Antal kommentarer: 11

Johan Erlandsson

Kul att stöta på dig i förrgår, synd att det blir mindre bloggande ett tag! Kanske avsluta med ett inlägg om nya svenska lastcykeln Velove? Sista chansen idag om du vill hinna före den där stora tidningen på Kungsholmen! 🙂 Här är resberättelsen Göteborg-Stockholm, och om vad som hände i Stockholm:
http://www.ecoprofile.se/thread-2702-Velove-lastcykel-prototyp-2-Goteborg-Stockholm.html
Så här kan det bli med döttrar och lastcykel:
http://www.facebook.com/photo.php?fbid=498626326852873&set=a.479615358753970.1073741827.413767748672065&type=1&theater


Krister Isaksson

Johan, detsamma! Tack för tipset o länkarna. Önskar att jag hade tiden för lite mer om lastcykeln, kanske kan vi göra nåt lite längre fram och kanske i tidningen?!


Johan Erlandsson

Självklart! Det kommer bli fler nyheter. Nu när vi är nöjda med grundkonstruktionen kommer vi börja jobba med tillbehören, som kaross, skåp, semi-trailer, barnbänk m.m. Viktoptimering och att göra den så billig som möjlig att tillverka är också viktiga frågor för oss, som kanske kan vara intressant att skriva om.


Arne B

Njut av pappatjänsten, Krister! Jag kommer sakna dina texter med väl underbyggd ilska, men anar att du återkommer med förnyad kraft – så småningom.
Trevlig sommar!


Krister Isaksson

Arne B, tack, men jag är redan tillbaka! Sa bara att frekvensen skulle gå ner men nu undrar jag… Vi får se!


manne

pappaliv med barn och cykelkärra! å vad härligt det låter. passa på att njut!
jag minns mina söner när de var små för typ 20 år sen..och alla cykelutflykterna vi gjorde.


Krister Isaksson

manne, det är härligt och jag njuter, men det är inte”ledighet”! 😉


Martin H

Hej Krister,
Nånting att fundera över när du är föräldreledig – fast allt är inte bra här är det mycket sämre i min hemland – se här:
https://witness.guardian.co.uk/assignment/5179177ce4b0053f4e6bb915


Krister Isaksson

Martin H, hahaha, ja jösses! Man tror ju att det är ett skämt eller dålig film men det är verkligheten vi ser, rätt upp o ner. Så illa är det ju inte här men vi ska ju inte på något sätt jämföra oss med något som uppenbarligen inte är cykelinfrastruktur överhuvudtaget. Kan inte låta bli att undra hur det står till i huvudet på de som skapat detta…


mbillberger

Måste haka på lite på Martins kommentar och din egen om cykelkärra på smala cykelbanor. Är det någon som vet hur det ligger till med tolkningen av trafikförordningen (bl a 3kap 6§)? Dvs om det är fysiskt omöjligt att köra på cykelbanan, är man då ändå skyldig att hålla sig där? Jag tänker på ett par cykelbanor i min omgivning där jag med kärra alternativt triken måste svänga av ut i terräng alternativt lyfta mitt fordon över hindren. På andra ställen går det visserligen att ta sig fram, men då förenat med stor fara (givetvis med hänsyn tagen enligt 3 kap 14-15§§)?


Krister Isaksson

mbillberger, oj den var inte lätt. I slutändan en sak för polis och ev. domstol. Rent praktiskt så är det ju bara att cykla där man kommer fram och där det inte råder förbud för cykeltrafik.



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Att påverka och förändra


 

Jag skrev ju i ett inlägg i mars om att cykelbloggare i London påverkat cykelsatsningar i London och jag påtalade att det är likadant i Sverige. Här kommer ett konkret exempel: Cykelinfrastruktur i världsklass – trafiksignaler, ett blogginlägg jag skrev i november 2012 och som handlade om hur trafiksignaler kan göras cykelanpassade och hur underutvecklat detta område är i Sverige.

Nu har jag blivit kontaktad av en leverantör av denna typ av utrustning, en leverantör som skrev denna kommentar i inlägget: ” Christer! Säg inte att tekniken är ”outvecklad”, för det är den inte… Det finns massor av bra teknik för cyklar i trafiksignaler, framför allt vad det gäller detektering, för att slippa ”trycka på knappen” och bli anmäld i tid, på samma sätt som bilar blir. Den rätta benämningen torde snarare vara ”oanvänd”…”

Jag svarade: ” Leverantör…, du har helt rätt. Jag skulle varit tydligare och skrivit ”den teknik många kommuner och Trafikverket väljer att använda är outvecklad och omodern”. Tack för påpekandet och så önskar jag att ni lägger stor kraft på marknadsföring av dessa produkter mot kommuner och Trafikverket!”

Varför kontaktade då leverantören mig? Jo för att informera om att min uppmaning och blogg har inspirerat dem och lett till att de nu kommer intensivt marknadsföra utrustning för att förbättra denna del av cykelinfrastrukturen. Det handlar bl.a. om utrustning för att prioritera cyklister i trafiksignaler, för att utföra cykelräkningar, varningssystem vid högersvängar samt utrustning för att genomföra grön våg för cyklister.

Så nu är det bara för kommuner och Trafikverket att öppna sinnena och plånboken, framtiden är här och vill ni samt menar allvar med era cykelsatsningar så kan vi bl.a. ha denna lösning för cyklister, allgrönt:


Grönt överallt och på en gång! Foto: Fietsberaad

Och då cyklar man så här och det ser ut så här:


Vilken framkomlighetsåtgärd för cykeltrafik! Foto: Fietsberaad

 

Relaterade länkar:

 

Ni kan också följa eller nå mig på Twitter

 

 


Antal kommentarer: 13

jome

Riskerna med kraftigt ökat antal cyklister för tex singelolyckor, olyckor med gångtrafikanter och vid omkörning mellan cyklister bör inte glömmas bort. Säkrast är det i en bil. Små bilar med låga utsläpp är en viktig transportfaktor i framtidens städer.


manne

Jome: små bilar i all ära men städerna har inte rum för all biltrafik. Det är inte den sortens stad vi vill ha Därav bör vi få fler cyklister. Likaså har det visat sig att fler cyklister leder till färre olyckor överlag. Likaså kommer fler cyklister att leda till att trafikflödena planeras så att det blir säkrare för alla parter.


Krister Isaksson

jome, håller helt och hållet med dig att riskerna inte bör glömmas bort. En stor del av mina blogginlägg har handlat om detta och vad som kan göras för att förbättra förhållandena så det finns absolut ingen risk att jag glömmer det!


Johannes Westlund

Jome: När bilen introducerades blev antalet döda och skadade så katastrofalt att det var den vanligaste dödsorsaken för människor mellan 15 och 35 år under 1950-talet. I pressen användes begrepp som ”bildöden”, ”ny farsot” och likannde. Finns väl beskrivet i ”Bilsamhället” av Per Lundin. Det är först flera decennier och åtskilliga miljarder i satsningar senare som vi ser att bilen börjar bli någorlunda trafiksäker. Det handlar om enorma satsningar på forskning och utveckling (FOU), säkrare infrastruktur, ett helt nytt planeringsparadigm (SCAFT-68) och mängder med andra satsningar.
Motsvarande energi har inte lagts på trafiksäkerhet för cyklister. Att säga att bilen inherent är säkrare är så fruktansvärt historielöst och okunnigt att det saknar motstycke. I själva verket är cykeln mycket säkrare. Vilket man ser om man jämför Australien och Holland, ett utpräglat billand med ett utpräglat cykelland. Trots den utbredda cyklingen i Holland så är säkerheten betydligt bättre i Holland.


jome

johannes; intressant med dina referenser till bilismen på 50 talet, mycket var annorlunda då. historia kan ju knappast användas som en beskrivning av verkligheten idag. har du några faktiska belägg för att skillnaderna mellan holland och australien verkligen beror på cykling?


Mia

Jome, har du några faktiska belägg för dina påståenden/åsikter?


Johan

Jome, historia kan ju i allra högsta grad användas för att förstå och beskriva förhållanden idag, se bara Martin Emanuels avhandling Trafikslag på undantag som Krister bloggat om tidigare.


jome

Jag är ganska pragmatiskt lagd, vet inte hur det är med teknikhistorikerna på KTH. Gång och cykling medför bägge en dödsrisk som är cirka 4-7 gånger så hög jämfört med att åka bil, räknat per personkilometer. Smarta bilar kommer att vara en del av städernas transportsystem för lång tid framöver.


Erik Johansson

I Spanien har de skyltar som säger att det blir grönt om ”x sekunder”, det är något jag skulle vilja ha innan nedförsbackarna runt omkring Götgatan. Så kan man ta grönljusen i 30km/h.


Krister Isaksson

Erik, då får alla rödljusgående se upp och dom är många i Stockholm! Vet inte om jag tycker det är så klokt på just den platsen…


Johannes Westlund

Jome: Referensen till 50-talet visar bara att bilen inte nödvändigtvis är säkrare än cykel. Det har skett en enorm anpassning till bilen och dess förutsättningar för att nå de resultat som vi ser idag. Anstränger man sig lika mycket för att göra cykling säkert så finns goda skäl att anta att cykel skulle bli ett betydligt mera säkert transportmedel.
Sen bör man ju också beakta att detta blir en slags ”allmänhetens tragedi”. Det är kanske mer fördelaktigt för mig att sitta i en bil säkerhetsmässigt vilket då kanske leder till att jag väljer bil. Detta ökar dock riskerna för alla andra som inte tar bil. Detta leder till att fler tar bilen. Men fler bilar på vägarna leder till att risknivån ökar kraftigt även för alla som sitter i bil. Ett väldigt konkret exempel är att Sveriges rektorer menar att den största säkerhetsrisken för skolbarnen är föräldrarna som skjutsar sina barn med bil. På grund av att säkerhetssituationen försämras väljer allt fler föräldrar att skjutsa sina barn och gör därmed problemet större vilket formar en nedåtgående spiral med större risker och fler bilar som leder till större risker och fler bilar.
Samma typ av problematik omgärdar bilen på fler områden. Exempelvis så är det bra för mig att välja bilen för att det går fort att ta sig runt. Men väljer alla bilen blir det trafikstockningar och tiden människor får lägga på resor ökar, trots att det då var meningen att de skulle minska. Vi har också miljöproblematiken. Om jag tar bilen så är jag delvis skyddad av kupéfilter och måste inte vara ute i den dåliga luften lika mycket. Men om alla väljer bilen blir luften så dålig att alla är förlorare. Det som är bra för mig individuellt är inte alltid det som renderar i det kollektivt bästa. Ofta resulterar det snarare tvärt om i något kraftigt suboptimalt. Tradgedy of the commons och allt sånt där.
Holland är ett livs levande exempel på vad som händer om man bryter de nedåtgående spiralerna. Det är ett av världens trafiksäkraste land, trots att många cyklar och trots att nästan ingen använder cykelhjälm. Forskare hävdade på Newsmill att de funnit sambandet att fler cyklister innebär en säkrare stad – för alla.
Det går inte att som du gör beakta bara individuell risk med att välja olika transportsätt och sedan använda detta som något induktivt antagande vilket renderar i en slags *girig algoritm”.
I slutänden går det inte att ändra fysikens lagar. Hur mycket plåt vi flyttar och hur snabbt vi flyttar oss påverkar ofrånkomligen hur illa det blir när olyckan är framme. Och olyckor har en obehaglig förmåga att hända när *vem som helst* är aktörer i systemet.


Erik Johansson

Krister: Jorra jag håller med, härligt att försöka ta just den där högersvängen i 7km/h, just nu är det gångfart i denna passage.


jome

Johannes: måste nog passa debatten på din nivå.



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Vi vill men det blir ju hela tiden så fel…


 

Nyligen gjorde ju ett antal moderata kommunalråd i Stockholms län ett utspel i DN Stockholmsdebatten om att de minsann är ansvariga och ska göra det enkelt för stockholmarna att välja cykeln. Att cykling över kommungränserna på bra cykelinfrastruktur måste vara möjligt, eller som de själva uttrycker det: ”Men en cykelväg ska inte ta slut vid kommungränsen – och där är det vårt ansvar att göra det enkelt för stockholmarna att välja cykeln”.

Så Sten Nordin (M), kommunstyrelsens ­ordförande i Stockholms stad, Ulla Hamilton (M), trafikborgarråd i Stockholms stad, Mats Gerdau (M), KSO i Nacka kommun och Fredrik Saweståhl (M), KSO i Tyresö kommun samt Helena Sundberg Trafikverkets regionchef. Hur tycker ni att lyckades vid ert stora samarbetsprojekt Trafikplats Hedvigslund, Ältabergsvägen/Töresjövägen?

Här ser vi några bilder från platsen som stolt invigdes i slutet av 2012 av några av dessa personer.


En dubbelriktad cykelbanan som börjar/slutar i det tomma intet och sen en mindre klokt placerad busshållplats ovanpå det hela. Självklart är cykelbanan för smal och delas med gående, hur underlättar detta att välja cykeln eller för den delen att åka kollektivt genom att behöva stå och vänta på bussen i cykelbanan? Foto: M Holt


Och här slutar cykelbanan, rätt ut i körbanan! Enkelt att se när det är mörkt och inte helt lätt att korsa vägen när man tvingas över till ena sidan. Självklart ligger det nära en kommungräns över vilket cyklandet skulle underlättas enligt dessa kommunalråd. Foto: M Holt


Regional cykelpendling rätt igenom busshållplatsen. Självklart en gemensam gång- och cykelbana. 3 meter bred och utan separation, enligt uppgifter från Nacka så uppfyller den Nackas standard, minimistandard är 3,0 meter för gemensam dubbelriktad gång och cykelväg. Försöka att cykla, möta en cyklist och samtidigt passera en gående eller någon som kliver av/på bussen på 3 meter! Den slutat också i tomma intet lite längre fram…  Foto: M Holt

Vi kan här se att dessa kommuner och Trafikverket fortsätter att bygga cykelinfrastruktur av undermålig standard och cykelvägar som slutar i tomma intet. Det som är ytterst märkligt är att det på denna plats finns det hur mycket utrymme som helst att skapa goda förutsättningar för cykeltrafik men ändå gör dessa inblandade parter ett aktivt val att inte göra bra förutsättningar, det räcker så att säga med minimistandard. Så då är väl det bara att föra in detta nybyggda objekt i den nya regionala cykelplanen för omfattande ombyggnad då det på intet sätt uppfyller grundläggande standard för cykeltrafik.

Vi har en lång, mycket lång, väg att cykla innan det kan göras på vettig infrastruktur för cykeltrafik får man konstatera. Under tiden får vi väl dessvärre vänja oss vid att det kommer att fortsättas skapas cykelinfrastruktur av undermålig standard trots alla fina löften…

 

 

Relaterade länkar:

 


Antal kommentarer: 15

Styrbjörn

Riktigt tråkigt. Jag tycker att jag varje dag här i Göteborg cyklar förbi riktiga idiotlösningar som är helt nybbygda. Eller platser där det varit bra men förstörts helt (ex Munkebäcksvägen där man planterat träd i gångbanan så att en barnvagn inte har annat val än att ta cykelbanan).
Såg ett riktigt praktexempel i Gamlestaden där det var målat gångbana och dubbelriktad cykelbana på en 1,5m bred remsa, avskärmad av en rejäl kant, som några meter senare övergick i två stora glasade busskurer. Tänkte tyvärr inte på att stanna och ta kort men får nog göra det nästa gång jag passerar.


Krister Isaksson

Styrbjörn, detta är för mig otroligt märkligt. Vi ser ju inte ETT misstag i arbetet utan det är ett systemfel utan dess like, sprid över stora delar av landet. Det är hundratals yrkesmän och yrkeskvinnor inblandade som uppenbarligen, medvetet eller omedvetet, skiter i konsekvenserna för cyklister (och gående) till följd av deras handlande…


Dmitri F

Jag blev rätt arg när jag läste det där utspelet. De pratar om kommungränser, som om infrastrukturen inom kommunerna var fulländad och det var en liten snutt cykelbana som saknas vid kommungränsen…
usch.


Krister Isaksson

Dmitri F, och det som de planerar och bygger i kommunen blir ju uppenbarligen inte bra heller… Det är ju en sak att det som är 10, 15, 20, ja 30-år gammalt har brister men detta, det nybyggda, som ska stå här i 30 år är så dåligt är ju skrämmande och ger ju inte hopp om framtiden.


Manne

nackdelen är ju att man planerar och bygger vägar etc först och sen kommer man på att det måste till lite gång OCH cykelvägar också. Var ska vi lägga dem ?
Det vore kul som omväxling att stadsplanera och först planera för ett ”bilfritt” samhälle, dra cykelvägar, trottoarer och så får bilarna ta det som finns kvar. Det borde vara bilarna som ska åka under och över och slingra sig fram.
Jag tycker du (och andra kunniga ) ska byta yrke 🙂
Ni bör vara lärare på KTH och andra ingenjörsutbildningar och fostra framtidens byggare o planerare!


Krister Isaksson

Manne, så är det ofta men inte helt o hållet i detta fall, här finns hur mycket yta som helst för att skapa bra lösningar för cykel, så inte ens då klara man av det…
Kul att du tar upp detta med utbildning. Kan inte låta bli att tala om att jag INTE har en ingenjörsutbildning från någon av landets tekniska högskolor. Detta kan ju även ses som ett underkännande av landets civilingenjörsutbildningar, hur många timmar cykelplanering och cykeltrafikskunskap tror ni finns i dessa utbildningar? Själv har jag ”gästspelat” och föreläst om cykelplanering ett antal gånger på KTH här i Stockholm, tror det var 3 x 40 min varje gång… Och det var ett antal år nu sedan sist. Så inte är det på dessa institutioner man ska gå om man vill lära cykel och detta är ju en starkt bidragande orsak till att det ser ut som det gör, vi har så att säga inte lärt oss annat när vi sedan kommer ut i yrkeslivet och där till stora delar möter personer som genomgått samma sorts utbildning. (med undantag av Lunds Tekniska högskola som under ledning av Christer Hydén gjort omfattande pionjärarbete för cykel)


Christer H

Tjena!
Trafikverket fortsätter att trampa i gamla spår, där 1:a, 2:a och 3:e prio är att göra livet så bekvämt som möjligt för de bilburna, något som de tyvärr delar med åtskilliga gatu-/trafikkontor i landet. När man känner sig tvungen att också ta med icke bilburna, blir det något som visar att det finns en hel del kompetenslyft att jobba med. Men är det som visas på bilderna verkligen en cykelbana – jag kan inte se vare sig skyltning eller markering?


Krister Isaksson

Christer H, jo det är en gc-bana men till skillnad mot bilvägen så är den fortfarande inte riktig klar vad gäller bl.a. målning och skyltning. Detta trots att invigningen skedde i november 2012. Märkligt kan tyckas, vi ser ju sällan att man inviger bilvägar där det saknas både målning och skyltningen, men varför skynda där leksakstrafikanter ska färdas?


Martin H

Hej Christer H,
Det är jag som tog bilderna.
Enligt trafikverket är detta en cykelbana. Jag ställde samma fråga till projektledaren, Bertil Nilsson (bertil.nilsson@trafikverket.se) som bekräftade det. För att citera honom:
’Projektet är klart och slutbesiktigat’.
Jag ställde samma fråga till Nacka trafikkontor. De har fått slutbesiktningsrapport från Trafikverket för granskning. De svarar:
’Den cykelbana som är byggd i trafikplatsen och cirka 200m västerut från rondellen norr om tyresövägen är färdiga’
och…
’Den cykelbana som är byggd i trafikplatsen uppfyller Nackas standard’.
men…
’Frågan angående skyltning och målning är något vi måste prata med trafkverket om’.
Jag har ställt två frågor till båda Nacka trafikkontor, Stockholms stad (som medverkade) och trafikverket:
1) vilken standard har använts i lösningen?
2) vad är rutinen för att rapportera och få åtgärdat felaktigheter och fåror i lösningen?
Inte ett ljud.
Min slutsats är att Trafikverket har inte kompetens att bedriva arbete med cykelbanor. Men jag undrar om det är värre än så – att Trafikverket bedriver medveten diskriminering mot cyklister.
Lagen däremot är otydlig men jag är inte jurist. Har tittat i Vägmärkesförordning (2007:90) (www.lagen.se). Där står det:
’Påbudsmärken som anger att ett visst slag av trafik är påbjuden anger även förbud mot annan trafik, om inte annat är föreskrivet.’
Men efter de saknas påbudsmärken för gående antar jag att det är inte förbjuden att cykla där. Tacksam om någon kan berätta för mig om jag bryter mot lagen om jag cyklar på vägen eller på cykelbanan-som-är-inte-markerade-som-en-cykelbana.


Styrbjörn

Krister, kul att det där med utbildning kommer upp. Vad ska man ha för utbildning om man ska ge sig in i det här träsket?
I nuläget känns det som om det vore mitt drömjobb att stånga sig blodig mot etablissemanget i den här frågan. Handlar det bara om att få in en fot på rätt ställe eller är det något som är viktigt att ha med sig utbildningsmässigt?
(Läser för tillfället Företagsekonomi inriktning logistik med ganska mycket kurser i kulturgeografi.)


Krister Isaksson

Styrbjörn, vet inte riktigt vad jag ska svara på din fråga. Området domineras självklart av ingenjörsutbildade men det blir mer och mer tydligt att detta handlar om så mycket mer än bara ’ingenjörskunskap’. Eftersom majoriteten har ingenjörsutb. så blir det ju lätt att man rekryterar det man känner igen och det blir därmed en barriär för dem utan ingenjörsutb. Mitt råd är att om du verkligen vill så engagera dig allt du kan, ligg på, visa att du finns o vad du vill. Sen handlar det ibland också om tur och tillfälligheter!


Styrbjörn

Krister, det var mer en fundering när ämnet ändå var uppe. Jag har lite egna tankar om hur jag ska ta mig vidare men det är ett tag kvar på utbildningen så än så länge roar jag mig med att läsa på och vara lite extra uppmärksam i verkligheten. Kurserna jag har kvar känns allt annat än irrelevanta så jag sitter nog kvar i båten tills vidare.
Den som lever får se helt enkelt och tjockast pannben vinner.


Krister Isaksson

Styrbjörn, ja envishet är minst sagt en mycket viktig egenskap när det gäller att arbeta med cykel. Vidare måste man ha stort tålamod, vara ständigt redo att möta fördomar, okunskap och idioti.


Lars

Jag tror att vi måste försöka påverka redan i planeringsstadiet om det ska bli någon ändring. För närvarande planeras t.ex. nya cykelvägar längs med Kvarnholmsvägen i Nacka och Landsvägen i Sundbyberg. Jag har begärt ut ritningar för båda men har fått svaret att de ännu inte är klara. Det borde vara åtminstone lite lättare att få gehör för våra synpunkter innan bygget sätter igång än efter invigningen.


Krister Isaksson

Lars, bra och visst är det bättre att komma in och ev påverka i ett tidigt stadie. Och när det gäller exploateringsområden avgörs mycket redan i samband med detaljplanerna. Se mitt tidigare inlägg: http://www.bicycling.se/blogs/kristerisaksson/det-blir-som-man-planerar-del.htm



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*