Blogg

Jag pratar cykel i P4 Kossornas Planet


 

För ett tag sen blev jag intervjuad av Lena Nordlund och Per Helgesson på Kossornas Planet, Vetenskap i P4. Vi pratade om cykeltrafik och cykelplanering. I går så ägnades hela programmet åt cykel. Bland annat testade Stefan Sundström elcykel, Anna Niska intervjuades och jag delade med mig av min outtömliga visdom på området! 😉

Här kan ni läsa mer samt lyssna på programmet.


Nytt nummer ute i butik nu!

I detta nummer har vi:

  • Snackat med Justin Williams och Ebbe Silva
  • Tipsar om hur du överlever hösten
  • Tar en djupare tips på hur mensen påverkar din träning
  • Hetsar om vikten av kolhydrater

Ute nu!

Bli prenumerant
Antal kommentarer: 4

Manne

hörde detta av en slump. Kul att lyssna på dig som omväxling, även om vi bloggläsare kände igen mycket. Dock hade jag inte koll på att 30.000 cyklister passerade Slussen varje dag- helt otroligt!.
Radion är bra kanal att nå många lyssnare så jag hoppas fler får uppögonen för problematiken nu.


Krister Isaksson

Manne, Ja Slussen är verkligen en cykelknutpunkt av stora mått, för nya Slussen finns en prognos på nästan det dubbla antalet!


Elin

Bra snackat Krister!
Hoppas det var många som lyssnade!


Krister Isaksson

Elin, stort tack! Helst hade jag velat cykla med Stefan…



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Regionalt cykelstråk – kliv av och led cykeln!


 

Det finns många märkliga trafiklösningar för cykeltrafiken runt om i landet och här är en lösning som aspirerar på en topplacering. Här är en bild från ett av de regionala cykelstråken i Stockholms län. Stråk avsedda för arbetspendling med cykel, att enkelt och effektivt kunna förflytta sig med cykel. Stråk som ska motsvara biltrafikens europavägar, trafikleder, huvudgator. Som ska motsvara pendeltågs-/tunnelbanelinjer och stombusslinjer. Men verkligheten ser mer ut så här: Stråken finns inte. De stråk som finns, där uppfyller endast 1 procent grundläggande standard för cykeltrafik. I genomsnitt finns det något i infrastrukturen på dessa stråk som påverkar cyklisters framkomlighet var 118:e meter.


Cykel och moped skall ledas på det regionala cykelstråket!

På detta regionala cykelstråk går det så långt och är så illa att cyklister måste kliva av cykeln och bli fotgängare. Bakgrunden till skyltningen är också talande och speglar på många sätt ett djupt rotat synsätt på cykeltrafik. I samband med att bron som syns i bilden renoverades för några år sedan så blev sikten sämre pga. en annan typ av stödmur för brofundamentet (syns till vänster i bilden). I stället för att då dra om gång- och cykelbanan för att få en rakare anslutning och därmed bättre sikt valde väghållaren att skylta om till gångbana. På ett regionalt cykelstråk! Det finns hur mycket utrymme som helst för att dra om gång- och cykelbanan och kostnaden hade varit mycket liten, någonstans mellan 50 000 – 70 000 kr, inte ens växelpengar i samband med en miljonrenovering av bron. Men istället skyltar kommunen om till gångbana.

Och som om detta inte var nog, nu kommer vi till det riktigt absurda. Trafiklagstiftningen säger ju att skylten och dess reglering gäller till att ny/annan skylt visar på annan reglering. Så när tror ni då att gångbanan skyltas tillbaka till gång- och cykelbana och cyklister får börja cykla igen? Efter att de passerat avsnittet med dålig sikt? Nej knappast! Norrut får de gå i ca 600 meter innan ny skyltning för gång- och cykelbana kommer och söderut så kan de sluta gå efter ca 400 meter när gångbanan ansluter till gatunätet och det då är möjligt att börja cykla på gatan.

Så stor var omtanken om cykeltrafik på denna plats. Här känner man verkligen att väghållaren tar cykeltrafik på stort allvar, att trafikslaget är prioriterat och en viktig parameter i transportsystemet – en cykelstad i världsklass tror jag man säger i denna kommun. Eller är det fortfarande ett trafikslag på undantag? Så Motormännen, enskilda polismän m.fl. som gärna klagar och utmålar cyklister som de värsta trafiksyndarna, fundera också, bara ett litet ögonblick, över vilken behandling och vilka förhållanden som erbjuds detta trafikslag. Försök sedan tänka tanken om motsvarande förhållanden rådde för biltrafiken, vad skulle hända då?

Hur ska cykeln någonsin kunna bli konkurrenskraftig när väghållare agerar så här och det går så långt att cyklister ska tvingas av cykeln och bli fotgängare? Här råder inte konkurrens om utrymme, det är ingen konflikt med bil- eller kollektivtrafik. Ingen konflikt med näringsverksamheter, fastigheter osv. Det är inte ens en ekonomisk fråga. Här finns det ju inte så mycket annat att skylla på än väghållarens egen försumlighet och ointresse för cykeltrafik – och hur kommer man till rätta med dessa, uppenbarligen stora, interna problem?

Men som läget är nu är det bara att bita ihop, ta skiten och kliva av cykeln…

Relaterade länkar:

 


Antal kommentarer: 15

Tor Sandqvist

Sverige är fantastiskt.


Mårten

Krister, den studien som kom fram till att bara 1% uppfyllde kraven, tittade man då på nåt mer krav än att cykeltrafik en skulle vara åtskild från biltrafiken? Jag fick intrycket av att det var en rent teoretisk studie av kartan, och att ingen över huvud taget hade försökt cykla dess iofs ofullständiga cykelstråk. Jag skulle vilja påstå att det inte finns några regionala cykelstråk över huvud taget, utan för att ta sig mellan punkt A och B så måste man alltid passera ett antal länkade lokala lösningar


Krister Isaksson

Mårten, 628 300 meter av de regionala cykelvägnätet har inventerats genom att man cyklat dessa meter och dokumenterat brister med kamera och gps. Man har inte cyklat i blandtrafik och saknade länkar/sträckor för cykeltrafik. Detta är nog den mest omfattande inventering av cykelinfrastruktur som någonsin genomförts i Sverige. Kriterier som studerades var bl.a.:
Bredd
Separation mellan gång och cykel
Passager över gata/väg
Belysning
Beläggning
Linjeföring
Radier
Framkomlighetsproblem (exempelvis bommar, betongsuggor, stolpar och räcken som placerats i cykelbanan)
Sikt
Växtlighet
Busshållplatser
Topografi
Sidohinder
Signaler
Vägvisning
Vägarbeten
Du hittar rapporten här: http://www.tmr.sll.se/Global/SATSA-projektet/Dokument/Regional_cykelstrategi/Remiss%20Regional%20cykelplan/Rapport_Cykelplan_130326.pdf


Martin Holt

Hej Krister.
Jag har startat en diskussion med mina klubbkamrater ang en ny cykelbana mellan Älta och Tyresö som är helt kass. Slutsatsen är att en majortiet av cyklister ser inte cykelbanan som ett problem eftersom de kommer inte att använda det.
Jag var idag in i en skoaffär och byte ett par trasiga skor. Jag hade med mig kvitto, felet var uppenbar och jag fick ett nytt par skor. Jag har rättigheter som kund som är tydligen och välkände, och jag har stöd från konsumentverket om det behövs. Underbar.
När det gäller cykelbanor har jag ingen rätt att reklamera en trasig cykelbana. Finns det hål, glass, osv kan jag felanmäla, men villkor och svarstider varierar. Finns det fel i hela designen, som är helt uppenbar i din exempel, är det bara att leva med det i alla år som cykelbanan står. Mina samtal och mejl till kommunen är obesvarade och det är ingen som ansvarar för problemet. Kommuner och trafikverket har bildat en kartell där vi cyklister är tvungen, enligt lag, att använda cykelbanor, men de är inte tvungen att ta hänsyn till cyklisternas behov.
Det är få individer som har energi att driva en förändring av detta. Det verkar inte vara många föreningar som orkar heller. Tills vidare kommer vi agera som ’kriminella’ typer genom att hitta våra egna lösningar.
Jag har nu bott i Sverige i 15år och är trött på att bli behandlat som andra klass människa för att jag har valt att cykla.


Krister Isaksson

Martin, jag cyklade förbi den vägen hem igår efter att jag hade fått bilderna av dig. Jag delar till 100 % din uppfattning om den sk cykellösningen. Har till o från haft denna sträcka som del av mina träningsrundor och kan precis som du konstatera att det bästa för mig som cyklist på denna plats är körbanan. Här har då kommun/er och Trafikverket plöjt ner miljoner i en dålig lösning. En ny cykellösning som direkt hamnar som ett objekt för åtgärd i den nya regionala cykelplanen!
Visst blir man trött, ledsen och arg. Det blir nog alla som behandlas illa…


Martin Holt

Hej Krister,
Jag tänkte på detta som jag lärde mig när jag pluggade psykologi:
http://en.wikipedia.org/wiki/K%C3%BCbler-Ross_model
Jag är, för tillfället, förbi ’denial’, ’anger’, och är in i ’bargaining’. Snart följer ’depression’ sedan ’acceptance’. Hur jag längtar till ’acceptance’.
/Martin


Krister Isaksson

Martin, själv undrar jag om är jag kvar i ’anger’ och förtvivlat kämpar för förändring?


Johannes Westlund

Jag har sett helt skumma lösningar längs rv 40 på 2:1-sträckan mellan Jönköping och Ulricehamn med skyltade cykelvägar som inte ens finns, eller ja som kräver en rätt maffig MTB för att vara framkomliga. Har funderat på att stanna och fota någon gång. Någon cykeltrafik förekommer heller inte längs sträckan. Inte svårt att förstå varför.
Allt sånt här går att spåra till att Vägverket skitit högaktningsfullt i de instruktioner man fått från den beslutande församlingen. Vem ställer ansvariga till svars? Som det är nu verkar det ju gå att driva vilken linje som helst. Är det vad som kallas ”demokrati”? Att tjänstemännen gör lite som de tycker?


Krister Isaksson

Johannes, nu ska jag berätta en historia som har 13 år på nacken. Runt mileniumskiftet var jag projektledare för ett av Sveriges genom tiderna största trafiksäkerhetsprojekt, den sk ”Nollvisionsslingan” i Trollhättan. Ett stort samverkansprojekt med Vägverket, kommunen, NTF, bilindustrin mfl. Det handlade bl.a. om att skapa en säker infrastruktur för alla trafikslag, allt från gångfartsgator, cykelbanor till 2+1-vägar på en sträcka av 44 km. På just 2+1-vägen (Rv 44) kom tidigt diskussionen upp hur cykeltrafik skulle hanteras på sträckan då vi insåg att den miljön som 2+1-vägar skapar är helt oacceptabel ur säkerhetssynpunkt för cyklister. Beslut fattades om att skapa en parallell cykelväg som även kunde användas av jordbruksmaskiner. Vad som också spelade in i detta beslut var att projektet skulle invigas i samband med Sveriges ordförandeskap i EU och ett sk ’högnivåmöte’ skulle hållas i Trollhättan i samband med invigningen för att visa upp Sveriges trafiksäkerhetsarbete. Omvärldens ögon fanns så att säga på projektet och då kan man ju inte gärna skita i en trafikantgrupp… Åtgärden blev en succé, mängder av cyklister, rullskidåkare mfl började använda sträckan (du kan själv se några om du tittar på sträckan i GoogleMaps!). Då fanns det en förhoppning att detta kunde stå som modell för den fortsatta utbyggnaden av 2+1-vägar i landet men det som sedan sker är att Vägverket börjar ’räkna’ på kostnader samt i allra högsta grad spekulerar om cykeltrafik och dess potential. Idag så står vi då med svaret på denna inställning som inneburit att Vägverket i allra högsta grad byggt bort förutsättningar för cykeltrafik. Och detta högst medvetet och det gjordes när omvärldens ögon inte längre fanns på dem…
Du kan läsa mer här vad resultatet blev: http://www.bicycling.se/blogs/kristerisaksson/mer-om-cyklingsutredningen.htm


Johannes

De cykelvägarna såg fina ut, men varför tänker man i regel inte på bullerskydd? Finns fina cykelbanor mitt i stan med exakt samma problem. Jättefina cykelbanor. Förutom det faktum att det några decimeter bort är en högtrafikerad motorväg som man får hörselskador av. Ibland bara ett lågt stängsel bort. Är det blött ute förekommer det till och med att cyklister blir sprutlackerade med smutsvatten. Det känns otroligt ogenomtänkt. En sak jag funderade på med 44an var varför man valde att följa riksvägen? Fanns det på kartan att utreda en egen sträckning längre bort från riksvägen? Lika gen, rak och fin förstås. Dels slipper man bullret, och dels skulle man kunna låta cykelvägen gå rakt på småorterna. Riksvägar brukar ju generellt sett dras bortanför av bullerskäl, eller i alla fall har jag fått för mig det.
Och jag diggar att när Vägverket räknar så kommer de fram till att det är den lilla och billiga cykelbanan som ska bort. Plocka omkörningsfälten istället? Borde bli betydligt större besparing.


Krister Isaksson

Johannes, just i detta fall var kampen att överhuvudtaget få till en cykelväg men annars skulle man ju kunna göra kombinerade buller- och vindskydd.
Just denna sträckning handlade om att få till en sträckning som både kunde kopplas till Trollhättan OCH Vännersborg.
Ja Vägverket har lustiga räknemaskiner o räknenissar måste man ju säga!


Johannes Westlund

Jag håller helt med att en cykelväg är bättre än ingen cykelväg. Stor eloge till dig och andra inblandade för att det faktiskt finns. Det känns ändå stort på något sätt.


Krister Isaksson

Johannes, tack och det kändes stort för mig då också, sen blev det bara fel och värre. Idag står vi ju tyvärr här med facit: ett vägverk/trafikverk som fullständigt har misshandlat cykeltrafik och sitt uppdrag ökad och säker cykling.


Sommarcyklist

Det ironiska är för att vara gc-väg så är det osedvanligt god sikt; skymda kurvor (speciellt vid tunnlar) är ju mer regel än undantag (inte minst under den delen av året buskar och träd växer till sig …)


Krister Isaksson

Sommarcyklist, Ja med den logik som man använder på denna plats så skulle många platser skyltas om och cyklar ledas. Det finns mycket skit på landets cykelvägar…



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Nu också på twitter!


 

Efter återkommande tjat, kommentarer, mängder av mail osv. är nu denne farbror äntligen ute på twitter. Vi får väl se hur det går…


Händerna i bocken! Foto: Luca Mara

@KristerIsaksson


Antal kommentarer: 2

Marcus

Det var på tiden hörru. 🙂
/Marcus – http://malmolundpacykel.blogspot.com


Krister Isaksson

Marcus, du ska visa respekt mot äldre! 😉



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Lastbilschaufförer tvingar mig att sluta blogga


 

Det har kommit till min kännedom att lastbilsförare surfar när de framför sina fordon och jag misstänker starkt att de frekvent är inne på min blogg och läser inläggen om högersvängsolyckor och hur de kan undvika dem.

Detta kan jag ju inte acceptera, att min blogg får dem att surfa när de kör och därmed utsätter alla runt dessa fordon, bl.a. cyklister, för livsfara. Så jag lägger ner…


Det kan vara bra att ha koll på sin framfart och omgivning när man framför sitt fordon. Foto: ROBIN NICANDER/GOGLAC MEDIA

 

EDIT 20130425: från NyTeknik 

”Trafiksäkerhetsmyndigheten NHTSA utfärdar nu rekommendationer till bilindustrin för att minska användningen av internetbaserade tjänster som allt fler biltillverkare bygger in i bilen via färddatorn.

En ny studie visar att förare blir två till tre gånger mindre uppmärksamma på trafiken när de använder tjänster som är internetbaserade.

NHTSA rekommenderar därför tillverkarna att begränsa möjligheten att under färd skriva textmeddelanden, surfa på internet, titta på videofilm, delta i videokonferenser, liksom att kunna läsa textmeddelanden och innehållet på sociala medier via de intertuppkopplade färddatorer som håller på att bli standard i nya bilar.”


Antal kommentarer: 4

Pelle

Det verkar ju bli strejk för dem nu så du kan fortsätta blogga ett tag till i alla fall.


Krister Isaksson

Pelle, vilken tur, då hinner jag nog med några inlägg till! 😉


Dmitri F

April 1!!!
Jag gillar hur det står ”en klimatsmart transport” på karossen hehe. Bullskit? 😉


Krister Isaksson

Dmitri, jag letade länge efter den bilden! Kul att du såg det.



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

DN skriver om den regionala cykelplanen


 

I dagens DN kan ni läsa om den regionala cykelplanen och hur det är ställt med förhållandena för cyklister i regionen.

En dyster läsning som ni kanske känner igen från bloggen. Men det finns ju hopp om framtiden. Bara att skaka fram några miljarder så är saken biff!

Så kommunalråd i länet, Landshövdingen, Trafikverksdirektören mfl. Det är bara att sätta igång och prioritera, att fatta beslut som är av stor nytta för samhället

 

Relaterade inlägg:


Antal kommentarer: 10

Malin

Krister, jag har nog läst alla dina bloggar. Tycker du gör ett helt suveränt jobb och vad det gäller DN-artikeln tycker jag du kan ta åt dig en stor del av äran då det är uppenbart att även Anders Sundström läser din blogg.


Krister Isaksson

Malin, tack, den tanken slog mig också…


Lars

Apropå cykelplanen. Enligt den så har Kungsholms strand högsta prioritet. Eftersom jag cyklar där varje dag så hörde jag av mig till kommunen med lite förslag på förbättringar och frågor om hur de har tänkt sig att förbättra vägen. Svaret blev: ”Just nu finns inga planer på någon cykelbana längs med Kungsholms strand. Trafikkontoret har tidigare undersökt om det går att göra en cykelbana längs sträckan men det finns helt enkelt inte tillräckligt med utrymme.”
Utrymme finns det väldigt gott om. Men kommunen prioriterar skrymmande parkeringsplatser på båda sidor av gatan framför förbättringar för cykeltrafiken.
Jag vet inte riktigt vad den där cykelplanen är värd.


Krister Isaksson

Lars, misstänker att du menar Stockholms stads cykelplan 2012, detta är den regionala cykelplanen som täcker in stora delar av länet. Annars har du ju helt rätt i att utrymme finns på Kungsholm strand och det går om man bara vill att skapa en cykellösning på denna sträcka


Johannes Westlund

Jag tycker alltid det är så tragikomiskt på många sätt när det skylls på platsbrist. Visst, det är trångt på många ställen i Stockholm och andra städer. Men att man inte skulle få plats med världens mest ytsnåla individuella transportslag när man får plats med världens i särklas mest ytkrävande transportslag går inte ihop rent matematiskt. Det är kvalificerat trams och eufemism för *vi ger fingret åt cyklister*.


Krister Isaksson

Johannes, huvudet på spiken!


Dmitri F

Ulla Hamiltons citat i näst senaste numret av ”Mitt i Östermalm” tyder på en total avsaknad av ambition och/eller kunskap:
”Vi kan inte riva hus för att få fram fler cykelbanor.”
http://i.imgur.com/Cv46h9W.jpg
Svårt att säga vilket 😉


Krister Isaksson

Dmitri, men man kan ta körfält och kantstensparkering! Det är många meter där till bredare cykelbanor… Ulla får väl prioritera nu när hon både har en framkomlighetsstrategi och trafiksäkerhetsprogram. Inte lätt att leva upp till alla fina ord!


Dmitri F

Det skulle man kunna tro Krister. Om man nu prioriterar cykel i styrdokument borde det inte vara så svårt att knipsa av några körfält eller parkeringar. Men det känns inte som att det blir aktuellt med den inställningen. 🙁


Krister Isaksson

Dmitri, det sitter nog långt, mycket långt, inne… Men det är bara att blogga o twittra på så kanske det går lite fortare! 🙂



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Det blir som man planerar… Del 2


 

För en tid sedan skrev jag ett inlägg om hur illa det kan gå när man inte har med alla parametrar från början när man bygger stad och planerar trafiksystemet. Nu tänkte jag visa på ett motsatt exempel, ett exempel och tillvägagångssätt som jag aldrig har upplevt under mina snart 15 år med cykelplanering i Stockholm. Det handlar om exploateringen av Årstafältet och hur staden i ett mycket tidigt skede planerar för cykeltrafik. På Årstafältet planeras en ny stadsdel för ca 10 000 invånare och en stor aktivitetspark.  Det kommer att byggas studentlägenheter, små och stora hyres- och bostadsrätter, stadsradhus och gruppbostäder. Det planeras också för en hel del verksamheter och handel. Eventuellt kommer också en förlängning av Tvärbanan ske till området.


Cykelplanering för Årstafältet 2012

Det som imponerar på mig mest är att projektet har gjort en omfattande utblick ang. hur man tar sig till/från området med cykel.  Tidigare har staden i bästa fall belyst och hanterat cykeltrafiken i det specifika projekteten och då enbart inom detaljplaneområdena. Det gjordes ett försök i början av 2000-talet för området som nu kallas för Norra Djurgårdsstaden men det blev aldrig riktigt accepterat utanför Trafikkontoret.


Streckad linje visar på utredningsområdet för cykeltrafik

En självklarhet kan tyckas men något som enligt min erfarenhet är mycket ovanligt, såväl i Stockholm som på många andra platser. Inte bara studerar man befintliga förbindelser till/från området, man pekar även ut brister och nödvändiga åtgärder på dessa förbindelser för att det ska fungera på ett tillfredsställande sätt för cykeltrafiken. Åtgärder som denna exploatering till vissa delar kommer att bekosta. Detta kopplas sedan till en pendlingspotential som visar var man kommer på 9 kilometers cykling (medelavståndet enkel resa för en cykelpendlare i Sthlm). Inom dessa 9 km ligger en stor del av länets arbetsplatser. (Pendlingsrelationer mellan bostäder och arbetsplatser i Stockholms län)


Det rödstreckad området visar de delar av Stockholm som går att nå inom 9 km avstånd från Årstafältet

När det sedan gäller cykel inom planområdet så försöker projektet ta ett helhetsgrepp vad gäller cykelvägnätet genom en indelning och klassificering av nätet i linje med cykelplan 2012. Det redovisas ett pendlings-, huvud- och lokalnät. Vidare tas dimensionering av cykelvägar och cykelbanor upp för att säkerställa att nödvändigt utrymme finns vid exploateringen och i kommande detaljplaner. När det sedan gäller cykelparkering så redovisas en cykelparkeringsnorm för området samt lokalisering av cykelparkeringar på allmän plats, vid bostäder, vid arbetsplatser osv. I bakgrunden för allt detta arbete finns självklart Cykelplan 2012.


Cykelparkeringsnorm Årstafältet

Totalt sett ett gediget arbete och ett arbeta som jag hoppas kommer att utvecklas och successivt förverkligas i och omkring området. Det kan inte ha varit helt enkelt för projektet, varken internt i staden och förvaltningarna eller gentemot byggherrar etc. att driva denna linje – en stor eloge till alla inblandade. Jag hoppas även att detta arbete och tillvägagångssätt utvecklas och får stå som modell för andra, små som stora, stadsbyggnads- och exploateringsprojekt.

 

Relaterade inlägg:


Antal kommentarer: 13

Johannes Westlund

*Nyper mig i armen* Tittar igen. *Nyper mig i armen*… Drömmer jag?
Surrealistiskt bra! Det enda jag kan känna som tyvärr är lite dumt är att parkeringsnormerna inte beskriver kvalitet på cykelparkeringen. Inte heller lastcyklar hanteras. För boendeparkering borde det ställas krav på att cykelparkeringen är väderskyddad och till stor del förlagd inomhus och att den är välstrukturerad och genomtänkt (alltså inte varianten att ta random förrådsutrymme och säga ”här finns 30 platser (om ni knör som idioter)”).
Men nu blir det nästan dags att leta fram Champagne här!


Johanna Stenberg

När cykel för Årstafältet tog fram av Tyrens så samlade vi all vår kraft inom företaget inom cykel och hjälptes åt. Är därför glad att även västkusten bidragit till denna! Kul!


Krister Isaksson

Johanna, ingen smygreklam här! 😉 Nä skämt o sido ett mycket bra jobb har ni gjort och man ser tydligt vem det är som ’lärt’ upp er! 😉


Krister Isaksson

Johannes, nu är du kanske lite för snabb! Kvaliteten kommer i stadens cykelparkeringshandbok som är under revidering. Där behandlas bl.a. lastcyklar, väderskydd, inomhusparkering. Lyckas allt så återfinns delar av dessa krav/kvaliter i exploateringsavtalen.
Så lägg champagnen åtminstone på kylning!


Erik

Då får vi ju hålla tummarna att det går vägen denna gång. Sett till hur staden har lyckats vid andra exploateringar så som Liljeholmen, Hammarby sjöstad, Hägerstensvägen, Mikrofonvägen/tunneln, Telefonvägen, Älvsjö torg, Sandåkravägen mm så är ju utgångsläget tämligen bra – det kan inte bli mycket sämre än det blev där. Staden kryllar av exempel där planarkitekter, projektledare och trafikplanerare haft lekstuga, inte följt grundläggande utformningsprinciper och gladligen gjort avsteg från krav och villkor för cykeltrafiken. Gärna under förespeglingen att det var nödvändiga kompromisser och avvägningar.


Krister Isaksson

Erik, oj det var ord och inga visor och jag delar helt dina synpunkter. Är det två platser som jag har med mig som två av mina största ”misslyckanden” är det just Hägerstensvägen och gång- och cykeltunneln under Mikrofonvägen. I samband med att dessa planerades skrev jag och områdesansvarig trafikplanerare två sk. granskningsyttranden där vi gjorde allvarliga anmärkningar på utformningen av lösningarna. När det gäller tunneln så skrev jag i yttrandet att där har man i stort sett gjort alla fel man kan tänka sig när det gäller utformning av gång- och cykeltunneln. Dessa yttranden fick varken stöd av kontorsledningen på Trafikkontoret eller projektledningen på Exploaterings- och Stadsbyggnadskontoret. Den lilla ”upprättelse” som jag har fått i efterhand är att när det gäller Hägerstensvägen har ett ärende varit upp i Trafiknämnden där Trafikkontoret medger att det brustit i planeringen och utformningen av cykelbanorna och man har lärt sig läxan. När det gäller gång- och cykeltunneln kan vi än tydligare se hur det kan gå när man inte lyssnar och gör kloka avvägningar, i Cykelplan 2012 är det nu upptaget en NY planskild förbindelse vid Mikrofonvägen, denna gång en bro längs E4/E20. Om jag inte minns fel fanns detta förslag i ett yttrande ang. tunneln redan år 2005…
Så här har staden alltså plöjt ner miljoner i lösningar som saknar grundläggande funktioner och säkerhet, vilket påtalades redan på planeringsstadiet men som då nonchalerades och nu står vi här i efterhand och måste lägga ut miljoner på fel och brister som aldrig behövde bli fel och brister. Det är en lång mognadstrappa som både kostar pengar och tid och som oftast går ut över trafikanterna…


Anders Norén

Intressant att höra om Hägerstensvägen. Jag promenerade där för en tid sedan och tänkte att ”oj, vad fint det blev här”. Vad var det som blev fel? Står lyktstolparna för nära cykelbanan? Blev cykelbanan för smal? Eller är det kurvan borta vid Axelsberg det handlar om?


Krister Isaksson

Anders, det är alldeles för smalt på sträckan. Stadens handbok för utformning av cykelinfrastruktur klargör tydligt att cykelbanor ska vara en viss bredd (min 1,5 m), ännu breddare i uppför- eller nedförsbacke då det behövs dels för att man vinglar mer uppför dels går fortare nedför. Vidare så är det som så att portarna från fastigheterna går utåt och inte bara utåt, de sitter i vindfång, vilket gör att gående tvingas ut i cykelbanan. Om du tittar nästa gång du går där eller i GoogleMaps så ser du några förtvivlade försök att i efterhand hantera detta skapade problem genom att Trafikkontoret målat sk. ”rumble strips” tvärs över cykelbanan innan dessa portar. Vidare, som du påpekar, sitter stolparna för nära cykelbanan vilket gör den ännu smalare då cyklisterna tvingas cykla på en begränsad yta för att inte cykla på stolparna – finns också upptaget i stadens cykelhandbok hur stolpar ska placeras i anslutning till cykelbanor. Tittar du sedan på uppförsbacken så saknas helt skyddsremsa mellan parkerade bilar och cykelbanan, remsan som är till för att dels skydda cyklister mot dörruppslag dels möjliggöra för passagerare att stå och kliva av på en yta utan att stå i cykelbanan. Vid utfarterna från parkeringsplatserna är det dålig sikt där cyklister kommer i nedförsbacke. Detta var en liten sammanställning och allt detta kan härledas till att det enligt exploateringskontoret var omöjligt att flytta husen 2-3 meter länger in i grönområdet. Jag upprepar: 2-3 METER!
Såklart det var möjligt men man tog inte den ”striden” mot byggherrarna och i kläm kom cyklister och gående. Nu går det ju inte att göra något vettigt åt förhållandena annat än att ta bort p-platserna utmed gatan eller göra ett körfält för biltrafiken. Möjligtvis däcka över T-banan, billigt eller hur? Det är ju som så att när man bygger stad så får man inte så många chanser för när tror ni staden kommer bygga om här nästa gång? Under tiden så är det bara att bita ihop och ta skiten och ta del av ytterligare ett tydligt exempel på rådande trafikhierarkier.


Erik Johansson

Åh mikrofonvägstunneln, jag undrar hur många kilokalorier den har bränt, och hur många bromsar som skrikigt där, men den kanske är läskig nog så att de flesta stannar till.
Jag är riktigt glad att jag slipper att pendla där nu för tiden.
https://maps.google.se/?ll=59.295673,18.002182&spn=0.003188,0.009871&t=h&z=17&layer=c&cbll=59.29583,18.002018&panoid=rNKDbPZ_SOD–qb_7XMBpQ&cbp=12,342.45,,0,4.35


Krister Isaksson

Erik J, den är en stor skamfläck för staden. Den motiverades med säkerhet och trygghet för skolbarnen i Västbergskolan och för säkrare passage för cykeltrafiken. Sedan den öppnades har fler olyckor skett i och i anslutning till tunneln än under en 10-årsperiod innan tunneln då passage skedde i plan.


Johannes Westlund

Angående hägerstensvägen: Man får utgå ifrån att det var omöjligt att göra bilfilerna lite smalare för att få rum med ordentlig cykelinfrastruktur? Jag har ingen koll på hur det ser ut just där, men det är regelmässigt gott om plats för minst 3 bilar i bredd på vanliga bilvägar och så får man inte ens rum med en vettig cykelbanan på kanten. Visst, det blir suboptimalt och det hade kanske varit bättre att bygga rätt från början, men varför är det alltid så att bilinfrastrukturen aldrig ingår i kompromissen? Den får breda ut sig ordentligt och så får allt annat förhålla sig till det. Är det ont om plats är det naturliga att alla får stryka på foten…


Krister Isaksson

Johannes, detta är en nyexploatering, dvs. i stort sett ett blankt papper där det blir vad man gör av det. Om man börjar med att rita in de grundläggande funktionerna för alla trafikslag så blir det ”rätt”, hittills har staden börjat med husen och körbanor/biltrafiken, gående och cyklister får sedan det som blev över. Och det blev skit, som på många andra platser när man inte planerar för alla och får obalanserade lösningar. Därför blir jag så glad när jag tar del av cykelplaneringen för Årstafältet, här finns förutsättningar för något bra…


Anders Norén

OK, där uppe gick jag aldrig. Jag var bara nere i Aspudden och där är det väl mest stolparna som står för nära cykelbanan. Ändå håller cykelbanorna i Stockholm högre klass än cykelbanorna i många mindre städer som brukar slå sig för bröstet och kalla sig ”cykelstäder”.



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*