Kommer vi komma fram i vinter?


 

Snart är den här, vintern! Vissa delar av landet har kanske redan fått känna på lite snö och halka. Snö och is är ju en vanlig bekantskap när man vinterpendlar med cykel. Förhållandena på cykelbanorna är många gånger urusla och det är med stor möda och besvär man försöker ta sig fram. Företaget Svevia visar i På Väg upp en möjlig teknik och metod som kan innebära en stor förbättring för vintercykling. En mindre maskin förses med en sopvals fram och saltspridare bak, man kallar det sopsaltstråk. Vid kraftigt snöväder kan sopvalsen bytas ut mot en plog.

Foto: Iréne Skogvold, Svevia

Det är ju denna typ av utveckling och intiativ man vill se som cyklist. Nu är ju denna maskin lite väl stor för en del cykelbanor men då kan man göra som i Köpenhamn, nämligen ta fram än mer specialanpassade fordon:

Foto: Copenhagenize

Foto: Copenhagenize

Foto: Copenhagenize

Här kan ni läsa mer om snöröjning i Köpenhamn.

Nu är det bara för landets kommuner och Trafikverket att prioritera och utveckla sina kriterier, metoder och tekniker för vinterväghållning av cykelbanor så kommer det gå som en dans att cykla på vintern!

Antal kommentarer: 9

Hasse Lindberg

Eller varför inte titta på Linköping där vi sedan ganska många år haft sop-saltning på alla våra huvudcykelstråk s.k. ”förhöjd standard. Här börjar man sopningen redan vid 1 cm snö.


Krister Isaksson

Vad kul att du hittat till min blogg! Och jag ber om ursäkt för att jag inte tog upp Linköping och ert fina cykelarbete. Kunde ju också ha tagit upp Anna Niskas doktorsavhandling från 2002 på området! Det var väl den som satte snöbollen i rullning hos er?


Jonas Th

Bara för kommunerna att tillämpa Anna Niskas avhandling från VTI. Jag att maskinerna som finns på Arlanda gör så här: först plogar de, sen blåser och sist sopar (eller om de tvar omvänd ordning på blåsning/sopning). Samma maskin gör alltså detta…


Krister Isaksson

Här en länk som visar det nät som Linköping sop-saltar, det är ca 9 mil. Fungerar bra enligt cykelansvarig i Linköping, och precis som nämns tar man till plogen när det snöar kraftigt.
http://kartan.linkoping.se/?selectorgroups=themecontainer%20themegroup-kartinnehall%20themegroup-trafikochresor&mapext=176303.71872792%206468915.4086459%20194365.98553744%206479950.3247749&layers=theme-bakgrundskarta%20theme-bakgrundskarta-text%20theme-trafikochresor-saltstrak2009&mapheight=789&mapwidth=1285&profile=lkkarta


Ann Onym

Fast i Göteborg kommer den knappast till användning, där saltar man inte cykel- eller gångbanor, av miljöskäl, bara gator och vägar.



Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Skilda världar


 

Nås i dagarna av information om att VTI studerat hur gestaltningsprogrammet för Förbifart Stockholm kommer att påverka bilförare. Det handlar om att tunnelns inre utsmyckning kan ha betydelse för bilförares trötthet, stimulans, distraktion och trygghet vid körning i tunneln. Effekterna studerades genom en simulatorstudie där tunneln för Förbifart Stockholm skapades virtuellt och som sedan kördes av ett antal testförare.

Ungefär samtidigt kommer information om konst i Norra Länken där flera kända konstnärer och en världsberömd fotograf har engagerats i projektet för att utsmycka tunnlarna. Stora pengar läggs ner i dessa projekt på att utsmycka dessa tunnlar med olika koncept.

Förstå mig rätt, det är bra att dessa studier genomförs, att vi får bättre kunskap, att vi på så sätt kan skapa tunnlar och vägar så att de upplevs tryggare osv. Dock kan jag inte låta bli att reflektera över att när man samtidigt lägger ner dessa resurser på biltrafiken så ser det ut som skit på cykelvägarna. Trafikverket klarar inte ens av att uppfylla god standard enligt deras egen utformningsmanual VGU för de cykellösningar de bygger i samband med Norra Länken och för de som de planerar i Förbifart Stockholm. Att lägga ut miljoner på konst och utsmyckning finns det dock både vilja och medel till.

När tror ni vi kommer få se liknande studier hur cyklister upplever olika lösningar, gestaltning eller konst? Att Trafikverket ger VTI i uppdrag att ta fram en cykelsimulator för att testa cykelinfrastruktur och hur cyklister uppfattar och upplever den. När kommer konstnärer att kontrakteras för att smycka cykeltunnlar och cykelvägar som Trafikverket bygger. Det senare vore kanske att börja i fel ände då verket uppenbarligen inte klarar av att få till grundläggande funktioner och standarder när man bygger cykelinfrastruktur! Fast å andra sidan kan man ju använda sig av potemkinkulisser…

Det är en märklig värld vi lever i.

Antal kommentarer: 3

Mats

Skulle vara intressant att se hur mycket Trafikverket årligen betalar VTI för forskning om bil-/vägtrafik resp. cykeltrafik? Misstänker att det finns en påtaglig snedvridning! Undrar också hur stor är ”konstbudgeten”, är den kanske större än cykelbudgeten? Fast den budgeten går nog inte att få fram, den drunknar i de stora projekten!


Johannes Westlund

Häpnadsväckande. Det är allt jag lyckas med att få fram…


Krister Isaksson

Johannes, ja ibland är det svårt att finna orden. Det är sådana enorma skillnader och vill jag påstå, orättvisor, att man blir stum…



Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Titta en cykelbana, vad kan vi använda den till? Del 10, läsarbilder och avslutning!


 

Aldrig kunde jag väl tro när jag startade denna bloggserie att det skulle strömma in så många bilder från er. Det är roligt men samtidigt också väldigt tråkigt. Tråkigt för att alla dessa bilder visar hur illa  ställt det är på cykelbanorna för oss som väljer att cykla. Tråkigt för att alla bilderna visar också på omfattningen av problemen, de är sprida över landet och i stort antal. Majoriteten av alla dessa bilder är från huvudcykelstråk som motsvarar huvudgator och trafikleder för biltrafiken. Det är på dessa stråk som staten och kommuner vill att ett ökat och säkert cyklande ska ske på. Trafikverket och mängder av kommuner talar om och publicerar cykelstrategier och cykelplaner som vitt och brett beskriver cyklingens alla fördelar, på såväl individ- som samhällsnivå. Men vad kommunicerar då dagens cykelinfrastruktur, där vi faktiskt är hänvisade till att genomföra vårat cyklande, vilka signaler får man när man ger sig ut på en cykeltur? Att dagligen råka ut för dessa förhållanden som bilderna visar är ju inget annat än ett hån och smäll på käften. Och då har jag inte tagit upp hur det kan se ut under vintern med undermålig snö- och halkbekämpning, eller att vårsopningen blir klar först i maj eller att asfaltsbeläggningar aldrig läggs om, eller att trafiksignaler inte detekterar cyklar eller är styrda mer eller mindre från ett bilperspektiv. Inte heller tagit upp något om geometrin på cykelbanor eller linjeförningen på dem. Inget heller om att många cykelbanor är för smala för säkra möten eller omcyklingar eller att de nästan alltid är delade med gående. De flesta av dessa förhållanden skulle vara mer eller mindre otänkbara om det gällde bil- eller kollektivtrafik. Ändå framhålls cykeln som ytterst betydelsefull i städers trafiksystem. Bilderna och väghållarnas syn på cykeltrafik säger högt och tydligt: FUCK YOU!

Ändå är vi där, dag ut och dag in, vi blir fler och fler, vi tar inte skit längre, vi ställer krav, vi agerar, vi är framtiden!

Samtidigt klagas det vitt o brett på cyklister som grupp, mindre seriösa journalister skriver och talar om cyklister som en grupp, att de far omkring lite hur som helst, bryter mot alla trafikregler och är värst av alla trafikantgrupper. Om man har den ogrundade och fördomsfulla uppfattning tycker jag man ska reflektera över de förhållanden som erbjuds de som väljer att cykla.

För att jag själv inte fullständigt ska sura ihop över dessa eländiga förhållanden lägger jag serien på is en stund. Istället är det dags att gå vidare, att visa hur det skulle kunna se ut, att visa cykelinfrastruktur i världsklass!  Och här får ni gärna hjälpa till, sänd in bilder, video, länkar etc på cykelinfrastruktur ni tycker är bra eller enastående. Det kan vara från hela världen! Jag kommer framöver visa dem i en ny serie: Cykelinfrastruktur i världsklass!

Så nu avslutar jag denna serie med några fler läsarbilder. Och ett stort tack till er alla som bidragit med bilder!

Här finner ni övriga delar: Del 1, del 2, del 3, del 4, del 5, del 6, del 7, del 8, del 9.

Om de inte klarar av att ha ihjäl oss i högersvängar så får de väl ta till andra metoder!Självklart måste yrkesförare göra på detta sättet, det går ju inte att köra upp och ner med bakliften och lägga den på kantstenen så vi slipper denna ramp över cykelbanan…

Kreativ, tydlig och självklar tillåten avstängning av cykelbanan!

Bra jobbat O&CT! Vilket föredöme, jobbar hårt med trafiksäkerhet i företaget kan jag tro!

Verkar ingå i förarutbildningen/yrkeskåren att utnyttja cykelbanan. Jag gör som jag vill oavsett konsekvenser för andra trafikanter verkar parollen vara.

Vårt kära Trafikverk som ska jobba för ökad och säker cykling ser till att vi inte kan trycka på knappen för att komma över vägen. Tänk er detta på vägen, en utformning som innebär att bilarna inte fick grönt! Vanligt förekommande eller?

Trafikverket fortsätter med sitt framgångsrika och omfattande arbete med ökad och säker cykling! Vi ställer ett portalben i cykelbanan! Syns bra när det är mörkt och underlättar för den dubbelriktade cykeltrafiken! Hur svårt kan det vara att göra rätt? När brukar Trafikverket ställa portalben i körbanan? Om jag inte ser fel på bilden så är i varje fall portalbenet av eftergivlig modell, i fall en bilist skulle köra in i det…

SL och Trafikverket skapar säkerhet och framkomlighet för cykeltrafiken!

Perfekt att placera hållplats i cykelbanan, bra jobbat SL och Trafikverket!

Ska bara gräva en liten grop, hur ni ska cykla förbi struntar vi i!

Lite vårsopning, vi sopar ihop det i högar och lägger det på lager i några dagar på cykelbanan. Det går ju inte att göra allt på en gång!

Lite mer av samma visa…

Welcome to the jungle!

Hur lätt som helst att passera med cykel, cykelkärra, barnvagn, rullstol, rullator…

Ett effektivt sätt att tvinga ut cyklister i körfältet!

Det fanns absolut ingen annan plats för PEAB Asfalt att ställa upp sina fordon på än på barnens skolväg…

Körbanan och gångbanan är röjd sen flera timmar tillbaka så då blir det väl där jag få cykla…

 

Antal kommentarer: 5

Rikard

Portalen på bilden ovan står i en gångbana. Cykelbanan går t.h. om buskaget.
http://goo.gl/maps/PTlGE


Allan Petree

Tack Gabrielle för att du la upp detta på FB ! Jag HÄPNAR över den totala brist på logik, förnuft och empati ! Men så där det ju, att om ingen bryr sig så ……………


Oskar

Det var en bra, läsvärd och samtidigt obehaglig serie du gjort. Har läst och studera alla bilder i din serie. Det är häpnadsväckande, det är alla typer av hinder, störningar och faror. Tydligt är att man aldrig kan slappna av som cyklist, man måste hela tiden vara redo på att något oväntat och regelvidrigt dyker upp. Man måste uppenbarligen också vara redo att bryta mot en del trafikregler, hur ska man annars passera en del av de hinder du tar upp? Fast man kan ju alltid ta det lugnt, hoppa av cykeln, bli fotgängare så kan dessa varuleverantörer, entreprenörer, bussförare, taxiförare, bilister osv. fortsätta med SINA regelvidrigheter!


Magnus Persson

Rikard: Portalbenet står bara i en gångbana om man kommer den vägen du visar, eller norrifrån.
Det går däremot utmärkt att komma dit på ett annat sätt: sväng höger där du visar och sedan vänster direkt efter Solna tingshus (se länk nedan), därefter höger. Så bilden kvalificerar ändå och dessutom som ett exempel på inkonsekvent skyltning beroende på vilket håll man kommer från…
https://maps.google.se/maps?q=Haga,+Solna&hl=sv&ll=59.354172,18.039997&spn=48.601786,173.144531&sll=62.033002,17.378555&sspn=41.84746,71.630859&oq=haga&t=h&hnear=Haga&layer=c&panoid=azXoK2DZIMcqDhc4hK5miQ&cbll=59.354172,18.039997&cbp=13,269.39,,0,11.05&z=3
Inte långt härifrån finns dessutom en i praktiken GC-bana som är skyltad cykelbana på ena hållet och inte alls på andra, mellan Hagaparken och cykelvägen parallellt med Solna kyrkväg… Suck.


Jesper

Kolla också på Facebooksidan ”Bilder på fordon som blockerar cykelbanan”. Många olika aspekter om lögnerna om cykelbanor finns att läsa i kommentarar till bilderna(klicka på visa alla).
Stockholm kommer aldrig få chansen att bli cykelstad! Det politiska arbete som behövs göras och som visades fram på cykelseminarium på Nederländska ambassaden 26/3, finns det ingen beslutstagare som vill påbörja i Stockholm. I praktiken finns ingen cykelbanor i Stockholm och ingen kommer byggas i framtiden heller. Men mycket ekonomisk valfläsk utan fysisk höjning av standarden för cyklister ute i samhället blir det upp till valet. Kräv en ändring av trafiklagen till det bättre för cyklisterna innan Ni accepterar lögnerna från politikerna. Det är ingen tillfällighet att Amsterdam och Köpenhamn har ungefär 50% cyklister och Stockholm ungefär 7%. Tyvärr är Stockholmspolitikerna inte beredd på att ändra reglerna för cykelbanor och börja bygga rätt. Därför blir Stockholm aldrig cykelstad!
Med vänlig hälsning Knarkmissionen, en dansk cyklist i Stockholm.



Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Antal kommentarer: 2

Fredrik

Perfekt bild för omslagsfotot på Facebook?


Lina

I min fantasi ser jag Globen, Årstabron, Kaknästornet, Stadshuset, Västerbron…



Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Trafikverket struntar i sitt uppdrag att öka cyklingen


 

Har skrivit en debattartikel på Newsmill. Handlar om hur Trafikverket flyr från uppdraget ökad och säker cykling de haft i över 12 år. De står i stort sett kvar och spinner med hjulen på samma ställe som för 12 år sedan…

Läs gärna och kommentera!

Trafikverket, hur många fler år behöver ni för att åstadkomma denna utveckling?

Antal kommentarer: 6

Mattias

Mycket bra artikel. Skrev nedanstående på Cyklistbloggen:
Skrämmande läsning när myndigheter helt uppenbart kapitalt misslyckas med att skapa en säker och användarvänlig trafikmiljö för våra oskyddade trafikanter.
En stor eloge till både er här på Cyklistbloggen och till Krister Isaksson som lyfter dessa frågor och lägger ner tid att skriva så här bra artiklar. Hoppas verkligen att detta når fram till våra ledande politiker och ansvariga och kommer att leda till förbättring.


Krister Isaksson

Mattias, tack för dina ord, de värmer.


Johannes Westlund

Nu går det ju inte att kommentera på Newsmill, vilket är otroligt synd. Jag bojkottar stället numera, men när du skriver blir det så klart undantag.
Bra artikel. Jag uppskattar hur du alltid lyckas gräva fram detaljer som vi som inte är i branschen inte kan få koll på. Hur handböcker ser ut är exempelvis väldigt talande, men knappast något som majoriteten kan skaffa sig kunskap om på något enkelt sätt. Likaså är det inte helt lätt för en vanlig dödlig att gräva runt i STRADA och hitta intressanta uppgifter. Du har mycket unik kunskap och insikt som behöver nå ut. Sluta inte ”läcka” informationen. Mer trafikplanerar-leaks till folket!


Krister Isaksson

Tack Johannes! Ska försöka fortsätta…


Thomas

Kan inte låta bli att undra hur det ser ut i andra stora vägprojekt i landet? Kan det vara så att det vi ser i Förbifarten är inte unikt för Trafikverket? Vad skulle hända om man studerade de 30 största vägprojekten i landet, ser det lika illa ut som i förbifarten? Hur t ex kommer Trafikverket hantera cykeltrafiken i samband med nya Skurubron där det idag är bedrövliga förhållanden, kommer man ta tillfället i akt och skapa mycket god standard för cykeltrafik. Jag tvivlar…



Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Titta en cykelbana, vad kan vi använda den till? Del 9


 

Vägarbeten!

Självklart måste det vara möjligt att genomföra olika arbeten på och kring cykelbanor. Men det är inte detsamma som att fullständigt skita i hur cykeltrafiken (och gående) på ett säkert och funktionellt sätt ska kunna passera området. Sällan finns en särskilt väl genomtänkt skyltning, uppmärkning och omledning av cykeltrafiken vid dessa arbeten utan det blir som det blir. Se på dessa bilder och tänk er denna omsorgsfulla behandling av biltrafiken vid ett vägarbete! Att lite hur som helst klippa av gatan eller vägen och låta bilisterna själva lösa hur de ska ta sig förbi arbetsområdet. Vanligt förekommande eller hur?

Detta speglar ett djupt rotat synsätt på cyklister och cykeltrafik i vårt trafiksystem. Något som man inte behöver ta hänsyn till, varken deras framkomlighet eller säkerhet. Det är den enkla och billiga lösningen för entreprenören, inte den funktionella och säkra för cyklisten och fotgängaren. Och denna lösning understöds av väghållare (kommunen eller Trafikverket) då det är dem som godkänner utformningen (en TA-plan) och har även till uppgift att kontrollera att entreprenören följer TA-planen.

Eftersom infrastruktur också är kommunikation och med all tydlighet talar om vad som prioriteras och vad som inte prioriteras kan man ju undra över hur riksdag, regering, Trafikverket och många kommuner ska lyckas med uppdraget ökad och säkert cyklande när det samtidigt ser ut som det gör på landets cykelbanor? Trots upprepade dödsfall bland cyklister som kan härledas till stora brister i arbetsplatsområdena så fortsätter det att se ut på detta sätt.

Det är ju uppenbart när man ser dessa bilder och cyklar runt om i landet att man som cyklist får så att säga klara sig själv och ta ansvar för både sin säkerhet och framkomlighet vid vägarbeten. Samtidigt vägleds och omhändertas bilister som småbarn…

Dålig infrastruktur leder till dåligt beteende!

Var ska jag cykla? Självklart en korrekt och lämplig avstängning av cykelbanan! Syns också bra när det är mörkt!

Bara att cykla mot färdriktningen eller upp på gångbanan! Eller ska jag vänta tills hålet är lagat?

Lite konfliktdesign, här finns ju gott om utrymme för dubbelriktad cykeltrafik att passera! Och var ska man passera, där gående står vid övergångsstället? Hur ofta vi ser att biltrafiken ledas mot en sådan plats?

Bara att börja cykla på gångbanan för där är vi ju ändå jämt eller kasta sig ut i körbanan!

Här skiter vi i både gående och cyklister, ut med er i körbanan! Ingen avspärrning mot biltrafiken, ingen avfasning av kantstenen, sitt för fan inte i rullstol…

Aj, den kändes! Utmärkt sätt att ställa ut staketet på, undra hur det syns när det är mörkt?

Blockera gärna både gång- och cykelpassagen med fordon och material och strunta i att erbjuda en omledningsväg. Jobbet går först!

Här vill jag att min dotter ska gå och cykla till skolan, säkert och tryggt tillsammans med dessa arbetsfordon!

Hur ska dubbelriktad cykeltrafik ta sig fram här? Hur når jag tryckknappen framme vid signalen?

Bild 1. En liten bildserie på fyra bilder om hur man leder om gång- och cykeltrafik. Självklart grus, enkelt och billigt för entreprenören. Inte lika säkert att gå och cykla på, särskilt när det ligger drivor på asfalten i kurvan.

Bild 2. Tillräcklig bredd för dubbelriktad gång- och cykeltrafik? Självklart ingen belysning längs sträckan för då kan man ju se hur smalt det är, se andra trafikanter, se trådstängslet och dess fötter samt den eländiga beläggningen och de små fina buskarna.

Bild 3. Bra att vi ser att det svänger, särskilt eftersom det inte finns belysning på sträckan.

Bild 4. Enkelt och säkert att mötas!  Dimensionerar vi omledning för biltrafiken på liknande sätt? Att det på långa sträckor inte går att mötas på ett säkert sätt? Självklart inte, men här jobbar vi ju med ”leksakstrafikanter”!

Och var ska jag gå och cykla? Observera att gångbanan på andra sidan tar slut så lösningen som brukar användas att skicka över oss på andra sidan vägen funkar inte här. Så vad göra då? Äh vi gör det enkelt för oss, vi gör inte ett skit!

Bild 1. En kortare bildserie. Först klara slangen och sedan kurvan och ut i gruset, hur tydligt och enkelt som helst!

Bild 2. Här är det enkelt, tryggt och säkert att ta sig fram som gående och cyklist! Ett jämnt och bra underlag! Självklart bra med belysning så man ser var man placerar hjulen. Nä men se på sjutton, asfalt på körbanan!

Denna typ av lösning ser vi ofta för bilister. Klart man använder mörka däck med avskavd färg, de syns ju så bra när det är mörkt! Man kunde ju likaväl ha gjort denna åtgärd mot biltrafiken och prioriterat cyklisternas passage över gatan, men icke sa nicke!

Här trimmar vi trafiksignalerna (för biltrafiken såklart!), hur du ska passera med cykel skiter vi fullständigt i. Vi håller på med viktigare saker…

Här gör ju betonggrisen nytta, särskilt om målet är att skada någon…

Inte kan däckstraven sticka ut i körbanan, tryck in den i cykelbanan istället…

Bild 1. En till bildserie, här har vi upplåtit gång- och cykelbanan för biltrafik och parkering! Självklart upplyser vi cyklisterna om biltrafiken men vi talar inte om för bilisterna vad för yta de färdas på och med vilka regler! Bra jobbat Nacka kommun. Här vill jag verkligen cykelpendla och låta barnen gå till och från skolan. Självklart finns det en annan lösning om man bara vill.

Bild 2.

Bild 3.

Bild 4. Så efter att ha mailat Nacka kommun och frågat om detta kan anses ok fick jag svaret att det självklart inte är ok. Nu har man separerat gc-trafiken från bilarna, självklart blev det på grus och sten och för smalt för att gående och cyklister säkert ska kunna mötas. Man kan inte få allt…

Och den här skylten sammanfattar det på ett bra sätt. Det är mycket sällan du finner skyltar osv som riktar sig till och leder om cykeltrafiken. Så ibland ska vi vara gående, ibland ska vi vara biltrafik, mycket sällan behandlas vi som cykeltrafik. Oftast får jag en känsla av att man överhuvudtaget inte existerar som trafikantgrupp…

 

 

 

 

Antal kommentarer: 17

Erik

Skrämmande bilder från verkligheten. Nacka kommun kallar sig Stad men det borde dom förbjudas att göra så länge dom inte klarar av att hantera stadsfordonet cykel. Att lösa en dålig och farlig lösning med en ny dålig lösning. Skrämmande! Kan dom inte bättre?


Krister Isaksson

Erik, Nacka kanske är mer fokuserade på Stadsjeepar! 😉


Patrick Johansson

Tack Krister för det här inlägget. Jag ser samma sak i Uppsala. Här vill våra folkvalda intala oss att cykeltrafiken är ”prioriterad” i frågor om snöröjning och framkomlighet.
http://postimage.org/gallery/8wnodhy6/
I det här galleriet kan man se hur snöröjningen ”prioriteras”. Snömassorna är upplogade på GC-banan och lämnar ca 1m för dubbelriktad cykeltrafik + gångbana.
Vidare kan vi se hur man hanterar sopningen på våren. Här dumpas grus, jord och kvistar på cykelbanan efter rensopning av den intilliggande bilvägen.
Om det ska ske reparationer i vägbanan blockeras hela vägbanan utan hänvisning till vart man ska åka. Ska tillägga att vid dessa tillfällen hade cykelbanan varit skadad (avgrävd asfalt ~2.5cm kanter) i över ett år.
Och sist men inte minst har vi dom ”gulliga buskarna” som skapar mervärde när dom täcker nästan halva cykelbanan.
Alla dessa brister måste rapporteras för hand till vårt gatu/trafik-kontor. Dom syns nämligen inte då representanter för gatukontoret inte färdas på dom. Här funkar således inte den ”vanliga kontrollen” som görs av gatuutrymmet. Här måste jag som cyklist ringa för varje hål, spricka, snömassa, isbildning, buske, träd, bortskavd färg, grushög, glaskross etc.
Det behöver jag verkligen inte göra när jag kör bil. Där är det självklart med en viss standard på vägbanan.
Jag hade fler bilder (trodde jag) men har lyckats förlägga dom någonstans. Din blogg är mycket läst, Krister. Fortsätt skriv!


Peter

Tycker Nacka är en bra cykelkomun. Givetvis kan det bli bättre, men jag upplever rätt lite problem på min pendlingssträcka från Boo in till Slussen. Det är snarare där problemen börjar. Sträckan St Eriksplan-Solna ska vi inte prata om. Benhandlingen av cyklister vid KS är ett skräckexempel, minst sagt. Där hänvisas man till andra sidan, till en gångtunnel med skylten ”cykling förbjuden” i 200 m och sedan ska man över till den andra sidan igen…


Olof

Jag tror att du har en viktig poäng med att dålig infrastruktur föder dåligt beteende. Som cyklist i stan hamnar man ofta i situationer där det inte finns ett rätt sätt att ta sig ur. Ett följdproblem blir att olika cyklister vänjer sig vid att bryta mot regler för att kunna ta sig fram. Dessutom löser cyklister de uppkomna situationerna på lite olika sätt vilket gör det svårt för andra trafikanter som har svårt att förutse cyklisters beteende och tycker att de är irrationella.



Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in