Nu ska cykelbanorna och cykelfälten tas bort
Blogg

Nu ska cykelbanorna och cykelfälten tas bort


Så lät det för exakt 10 år sedan. Efter valet 2006 blev det en ny majoritet i Stockholm och bland det första som det nya trafikborgarrådet fattade beslut om var att cykelbanorna och cykelfälten på Sturegatan, Karlavägen och Folkungagatan skulle tas bort – skyndsamt.

Sturegatan

Karlavägen

Folkungagatan

Borgarrådets uppfattning var att cykelbanorna hindrade pulsen i staden, dvs framkomligheten för biltrafiken. Det sas även att busstrafiken blev stående på grund av cykelbanorna. Vidare så påstods det att parkeringsplatser och lastzoner försvann i stor omfattning. Det kom även utspel om att räddningstjänstens verksamhet var hotad – husen skulle brinna ner. Om cykelbanor ska byggas så var beskedet nu från politiken att de ska byggas på lokalgatorna – för cyklisternas bästa som det uttrycktes. Allt detta hårt uppbackat av Stockholms handelskammare.

Jag arbetade då på Trafikkontoret i Stockholm och fick i uppgift att hantera detta uppdrag. Ett av mina mest omfattande och viktigaste uppdrag under mina 10 år på Trafikkontoret. Här handlade det om avgörande principer för det framtida cyklande i Stockholm. Det vi gjorde var att försöka ta fram så mycket fakta som möjligt om förhållandena – helt enkelt att kunna svara på borgarrådets påståenden. Samt att redovisa konsekvenserna av att i framtiden bygga cykelbanor på lokalgatorna.

Sagt och gjort, massor av fakta plockades fram och redovisades. Och vi har ju svaret hur det gick om vi nu ger oss ut i staden 10 år senare. Cykelbanorna och cykelfälten är kvar, de skrotades inte. Den principiellt viktiga frågan att cykelbanor ska byggas på lokalgator blev det heller inget av. Vi kan uttrycka det som så att fakta, kunskap och klokhet segrade över tyckande, okunskap och floskler.

Det är en fascinerande resa som jag har fått varit med om, aldrig kunde jag väl tro att så många människor skulle cykla som det gör idag i Stockholm. Jag känner mig stolt och lycklig över att ha varit en liten del i huvudstadens omvandling till att bli mer cykelanpassad, och dagligen se alla dessa människor som cyklar. Det vi upplever idag, bara 10 år efter att cykelbanor skulle skrotas och cyklister förpassas till bakgator, är att nu skrotar vi parkeringsplatser och körfält för biltrafiken. Det cykelvänner, det är stort, mycket stort! Och Stockholms handelskammare har gjort en kovändning av monumentala mått – nu ska cykeln få en framträdande plats i staden! Vi går mot en ny och ljus cykelframtid!

Nu är det snart helg, då tänker jag fira 10-års jubiléet med bubbel! Skål tamejfan!

Relaterade inlägg:


Antal kommentarer: 16

Peter Zethraeus

Bra jobbat Krister!! Du är väl värd lite bubbel i helgen.


Jonas

Skål! Det är du värd. Tack för det outtröttliga arbetet!


Krister Isaksson

Peter, stort tack!


Krister Isaksson

Jonas, stort tack!


Jocke von Scheele

Tack! Höjer en skål för dig och alla stockholmare!


Krister Isaksson

Tack själv Jocke och skål tillbaka!


Henrik Syk

Stort tack Krister!


Krister Isaksson

Tack själv Henrik!


Pelle

Skål, ibland kan mycket arbete behövas för att saker och ting ska få vara som de är. Nu går vi vidare och gör ”cykelställsfrågor” till de viktigaste och att ”vara ute och cykla” blir något fint och eftersträvansvärt.


Cornelis Harders

Bra jobbat Krister! Stort Tack.


Krister Isaksson

Pelle, exakt! 53 x 11 mot ett bättre cykelland! Skål!


Krister Isaksson

Många tack Cor!


Arne B

Enastående arbete – och uthållighet! Med kunskap och fakta ska dumhet bekämpas. Bra jobbat, Krister!


Krister Isaksson

Arne B, stort tack för de orden!


Trafikistan.se

Ja, det var något att skåla för. Jag är också på. Skål på dig!
Och i det sammanhanget vill jag passa på att citera vad som sas vid ett möte mellan Göteborgs trafikpolitiker, tjänstemän och konsulter 2013 angående hur man får cyklandet att öka. Då konstaterade man:
– Att cykla är ett rationellt val om förutsättningarna finns. Om cykel vinner i bekvämlighet, trygghet, tidskvot osv, då cyklar man. Utgå från det snarare än från att folk har speciella agendor för sitt cyklande – som hälsa, miljö osv …
Jag var förstås inte med på det mötet, men fick ta del av mötesanteckningarna. Så rulla ut mattan, så kommer folk att använda den.


Krister Isaksson

Trafikistan, exakt så är det och det kan vi ju se bara genom att göra en enkel liten utblick i omvärlden. Där förutsättningarna ges innebär det stora volymer och andelar av cyklister. Det är enkelt.
Skål!



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Strategi eller stålar


För mycket ord och för liten handling – det är slutsatsen när Svensk cykling efterlyser den Nationella cykelstrategin i Dagens samhälle den 22 september.

I artikeln ifrågasätter de tidigare styrdokument och strategier – något som alltså ännu en strategi ska lösa. Det ska alltså vara nya och finare ord som ska leda vägen framåt. Denna gång ska strategin fungera, så låt oss skriva en till.

Tillåt mig tvivla.

Det finns en sak som fungerar för ökat och säkert cyklande, och för att få ut mer och bättre asfalt att cykla på: pengar. Det har det gjort för biltrafiken i årtionden – vi ser inte särskilt många bilstrategier där inte.

Se bara vilken fart det tagit i Stockholm. Där arbetar man för fullt med att sätta sprätt på cykelmiljarden. Och se vad lite som händer i exempelvis Solna – de har en miljon i cykelbudget. Jag upprepar: en miljon.

Istället för att lägga tid och pengar på att ta fram fina strategier borde man gå ut och åtgärda de problem som redan är kända. Det behövs ingen strategi för det. Det behövs pengar – i nationell plan, i de regionala planerna och i kommunernas budgetar. Detta har Krister Spolander visat med all tydlighet i bland annat rapporten: Det statliga sveket mot cyklisterna. Planer utan pengar är bara papper mellan pärmar, 2013.

Av samma anledning skrotade Trafikverket snabbcykelvägen – det saknas pengar. Ingen strategi kan lösa detta. Trafikverkets egen genomgång, Ökad och säker cykling – Redovisning av regeringsuppdrag 2011, visar tydligt varför den förra nationella cykelstrategin havererade – det avsattes inte tillräckligt med medel, varken personella eller ekonomiska. Det har vi ju svart på vitt, mindre än en procent av medlen i nationell plan avsätts till cykelinvesteringar, och det räckte som sagt var inte ens till en snabbcykelväg.

Det var också en av de viktigaste slutsatserna som kom fram i den annars undermåliga Cyklingsutredningen: cykelskulden i vårt land är stor. Och det fixar inga ord, det fixar bara stålar.


Relaterade inlägg:



Antal kommentarer: 9

Anders Norén

Pengar är bra, men jag lutar nog åt att kompetens är bättre. I alla fall om man vill uppnå något mer än smala, dubbelriktade GC-banor.


Krister Isaksson

Anders, kompetens löser knappast en strategi. Pengar däremot, mycket pengar! Då kommer kompetensen som ett brev på posten!


Anders Norén

Att ge kommunerna pengar är en sak, men hur säkrar man att de kommer att spenderas på väldimensionerade cykelbanor och inte på smala GC-banor och andra symbolåtgärder med tveksamt värde för framkomlighet och säkerhet?
Någon form av planerings- och projekteringsstöd på länsnivå (länscykelsamordnare? länscykelkansli?) är en åtgärd som staten skulle kunna ordna utan att först behöva försäkra sig om att kommunerna över huvud taget har förstått vad det är som måste göras.


Krister Isaksson

Anders, ett nationellt kunskapscentrum för cykel hur låter det. Och när det gäller en ev. statlig medfinansiering av cykelinfra så kan den faktiskt villkoras – ni måste bygga en viss standard annars ingen medfinansiering.


Anders Norén

Låter bra!


john Nilsson

Trafikverket saknar grundläggande kompetens och vilja. Ett exempel (som för en gångs skull inte är storstad och Stockholm). När vägplanen presenterades av utbyggnaden av pendlarvägen 56 mellan Eskilstuna och Västerås på ett samrådsmöte presenterades detta:
* Mycket få cyklister – Vägen trafikeras idag av 15000 bilar/dygn och 10% tung trafik på en 9 m väg utan vägrenar = endast de med dödslängtan törs cykla där idag! Således inget problem att göra om till trefils vajerväg. Inga cykelalternativ anses nödvändiga.
* En förbättrad korsning på 2 mils sträcka för cyklister där man upptäckt att en länscykelled passerar. Cykelleden har inget med pendlarvägen att göra utan förlänger cykelvägen på sträckan med ca 1 mil !
* I den korsning som trots allt verkligen utgör en alternativ väg för cykelpendling fanns inga åtgärder för cyklister, tvärtom en redan olyckbelastad korsning blir ännu farligare.
Sammanfattningsvis hade man i den digra vägplanen ägnat cykeltrafik 2 meningar men miljö och arkeologi åtskilliga sidor. Man har inget som helst uppdrag att analysera cykeltrafik verkar det som. Däremot har mätningar och studier på biltrafik ägnats stor möda. Saknas både styrning och kompetensbrist. Pengarna läggs på biltrafik. Punkt.


Krister Isaksson

John, en bra och tydlig beskrivning som jag till stora håller med om och själv erfarit. Man vet egentligen inte vad man talar om för man tar inte reda på fakta, man gissar och hittar på. En gissningslek som stöder det redan fattade beslutet att göra minsta möjlig för cykeltrafiken..


Mia

Jag blir så trött, det är inte raketforskning detta. Vi vet problemen, vi börjar få grepp på omfattningen av dem. Det finns massor av strategier och cykelplaner runt om i landet. Sätt för fan igång och gör något. Om staten, länen och kommunerna avsatte i investeringsbudgetarna motsvarande färdmedelsfördelningen till cykelåtgärder skulle det bli en jäkla fart. Men det görs inte. Det verkar som man tror att man kan prata ut alla dessa som man vill ska börja cykla. Och att det ska bli säkrare för cyklister bara man pratar om det.


ekstromenator

Anders Norén, i Stockholm har vi cykelsamordnare, men eftersom hen inte har någon budget utöver sin egna lön kunde vi lika gärna vara utan.
Det är som Krister skriver, inga pengar = bristande kompetens och uteblivna förbättrande åtgärder för ökad cykling.



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Stolpskotten i Solna


Nybyggd så kallad cykelbana i Solna, Järvastaden. Vi kan ju även kalla detta finn fem (eller ännu fler) fel. Hur de lyckas med detta är ju häpnadsväckande. Eller är det det? Sett till Solnas historik på cykelområdet är det ju precis detta som man kan förvänta sig. Och vilken tur, som vanligt har de lyckats med ytorna för biltrafiken!





Foto: Bernhard Huber 


Foto: Mikael Ström 

Men vi kan vara lugna – allt är frid och fröjd. Solna har ju en ny cykelplan. Och hela 1 miljon i cykelbudget. Hurra!

Bilder & tips: Clara Attermo

Relaterade inlägg:


Antal kommentarer: 12

Mikael Ström

Solna har egentligen ingen cykelplan, den blev en strategi istället. Det gör att inget konkret åtgärdsprogram togs fram när planen, förlåt strategin, gjordes. Den ska istället vara en vägledning för framtiden. Vi kan konstatera att omfattningen av kommande (?) åtgärdsprogram som ska tas fram pö om pö bara växer och växer under tiden.


Krister Isaksson

Mikael, ja det lär bli ett omfattande åtgärdsprogram… Här kan de ju inte heller skylla på befintlig miljö, här har det ju så att säga mer varit ett blankt papper att utgår från. Och ändå skiter det sig fullständigt.


Pelle

Cyklade förra veckan från norrort till Solna Business park. Att ta sig från Järva krog till Solna Business park var en utmaning. Byggen, ingen skyltning och en allmän inställning att cykelbanor primärt är parkeringsplats för arbetsfordon gjorde att det tog betydligt längre tid än planerat. Värst var det kring MOS, mall of scandinavia, men även kring gamla Råsunda var det uselt. Stackars er som pendlar dagligen i Solna.


Krister Isaksson

Pelle, ja Solna jobbar verkligen hårt och intensivt på att det inte ska vara lätt att cykla i kommunen. Men de är duktiga på att planera och bygga för bilen.


Jofo

Det hade ju varit fantastiskt att se vad som hände med människan om man vände på steken. Dvs sätta upp lyktstolpar och betalautomater mitt i körfältet på vägen för bilar.


Krister Isaksson

Jofo, det har självklart hänt någon enstaka gång även på körbanor. Då av ”misstag” och genast åtgärdats – innan trafiken släppts på. Själv har jag arbetat inom detta område i snart 20 år och har aldrig upplevt det. På cykelbanorna är det inget misstag utan en standardlösning som förekommer hela tiden, i hela landet. Och som hela tiden följs av en eller fler mer eller mindre idiotiska bortförklaringar.


Patrick Arkley

Det är så urbota dumt alltihop. De hade ett blankt papper och kunde gjort allt rätt till samma kostnad. Nu går miljonen till att rätta till skiten alt. så gör man inget alls.


Krister Isaksson

Patrick, en riktig iakttagelse. Det är inte dyrare att göra rätt från början. Och min gissning är att detta kommer inte att åtgärdas. Kommer anses för dyrt, inte tillräckligt viktigt/farligt (man får väl se sig för!) och det kommer även handla om prestige. Jag hoppas dock att jag har fel på den punkten, för det skulle visa på en form av sjukdomsinsikt och kanske början till lite vettigare och säkrare cykelinfra i Solna.


Cornelis Harders

Men vad är detta för gator. Tolkar jag bilden så verkar det vara en hel del gator av lokal karaktär; parkering utmed kantstenen, en hel del tvärgator, många entréer till fastigheter. Frågan är: ska vi ha ”separata” cykelbanor på dessa gator som dessutom knappt kan urskiljas från gångbanan? Tänk på vilka konflikter det kommer att bli mellan fotgängare och cyklister där cyklister dessutom kommer från en riktning som man inte förväntar det. En dålig trafikmiljö som innebär ökade olycksrisker för alla trafikkanter. Och ovanpå detta den tokiga stolpplaceringen.
Skulle en sådan miljö (lokalgata) utformas i Holland då skulle det finnas målade stråk på körbanan och hela trafikmiljön skulle vara hastighetssäkrat Och gatan är varken ett hudstråk för bilister eller cyklister. Är dessa gator huvudstråk för cyklister då finns det betydligt fler fel än enbart stolpar i cykelbanan.
Ett riktig bottennapp för Solna (igen) på det mesta!


Cornelis Harders

Men vad är detta för gator. Tolkar jag bilden så verkar det vara en hel del gator av lokal karaktär; parkering utmed kantstenen, en hel del tvärgator, många entréer till fastigheter. Frågan är: ska vi ha ”separata” cykelbanor på dessa gator som dessutom knappt kan urskiljas från gångbanan? Tänk på vilka konflikter det kommer att bli mellan fotgängare och cyklister där cyklister dessutom kommer från en riktning som man inte förväntar det. En dålig trafikmiljö som innebär ökade olycksrisker för alla trafikkanter. Och ovanpå detta den tokiga stolpplaceringen.
Skulle en sådan miljö (lokalgata) utformas i Holland då skulle det finnas målade stråk på körbanan och hela trafikmiljön skulle vara hastighetssäkrat Och gatan är varken ett hudstråk för bilister eller cyklister. Är dessa gator huvudstråk för cyklister då finns det betydligt fler fel än enbart stolpar i cykelbanan.
Ett riktig bottennapp för Solna (igen) på det mesta!


Krister Isaksson

Cornelis, tänk på att det är Solna – du begär det omöjliga. Någon sådan analys finns knappast bakom denna utformning. Det är ännu en lekstuga och pengarna i sjön. Det är så många fel och brister att man blir mörkrädd.


Campagnolo

Krister,
för första gången får jag rätta dig. ”Men de är duktiga på att planera och bygga för bilen.”
Nej, det är de inte. Det finns mängder med katastroflösningar för biltrafiken. Orkar inte ens börja lista alla knaslösningar.
Men med det sagt så är det för den skull inte så att två fel gör ett rätt. Solna är värdelöst att cykla i. Dessutom bör det finnas någon vettig planering vid alla byggen, som till exempel vid Karolinska.



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Nacka gör det Trafikverket inte klara av


I går kunde vi läsa PM Nilssons ledare i Dagens Industri: Saltsjöbadens cykelsatsning är ett föredöme

Jag upprepar, en ledare i Dagens Industri. Om cykel, om nödvändigheten och det stora värdet av att satsa på cykel. Detta är en milstolpe. Och vad som gör det extra roligt för mig på ett personligt plan är att detta var mitt första uppdrag som konsult. Att hjälpa Nacka Kommun med utredningen och ta fram ett förslag på cykelförbindelse mellan Saltsjöbaden och Värmdövägen. Och det var inte helt enkelt att ”sälja” in denna lösning hos kommunen. Men genom samtal, goda argument, fakta och kunskap så fick vi en samsyn på lösningen. Så nu har första delen av vad som kan bli regionens (landets?) första snabbcykelväg färdigställts – bra jobbat Nacka! Nu ser vi med spänning fram mot resten av sträckan!


Första delen av en snabbcykelväg mellan Saltsjöbaden och centrala Nacka. Foto: Jon Jogensjö

Nacka kommun visar också, till skillnad mot Trafikverket, att det är fullt möjligt att skapa gena och funktionella cykelförbindelser. Om man vill och prioriterar det. För det är så enkelt, man måste vilja och ha kunskapen. Då går det. Något för regeringen och Trafikverket att reflektera över.


Antal kommentarer: 5

Robin

Kul! Rolig artikel och även en mycket viktig slutpassus:
”””
För arbetsgivarna gäller det att snabbt investera i moderna cykelställ och omklädningsrum om man ska kunna behålla och rekrytera kvalificerad personal.
”””


Krister Isaksson

Robin, ja det är en viktig del i kedjan. Vi har ju skrivit om detta ett antal gånger och bl a tipsat om lämpliga åtgärder för arbetsgivare, se här: http://www.bicycling.se/artiklar/ar-din-arbetsgivare-cykelvanlig.htm


Anders

Kul med ny cykelbana för Nackaborna o att det tas upp som en ledare i DI men som cyklist finns det ju en del att debattera om i den artikeln speciellt om det är bilister som läser den.
”Höghastighetscykelbanan är dyr att bygga, den kostar ungefär 5000 kronor per meter, men lönsam.”
Det är ju kaffepengar jmfrt med ”Förbifart Stockholm” som ligger på, 31500000000kr/21000m=1500000kr/m!!!! Ungefär samma meterkostnad som den nya tunneln i alperna (Gotthard??). Just det, Stockholm ligger inte i alperna men vi väljer att lägga det mesta i tunnlar till skyhöga kostnader.
Sen har WSP beräknat samhällsvinst o då blir jag väldigt nyfiken på hur? Vad jag kunnat läsa mig till så innebär cykling till jobbet förbättrad hälsa m.m. Dvs sänkta vårdkostnader för landstinget trots att hjälm inte används. Sen på det personliga planet, minskad bilkostnad, inget jym kort m.m. Att cykla till jobbet är väldigt billigt. Årskostnad för SL -kort motsvarar en ny fräsch 27 växlad cykel varje år/ alternativt en enklare elcykel!! Vore kul att veta hur dessa beräkningar gå till.


Robin Olsson (Llama Lloyd)

Bra jobbat! Ta nu en lunch med Karolina Skog!


Krister Isaksson

Robin, tack! Och nu är det ju försent att hälsa!



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Så sänkte Trafikverket snabbcykelvägen


Trafikverket fick i uppdrag av regeringen att bygga en snabbcykelväg – en state of the art cykelväg. Det var bara det att Trafikverket baserade kostnadskalkylen på en helt vanlig gång- och cykelväg, och inte en bred, gen och prioriterad snabbcykelväg. Det är som om verket skulle få i uppdrag att bygga en motorväg, och då presenterar en kostnadskalkyl för en simpel liten landsväg – otänkbart. Detta framgår när vi studerar underlaget och kostnadskalkylen i Nationell plan.

När Trafikverket sedan detaljstuderade sträckan mellan Mörby och Frescati blev det snabbt tydligt vart det hela var på väg. När samma verk började lista vad som skulle krävas för att få till snabbcykelvägen på sträckan, blev det ljusår mellan den ursprungliga kalkylen (baserad på en vanlig simpel gång- och cykelväg) och verkligheten.

Det kan ju vem som helst förstå med lite grundläggande kunskap inom trafikplanering och transportinfrastruktur – det räcker till och med att ”åka” sträckan i google maps så förstår vi utmaningarna. Men Trafikverket förstod uppenbarligen inte, utan kalkylerade med en vanlig gång- och cykelväg.

Då kom beskedet från Trafikverket: snabbcykelvägen måste skrotas – den blir för dyr. Självklart inte ett ord om eller ett erkännande att Trafikverket begått ett grovt misstag och baserat den ursprungliga kalkylen på helt felaktiga grunder. Så istället ska man nu sminka grisen, för det är vad pengarna räcker till när man baserat snabbcykelvägen på en totalt undermålig kostnadskalkyl.

Så hela situationen som projektet snabbcykelvägen nu hamnat i beror på en enda sak – ett Trafikverk som kalkylerar och planerar cykelvägar som man alltid gjort: billigast möjligt. Trots att verket haft ett helt annat uppdrag och skulle bygga en cykelväg med en ny och avsevärt högre standard – en snabbcykelväg.

Nu finns endast en räddning för detta projekt – att regeringen sätter ner foten och säger var skåpet ska stå. Har vi en sådan regering undrar jag?

Relaterade inlägg:



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Varför håller ni käft?

Varför håller ni käft?


I dagarna kom beskedet om att Trafikverket skrotar bygget av en snabbcykelvägen längs E18 i Stockholm. Det blir enligt verket för dyrt. Projektet var unikt. Ett namnsatt objekt i Nationell plan för transportsystemet – för första gången någonsin för ett cykelprojekt. Det skulle bli en cykelinfrastruktur vi aldrig någonsin tidigare skådat i detta land. Det skulle bli det stora steget för Sverige mot att bli ett cykelland och cykeln som transportmedel. Nu skulle vi äntligen få se vad det innebär att prioritera och göra cykeltrafiken konkurrenskraftig.

Av detta blev det alltså ingenting. Vi är tillbaka på ruta noll. I värsta fall tar vi rent av några steg tillbaka, eftersom den tydliga signalen till alla samhälls- och trafikplanerare är att cykelinfrastruktur inte får kosta mer än det brukar.

Det som fascinerar mig är att det är knäpptyst – totalt knäpptyst.

Inte ett ljud från Cykelfrämjandet och inte ett ord från branschkansliet Svensk Cykling. De som ska värna och kämpa för cyklistens bästa i vårt land. Nu skrotas Sveriges genom tiderna mest prestigefyllda cykelprojekt – och det är knäpptyst. Häpnadsväckande tycker jag.

Från cykelmagnaten Grimaldi och hans gäng på Cycleurope hör vi inte en viskning. Andra delar av näringslivet höjer ju gärna och ofta rösten och kräver nya vägsatsningar runt om i landet, och ännu högre blir tonläget när satsningarna hotas eller uteblir. Då är företag, jobb och välfärd i fara. Vem minns inte tonläget kring Förbifarten när den skärskådades efter valet? Då var det brösttoner som heter duga – och nu byggs den för fullt.

Att få till satsningar på cykelinfrastruktur skulle ge betydligt bättre effekt än alla de annonskampanjer dessa företag lägger pengar på idag. För det är ju det som får fler att cykla – bygg så kommer cyklisterna – och det är det som i sin tur leder till ökad försäljning. Bra mycket större försäljning än vad lite reklam och annonser kan åstadkomma. Detta har ju bil- och oljeindustrin fattat sedan länge.

Vad hör vi då från forskare på cykelområdet? Från miljösidan? Från cykelförespråkande politiker? Inte ett ljud.

Kanske arbetar de alla efter den svenska modellen som brukar kallas för tyst diplomati. Sett till vilka som har framgång när det gäller investeringar i transportinfrastruktur är det ju uppenbart att det inte är ett framgångsrikt sätt att arbeta på.

Håller vi käft så får vi vad vi förtjänar.

Relaterade inlägg:


Antal kommentarer: 18

Johnny Björkman

Bravo Krister
För allas väl det är goda skäl
att ropen skola skalla , mera cykelbanor åt oss alla


Krister Isaksson

Johnny, härligt och tack!


Mia

Så bra, så väldigt bra! Att du orkar och framförallt, att du ser den stora bilden. Orsak och verkan. Om Grimaldi är klok så anställer han ju dig för att utföra det arbete du just efterfrågar. Kommer bli en av hans bästa rekryteringar någonsin!


ekstromenator

Shhh, hör ni inte hur nävarna knyts i fickorna och en svag viskning då ovan nämnda muttrar besviket för sig själva…
Hur gick det med världens bästa cykelkansli som nyligen instiftades, har hen uttalat sig ännu ??


Krister Isaksson

Mia, stort tack! Vi får väl se, Grimaldi kanske ringer snart! 😉


Krister Isaksson

ekstromenator, nix inte ett ljud från kansliet. Alla verkar ha fått tunghäfta. Kanske är de nöjda som det är…


Emil Törnsten

Det är Cykelfrämjandet Stockholm Norrorts Björn Stenberg som i Cykelfrämjandets namn grävt fram detta. Utan honom skulle ingen fått nys om det här. Trafikverket slutade svara honom när han ville ha fram kalkylerna.
I och med att det handlar om statliga pengar och Trafikverket är det en fråga för Cykelfrämjandet Riks att ta hand om. Frågan ligger på så sätt utan Cykelfrämjandet Sthlm Norrorts area.
Vi gör så gott vi kan: det är helt och hållet på vår fritid. Vi behöver bli fler i trafikpolitiska grupp. Jag kan varmt rekommendera folk att gå med i sin lokala Cykelfrämjande-krets och/eller bli ett cyklandeombud eller annat för att påverka.


Krister Isaksson

Emil, då avvaktar vi med spänning på eventuell reaktion från CF riks.


Per T Eriksson

Krister, varför går du inte med i Cykelfrämjandet?


Arne B

Det spelar väl ingen roll vilken del av Cykelfrämjandet som samlar sig och gör ett genomtänkt, förankrat uttalande. ALLA delar borde protestera högljutt! Påpeka t ex att cykelinvesteringar ger samhällseonomiska vinster som biltrafiken bara kan drömma om. Nu när Norra länken är klar, är väl alla trafikproblem lösta? Va?! Köerna kommer inte försvinna med fler filer.


Stefan Manning

Bra rutet, Krister! Ett steg i en förbättrad infrastruktur vore ju att när nya vägar byggs eller genomgår en upprustning skall det finnas med i bestämmelserna att en cykelbana ska anläggs parallellt. Då lär väl det inte bli fullt så mycket extrakostnader i och med att logistik maskiner och personal finns på plats och så slipper man också tjafset om att cyklisterna inte skall vara på vägen. Bara en tanke…


Krister Isaksson

Stefan, tack! Ett sådant grepp du efterfrågar försökte Huddinge kommun mot Trafikverket vid utbyggnaden av Förbifarten vid Kungens Kurva. Jag anlitades för att hjälpa kommunen. Det var som att slå huvudet i väggen, hårt och länge…


A

Ett problem är väl att det inte finns någon grupp som handgripligen protesterar mot dåliga beslut?
Vi vet ju namn och adress osv på alla involverade så det går ju alltid att med påtryckningar få svar på varför dem gör som dem gör eller i bästa fall få dem att agera på det sätt som är önskvärt.
Det är även bra att göra när det kommer till nya projekt som byggs, det vet vi ju av erfarenhet att det är sällan planerna följs och enterprenörerna gör som dem ska.
Men visst är det frustrerande när man har med politiker och journalister att göra, till skillnad från människor.


Christian

Trafikverket – gamla vägverket – har väl aldrig brytt sig om en sund, rationell och miljöanpassad trafikutveckling ? Vägar och bilism har varit ledordet och är det fortfarande.


Kalle

Frågan har jag ställt mig länge, var min medlemsavgift i Cykelfrämjandet hamnar. Istället för att lägga slantarna på en grupp som faktiskt arbetar med frågan aktivt, informationskampanjer mot medborgarna osv, så får vi en tidning (som visserligen är bra), en artikel i DN med Strömberg på lågcykel med någon politiker. Inget mer liksom.


Krister Isaksson

Kalle, förstår dina tankar. Jag blir orolig över att jag vet inte var CF står i denna fråga, de säger ju inget. När Sveriges genom tiderna största cykelprojekt skrotas. Är det ok för dem? Eftersom de är helt tysta så kan det ju uppfattas som så. Om det inte är ok för dem, varför går de inte ut och meddelar oss sin syn och ståndpunkt? Nu kritiserar jag ju inte enbart CF utan även andra, vad tycker de? Deras totala tystnad gör mig också orolig, tycker även de att skrotningen är ok, eller vad?


Per T Eriksson

Krister, varför går du inte med i Cykelfrämjandet? Det finns en Trafikgrupp i Storstockholmskretsen. Du skulle bli kung där.


Krister Isaksson

Per, jag har inga ambitioner på att bli kung! Jag tror jag gör mer nytta där jag befinner mig idag. Samt att jag värdesätter den handlingsfrihet jag har idag. Men vem vet i framtiden!



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*