Blogg

Nu ska det tävlas!


 

Bildkonstverk på cykelväg

Nu har Karlstad kommun i samarbete med konstkonsult Monika Gora utlyst en tävling om ett eller flera bildkonstverk på en cykelväg som sträcker sig utmed Klarälven, från stadens centrum och vidare sex kilometer norrut. Konstverket, eller konstverken, kommer att utföras med så kallad markeringsmassa och i tävlingsprogrammet beskrivs de som en horisontell teckning eller målning som man beträder och cyklar över. Det handlar alltså om att föreslå en konstnärlig gestaltning på cykelbanans asfaltyta. Förlaget är inte platsspecifikt utan exakt plats väljs ut av juryn efter avslutad tävling. Vidare kan förslaget ha en direkt relation till Karlstad även om det inte är något krav.

Tävlingen pågår tom 15:e mars.

Vilken rolig idé och kul att Karlstad kommun uppmärksammar cykel på detta sätt. Bra jobbat och jag hoppas fler tar efter. Nu är det bara för Peter Dahl, Ernst Billgren och Carl-Johan De Geer mf l att sätta igång och doppa penseln i färgburken…

Du kan läsa mer om tävlingen här.



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

De redan samhällsekonomiskt lönsamma cyklisterna


 

Många av cykelsatsningarna som föreslås och genomförs runt om i landet motiveras ofta med ökad folkhälsa och/eller miljöskäl. Det är bra om fler cyklar för den ökade fysiska aktiviteten och/eller att en del som idag kör bil börjar cykla är de bakomliggande tankarna. Satsningarna motiveras sällan med att de kanske är nödvändiga och bra för de som faktiskt redan cyklar idag och många gånger gör det under urusla förhållanden. Därför är det glädjande och mycket intressant att läsa Jonas Eliassons och Maria Börjessons rapport ”The value of time and external benefits in bicycle appraisal” CTS Working Paper 2011:22. Rapporten har något år på nacken men jag tycker den är värd att uppmärksammas igen.

Deras slutsats är att det förmodligen är mycket samhällsekonomisk lönsamt att satsa på cykeltrafik och då inte för att detta skulle minska biltrafiken särskilt mycket utan för värdet av bättre cykelinfrastruktur för cyklisterna. Så vi behöver inte få överflyttning från bil till cykel för att det ska var samhällsekonomiskt lönsamt, vi behöver inte heller bli fler som cyklar, vi behöver inte heller få hälsoeffekter, det räcker med att det blir bättre för de som redan cyklar idag för att det ska vara lönsamt!

Några citat från rapporten:

”However, the valuations of improved cycling speeds and comfort are so high that it seems likely that improvements for cyclists are cost-effective compared to many other types of investments, without having to invoke second-order, indirect effects. In other words, our results suggest that bicycle should be viewed as a competitive mode of travel and not primarily as a means to achieve improved health or reduced car traffic.”

”Hence, the expectations that cycling improvements will yield large health or environmental arguments seem exaggerated. But on the other hand, there is no need to retort to “secondary effects”-argument to motivate cycling investments. The bicycle is in many contexts and circumstances an extremely efficient mode of transport – cheap, fast, reliable and requires little space or physical  investments. As we have seen, the value of cycling time savings is potentially very high. In our opinion, the bicycle deserves to be viewed as an important and efficient mode of transport – rather than simply a means to obtain other effects.”

Underbart att läsa att det jag och många andra gjort i åratal har ett stort värde för samhället!

Så planerande myndigheter och beslutsfattare, vad väntar ni på? Hur mycket mer fakta, kunskap, underlag, goda argument etc. om cykelns roll och betydelse i trafiksystemet ska det behövas innan vi verkligen ser omfattande och riktiga cykelsatsningar? Hur länge ska vi behöva leva med en frusen ideologi?

 
Här står ni och är redan lönsamma, tänk vad lönsamma ni skulle vara med lite bättre framkomlighet! Anders Borg skulle bli Joakim von Anka…

Cor, tack!


Antal kommentarer: 5

Manne

visst är det konstigt att man räknar blisters vinster i varenda minut de kan tjäna på ny förbifart eller annan lösning men aldrig inser att vi cyklister ofta får en 50% ökad restid varje vinterdag pga dåligt underhåll eller att vi sommar som vinter får längre restid än det borde vara för att man tvingas cykla upp och nerför underfarter, snirkla förbi grindar etc.
Men jag tror planerarna ofta tror vi vill ha vackra vägar att promenadcykla på. Vi är inte trafikanter. I vår stad Skövde skulle de bygga en cykelväg och första utkastet hade lutningar knappt godkända och gick på slingrigt vis genom vackra hagar. Bilvägen samma sträckning gick rakt platt och fint. men tack vare idogt arbete från naturskyddsföreningen mfl kom cykelvägen att dras parallellt med bilvägen. Dock med en liten backe extra 🙂
Detta till förmån för både cyklister och naturvården!
Läs även Ljungbergs debattartikel: http://www.sydsvenskan.se/opinion/aktuella-fragor/bilens-roll-blir-en-annan/


Krister Isaksson

Manne, ja visst är det underligt hur olika trafikslagen behandlas. Det sitter djupt inrotat i våra sinnen. Det verkar finnas grundläggande frågor som berör oss över lång tid. De verkar inte kopplade till företeelser utan till vårt mänskliga beteende, våra värderingar och våra attityder.


Johannes Westlund

Det är på många sätt fint och bra att det finns möjlighet till flaneringscykling. Det är något i alla fall jag stödjer. Men alla stråk som anläggs för sådana ändamål borde bekostas av en annan budgetpost, typ ”rekration” eller ”turism”. För det är ju inte infrastruktur. Det liknar mer park eller strandpromenader till utförande och syfte.
Sen så finns det väl ingen motsats mellan genaste vägen och vackraste vägen alla gånger. Men det verkar som att prioriteringsordningen blivit fel. Snabba och smidiga sträckningar är i regel viktigare än att det är naturskönt. Dock inte alltid, beror på hur bullrig omgivningen är och hur lång omväg den rimligt tysta vägen innebär.


anders Nyström

Det är dags att våra trafikbyrokrater far ut i omgivande länder och lär sig trafikplanering även för cyklister. Börja med Köpenhamn, så blir det inte så dyrt.
Sedan kan väl Polisen göra en resa ner också/ / Cyklist på E4


Krister Isaksson

Anders, det blir många som måste åka… 😉 ibland tror jag att det mer handlar om att många inte vill förändra mer än att de är okunniga om alternativen.



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

God jul & gott nytt år!


 

Så är detta året snart till ända, många fina cykellöften har lovats, en del besvikelser har det varit och summa summarum kan allt bara bli bättre!

Jag började också blogga detta år efter ett antal år som cykelplanerare i offentlig tjänst. Känns väldigt befriande och roligt måste jag säga och jag hoppas jag lyckats förmedla lite kunskap på området samt väcka en del frågor. Några av de mer uppmärksammade inläggen här varit:

Hallå, det är ju för fan inte min döda vinkel!

Serien: Titta en cykelbana, vad kan vi använda den till?

Polisens häxjakt på cyklister

Går det att överleva som cyklist?

Vi får väl hoppas att nästa år innebär lite rakare och snabbare väg för cykelns roll och plats i transportsystemet än vad bilden nedan visar:

  Här går det mest runt runt och inte så fort… Foto: Luca Mara

Önskar er en god jul och gott nytt år och hoppas vi ses nästa år i cykelns underbara värld!


Antal kommentarer: 1

Peter

Önskar detsamma och fortsätt med det suveräna bloggandet!



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Kommer vi komma fram i vinter? Del 8


 

Svaret på denna fråga börjar allt mer närma sig ett rungande NEJ om man cyklar i Stockholm! Det är verkligen en snöröjning som är världskass. Se bilden nedan, från Lingvägen i söderort. Gång- och cykelbanan är helt blockerad av ett snöberg, nu snart två och en halv vecka efter snöfallet. Gång- och cykelbanan på andra sidan är överhuvudtaget inte röjd. Så här tvingas alltså gående och cyklister rätt ut i körbanan, bra jobbat Stockholms stad och PEAB! Du som satt i maskinen som lämnade snöberget här, är du lobotomerad eller? Och Lars Thiberg, vd Peab för drift och underhåll i Stockholm, som anser att snöröjningen fungerat bra, har du ingen som helst yrkesstolthet? Antingen är du ju helt blind och okunnig om situationen eller så är du en stor jävla lögnare. Vilket ju är bra egenskaper för en VD! Fast det är klart, när det hänger viten i luften så står du väl inte och erkänner i media att ni totalt fuckat upp. Det kan ju bli lite kostsamt och vi måste ju tänka på profiten…

  Lingvägen 2012-12-19, tack Alvin för bilden.

Ett annat talande exempel på strålande insatser av PEAB ser vi på dessa bilder:

  Gjörwellsgatan 2012-12-19 Vi försöker röja cykelbanan och cykelöverfarten men inte fan ska man kunna cykla upp på cykelbanan på andra sidan!

  Gjörwellsgatan 2012-12-19 Se hjulspåren efter snöröjningsmaskinen, inte fan ska jag sätta ner plogen i backen och röja cykelbanan.

PEAB, två och en halv vecka har det nu gått sedan snöfallet och staden är fortfarande full av liknande exempel där ni har ansvaret. Ni visar verkligen upp vilket kompetent företag ni är, eller som ni skriver på er hemsida: ”Peab Drift & Underhåll skapar trivsel och trygghet utomhus”. Det är tydligt att vi har helt olika uppfattning vad som är trivsel och trygghet…

Red, här kan ni läsa mer om hur PEAB dumpade tonvis med snö fel och som självfallet rasade ut över cykelbanan. Bara ett litet regionalt cykelstråk! Uppenbart kan de inte läsa kartor och då är det ju inte konstigt att det blir fel med snöröjningen som ju baseras på snöröjningskartor

Del 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7


Antal kommentarer: 3

Jonas T

Jo, man frågar sig var yrkesstoltheten finns hos vd och maskinförare. Kan inte bara vara kommuners beställningar som brister. Vore intressant att höra vad som rör sig huvudet på föraren när snöhög efter snöhög dumpas på gång- o cykelvägar. Eget initiativ? Bygger på kunnande och erfarenhet? Instruktion från den stolte vd:n? För ett par veckors i Nacka på väg hem, ser jag nio (9) olika plogbilar, stora som små, köra runt med plogen uppe och cykelbanan nästan omöjlig cykla på. Varför?


Krister Isaksson

Jonas T, känns som det bara är business. Devisen verkar vara att erbjuda så lite resurser som möjligt vad gäller personal och fordon, hoppas på en mild vinter och när man ev. plogar så gör man det fort och fel. Det är de så kallade marknadsprinciperna, det gäller att tjäna stålar och ju färre fordon och personal som slarvigt utför sina uppdrag desto mer stålar tjänar PEAB. Särskilt när nu staden inte har något vettigt kontrollsystem som säkerställer att man får det man beställt och betalar för. I stället har entreprenören en form av egenkontroll och det verkar ju fungera väl hos PEAB!


Arne B

Jag är rädd att bilistsamhället gjort att väldigt få har cyklat som vuxna. Kunskap om cykling saknas bland alltför många. Om jag får lufta lite fördomar;
Killen som placerade snöhögen på Lingvägen har sannolikt inte cyklat sedan 12-årsåldern. Han förstår överhuvudtaget inget om cykeltrafik, och det är tveksamt om han använder trottoarer, mer än sporadiskt. Det är motorfordon som gäller i alla lägen. VD:n lär inte heller köra dubbad 29er till och från jobbet. Han är så himla nöjd med gymmet på jobbet, där han kan smita ner och köra tjugo minuter på löpbandet.
OK, slut på fördomarna, dags för fakta.
Om man söker på Peabs hemsida på ”cyklist”, får man noll (0) träffar. Kanske säger det något.
Stan är full av exempel på obefintlig eller helt tanklös snöröjning för cyklister. Jag rör mig mellan city och söderort. Hornsgatan tog en vecka innan cykelbanorna röjdes någorlunda. Liljeholmsbron och vidare söderut mot Västberga ser kanske plogad ut från en bil, men för en cyklist är det rejält moddigt och spårigt. Svartlösavägens cykelbanor, dvs den med streck markerade delen av trottoaren, är också uselt röjda. De ser plogade ut, men består av en 5-10 cm tjock halvhård sörja som inte är tjänlig för cykeltrafik.
Vidare in mot Huddinge kommun når jag det viktiga snittet vid Långsjön. Det finns ingen annan cykelväg än här. Kommungränsen mellan Stockholm och Huddinge går här, vilket också märks. På Stockholmssidan brukar man ploga då och då, medan Huddinge käckt deklarerar ”Plogas och sandas ej”. Tänk om en viktig bilpassage fick den skyltningen!



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Kommer vi komma fram i vinter? Del 7


 

Ja om vi tar på oss bergsbestigningsutrustning!

  Gjörwellsgatan 2012-12-18

Så det är bara att montera på stegjärnen (undra om de fungerar med spd-skor?) och fram med isyxan. Behövs syrgas, vad tror ni? Bäst att jag tar med mig lite extra utrustning så jag kan låna ut till gående, de verkar ha lite högre snöberg att bestiga.

Ett annat alternativ är ju att skaffa en kraftig eldkastare och montera på cykeln, kanske i stil med denna hoj: BONDBike (fast jag tycker att eldkastaren är lite fjuttig, här behövs rejäla saker!)

Lycka till på färden!

Tack för bilden Björn.

Del 1, 2, 3, 4, 5, 6


Antal kommentarer: 15

Jonas T

Ja, man tar sig för pannan, snörar på sig snöskorna eller spikkängorna, spänner fast cykel på ryggsäcken, klättrar över och fortsätter på andra sidan. Och hoppas att det bara är en 5-6 såna högar idag. Eller cyklar man ut i körbanan och riskerar att bli påkörd av en suv.
Min väg tar ca 75 min på vintern istället för 52 min, mellan ca 1 och 3 såna högar kanske inte varje dag men varannan.


Krister Isaksson

Jonas T, jag undrar hur många som pendlar med bil eller kollektivt funderar över om deras väg är farbar, kommer vi fram idag, vilka hinder kommer jag möte på min färd idag, hur lång tid kommer det att ta osv. Självklart gör de inte det för det behövs inte så här två veckor efter snöfallet. För dessa transportslag fungerar ju systemet, de får lite kortare driftstörningar i omedelbar anslutning till snöfallet, sedan är deras förhållanden i stort sett i normaltillstånd.


Andreas

Exakt. Jag valde i morse att inte cykla efter det att jag igår vid 23:30 körde förbi cykelbanan vid Alvik (den som sedan går in till stan). Den är pulsådern över Tranebergsbron för oss cyklister som bor i Västerort – nästan samtliga från Västerort tar den vägen.
Den var naturligtvis spårig, moddig och oplogad efter det senaste snöfallet. Eftersom jag hade möte 8 imorse så vågade jag inte – smaka på den ”vågade” – chansa på att komma fram med cykeln.
Sen att de plogat upp snö på båda cykelbanorna innan man når Alvik är ju en annan sak som jag också nämnt för Staden – Ingen reaktion naturligtvis.
Cykeln är dödsdömd i Stockholm med den snöröjningspolitik man för. Tyvärr.


Arne B

Jag funderar på om man skulle ordna ett cykelskottarevent. Man samlas på en sträcka som är utpekad som cykelpendlarstråk. Alla har med sig cykel och skyffel. Sedan skottar man cykelbanan ren. Snön placerar man i bilkörfältet. Tror ni någon skulle reagera? Sannolikt skulle polisen komma och undra vad som står på.
Vad som händer i omvänt fall vet vi.


Robert

På cykelbanorna i Hässelby-Vällingby var det bättre snöröjt bara någon dag efter snöstormen än nu, det verkar som att de tyckte att de gjort sitt och kan fokusera på bilvägar. Men kring Bromma måste det vara några andra som sköter det hela för från Blackeberg och till Alvik är det i regel bra plogat, sedan börjar eländet igen. Slutsats: Övriga borde se hur man gör kring Bromma, för där tycker jag det fungerar bra.


Krister Isaksson

Arne B, du har nog rätt i att polisen skulle komma… Förvisso kanske riktigt att de skulle göra det men omvänt skulle ju inte ske!


Krister Isaksson

Robert, det märkliga är att snöröjningen är en sk funktionsupphandling där kriterier beskrivar vad och hur det ska utföras. Dessa kriterier ska i inte skilja sig åt mellan de entreprenadområdena, i teorin vill säga. Vi som cyklar kan direkt konstatera att detta fungerar bara i teorin och inte i verkligheten. Dock så fungerar teorin avsevärt bättre när det gäller körbanorna! Så återigen handlar det om ett syn- och förhållningssätt samt en vilja att åstadkomma bra och säkra förhållanden. Och detta finns när det gäller biltrafiken. Det är uppenbart att detta lyser med sin frånvaro på mängder av platser och sträckor i staden där det är tänkt att man ska cykla.


Andreas

@Arne – Jag är med. Var syns vi?
@Robert – Håller med! Pratade precis med Felanmälan (mailvägen händer inget). Hoppas nu på att det blir bättre – Alvik-Rålambshovsparken är erbarmligt dåligt och trångt nu.


Krister Isaksson

Arne B och Andreas, Vi kanske skulle dumpa snön hos PEAB eller framför Stadshuset?


Andreas

@Krister – Det är faktiskt anständigt skottat utanför Stadshuset så det kanske blir lite långt att transportera snön :-). Det vore ju faktiskt mkt roligare/intressantare att se vad som händer om man dumpar ut snön på exempelvis Drottningholmsvägen/Tranebergsbron. Vilket j-a liv det skulle bli och förmodligen skulle man åka i fängelse för ”framkallande av fara för annan”…
Det är relativt tröstlöst att vara cyklist i den här staden – i synnerhet på vintern… tyvärr.


Krister Isaksson

Andreas, ja det tro fan att det är bra röjt vid stadshuset, där sitter ju makten. Man undrar var de är nu, var är vårt cykelborgarråd, var är trafikborgarrådet? De gömmer sig och vill på inget sätt befläckas av denna sörja. Det är roligare att ge sken av cykelmiljard och världsklass men när det skiter sig då är de som rädda hundar…


Dmitri

Ja, man undrar vart de som sitter vid makten går när de ska typ handla på ICA eller hämta pizzan, med tanke på hur framkomligheten ser ut för fotgängare och cyklister på de mindre gatorna, fortfarande, såhär 2 veckor efter snöfallet. Har inte de märkt det? Blir inte de irriterade?
Färdas de inte på gatorna alls? Även på väg till bilen/taxin direkt från porten blir man ju ofta tvungen att hoppa över högar av snö och snöras-skyltar… Eller finns det ingen snö där de bor? De kanske tar bilen från ett underjordiskt garage? Jag förstår ingenting.


Krister Isaksson

Dmitri, vi kan kalla det en väl inarbetad kommunikationsstrategi. När det är löften om en ljusnande framtid, nya investeringar osv. då visar sig gärna våra folkvalda. Sedan när det handlar om att beskriva åtgärder/beredskap inför kommande vinter/snöröjningssäsong då är det en högre tjänsteman/ansvarig för snöröjningen som uttalar sig, som här i DN den 29/11:
– Vi är bättre rustade än tidigare. De stränga vintrarna lärde oss att vi behöver fler maskiner som effektivt kan ta bort isbark från vägbanor och trottoarer. Vi har försäkrat oss om att entreprenörerna har de här maskinerna, säger Ted Ell, ”snögeneral” på Stockholms stads trafikkontor.( http://www.dn.se/sthlm/sa-har-stockholmsvintrarna-varit). Jag undrar hur många gånger Ted Ell har fått äta upp dessa ord?
När det sen skiter sig (som det ju så ofta gör!) så skickar man fram pressansvarig. En standardlösning som upprepas gång på gång…
Och nu spänner man musklerna från stadens sida och kräver viten. Men vad hjälper det oss som färdas i denna sörja? Inte ett smack, eländet ligger ju kvar där och detta upprepas år från år. Det ligger ju liksom i sakens natur att man har bara EN chans när det gäller snöröjning, nämligen att röja när det snöar! Detta verkar varken staden eller dess entreprenörer förstå…
Kan jag kräva vite av staden för att de inte klarar sin uppgift eller kanske dra av lite på kommunalskatten? Vem har jag som medborgare ett kontrakt eller avtal med?


Ulrika

Tänk om vi vanecyklister kunde få ersättning för ökade transportkostnader när det inte går att cykla, och benbrottskostnaderna togs ur trafikbudgeten. Då kanske det skulle hända nåt.


Krister Isaksson

Ulrika, kanske kopiera SLs resegaranti till en cykelgaranti! Är din cykelväg inte röjd får du x-kronor per km. Ökar din restid pga dålig eller obefintlig snöröjning blir det x-kronor per min eller nåt liknande. Ja du har helt rätt, då skulle vi se andra förhållanden än dagens…



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Kommer vi komma fram i vinter? Del 6


 

Ja, i Linköping!

Har fått några bilder på hur det kan se ut i Linköping och Norrköping där man använder sig av sopsaltning på vissa större cykelstråk som jag skrivit om tidigare. Bilderna nedan visar stråk som är prioriterade och bl.a. går till/från universitetet. Kontrasten där man använder sopsaltning och där man plogar traditionellt är påtaglig. Trots 50-60 cm snö så har man i stort sett barmarksförhållanden för cyklister (och gående). En invändning jag tycker är rimlig är att det är lite smalt och att det skulle vara bra om man antingen körde med bredare borste eller två gånger. 


En plogad cykelbana ansluter en cykelbana som är sopsaltad. Vilken föredrar du?

I Norrköping ser det ut så här:

Kanske lite för smalt vilket ju leder till konflikter mellan gående och cyklister. Men annars är det ju en mycket bra yta för gående och cyklister att färdas på.

Så här ser det ut när borstningen precis har skett och innan saltlösningen börjat verka.

Här ser vi då en metod som uppenbarligen fungerar och detta även vid stora snömängder. I min stad ser det mer eller mindre ut som skit på många av de större cykelstråken och just vid väderomslag mellan plus- och minusgrader blir det mycket besvärligt att cykla (och gå) pga. all modd som ligger på cykelbanan och som sedan fryser till och skapar besvärliga och farliga spår och vallar. Detta mer eller mindre elimineras med sopsaltning. 

Så här kan det se ut i Stockholm:

Årstabron

Hornsgatan. Foto: @LuckyMoneyFrog/Twitter

Liljeholmsbron. Foto: @gabgjerswold/Twitter

Johanneshovsvägen. Foto: @mattiaskrantz/Twitter

Hornsgatan. Foto: @perhylen/Twitter

Här väljer man att inte ploga stora cykelstråk överhuvudtaget, detta är samtliga cykelstråk som av staden är utpekade som viktiga pendlingsstråk och där framkomligheten ska vara god. Stadens målsättning i sina styrdokument är att man ska bli en cykelstad i världsklass och konkurrera med de stora cykelstäderna i Holland och Danmark. Detta framstår ju mer eller mindre som ett skämt när man ger sig ut på cykelbanorna dessa dagar. Staden är ju inte ens bäst i landet, långt ifrån, utan harvar väl i korpligan. Det är uppenbarligen så att dessa styrdokument och målsättningar inte har gått fram till de som är ansvarig för vinterväghållningen (eller skiter de i dem alt inte har förmågan att klara av dem?). Inte heller verkar det som de som är ansvariga vet vilka metoder som finns och kan användas för att nå ett bra resultat. Det känns som en mycket halkig, lång och hinderfylld väg till världsklass… 

Tack Per-Erik för bilder!

Del 1, 2, 3, 4, 5


Antal kommentarer: 4

Erik S

Tack för talande bilder. Känner igen mig.
Viljan att lämna ett bra resultat efter sig verkar saknas hos många i snösvängen, på alla nivåer. Oförutsägbarheten är också jobbig. Varje morgon när jag cyklar till dagis och skola med barnen är jag osäker på om det kommer var plogat, om nya vallar är upplagda om jag måste ledda cykeln och om jag hinner i tid. Vissa små lokalgator är perfekta medan pendlingsstråk för cyklar inte plogats på två veckor. Allt verkar så slumpmässigt.


Krister Isaksson

Erik S, det är verkligen ett enda stort systemfel och en mycket tydlig avsaknad av både vilja och förmåga att förändra detta. Tillförlitligheten är en av de mest avgörande faktorerna i människor vardagspendlande, att inte veta om man överhuvudtaget tar sig fram, vilken väg ska jag välja och dess status, vad kommer jag möta för hinder idag, hur lång tid kommer det att ta osv. är direkt förödande när det gäller att skapa ett ökat och säkert cyklande.
Istället för världsklass kanske vi skulle utnämna Stockholms vinterväghållning till världskass!


Nisse

Angående sopsaltade cykelstråk i Linköping. På den översta bilden ser man tydligt att den plogade vägen inte är plogad sedan det snöade sist så frågan vad man föredrar haltar lite. Sopsaltade stråk funkar när det snöar lite men vid kraftigare snöfall blir resultatet inte så bra. Då går de vanligtvis ut och plogar istället men saltet som ligger under gör att det blir slaskigt trots många minusgrader. Saltet gör även att det blir slabbigt och halt där de sopsaltade stråken ansluter till plogade stråk (vilket man för eller senare måste in på eftersom bara delar av cykelvägarna sopsaltas). Hur cykeln mår av allt salt behöver jag knappas förklara.
Iakttagelsen att det är smalt är hel korrekt, sopvalsen är så smal att saltvagnen ofta går i plogvallen när det svänger vilket får till följd att snön trycks ut på den nyligen sopade cykelvägen.
Valet mellan sopsaltat eller dåligt plogade cykelvägar är som att välja mellan pest och kolera men om bra plogade cykelvägar var ett alternativ skulle jag välja det alla dagar i veckan.
Håller med Erik S att det saknas yrkesstolthet i snösvängen.


Krister Isaksson

Nisse, här är exempel hur det ser ut efter ett kraftigt snöfall. Tycker det verkar som sopning fungerar även då! Detta är resultat som mycket sällan uppnås med plogning.



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*