Blogg

Nära upplevelser, mikroäventyr och cykling


Nyfiken på nära upplevelser, mikroäventyr och cykling?

Den 11 april kl 18.00 är jag på Eugeniadotters Kafé & Bistro i Norrköping och pratar cykling!

Varmt välkomna!



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*


Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Bikepacking 101. Microworkshop från Cykelmässan


Foto: Elna Dahlstrand

© Elna Dahlstrand

Som jag skrev igår höll jag i helgen workshops i ämnet bikepacking på Cykelmässan. En mässa där mycket fokus var på elcyklar och antalet utställare som erbjöd oss äventyrslystna något var en(!). Det var till och med så att de senaste årens hausse med grusvägshojar hade lagt sig något. Men jag kan dock meddela att med tanke på den respons jag fick så verkar intresset finnas. Mina workshop var välbesökta och många dröjde sig kvar efteråt för att ställa fler frågor och klämma och känna på cykeln och min utrustning. Som jag lovade på mässan så kommer här min presentation och några av de frågor jag fick.

Bikepacking 101

 

Ingen nyhet

Cykeln som rekreationsredskap och verktyg för äventyr är ingen nyhet. Under första halvan av 1900-talet var det med hjälp av cykeln, unikaboxen och ett ryggåstält i bomullskanvas som vi spenderade de få semesterdagarna. (Med mig på mässan hade jag Turistföreningens Turbok För Cyklister från -36 där 55 olika leder är noggrant beskrivna. Biblioteket i Stockholm har både den och boken från 1950 i sin katalog).

När jag sedan hittade till både cykeln i allmänhet och som äventyrsmöjlighet, var det i samband med både sportsliga framgångar och 70-talets bensinkris och kanske hittar vi en orsak till dagens vurm i det moderna samhällets hållbarhets tänk?

Äventyr – Tävlingar

För idag ser vi ett växande intresse för mer äventyrliga cykeltävlingar. Kanske har vi tröttnat på Vätternrundor? Kanske måste vi hitta en användning för cyklar branschen sålt oss? Hur som helst, intresset för arrangemang som The Great Divide, Japanese Odyssey, Transcontinental och French Divide ökar.

Vad är bikepacking?

Jag är egentligen emot rubriker, etiketter och gränser. Men om traditionell långfärdscykel är på väg med smalare däck är bikepacking på stigar med fetare. Men var gränsen går är i mina ögon ointressant. Kanske är det väskornas utformning på pakethållare och lowriders vs sadelväskor, ramväskor och styrväskor?

Varför bikepacking?

Det kanske finns en skillnad mellan olika typer av cykeläventyr. Där den mer traditionella kräver mer tid är en bikepackingtur väldigt tidseffektiv. Ut i favoritskogen efter kvällsmat till närmaste vindskydd, övernatta, drick ditt morgonkaffe och du hinner till arbetet i tid! Det ger dig väldigt stora upplevelser, även i det lilla formatet. Utmaningarna kanske inte handlar om VO2 max, hastighet och fart, utan om att göra upp eld och sova utanför sovrummets trygga format? Med det lilla format följer inte heller stora investeringar vare sig i tid eller material.

Prylar?

Du behöver en sovsäck och ett liggunderlag! För det är där någonstans jag kanske definierar bikepacking, vid övernattningen. Det behöver inte vara några svindyra värstinggrejer. Kanske kan du låna? Vill här skicka med ett 40 kronors tips som höjer komforten vid en övernattning! Biltemas (!) snö- och solskydd för vindrutor; art.nr 39502. Lägg det mellan liggunderlag och sovsäck och det reflekterar kroppsvärmen.

Du behöver något att äta och dricka. Macka och termos, eller frystorkat och spritkök? Valet är ditt! Vill du ha er tips och inspiration? Kolla in kompisen Erik och https://friluftsmeny.se/

Sen behöver du en cykel! Inte någon specialcykel, utan den du har. Givetvis begränsar cykelvalet underlag och vägval, men jag har bikepackat både på Brompton och 29″ fullgung. Utan specialväskor!

Vindsskydd!

“You never have the wind with you — either it is against you or you’re having a good day“

Daniel Behrman (1924 – 1990), författare till The Man Who Loved Bicycles

Jag återkommer allt som oftast till vindskydden. Både IRL när jag är ute, men även när jag pratar om bikepacking, för inte enbart eliminerar det behovet av att släpa på ett tält. Det står redan där, den där regniga dagen då du kall och blöt inte alls känner för att slå läger och få dina dittills torra prylar blöta utan helst av allt bara vill byta om till torrt och få krypa ner i sovsäcken.

Var cykla? Var sova?

Använd tekniska hjälpmedel och internet till att planera dina turer. Börja med att hitta spännande sovplatser och sedan rutten dit. Till min hjäp använder jag oftast Vindskyddskartan och Naturkartan.

Kollektivtrafik!

Jag vill slå ett slag för att kombinera cykeln med kollektivtrafik på dina cykeläventyr. Kollektivtrafik är inte ett fult ord. Tvärtom! Det är att vara smart, att utöka räckvidden för din tur utan att det nödvändigtvis tar längre tid. Jag vet att det fortfarande finns mycket kvar trafikpolitiskt när det gäller dessa möjligheter men potentialen är stor.

Frågor?

 

Här kommer vi fram till den kanske intressantaste och roligaste delen i workshopen; frågorna. Några av de vanligaste var;

Material? Väljer jag kolfiber, aluminium eller stål?

– för mig handlar det inte så mycket om materialet i sig. Det går att bygga fantastiska cyklar i alla material. För mig handlar det om vilka egenskaper som tillverkarna bygger in i ramen, inte om materialet i sig. Jag gillar stål, både av rent estetiska skäl, men också av vetskapen, hur långsökt den än må vara, att jag kan gå in till bysmeden i en liten by i Pyrenéerna och få sadelstaget svetsat utan problem.

Vad väger din cykel?

– mest på hela Cykelmässan! Eller, packad men utan vatten, som en standardcykel? (Jag ska väga den, jag lovar!)

Hur gör du med mobilen och annan elutrustning?

– på kortare turer tycker jag ett skapligt batteripack räcker långt. Mitt är på ~10000 mAh och har dessutom solceller för lite underhållsladdning. Med telefonen i strömsparläge räcker det i en vecka? Med det finns mängder av utrustning och tips på nätet, allt i från ett par hundralappar till flera tusen kronor.

Vad har du packat på cykeln?

cykeln jag har med mig är packad som den var den senaste turen för ca 10 dagar sedan. Ca -8°C och en övernattning är packad så här;

Extra kläder – Skalplagg samt förstärkningsplagg i naturmaterial

Mat och dryck. Kök. – Ofta frystorkat. Primus Eta Solo kök. Men lyxar till det med Cafflano Klassic kaffekvarn/bryggare

Cykelverktyg – Kortare turer, som på ett träningspass. Längre lite mer slitdelar. Campingverktyg – eldstål, tändmedel, pannlampa och kniv.

Sovsäck och liggunderlag – Efter säsong. Exped liggunderlag.

7 tips från Cykla #3 2017

Klicka för större bild!

Har du ytterligare frågor, tankar idéer. Hör av dig!


Antal kommentarer: 3

Lars Erikson

1933 cyklade min far tillsammans med en kamrat från Dingtuna i Västmanland till Lima, mellan Malung och Sälen. Uppskattningsvis var sträckan då ca 35 mil och naturligtvis bara grusväg. Deras packning bestod av varsin Unikabox som innehöll en bit Falukorv, en limpa och en flaska mjölk. Packningen fullbordades med varsin filt! Sov gjorde man i de hölador som fanns efter vägen.


Magnus

Lars, det låter härligt!


Erik Sandblom

Vilken bra karta, Vindskyddskartan! Jag vill minnas att du hade en liknande karta för ett tag sedan, fast det var främst vindskydd i norrköpingsområdet. Nu syns det vindskydd i hela landet! Vad kul!



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Svenska Cykelmässan, så här dagen efter


I helgen samlades cykelintresserade ute i Kista på den Svenska Cykelmässan. Jag tycker att det allra bästa med en sådan mässa är att återknyta kontakten med pedalpolare och hitta nya klungkompisar. Cyklar, prylar och kläder kommer i andra hand. Jag var för andra året i rad inbjuden att prata bikepacking, denna gång i Karmatrails fina workshop-hörna. Jag återkommer till det senare i veckan men vill börja med att kommentera mässan lite i allmänhet.

Som de senaste årens cykelmässor, var fokuset på el-cyklar stort. Jättestort! Många vill ha del av den kaka som nu serveras. Till och med barnvagnstillverkaren Emmaljunga tar sig, efter många års frånvaro, sig tillbaka till cykelvärlden. Årets trend på mässan? Lite överraskande, för mig i alla fall, de retroinspirerade och motorcykelliknande hojarna från Nyströms, Wattitud och GreaseR



Jag är kluven när jag ser dem. Å ena sidan kan jag inte låta bli att dra på smilbanden och ryckas med i känslan. Speciellt i Wattituds monter där personerna löpte linan fullt ut med tidstypiska kläder. Å andra sidan så är kanske en mc-mässa en bättre arena för dessa snyggingar. Jag kanske problematiserar i onödan?

Kunde under helgen inte låta bli att, i tanken återkomma, till det faktum branschen kanske överskattar intresset för el-assisterade cyklar? I dagsläget säljs ca 600 000 cyklar i Sverige. E-cykelförsäljningen har exploderat men står trots allt enbart för ca 10 % av antalet sålda cyklar. Tror att om vi räknade andelen e-cyklar vs traditionella människodrivna diton, var representationen på mässan till e-cykelns fördel.

Som jag skrev tidigare, så  problematiserar, jag kanske i onödan? Jag ska tillägga att jag inte har något generellt problem med el-assisterade cyklar, men när jag överhör hur en person insatt i el-cykelbranschen berättar att deras livslängd är mycket, mycket kortare än tex deras avskrivningstid, blir jag fundersam.

Elcykeln möjliggör till exempel att vi kan fortsätta cykla, även när hälsan sviker. De attraherar kanske nya målgrupper. Men frågor kring kring koboltbrytning för batterier måste ställas även här. 

Det var egentligen inte meningen att mina reflektioner kring årets cykelmässa skulle helt komma att handla om el-cykeln, men med en mässa där el-assisterade cyklar tar så stor plats blev ofrånkomligt…


Antal kommentarer: 1

Lasse "Velociperdryttaren"

Jag gillar elcyklar 🙂 Jag ser många som med hjälp av elcykel kan ta sig längre och vågar cykla sträckor dom aldrig skulle göra annars, jag ser familjer som säljer andra bilen. Det finns många fördelar med en elcykel men det finns även en baksida när man tittar på batteritillverkningen men jag tror att fördelarna väger över ordentligt.
Men dessa mc liknade elcyklar ser jag som en avart som kommer att vara väldigt liten, vilket jag uppskattar. Som du skrev hade dom nog passat bättre på en mc mässa och du har mer rätt än du anar, jag ser några såna i trafiken lite då och då när det verkar finnas 3-4st i mitt närområde. Lite pliktskyldigt brukar dom röra på pedalerna men med tanke på hastighet och kadens borde det vara en utväxling med 150 kugg fram och 10 kugg bak… Nä, någon cykel är det inte utan nog närmare mc än man tror, den kund grupp dom vänder sig mot kommer aldrig att cykla på dom utan bara åka så fort motorn orkar.



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Microworkshops på Cykelmässan. Chans att vinna entrébiljett!


Tält eller vindskydd? Under stjärnorna i en bivy-bag? Eller kanske bed’n’breakfast? Vilket är ditt första val för övernattning på en bikepackingtur?

Klicka dig över till Stigcyklist på Facebook och tagga en kompis du vill dela turen med och motivera varför ni väljer just sådan övernattning för chansen att vinna entrébiljett till Cykelmässan!

Vem ska komma och lyssna på dina bikepacking-workshops?
alla som är lite nyfikna på ett cykeläventyr. Alla som vill men inte riktigt vet hur de skall komma igång. Men även de mer vana som vill utbyta erfarenheter och snacka cykeläventyr. Kanske kan man träffa likasinnade bekantskaper och få sällskap om man inte vill ut och övernatta ensam?

Vad kommer vi få höra?


– givetvis en del cykel- och prylsnack. Mina erfarenheter av olika bikepacking-väskor och annat. Lite om förra årets turer längs Bergslagsleden och till och från cykel-VM i Norge

Har du något du vill jag tar upp på Cykelmässan? Kommentera här nedan!



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Bli din egen P-Nisse och P-Lisa!


Den sista tiden har jag likt Don Quijote fightats med väderkvarnar. Denna gång i form av lastbilar som parkerar på cykelbanan halvvägs mellan stan och hemmet!



Efter antal mail och telefonsamtal hoppas jag nu detta ärende ska vara löst (håller tummarna men är tveksam) men det fick mig i alla fall att leta fram detta dokument på datorn:

Jag kan inte ta cred för att ha gjort den, kommer inte ihåg det faktiskt, men varför inte sprida den? Skriv ut, klipp ut och ut och lappa bilar gott folk!



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*