Blogg

Kommer vi komma fram i vinter? Del 8


 

Svaret på denna fråga börjar allt mer närma sig ett rungande NEJ om man cyklar i Stockholm! Det är verkligen en snöröjning som är världskass. Se bilden nedan, från Lingvägen i söderort. Gång- och cykelbanan är helt blockerad av ett snöberg, nu snart två och en halv vecka efter snöfallet. Gång- och cykelbanan på andra sidan är överhuvudtaget inte röjd. Så här tvingas alltså gående och cyklister rätt ut i körbanan, bra jobbat Stockholms stad och PEAB! Du som satt i maskinen som lämnade snöberget här, är du lobotomerad eller? Och Lars Thiberg, vd Peab för drift och underhåll i Stockholm, som anser att snöröjningen fungerat bra, har du ingen som helst yrkesstolthet? Antingen är du ju helt blind och okunnig om situationen eller så är du en stor jävla lögnare. Vilket ju är bra egenskaper för en VD! Fast det är klart, när det hänger viten i luften så står du väl inte och erkänner i media att ni totalt fuckat upp. Det kan ju bli lite kostsamt och vi måste ju tänka på profiten…

  Lingvägen 2012-12-19, tack Alvin för bilden.

Ett annat talande exempel på strålande insatser av PEAB ser vi på dessa bilder:

  Gjörwellsgatan 2012-12-19 Vi försöker röja cykelbanan och cykelöverfarten men inte fan ska man kunna cykla upp på cykelbanan på andra sidan!

  Gjörwellsgatan 2012-12-19 Se hjulspåren efter snöröjningsmaskinen, inte fan ska jag sätta ner plogen i backen och röja cykelbanan.

PEAB, två och en halv vecka har det nu gått sedan snöfallet och staden är fortfarande full av liknande exempel där ni har ansvaret. Ni visar verkligen upp vilket kompetent företag ni är, eller som ni skriver på er hemsida: ”Peab Drift & Underhåll skapar trivsel och trygghet utomhus”. Det är tydligt att vi har helt olika uppfattning vad som är trivsel och trygghet…

Red, här kan ni läsa mer om hur PEAB dumpade tonvis med snö fel och som självfallet rasade ut över cykelbanan. Bara ett litet regionalt cykelstråk! Uppenbart kan de inte läsa kartor och då är det ju inte konstigt att det blir fel med snöröjningen som ju baseras på snöröjningskartor

Del 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7


Antal kommentarer: 3

Jonas T

Jo, man frågar sig var yrkesstoltheten finns hos vd och maskinförare. Kan inte bara vara kommuners beställningar som brister. Vore intressant att höra vad som rör sig huvudet på föraren när snöhög efter snöhög dumpas på gång- o cykelvägar. Eget initiativ? Bygger på kunnande och erfarenhet? Instruktion från den stolte vd:n? För ett par veckors i Nacka på väg hem, ser jag nio (9) olika plogbilar, stora som små, köra runt med plogen uppe och cykelbanan nästan omöjlig cykla på. Varför?


Krister Isaksson

Jonas T, känns som det bara är business. Devisen verkar vara att erbjuda så lite resurser som möjligt vad gäller personal och fordon, hoppas på en mild vinter och när man ev. plogar så gör man det fort och fel. Det är de så kallade marknadsprinciperna, det gäller att tjäna stålar och ju färre fordon och personal som slarvigt utför sina uppdrag desto mer stålar tjänar PEAB. Särskilt när nu staden inte har något vettigt kontrollsystem som säkerställer att man får det man beställt och betalar för. I stället har entreprenören en form av egenkontroll och det verkar ju fungera väl hos PEAB!


Arne B

Jag är rädd att bilistsamhället gjort att väldigt få har cyklat som vuxna. Kunskap om cykling saknas bland alltför många. Om jag får lufta lite fördomar;
Killen som placerade snöhögen på Lingvägen har sannolikt inte cyklat sedan 12-årsåldern. Han förstår överhuvudtaget inget om cykeltrafik, och det är tveksamt om han använder trottoarer, mer än sporadiskt. Det är motorfordon som gäller i alla lägen. VD:n lär inte heller köra dubbad 29er till och från jobbet. Han är så himla nöjd med gymmet på jobbet, där han kan smita ner och köra tjugo minuter på löpbandet.
OK, slut på fördomarna, dags för fakta.
Om man söker på Peabs hemsida på ”cyklist”, får man noll (0) träffar. Kanske säger det något.
Stan är full av exempel på obefintlig eller helt tanklös snöröjning för cyklister. Jag rör mig mellan city och söderort. Hornsgatan tog en vecka innan cykelbanorna röjdes någorlunda. Liljeholmsbron och vidare söderut mot Västberga ser kanske plogad ut från en bil, men för en cyklist är det rejält moddigt och spårigt. Svartlösavägens cykelbanor, dvs den med streck markerade delen av trottoaren, är också uselt röjda. De ser plogade ut, men består av en 5-10 cm tjock halvhård sörja som inte är tjänlig för cykeltrafik.
Vidare in mot Huddinge kommun når jag det viktiga snittet vid Långsjön. Det finns ingen annan cykelväg än här. Kommungränsen mellan Stockholm och Huddinge går här, vilket också märks. På Stockholmssidan brukar man ploga då och då, medan Huddinge käckt deklarerar ”Plogas och sandas ej”. Tänk om en viktig bilpassage fick den skyltningen!



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Kommer vi komma fram i vinter? Del 7


 

Ja om vi tar på oss bergsbestigningsutrustning!

  Gjörwellsgatan 2012-12-18

Så det är bara att montera på stegjärnen (undra om de fungerar med spd-skor?) och fram med isyxan. Behövs syrgas, vad tror ni? Bäst att jag tar med mig lite extra utrustning så jag kan låna ut till gående, de verkar ha lite högre snöberg att bestiga.

Ett annat alternativ är ju att skaffa en kraftig eldkastare och montera på cykeln, kanske i stil med denna hoj: BONDBike (fast jag tycker att eldkastaren är lite fjuttig, här behövs rejäla saker!)

Lycka till på färden!

Tack för bilden Björn.

Del 1, 2, 3, 4, 5, 6


Antal kommentarer: 15

Jonas T

Ja, man tar sig för pannan, snörar på sig snöskorna eller spikkängorna, spänner fast cykel på ryggsäcken, klättrar över och fortsätter på andra sidan. Och hoppas att det bara är en 5-6 såna högar idag. Eller cyklar man ut i körbanan och riskerar att bli påkörd av en suv.
Min väg tar ca 75 min på vintern istället för 52 min, mellan ca 1 och 3 såna högar kanske inte varje dag men varannan.


Krister Isaksson

Jonas T, jag undrar hur många som pendlar med bil eller kollektivt funderar över om deras väg är farbar, kommer vi fram idag, vilka hinder kommer jag möte på min färd idag, hur lång tid kommer det att ta osv. Självklart gör de inte det för det behövs inte så här två veckor efter snöfallet. För dessa transportslag fungerar ju systemet, de får lite kortare driftstörningar i omedelbar anslutning till snöfallet, sedan är deras förhållanden i stort sett i normaltillstånd.


Andreas

Exakt. Jag valde i morse att inte cykla efter det att jag igår vid 23:30 körde förbi cykelbanan vid Alvik (den som sedan går in till stan). Den är pulsådern över Tranebergsbron för oss cyklister som bor i Västerort – nästan samtliga från Västerort tar den vägen.
Den var naturligtvis spårig, moddig och oplogad efter det senaste snöfallet. Eftersom jag hade möte 8 imorse så vågade jag inte – smaka på den ”vågade” – chansa på att komma fram med cykeln.
Sen att de plogat upp snö på båda cykelbanorna innan man når Alvik är ju en annan sak som jag också nämnt för Staden – Ingen reaktion naturligtvis.
Cykeln är dödsdömd i Stockholm med den snöröjningspolitik man för. Tyvärr.


Arne B

Jag funderar på om man skulle ordna ett cykelskottarevent. Man samlas på en sträcka som är utpekad som cykelpendlarstråk. Alla har med sig cykel och skyffel. Sedan skottar man cykelbanan ren. Snön placerar man i bilkörfältet. Tror ni någon skulle reagera? Sannolikt skulle polisen komma och undra vad som står på.
Vad som händer i omvänt fall vet vi.


Robert

På cykelbanorna i Hässelby-Vällingby var det bättre snöröjt bara någon dag efter snöstormen än nu, det verkar som att de tyckte att de gjort sitt och kan fokusera på bilvägar. Men kring Bromma måste det vara några andra som sköter det hela för från Blackeberg och till Alvik är det i regel bra plogat, sedan börjar eländet igen. Slutsats: Övriga borde se hur man gör kring Bromma, för där tycker jag det fungerar bra.


Krister Isaksson

Arne B, du har nog rätt i att polisen skulle komma… Förvisso kanske riktigt att de skulle göra det men omvänt skulle ju inte ske!


Krister Isaksson

Robert, det märkliga är att snöröjningen är en sk funktionsupphandling där kriterier beskrivar vad och hur det ska utföras. Dessa kriterier ska i inte skilja sig åt mellan de entreprenadområdena, i teorin vill säga. Vi som cyklar kan direkt konstatera att detta fungerar bara i teorin och inte i verkligheten. Dock så fungerar teorin avsevärt bättre när det gäller körbanorna! Så återigen handlar det om ett syn- och förhållningssätt samt en vilja att åstadkomma bra och säkra förhållanden. Och detta finns när det gäller biltrafiken. Det är uppenbart att detta lyser med sin frånvaro på mängder av platser och sträckor i staden där det är tänkt att man ska cykla.


Andreas

@Arne – Jag är med. Var syns vi?
@Robert – Håller med! Pratade precis med Felanmälan (mailvägen händer inget). Hoppas nu på att det blir bättre – Alvik-Rålambshovsparken är erbarmligt dåligt och trångt nu.


Krister Isaksson

Arne B och Andreas, Vi kanske skulle dumpa snön hos PEAB eller framför Stadshuset?


Andreas

@Krister – Det är faktiskt anständigt skottat utanför Stadshuset så det kanske blir lite långt att transportera snön :-). Det vore ju faktiskt mkt roligare/intressantare att se vad som händer om man dumpar ut snön på exempelvis Drottningholmsvägen/Tranebergsbron. Vilket j-a liv det skulle bli och förmodligen skulle man åka i fängelse för ”framkallande av fara för annan”…
Det är relativt tröstlöst att vara cyklist i den här staden – i synnerhet på vintern… tyvärr.


Krister Isaksson

Andreas, ja det tro fan att det är bra röjt vid stadshuset, där sitter ju makten. Man undrar var de är nu, var är vårt cykelborgarråd, var är trafikborgarrådet? De gömmer sig och vill på inget sätt befläckas av denna sörja. Det är roligare att ge sken av cykelmiljard och världsklass men när det skiter sig då är de som rädda hundar…


Dmitri

Ja, man undrar vart de som sitter vid makten går när de ska typ handla på ICA eller hämta pizzan, med tanke på hur framkomligheten ser ut för fotgängare och cyklister på de mindre gatorna, fortfarande, såhär 2 veckor efter snöfallet. Har inte de märkt det? Blir inte de irriterade?
Färdas de inte på gatorna alls? Även på väg till bilen/taxin direkt från porten blir man ju ofta tvungen att hoppa över högar av snö och snöras-skyltar… Eller finns det ingen snö där de bor? De kanske tar bilen från ett underjordiskt garage? Jag förstår ingenting.


Krister Isaksson

Dmitri, vi kan kalla det en väl inarbetad kommunikationsstrategi. När det är löften om en ljusnande framtid, nya investeringar osv. då visar sig gärna våra folkvalda. Sedan när det handlar om att beskriva åtgärder/beredskap inför kommande vinter/snöröjningssäsong då är det en högre tjänsteman/ansvarig för snöröjningen som uttalar sig, som här i DN den 29/11:
– Vi är bättre rustade än tidigare. De stränga vintrarna lärde oss att vi behöver fler maskiner som effektivt kan ta bort isbark från vägbanor och trottoarer. Vi har försäkrat oss om att entreprenörerna har de här maskinerna, säger Ted Ell, ”snögeneral” på Stockholms stads trafikkontor.( http://www.dn.se/sthlm/sa-har-stockholmsvintrarna-varit). Jag undrar hur många gånger Ted Ell har fått äta upp dessa ord?
När det sen skiter sig (som det ju så ofta gör!) så skickar man fram pressansvarig. En standardlösning som upprepas gång på gång…
Och nu spänner man musklerna från stadens sida och kräver viten. Men vad hjälper det oss som färdas i denna sörja? Inte ett smack, eländet ligger ju kvar där och detta upprepas år från år. Det ligger ju liksom i sakens natur att man har bara EN chans när det gäller snöröjning, nämligen att röja när det snöar! Detta verkar varken staden eller dess entreprenörer förstå…
Kan jag kräva vite av staden för att de inte klarar sin uppgift eller kanske dra av lite på kommunalskatten? Vem har jag som medborgare ett kontrakt eller avtal med?


Ulrika

Tänk om vi vanecyklister kunde få ersättning för ökade transportkostnader när det inte går att cykla, och benbrottskostnaderna togs ur trafikbudgeten. Då kanske det skulle hända nåt.


Krister Isaksson

Ulrika, kanske kopiera SLs resegaranti till en cykelgaranti! Är din cykelväg inte röjd får du x-kronor per km. Ökar din restid pga dålig eller obefintlig snöröjning blir det x-kronor per min eller nåt liknande. Ja du har helt rätt, då skulle vi se andra förhållanden än dagens…



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Kommer vi komma fram i vinter? Del 6


 

Ja, i Linköping!

Har fått några bilder på hur det kan se ut i Linköping och Norrköping där man använder sig av sopsaltning på vissa större cykelstråk som jag skrivit om tidigare. Bilderna nedan visar stråk som är prioriterade och bl.a. går till/från universitetet. Kontrasten där man använder sopsaltning och där man plogar traditionellt är påtaglig. Trots 50-60 cm snö så har man i stort sett barmarksförhållanden för cyklister (och gående). En invändning jag tycker är rimlig är att det är lite smalt och att det skulle vara bra om man antingen körde med bredare borste eller två gånger. 


En plogad cykelbana ansluter en cykelbana som är sopsaltad. Vilken föredrar du?

I Norrköping ser det ut så här:

Kanske lite för smalt vilket ju leder till konflikter mellan gående och cyklister. Men annars är det ju en mycket bra yta för gående och cyklister att färdas på.

Så här ser det ut när borstningen precis har skett och innan saltlösningen börjat verka.

Här ser vi då en metod som uppenbarligen fungerar och detta även vid stora snömängder. I min stad ser det mer eller mindre ut som skit på många av de större cykelstråken och just vid väderomslag mellan plus- och minusgrader blir det mycket besvärligt att cykla (och gå) pga. all modd som ligger på cykelbanan och som sedan fryser till och skapar besvärliga och farliga spår och vallar. Detta mer eller mindre elimineras med sopsaltning. 

Så här kan det se ut i Stockholm:

Årstabron

Hornsgatan. Foto: @LuckyMoneyFrog/Twitter

Liljeholmsbron. Foto: @gabgjerswold/Twitter

Johanneshovsvägen. Foto: @mattiaskrantz/Twitter

Hornsgatan. Foto: @perhylen/Twitter

Här väljer man att inte ploga stora cykelstråk överhuvudtaget, detta är samtliga cykelstråk som av staden är utpekade som viktiga pendlingsstråk och där framkomligheten ska vara god. Stadens målsättning i sina styrdokument är att man ska bli en cykelstad i världsklass och konkurrera med de stora cykelstäderna i Holland och Danmark. Detta framstår ju mer eller mindre som ett skämt när man ger sig ut på cykelbanorna dessa dagar. Staden är ju inte ens bäst i landet, långt ifrån, utan harvar väl i korpligan. Det är uppenbarligen så att dessa styrdokument och målsättningar inte har gått fram till de som är ansvarig för vinterväghållningen (eller skiter de i dem alt inte har förmågan att klara av dem?). Inte heller verkar det som de som är ansvariga vet vilka metoder som finns och kan användas för att nå ett bra resultat. Det känns som en mycket halkig, lång och hinderfylld väg till världsklass… 

Tack Per-Erik för bilder!

Del 1, 2, 3, 4, 5


Antal kommentarer: 4

Erik S

Tack för talande bilder. Känner igen mig.
Viljan att lämna ett bra resultat efter sig verkar saknas hos många i snösvängen, på alla nivåer. Oförutsägbarheten är också jobbig. Varje morgon när jag cyklar till dagis och skola med barnen är jag osäker på om det kommer var plogat, om nya vallar är upplagda om jag måste ledda cykeln och om jag hinner i tid. Vissa små lokalgator är perfekta medan pendlingsstråk för cyklar inte plogats på två veckor. Allt verkar så slumpmässigt.


Krister Isaksson

Erik S, det är verkligen ett enda stort systemfel och en mycket tydlig avsaknad av både vilja och förmåga att förändra detta. Tillförlitligheten är en av de mest avgörande faktorerna i människor vardagspendlande, att inte veta om man överhuvudtaget tar sig fram, vilken väg ska jag välja och dess status, vad kommer jag möta för hinder idag, hur lång tid kommer det att ta osv. är direkt förödande när det gäller att skapa ett ökat och säkert cyklande.
Istället för världsklass kanske vi skulle utnämna Stockholms vinterväghållning till världskass!


Nisse

Angående sopsaltade cykelstråk i Linköping. På den översta bilden ser man tydligt att den plogade vägen inte är plogad sedan det snöade sist så frågan vad man föredrar haltar lite. Sopsaltade stråk funkar när det snöar lite men vid kraftigare snöfall blir resultatet inte så bra. Då går de vanligtvis ut och plogar istället men saltet som ligger under gör att det blir slaskigt trots många minusgrader. Saltet gör även att det blir slabbigt och halt där de sopsaltade stråken ansluter till plogade stråk (vilket man för eller senare måste in på eftersom bara delar av cykelvägarna sopsaltas). Hur cykeln mår av allt salt behöver jag knappas förklara.
Iakttagelsen att det är smalt är hel korrekt, sopvalsen är så smal att saltvagnen ofta går i plogvallen när det svänger vilket får till följd att snön trycks ut på den nyligen sopade cykelvägen.
Valet mellan sopsaltat eller dåligt plogade cykelvägar är som att välja mellan pest och kolera men om bra plogade cykelvägar var ett alternativ skulle jag välja det alla dagar i veckan.
Håller med Erik S att det saknas yrkesstolthet i snösvängen.


Krister Isaksson

Nisse, här är exempel hur det ser ut efter ett kraftigt snöfall. Tycker det verkar som sopning fungerar även då! Detta är resultat som mycket sällan uppnås med plogning.



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Det blir inte alltid rätt i Holland


Jag hyllar ju ofta Holland och det arbete som genomförs för att skapa bra förutsättningar för cykeltrafik. Men även solen har fläckar…

Lite sandhinder gör en alltid glad! Kanske början till en cykelcrossbana, eller vad säger du Lisa Ström? Kan ju också var förberedelser inför vinterns halkbekämpning…

Jag undrar om skylten satt där innan och man placerade sandhögen vid skylten eller om skylten kom upp på grund av sandhögen?

Var ska vi placera cykelbanan och uteserveringen? Mitt i vet jag!

Och så sätter vi upp en liten skylt för att upplysa gästerna:

När vi cyklade här var vi ju bara tvugna att slå på en bredsladd och stanna för en öl. Passade då på att fråga personalen och några gäster hur de uppfattade lösningen och situationen. Svaren gjorde mig först lite förvånad men sen när de sjunkit in var de ju närmast självklara. De svar vi fick var bl.a. ”var ska de annars cykla?” ”Man får ju se sig för innan man korsar cykelbanan.” ”Man vänjer sig att se sig för.” Orden speglar ett synsätt, en förståelse och respekt för trafikslaget cykel som känns mycket avlägset i Sverige. Tilläggas ska att många av dem som besökte serveringen gjorde som vi, man cyklade! Så det kanske är så enkelt att när tillräckligt många använder cykeln i sina dagliga transporter, då kommer förståelsen och respekten för trafikslaget. Stärkta av några öl fortsatte vi sedan vår cykeltur. Självklart utan hjälm men med skyddsdräkt från Folksam!

Cor, tack för bilden.



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Hur insnöad får man vara?


”Vi skyller inte ifrån oss men det är bra om våra medborgare försöker inse hur mycket snö det har kommit.”

Så sa Mats Freij, pressansvarig på Trafikkontoret, häromdagen i DN. Tror han att det på något sätt undgått oss, vi medborgare, att vi inte kommer fram på trottoarer, gångbanor, cykelbanor,…? Jag tror också vi medborgare insett att staden, via sitt Trafikkontor och stadsdelsförvaltningar, inte klarar uppgiften att säkerställa framkomlighet för alla trafikantgrupper inom rimlig tid. I går började man röja trottoarer och gångbanor utefter huvudgatorna i den delen av söderort jag bor i. Det är nu en och en halv vecka sedan snöfallet. De är långt i från klara och till helgen väntas mer snö. Detta är ju inte första gången under 2000-talet det faller större snömängder under en kort period. Gör man en mediasökning så dyker Mats Freij upp ungefär vartannat år och som en papegoja upprepar han samma visa gång på gång. Det vi kan konstatera är det som nuförtiden är normalvinter, dvs. att det under korta perioder kommer stor nederbörd, har helt gått förbi Trafikkontoret. Detta har ju klimatforskare och meteorologer varnat för bra många år nu och vi upplever det men varför lyssna, se och lära Trafikkontoret.

Vidare säger Mats Freij så här: ”Vi har 25 kranskommuner som också snöröjer och det innebär att det finns för få resurser att sätta in. Och att ha avtal för den här sortens resurser skulle göra att man kom upp i kostnader som ingen skulle acceptera.”

Jaha, först finns det alltså inte resurser, de är upptagna överallt. Sen finns det resurser men då handlar det om att kostnaden är för stor (den här invändningen kommer alltid som ett brev på posten och jag skrev om den i ett tidigare inlägg). Men hur vet vi att kostnaden är för stor? Har Trafikkontoret någonsin talat om vad som behövs för att få en hög kvalitet och tillförlitlighet på vinterväghållningen? Sedan kan man ju undra vilken kostnad? Jag misstänker att det Mats Freij menar är Trafikkontorets kostnad, för inte har kontoret gjort någon studie vad dagens urusla snöröjning innebär för samhällskostnader, eller? Gjorde Trafikkontoret en sådan studie tillsammans med en medborgarundersökning så misstänker jag att det skulle visa sig att kostnaden inte alls är för hög, svaret skulle troligen bli att den nivå som är idag är oacceptabelt låg.

– Just nu är det ointressant hitta syndabockar. Men vi kommer att analysera och reda ut vad som har gått fel om det är resursbrist eller ett systemfel, säger Mats Freij.

Vi behöver inte leta och hitta syndabockar. Detta har upprepats med jämna mellanrum under 2000-talet och i slutändan är det staden, via sitt Trafikkontor och stadsdelsförvaltningar, som har ansvaret. Det är högst oroväckande att Trafikkontoret inte verkar inse detta…


Antal kommentarer: 12

Jonas T

Så är det. Tror också att även entreprenören många ggr/i de flesta fall saknar kompetens, vett och sans. Det kan väl inte vara så att kommuner beställer plogvallar mitt på regionala cykelvägar eller på gång- och cykelvägar som i det sistnämnda fallet gör att vuxna och barn måste gå runt och ut i körbanan där det är 50 km/h. Eller tänk om beställningen verkligen ser ut så: ”Gör gärna snövallar lite här o var på cykelbanor, de kan väl ta det lite lugnt, se sig för, leda cykeln. Annars blir det så dyrt. Men stora p-platser måste plogas extra noga. Särskilt infarts-p för bilar. Infarts-p för cyklar kan ni gärna använda som snöupplag. Lycka till.”


Krister Isaksson

Jonas T, ja det är en riktigt soppa detta, ett träsk utan dess like och ingen vill ta riktigt ansvar för situationen. Och i kläm i denna urusla hantering kommer vi brukare. Avtal, kontrakt och pengar blir viktigare än vilka möjligheter vi medborgare har att ta oss fram.


ekstromenator

Det rullar ca 150 traktorer dygnet runt sedan förra förra tisdagen då snön började vräka ner, det är någonstans mellan 200-300 lastbilar som kör dygnet runt för att frakta bort snön, arbetet är delvis nere under rusningstrafiken då man passar på med skiftebyte och tex bränslepåfyllning, verkstaden är bemannad dygnet runt för att maskinerna skall fungera (trasiga plogar mm) + extrainhyrda mekaniker ute i fält, dryga 50-talet trappskottare håller på med handskottning där plogarna ej kommer fram. Det räcker inte ens för att hålla efter gatorna rena från snö eftersom det fortfarende snöar. Sen vintern började har det förmodligen fallit mer snö än hela förra vintern. Tyvärr prioriterar inte beställaren Stockholm stad och Trafikkontoret Cykelbanor även och flera större pendlingsstråk är röjda. Något som också falerar mycket när det kommer så mycket snö är att cykelbanan ligger brevid bilvägen, eftrsom snön inte går att få bort snabbt nog i dessa volymer plogas den helt enkelt upp på cykelbanan efter beställarens prioritering. Jag är väldigt glad att min sträcka jag cyklar börjar bli riktigt bra plogad, men det dröjde till i onsdags innan den började blir någorlunda cykelbar. Till detta kommer förstår att det är flera olika entrepenörer som utför arbetet och kartering över plogområden är diffusa och oklarheter om vem som är ansvarig för vissa gator därför gör att det inte blir plogat alls… / Thomas (jobbar inte med vinterväghållning, men hos en av dom stora entrepenörerna)


Krister Isaksson

ekstromenator, du beskriver tydligt att resurserna är otillräcklig. Att systemet med olika områden och entreprenörer är som gjort för strul om beställaren inte är mycket tydlig samt noggrant följer upp insatserna. Så sker uppenbarligen inte i tillräcklig omfattning…


ekstromenator

Lite så är det, ingen betalar för att 200 maskiner skall stå stand-bye ifall det snöar, ja det finns över huvud taget inte så många maskiner disponibla när det snöar tillräckligt mycket. När det kommer i sådan mängd på så stora ytor som stockholms gator utgör kallas det in traktorer från alla möjliga håll, tex bönder från mälaröarna eller lastbilar utanför stockholms län. Jag tror att huvudproblemet är beställaren trafikkontoret som inte vill betala för den extra kostnaden, inte blev det bättre när förra vintern var relativt mild. Ett exempel är att jämnföra med Arlanda, vintern 2011-2012 röjde dom totalt 250000 kubikmeter snö på Arlanda, förra veckan plogade dom undan 200000 kubikmeter på 1 1/2 dygn som detstora snöfallet var. Bromma stängdes helt trots att dom bara har en bana att ploga. För ovanligheten skull kan man faktiskt säga att det blev ett riktigt snökaos, inte blir det bättre av att det faller 5 ibland uppåt 10 cm om dan under uppröjning från förra vecka vilket dessutom styr onödigt många fordon till huvudgatorna. / T


stefan

man ska inte cykla i snö


Krister Isaksson

stefan, det var ju en insiktsfull och begåvad kommentar, ungefär som att man ska inte köra bil när det är sommar och fint väder för då ska man cykla.


Dmitri

Tror nog att det viktigaste poängen här är hur många medborgare väljer att inte gå ut och jobba, fika, äta, handla och supa på grund av att det är stopp i kollektivtrafiken, trottoarerna är oframkomliga och snöras-skyltar blockerar många trottoarer.
Borde inte det konsumtionsbortfall (läs: skatteintäkter samt pengar i kassan på företagare som sen spenderar…. ja, ni vet) samt inkomstbortfall i form av människor som inte kommer till jobbet, vara större än eventuella extrakostnader för snöröjning?
Och förtroendet för en fungerande statsapparat borde väl inte heller underskattas kanske?
Vad gäller att det bara finns 50 ”trappskottare” så hoppas jag att det är ett skämt. Bara 50 personer som skottar för hand i Sveriges huvudstad? Största skämtet någonsin.
Och vad gäller dessa traktorer, så cyklar jag i stan varje dag, mest på natten och tidigt på morgonen, och har kanske sett sammanlagt 6-10 traktorer/plogar/lastbilar (var av 3 på samma ställe). Sen det här övädret började. Och aldrig de gånger jag har åkt dagtid.
Man kan tycka att det borde finnas plogbilar som åker hela dagarna och jobbar. Och man kan faktiskt borsta snön också för att underlätta framkomlighet för gående och cyklar. Men det verkar som att det rycker fram ett gäng mitt i natten, fixar de stora gatorna och sen åker hem på dagen. Är det inte städnatt på din lilla gata? Tough luck sucker! Kanske nästa vecka… om vi hinner.


Krister Isaksson

Dmitri, precis och dessa samhällsekonomiska kostnader är inte framtagna och ställda mot vad snöröjningen kostar idag. Skulle det göras samt en studie vad medborgarna vill ha och är beredda att betala tror jag vi skulle se en helt annan nivå på snöröjningen. Förutsatt att Trafikkontoret klara den uppgiften vilket jag ibland tvivlar på…


Janne

Ja, visst är det bedrövligt att det skall vara så svårt att klara vintern i Sveriges huvudstad. Själv bor jag i Sandviken och måste säga att även om det kommit mer snö här än i Stockholm så hanterar man det på ett överraskande bra sätt, faktiskt t.om bättre än i Östersund där jag också haft mina bopålar. Cykelbanor prioriteras oftast och det är ytterst sällan det inte går att komma fram bra med cykel. Att cykla på bilvägarna är heller inget problem.
Jag bodde också i huvudstaden under 14 år på 70 och 80 talen och kaoset blev det redan då så fort det kom en snöflinga. I ärlighetens namn måste man dock medge att snöröjning i en stad med Stockholms ansträngda infrastruktur och folktäthet är betydligt knepigare än i en mindre stad. Men då inställer sig genast frågan, varför i hela friden måste man packa ihop alla människor på ett ställe där både bostäder och fungerande infrastruktur blir en bristvara?
Jag läste någonstans att man gjort undersökningar som visar att den samhällsekonomiskt gynsammaste storleken på en stad är ca: 100000 invånare. Med dagens kommunikationsmöjligheter kan man därför tycka att utvecklingen borde gå mot mindre städer som skulle vara betydligt bättre för både ekonomi och livskvalitet men tyvärr verkar det vara en omöjlig tanke för de flesta.
Härligt med riktig vinter förresten!


ekstromenator

Dmitri, det finns säkert många fler. 50-talet representerar bara den entrepenör jag jobbar för, det finns fler entrepenörer och tror även tex Samhall har ett antal ”gubbar” ute för att hålla efter oplogbara ställen.


Jonatan

I jönköping (som för övrigt måste vara cyklingens pyong yang (här bygger man inte cykelbanor – man förbjuder cyklister! Och ställer sig sedan och bötfäller så många cyklister man orkar!) plogas det vad jag märkt över huvud taget inte. flera cm. snömodd på bilvägarna och tjocka islager på gångvägarna. (bilvägarna saltas lite godtyckligt och gångvägarna grusas lika godtyckligt)



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Låt oss räkna lite


 

”En vecka att röja undan det värsta”

Så sa Mats Freij, pressansvarig på Trafikkontoret, i DN igår. Vidare sa han att ”Men vi jobbar med alla resurser vi har” . Och i artikeln anges att det är 150 fordon som arbetar med snöröjningen i Stockholms stad. Så låt oss då gå igenom vad dessa 150 fordon ska snöröja:

153 mil gator

211 mil gång- och cykelbanor

Sen finns det 8 000 meter kajer. Låt oss säga att hälften ska snöröjas.

Totalt: 364 mil

Antal mil trottoarer uppges inte i stadens ”Snyggfakta”, men det är kanske hälften av gatumilen, säg 75 mil. Nu är det ju så att i ytterstaden röjer man ju bara ena sidan av gatans trottoarer så vi kanske ska minska siffran till 50 mil. Grunden för mänsklig förflyttning, att gå, är inte möjlig på hälften av ytterstadens trottoarer under vintern. Det är som Mats Freij säger – Det är inte roligt att bo i en närförort när det har kommit så mycket snö.  Sedan har Trafikkontoret även ansvar för ett antal större parker som ska röjas med dessa fordon.

Så då är vi uppe i totalt 414 mil (säkert några mil fel hit eller dit). 414 mil och 150 fordon (jag utgår från att det är snöröjningsfordon). Det blir ca 2,8 mil per fordon, 28 000 meter. Låter detta som en rimlig kapacitet? Nej självklart inte och vi har ju svaret så fort vi ger oss ut på stadens trottoarer, cykelbanor, gator och parkvägar att det på långa vägar inte räcker till. Och vi har haft det svaret ett antal gånger och år nu under 2000-talet. Och varje gång får vi höra Mats Freij på Trafikkontoret beskriva hur komplicerat det är, att om det inte vore för alla människor som bor, lever och rör sig i staden skulle de fixa biffen – människor är så att säga i vägen antingen dom går, cyklar, kör bil eller parkerar sina fordon. Men om parkerade bilar nu är ett sådant stort problem, varför förbjuder ni inte gatuparkering vintertid? Sen ska han enligt steg 1a i Trafikkontorets mediautbildning alltid avsluta med att visa handlingskraft: ”Men vi jobbar med alla resurser vi har” . Det är väldigt sällan vi hör någon form av självrannsakan i dessa intervjuer. Det handlar ju om att inge förtroende, men Mats det är sedan länge förbrukat… 

Jag tycker att Trafikkontoret borde insett för länge sedan att så här ser verkligheten ut och det är dags att utforma vinterväghållningen därefter. Då brukar invändningen komma att det är för stor kostnad, det är inte rimligt att ha den kapaciteten. Men har vi råd att inte ha den kapaciteten? Vad innebär det för kostnad för staden och för samhället att ha det som vi har det dessa dagar? Detta är ju inga kostnader som drabbar Trafikkontoret så att man där skulle känna något större ansvar för detta är väl kanske inte så konstigt. Hur skulle det se ut om det fanns mer än dubbelt så många fordon och en snöröjningsstyrka som verkligen arbetade när det snöade? Dygnet runt, på löpande band, i skytteltrafik. Visst kostar det men vi får ju något också…


Antal kommentarer: 8

Pelle

Måste ändå säga att redan på torsdagsmorgonen, dagen efter ovädret, gick det mycket bra att cykla in från norrort. Bäst som vanligt var Solna! Andra kommuner ta efter tack.


Johannes Westlund

Det finns en ytterligare fråga:
Vad skulle det kosta att tekniskt eliminera problemet genom smarta lösningar? Säg exempelvis uppvärmda huvudcykelstråk och trottoarer i centrum. Då skulle man skaffa sig massor mil svårröjda ytor man slipper röja. Så kan man koncentrera sig på det som går lätt att ploga istället.


manne

här i stans lokala tidning angavs att en plogbilsförare kört 30 mil under den natten det snöade som mest ! Så 2,8 mil/fordon som du anger låter som rätt slött tempo!


Krister Isaksson

manne, han kan ju ha kört fram o tillbaka samma sträcka många gånger! 😉


Erik Johansson

Efter snöovädret var det städdag hos oss, på vår 100m långa bakgata plogade dom i 20 min eller 30 min. Det blir 1.5 km eller 2.5 km på en 8 timmars natt.. Men då var det väl plogat.


Krister Isaksson

Erik, ja så ser det ju ut på många, många platser runt om i staden och då kan vi ju tämligen lätt räkna ut, något som uppenbarligen ansvariga på Trafikkontoret inte klarar av, att kapaciteten inte räcker till på långa vägar. ”En vecka att röja undan det värsta” kommer ju inte heller räcka. I söderort där jag bor är fortfarande mängder av gångbanor, trottoarer och cykelbanor ännu inte plogade, en vecka efter snöfallet. I vårt samhälle har vi ju en stark tilltro till ledarskap och vi ser och påminns ständigt om detta när chefer/ledare inte klarar av sin uppgift. Här har vi då en situation som ständigt upprepar sig, trots beslut och ökade budgetar klarar Trafikkontoret inte av sin uppgift att se till att människor kan gå och cykla när det snöat. Kanske dags att rensa i leden när uppenbarligen varken viljan eller förmågan till att förbättra snöröjningen finns…


Cornelis Harders

Teoretisk räcker kanske stadens 150 bilar för att få undan snön, men det ska jämföras med Arlanda 70 bilar. Enligt Swedavias uppgifter fanns det 70 bilar i drift under förra veckans värsta snökaos. Mot bakgrund av detta borde staden ha många fler bilar ute än enbart 150 för att kunna garantera bra framkomlighet för alla trafikslag. Undrar förresten hur Swedavia får fram alla dessa bilar och vilken personal som bemannar dessa. Alla dessa personer sitter nog inte och fikar när det inte finns snö antar jag. Skulle vara intressant att ta del av deras upplägg. Det är tydligen lönsamt för Arlanda att ha denna styrka i ”reserv”. Men borde inte de (samhälls)ekonomiska intressen i stan var minst lika stora som på Arlanda. Den stora skillnaden är dock att staden inte belastas av det ekonomiska bortfallet av ett snökaos som varar i flera dagar. I dessa fall är det du och jag som får betala. I fallet Arlanda drabbas Swedavia direkt när flygplatsen behöver stängas.
Jag gjorde en intressant observation i tisdags. Jag kom hem med flyg till Arlanda i tisdags kväll. Det snöade rätt bra; det hade kommit flera cm den kvällen. På Arlanda kunde jag konstatera att det var högsta beredskap för snöröjningen på den sk airside; armadan med plogbilarna körde fram och tillbaka över banorna. Jag tog sedan bilen hem till Vallentuna; även då en hel del snö vägarna bland annat på E4, men jag mötte dock inte en enda plogbil på den bilfärden på dryga 30 min. Och det såg inte heller ut som om en plogbil hade varit där nyligen. Nu gick det alldeles utmärkt att köra, förutom för bilen som hade snörat runt på E4:an norr om Upplands Väsby, och det hade nog säkert gått alldeles utmärkt att landa på Arlanda med den lila snömängden som kom. Skillnaden är nog att vissa verksamheter giller att ha en bra framförhållning, medan andra väntar tills det är för sent. Det senare har nog säkert också att göra med hur avtalet med entreprenören ser ut.


Krister Isaksson

Cornelis, det är också uppenbart att staden och swedavia gör helt olika bedömningar vad en så kallad ’normalvinter’ är. Staden säger sig ha budgeterat för en normalvinter och i detta ingår INTE bortforsling av snö. Trots att staden varit tvungen att forsla bort snö cirka hälften av åren under 2000-talet! Så vad är en normalvinter? Det är ju också så att det nuförtiden är vanligt med dessa snöväder, något klimatforskare och meteorologer varnat för många år nu. Och vad gör och lär sig Trafikkontoret och stadsdelsförvaltningarna? Ja inte särskilt mycket får man konstatera…



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*