Johan Mölleborn

Johan Mölleborn

bigmollo@hotmail.com

Blogg

London Edinburgh London


Det börjar dra ihop sig för London Edinburg London. Det märks inte minst på Happy Mtb där snacket är i full gång. Den 28:e juli går starten och RAAM-hjälten Gunnar Ohlanders, Ari Iivonen, Bengt Sandborgh, lång-Anders, Åsa och Henrik och liggcyklisten Per Eric Rosén är några av svenskarna som är anmälda. Åsa och Henrik ska dessutom cykla till starten från Stockholm. Som att det inte räckte med 140 mil. 140 blåsiga mil vilket jag fick erfara när jag körde LEL för 4 år sen. Flera av dessa cyklister kör även Örebros 100-milare i helgen som uppvärmning så det är ju ganska lätt att lista ut vad det kommer snackas om på den rundan. Själv åker jag till Gotland och klappar får istället.


Nytt nummer ute i butik nu!

I detta nummer har vi:

  • Snackat med Emil Johansson om livet upp och ner
  • Grusat ner oss!
  • Snackat med Jonas Bohr om rekordförsöket
  • Kraschat på Mallis 312

Ute nu!

Bli prenumerant

Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

100 mil i helgen?


Om någon är sugen på att cykla 100 mil med förträffliga Örebrocyklisterna i helgen så finns det platser över. Klicka på den här länken så hittar du all information som behövs. Jag hade tänkt köra men valde att hoppa av det i sista sekund. Det är ett jättefint arrangemang med bokat boende och väsktransport. Esperantogården i Lesjöfors är något man inte får missa. Känslan är magisk. Maila eller ring Börje om ni är intresserade.

Själv var jag ute och cyklade en sväng runt Mälaren igår. Blev jättetrött och höll på att ge upp och dö i motvinden till Strängnäs. Men sen tog jag mig i kragen och cyklade hem och drack vin på altanen. En bra dag i solen helt enkelt.

 

 


Antal kommentarer: 5

Sven-Olof Johansson

Inte i år, men 2014 är det helt klart dags för en 100-mil om jag ska våga köra den där franska 120-milen 2015 …


Bitte

Får erkänna att jag blir lite sugen, och med Örebrocyklisterna kan det inte bli annat än bra. Men det får vänta lite, ska värma upp lite till först 🙂


Johan Mölleborn

Den är klockren som uppvärmning inför PBP. Kan tänka mig att den kommer bli fullbokad då. I år hade jag inget att värma upp till så tiden fick gå till familjen istället.
Oj vad jag längtar till PBP!


Wei

Saknade dig på 100-mila i helgen. Årets absolut bästa brevet. Medvind, värme och solsken hela rundan. Inte att förglömma är servicen från Börje Ericson mfl.


Johan Mölleborn

Ja det hade varit något alldeles extra det. Nästa år…



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

En cykelfri helg i Kebnekaise.


Jag har ju tydligen slutat cykla. Men för att ni ändå ska få se mitt söta ansikte så klämmer jag väl upp några bilder från helgen. Då var jag nämligen uppe i Kebnekaise med ett gäng polare. Första dan gick vi från Nikkaloukta till Kebnekaise fjällstation med ryggsäckarna fullastade med whisky, cognac, bib-vin och vandrarkläder. Fjällstationen var finare än jag trodde den skulle vara. Bra mat och bra service. Naturen var också bättre än väntat. Det ska bli riktigt kul att komma upp till de här trakterna igen nästa år på Sverigetempot. 

Andra dagen gick vi en guidad tur upp på berget. Östra leden. Jag hade hört historier om att det var jättelätt att gå upp på toppen och att det var helt onödigt att ens köpa kängor och skaljacka. Men det visade sig vara nåt helt annat. Det var ju riktigt långt och högt, inte helt otippat eftersom det är Sveriges högsta berg. Och som lök på laxen så var det snöstorm på toppen. De som säger att det bara är en promenad har nog varit nån annanstans. Typ Haga parken eller Tanto. 

Hela vårat gäng kom, tack vare stark vilja och bra kamratskap, upp på toppen. Det var en riktigt skön känsla att stå högst upp och highfiva varandra. Starkt jobbat alla!

Dagen efter gick vi lite olika rundor. Jag och Johan irrade runt i dalen i 7 timmar och höll på att dö vid Silverfallet. Vi skulle gå den västra leden upp till toppen men tog fel väl så vi gick in mot Silverfallet istället. Där följde vi en stig som såg ut att stämma. Men det slutade med att vi fann oss själva hängandes på ett stup 50 meter över forsen. Ett felsteg där så hade det varit slut. Efter den pulshöjaren höll vi oss i dalen resten av dagen. 

Tack grabbar för en riktigt härlig helg!







Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Stockholm-Göteborg. Lycka till!


På fredag klockan 14 går starten för Stockholm-Göteborg. Ni kan följa dramat via Happymtb och på Twitter om ni följer @mileftermil med haschtaggen #mileftermil Med lite tur kan vi få en rapport från någon av deltagarna här senare. Sverigetempo-Toni kanske kan ställa upp.

Jag kommer tyvärr inte köra för jag ska gå upp för Kebnekaise och bli uppäten av mygg istället. Mitt cykelår har verkligen kapsejsat. Tror dessvärre att jag inte har nått botten än. Till topps!

Lycka till och kör så det ryker! 



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Vätternrundan 2013


Med risk för att verka trist så klipp & klistrar jag över texten från min andra blogg. Det kändes inte nödvändigt att skriva om samma text. 

Oj vilket episkt lidande det blev. Våren har, som jag har gnällt om tidigare, inte riktigt gått som planerat på cykelfronten. Krascher och bröllop hade gjort kaos med den viktiga vårträningen. Jag visste redan innan att jag inte riktigt hade det som krävdes för att kunna hjälpa till hela vägen så när Leo frågade om någon kunde tänka sig att ta rollen som grindvakt så sträckte jag upp handen. Jag märkte ganska snart att grindvakt är inte detsamma som att ligga längst bak i klungan och fisa och äta snickers.

Vi visste att vi skulle få motvind hela vägen till Jönköping och trodde att vi skulle få medvind upp på västsidan. Innan start planerade vi att om vi kunde hålla strax under 40 km/h i snitt ner till Jönköping så skulle vi kunna jobba ikapp det i medvinden upp. Allt gick enligt plan förutom att medvinden byttes mot kantvind. På västsidan kom vi inte upp i det tempot som krävdes. Vi lyckades höja totalsnittet till 41 km/h men det var långt kvar för att komma upp i de 43 km/h som behövdes för att komma in under 7 timmar. När vi hade 10 mil kvar räknade vi ut att om vi höll 45 km/h hela vägen in i mål så skulle det gå. Men då hade vi 10 mil kantvind och motvind kvar och många av de starkaste gubbarna som skulle göra grovjobbet var redan slutkörda.

Där gick luften ur oss lite. Men vi gnetade vidare i samma fart och jobbade hårt mot målet i Motala. Den sista halvmilen slog vi av på takten och samlade ihop de som var kvar av oss. Nån kilometer innan mål blev vi omkörda av rekordklungan. De höll ett imponerande tempo. Nu var det bara de sista svängarna kvar till målet. Genom några rondeller och ner mot hamnen. Precis som förra gången jag körde så respekterade de som låg i svansen att det var Conti som skulle ligga först även över mållinjen. Sånt känns riktigt snyggt. De som hade fått draghjälp visade sitt tack genom att låta oss köra samlat och snyggt hela vägen in i mål. Sluttiden blev 7:17 vilket jag är riktigt nöjd med. Enligt resultatjakt räckte det till en 27:e plats och SNABBAST I HÄSSELBY BA! Det var helt ointressant att försöka kapa nån eller några minuter på slutet när vi ändå inte klarade 7 timmar. Jag hade ändå inte kunnat göra nåt mer. Jag tog självklart förningar i olika omgångar men jag var verkligen inte en av de tongivande i klungan.

Hur kändes det då? Ja, vad ska jag skriva. Det var svinjobbigt och totalt supervidrigt. Men ändå kul på något sjukt sätt. Jag fick övertala mig själv att inte släppa en gång varje minut, i 7 timmar. Jag fick kramp i benen redan efter en mil. Men det släppte efter ett tag. Sen började de krampa igen efter 15 mil. De sista 5 milen var totalt vidriga. Ögonen började klippa av trötthet och magen kändes som att den var ut och in. Benen var helt förstörda men nu var det så nära mål och tempot var mer sansat än innan så det höll hela vägen. Sjukt nöjd och sjukt trött staplade jag av cykeln i målområdet. Vid kravallstaketet stod Amir och hurrade. Han hade klarat sitt mål och kommit in under 8,5 timmar. Grymt bra kört! Ja, bra kört av alla som tog sig runt.

Ett stort tack till alla i Contigänget och ett stort tack till Leo och Natasja som har fixat och donat med allt. Tack också till Duells och Maxim för all support. Tack till Henrik och Pontus och grabbarna för att vi fick krascha hos er på lördagen. Och sist men inte minst, tack Linda och barnen för att jag får hålla på. 
/Johan



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Laddat och klart inför morgondagen.


Det blir tll att fylla fickorna imorgon. Sent igår hämtade jag Maximgrejerna som vi ska mumsa i oss på Vätternrundan. Som tur är så finns det inget på krav att allt ska ätas upp just imorgon. Om några timmar sätter vi oss i bilen och åker ner till Motala. Vi kommer väl sitta och smutta på Carbo loader och kakor och fisa så där härligt grabbigt som bara grabbar kan. GPS:en är laddad med rutten så jag hittar runt och benen är laddade med rödbetsjuice så jag orkar runt. Jag har startnummer 27164. Vi startar 09:38 och har som mål att ta oss runt på under 7 timmar. Lycka till alla som ska köra! Om vi inte ses i Motala så ses vi kanske här efter helgen. 



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*