KONFLIKTDESIGN!


 

Då och då dyker det upp inslag i media om den infekterade stämning som råder mellan cyklister och gående och cyklister och bilister. Nu senast var det en artikel i SVD som tog upp ämnet. Det ska uppenbarligen vara så att gående hatar cyklister enligt polisen! Läser man sedan kommentarerna till dessa artiklar så är det ibland en skrämmande och obehaglig läsning.

I och med den framväxande cykeltrafiken blir det mer och mer tydligt att vad stadsplanerare och trafikplanerare har ägnat sig åt i decennier är inget annat än KONFLIKTDESIGN.

Genom att inte behandla cykeln som ett transportmedel, att inte ge den sitt eget utrymme i transportsystemet skapas dessa konflikter. Ibland ses jag enligt systemet som gående, ibland är jag mer att liknas vid en bilist och ofta skiter systemet fullständigt i cykeltrafik. Vad man inte får glömma bort är att infrastruktur i mångt och mycket är kommunikation, den talar med all tydlighet om vilket trafikslag som prioriteras, vilket som ska ha rätt till väg, vad man förväntas använda för färdsätt osv. Så vad kan man då förvänta sig om det är urusel cykelinfrastruktur? Och samtidigt uppmanas att cykla av Riksdag och Regering, av Trafikverket och många av landets kommuner. Och sedan börjar många att cykla i detta urusla system! Min slutsats är att dålig infrastruktur leder till dåligt beteende. Om systemet inte tar hand om mig på ett bra sätt, om jag inte vägleds och får hjälp på min färd med funktionella och säkra lösningar måste jag ju lösa det själv. Och att tvingas lösa det själv blir sällan särskilt bra för kollektivet…

Vill göra ett litet tankeexperiment! Om biltrafiken hade liknande infrastruktur som cykeltrafiken har idag, vilket beteende hade vi sett hos oss bilister?

Här följer några exempel på konfliktdesign

Varför ska vi dela yta med gående? Är det bra för oss som cyklar? Är det bra för oss som går?  Är det effektivt och säkert att hela tiden tvingas bromsa och väja för gående?Till höger i bilden ser vi fyra körfält plus en bred mittrefug, till vänster en stor parkeringsplats. Är detta en rimlig fördelning av trafikytor?

Ett så kallat regionalt cykelstråk i Storstockholm avsett för arbetspendling. På denna yta ska jag alltså som cyklist dagligen pendla, en yta som är för smal för att säkert cykla på, för smal för att dela med gående och stråket går rakt genom flera busshållplatser. Snacka om konfliktdesign! Vem vill cykla här, vem tycker det är bra att cykla här. Ändå är det här jag förväntas cykla och på ett effektivt och säkert sätt ta mig fram!

Ett till så kallat regionalt cykelstråk i Storstockholm, avsett för arbetspendling. Här gör vi en busshållplats och ställer ett väderskydd och träd i cykelbanan. Observera att till höger i bilden finns det väldigt mycket yta där man skulle kunnat dragit cykelbanan för att undvika denna konflikt! Men istället väljs konfliktdesign som lösning…

En central plats i landets huvudstad, Raoul Wallenbergs torg. Också det största öst-västliga cykelstråket i staden där 1000-tals cyklister passerar varje dag. Här är det en form av shared-space eller så kan man också kalla det konfliktdesign!

 

 

Antal kommentarer: 16

manne

vilken träffsäker krönika!
Det är helt hopplöst att cykla på ”sin” cykelbana från punkt A till B ibland ska man ut i trafiken och vingla, ibland försvinner cykelbanan helt spårlöst och man tar sig fram där man tycker att det passar. Till nackdel för sig själv och medtrafikanter.
Jag tror inte så mycket på att cykla mot enkelriktat etc som föreslagits. Tror bara det leder till mer bekymmer. Bättre att ge cyklisterna egna vägar och bättre utrymme (gärna på bilisternas vägar)!


Sven-Erik Olsson

Ja, det är på grund av att konfliktdesign är så spridd som jag förespråkar cykling på vägarna. Eller så är det för att jag är Lundabo.
Konfliktdesign är också när lämna företräde systematiskt används för att hejda cyklisten när cykelvägen korsar en ‘bilväg’ även där de som kör på bilvägen har att lämna företräde för bilister som kommer körande åt samma håll som den som färdas på cykelvägen. Extrakryddas dessutom ofta med att designen är sådan att om bilisten som skall lämna företräde för andra bilister vid stopp blockerar korsande cykelväg. #klagolåt


Krister Isaksson

Tack!
Själv är jag en mycket ivrig förespråkare för cykling mot enkelriktat! Om man tänker på att bara i Stockholm finns det över 200 enkelriktade gator som det skulle vara lämpligt att möjliggöra cykling mot enkelritningen. Det är mindre lokalgator, låga fordonsflöden och hastighetbegränsningen är 30 km/t. Utmed dessa gator finns ofantligt många start- och målpunkter för cyklister och genom regeländringen skulle det innebära avsevärda restidsförkortningar. Särskilt om vi aggregerar detta på samhällsnivå. Nu är det ju så att många cyklar redan mot enkelriktat, det fungerar förutom att man bryter mot trafikreglen. Och vad gäller trafiksäkerheten är det inga som helst problem visar tysk forskning, snarare tvärtom! Och betänk en sak till, är det åt något håll en bilist tittar åt är det framåt, annars är ju en vanlig förklaring vid cykelolyckor med bilister, att cyklisten bara dök upp från ingenstans!
Det är ju också så att enkelriktningen har ju aldrig satts upp för att enkelrikta cykeltrafiken, det blev bara konsekvensen pga att trafikreglerna inte är särskilt väl anpassade för cykeltrafik.


Olle Andersson

Jag cyklar i samma stad som Sven-Erik och håller med om att vägen av de orsaker han nämner är snabbare och bekvämare än cykelbanorna. För att slippa onödig aggresivitet från andra trafikanter cyklar jag likväl på cykelbanorna när jag enligt lag måste. Det finns dock många sträckor där man SKA köra på vägen, men där många cyklar på gångbanan för att de och många bilister tror att cyklar överhuvud inte får framföras på väg. Cykeln var en gång det vanligaste persontransportmedlet i landet, idag ses det, i trafikplaneringen, som ett lekredskap med en toppfart kring 15 kmh.


Cynisk Cyklist

Håller på det hela taget med, men hur skall cykelvägar designas så att cyklister åtminstone håller sig på höger sida? Utanför mitt köksfönster är det antagligen fler som cyklar mot körriktningen på den enkelriktade cykelbanan på vänster sida av vägen än som cyklar på rätt sida, och det är smala (!) cykelbanor obegripligt uppflyttade på trottoaren. De målade cykelsymbolerna hjälper uppenbarligen inte (att alla som de cyklar över är upp och ner skulle antyda något). Om man som jag har ett cykelekipage som är ungefär lika brett som cykelbanan och inte lämpar sig för hopp över höga trottoarkanter blir man mycket medveten om folk som kommer farande åt fel håll.
På tal om enkelriktat: att möta någon på en smal väg är inte roligt om man sitter på en bred trike …



Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Titta en cykelbana, vad kan vi använda den till? Del 7


 

Vi sätter upp lite bommar tvärs över cykelbanan!

Detta är något som förekommer tämligen ofta på landets cykelbanor och endast undantagsvis är denna styggelse motiverad. Motiven till bommarna kan vara att hindra biltrafik, försvåra eller försöka förhindra otillåten mopedtrafik, hindra att cyklisterna cyklar rätt ut i gatan (för det gör vi ju ofta!) eller hastighetsdämpa cyklister. Av någon märklig anledning är dessa bommar ofta öppna under vinterhalvåret. Då kanske det påhittade problemt är borta? Nä så är det visst inte utan det är pga vinterväghållningen, man kan ju inte gå ur och in i traktorn varje gång för att öppna och stänga bommen!

Sällan tänker man på konsekvenserna för cyklister och man utformar dessa hinder på ett mycket cykelovänligt sätt (det är ju inte heller särskilt lätt för gående, än mindre med barnvagnar, människor med rullatorer, rullstol osv). Om nu motivet är att hindra biltrafik behöver ju inte passagerna vara så smala och besvärliga som de ofta är. Jag har vid olika tillfällen gått igenom olycksdatabasen Strada och det finns en hel del olyckor där cyklister kommit till skada vid dessa typer av avspärrningar, tyvärr finns det även dödsolyckor. Det finns även forskning på området, What cyclists need to see to avoid single-bicycle crashes?

I Holland har man tagit fram en typlösning för hur dessa ”Bilhinder” ska utformas, mycket med tanke på att de ska vara ”cykelvänliga” och säkra för cyklister.

Malmö är en av få kommuner i landet som har tagit fram riktlinjer ang. avspärrningar av cykelbanor, så här lyder den:

Cykelbanor avspärrning
 
Gatukontoret har tagit som policy att endast i extrema undantagsfall sätta upp avspärrningar över våra cykelvägar.
Anledningarna är bland annat följande:
1) Risken är stor för att någon cyklist i mörker skall köra på och allvarligt skada sig.
2) Hindret försvårar eller rent av gör det omöjligt att sköta driften på ett effektivt sätt. Speciellt gäller detta renhållning och vinterväghållning.
3) Om cyklister varje dag måste sakta ner eller rent av stiga av cykeln för att kunna passera hindret, kommer de med all sannolikhet att välja en annan väg. Värst vore om de då väljer att cykla längs en bilgata. Hela idén med cykelbanor är då förfelad.
4) Alla typer av cyklar kommer inte igenom de avspärrningar som behövs för att hålla undan mopeder, t.ex. handikapp cyklar, tandemcyklar och cyklar med packfickor eller barnsadel.
5) Om cykelbanan är rätt skyltad, är det sedan polisen som har att övervaka att de regler och förordningar vi har i samhället efterlevs.

Bra Malmö!

Kanske skulle vi slippa flertalet av dessa bilder om fler kommuner arbetade som Malmö? Studerar man bilderna så ser man att gående och cyklister ofta passerar på utsidan av dessa idiotiskt utplacerade bommar. I lera, grus och jord ska ni färdas… Vad är detta för synsätt på cyklister?

Effektiv avspärrning av cykelbanan!

Här passerar man enkelt med cykel och cykelkärra!


Dessa bommar har en rolig historia. De kom upp i samband med att cykelvägen byggdes och i förebyggande syfte. Det kunde ju bli biltrafik…




Undrar om man cyklar på gångdelen?  Genom denna olämpliga utformning får man majoriteten av cyklisterna att cykla på gångdelen (till höger i bilden). Bra jobbat Solna Stad! Men ert borgarråd anser ju att detta är nödvändigt med bommar och hinder för cyklister så det är bara att bita ihop!

Antal kommentarer: 10

Michael Åhman

Tack Krister!
I Norrtälje har man byggt en jättefin cykelbana på norra sidan om Norrtäljeviken, 800 meter lång. På denna korta sträcka har man lyckats lägga in fyra (4) stycken sådana här alldeles för trånga dubbelbommar. Undrar vem som bestämt avståndet – den människan har garanterat aldrig cyklat. Kanske dags att upplysa Kommunförbundet?


manne

usch dessa har man varit så van vid att man inte ens sett dom som de hinder de är ! men egentligen är de riktigt hemska saker. En gång hade de i min dåvarande stad lidköping ställt ut blomlådor istället med den följden att jag den vårdagen körde rätt in i dem. Cykeln blev skrot men jag klarade mig helskinnad!


Kent S

Dom kostade min käre far en ny höftkula. Jättefiiffigt att sätta dessa på en gammal banvall utanför Falkenberg. Som tur var hindrade inte ingreppet farsgubben ifrån vidare cykling och nu har den pallat 2 CV o Vätternrundor.
/Kent S.


staffan

borde sitta i varje övergångsställe då (alla) cyklister bara kör rakt ut oavsett om det kommer bilar eller inte . det är ju trots allt gångare man ska lämna företräde för .


Friedl Karel

kan vi inte lägga ihop till en polsk lastbil med kran och hydraulisk avbitare och klippa av allt sådant skräp? Stena metall kan väl bli finansiär trotts att det inte är koppar?



Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Titta en cykelbana, vad kan vi använda den till? Del 6


 

Vi gör en plaskdamm!

En inte helt ovanlig erfarenhet man gör när man cyklar är att på vissa delar av cykelvägnätet så är det stora samlingar av vatten. Ibland är det så illa att det täcker hela cykelvägen och ofta i flera timmar, ibland dagar efter regnet. Det blir riktigt intressant (och farligt) under vinterhalvåret då dessa vattensamlingar sällan torkar bort, fryser sedan till is och blir till skridskobana! Tänk er detta på gatu- och vägnätet, hur länge tror ni detta problem skulle bestå på dessa ytor?

Här har en handlingskraftig medborgare har lagt ut en spång! Lite svår att använda som cyklist men vi delar ju ofta vår yta med gående…

Här halveras cykelvägens bred pga vattensamlingen och får man möte får man antingen bromsa in eller färdas genom vattensamlingen. Det har gått 36 timmar sedan det regnade, när det regnar täcks hela cykelbanan… På vintern blir det isbana!

Eländet fortsätter…

Många, många timmar efter regnet är vattnet kvar…  Här har Nacka kommun nyligen asfalterat om sträckan, av någon outgrundlig anledning så gjorde man inga justeringar av fallen så vattnet kan rinna bort utan eländet kvarstår! Hur står det till i huvudet på ansvariga kan man fråga sig? Vi asfalterar om men vi skiter i att åtgärda felet!

Tack för alla bilder och fortsätt gärna att sända in fler bilder till mig på tokigheter på cykelbanor! krister.isaksson@kadens.se

 


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Regeringens särskilde cykelutredare – fick tidigt lära sig att man inte skulle ägna sig åt cykelställsfrågor


 

Läser en intervju med regeringens särskilde cykelutredare Kent Johansson (c). Han har ju uppdraget att se över regelverken i samhället för att se om det i dessa finns möjlighet till förändringar som kan leda till ökad och säker cykling. Hans besked är: ”Vi har i utredningen gått igenom lagar och förordningar och det finns egentligen inget som diskriminerar cyklingen. Ändå är det något som fattas.”

Men om det är något som fattas, om samhällets institutioner och de som arbetar i dessa inte självmant verkar för ökat och säkert cyklande, om ”man tidigt fått lära sig att man inte skulle ägna sig åt cykelställsfrågor” kan ju kanske regelverket behövas spetsas till. För det är nog många fler än Kent Johansson som har fått lära sig att strunta i cykelfrågor. Han beskriver en kultur, ett synsätt, som jag fullständigt delar efter mina 15 år som offentliganställd trafikplanerare – cykelfrågor är inget man ägnar sig åt!

Att inget diskriminerar cyklingen idag enligt Kent Johansson är ju uppenbarligen inte tillräckligt. Om man nu inte räknar in synsättet att man ska strunta i cykelfrågor helt och hållet som diskriminering! Så efter några års utredande kommer vi alltså i oktober-november få veta att några förändringar av lagar och förordningar inte är nödvändiga för att nå ett ökat och säkert cyklande. Vi kommer inte få möjligheten att cykla mot enkelriktat, vi kommer inte möjligheten att svänga höger vid röd signal, det kommer inte ställas krav på att hantera cykeltrafik i Länsplaner, Översiktsplaner, Detaljplaner och Bygglov osv.

Istället lämnar han över mycket av ansvaret till de planerande myndigheterna så som Trafikverket, Länsstyrelsen, Regionförbunden, kommuner osv. Och dessa är ju organ som har visat sig ha spjutspetskvaliteter på cykelområdet, de som till stora delar ligger bakom den  ”cykelskuld” som Kent Johansson nämner i intervjun.

Inget nytt under solen…

Cykling mot enkelriktat i Münster, Tyskland. Vilket är tillåtet i ytterligare 25 länder men inte i Sverige…

Antal kommentarer: 3

Thomas J

Jag kanske misstolkar texten men jag får intrycket att varken du eller Kent Johansson förstår innebörden av begreppet ”cykelställsfrågor”. Det har absolut ingenting med cykel att göra.


colnago

just, ett modernare tänk skulle behövas – men publicitet kan ge effekt, vill du inte skriva ett debattinlägg i DN?
Argument finns ju


Gbgcyklaren

Inte direkt apropå ovanstående blogginlägg….
Men här är ett jobb du borde söka (om du flyttar till Göteborg):
http://gbgcyklaren.blogg.se/2012/august/sokes-trafikplanerare-med-fokus-pa-cykel-i-goteborgs-stad.html



Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Trafikverket – låt inte idiotin segra!


 

Uppdrag granskning ang. E4 Förbilfart Stockholm gick ju i repris på SVT nyligen. Dessa typer av projekt verkar ju ha sitt eget liv och drivs många gånger stick i stäv mot andra fattade beslut. Och ibland på väldigt lösa grunder och svajiga beslutsunderlag, det verkar som idiotin är på väg att segra! Om det nu blir så att vi får leva med skiten och kommer att bränna iväg 27 miljarder eller vad det nu slutar på kunde man ju önska sig att Trafikverket passade på att göra det så bra som möjligt för övriga trafikantgrupper som berörs av detta mastodontprojekt. Så är tyvärr inte fallet. En genomgång av arbetsplaner, miljökonsekvensbeskrivningar och utlåtanden i projektet E4 Förbilfart Stockholm visar på ett direkt undermåligt hanterande av cykeltrafiken, många gånger i strid med styrdokument, råd och riktlinjer som Trafikverket har att rätta sig efter.

Stora och omfattande trafikplatser kommer att skapas som får negativa och besvärliga konsekvenser för cykeltrafiken (och gående) i form av omvägar, fördröjningar, trafiksäkerhetproblem, bärriärer osv.

Vad skulle då kunna göras? I sådana här gigantiska infrastrukturprojekt finns mycket stora möjligheter att göra mycket bra åtgärder och lösningar för cyklister. De kostar tämligen lite att göra om de görs i samband med dessa gigantiska projekt och de är alltid mer samhällsekonomiskt nyttiga än väginvesteringar, se bara den här rapporten! Att göra dem i efterhand blir avsevärt dyrare och ibland nästan omöjligt. Ta en titt på bilderna nedan och tänk er trafikplatserna Kungens Kurva, Häggvik och Hjulsta som ju ska byggs om i samband med Förbilfarten. Tror ni att det är något sådant vi kommer att få se? En modernare trafikplanering och trafiksystem som både bildligt och bokstavligen visar hur trafikhierarkierna i en framtidsinriktad stad kan se ut. Icke sa nicke, men det är inte försent! Det är bara för projektledarna och övriga ansvariga i Trafikverket att sticka i väg på lite studieresor, få lite inspiration och kunskap så fixar de biffen! Man kan om man vill!

Den svävande cykelcirkulationen i Eindhoven, Holland:

Utgångsläget var en stor trafikplats i form av en cirkulationsplats i utkanten av Eindhoven. Det fanns separat cykelbanor runt omkring och passagerna var signalreglerade, en lösning som bedömdes otillräcklig både vad gäller cyklisters (och gåendes) säkerhet och framkomlighet.

Innan ombyggnad

Så här gjorde man. En ”flytande” cirkulationsplats för cykeltrafiken vilket gör att cyklister är separerade i tid och rum från motorfordonen. Både trafiksäkerheten och framkomligheten förbättras avsevärt. Konstruktionen står verkligen ut och är nu ett nytt landmärke när man kommer till Eindhoven, signalen blir att här cyklar vi och satsar på exceptionell infrastruktur för cykeltrafik.


Den nya ”flytande” cykelcirkulationen, Hovenring.

Ni finner mer information om detta spektakulära bygget här: BicycleDutch

 

 

Antal kommentarer: 5

Mats

Hej Krister,
Så här skrev jag till Anders Ekegren i Solna, stadsbyggnadskommunalråd och vice ordförande i kommunstyrelsen, då jag uppfattar trafiklösningen vid nya arenan som en ytterligare försämring:
”Men, det som bekymrar mig är att i de trafikstrategiska planerna för kommunerna runt Stockholm, (och även Stockholm) så skriver man alltid att man vill att pendlingscyklingen skall öka, men i verkligheten tar man till åtgärder som försämrar. Ett exempel är Sollentuna som nu bygger kombinera de gång-och cykelbanor på trottoarerna utefter genomfartsvägarna/huvdlederna. Det innebär att man tvingar upp oss cyklister, som tidigare använt vägrenen att cykla på, upp på “trottoarerna”. Vid varje kvarter drar man in cykelöverfarten så att den trafik som skall ut på huvudleden hamnar bakom markeringen för väjningsplikten vilket innebär att bilarna inte bara blockerar alla överfarter utan det innebär att bilarna inte behöver väja för cyklisterna. Det skapar otroligt många olyckstillbud förutom att det totalt stör rytmen för cyklisten. Det värsta av allt är att den typen av överfarter är rekommenderade i en utredning från Trafikverket.
Att skapa kombinerade gång- och cykelvägar på trottoarerna innebär också att den ordinarie körbanan blir smalare och bilarna kan inte passera oss cyklister som väljer det alternativet utan att gå ut i motsatt körbana. Det skapar irritation och olyckstillbud då bilar pressar sig förbi ändå.
När det gäller Solna och ditt bord så har jag bl a läst den fördjupade översiktsplanen över Solna station och arenastaden. Där pratar man endast om gång- och cykeltrafik i ett ord, GC-trafik. Inte ett ord om att ett av de stora pendelstråken för cyklister går Kolonnvägen. Inte ett ord om att separera gång- och cykeltrafikanter.
Titta också på detaljplanen över området hur många 90-graderssvängar man tänker sig anlägga för den norr- sydgående cykeltrafiken parallellt med Kolonnvägen vid anslutningen till den nya bron över spåren till arenan. Här har du nu chansen att tänka utanför lådan och rätta till felen:
Se till att Kolonnvägen i dess helhet får snabbcykelfält för oss pendlingscyklister! Lösningen som är inritad fungerar säkert för ”promenadcyklisterna”. ”


Andreas

Bra Mats!
Och bra Krister även du.
Vad avser Förbifarten så riktar du in dig på korsningarna – kommer man som cyklist att överhuvudtaget att kunna cykla länge Förbifarten? Det är ju en enorm inbesparad väg för cyklister istället för att som idag cykla via Essingeleden/Västberga/Kungens Kurva om man kommer från Västerort och vill ta sig söderut (söder om Mälaren).
Mycket av Förbifarten kommer ju gå i tunnel men jag gissar att man inte inkluderar några cyklister där inte eller gående för den delen…


Krister Isaksson

Mats, mycket bra intiativ. Detta är ett sätt att påverka och förhoppningsvis få till stånd förändringar och förbättringar.
Andreas, nej där Förbifarten går i tunnel/bro kommer det inte vara möjligt att cykla. Att cykla i tunnel med eller i nära ansluttning till biltrafik är ingen höjdare. Broarna däremot borde analyseras ur ett cykelperspektiv och se om där finns någon potential, detta är inte gjort.
Man kanske kan uppfatta det som jag beskrev enbart korsningar men i t ex Kungens Kurva sträcker sig Förbifarten i ytläge från Vårby Backe i söder till Smistavägen i norr, en sträcka på över en kilometer. Här finns stora möjligheter att skapa mycket bra cykelinfrastruktur, både längs med och tvärs över Förbifarten. Sätter man det sedan i sammanhang med Stockolms stads nya cykelplan finns här möjligeheten att från Vårby i söder till Liljeholmen i norr skapa en ”Supercykelväg”, dimensionerad för pendlingscykling med flera filer, planskildheter och prioritet i korsningar.


vator172

Visst bra med separering i höjdled men alldeles för många alldeles för tvära 90 graders svängar. fyra stycken för att köra rakt fram! Precis lika korkat som de flesta nya cykelbanor/vägar som byggs runt om i Sverige.


E

Pga förbifarten bygger man om akallalänken. TrV betalar men det är stadens väg, så de bestämmer hur. Staden tar dock inte chansen utan beställer en väg med lägsta tänkbara standard på GC-banan. Ingen trafikplanerare reagerar…



Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

HALLÅ, det är ju för fan inte min döda vinkel!


 

Fick detta från Transportnet i går:

Lastbilsdekal ska rädda cyklister

2012-08-22

Tunga fordon kan ha svårt att se cyklister i trafiken. Nu presenterar Sveriges Åkeriföretag och Trygghansa gemensamt en dekal för lastbilar, som ska uppmärksamma cyklisterna på risken.

Olyckor där tunga fordon kolliderar med cyklister är allvarliga. Den vanligaste trafiksituationen som leder till en sådan kollision är när ett tungt fordon gör en högersväng.

– Just vid högersväng är det inte säkert att föraren ser dig och du kan lätt bli inträngd mot trottoarkanten. Du kan som cyklist bidra genom att avvakta och vara särskilt uppmärksam på om fordonet svänger. Det bästa är om du kan avvakta bakom fordonet, säger Hans Engström, Informationsansvarig vid Sveriges Åkeriföretag.

På lasbilsmässan som nu är igång delar Sveriges Åkeriföretag och Trygghansa gemensamt ut den nya dekalen för att öka säkerheten för cyklister i trafiken.

Vet inte om jag ska skratt, gråta eller bara bli fly förbannad. Vi har ju tidigare skrivit om detta ett antal gånger i Kadens och även en debattartikel på Newsmill. Förstå mig rätt, självklart måste en rad olika åtgärder till för att komma till rätta med dessa tragiska dödsolyckor. Men är detta något som kommer bidra till förbättring, en dekal? Det är alltså cyklisterna som ska ta ansvar och lösa problemet med någon annans döda vinkel. Har du inte sett och läst dekalen, skyll dig själv! Kanske Trafikverket skulle ha satt upp dekaler utmed vägarna om att inte köra över i mötande körfält istället för att sätta upp vajerräcke i mitten av vägen! Jösses vad pengar som hade sparats och vilken trafiksäkerhetsframgång det blivit! 

Kan inte låta bli att undra vilken hemläxa som Sveriges Åkeriföretag och Trygg Hansa gjort. Dekalen och dess placering utgår från att cyklisten kommer ikapp lastbilen, ska sedan uppmärksamma en dekal på lastbilen och ska på så sätt stanna och inte cykla om på insidan och ställa sig där. Vad händer om man som cyklist redan står där och lastbilen kommer ikapp cyklisten? Och när vi går igenom de dödsolyckor som skett under 10 års tid är det ett vanligt scenario. Vilken nytta har vi då av dekalen. Kan inte heller låta bli att undra om det sitter en dekal INNE i lastbilen som uppmanar föraren att se sig noga omkring, ställa in och använda alla sina speglar, inte prata i mobilen och framföra sitt fordon med stor försiktighet…

Och hur kan transportfacken och Arbetsmiljöverket acceptera att det far omkring lastbilar, som ju är en arbetsplatser, som är så illa utformade att deras medlemmar har ihjäl människor? Vad är det för arbetsmiljö?

Sveriges Åkeriföretag har initierat Trafiksäkerhetskommissionen vilket är en mötesgrupp bestående av trafikaktörer. Syftet med kommissionen är att öka trafiksäkerheten på vägarna och minska antalet olyckor där tunga fordon är inblandade. Inget av kommissionens fokusområde innehåller något om trafiksäkerhetsproblemet med döda vinklar. Dessa tragiska dödsolyckor kommer att fortsätta ske så länge dessa bilar är utformade som dom är. Från förarhytten är det svårt att se såväl åt sidan, bakåt och tom framåt. Men detta går enligt bl a Volvo Lastvagnar och Scania att ändra på, vad som krävs är regeländringar eller att åkarna själva efterfrågar detta. Och här är pudelns kärna. Dessa bilar och tillhörande teknisk utrustning som krävs är dyrare, de har ibland mindre lastkapacitet och då blir detta en ren ekonomisk fråga…

Under tiden så får vi nöja oss med klippa och klistra…

Kan inte heller låta bli att reflektera över orden man väljer i pressmeddelandet: ”Tunga fordon kan ha svårt att se cyklister i trafiken.” ”…ett tungt fordon gör en högersväng.” Det är alltså inte förarna av dessa fordon som har svårt att se eller utför svängen? När det i själva verket är så att dessa förare varje år slaktar ett antal cyklister (och gående) pga de inte ser något. Dom kör alltså på chans och hoppas på att alla runt i kring dem förstår och håller sig undan. Och nu när de även har en fin liten dekal på bilen så kan de kanske tom blunda när de svänger…

Antal kommentarer: 49

Björne

Guns don’t kill people – people kill people!


Erik

Jag håller delvis med artikelförfattarens synsätt, samtidigt som jag tänker på dom som tar körkört för motorcykel så framgår det väl att en stor del av en motorcyklists ”ansvar” (kalla det för vad man vill) att hålla sig just synlig för andra trafikanter (flerhjuliga fordon). Borde inte cyklister räknas till samma 2-hjuliga sätt att bete sig i trafiken? Inte får väl lastbilen skulden om en motorcyklist väljer att köra om på insidan när lastbilen svänger höger? Jag håller däremot fullt med om att lastbil som kommer ifatt en stillastående cyklist inte bör ställa sig bredvid för att sen köra om och svänga höger. ”Tunga fordon” bör ha samma problem med mopeder och motorcyklar. Just gällande dekalen vet jag inte riktigt vad jag ska tycka. De skulle investera pengarna i bakåtriktade kameror och monitorer istället som täcker de dåliga vinklarna. (obs: jag är själv cyklist)


Erik Sandblom

Visst är det konstigt att även nya lastbilar byggs med så dålig sikt.
Men jag vill ändå säga något bra om klistermärket: att uppmärksamma folk på detta kan nog rädda minst lika många liv som att prata om frigolitmössor och reflexvästar. Tre av fyra omkomna cyklister blev överkörda av motorfordon, källa Wikipedia/Trafikanalys. Och ledande orsak till dessa är som jag förstår högersvängningsolyckor.


Christian

Cyklist – det ligger på dig att ta ansvar för andra trafikanters inkompetens. Annars dör du.
Ungefär så…


Christian

Och som tillägg: Det är möjligt att det är unikt för Stockholmstrafiken, men cykelfälten här ligger nästan alltid till höger om bilfälten. Vid rödljus innebär det att man som cyklist kommer fram och stannar.
Sen kommer en lastbil. Ska man då som cyklist ta cykeln och promenera tillbaks till aktern på lastbilen?
Jag har flera gånger tvingats upp på trottoaren för att lastbilar och blåbussar inte klarat av att ta ut kurvan, utan skurit rakt in i cykelfältet. Och då stod jag stilla.
Det här är inte dålig trafikplanering i första hand. Det är förare av stora fordon som fortsätter att köra som om de var ensamma i trafiken. Som om cykelfälten inte fanns. Man kan såklart bygga om fälten, men det kommer inte ändra på grundproblematiken: åkerierna tar inte ansvar för att stadsanpassa sina fordon och förarna saknar kompetens att framföra dem i innerstadstrafik.



Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in