Blogg

Moderat cykelpolitik del 1


 

Stockolms stad har sedan en tid tillbaka en Översiktsplan som för första gången i Stockholms historia pekar ut cykel som en grundläggande planeringsförutsättning när staden ska byggas ut. Vidare finns en Framkomlighetsstrategi som prioriterar cykeln och att cykeln ska ha mer plats i transportsystemet. Avslutningsvis finns en Cykelplan som pekar ut ett sammanhängande cykelvägnät, nödvändig standard och omfattning på cykelinfrastrukturen för att skapa goda förutsättningar för cykeltrafik i staden.

När det sedan kommer till att förverkliga orden och målen i dessa styrdokument blir det mer besvärligt. Vi ser, hör och kan läsa att vi är tillbaka i tidigare planeringsideal där bilen sätts högst. Det moderata trafikborgarrådet Ulla Hamilton uttrycker det så här i Mitt i Östermalm och Östermalmsnytt:

”Vi kan inte riva hus för att få fram mer cykelbanor, det kommer fortfarande att vara trångt att cykla i innerstaden.”

”Vi har ändå den innerstad vi har. Det finns inte mycket utrymmen att bygga bredare cykelvägar på. Många måste trängas. Det kräver att vi börjar visa varandra större hänsyn.”

Ulla Hamilton får också stöd av sin partikamrat, infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd. Så här säger hon till TT:

Det finns en optimal lösning på problemen med cykelsäkerheten, enligt infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd (M). Men hon tror aldrig att den kommer att bli genomförd.

”Det bästa vore att ha separata cykelbanor överallt, där bilar och cyklister slipper mötas. Och där man dessutom kunde ha olika filer för dem som cyklar olika snabbt. Men det är trångt om utrymme i stora städer som Stockholm”

 ”Det skulle dessutom vara dyrt. Därför måste vi hitta olika lösningar på olika platser.”

Här får vi då svart på vitt att det som planer och styrdokument pekar ut som prioriterat och ska få mer plats aldrig kommer att förverkligas av moderaterna. Det är för trångt, det finns inte plats, det är för dyrt, vi har de förutsättningar vi har och det går inte att ändra på är vad moderaterna säger. Vad de säger är att det på Strömbron aldrig kommer att vara möjligt att ta ett körfält från biltrafiken och göra om till cykelbanor.


Cyklister från Strömbron, cykelbanan 1,50 meter bred. Fyra körfält

På Stadsgårdsleden kommer dödsolyckorna fortsätta ske med jämna mellanrum då cyklister och turister tvingas dela på ett allt för begränsat utrymme. Det kommer inte heller vara möjligt att skapa cykelbanor på Långholmsgatan då såväl buss- som biltrafik är prioriterat före cykeltrafik – ”Vi har ändå den innerstad vi har.”


Långholmsgatan, cykelbanor får inte plats.

Orden vad gäller cykel i dessa beslutade styrdokument är alltså inget annat än luftslott, dimridåer som är till för att ge sken av storslagna cykelsatsningar och måla upp bilder av en cykelstad på väg mot världsklass…

Så då har vi klarlagt att i moderaternas Stockholm går det inte att göra något åt den situationen vi har, det befintliga går inte att ändra på, det är som det är. Men hur är det då när staden växer, när staden bygger nytt, när det så att säga är ett mer eller mindre blankt papper eller en blank ritning man har att utgå från. När det inte finns befintliga hus eller gator som ställer till besvär, när det finns mer yta att arbeta med, när staden också får intäkter att omsättas i infrastruktur. Hur lyckas staden då, kommer vi närmare målen i styrdokumenten om att cykeln är en grundläggande planeringsförutsättning, att standarder i handböcker och cykelplan kan förverkligas, att cykeln prioriteras, ges utrymme och ges goda förutsättningar?

I kommande delar i serien om moderat cykelpolitik kommer jag gå igenom några projekt som nyligen har färdigställts i Stockholm och där det funnits förutsättningarna för att skapa bra cykelinfrastruktur. Hur har det gått i dessa projekt?

 

Fler inlägg i serien:

 

 


Antal kommentarer: 31

Bitte

Heja dej!!


Campy007

Vasst och spetsigt men på pricken!


Krister Isaksson

Bitte, Tack!


Krister Isaksson

Campy007, Tack!


jonas l

såg en intressant lösning i Trondheim i helgen. Enkelriktad gata med cykelbana åt båda håll på var sin sida. Så ta bort ett körfält och ha en vanlig cykelbana på var sida är en lösning


Krister Isaksson

jonas l, ja det är ju så att när man kan och vet, har grundläggande omvärldskoll som allt detta prat om att det går inte, vi har den stad vi har osv faller platt till marken. Därför är det så viktig att syna orden, vad som sägs, vad som lovas och hur det uppfylls. Eller som inte detta fall, kanske inte uppfylls…


Cornelis Harders

Bra skrivit Krister!
Självklart har politikerna en stor del i ansvaret. Med dessa uttalanden som du tar upp finns det inte många tjänstemän som vågar bevisa att det visst är möjligt, bara man vill. Men vi som kan detta och vet att möjligheterna finns måste våga stå upp och konsekvent rita som det ska vara i enlighet med alla dokument som politikerna själv har beslutat om. Därför ligger det ett stort ansvar på oss tekniker, tjänstemän på kommun, Trafikverket och oss konsulter. Jag vet många tidiga exempel på bra cykellösningar i Holland som har kommit fram genom ett idogt arbete av en enskild tjänsteman, oftast tvärs emot vad politikerna har velat. Även i Holland var man tidigare inställd på att inte försämra för bilarna. Numera vet man att man inte kommer undan. Ska man bygga bra för cykel, och även för kollektivtrafik, så kan detta enbart ske på bekostnad av framkomligheten för bilar.


Björn

Tyvärr har du rätt Krister. Jo man kan inte riva hus men kan man ta bort körfält för att bygga tvärbana eller bussfiler kan man göra det för cykel också.
Mindre bilar i innerstan och mer cyklar och kollektivtrafik måste ju vara målet.
Tro att det behövs några stora cykelmanifestationer i stan. Några tusen cyklister som cyklar sakta genom stan……
Täby och Danderyd skall ju utreda en ”cykelstrada” in till stan tillsammans med vägverket (om man får med dom i båten). Undrar om det stannar vid en utredning. Förhoppningsvis inte.


Arne B

Klockrent, Krister!
Politik är att vilja, Ulla! Om du inte vill mer än att putsa lite här och där, lämna plats för någon som är mer intresserad av trafikmiljön. Inse att förutsättningarna har förändrats över de senaste tio åren. Inse att cyklister är billiga och kostnadseffektiva i innerstaden. Trafikmarknaden kräver mer plats åt cyklisterna! 😉
Sträckan Strömbron-Skeppsbron-Slussen har helt galna proportioner mellan motorfordon och cyklar/fotgängare. Parkering längs med Stockholms kanske finast kaj, två körfält i vardera riktning och dessutom parkering längs med husraden. Är det cykelstad i världsklass?


Krister Isaksson

Cornelis, tack!


Krister Isaksson

Björn, jag hoppas jag har fel, fel som bara den, men någon ”cykelstrada” från Täby/Danderyd kommer du inte att se på bra många år. Om det blir något så blir det mer av karaktären ”Arenaleden”…


Krister Isaksson

Arne B, tack!


Martin Holt

Välkommen tillbaka Krister.
En tips, om du orkar, är att ta en titt på Hedvigslund, som vi diskuterade i våras. En cykellösning på ett problem som tidigare inte fanns. Jag har inte tid att följa upp projektet (och Nacka kommun kommer inte att göra det) men under hela sommaren har jag bara sett 4 personner som använder cykelbanan, resten fortsätta med körbanan. Dessutom har jag snackat med ett par personer som medveten undvika Hedvigslund eftersom de upplever det som farligt och söker en väg genom bakgator i Älta istället. Jag fick besked från kommunen att de kommer att bygga ut cykelsträcken fast kände felaktigheter i designen bara för att politikerna vill ha en cykelbana. Pengar kastas i sjön och vi som cyklar får en farligare och farligare miljö.


Krister Isaksson

Martin, tack! Och tack för tipset, tro mig min lista är lång…


Anne Onym

Att ta bort tvånget att använda cykelbana kan väl inte vara särskilt dyrt…


Björn

Håller med dig Martin. Många gånger bättre att inte bygga cykelbana alls utan att vi får cykla på vägbanan där sikt , flöde, och underlag är ok. Många gånger byggs undermåliga cykelbanor som vi hänvisas till bara för att man skall uppfylla minimumkrav eller överhuvudtaget visa att man gör något för cyklisterna. Gör något ordentligt eller acceptera att vi cyklar på gator och vägar.


hida

Bara att cyklister och fotgängare måste vara separerade. Cyklister kan ha samma vägbana som bilister och bilister måste visa hänsyn men min gamla 79 åriga mormor som går på trottoaren måste inte lida av cyklister .


Krister Isaksson

hida, håller till stora delar med dig och jag tycker vi ska sträva efter detta: http://www.bicycling.se/blogs/kristerisaksson/cykelinfrastruktur-i-varldsklass-del-6.htm


Manne

en gång i tiden rivdes det hus och hela stadsdelar i både Stockholm och andra städer bara för att bilarna skulle få plats!
Inte så att jag förespråkar det idag men visst går det att göra andra lösningar bara man vill, men dessa politiker kan inte vill??


POVelo

Tydlig och bra artikel! För att salta vidare. Samma politiker, Ulla Hamilton, vill gärna bygga om innerstan för bilgarage, under jord, dvs borra och spränga i innerstan, för sisådär 3 miljarder. Ca 500 000SEK/parkeringsplats som gynnar kanske 6000 pers/dag. Jämför med SL’s dagliga resenärer på ca 600 000 och ca 150 000 cyklister per dag. Cyklister får som bekant dela på en miljard fördelat över 5 år. insyn.stockholm.se/kf/document/2011-03-14/…/34%20u11040.pdf‎.
Som alla känner till så har alliansen beslutat om ”Förbifart Stockholm” till, i massmedia framställt, en kostnad av ca 28 miljarder men som med räntor m.m. verkar hamna på 60 miljarder. Kommer gagna ca 145 000 bilar varje dag.
Jag vet inte när epiteten, hyckleri alternativt ”tala med kluven tunga” passar bättre.
Lite positivt är borstmaskinen som körde i vintras samt färgmarkeringarna som nyligen gjorts men vi pratar småsummor. Cykelinfrastrukuren i Stockholm är gjord för söndagscykling men hur många är det som cyklar en söndag jmfrt med en måndag?


Krister Isaksson

Manne, visst går det att lösa. Om man vill. Kanske kan vi vid seriens slut ha en bättre uppfattning vad M vill!


Krister Isaksson

POVelo, Tack! Man kan lätt få uppfattningen att M ger smulor från bordet till cykeltrafiken…


Mia Lindgren

När man läser igenom de dokument du nämner i bloggen så står det mycket bra om cykel där. Det går att se en riktig cykelstad framför sig om man skulle följa och förverkliga orden och målen i dessa styrdokument. Alla dessa dokument har tagits fram och beslutats när moderaterna haft makten. Men vad händer sen? Vi hör, ser och kan läsa ett parti och trafikborgarråd som på intet sätt lever upp till målen i dessa styrdokument. Ett borgarråd som istället kommer med floskler som att ”det går inte att riva hus”’,” det får inte plats” och när hon är riktig pressad eller irriterad och tycker cyklister är gnälliga så är hon ” inte imponerad”. Vad är det för politiker som använder ett sådant maktspråk, förlöjligar och förminskar människors vardagsproblem. Problem som handlar om trygghet och säkerhet.
Det är inget annat än respektlöst.


Frederik VDW

Körbanan bilar och lastbilar kör på kan i många fall göras smalare i stadsmiljö såsom i många andra europeiska länder. Det dämpar farten i stadsmiljö. Snövallar får plats på en separeringen som då ryms.
De får gärna bygga parkeringshus (som betalas med avgifter?) om det betyder att de plockar bort parkering på gator så att utrymme för trafikseparering finns. Att nästan varje gata ska ha parkering på både sidor är dålig hushållning med dyrbar utrymme som dessutom gör gatumiljön otrevlig och farlig på många sätt (”läckande barriärer”). Stockholmare äger redan få bilar, men andra (Tyska dessutom) städer har kommit mycket längre med bildelning som minskar antalet parkerade bilar och med ibland en majoritet av staden som nöjda användare.
Nu att Saab är borta och Volvo ägs av Kineser, vad hindrar en ”billiberal” politik? Befria bilen från sina egna begränsningar.
Trams att det inte finns plats, det är en fråga om prioritering, gör man det bra så kan man få många fler väljare glada 🙂


Velonavia

Tack Krister


Jens Lind

Det var ju lustig läsning detta, ja kanske inte för M. Det är ju bra att vi får denna genomgång innan valet så vi bättre kan få en uppfattning hur M ser på cykel och vad de faktiskt åstadkommit.
Ska bli spännande att följa din serie.


Krister Isaksson

Mia, en läsare kommenterade under ett annat inlägg att ”imponerar inte” tydligen användes också av det tidigare moderata trafikborgarrådet och jag gjorde som läsaren gjort, en mediasökning. Och mycket riktigt det användes även av honom. De kanske gått samma mediautbildning…
Här är inlägget och kommentaren: http://www.bicycling.se/blogs/kristerisaksson/jag-en-twitterbombare.htm


Krister Isaksson

Fredrik VDW, visst är det så, bara att prioritera.


Krister Isaksson

Velonavia, tack själv!


Krister Isaksson

Jens, på måndag 2 sept kommer del två i serien!


Calle

Tror du på allvar att fritidspolitiker i en kommun är involverade i detalj vad gäller utformingen av stadsbyggnadsprojekt?
Du borde rikta in dig på att upplysa tjänstemännen på trafikkontoret e.d. Det är ju där det de facto tas fram konkreta grejer.
Dessutom tycker jag ofta du har en onödigt konfrontativ framtoning och är lite väl aggressiv. Det vinner man ofta ingenting alls på, utom möjligen lite ryggdunkar från ”de sina” som redan är insatta och håller med.



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Bilen först – intervjuad om cykel i ETC Stockholm


 

Har blivit intervjuad i ETC Stockholm angående cykelns roll i Stockholms transportsystem. Det är ju löften om guld och gröna skogar nuförtiden vad gäller cykel i Stockholm. Partierna tävlar med varandra som det vore TdF och det talas om en cykelstad på väg mot världsklass. Men när det kommer till kritan så är vi många gånger kvar i samma gamla vanliga samhälls- och trafikplanering där bilen är prioriterad, både vad gäller yta och pengar. En genomgång av Stockholms och länets cykelinfrastruktur visar att det saknas omfattande delar när det gäller ett sammanhängande cykelvägnät och av det som existerar så uppnår endast 1 procent grundläggande krav och villkor för att klassas som bra cykelinfrastruktur. 1 procent! Vidare finns det i snitt hinder och problem var 118:e meter som påverkar cyklisters framkomlighet och säkerhet. Cykelskulden är enorm och det kommer att krävas stort politiskt mod samt en kompetent och handlingskraftig förvaltning för att ändra på det. Finns detta?

Här är kan du läsa artikeln.

 

Relaterade inlägg:

 

 

 


Antal kommentarer: 2

Mikael

Skulle personligen aldrig ställa upp för intervju med en ETC tidning för maken till vänsterblaska är nog svår att hitta.


Krister Isaksson

Mikael, Försöker alltid ställa upp oavsett politisk inriktning, sexuell läggning,  religion, etnicitet osv. Tror inte det gynnar cykelfrågan att diskriminera…



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Jag, en "Twitterbombare"?


 

Sedan en tid tillbaka började jag använda twitter. En del av er läsare och andra har legat på om detta och till slut gav jag efter. Inget jag ångrar efter drygt tre månader på twitter, det öppnar nya dörrar, ger nya intryck och nya kunskaper. Har nu också blivit stämplad som ”twitterbombare” med efterföljande konsekvenser. Och det inte av vem som helst utan det är av Stockholms stads trafikborgarråd Ulla Hamilton.

Det som utlöste det hela var att @JonasThrnqvist sände en tweet om förhållandena för cyklister på Kanalvägen, Hammarby sjöstad. Alla har ju inte semester och det är ju av vikt att trafiksystemet fungera alla delar av året:

Eftersom det är en lång följetång dessa eländiga och urusla förhållanden för cyklister på denna sträcka genom Hammarby Sjöstad så kommenterade jag detta i en tweet och pingade där @UllaHamilton och @perankersjo:

Detta ledde till att ansvarigt borgarråd ansåg att det förekom twitterbombning under hennes semester och jag är nu blockerad från hennes konto. Varför sände jag då denna tweet om Kanalvägen och cykelförhållandena där? Jag ville med tweeten upplysa och påtala hur det många gånger ser ut på stora och viktiga cykelstråk och att det på just detta stråk har varit dåliga förhållanden under ett stort antal år. Vilket säkert många av er som cyklar där också kan intyga. Det här är tom ett regionalt cykelstråk som ligger precis på gränsen mot en annan kommun, Nacka. Detta är i stort sett det enda stråket som finns för dem som cyklar från Värmdö, Saltsjöbaden, Nacka, Älta, Tyresö och delar av Haninge och som sedan ska till övriga delar av innerstaden. Alltså ett mycket viktigt stråk i det regionala cykelnätet och där tusentals cyklister passerar varje dag. 

Detta är ju något som moderaterna själva under olika perioder gått ut med och påtalat vikten av. Att ha ett väl fungerande regionalt cykelsystem, att cykling över kommungränserna varit utpekat som ett viktigt område sedan 2010. Se bl a dessa tre tillfällen:

1, I april skrev ett antal moderata kommunalråd på DN Stockholmsdebatt: ”Nu måste vi samarbeta om regionens cykelvägar”. Ulla Hamilton var en av dem. I debattartikeln lyfter de fram ett antal saker:

”I valrörelsen 2010 pekade vi på behovet av att bygga ihop cykelnäten över kommungränserna i Stockholmsregionen.”

”För det första behövs det en fungerande regional cykelinfrastruktur.”

”Det är vårt ansvar att göra det enkelt för stockholmarna att välja cykeln oavsett om målet ligger i den egna kommunen eller på andra sidan Saltsjö-Mälarsnittet.”

2, Den 16 maj i år gick Moderaterna ut med att staden nu inför en Cykeljour

– Cykeljouren är en satsning som ska göra det enklare och framkomligare för stockholmarna att cykla och bidra till att problem och hinder på cykelvägnätet åtgärdas snabbt och effektivt, säger Ulla Hamilton (M), trafikborgarråd i Stockholms stad.

3, Nyheten om Cykeljouren följs sedan upp med ett pressmeddelande den 2 juli om utökad satsning på ett antal utvalda cykelstråk för att se till att cyklister har en bra och säker framkomlighet.

– Satsningen på huvudcykelstråk med extra hög standard är ett led i arbetet med att förbättra respålitligheten för de stockholmare som avlastar vägar och kollektivtrafik genom att välja cykeln, säger Ulla Hamilton (M), trafikborgarråd i Stockholms stad.

Då kunde man ju tycka att det vore ett utmärkt uppdrag för den sk Cykeljouren, att kraftfullt och snabbt se till att det som lovas, redan 2010 och sedan i debattartikeln och pressmeddelandena faktiskt uppfylls på Kanalvägens regionala cykelstråk. Att visa handlingskraft.

Men var denna tweet den enda som jag sände Ulla Hamilton under hennes semester? Kan detta räcka för att någon ska känna sig ”twitterbombad”? Jag har sänt fler tweets under borgarrådets semester så låt oss gå igenom dem för att få en bild av dem och deras innehåll. Kan dessa tweets tillsammans göra att man kan känna sig ”twitterbombad”?

Den första tweeten jag sände var den 7 juli och handlar om cykel, spårvagn och trafiksäkerhet. En frågeställning som blev och fortfarande är högaktuell i samband med att utbyggnad spårväg City och ev. andra spårvagnslinjer:

Tweeten är dels ett tips hur man i Amsterdam nu arbetar med trafiksäkerhetsproblemet spårvagnsspår och cykel dels en vädjan om politiskt agerande gentemot SL. Det sker en hel del sådana olyckor i Stockholm, där cyklister cyklar ner i spåren, fastnar och faller och skadar sig. Denna olyckstyp kommer att öka i takt med en ev. utbyggnad av spårvägen. Så här ville jag upplysa om en möjlig lösning. Det är också en cykelolycka jag vet att trafikborgarrådet själv råkat ut för. Staden har ju själv meddelat att man ska konkurrera med Amsterdam så då kan det vara bra att veta hur konkurrenterna arbetar tänkte jag. Här kan ni läsa mer om arbetet med cykel och spår i Amsterdam.

Sedan följer en tweet den 8 juli. Det är en fråga varför inte det arbete som nu sker på Västerbron och som leder till stora störningar för cykeltrafiken utförs nattetid för att minimera störningarna för gång- och cykeltrafiken:

Tweeten därefter sker den 10 juli, den är inte startad av mig och det är en diskussion med flera inblandade ang. cykel och Götgatsbacken och där jag genom att bifoga en länk visar hur jag tycker man borde utforma den för att få till acceptabla förhållanden för såväl gående som cyklister:

 

Sänder ytterligare en tweet den 10 juli där jag tipsar om ett nytt blogginlägg på Bicycle Dutch som redovisar nationella och kommunala krav som ställs på cykelparkeringar vid bostäder i Holland. Staden ska ju konkurrera med Holland och jag vet av egen erfarenhet sedan mitt arbete på Trafikkontoret i Stockholm att detta är ett svårt område med många låsningar. Jag följer även upp Per Ankersjös svar med en tweet och tipsar den 11 juli om ett pågående arbete i staden där detta och många andra cykelfrågor hanteras på ett mycket lovande sätt, cykelplanering på Årstafältet:


 

 Och sedan är vi då framme vid tweeten den 12 juli som leder till att jag anklagas för ”twitterbombning” och numera är blockerad av trafikborgarrådet Ulla Hamilton.

Ulla Hamilton, jag ber om ursäkt. I min iver att arbeta för bra förhållanden för cyklister i Stockholm kanske jag gick för långt och sände dig för många tweets. Det är inte helt lätt för mig som är tämligen ny på twitter att ha koll på och förstå vilka olika regler alla olika mottagare har när det gäller tweets, när man får sända dem, vilket innehåll, hur många osv.

 

Relaterade inlägg:

 

 

 


Antal kommentarer: 17

Kjell Olsson

Det är tyvärr mer regel än undantag att de styrande i Sverige fullständigt struntar i folket och dess åsikter.


Johan A

Ja vad säger man!! Ett borgarråd i världsklass som verkligen vill konkurrera med Amsterdam när det kommer till cykelfrågor och som är öppen för förslag från allmänheten!!
Ursäkta att jag skriver det men hon verkar ju vara helt slut. Hon kanske borde skaffa två twitterkonton.


Jonas Th

Tillgänligheten och beredvilligheten att finnas på t ex tw ökar säkert när det börjar dra ihop sig till valupptakt. Men vi får nog anta att det är försent då för (M:s) cykelpolitiska valsänke @UH.


Mattias Widman

Jag tycker Ulla Hamilton verkar vara trött på sitt förtroendeuppdrag och i behov av längre semester. Låt oss kompensera henne för twitterbombningen och ge henne extra semester från september nästa år!


Pepe

Har hon någon gång svarat en tweet där man kan ana en antydan till att länkar i tidigare tweet har öppnats? Så som Per Ankarsjö verkar göra hela tiden.


Bitte

Det är både trist och väldigt synd att Ulla Hamilton inte förstår att använda sig av den kunskap som du kan förmedla. Riktigt dumt och trångsynt är det också.


Håkan Zäta

Jag tycker att det var kloka tweets med intressanta länkar, hon hade kanske en dålig dag med mycket press från flera olika håll och du var den berömda droppen?
Oavsett reagerade hon ganska barnsligt och kanske blandade ihop dig med nån annan?
Bra blogginlägg också, man kanske skulle skicka länken till Ulla … men jag vet inte jag vågar 😉


Ulla hamilton

https://twitter.com/kristerisaksson/status/353167176749948928
Inser att jag var naiv när jag trodde på detta.
Trevlig sommar
/ulla


Ulla hamilton

@KristerIsaksson: @UllaHamilton Önskar trevlig semester! Samla kraft nu för det är stora cykelutmaningar framöver!
Nytt försök, länken verkar inte fungera. trodde på detta -naivt-därav min reaktion när twittren började komma.Ska inte göra om detta.
/trevlig sommar
ulla


Tor Sandqvist

Att man inte önskar befatta sig med jobbrelaterat material under semestern, och därför stänger av mottagningen, är väl helt legitimt. Men hennes purkna attityd är ju direkt provocerande — vem tror hon att hon är? Det är knappast Kristers sak att hålla reda på vad Ulla Hamilton vill eller inte vill läsa på semestern.


Johan Malmros

Nej, du har inte twitterbombat, och Ulla verkar ha en udda inställning till hur kommunikation via twitter fungerar och en generellt tråkig attityd. Fortsätt som tidigare.


Daniel Svensson

Det som hänt är ju inte det minsta förvånande, Ulla Hamilton är en ledande moderat stockholmspolitiker och tillhör därmed eliten inom det parti som just klubbat igenom en stor infrastrukturmotion där mindre än en halv promille går till cykling. Moderaterna har aldrig varit, är inte, och kommer troligen aldrig bli ett parti som satsar på cykling. Däremot är hon säkert expert på att komma med löften som låter som om de vill satsa på cykling men som inte blir nåt i slutändan(hon vill såklart som alla andra politiker locka väljare). Moderaterna i Malmö påstod nyligen att de ville satsa mer på underhåll av cykelbanor än vänstermajoriteten, men det påståendet höll inte för noggrann analys då de i sin siffra även bakat in underhåll av kanaler (!) m m. Jag tror att man ska rösta vänster om man vill få fler cykelbanor, att tro på att moderat kommer hjälpa till med detta är nog inte rimligt.


Jon Jogensjö

Om motsvarande brister skulle finnas i underhåll och infrastruktur för motortrafik, som det är för cykeltrafik, ja då skulle det kanske bli 10ggr mer tweets, blogginlägg, mail och dessutom ett allmänt mediedrev. Motormännen skulle sitta i morgonsoffor och Collin skulle skriva krönikor och prata i direktsändning. Om då ansvarig politiker skulle svara med att hen inte blir imponerad på semestern, och blocka sig från omvärlden, ja det skulle nog inte hända.


Elin

Vad rart av dig Krister att be om ursäkt. Men… det går ju att stänga av sin Twitter och ta semester från notifications också. Vi medborgare kan ju inte veta vilka veckor andra medborgare har valt att ta semester. En del kanske t.o.m älskar att Twittra på semestern (who knows?) Dessutom, sist men inte minst: Du gör ju här research-jobb åt Ulla Hamilton, vilken fantastisk resurs, lär spara henne mycket tid framför datorn = mer semester.


Mats Berg

”Imponerar inte” – det verkar vara ett populärt ord bland Moderata trafikborgarråd. Ulla Hamiltons företrädare Mikael Söderlund använde det också visar en mediasökning. Jag undrar VAD som imponerar på dem? Att en av landets ledande experter engagerar sig och utan kostnad tillhandahåller tips och råd gör det uppenbarligen inte. Tips som göra att färre skadar och gör sig illa i vår stad. Tips som gör det enklare att använda cykeln i vår stad. Tips som gör att fler kommer att använda sig av cykeln. Ulla Hamiltons agerande säger mig en sak mycket tydligt: hon och Moderaterna är inte särskilt intresserade av att skapa bättre förutsättningar och få fler att cykla i Stockholm. De försöker ge sken av det men gång på gång så gör Ulla Hamilton uttalanden som med all tydlighet visar motsattsen.


Anders Petersson

Fortsätt ” twitterbomba”! Mig har du inspirerat att försöka påverka beslutsfattare att förbättra för cyklister i Färjestadsområdet, Öland. Jag ” mejlbombar” kommunalråd, tjänstemän, politiker mfl. Du visar på ett tydligt och roligt sätt hur cykelbanor inte bör se ut…. Och hur de bör se ut!


Krister Isaksson

Anders, vad roligt att höra att du blivit inspirerad! Lycka till med förändringsarbetet!



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Alla dessa broar


 

Korta som långa, breda som smala, höga som låga, branta som flacka. Barriärer försvinner och de blir ofta landmärke i staden. Alla är de en förutsättning för att kunna cykla i Stockholm och på många andra platser.






















 

 

 


Antal kommentarer: 13

Dmitri F

Undrar varför de har målat en inre linje på cykelfältet över bron på lugnets allé i Hammarby sjöstad… Som skydd mot trottoarkanten eller?
Istället kan ju cykelfältet göras mycket bredare om den inre linjen tas bort vid bron… Suck.
(har mailat denna åsikt till Tk förresten)


Krister Isaksson

Dimitri F, Nja är mitt svar. Om du studerar hur det ser ut vid övergångsstället närmast i bild så ser du en utbyggnad, ett sk öra. Tar du bort/flyttar in den inre linjen kan det ju innebära att du leds in i den tvärgående kantstenen vid övergångsstället.


Dmitri F

Förvisso, men då kan man rita en sned linje som leder en förbi kanten eller sätta upp en skylt som indikerar avsmalning…
Dessutom är ”tvärgående kantsten” en numera standard metod av att leda cyklister från cykelbanor in i korsningar…. Just sayin 😉
http://goo.gl/maps/PKDmM
http://goo.gl/maps/IsE0e
http://goo.gl/maps/BXGcm


Sommarcyklisten

På Mälaröarna finns många fantastiska cykelvägar, speciellt om man vill cykla lite fortare. Synd bara att man på vägen dit och tillbaka måste passera skärseldarna Nockebybron och Drottningholmsbron: smala, ojämna cykelbanor fyllda av kantiga broskarvar, gupp, djup liggande dräneringsgaller och annat elände, och på väg in mot Brommaplan har man intensiv mötande trafik (70+ km/h) på armslängds avstånd till höger: inga säkerhetsmarginaler.


Krister Isaksson

Sommarcyklisten, Ja det är höjden av kvalitet på dessa broar/sträckor! Tänk motsvarande på körbanorna som ligger brevid, icke sa nicke…
Har några bilder på dessa sträckor i dessa två inlägg:
http://www.bicycling.se/blogs/kristerisaksson/titta-en-cykelbana-vad-kan-vi-10.htm
http://www.bicycling.se/blogs/kristerisaksson/regionala-cykelstrak-jag-tror-det-nar.htm


Krister Isaksson

Dmitri F, men är inte din kritik egentligen att det är för smalt på HELA sträckan? Att då låta den inre linjen vandra fram o tillbaka med olika bredder på sträckan som följd är väl inte den bästa av lösningar. Istället ska ju sektionen ökas på hela sträckan så att det går att skapa ett bredare cykelfält på HELA sträckan.


Jocke von Scheele

Fina bilder! Kul att sitta och försöka känna igen vilken stockholmsbro det är på de olika bilderna.
För övrigt är det en fröjd att se Tranebegrsbron – den enda bro med tillräcklig bredd på cykelbanan. Och på gångbanan. Synd bara att de ligger tillsammans, endast åtskilda av ett streck…


Krister Isaksson

Jocke, Tack! Funderade om jag skulle skriva ut namnen på broarna eller inte, beslutade att det kunde vara kul att fundera/gissa och så reagerade du så, kul!
Vid inventeringen av regionala cykelstråken så var just toppen på Tranebergsbron en av de få platser/sträckor som uppnår en acceptabel standard, skrev ju en blogg om det tidigare: http://www.bicycling.se/blogs/kristerisaksson/99-procent-ar-uselt.htm


Erik Johansson

Håller med bra fart i bilderna som vanligt.
Tranebergsbron, där gillar jag att cykla så långt som möjligt från bilvägen för att det dundrar så. Helt omöjligt att prata i det oljudet. ”det skadar ju ingen” att cykla långt ut där… :-/
DimitriF: http://goo.gl/drscO tror att det är för att undvika mini-brunnslocken.


Krister Isaksson

Erik, Tänk om fler broar och sträckor än Transbergsbron hade den möjligheten! Samt en bättre separation mellan gående och cyklister. Istället ser det ut som på många av de övriga bilderna: för smalt och ibland ingen separering mellan gående och cyklister och den separering som finns är en målad linje…


Dmitri F

Krister – självklart vore det ballt om hela sträckan var bredare… Jag misstänker dock att det blir svårt att få igenom en breddning av hela sträckan…
Men i det här fallet var det egentligen bara en ”petitess”. Det finns ju trots allt en hel del ”lösningar” i Stockholms cykelinfra där man undrar varför saker är som de är, och där cykelbanans bredder är inte alls så konsekventa.
Tidigare nämnda Tranebergsbron är ju ett exempel där cykelbanans bredd avgörs av slumpen, den blir bredare på toppen och sen smalare igen vid brons mynningar, det finns även extra breda sektioner på Stadsgårdsleden och andra platser.
Poängen var väl att ett lite bredare cykelfält även om det bara är på ett ställe, ökar komforten lite grand, lite som en ”oas”. Samtidigt förstår jag din poäng om att man inte får rita linjer hur som helst 😉
Framför allt känns det som slöseri med yta, när cyklister har så lite yta redan…
Stockholms cyklister är nog vana vid att det går huller om buller och tar hellre ett emellanåt bredare cykelfält även om linjen går lite snett ibland 😉
Men jag kan mycket väl ha fel också.


Dmitri F

Erik J: Jag har svårt att tro att man har varit så snäll och tänkt på det faktiskt. Det finns ju trots allt en hel del brunnslock i cykelbanor annars.
Undrar varför de inte har använt en cykelvänligare variant av brunnslock, typ: http://bicycledutch.wordpress.com/2013/06/06/drainage-in-the-netherlands/


Krister Isaksson

Dmitri F, ja det är märkligt att staden inte i större utsträckning följt sin egen handbok, då hade vi bland annat sett fler sk brevlådebrunnar. Se sid 53 i handboken: http://foretag.stockholm.se/PageFiles/305416/Cykel%20i%20staden%202009.pdf



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Alla dessa broar


 

Korta som långa, breda som smala, höga som låga, branta som flacka. Barriärer försvinner och de blir ofta landmärke i staden. Alla är de en förutsättning för att kunna cykla i Stockholm och på många andra platser.






















 

 

 


Antal kommentarer: 13

Dmitri F

Undrar varför de har målat en inre linje på cykelfältet över bron på lugnets allé i Hammarby sjöstad… Som skydd mot trottoarkanten eller?
Istället kan ju cykelfältet göras mycket bredare om den inre linjen tas bort vid bron… Suck.
(har mailat denna åsikt till Tk förresten)


Krister Isaksson

Dimitri F, Nja är mitt svar. Om du studerar hur det ser ut vid övergångsstället närmast i bild så ser du en utbyggnad, ett sk öra. Tar du bort/flyttar in den inre linjen kan det ju innebära att du leds in i den tvärgående kantstenen vid övergångsstället.


Dmitri F

Förvisso, men då kan man rita en sned linje som leder en förbi kanten eller sätta upp en skylt som indikerar avsmalning…
Dessutom är ”tvärgående kantsten” en numera standard metod av att leda cyklister från cykelbanor in i korsningar…. Just sayin 😉
http://goo.gl/maps/PKDmM
http://goo.gl/maps/IsE0e
http://goo.gl/maps/BXGcm


Sommarcyklisten

På Mälaröarna finns många fantastiska cykelvägar, speciellt om man vill cykla lite fortare. Synd bara att man på vägen dit och tillbaka måste passera skärseldarna Nockebybron och Drottningholmsbron: smala, ojämna cykelbanor fyllda av kantiga broskarvar, gupp, djup liggande dräneringsgaller och annat elände, och på väg in mot Brommaplan har man intensiv mötande trafik (70+ km/h) på armslängds avstånd till höger: inga säkerhetsmarginaler.


Krister Isaksson

Sommarcyklisten, Ja det är höjden av kvalitet på dessa broar/sträckor! Tänk motsvarande på körbanorna som ligger brevid, icke sa nicke…
Har några bilder på dessa sträckor i dessa två inlägg:
http://www.bicycling.se/blogs/kristerisaksson/titta-en-cykelbana-vad-kan-vi-10.htm
http://www.bicycling.se/blogs/kristerisaksson/regionala-cykelstrak-jag-tror-det-nar.htm


Krister Isaksson

Dmitri F, men är inte din kritik egentligen att det är för smalt på HELA sträckan? Att då låta den inre linjen vandra fram o tillbaka med olika bredder på sträckan som följd är väl inte den bästa av lösningar. Istället ska ju sektionen ökas på hela sträckan så att det går att skapa ett bredare cykelfält på HELA sträckan.


Jocke von Scheele

Fina bilder! Kul att sitta och försöka känna igen vilken stockholmsbro det är på de olika bilderna.
För övrigt är det en fröjd att se Tranebegrsbron – den enda bro med tillräcklig bredd på cykelbanan. Och på gångbanan. Synd bara att de ligger tillsammans, endast åtskilda av ett streck…


Krister Isaksson

Jocke, Tack! Funderade om jag skulle skriva ut namnen på broarna eller inte, beslutade att det kunde vara kul att fundera/gissa och så reagerade du så, kul!
Vid inventeringen av regionala cykelstråken så var just toppen på Tranebergsbron en av de få platser/sträckor som uppnår en acceptabel standard, skrev ju en blogg om det tidigare: http://www.bicycling.se/blogs/kristerisaksson/99-procent-ar-uselt.htm


Erik Johansson

Håller med bra fart i bilderna som vanligt.
Tranebergsbron, där gillar jag att cykla så långt som möjligt från bilvägen för att det dundrar så. Helt omöjligt att prata i det oljudet. ”det skadar ju ingen” att cykla långt ut där… :-/
DimitriF: http://goo.gl/drscO tror att det är för att undvika mini-brunnslocken.


Krister Isaksson

Erik, Tänk om fler broar och sträckor än Transbergsbron hade den möjligheten! Samt en bättre separation mellan gående och cyklister. Istället ser det ut som på många av de övriga bilderna: för smalt och ibland ingen separering mellan gående och cyklister och den separering som finns är en målad linje…


Dmitri F

Krister – självklart vore det ballt om hela sträckan var bredare… Jag misstänker dock att det blir svårt att få igenom en breddning av hela sträckan…
Men i det här fallet var det egentligen bara en ”petitess”. Det finns ju trots allt en hel del ”lösningar” i Stockholms cykelinfra där man undrar varför saker är som de är, och där cykelbanans bredder är inte alls så konsekventa.
Tidigare nämnda Tranebergsbron är ju ett exempel där cykelbanans bredd avgörs av slumpen, den blir bredare på toppen och sen smalare igen vid brons mynningar, det finns även extra breda sektioner på Stadsgårdsleden och andra platser.
Poängen var väl att ett lite bredare cykelfält även om det bara är på ett ställe, ökar komforten lite grand, lite som en ”oas”. Samtidigt förstår jag din poäng om att man inte får rita linjer hur som helst 😉
Framför allt känns det som slöseri med yta, när cyklister har så lite yta redan…
Stockholms cyklister är nog vana vid att det går huller om buller och tar hellre ett emellanåt bredare cykelfält även om linjen går lite snett ibland 😉
Men jag kan mycket väl ha fel också.


Dmitri F

Erik J: Jag har svårt att tro att man har varit så snäll och tänkt på det faktiskt. Det finns ju trots allt en hel del brunnslock i cykelbanor annars.
Undrar varför de inte har använt en cykelvänligare variant av brunnslock, typ: http://bicycledutch.wordpress.com/2013/06/06/drainage-in-the-netherlands/


Krister Isaksson

Dmitri F, ja det är märkligt att staden inte i större utsträckning följt sin egen handbok, då hade vi bland annat sett fler sk brevlådebrunnar. Se sid 53 i handboken: http://foretag.stockholm.se/PageFiles/305416/Cykel%20i%20staden%202009.pdf



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Riksdagen ute och cyklar


 

I dag har jag guidat runt 11 riksdagsmän och kvinnor på cykel i Stockholms innerstad. Det var Riksdagens cykelnätverk och det var en träff arrangerad av Svensk Cykling under den kittlande rubriken: Får bilen plats i staden? Jag var inbjuden att som expert och i allra högsta grad sakkunnig på Stockholms cykelinfrastruktur guida samt dela med mig av min kunskap och erfarenhet på området.

Vi startade på Mynttorget och rundan som cyklades var Skeppsbron, Slussen, Hornsgatan, Långholmsgatan, Västerbron, Norr Mälarstrand, Tegelbacken och Strömgatan för att avsluta med enklare middag och diskussion ute på Skeppsholmen. Rundan är en blandning av cykelinfrastruktur med cykelfält, enkelriktade cykelbanor, dubbelriktade cykelbanor, blandtrafik, cykelboxar, stora och små korsningar mm. Även en del vägarbeten passerades för att visa hur cykel hanteras vid dessa. Vad vi ville visa upp var hur en cykelinfrastruktur blir om man inte gör inskränkningar för biltrafiken, exempelvis tar körfält eller parkeringsplatser. För det är under dessa villkor en stor del av cykelinfrastrukturen byggts under slutet av 1900-talet och början av 2000-talet i Stockholm – påverka inte biltrafikens framkomlighet och antalet parkeringsplatser. Då blir det som det blir, det går inte att trolla med knäna.

Det var väl både ris och ros som delades ut efter cykelturen. Det som främst kom upp var hur trångt det är, att det aldrig går att slappna av. Det är också tämligen asocialt: man kan aldrig cykla bredvid varandra! Vi påtalade vikten av en väl anpassad och utbyggd cykelinfrastruktur samt att även delar regelverket behöver anpassas och ändras.

Så det ska bli spännande att se framöver hur riksdagspartierna kommer att hantera cykel och kanske det som står närmast för dörren: Cyklingsutredningen


Antal kommentarer: 18

Oskar Jalkevik

Får jag fråga vilka partier som deltog?


Krister Isaksson

Oskar, om jag minns rätt så var det alla utom FP och SD


Ulrika

Härlig början! För hur man än bär sig åt, så om man gör någonting så kan det bara bli bättre. Jag har tänkt på det där att cyklister har väldigt mycket åsikter om trafik: vi tänker ju inte på nåt annat cirka en timme om dagen. Bilister lyssnar på musik, t-baneåkare surfar. Riktiga cyklister är 100% närvarande i trafiken hela tiden. Det går aldrig att slappna av, för då hamnar man i en farlig situation. Det skulle vara trevligt att kunna cykla tillsammans!


Krister Isaksson

Ulrika, vi får hoppas att detta bidrar till något gott. Det jag verkligen saknar är just ytan, min egen plats i systemet. Som det är nu är den mest en liten yta som pressats ner där den fick plats och inte hindrade biltrafiken. Visst skulle det vara härligt att kunna cykla tillsammans, när vi åker bil sitter ju inte en fram och en bak! Se detta inlägg och bilder, så skulle det kunna vara: http://www.bicycling.se/blogs/kristerisaksson/cykelinfrastruktur-i-varldsklass-del-6.htm


manne

bra initiativ! Men synd att det bara vara 11 av 349 och förmodligen de mest inbitna och kunniga cyklisterna….. tror alla beslutsfattare måste ut i verkligheten nångång.
Men så är väl cykelfrågan en ickefråga rent politiskt. Jag tror jag aldrig hört nån eller politiskt parti som dragit en lans för mer cykelbanor eller liknande.


Krister Isaksson

manne, Cykelnätverket har fler medlemmar än 11, de har mycket att göra och måste väl prioritera som de anser nödvändigt. Och visst var de flesta engagerade cyklister som var med på rundan, dock inte alla vana vid storstadscykling så det blev nog en del ögonöppnare.
Inför kommunalvalet här i Sthlm 2014 hade nästa alla partier något form av cykelprogram, första gången någonsin. Och 2014 kan jag inte tänka mig något annat än att de verkligen kommer att få bekänna färg (om nu inte slukhålet Förbilfarten stjäl allt utrymme). Och ju fler vi blir som cyklar desto större krav kommer att ställas och det kommer bli en än större politisk fråga. Politik i min värld är mycket konsten att reagera, och ställer vi fler och mer väl underbyggda krav måste man reagera och agera.


Andreas

Underbart! Jag mötte er på Norr Mälarstrand och passerade i andra riktningen hela ditt entourage bl.a. just vid idiotträdet där man alltid tycker det är otäckt med möte. Bra jobbat med utflykten!
Den där sträckningen är för mig gåtfull att man inte prioriterar – extremt mkt cyklister och extremt smalt. Senast i morse så jag ett barn som stod med sina föräldrar (eller med sin mamma och en man som varit inblandad i ngn form av incident) vid gräskanten och hade råkat ut för något.
Du såg lite sammanbiten ut! 🙂


Krister Isaksson

Andreas, Tack! Jo jag var sammanbiten och koncentrerad. Känner ju ett ansvar när man leder en grupp på detta sätt. Visste lite om deras färdigheter på cykel och cykling i stadstrafik så det var mycket koll fram o bakåt under resan.


Arne B

Mycket bra Krister! Stora förändringar tar tid. Bra jobbat!


Krister Isaksson

Arne B, Tack, men jag ska inte ensam ha äran utan detta är främst ett långsiktigt arbete av Svensk Cykling.


Jens

Hej! Bra initiativ! Synd att ni inte tog turen via cykelbanan utmed essingeleden och över spåren i Tomteboda, dvs den eminenta cykelgenväg som finns mellan Karolinska/solnabron och Solna/huvudsta. Eller snarare FUNNITS till nu. I fredags passerade jag här i bil och noterade att Trafikverket verkar TA BORT den gena gång- och cykelvägen över bangården utmed Essingeleden!! Ser ut som det kommer bli ytterligare ett bilkörfält!!! Läser om det på Trafikverkets webbsida, verkar tyvärr stämma. Helt sjukt, den här cykelgenvägen är ju ypperligt bra, men tydligen viktigare att få in åtta-tio bilkörfält eller vad det nu blir där i samband med mångmmiljardprojektet Norra Länken. När tar politikerna itu med Trafikverkets felprioriteringar undrar jag..


Krister Isaksson

Jens, tack! Den cykelvägen känner jag mycket väl till, det var en kamp som vi förde mot Trafikverket, till viss del med hjälp av Solna, men det sket sig som du just märkt. Trafikverket och dess representanter skakade fram ett avtal från 60-talet att cykelvägen bara var till låns och när så önskades kunde de ta den tillbaka. Vilket nu sker i samband med bygget av Norra Länken. Kommer något annat, lika gent? I helvete heller! Trafikverket i ett nötskal som gör som de brukar: http://www.newsmill.se/artikel/2012/09/25/trafikverket-struntar-i-sitt-uppdrag-att-ka-cyklingen


Jens

Tack för svaret, men verkligen bedrövad över det. Ingen hejd på Trafikverkets planering för massbilism som vi alla är med och finansierar ju. Vad gäller just den här cykelvägen var den extremt gen för alla, exempelvis studenter som bor i Huvudsta, som ska till KI/KS eller vidare inåt stan/Universitetet/KTH. Men det vet du redan. Däremot tycker jag detta inte är acceptabelt, hur går detta hand i hand med exempelvis det Trafikverket skriver på sin webbsida:
”Trafikverket har det övergripande ansvaret för att skapa ett hållbart och effektivt transportsystem. Men att förändra systemet tar tid. Snabba lösningar måste kombineras med långsiktiga planer. Hur vi väljer att hantera våra transporter i dag, avgör hur vårt samhälle ser ut i morgon.”
Ja, det går nog så långsamt att det går åt fel håll skulle jag säga. Det går snabbt åt att skapa ett Ohållbart samhälle…


Krister Isaksson

Jens, det är verkligen sorgligt. Solna kunde i detta exempel ”tvingat” Trafikverket till att ta ett större ansvar för en ny och bra lösning genom att inte ta fram/godkänna en detaljplan. Så blev det inte utan nu finns inget vettigt alternativ och x-antal steg tillbaka för cykeln som transportmedel. Bil några steg framåt…


Johannes Westlund

Vad håller Trafikverket på med? Igen struntar de i sitt uppdrag och hittar på egna linjer. När ska tjänstemannaansvar utkrävas? Hur kan det vara tillåtet att agera på tvärs med riksdagens uttryckliga uppdrag i år efter år, decennium efter decennium? Vem har makten? Inte politikerna, utan tjänstemännen. Fin liten teknokrati vi byggt oss.


Krister Isaksson

Johannes, det är mycket klart att det saknas en tydlig styrning, såväl AV verket som I verket för att uppnå ökad och säker cykling. Dessa olika projekt, särskilt de större, är mer eller mindre autonoma. De drivs utefter den ”beställning” projektet fått och ingår då inte cykel alt. är inte tydligt klargjort vad som ska göras och ambitionsnivå så blir det som det blir. Projekten arbetar så att säga bara efter beställningen, budgeten och tidplanen och håller allt annat ifrån sig, en härlig subotimering! Som tex Förbifarten vid Kungens Kurva där projektledaren håller med om att lösningen som Huddinge föreslår för cykel är bättre och att de kan återkomma och bygga den när Förbifarten är klar! Till en kostnad som är 10 ggr högre än att passa på när man ev. bygger Förbifarten. Och också gör att lösningen fördröjs flera år…
Trafikverket: ”Inte vårt problem”


Calle

Ytterligare ett exempel på Trafikverkets cykelplanering går att läsa i dagens DN. Herregud…
http://www.dn.se/sthlm/ny-cykelbana-en-fara-for-cyklisterna/


Krister Isaksson

Calle, jag twittrade http://t.co/YiaMFSr8XS och felanmälde detta till Trafikverket den 19 juni, sedan skrev Cyklistbloggen ett inlägg om det och media fick nys om det. Och nu står Trv där med skägget i brevlådan. En stilla undran är ju hur det står till med kvalitetssäkringen…



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*