Blogg

Morgondagens lånecykelsystem?


 

Fått en pressrelease om ett nytt koncept för lånecyklar. Det är två studenter från KTH som har utvecklat konceptet Shike. Så här skriver de:

”Cykeluthyrning är ett vanligt inslag och finns i många former, den gemensamma begränsningen är att cykeln hämtas och lämnas på förutbestämda platser. Shike är ett nytt koncept som förändrar cykeluthyrningen från grunden. Hyr en Shikecykel precis där du hittar den, starta bokningen och lås upp cykeln. Cykla dit du ska, lämna cykeln precis vart du vill och betala enbart för tiden du använt cykeln, allt direkt i mobilen.”

Ni kan läsa mer om konceptet på Shikes hemsida

Det hela påminner en hel del om Deutsche Bahns Call a Bike


Lånecykel i Deutsche Bahns Call a bike. Finns i 40 tyska städer. Något för SJ?

 

 


Antal kommentarer: 3

Erik Nohlin

Det låter exakt som den resa / OPENbike, jag gjorde med LOTS Design och Koucky & Partners för fyra år sedan. Kanske ytterligare ett lånecykelkoncept och ett nytt koncept från Shike men nytt ar det inte. Hoppas verkligen de lyckas med systemet och att de inte hamnar i klorna på jurister.
http://www.bicycling.se/blogs/eriknohlin/openbike.htm
http://www.bicycling.se/blogs/eriknohlin/openbike-2.htm
http://www.lotsdesign.se/portfolio-item/varldens-mest-attraktiva-lanecykelsystem/


Krister Isaksson

Erik, tack för uppgifterna, de fanns långt bak i huvudet men jag fick inte fatt på dem! Nej nytt är det ju inte men fräscht att se ett mer användarvänligt system än det som finns i Sthlm idag. Dock så är jag tveksam till någon framgång men jag hoppas jag har fel på den punkten!


Erik Nohlin

Alla intiativ är bra utom de dåliga. Alla de system som har framgång på marknaden idag (Bixi kånkar) har en annan agenda än att utveckla hållbar cykelinfrastruktur. Clear Channel och JCdecaux skiter i cyklarna. De portionerar gärna ut ”kompletta” lånecykelstystem ”gratis” till städer som binder upp stadens reklamkontrakt långsikitgt. De båda är tillsammans marknadsledare men har inget intresse i att utveckla ett användarvänligt lånecykelstem. Ett halvdant och komplicerat system kan gratis lyftas in på nolltid då städernas starka män i utbyte mot stadens annonspelare, skänker bort attraktiv reklamplats med bra jävla rabatt. Politikerna kan grönvaska sig själva utan att betala en krona, Clear Channel och JCDecaux skrattar hela vägen till banken. OPENbike vann Köpenhamns International Bikesharing Competition i konkurrens med 127 andra bidrag, fick Vinnova stöd och vi utvecklade en pilot med en fungerande teknikplatform och cyklar som kunde bokas och lokaliserad med GPS och RFID via en fungerande app. Allt lades i malpåse, hårdvaran – cyklarna, var för svåra och kostsamma att utveckla. kunskapen och mjukvaran finns. Jag kan bara rekommendera Shike att alliera sig med kunskap och pengar. Ring Koucky & Partners – Sveriges ledande experter på ämnet, deras grannar i Göteborg kan mer.



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Antal kommentarer: 2

ekstromenator

Väl talat Krister !!


Krister Isaksson

Ekstromenator, tusen tack!



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Antal kommentarer: 2

Pelle

Bra idé. Finns det några planer på att koppla på kranskommunerna? Cyklar själv genom tre kommuner varje dag. Ibland blir det fyra om jag känner för en extrasväng.


Krister Isaksson

Pelle, tror inte det men bäst är att fråga Sthlm stad. Annars så finns ju cykelrapporten.se som du kan använda.



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Cyklister i Jönköping, hör upp!


 
Foto: David Elmfeldt

Vi skrev ju för ett tag sedan att Jönköping lockar med förtrollande cykling när det gäller stig- och landsvägscykling. Kommunen tar nu sats för att skapa bättre förutsättningar för vardagscyklandet. Nu finns en möjlighet att påverka er framtida cykelstad. Kvällen den 13 februari anordnar kommunen en cykelträff. Ta chansen, kom dit och dela med dig av dina erfarenheter och synpunkter på att cykla i Jönköping.

Mer information och anmälan här.

Vi ses!


Antal kommentarer: 3

Jens Ekengren

Annars kan man ju(?) cykla i en sydlig stad…
http://www.sydsvenskan.se/asikter/uppmuntra-inte-cyklister-genom-snorojning/


Krister Isaksson

Jens, säker och bra framkomlighet är tydligen bara för den som sitter i en bil. Så mycket för valfrihet från en som företräder ett parti som starkt förespråkar valfrihet…


Jens

Det ar ju skillnad pa valfrihet och valfrihet…
Du far valja *vilken* bil du vill ha! Jasa, du vill cykla? Jaaa, det kan du ju gora pa helgen, runt kvarteret… men akta lacken!



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Vinden i håret


 

Denna underbara känsla, en varm och härlig sommarvind som blåser genom håret när man färdas på cykeln. Känns avlägsen denna årstid men snart är den tillbaka igen. Känslan av fart och frihet är en av många underbara saker med cykeln.







 

 


Antal kommentarer: 7

Erik Sandblom

Fina bilder!
Och har en inget hår själv så kan en kolla på andras 🙂


Krister Isaksson

Erik, tack!


Erik Johansson

Mm bra rörelse i bilderna.
Jag måste skaffa gubbkeps eller något, vinden fönar upp mitt hår så jag ser ut som en 80-tals tjej när jag kommer till jobbet.


Anders

Nånting man kan reflektera över är hur få det är som använder hjälm när denna årstid infinner sig. Nu på vintern tycker jag nästan alla har det längs sträckan jag cyklar här i Göteborg.
Hjälm löser även problem med att håret sitter på plats :=)
Snygga bilder annars.


Trafikistan.se

När jag tar in dessa fina bilder sänder jag en medlidandets tanke till alla som ännu inte känt denna njutning – att av egen kraft flyta fram mot sitt mål i en takt så att vinden lekfullt silar mellan hårstråna. Den bekräftelsen på den egna förmågan får man inte uppleva till fots, i en bil eller i kollektivtrafiken.


Krister Isaksson

Magnus, tack! Jo jag har sett och läst pressmeddelandet och inriktningsbesluten. Har faktiskt inte så mycket att kommentera annat än att visst det SER bra ut men som vanligt handlar det om att LEVERERA. Och där återstår det ett antal år innan vi kan säga något. Observera att detta är inget sk Genomförandebeslut, utan Inriktningsbeslut vilket på intet sätt innebär att detta kommer att genomföras.



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Europas längsta cykelbro – i Sölvesborg!


 

Sedan en tid tillbaka står den nya gång- och cykelbron över Sölvesborgsviken klar. Med sina 760 meter stoltserar kommunen med att ha Europas längsta cykelbro.


Brons dragning mellan centrala Sölvesborg och exploateringen på Listerlandet

Sölvesborgsbron, som består av en bågbro och en balkbro, har med sin spektakulära utformning gett Sölvesborg ett nytt utflyktsmål, redan flitigt utnyttjat av både befintliga invånare och turister. Människor cyklar, flanerar, möts och pratar, tittar på utsikten/fåglarna, fiskar och fikar på bron. Och genom att den tidigare otillgängliga ön Kaninholmen nu har gjorts tillgänglig, har även denna ö blivit ett nytt utflyktsmål.



Bron knyter också Sölvesborgs stadskärna och halvön Listerlandet markant närmare varandra. Något som underlättar för både rekreation i kommunen och för möjligheterna att pendla till jobbet. I nära anslutning till brons landfäste på Listerlandetsidan växer en ny stadsdel, Ljungaviken, fram. Där finns en blandning av villor, hyresrätter, bostadsrätter, äganderätter, park och torg. Bron är med andra ord en nyckel för ett hållbart resande i Sölvesborg.

 Fakta om bron:

  • Längd: 760 meter
  • Bredd: 3,5 meter
  • Bågarna är 17 meter höga
  • Segelfri höjd: 2,3 meter
  • Totalvikt: ca 700 ton
  • Bron har 4 utkiksplatser
  • Bron ljussätts med energisnål diodbelysning
  • Invigdes 25 maj 2013
  • Kostnad ca 50 miljoner

Brons byggnadsmaterial är:

  • Grundläggning: betongpålar
  • Bågar och räcken: rostfritt stål
  • Underliggande bärande balkar: varmförzinkad stål
  • Farbana: trä

Kommunen har också satsat när det gäller belysningen av bron. Ljussättningen ska på olika sätt förstärka brons konstruktion visuellt, göra den lättillgänglig samt trygg och säker att använda. Det sker bland annat genom att variera och anpassa belysningen efter dygnets och årstidernas rytm. Ljussättningen är tänkt att efter mörkrets inbrott reflektera ljuset i vattnet och ge bron och dess omgivningar ett trolskt sken.





Är då bron Europas längsta cykelbro? Det går säkert att tvista om. Och är detta en bro eller är det två broar (bågbro + balkbro)? I Amsterdam finns ju Nesciobron som sägs vara 780 meter lång och stod klar 2006. Strunt samma säger jag. Detta visar att det går att skapa bra förutsättningar för cykeltrafik och att göra cykeln konkurrenskraftigt mot andra transportslag genom att skapa denna genväg. Då spelar det ingen roll vilken bro som är längst. Vi får kanske också bortse från att bron är en gemensam gång- och cykelbro utan separation mellan gående och cyklister, att den är lite för smal (3,5m) och att beläggningen är av trä som ju riskerar bli väldigt halt vintertid och vid frosthalka.

Mer av detta vill jag se runt om i landet, infarstruktur är kommunikation!

 

Bilder: Ljusarkitektur AB, Sölvesborg kommun och Wikipedia

 

Relaterade inlägg:

 


Antal kommentarer: 16

Jonas Lundberg

Snyggt!
Håller med dig om att fler cykelbroar vore bra för att göra gena och snabba förbindelser för cykeltrafiken. Gärna också att beläggningen är uppvärmd så vi slipper den luriga frosthalkan som så lätt bildas på broar.


Sven-Erik

Dags att hänga en cykelbro under eller ovan Ölandsbron, Öresundsbron och Essingeleden. Till att börja med.


Krister Isaksson

Jonas, ja att värma upp beläggningen är verkligen en bra idé. Mer sådant så det både blir säkert, attraktivt och framkomligt att vintercykla.


Krister Isaksson

Sven-Erik, verkligen! Då kan man göra så här: http://www.bicycling.se/blogs/kristerisaksson/cykeln-maste-fram-gor-hal-i.htm
Som vanligt är är det Holländarna som gör det när det gäller cykel!


Richard (rundtramp.se)

Tjusig bro, och bra initiativ. Men biter uppvärmningen på blött underlag? Vi som provat (och vurpat), vet att det inte är kul att cykla på blött trä.
Men uppvärmningen kanske torkar trät också? I så fall, bra!


Krister Isaksson

Richard, Man ska inte använda trä som beläggning där man ska gå och cykla, inte särskilt bra. Än värre blir det över vatten.


Michael Svensson

Fantastisk vacker bro med häftig belysning! Har redan cyklat på den.Bra genväg in till stan med vacker omgivning.


Krister Isaksson

Michael, tack för direktrapporten! Får bli en studieresa till våren för min del.


Reimert Sjöblom

En helt ok bro men jag tycker att kurvorna inte är utformade för cykling. Alldeles för smalt och snäva kurvor för att kunna hålla anständigt tempo med mötande trafik. I min mening dock en vacker bro. Den är dock lite lustigt utformad rent funktionellt sett. Den är nästan mer konstverk än bro i den meningen att den hade kunnat byggas betydligt billigare (och därmed kanske tyvärr mer oansenlig) och mer funktionell för en mindre peng. Men den fungerar faktiskt utseendemässigt enligt min smak.


Krister Isaksson

Reimert, ja form OCH funktion hade kunnat förenats på ett bättre sätt. Samtidigt vill jag slå ett slag för att cykelinfra ska få kosta, ska få gör avtryck, ska vara spektakulär. Då kommuniceras nämligen att cykel är viktigt, att cykel ska man satsa på, att man bör cykla osv. Se bara på alla dessa extravaganta bilprojekt där miljoner läggs ner på utsmyckning och konst: http://www.bicycling.se/blogs/kristerisaksson/skilda-varldar.htm


Bitte

Snyggaste bro jag sett! Härligt satsat, och hoppas fler kommuner som har behov och möjligheter sneglar åt rätt håll nu.


Krister Isaksson

Bitte, visst är den fin och så härligt belyst. Mer sådant vill jag också ha!


Torbjörn Albért

Supersnygga bilder. Lite väl tvär sväng där mitt på bron.
1 Dags för en arkitekttävling om snyggaste cykelbron?
2 Karlstad har en uppvärmd cykelbro (den landar dock vid en ouppvärmd 90-graderssväng.Detta hört från kommunens gatukontor).


Krister Isaksson

Torbjörn, ja den är ju inte helt optimal ur cykelsynpunkt, lite för smal, lite för tvär sväng, träbeläggning samt ingen separation mot gående men ack så fin!
En tävling vore väl utmärkt!


kiki larsson

vad heter bron<3


Krister Isaksson

Kiki, Sölvesborgsbron



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*