Blogg

Lämna in din puffra och få en cykel!


 

I propagandan för att öka cyklandet används ju ofta hälsoeffekten som argument, för såväl individen som samhället. Nu går regeringen i Uruguay ett steg längre: Du får en ny cykel om du lämnar in ditt illegala vapen! Vilket initiativ, vilken kreativitet! Hoppas de har framgång och att det inom kort kommer drälla av nya cyklar ute i trafiken. Mängden vapen är tydligen stor i landet, både legala och illegala. Sett till att Sverige ligger på platsen efter Uruguay när det gäller vapeninnehav kanske detta också skulle prövas i Sverige!

En cykel för livet!

 

 Hallå! Kom tillbaka med cykeln, du glömde lämna in vapnet!

 

Antal kommentarer: 2

Erik Nohlin

Iofs bättre än när statusen på cykling var som lägst i Sverige och ”Köp en Platt-TV, få en cykel” kampanjerna avlöste varandra.


Krister Isaksson

Erik, vi får väl hoppas att de inte anlitat Dogge! 😉 Det är ju alltid en risk när man gör en sådan här grej, ingen är ju betjänt av att det kommer ut en massa cyklar av dålig kvalitet.



Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Så här vill vi ha det!


 

Väg- och transportforskningsinstitutet (VTI) har genomfört ett antal studier (1, 2) om hur invånare i ett antal svenska städer ser på den framtida trafiken och stadsmiljön i sin stad. Studierna visar att det är en klar minoritet som vill ha det så här i sin stad:



Det majoriteten vill ha, så många som 70-80 procent, är mer av detta:



Man önskar sig även mer av detta:

Så bättre förutsättningar för cykel, bättre för gång och mer och bättre kollektivtrafik är vad den överväldigande majoritet vill ha. Majoriteten vill också ha mindre biltrafik i städerna. Det påminner mycket om det jag tar upp i min bloggserie Cykelinfrastruktur i världsklass!

Så det är kanske dags att påbörja ett mer intensitvt arbete för att ändra på den rådande trafikmaktordningen!

 

 

Antal kommentarer: 12

Erik Johansson

Intressant; att alla ville ha en sådan här stad även ”männen med villa, gratis parkering och som kör mycket”. Det är inte direkt den uppfattningen man får av kommentarsfält ute på internet..


Krister Isaksson

Erik, inte alla! Bara 70-80 procent så visst finns det en del som vill ha bättre förutsättningar för biltrafik.


jome

ca 40% vill ha det som idag eller mer utrymme för bilarna, ca 30% ville ha lägre hastigheter och ca 25% ville utestänga biltrafik i stor utsträcning. Observera att eftersom olika frågor. Man kan nog säga att tyngpunkten ligger på bibehållen situation, mäjligen med lägre hastigheter. Om man ser på högta svarsandelen per fråga är bibehållen situation vanligast. Taget från din ref 1.


Krister Isaksson

Jome, tack för förtydligandet, bra med observanta läsare! Och de två andra studierna?


jome

problemet är när makthavare spetsar sina åsikter med forskningsstudier som egentligen visar något helt annat, har du någon kommentar på det?



Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Så här överlever du som cyklist!


 

Först på med skyddsdräkten:

Foto: SVT

Sen på med avgas- och partikeldödaren (obs, inkl hjälm):

Foto: Cool Sparks

Foto: Cool Sparks 

En rejäl och bra reflexväst ovanpå allt:

Självklart måste vi genomgå en särskild och omfattande cykelutbildning med hög kvalitet innan vi kan bege oss ut på vägarna:

Foto: Folkbladet

Sedan iväg på denna hoj som klarar det mesta:

 

Redo att bege sig ut!

Sen finns det en uppenbar multinytta med denna utrustning. Stora delar kan användas i kollektivtrafiken för att där hantera farliga spärrar, förare som kör buss som krattor och en miljö full av farliga partiklar! Och eftersom många byter mellan cykel och kollektivtrafik så tjänas stålarna snabbt in.  

Eller är det något annat vi kan göra?

Något så att vi kan se ut lite mer så här:

 

 

 

 

Antal kommentarer: 19

Manne

så allvarligt tråkigt behöver du inte se på framtiden
Hon i första bilden har fått ett ullunderställ för vintern
Killen på cykeln gör ju bara ett VO2maxtest och damerna testar sin syn när de fått sina nya glasögon.Sen kommer de alla ge järnet på sina fixed hojar. 🙂


Krister Isaksson

Manne, du har helt rätt, det är så vi måste se framtiden! Fast jag är allt bra svag för den sista bilden…


Dmitri

min favoritbild på Relaxed Riding från Amsterdam:
http://flic.kr/p/aCcYSo


Dmitri

I övriga nyheter: det var ett bra tag sen som beläggningen på korsningen i den sista bilden såg så fin ut. Numera får man navigera bland potthål och vattenpölar.


Kenneth Medin

Sista bilden löser man elegant med velomobil. Kortärmat året runt där regn, rusk och motvind bara är trevligt. Tre hjul och stötupptagande kaross höjer säkerheten radikalt och inget hindrar väl att man målar den gul heller 🙂 Med el-assist det perfekta pendlarfordonet även i rimliga mängder snö och backar.
Ett statligt velomomiljöbilsbidrag och inhemsk tillverkning (SAAB…) hade inte varit så dumt. Utopi idag, men om 10-15 år kanske…



Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Cykelinfrastruktur i världsklass! Del 5


 

Cykel och kollektivtrafik

Förlåt mig alla läsare, detta blev ett långt inlägg. Jag kunde inte behärska mig…

Kombinationen cykel och kollektivtrafik är en viktig pusselbit i att öka reslängden och flexibiliteten för cykeltrafiken samt öka attraktiviteten och resandet med kollektivtrafiken. Sammantaget en viktig del för att nå målet om ett hållbart transportsystem som regering och riksdag satt upp. Området är ju tämligen underutvecklat i Sverige (det finns några få, marginella undantag) och som helhet är vi långt, mycket långt, ifrån att erbjuda vettiga förutsättningar för dessa kombinationsresor. Det handlar främst om två områden, det ena är att på ett bra, attraktivt och säkert sätt kunna parkera sin cykel i omedelbar anslutning till kollektivtrafiken, det andra är att på ett enkelt och smidigt sätt (och helst gratis) kunna ta med sig cykeln i kollektivtrafiken. Detta har de stora cykelländerna och även andra länder som normalt inte ses som stora cykelländer tidigt identifierat som en viktig del av att göra såväl cykeln som kollektivtrafiken attraktiv och konkurrenskraftig.

S-tog i Köpenhamn, cyklar på tågen en självklarhet och gratis. Foto: Copenhagenize

”Stadsbalkon” i Groningen. En röd cykelväg som leder rätt in i cykelparkeringen vid Groningen centralstation

Forskning och erfarenheter från Holland visar att skapas det bra förutsättningar att med cykel ta sig till/från och parkera vid kollektivtrafiken ökar kollektivtrafiken med 5 – 10 procent. Om det inte skulle finnas några begränsningar både vad gäller cykelparkeringar och att ta med cykeln i kollektivtrafiken redovisas en potentiell ökning av kollektivtrafiken med 30 – 35 procent. Detta skulle medföra ett minskat biltrafikarbete med 7 procent enligt samma studie. (Van der Harst, J A. CROW, 1993).

I Köpenhamn blev det i januari 2010 gratis att ta med cykeln på S-tågen (motsvarar pendeltågen i Stockholms län). Antalet resor med cykel tredubblades det första året och totalt sett ökade antal resenärer med 8 procent. Möjligheten att ta med cykeln gratis ledde till såväl nya kunder som att tidigare kunder reste mer.

 – Der er ingen tvivl om, at der er kommet en masse nye kunder til, siden vi lancerede gratis cykler. Det er en af vores allerstørste succeser, siger salgsdirektør i DSB S-tog, Niklas Marschall

Cykelparkeringar

Då cykel och kollektivtrafik är ett omfattande område tänker jag dela upp det i två delar och börjar med cykelparkering och frågan vad är en bra cykelparkering? Några grundläggande kriterier och kvaliteter på en cykelparkering:

  • Placeras i närhet till målpunkten
  • Lokalisering i förhållande till huvudsaklig angöringsriktning
  • Stöldsäkert (t.ex. möjligt att låsa fast cykelns ram, eller i låsbart/bevakat garage)
  • Funktionella cykelställ som passar de flesta cykelmodeller
  • Väderskyddat
  • Kapacitet (alltid finnas lediga platser)
  • Upplevd trygghet, särskilt när det är mörkt

Är du intresserad av mer fakta och underlag när det gäller cykelparkering finns CyCitys sammanställning samt denna handbok:

Hur ser det då ut runt om i världen när det gäller cykelparkeringar och kollektivtrafik? Nedan följer några exempel på cykelparkeringar i världsklass:

Stadsbalkon i Groningen, Holland

Tusentals cyklar parkerade framför stationen i Groningen i slutet av 1990-talet

Här är några bilder på hur det ser ut efter en omfattande ombyggnad av området framför stationen. Den nya cykelparkeringen invigdes 2007.

”Balkongen” som är placerad ovanpå cykelparkeringen. Stora och öppna vistelseytor helt rena från cyklar och en enorm cykelparkering under. Se även hur stora delar av ytan framför stationsbyggnaden är helt befriad från motorfordonstrafik, en viktig signal och markering vad som är prioriterat.

Ett av flera ljusinsläpp, dels för att skap ljus i cykelparkeringen, dels för att möjliggöra träd

En av flera cykelvägarna som leder rätt in i parkeringen

Parkeringen har sedan den blev klar 2007 redan byggts ut i omgångar och har i dag plats för över 9 000 cyklar. Parkeringen är utformad så att man från flera håll kan cykla rätt in i cykelparkeringen. Den är lokaliserad i direkt anslutning till stationsentrén och självklart under tak. Att parkera cykeln är gratis och parkeringen är bevakad. Stor möda har lagts ner på att skapa en trygg och säker cykelparkering. Den är ljus, luftig och genomsiktlig, både dag- och nattetid.

En öppen planlösning, ljusinsläpp från tak och sida för att skapa genomsiktlighet och undvika dolda ytor. En väl genomarbetad belysning, såväl dag- som nattetid. I bakgrunden ser ni cykelvägen som leder rätt in i garaget

Skymning

Kväll

Informationstavlor på strategiska platser i och runt om garaget som informerar om lediga platser i de olika sektionerna av parkeringen

Här kan ni följa med på en cykeltur genom parkeringen.

Radstation Münster, Tyskland

Hauptbahnhof Münster på 90-talet, fullt av parkerade cyklar framför stationen

Samma plats i början av 2000-talet, en spektakulär glasbyggnad markerar cykelgaraget

I början av 2000-talet uppfördes ett cykelgarage för över 3 300 cyklar i omedelbar anslutning till stationen. Garaget att bevakat och det kostar att parkera sin cykel. Ett flertal olika anslutningar till/från garaget finns för att skapa god tillgänglighet och flexibilitet. I garaget finns en särskild VIP-avdelning där man har sin särskilda reserverade plats. Vidare finns möjlighet till förvaring i låsta skåp. En cykelbutik med service och cykeluthyrning finns i garaget. En särskild cykeltvätt finns också.

En hög glasbyggnad för att skapa ljusinsläpp till garaget samt tydligt markera cykelns betydelse i staden och transportsystemet

Ramp som leder ner i garaget, en av flera anslutningar till garaget

I garaget används nästan uteslutande tvåvåningsställ för att utnyttja volymen maximalt. Två olika modeller används. Garaget är även kameraövervakat

Cykeltvätt

Låsta förvaringsutrymmen som kan hyras

Stor omsorg vad gäller belysning för att skapa en attraktiv och trygg miljö

Houten, Holland

I Houten finns en enastående cykelparkering i direkt anslutning till tågstationen. Parkeringen färdigställdes 2008 och rymmer över 3 000 cyklar och det är gratis att parkera. I anslutning till parkeringen finns en cykelaffär och cykeluthyrning, OV-Fiets, som hanteras av den nationella tågoperatören NS och återfinns i stora delar av Holland. 

En bred och separerad cykelväg och i bakgrunden tågstationen och cykelparkeringen som är lokaliserad direkt under plattformarna. Observera att det är ingen mörk och trång tunnel under spåren utan en öppen lösning

Cykelvägen passerar under plattformarna och här ligger entrén till cykelparkeringen. Plattformarna är målade ljusa och med tak och väggar av glas för att öka ljusinsläppet

En ljus och öppen cykelparkering, indelad i sektioner för att enkelt orientera sig. Självklart kameraövervakad

OV-Fiets lånecyklar. Hiss till plattformarna i bakgrunden

Vy från plattform, kan det bli enklare att genomföra en kombinationsresa?

Eindhoven, Holland

18 Semtemberplein torget färdigställdes efter en omfattande ombyggnation 2009. Torget ligger i direkt anslutning till tågstationen och som en del av ombyggnationen skapades ett cykelgarage för 1 700 cyklar. En arkitektur som verkligen sticker ut, något som är mycket vanligt i Holland när det gäller cykelinfrastruktur.

”Bubblan” som tydligt markerar lokaliseringen av cykelgaraget på torget

De två entréerna till cykelgaraget under byggnation

Färdigställd entré

Rullband för att enkelt ta sig in och ut ur parkeringen. Ett stort glasparti för att göra entrén ljus och välkomnande


En ljus och öppen planlösning

Freiburg, Tyskland

Ett cykelgarage i två våningar i direkt anslutning till tågstationen. Parkeringen rymmer drygt 1 000 cyklar och det kostar att parkera. I anläggningen finns även en cykelaffär, cykeluthyrning och ett mobilitescenter samt ett café.

Observera ställningen på taket, solpaneler!

En stor öppning i taket för att skapa ljus och rymd

In-/utpasseringssystem till cykelparkeringen

Övre våningen med cykelaffär/service och Café. Cykeluthyrning genom tågoperatören Deutsche Bahn.

Så några platser och städer som inte kan anses som framstående cykelstäder men som bör uppmärksammas för att de visar att det är möjligt att börja skapa bra cykelparkeringar:

Long Beach, USA

Strategiskt placerad vid en större kollektivtrafikknutpunkt och på en gata, First Street, där biltrafik är förbjuden finns Bikestation Long Beach. En anläggning som förutom cykelparkering rymmer en cykelaffär/service, cykeluthyrning. Parkeringen är avgiftsbelagd.

Återigen en parkeringsanläggning som präglas av ljus, öppenhet och luftighet

Cykelaffär, service och cykeluthyrning

Washington DC, USA

I anslutning till Union Station finns en cykelparkering inomhus som rymmer över 100 cyklar. Anläggningen innehåller även cykelaffär/service, cykeluthyrning, omkläddningsrum och låsta förvaringsutrymmen. Parkeringen är avgiftsbelagd.

Vilken bakgrund, vilken front!




Ytterligare en anläggning som präglas av ljus och som i allra högsta grad sticker ut i stadsbilden. Detta i ett land som kanske mer än något annat land förknippas med bilen.

Det här var en liten sammanställning av mer eller mindre storslagna cykelparkeringar. Jag har valt bort ett stort antal. Det är mycket tydligt när man gör en genomgång av cykelparkeringar runt om i de stora cykelländerna/städerna att de värdesätter cykeln som transportmedel. Infrastrukturen får kosta, den ska vara funktionell, av hög kvalitet och den får gärna göra ett tydligt avtryck i stadsbilden – inte gömmas undan.

Detta är oerhört viktigt. Infrastruktur är i allra högsta grad kommunikation, en tydlig markering och signal vad som prioriteras. Den påverkar människor och deras val i allra högsta grad.

Här kan ni avsluta med en liten cykeltur i cykelparkeringsanläggningen vid Antwerpens centralstation, jösses!

I nästa del tänkte jag gå igenom möjligheten att ta med cykeln i kollektivtrafiken. Ett område som är mycket väl utvecklat på många platser runt om i världen men som i Sverige befinner sig på stenåldersnivå.

Här finner ni övriga delar i serien:

Har ni tips, bilder etc. på cykelinfrastruktur i världsklass så sänd gärna ett mail till mig: krister.isaksson@kadens.se

 

 

Antal kommentarer: 27

Erik Johansson

Tack för bilderna nånting för Uppsala att titta på, de har verkligen behov av en bättre cykelparkering.
Om det kommer se ut så där på Odenplans citybane garage så är det helt klart intressant, men det verkar som om torgets funktion för gående och cykelgaraget snyggt byggs ihop. Vad jag menar är att när man designar för bilar, och speciellt när vi talar om bilgarage, så skapar man ofta dåliga möjligheter för att röra sig till fots runt dom. Tänk om alla garage kunde göras så här fina i stadsmiljön.


Krister Isaksson

Erik, tack! Ja det var tråkigt att Uppsala och Banverket/Trafikverket inte bättre tog vara på möjligheten när de byggde om stationsområdet.
När det gäller Odenplan så har jag några farhågor:
1, garaget är för litet
2, det kommer endast vara en entré vilket är en kraftigt begränsande faktor när det gäller tillgänglighet. Torget är stort och det är många gånger besvärligt att ta sig runt. Detta kommer att få till följd att man kommer att cykla kors/tvärs över torget. Se på exemplen ovan, mycket ofta har de fler än en entré.
Så vad som borde göras på Odenplan är flera entréer men även ett garage till. Här finns en enkel och tämligen billig lösning. Det är nämligen så att det kommer att krävas ett mycket stor schakt för att kunna bygga det omfattande system av rulltrappor som krävs. Detta schakt kommer sedan att återfyllas och här skulle man ”enkelt” kunna utnyttja detta utrymme för cykelparkering istället för att bara fylla igen hålet!


Dmitri F

På tal om cykel på tåg, gjorde copenhagenize.com ett långt inlägg i ämnet idag, där nämns bland annat CalTrain som är ett slags pendeltåg runt San Francisco området, och där har de en cykelvagn där man kan ha sina cyklar utan några restriktioner på när och var man får gå på eller av.
http://www.wired.com/images_blogs/autopia/images/2008/10/02/caltrain_bikes.jpg
När jag själv var i San Francisco så noterade jag när jag åkte med BART, en annan tåglinje som liknar mest Stockholms tunnelbana, flera cyklister i vagnarna under min korta tur. Där finns vissa restriktioner vad gäller rusningstid, men vissa sträckor tillåter alltid cyklar, även under rusningstid.
Dessutom finns det en ”bicycle shuttle” som man kan ta med sin cykel, då cyklar på tåget är ej tillåtna!
Fantastiskt! Detta i San Francisco där de bara har 3% andel cykelresor, som kan jämföras med Stockholms 10%!


Krister Isaksson

Dmitri F, ja detta är ett område med mycket stor utvecklingspotential i Sverige. Här kan huvudmän för kollektivtrafiken och kollektivtrafikoperatörer göra omfattande satsningar och åtgärder.


Jocke

Vilka häftiga tvåvåningsställ!
Tyvärr tyckte jag mig se, från filmen i Antwerpen, att man gjort samma märkliga misstag som cykelställsfabrikörer gjort i alla tider, nämligen att göra avståndet mellan två parkeringsplatser mindre än bredden på ett genomsnittligt cykelstyre. Jag har funderat en del på hur det blivit så, men kommit fram till att det antagligen är önsketänkande som ligger bakom.



Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

IKEA trampar i nya banor!


 

Är vi på väg mot en ny framtid?

För ett tag sedan kunde vi läsa om att IKEA och Stockholms stad planerar en ny stadsdel – Söderstaden. Det nya området ligger i direkt anslutning till Globenområdet och den nya Stockholmsarenan. Det handlar om ett nytt varuhus och ett köpcenter samt 550 bostäder. Ikea verkar ha förstått hur det framtida Stockholm kommer att se ut och hur fler och fler Stockholmare vill förflytta sig genom att placera ett varuhus, köpcentra och bostäder där folk redan bor och enkelt kan gå eller cykla till och från området. Etableringen visar prov på framsynthet vad gäller Stockholmarnas nuvarande och framtida färdmedelsval. Som alternativ till gång och cykel finns kollektivtrafik i form av tunnelbana, tvärbana och buss.

 
Skiss på det nya området

Rent företagsekonomiskt finns det ju stora pengar för IKEA att spara genom att inte behöva bygga bilparkeringsplatser i den omfattning de brukar göra, det handlar om hundratals miljoner kronor, kanske miljarder. En bråkdel av dessa pengar kan användas till att göra nytta i form av ett lokalt gång- och cykelvägnät av hög kvalitet för att enkelt förflytta sig i området. Pengarna kan också användas för att anlägga funktionella, säkra och attraktiva cykelparkeringar för de som besöker, arbetar och bor vid såväl varuhuset, köpcentrat och de nya bostäderna. Kanske kommer vi även att se lånecyklar eller cykelpooler.

Det ska bli spännande att följa hur lyhört IKEAs framsynthet tas emot av staden och om cykelvägnätet i delar av innerstaden och söderort maximeras mot etableringen så att man med cykel snabbt och enkelt kan ta sig till och från området. Detta skulle ju vara i linje med stadens översiktsplan, framkomlighetsstrategi och cykelplan 2012 samt hur fler och fler stockholmare vill och väljer att förflytta sig.

Här kan vi göra en jämförelse med IKEA i Groningen, Holland (gäller även andra städer i Holland). Där är det ett väl utbyggt cykelvägnät ända fram till cykelparkeringarna som självklart är lokaliserad under tak, direkt vid entrén. Det blev ju inte så här av en slump utan det är ett resultat av aktiv och målmedveten planering. Planering som involverar såväl staden som IKEA. Det finns dock en skillnad mellan detta exempel och det som nu planeras i Stockholm och det är det centrala läget, det är unikt och skapar helt nya möjligheter.

 
Självklart allgrönfas för cyklister i den stora korsningen precis innan IKEA så att det snabbt och enkelt går att cykla till/från varuhuset.

 
Cykelfält och tydlig vägvisning för cyklister för att angöra IKEAs varuhus

 
Delar av cykelparkeringen som självklart är under tak och i direkt anslutning till såväl entrén som cykelvägnätet som finns på varuhusområdet.

Ser vi vidare till vad IKEA gjort i Holland (även Köpenhamn) så erbjuder man kunderna möjligheten att låna särskilda cykelkärror, fraktcyklar osv. Här finns oändliga möjligheter att utveckla nya tjänster och lösningar. Kanske får vi se ett lokalt samarbete Gamla Enskede Lådcyklar!

                  
IKEA i Delft. En cykel kan frakta mycket! Foto: Peter Koonce

 
IKEA i Köpenhamn: lånecyklar och cykelkärror. Foto: Copenhagenize

Tänk så enkelt det kan vara ibland!

 

 

Antal kommentarer: 13

Gbgcyklaren

Yimby (i Stockholm) skrev om Ikeas planer på ett varuhus i Söderstaden. De är också positiva till att Ikea satsar på mer centrala delar, och därmed underlättar för dem som inte vill komma dit med bil.
http://www.yimby.se/2013/01/ikea-till-soderstaden_1400.html
De skrev dock att enligt tidningen Metro så planeras ett parkeringshus med 4000 parkeringsplatser intill varuhuset. (Enligt Wikipedia har Ikea vid Kungens kurva 5000 parkeringsplatser.)


Krister Isaksson

Gbgcyklaren, jag såg detta också men jag vill vara positiv och se och visa på de stora möjligheterna som nu faktiskt finns och som det handlar om att ta tillvara, ett unikt tillfälle.


Gbgcyklaren

Sant. Man får försöka vara positiv också. 🙂


jome

”bilparkeringsplatser i den omfattning de brukar göra, det handlar om hundratals miljoner kronor, kanske miljarder”
dvs. glufs glufs
”Detta skulle ju vara i linje med stadens översiktsplan, framkomlighetsstrategi och cykelplan 2012 samt hur fler och fler stockholmare vill och väljer att förflytta sig.”
dvs. uberstatlig planmodell och gullegull
ni företräder trenden? eller definierar ni trenden? känns inte som ni är särskilt lyssnande? lite trist med denna eviga polarisering? trafikhatande cykeltalibaner med universitetsutbildning som företräder allmänheten? ruskigt? men man får ju tänka positivt också…dvs. lätt överseende?


jome

ifrågasättanden bemöts med tystnad? den kommunala taktiken?



Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Tak över huvudet


 

Ibland känns det motiverat med ett tak över cykelparkeringen…

  Karlbergs station, hundratals pendlare parkerar sina cyklar här, inte ett tak så långt ögat kan se… Foto: OMAL

Antal kommentarer: 15

Joakim von Scheele

Fin bild! 🙂
Det som skulle kännas ännu mer motiverat vore en större cykelparkering, kanske i två eller flera våningar? Jag åker ibland pendel från Karlberg och det är alltid knökfullt, cyklar i gångarna osv. Inte ens mitt i vintern finns det lediga platser, som synes.


Erik Johansson

Betalparkering lär väl komma snart.


Manne

Jag kan gott tänka mig betalparkering för cykel men då ska det vara bra!!
Alltid tak, bevakning , kanske servicemöjlighet etc
Det på bilden är inte något som lockar folk att ta cykeln till pendeln!


Krister Isaksson

Joakim, Tack!, här är det verkligen trångt o besvärligt. Troligen kommer inget hända här då stationen ersätts av Odenplan då Citybanan är klar. Och där blir det ett cykelgarage i anslutning till biljetthallen!


Krister Isaksson

Erik, cykelgaraget som planeras vid Odenplan kommer sannolikt bli betalparkering.



Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in