Blogg

Katakombcykling på Friends arena.


Jaha, då kan jag skriva upp ännu en rolig cykelgrej på listan. Idag var jag nämligen med och cyklade under läktarna på Friends arena. Det är Granfondo Stockholm som har lyckats få ”låna” arenan så vi kan cykla i den. 

Jag vet inte vad jag hade för förväntningar men det blev i alla fall mycket roligare än jag trott från början. Först att få damma av sommarcykeln och cykla i kort-kort. Sen är det alltid kul att träffa andra cyklister och få snacka av sig lite. Och sist men inte mins så är det alltid kul att få cykla sig trött.

Jag åkte dit med Amir och hans son Tiam. Det var ca 20 pers som var där. Några gamla bekantskaper och några nya. Efter ett snabbt ombyte samlades alla och vi gick igenom reglerna. De snabba kör i högerfil och de långsammare kör i vänster. Det är ganska tight i kurvorna så de reglerna måste hållas, annars kan det bli ett nyckelbensinferno där nere under läktarna. 

Jag började i vänsterfilen. De första varven kände jag mig riktigt osäker på fästet i kurvorna. Men efter några varv så gled jag över till högerfilen och började köra lite snabbare. När jag litade på fästet och fick in tekniken i kurvorna så var det riktigt härligt. Ibland hängde jag med starkingarna från Hovet, CK08 och Cykloteket. Och några varv fightades jag med Amir. Varven gick och efter 2,5 timmar var det dags att åka hem igen. 





Tack för en riktigt kul dag! Nästa gång ska jag ha forta hjul och köra köra mig vimmelkantig!


Antal kommentarer: 2

Cosmo

WTF!
Vem ska man suga av för att få vara med där?


Johan Mölleborn

Cosmo, jag såg nu att de har ändrat så det endast är för folk som är anmälda till loppet. Det blir lätt full där nere i katakomberna.
/J



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Ett nytt långlopp i Italien.


Den här pralinen damp ner i inkorgen idag. GIRO DELLE REPUBBLICHE MARINARE. Loppet går mellan Venedig, Genua, Pisa, Amalfi och tillbaks till Venedig och bjuder på 2200 km. Det ser ju bra läckert ut. 

Om det här loppet går nästa år så måste jag nog köra det. För i år finns det nog inte tid för det. Eller…




Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Sugen på att cykla långt?


Då kan The Orient Express vara lösningen. Audax UK arrangerar en ”permanent” från London till Istanbul. För att bli godkänd ska man klara av de 4014 kilometrarna på 20 dagar. En permanent är liknande ett randonnéelopp, fast man kan köra det när som helst, nästan. Den som är intresserad mailar Simon Jones: brindisijones@tiscali.co.uk

Det skulle vara kul att se vad de har tänkt sig för väg. OBS! Bilden är inte den aktuella rutten. Så ni inte skriver ut den och försöker navigera efter den. 


Antal kommentarer: 2

Sven-Erik

Det var väldigt vad det blivit populärt att ta sig från London och till just Istanbul. Mo2 av The Transcontinental Race finns ju oxå för den som har svårt att själv välja startdag eller vill utmana sig genom att äta chips på väg uppför Stelvio. 😀
Se http://www.transcontinentalrace.com/


Johan Mölleborn

Transcontinental verkar riktigt häftigt. Jag älskar Eriks filmer därifrån.
/Johan



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Senaste infon om Paris-Brest-Paris


Igår kom det ny information om PBP 2015. Bengt Sandborgh la ut det på Facebookgrubben Randonneurs Sverige, där ni kan gå med om ni inte redan är det. Det finns också en tråd om PBP på Happymtb som det redan är full fart i.  

Än så länge finns informationen bara på franska på Saint Quentin de Yvelines hemsida men det kommer snart på engelska också. Här finns mer information om föranmälan (på franska).

I stort kan man väl säga att startordningen för förregistreringarna bestäms av den längsta breveten man kör under 2014. Alltså 20, 30, 40, 60 och 100 mil som längst. Notera att ett Randonneur Mondiaux 1200+lopp räknas lika som en 100-milare för rätt till förregistrering. 

Loppet går mellan den 16:e och den 20:e augusti 2015 så rista in det redan nu i kalendern.


Antal kommentarer: 2

Sven-Erik

Du har länkat till Saint Quentin de Yvelines http://www.saint-quentin-en-yvelines.fr/actualites/sport/paris-brest-paris-cest-reparti/. Kommunen som är medarrangör och startplats. Info finns där men Paris Brest Paris hemsida är på http://www.paris-brest-paris.org/pbp2011/index.php

Bra att det blev klart att även BRM lopp räknas.
CITAT att ett Randonneur Mondiaux 1200+lopp räknas lika som en 100-milare för rätt till förregistrering SLUT CITAT
Hundra mil är alltså inte längsta distans. Kan vara tryggt att veta för dem som kör Sverigetempot och andra lopp i Randonneurs Mondiaux regi.


Johan Mölleborn

Tack Sven-Erik. Jag ändrar länken och lägger till infon om 1200+lopp.
/J



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Tips för sommaren.


Om ni har en vecka över i mitten av juli så kan ni fundera på att åka ner till Biella och köra Tour Blanc Rando. Det finns två distanser att välja på, 60 mil och 100 mil. Nån gång ska jag åka ner och köra det. I sommar är jag upptagen med att dricka vin och limoncella i Toscana… 



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Jenny Ws version av Ötzi randonné


Jenny Westerlund från Hässleholm var i lördags med på Tour de Ötzi randonné. Efteråt skrev hon en Ride Report på Happymtb som var riktigt kul och inspirerande. Så jag frågade henne om jag inte kunde få lägga ut den här också, och det fick jag. Det är mycket text och få bilder men klart värt att läsa. På nåt sätt anar jag att vi kommer få se henne på PBP om två år. 

Jag vet inte varför jag gör det. Är det för att det är skoj eller är det prestationen i sig? Att cykla längre lopp har något visst över sig. Det har något melankoliskt och vackert och en magisk dragningkraft att ge sig in i något som man inte är säker på att man klarar. Jag menar. Det kan ju gå… 🙂 Nu har jag cyklat två stycken 200km randonne-lopp. En sak är säker. 20 mil kan var olika långt (ja faktiskt) och det ena loppet är inte det andra likt. I september gjorde jag mitt första brevet (heter det så?) och det kändes som om jag flög fram. Det var deffinitivt inte den kännslan jag hade denna gång. 

Jag hade läst i Ötzi-tråden sen den skapades och sen september har jag längtat efter nästa lopp. Med detta milda vintervädret så var det ju faktiskt ok att cykla racer. Jag tag mod till mig och ställde frågan om det kunde vara ok att cykla Ötzi med racer och blev rekommenderad att köra med grövre däck och dessutom stänkskärmar, dels för att minimera punkarisken och dels för att det kunde bli halt, så jag slog det ur hågen. Jag ville ju så det värkte men jag ville inte heller riskera att gå omkull och jag hade verkligen inte lust att cykla 20 mil asfalt på MTB. Så hade jag en utmärkt ursäkt att inte cykla Tour de Ötzi. Jag hade helt enkelt ingen lämplig cykel. 

Efter lite tramsande i denna tråden på nyårsafton om ötzi så ställde jag frågan – mest på skoj – om att få låna en cykel med dubbdäck och skärmar och det var tydligen inga problem. Jannetuba brukade cykla ötzi, skrev han, men kunde inte i år och lånade gärna ut sin cross till mig. Det finns uppenbarligen de som gör vad som helst för att dra ner sina medcyklister i randonneurträsket. Jag trodde inte det var sant! Skulle jag ändå få cykla? Men jag var ändå tveksam. Var cykeln rätt storlek. Nja den var ju rätt så liten för en långskånk som jag. Men om viljan finns så går det. Efter riklig korrenspondans med tabeller och mätningar så var inte ramstorleken någon ursäkt längre. Jag ringde lilla mamma i Stockholm och frågade om hon ville ha besök och om hon kunde vara barnvakt på lördagen. Inga probelm. Fasen oxå. Nu hade jag inga ursäkter kvar längre. Dagen efter anmälde jag mig så det var bara att börja packa bilen. In i det sista stod jag och tummade på min racer. Det kändes riktigt konstigt att köra hemifrån utan att ta med en enda cykel. Tänk om det inte skulle funka med Jannes cross? Men har jag bestämt mig för att genomföra något så är det inte mycket som kan hindra mig. Det ska gå. 

På torsdagen fick jag nöjet att träffa Jannetuba och vi lastade in Corratecen i min bil. Fredagen shoppade jag lite och ägnade mig åt att skruva, rengöra och smörja hans cykel. Bl.a så bytte jag till min egna sadel och vände på styrstammen för att få upp styret lite. 

Jag tog en kort testrunda på fredag kväll och kände redan då att jag kommer få problem med händer, axlar och nacke pga ett för stort dropp, för mycket tyngd framåt och en i övrig hyfsat obekväm sittstil på crossen. Nåja. Det är bara 20 mil. 

Lördag morgon vaknade tidigt. Är det dax? Får jag gå upp nu? Nä. Klockan var bara 03:00. Suck. Klockan fyra gick jag upp och kollade ut genom rutan. Regn. +5’c och regn. Jag skulle haft min racer med mig. Jag käkade grötfrukost och bredde två mackor som jag stoppade i fickan. Eftersom jag tvivlade på att jag skulle vara körbar efter cykelturen samt att jag planerade för lite afterbike på LB (Lokal Bar? Nä. baren Lilla Barkarby) så hade jag tvingat min mamma att skjutsa mig. Jag väckte henne kl 06:00. En halvtimme senare satt vi i bilen på väg mot Barkarby. Det var ingen trafik att snacka om så tidigt på lördagsmorgonen men det var en del vägbyggen som gjorde att vi körde lite fel men vi var ju ute i god tid så, ingen stress. Väl på plats på hotellet möttes jag av glada ansikten och flera stycken hälsade på mig med mitt namn. Märkligt. Kände alla mig eller? Alla känner apan…. Jag skulle lösa ut mitt stämpelkort och upptäckte att jag hade glömt mina kontanter. Damn. Tur lilla mamma inte hade åkt ännu och hade pengar. Hon fick betala min startavgift och det är banne mig STORT! Hon som skakar på huvudet och ojar sig över detta dårskap som jag börjat med. 

På parkeringen träffade jag Hasse#7 och bytte några ord medan jag stod och fixade det sista med cyklen, kläder, gps + ANNAT. Jag hade ingen koll på tiden och helt plötsligt började en imponerande flod med cyklister välla ner från hotellets entre. Jäklar! De drar nu. Bäst att hänga på. Från första tramptag kände jag att detta kommer bli tungt. Jag hängde på bra i början men dubbdäcken krävde sin tribut och efter ett par mil gav jag upp och bestämmde mig för att jag får ta det in min egen takt. Det betydde att om jag var tvungen att cykla solo så fick det bli så. Jag tänkte inte bränna ut mig bara för att hänga på någon och det var ingen som skulle vilja ligga bakom mig heller eftesom jag hade en dålig kompislapp. Jag vill inte vara en som suger hjul utan att hjälpa till själv. No way. Solo fick det bli. 

Ni som bor i vår vackra huvudstad, måhända är ni hemmablinda. Jag som är född i stan men utflyttad som litet barn känner mig som en turist varje gång jag är innaför tullarna. Det var en grått och regnigt men vilken mäktig syn det var för en från landet att cykla över alla broar och se alla hus som hänger över kanten ner mot Mälarens vatten. Det finns ändå någon medfödd kärlek till storstaden och betongen som letade sig ända in i hjärteroten där jag banade min väg genom regnet. 

Hittade en och annan på vägen som jag kunde samarbeta med. Jag cyklade några mil med en triatlet med blå jacka. Jag minns inte vad du sa att du hette. Till och från cyklade vi i bredd och snackade och ibland var det stor lucka mellan oss. 

Där träffade jag två pratglada finnar som frustade av skratt och skakade på huvudet när jag berättade vart vi skulle cykla. 

Stora finnen: -”Den rundan brukar jag oxå cykla, fast på sommaren.” 
Jag, intresserat: -”Jaså?” 
Den andre finnen: -”Men det är ju på motorcykel.” 
Lång tystnad 
Gapskratt 

Någonstans på de vackra vägarna mellan Södertälje och Strängnäs mötte jag en ensam cyklist. Tänkte att han hade gett upp och skulle cykla hem. Kan det vara lönt att vända när man nästan kommit halvvägs men jag hörde att det var en som hade vänt efter 7 mil. Det kanske var honom jag mötte 🙂 
Innan Strängnäs drog Blå Jackan iväg men vi träffades på kiosken i Strängnäs för andra stämpeln (12:40). 

Jag käkade en trött grillkorv med alldeles för mycket senap och ketchup och råkade pga tunnelseende ockupera personalens toa vars dörr prydes av en stor röd skyllt ”Endast personal”. Det hade slutat regna så jag bytte till torra strumpor och handskar. Vill understryka att torra stumpor är himmelriket på jorden när man är trött, kall och frusen. Modet tilltog igen och Blå Jackan och jag tog sällskap en bit till. Vi blev ikappcyklade av en liten grupp efter Strängnäs och jag mer eller minde beordade Blå Jackan att dra med dem och han var väluppfostrad och gjorde som han blev tillsagd. Vi träffades inte mer. Jag antar det gick bra för dig. 

Vägarna efter Strängnäs var breda och raka och bjöd på mycket mentalt motstånd. Kan lugnt säga att det var lite (läs jävligt) kämpigt att hålla de mörka tankarna borta och jag hade stundom lust att bara ge upp. Varje busskur jag passerade såg inbjudande ut. Men sen då? Ingen kommer ju och hämtar upp mig. Över min döda kropp att jag tänker ringa morsan. Stannar jag kommer jag bara dra ut på eländet, tänkte jag. Nä. Bara att trampa på. Kroppen värkte och ömmade på nämnda och onämnda ställen. Hur svårt ska det va att cykla ynka 20 mil?! Va?! När jag kommer fram ska jag Aldrig Cykla Mer 🙁 Någon mil innan Bålsta, där den sista stämpeln innan mål skulle kirras, kom skymningen och det bet till av kyla i kinderna. Det hade börjat regna igen och jag hoppades i tysthet att det skulle frysa till. Jag hoppades det skulle komma snö så jag skulle få nytta av dubbdäcken. 

Sliten stapplade jag in på macken och hämtade stämpeln. Där satt en skäggig typ och hälsade mig med ett varmt leende och ett ”-Äntligen! Det är ju dig jag har väntat på”. Snacka om att jag blev paff när han presenterade sig som GurraG. Gurra. Du gjorde verkligen min dag. Hade det inte varit för dina värmande ord och Jägermeister vet jag inte om jag hade klarat det. 

Jag kostade på mig en lång paus (ca 40 minuter) i Bålsta och fick en pratstund med Gurra. Just när jag skulle dra så kom det två cyklister. Jag som trodde jag var sist. Jag språkade lite med dessa och bad om att få hänga på. Det gick bra sa de. Jag var trött och var inte till någon hjälp över huvud taget. Väl i mål fick jag reda på att det var självaste Bengt Sandborgh som hade släpat och dragit på mig de tre sista milen. Jag är rädd för att du och din kompis fick vänta på mig fast jag sa att jag ville släppa. Tack och tack och tack för hjälpen den sista biten. 

Vi hittade Lilla Barkarby, krogen tillika klubblokal där vi stämplade 18:15 och där var stämningen på topp och fullt med glada cyklister som apploderade när vi klev in. Det blev att beställa en Bel pils (och en till) Som cyklist är det nog stor fördel med låg intelligens samt alzheimer’s. Tänk så fort det går att glömma allt det jobbiga. Det tog mig 10 timmar och 15 minuter att cykla 200 km. Det tog mig ungefär lika lång tid att glömma och förlåta. Nu vill jag cykla igen.

På LB blev det massor av cykelsnack och utbyte av intryck av dagen. Kul att träffa alla happiter och bloggare som jag bara läst om. 

Dagen efter återställde och återbördade jag crossen till sin ägare. Jag hade tänkt att jag får skaffa någon present till Janne eftersom han var så snäll och lånade ut sin cykel. En flaska vin funkar ju alltid. När jag var på bolaget på fredagen så fick jag någon minnesbild av att Janne har någon slags blogg om vin (och cyklar). Öppnar den och läser lite. Men skit, alltså. Han är ju vinexpert. Hur ska jag våga köpa vin till honom nurå? Ska jag köpa en tvål istället? Jag rådfrågade personalen på systembolaget som vägledde mig i druvjosdjungeln. Det verkar som om Janne blev nöjd i alla fall. 

Att bilen inte ville starta när jag skulle hem till Skåne är en helt annan historia. 

Nu ska jag dricka upp mitt julklappsvin 

/Jenny W

 




Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*