Malmö bygger för småväxta cyklister

Malmö bygger för småväxta cyklister


Se upp, ducka! Vilken tur, det gick bra denna gång. Vem hade kunnat tro att det skulle dyka upp grenar rätt över den nya cykelbanan. Bara en tanke, men borde inte ansvariga sett till att träden blev uppstammade så de som cyklar här slipper få grenar i ansiktet? Det borde ju inte vara okänt för dem att det passerar en cykelbanan i direkt anslutning till träden. Eller ska de som cyklar göra jobbet själva?

Foto: Christiaan Dirksen

 

Relaterade inlägg:


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Skynda långsamt…

Skynda långsamt…


Sex år, det tog sex år – eller sisådär 2 200 dagar. Från felanmälan till åtgärd. En plats som jag cyklar frekvent på – nästan dagligen sedan jag bytte jobb. Men nu är kantstenen äntligen sänkt och det går enkelt att komma upp och ner från gång- och cykelbanan.

 

Hurra! Ingen kantsten som försvårar och hindrar framkomligheten.

Det var i stort sett omöjligt att enkelt ta sig upp på cykelbanan tidigare – du fick stanna till och lyfta upp framhjulet. Med lastcykeln, armcykel eller cykelkärra var det mycket besvärligt att forcera kantstenen.

 

Inte kul med kantsten med en vanlig cykel. Med lastcykel och armcykel blir det ett litet helvete

Vi som cyklar här regelbundet har ju lärt oss denna plats och detta hinder. Så hur löste vi då denna situation? Vi cyklade på gångbanan – för ett antal hundra meter bort finns en sänkning av kantstenen som gör att man enkelt kommer upp och ner. Dålig infrastruktur leder till dåligt beteende.

En tid innan denna sänkning av kantstenen gjordes pågick ett parkarbete i området. Arbetsfordonen utnyttjade då gång- och cykelbanan. Och eftersom kantsten även utgör ett hinder för dessa fordon vidtogs åtgärd. Man la omgående ut en bräda – det är ju viktigt att vissa fordonen tar sig fram.

Bräda vid kantstenen för enkel passage för arbetsfordonen.

Inte bara denna åtgärd med brädan vidtogs. Även en av bommarna togs bort för enklare passager med arbetsfordonen. Den bommen har nu tyvärr kommit tillbaka – trots stadens löfte om att dumma hinder på cykelbanan ska bort.

Bommen kom tillbaka. Och det är inte helt enkelt att passera med cykel – särskilt inte lastcykel eller cykelkärra. Men varför ska det vara enkelt att cykla när vi vill att fler ska cykla?

Så nu tar det väl bara 6 år till innan bommen ersätts med något mer cykelvänligt…

 

Relaterade inlägg:


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Plockepinn på gång- och cykelbanan

Plockepinn på gång- och cykelbanan


Många av landets kommuner arbetar aktivt för att få fler att cykla. Många kommuner arbetar även för att fler ska gå. Det är bra för folkhälsan och det är bra för miljön. Sedan är det också som så att nästan alla kommuner arbetar för att den fysiska miljön bättre ska anpassas för människor med funktionsvariationer.

Mitt i allt detta arbete dyker då detta upp:

Plockepinn på gång- och cykelbanan – bra för vem? Foto: Rasmus Ljungberg

Foto: Joakim Fors

Foto: Rasmus Ljungberg

Här fick då kommunen för sig att placera ett konstverk – mitt i gångbanan.

För vem är detta bra undrar jag? För de som går? För de som är synskadade? För de som cyklar – för var kommer många gå i stället tror ni? Är detta bra för de som ska renhålla och snöröja sträckan? Och blir inte gångbanan snöröjd – var går man då?

Fanns det ingen annan plats i hela detta nya område där detta konstverk kunde ha placerats – i stället för mitt i gångbanan? Ingenstans? Till exempel vid sidan av gångbanan…

Ingen på kommunen som sa – men vänta lite, är detta verkligen bra och lämpligt? Att göra plockepinn på gångbanan. Skulle gärna se den konsekvensanalysen. Men jag tror inte någon sådan finns, det var nog mer skjuta från höften och ha lite lekstuga – på gångbanan.

Allt detta händer i kommunen som säger sig vara landets bästa på cykel. Det händer också i kommunen som borde ha lärt sig vad som kan hända om man är slarvig med placeringen av stolpar – då kan människor bryta kindbenet.

 

Relaterade inlägg:

 

 

 

 


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Cyklat för fort – körkortet ryker

Cyklat för fort – körkortet ryker


Då och då genom åren, i olika sammanhang, har jag fått höra att cyklar du för fort kan ditt körkort ryka om polisen tar dig i en kontroll. Nu senast var det en person på Twitter som med bestämdhet hävdade att flera cyklande blivit av med körkorten för att de cyklat för fort. Det hade hans kompis ”trafikpolisen” meddelat honom:

Ja det låter ju kanske inte så trovärdigt. Men ändå så dyker detta påstående upp lite då och då – cyklar du för fort kan körkortet ryka.

Så jag kontaktade Transportstyrelsen och ställde frågan:

”Finns det något/några fall där personen fått återkallat körkort för trafikbrott på cykel?”

En snabb och effektiv presstjänst på Transportstyrelsen återkom kvickt med ett svar:

”Har kollat din fråga om ngn fått sitt körkort återkallat på grund av trafikbrott på cykel och det svar jag fått från sakkunnig är: Nej”

Så då kan vi stryka ännu en skröna om cykel:

Nej, ditt körkort ryker inte om du cyklar för fort och blir tagen av polisen i en fartkontroll.

 

Relaterade inlägg:


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Ständiga misshandelsfall och försök till dråp


Ett litet axplock från media angående läget på vägarna. Det är bilförare som använder sina fordon som vapen. Och med flit kör på, prejar eller kör om och tvärbromsar framför människor på cykel. Och snart kommer någon att dödas. Det är ingen lek, inget hittepå. Det är läget på de svenska vägarna år 2020.

Eller som Patrik Kronqvist uttrycker det i Expressen:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Som sagt, ett litet axplock. Vettvillingar som framför fordon på flera ton och som inte tvekar att använda dem som tillhygge för att skada andra människor. Varför? Hur står det till i dessa människors hjärnor – vilka spärrar är det som de saknar? Är dessa människor överhuvudtaget lämpade att få framföra dessa fordon på allmänna vägar?


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Cykla med era barn!

Cykla med era barn!


Cyklat har jag och min 11-åriga dotter nu gjort fem dagar i sträck. Cirka 2 – 2,5 mil varje dag. Totalt blev det 12 mil på dessa fem dagar. Från förort i södra Stockholm till Södermalm och simläger på Eriksdalsbadet. Härliga stunder tillsammans.

Vi cyklade i rusningstid på morgonen. Sen var det simläger i 6 timmar och sen cyklade vi tillbaka i eftermiddagens rusningstrafik. Vi har cyklat mycket tillsammans tidigare, haft mängder av teknikövningar och lek med cykeln så jag känner väl till min dotters färdigheter på cykeln. Men vi har inte tidigare cyklat de stora cykelstråken med många andra cyklande i rusningstid. Inte heller har vi cyklat i innerstadstrafiken. Men nu var det dags!

Teknikövningar på cykel i tidig ålder!

Hade noga tänkt igenom ett antal olika vägar beroende på dagsform och trafiksituation. Det mesta av färden gick på gång- och cykelbanor men en hel del även på gator med blandtrafik. Det är tydligt att när man cyklar lite längre sträckor så är systemet nästan uteslutande inriktat på vuxna trafikanter – det är inte ett omhändertagande, tydligt och enkelt system – inte ens för vuxna.

Det är en fröjd att cykla med min dotter. Hon är skicklig på cykeln och behärskar den väl. Enkelt och säkert manövrerar hon den i låga hastigheter, när det är trångt och bland mängder av andra trafikanter. Hon bromsar och växlar galant. Hon vinglar nästan aldrig och placerar sig väl till höger på cykelbanan. Hon har lätt för att cykla nära mig vilket gör att vi blir som en enhet vilket underlättar när vi ska svänga, när vi ska över gatan och så vidare.

Cykelflow! Vi var inte de snabbaste på cykelbanan – men snabbare än de som satt i bilkön!

I och med att hon hanterar cykeln väl underlättar det möjligheten till uppsikt och interaktion med andra trafikanter. Andra cyklister visade stor hänsyn och omtanke på vår färd – vi var ju så att säga inte bland de snabbare ekipagen på cykelbanan! Endast ett fåtal passerade eller agerade med små marginaler.

Värre var det med vissa bilförare – och det var uteslutande förare av ”hantverksbilar”. Och män. De bröt mot trafikreglerna. De körde aggressivt, nära och utmanande – varför? Vad vill de uppnå med ett sådant beteende? Att vi ska försvinna? Sluta cykla? Inte helt enkelt att förklara det för en frågvis 11-åring.

Motlutet vid Globen är långt och segt…

Det är med ett leende på läpparna som jag tänker tillbaka på denna härliga cykelvecka. Hoppas jag har många fler framför mig!

 

Relaterade inlägg:

 


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in