Blogg

JCDecaux tycker gräs är viktigare än människor (och cyklister)


Vid en av Norrköpings mest olycksdrabbade trafikplatser(1), Packhusrondellen/Kungens rondell, möttes jag på morgonen av denna syn. En folkabuss från JCDecaux vilka uppenbarligen tycker att gräset är viktigare än människor, då de på min fråga om det är lämpligt att parkera där svarar att ”annars skadas gräset och vi har tillstånd att parkera var som helst”. Hen berättade även att när hen hade den lite större bilen så fanns det på något sätt än mindre anledning att hålla sig ut (cykel)vägen än då hen hade en mindre. En annan skulle kanske tänka att det med ett större fordon finns än mer skäl att hålla sig undan?

Tilläggas bör att den gräsyta som syns till höger i bilden är ca 100 kvm och det intill den fanns gott om lediga parkeringsplatser. Men inte då! Gång- och cykelbana = legitim p-plats för JCDecaux…

Väntar på svar från kommunen och företaget i fråga hur de ser på saken.

  1. Packhusrondellen+olycka på Google
  2. Google Maps

Nytt nummer ute i butik nu!

I detta nummer har vi:

  • Snackat med Justin Williams och Ebbe Silva
  • Tipsar om hur du överlever hösten
  • Tar en djupare tips på hur mensen påverkar din träning
  • Hetsar om vikten av kolhydrater

Ute nu!

Bli prenumerant
Antal kommentarer: 2

Andreas

Ser fram emot svaren.
Tack för att du tar kampen för cyklisterna!
/Fellow Åbypendlare


Hampus

På googlemaps bilden syns att någon faktiskt varit förnuftig och kört över gräset. 🙂 Tyvärr är det väl den vanliga ilskan från folk som själva inte orkar cykelpendla till jobbet..



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*


Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Vinn startplats till ML12h i Linköping 20:e augusti


Nu ger Velonavia dig chansen att vinna en startplats för dig i solo-klassen, eller för ett tre-personers lag i lag-klassen vid ML12h, 12-timmar mtb-tävling vid Vidingsjöskogen i Linköping. Allt du behöver göra är att skicka in en bild på temat ”mera lera” till velonavia@about.me innan söndag den 14 august kl 20.00 och du har möjligheten att vinna startplats för dig eller ditt lag!

Mer info om loppet hittar du på: http://www.ml12h.com/

Regler: Fotobidraget ska vara inskickat till velonavia@about.me innan söndagen den 14:e augusti kl 20.00. Det är tillåtet att skicka in flera bidrag. Juryn består av Magnus Lagher och beslutet kan inte överklagas. I och med att bilden skickas in ger du Velonavia rätten att publicera den här på bicycling.se mot fotokred.



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*


Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Need for speed II – en undersökning


Svensk Cykling gjorde häromdagen sitt bästa för att spräcka myten om cyklisters trafikfarlighet. Av 183 000 bötfällda trafikanter är knappt 3 promille cyklister.

Härom dagen skrev jag om hastigheter. Jag har fortsatt fundera på det och gjorde därför en liten undersökning. 

Likt Fantomen, som stundom lämnar den gröna djungeln för betongditon, sätter sig byter denna griniga velonav, om än motvilligt, bakom ratten. Väl där så gör jag mitt yttersta för att inte likt Långben förvandlas till det monster som många bilister blir:

Under en bilresa från Skavsta utanför Nyköping till Åby utanför Norrköping i onsdags eftermiddag så förde jag statistik för att bekräfta min tes om att väldigt många ignorerar hastighetsbegränsningen.

Med farthållaren inställd på 112 km/h, vilket min gps beräknade vara 110 km/h, så blev jag på de nära fem milen omkörd av 45 bilar. Jag körde om nio bilar, samt 11 stycken fordon som inte är tillåtna att framföras i 110 km/h, bilar med släp, lastbilar etc. Det ska sägas att det inte var någon riktig trängsel på E4:an denna eftermiddag, semestertrafiken har nog inte dragit igång ännu.

Men jag får nog säga att min tes stämmer. För varje laglydig bilist går det sex stycken som skiter i fartbegränsningar…

Nu lämnar jag ämnet för denna gång, packar cykelväskorna för en övernattning samt morgondagens kortdistans SM. Trevlig helg!



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Need for speed?


Ett samtal vid en lunch härom veckan fick mig att fundera?* Vi pratade cykling och trafik och jag fick glädjande veta att jag influerat hen att i större utsträckning sänka farten; ”Jag försöker hålla hastigheten när jag kör. Om jag inte har bråttom.” Det är är ju inte på något sätt första gången jag hör detta, ska väl erkänna att jag tidigare själv tänkt så vid något tillfälle; att det är OK att bryta mot hastighetsbegränsningen om jag haft bråttom. Jag menar nu inte livshotande, nödvärns-bråttom, utan sådär ”blir-lite-sent-till-mötet” eller ”kommer-jag-fem-minuter-senare-är-alla-bra-parkeringsplatser-slut”-bråttom.

Jag tänker så här; trafikregler är ett uttryck för det förtroende som samhället gemensamt ger till trafikanter. ”Ja, du får framföra ditt livsfarliga, för dig och din omgivning, fordon under förutsättning att du följer dessa regler”. Genom att bryta mot, då exempelvis hastighetsbegränsningen, så visar hen att hen inte är moget det förtroendet. Att hen bryter den sociala överrenskommelse som körkortet innebär.

Jag funderar vidare, vilka andra förtroenden och överrenskommelser tycker vi det är OK att bryta? Jag är lite hungrig så det är OK att stjäla mat?(1) Jag är lite kåt, så det är OK att våldta lite? Jag har inte tillräckligt med pengar, så det är OK att stjäla den där platt-TV:n? Jag blev lite arg på dig, så jag misshandlade dig lite?

Jo, vissa paralleller är långsökta och jag vill poängtera att jag inte på något sätt förringar brotttsoffer. Det är kanske även där, nötens kärna ligger, i brottsoffret? Vi ser inte att någon drabbas? Att olycksrisker och konsekvenser ökar i och med hastigheten? Att miljöpåverkan ökar? Att vi alla drabbas?

  1. Italiens högsta domstol beslöt att det inte var ett brott att stjäla mindre mängd mat för att stävja svält

*Det här är, om du läser det P, inte på något sätt kritik mot dig personligen. Vårt samtal fick mig dock att fundera.



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*