Blogg

Jag är rädd


Rädd när jag ger mig ut på en cykelrunda.
Rädd när jag hör bilen närma sig bakifrån.
Är det nu det händer?
Är det nu jag blir prejad av föraren?
Är det nu någon i bilen kastar saker på mig?
Duschar föraren ner mig med spolarvätska nu?
Kör föraren om mig för att sedan tvärbromsa framför mig?

Detta är tillståndet på landets vägar nu för tiden.

I ett så kallat civiliserat land.

Allt för att jag förflyttar mig på en cykel.

Det är så sorgligt och tragiskt.

Jag som älskar att cykla.

På våra gemensamma vägar.


Antal kommentarer: 12

Anne-Li Lidman

Jag är rädd när jag läser vad människor skriver om cyklister. Än värre vad de gör.


Sören

Så sant, så tragiskt.


Stefan

Det är bedrövligt att man ska behöva vara rädd när man är ute på vägarna.


Landsvägscyklingsentusiasten

Fin dikt. Fin dikt.


Fotgängaren

Tyvärr så är cyklisterna inte bättre mot fotgängarna på gång- och cykelbanorna.
De susar fram i höga hastigheter trots obefintlig sikt och fotgängarna får ibland kasta sig undan för att inte bli överkörda.
Cyklister som skriker och spottar på fotgängare.
Dikten hade nog kunnat skrivas om men handla om rädda fotgängare istället.
Tyvärr är en del cyklister inte mycket bättre än vissa bilister.


Kalle

Ha…ha… cykel/gångbanor funkar för familjecykling där barn lär sig trampa och rullar i 8—15 km/h mot fotgängares 5 km/h. Även där blir det jobbigt när fotgängar går 4 st i bredd och pillar i mobilen samtidigt som dom möter 3 mammor med barnvagnar…
Racer hör till bilvägen där skillnaden i farten mot bilen är odramatisk jämfört med 500% på cykel/gångvägen.


Berth

Hundar som inte är kopplade är också trevligt när man kör på gång/cykelbana, och så skall ju gärna ägaren gå och titta på mobilen med lurar så dom är oblivious, så nej jag undviker dessa vägar om jag nu inte är ute vid 3-5 på morgonen eller 22-x på kvällen när folk är hemma.


Fotgängaren

Som synes, alltid samma ego hos vissa. Det är fel på alla andra än cyklisterna. Grattis ni lyckades att bevisa det snabbt.
Kom dock ihåg att vid färd på väg gäller samma regler som för bilisterna. Men ni har säkert en motivering till varför det är ok att köra mot rött eller att ej stanna vid obevakat övergångsställe. Vet inte hur många gånger som jag sett en bilist stanna för fotgängare vid övergångsställe och en cyklist kör om för att med en hårsmån undvika att köra på fotgängaren.
Jag förstår inte varför det ska vara så svårt att samsas i trafiken. Men jag håller med att en del fotgängare är virriga där de går runt på populära GC banor och förstår att det blir jobbigt. Men det är ju trots allt så att det är ditt ansvar att på det snabbare fordonet kunna ha förmågan att utvärdera faran i ditt beteende och handla därefter. I slutändan handlar det ju om att respekteta varandra och välja sina platser för var och hur man framför sitt fordon. Men de platser som jag tänkte på i mitt förra inlägg var andra platser där det inte finns en väg bredvid, t.ex strandpromenader där ”racern” far fram som om han vore ensam i världen.


Kalle

Avstånd mellan omkörande bil & cyklist på 150 cm är väl lämplig?
… då är en tunn kolfiberpinne på 75 cm med diamantspets ofarlig för bilister?
(Placerad bakom sadeln 90° utåt).


B

Det är 500 kr i böter att gå på cykelbana. Undrar om någon någon gång har blivit bötfälld av en polis för detta. Gångtrafikanter på cykelbana är ett otyg. Men det är i första hand en infrastrukturfråga. Ordentlig separation av trafikslagen. Bilväg får ge plats åt cykel.
Cykelpendling måste vara tidsmässigt konkurrenskraftig med bil eller kollektivtrafik för att fler skall välja detta miljö och hälsomässiga bästa alternativ och därför bör man sluta gnälla på ”sportcyklister” som kombinerar träning med pendling. Men det krävs ordentligt breda cykelvägar utan hinder var hundrade meter där två cyklister i varje riktning kan mötas.


Räddhågsen

Hur många cyklister inklusive de som olovligen cyklar på gångbana försöker avsiktligt skrämma eller skada fotgängare? (Med tanke på risken att själv skadas, vore det korkat, men man torde vara rätt korkad för att ens tänka tanken.) En del bilister försöker å andra sidan just skrämma och skada cyklister.
Dessutom, förutom de som avsiktligen försöker skada finns en uppenbarligen mycket vanligare inställning: eftersom det är du som cyklist som riskerar att skadas spelar det ingen roll vad vägtrafikförordningen osv säger: det är du som ska väja; det är du som i alla lägen ska undvika att bli påkörd; det är du som när sikten är begränsad för högersvängar trafik ska anpassa dig till detta (när du har grönt) – inte bilisterna; det är du som ska undvika att bli påkörd av bilister som kommer bakifrån och svänger höger in på infarter framför dig: osv. Cyklister cyklar fort, så det är bra med svängfester och allsköns hinder för att få ner farten på cyklister som cyklar för fort (mer än 15, 20 km/h). Det är inte bara de aggressiva vettvillingarna man måste vara rädd för.


Räddhågswen

En annan skillnad är att en cyklist på väg förväntar sig att där skall finnas bilar och andra fordon medan en fotgängare på en gc-väg ibland verkar uppriktigt överraskade av att det kommer en cyklist. På cykelbanan.
Cyklister hör inte hemma på gångbana (annat än när de stannat), men ibland tvingas man dit: av fotgängare, parkerade bilar, vägarbeten, osv på cykelbanan – eller av föga hänsynsfulla cyklister i bredd som inte är intresserade av att lämna plats åt mötande cyklister på en dubbelriktad cykelbana.



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Cykelbanan – platsen för många olika hjul


Det är många olika typer av hjul som rullar eller är parkerade på landets cykelbanor. Här följer ett litet axplock av alla dessa olika hjul – det är stor hjul, små hjul, smala hjul, breda hjul – en härlig mosaik av gummi och alla dyker de upp där på cykelbanan!

Foto: Luca Mara


Foto: Luca Mara

Foto: Luca Mara


Foto: Mattias Bengtsson Byström






Foto: Jon Jogensjö

Foto: Jon Jogensjö


Foto: Lena Cornix

Foto: Mikael Auno


Antal kommentarer: 2

johannes

Min favorit måste vara bilen parkerad i Älvsjö pendeltågsstation. Vet någon bakgrundshistorien till den bilden?


johannes

Min favorit måste vara bilen parkerad i Älvsjö pendeltågsstation. Vet någon bakgrundshistorien till den bilden?



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Trafiksäkerhetsrådet – ny trafiksäkerhetsorganisation


I dag lanseras en ny trafiksäkerhetsorganisation i landet. Bakom organisationen står Cykelfrämjandet, Svensk cykling, Cykelbranschen samt Sveriges Cykelåkerier. Så här säger deras pressmeddelande:

HÅLLBARA TRANSPORTSLAG FÅR EGEN TRAFIKSÄKERHETSORGANISATION

Trafiksäkerhet för aktiva och hållbara transportslag ska få en starkare röst i Sverige. Landets ledande cykelorganisationer går nu ihop i en bred allians och bildar Trafiksäkerhetsrådet.
– Ett nödvändigt steg för att stärka säkerheten för oskyddade trafikanter och öka andelen hållbara transporter, säger Lars Strömgren, initiativtagare till den nya alliansen.

Sverige får snart en ny en nationell cykelstrategi för att främja ökad cykling, och behovet är stort av såväl utbyggd infrastruktur för gång, cykel och kollektivtrafik, som ett moderniserat regelverk.

Att andelen resor med gång, cykel eller kollektivtrafik ökar är ett viktigt medel för att uppnå ett säkrare transportsystem. Att cykling och gång ökar är också positivt, inte minst i tider då fysisk aktivitet har blivit en bristvara. Trafiksäkerhetsfrågan för cykel- och gångtrafikanter är därför viktigare än någonsin, eftersom dessa trafikanter riskeras att utsättas av krockvåld av motorfordon. Men i samhällsdebatten läggs ett oproportionellt stor fokus på konfrontationer i trafiken mellan cykel- och gångtrafikanter. Det är bakgrunden till att Trafiksäkerhetsrådet nu startas:

– Vi menar att det idag inte finns någon organisation som med utgångspunkt i relevant kunskap och fakta, på ett trovärdigt sätt, för de aktiva och hållbara transportslagens talan. Därför startar vi nu den här organisationen, säger Lars Strömgren.

Bakom initiativet står följande organisationer: Svensk Cykling, Cykelfrämjandet, Cykelbranschen samt Sveriges Cykelåkerier, men fler väntas ansluta sig. Behovet är stort då fokus i trafiksäkerhetsarbetet tidigare varit att höja säkerheten endast för motorfordonsförare. Åtgärder för att säkerställa sänkt fordonshastighet, vilket har bevisad effekt, har inte fått samma plats i debatten. I stället riktas fokus på konflikter mellan oskyddade trafikanter, menar Lars Strömgren:

– Enligt Transportstyrelsens olycksstatisk är det endast 1 % av alla olyckor som drabbar oskyddade trafikanter som sker mellan fotgängare och cyklister. Därför borde trafiksäkerhetsarbetet inriktas på att minska olyckorna som orsakas av motorfordon.

För en fortsatt gynnsam utveckling för hållbara transportslag, något staten säger sig vilja se, följer ett ännu större behov av åtgärder i infrastrukturen för dessa transportslag. Här har den nya trafiksäkerhetsorganisationen en viktig uppgift att fylla, säger Lars Strömgren.

Trafiksäkerhetsrådet kommer att följa upp och opinionsbilda utifrån senaste forskningsrön och fakta kring trafiksäkerhet för att lyfta nivån i debatten. Exempel på frågor kan vara en sänkning av bashastigheten i tätorter, fler säkra passager för oskyddade trafikanter, välutformad infrastruktur och bättre drift och underhåll av cykelvägar och gångvägar.

Mer information finns på deras hemsida.

Tycker detta är ett mycket bra initiativ och jag önskar organisationen lycka och framgång. Det behöver alla som cyklar i dag och i framtiden.


Antal kommentarer: 5

Jocke von Scheele

Mycket bra! Sverige har länge saknat en seriös trafiksäkerhetsorganisation. Jag hoppas att denna nya aktör kan hjälpa till att sätta fokus på rätt saker i debatten och utvecklingsarbetet.


Göran Nordstrom

Mkt bra. Det finns så mkt att göra.
Tänk bara om vi alla tex skulle anmäla alla skymmande häckar på våra cykelvägar


Mikael Andersson

Verkligen behövligt initiativ eftersom NTF är en insomnad trafiksäkerhetsförening.
Och när Trafikverket liksom många kommuner i oftast mindre städer helt ignorerar säkerheten för fotgängare och cyklister.
Nu, har jag försökt att påverka Borås stad sedan Mars 2007 om att bygga ut cykelbanor men möts av ett kompakt motstånd.
Det var först efter att jag hade skrivit 13 brev till Trafikverket i Borlänge med utskrift av foton med föreslagna åtgärder av cykelväg utmed statliga vägar i Borås omnejd som en tjänsteman på Trafikverket i Göteborg utredde.
Det var först då Borås stads politiker fattade att det kanske finns något i de där förslagen från den där Mikael Andersson!
Inte ens Miljöpartisten Tom Andersson i Borås stads Trafiknämnd tog parti för mina förslag utan även han har hela tiden motarbetat mina förslag!


Alex

Angående NTF är det värt att påminna om vilka den organisationen representerar. Medlemmarna är uteslutande andra organisationer: http://ntf.se/vara-medlemmar/
Av 38 medlemsorganisationer är 23 helt eller huvudsakligen fokuserade på motorfordon, t.ex. Motorbranschens Riksförbund, Svenska Bilsportförbundet och Sveriges Åkeriföretag. Tolv är generella (t.ex. Röda Korset och Sveriges Kommuner och Landsting).
Endast tre av NTF:s medlemsorganisationer representerar oskyddade trafikanter: Fotgängarnas förening (en liten Google-sajt som inte har uppdaterats sedan 2011), Säkerhet för oskyddade trafikanter (som verkar ännu mer obskyrt) och så Cykelfrämjandet som den enda rent cykelorienterade medlemmen.
Kanske inte så konstigt att de mest ägnar sig åt att sprida fejknyheter och propagera för lagkrav på plasthatt när det gäller cykling.
Så ja, det här initiativet behövs. Det officiellt klingande namnet är… intressant.


Magnus Andersson

Tre frågor till den nya organisationen:
– Hur ska vi cyklandet att öka på landsbygden och mindre städer och inte bara i de större städerna?
– Visar snabbcyklisterna i storstäderna tillräckligt mycket respekt för fotgängare och långsamcyklisterna (avstånd etc.)?
– Cyklisterna i Köpenhamn är bra på att använda ringklockan på ett respektfullt sätt. Kan det vara något att pröva även i Sverige?



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Det började med ett streck på ett papper


Åren 2005 – 2006 arbetade jag med att ta fram Cykelplan 2006 för Stockholms innerstad. En förbindelse som identifierades som särskilt betydelsefull i det arbetet var sträckan mellan Gamla Stan och Tegelbacken. År 2007 fick vi sedan i uppdrag av Trafiknämnden att studera möjligheterna till att skapa en bättre förbindelse för cykeltrafiken. Vi påbörjade en utredning som 2010 resulterade i ett förslag till en ny cykelbro mellan Gamla Stan och Tegelbacken.


Rapport angående cykelbro mellan Gamla Stan och Tegelbacken, 2010

Tyvärr var det politiska läget inte så positivt till cykel på den tiden och arbetet med broförbindelsen avstannade. Cykelplan 2006 följdes sedan av Cykelplan 2012. Och den nya broförbindelsen mellan Gamla Stan och Tegelbacken ritades in i cykelplanen:


Bild från Cykelplan 2012, grön pil markerar den nya cykelbron

Nu, 10 år senare, har vi kommit många steg närmare ett förverkligande av denna cykelbro. Detta genom överenskommelsen i Sverigeförhandlingen. En överenskommelse som säger:

Det är fortfarande en lång bit kvar innan cykelbron är på plats. Och många kommer höja sina röster för att den inte skall bli av. Men vad detta visar är vikten av att få ner dessa förbindelser och streck i cykelplaner, i dokument, i utredningar. Och att fortsätta arbeta för deras förverkligande – att inte ge upp. När sedan den politiska viljan finns på plats, som den nu gör i Stockholm, då förverkligas många gånger de bra förslagen och åtgärderna.

Så det är en stor dag i en liten cykelplanerares liv!

 

Relaterade inlägg:


Antal kommentarer: 2

Jocke von Scheele

Det vore verkligen väldigt bra om den där flaskhalsen kunde byggas bort! Idag känns det både läskigt och otroligt frustrerande att alla måste hålla samma fart som den långsammaste cyklisten på sträckan, dvs ca 12 km/h. Det händer att jag cyklar omvägen runt Västerbron, bara för att slippa det där partiet längs Riddarholmskanalen.
Detta, tillsammans med Götgatspuckeln, är de två allvarligaste bristerna i Stockholms (Sveriges?) cykelinfrastruktur. Dags att vidga den här aortan innan infarkten är ett faktum.
Det ska bli spännande att se hur det funkar med en flytbro, för övrigt. Kommer det bli böljegång i banan när vårfloden sätter in? 🙂


Anders

Och tills dess, testa cykla rakt fram på strömbron istället i södergående riktning!



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Nya Slussen – favorit i repris


Du som cyklar i Stockholm. Kommer du ihåg hur det såg ut vid korsningen Sankt Eriksgatan  – Fleminggatan? Det såg ut så här innan staden nyligen byggde om platsen: cykelbana längst in som övergår i ett rödmarkerat cykelfält genom korsningen. Utanför cykelbanan ett högersvängfält vilket innebar att alla som svängde höger skulle korsa cykelfältet och alla som cyklade rakt fram. Platsen ansågs för farlig och byggdes om för många miljoner.


Foto: Hitta.se


Foto: Google

Nu vill projektet Nya Slussen kopiera den dåliga lösningen från Sankt Eriksgatan och bygga likadant på Hornsgatan. Det tycker jag är dumt, riktigt dumt. Så här är det tänkt att se ut:


Cykelbana innanför högersvängade trafik i Nya Slussen

Till skillnad mot Sankt Eriksgatan kommer nu de som cyklar på cykelbanan vara skymda av människor på hållplatsen, av bussar och av väderskydd. För att sedan dyka upp precis innan korsningen – du vet så där plötsligt, som bara cyklister kan göra.

Men detta har projektet en lösning på. Så här står det i PM Trafiklösning på Hornsgatan och Katarinavägen i Slussen:

”Högersvängande fordon korsar cykelfältet i signalen och för att minimera konflikten mellan högersvängande fordon och cyklister målas cykelfältet i korsningen rött.”

Men… det är ju exakt som det såg ut på Sankt Eriksgatan – platsen som byggdes om för miljoner. För att den var farlig. Är det då inte märkligt att vi får en till sådan utformning i Nya Slussen? Det här med en lärande organisation verkar vara ett helt okänt begrepp.

Hur kommer det att se ut på denna cykelbana i rusningstid? Vi studerar ett utklipp från den så kallade ”Trafikanalysen” – alltså den som bara studerar bil- och busstrafik. Här är en bild från den tidigare lösningen. Då det var ett 3 meter brett cykelfält. Kön av cyklister är nästan ända bort till Götgatan.


Cyklister i kö, nästan bort till Götgatan (grön pil)

Och nu ska det istället byggas en cykelbana. Som är 2,25 meter bred. Vilket innebär ett smalare och geometriskt sämre utformat signalmagasin för cykeltrafiken.

Konsekvens av detta? Ja det hittar vi inte i den så kallade ”Trafikanalysen”. Men om den tidigare utformningen resulterade i lång kö är det inte svårt att räkna ut att med en smalare cykelbana så blir det ännu längre kö. Och en cykelbana som ständigt kommer korsas av gående till och från hållplatserna.

Men den ”trafikanalysen” som är gjord av denna utformning visar att den är bra för busstrafiken. Det är ju bra att utformningen är bra för någon.

Skönt att jag nästan är pensionär när Nya Slussen är klar. För man kommer behöva tid och tålamod för att ta sig igenom Nya Slussen när man cyklar.

De tidigare cykelköerna i Slussen är ingenting mot vad det kommer att bli i Nya Slussen, där prognoserna visar att det kommer vara dubbelt så många cyklister:


Foto: Urbanisma

Vad var det nu expertgruppen sa angående cykeltrafiken i Nya Slussen:

”Kapaciteten är god, och oacceptabel trängsel bör inte uppkomma…”

Jo tjena…

Relaterade inlägg:


Antal kommentarer: 7

Björn

Det är ju en jävla tur att de haft åratal på sig att planera trafiklösningarna i lugn och ro, så att det inte blir ytterligare en sån där livsfarlig nödlösning för cyklisterna, eller hur var det nu…?
Personligen tror jag jag är både pensionerad och död den dag Stockholm äntligen börjar följa sina egna riktlinjer.


Jocke von Scheele

Jättebra! Det är bara att komma ihåg två viktiga saker, som cyklist:
1. Använd inte cykelfältet/cykelbanan! Samt, om du ändå gör det:
2. Cykla aldrig mot grönt! Då blir du mosad. Vänta tills det blir rött och korsa på ett säkert sätt.


Mia

Men varför? Anlitas inte de ”bästa” när det gäller landets absolut största och kanske viktigaste cykelknutpunkt? Det går över mitt förstånd hur det kan bli på detta sättet. Inte en gång, utan upprepade gånger. Hur många chanser ska man få på sig och hur mycket pengar ska slösas bort på dåliga och farliga lösningar. Cykellösningar som endast verkar bra för buss- och biltrafiken. Och det är väl därför de ser ut som de gör – för det styrande i hela denna trafikutformning är buss- och biltrafiken. Cykeltrafiken får hålla till godo med det som blir över och absolut inte störa den ”riktiga” trafiken.


Krister Isaksson

Mia, helt rätt. Utgångsläget är bilprognoserna och att kapaciteten och framkomligheten för biltrafiken (och buss) når dessa prognoser. Cykeltrafiken får anpassas till detta faktum. Och som vi ser att det många gånger blir uselt, ibland till och med farligt. Det är så staden säger sig prioritera cykeltrafiken högst.


Anders Andersson

De kände kanske till förslaget att man från nästa år ska få cykla i blandtrafik även när det finns cykelbana…


Kent Nyman

Vad säger Daniel Hellde’n om utformningen? Han blir ju direkt ansvarig för den.
PS tillåt cykling på Centralbron mellan Gullmarsplan och Tegelbacken nu när det är reducerat till 50km/t där. En Stockholmsk rödmarkerad Cykelorm DS


Martin Kolk

Den här lösningen ser ju så dålig ut att jag antar att många som vill cykla norr via Stadsgårdskajen helt enkelt cyklar på nordvästra sidan vägen (vänstersidan), och sedan korsar tillbaka till östra sidan vägen (högersidan). Ser ju ut som rejält kaos dock, och det är ju verkligen ett misslyckande.
Bedrövligt att man inte bara kan ge lite mer utrymme åt cykelvägen. Ser ju inget direkt hinder att utöka den åt söder. och bredda vägen något.



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Nya Slussen – cykellösning bra för biltrafiken


Så har då den senaste (sista?) lösningen för cykeltrafiken på Nya Slussen kommit. Efter att en expertgrupp granskat tidigare förslag och framfört kritik har nu projektet reviderat vissa av de tidigare cykellösningarna. Resultatet? Det vet inte projektet, för de har inte gjort en trafikanalys av lösningarna. Jo förresten, det har de – för bil- och busstrafiken. Men inte för cykeltrafiken. Vilket de självklart borde ha gjort, för att kunna informera beslutsfattare och omvärlden om konsekvenserna – även för cykeltrafiken.

Det är två större förändringar som har skett:

  • Katarinavägen
  • Hornsgatan

På Katarinavägen har tidigare planerade enkelriktade cykelbanor och cykelfält nu ersatts med en dubbelriktad cykelbana på norra sidan av Katarinavägen, på sträckan mellan Hornsgatan/Katarinaplan och Fjällgatan.

Efter dessa förändringar har projektet gjort en så kallad ”trafikanalys”, för att studera konsekvenserna av förändringarna. Alltså, konsekvenserna för bil- och busstrafiken. Det är alltså en bil- och bussanalys, inte en ”trafikanalys”. Inte ens en analys är det förresten, det är en bil- och bussimulering. En simulering som visar att cykellösningen är bra för bil- och busstrafiken.

Jag tycker att detta är högst anmärkningsvärt. Här får projektet kritik från bland annat expertgruppen vad gäller cykeltrafiken och ändrar då delar av utformningen, men utan ett ord om konsekvenserna för cykeltrafiken. Kan ändringen till och med vara en försämring för cykeltrafiken?

Låt oss studera Katarinavägens nya cykellösning: en dubbelriktad cykelbana. Vi gör en inzoomning av delen närmast Slussen och ser att på en sträcka av cirka 150 meter finns det fem stycken oreglerade övergångsställen över cykelbanan. Fem stycken oreglerade övergångsställen på 150 meter:

Tittar vi på biltrafiken har de tre stycken på samma sträcka, och de är reglerade. Någon konsekvensanalys av vad dessa fem övergångsställen innebär för cykeltrafien finns inte – inte ett ord vad det innebär för cykeltrafikens framkomlighet. En konsekvensanalys för gående finns inte heller. Men det finns självklart en sådan analys för bil- och busstrafiken.

Så här såg det ut på platsen innan rivningarna av Slussen startade:


Foto: Peter Kronborg

Prognosen för denna plats år 2030 är 40 000 fotgängare per dygn, 40 000! Och många av dem ska över den dubbelriktade cykelbanan på ett eller annat sätt.

Många av dessa människor går alltså över gatan på ett förhållandevis brett och signalreglerat övergångsställe, som direkt därefter blir ett smalt och oreglerat övergångsställe över cykelbanan. Ett ställe som också är en trevägskorsning för cykeltrafiken – inte lite vi planerare begär av trafikanterna.

Tror ni att det kommer funka bra? Tror de som planerat och utformat denna lösning att det kommer funka bra? Alla dessa människor på bilden, och i framtiden ännu fler, ska alltså passera den dubbelriktade cykelbanan på fem oreglerade övergångsställen. På en sträcka av 150 meter. Över en cykelbana som går i en lång lutning. Utformningen kommer att innebära, förutom vid busshållplatserna där räcken finns, att gående kommer att korsa cykelbanan lite överallt på denna sträcka. Inte minst mitt i trevägskorsningen. Det hela kommer att blir en form av shared space. Fundera också var alla dessa fotgängare ska stå och vänta på grönt någonstans? På den lilla ytan mellan cykelbanan och gatan? Och när den ytan inte räcker till, var står de då?

En motsvarande lösning för bil- och busstrafiken vore helt otänkbar. Säkerhet, kapacitet och framkomlighet skulle haverera – det skulle bli ett jävla liv. Men för cykeltrafiken går det uppenbarligen utmärkt att utforma på detta sätt. Och dessutom strunta i att göra en analys av lösningen. För anlyser gör Exploateringskotoret bara för bil- och busstrafik.

Motortrafiken får alltså tre övergångsställen, som är signalreglerade och som ligger nära varandra. Detta innebär att signalerna kommer att vara samordnade och de kommer även vara utrustade med bussprioritet. För att upprätthålla framkomlighet och kapacitet. Ni vet, sådana där grundläggande funktioner i trafiksystemet.

För cykeltrafiken kommer det inte att handla om att upprätthålla framkomlighet och kapacitet, tvärtom. Men det kommer sannolikt målas rumble strips i anslutning till alla dessa övergångsställen. Ni vet de där målade sträcken tvärs över cykelbanan, som staden använder lite hur som helst – framförallt när de gjort en lösning som suger långt innan den ens byggts.

Låt oss nu titta på utformningen av övergångsstället strax innan passagen av Hornsgatan:

Det är ett oreglerat övergångsställe över den dubbelriktade cykelbanan. Bara några få meter efter övergångsstället kommer sedan trafiksignalen som reglerar cykeltrafikens passage över Hornsgatan. Så när det lyser grönt för passage ska cyklisterna precis innan hantera ett oreglerat övergångsställe. Detta är ett skolboksexempel på hur man inte ska utforma en säker och funktionell miljö för trafikanterna – det är ett no-no i branschen. Så gör man inte. Allt fokus för de som passerar här är på trafiksignalen. Och det är anledningen till att du sällan ser motsvarande lösning för biltrafiken – den fungerar inte bra, den är inte säker.

När sedan denna signal lyser rött kommer flerdubbla led av cyklister köa över detta övergångsställe. För till skillnad mot biltrafiken där man utformar funktionella och användbara signalmagasin, har man här struntat i denna lilla detalj – det är liksom inte så viktigt. Det är ju bara lite cykel- och gångtrafik. Ni vet, trafikslagen som staden säger sig prioritera.

Sen kan vi även fundera över hur det fungerar när du cyklar åt andra hållet, alltså när du passerat Hornsgatan söderut på grönt och kommer fram till övergångsstället som är fullt med gående. Det kommer att innebära inbromsningar, väjningar och köande cyklister ut över Hornsgatan. Det kanske inte heller är så bra…? Det är sällan vi som bilister kör på grönt genom en korsning för att omedelbart efter korsningen möta ett oreglerat övergångsställe. Det är liksom inte så klokt och lämpligt att utforma trafikmiljön på det sättet. Men cykeltrafiken – who gives a shit – du får väl ta det lite lugnt!

Prognosen för antalet cyklister på sträckan är 9 000 per dygn, alltså ungefär så många som idag cyklar på Munkbron. I upp- och nedförsbacke. Med fem övergångsställen. En trevägskorsning. Och tiotusentals gående. En utformning som ber om trubbel…

Att cykelbanan på Katarinavägen planeras göras dubbelriktad innebär dessutom att den någon gång kommer att upphöra och övergå i blandtrafik eller enkelriktade cykelbanor – så att du som cyklist helt enkelt måste byta sida. Det är tänkt att ske vid Fjällgatan:

Genom två 90-graders svängar för södergående cykeltrafik, på en cykelpassge – det vill säga en passage där motortrafiken prioriteras, inte cykeltrafiken. Passagen blir inte heller hastighetssäkrad – det går stombuss här och då går SL aldrig med på något sådant. 4 500 cyklister om dagen kommer att passera gatan här. Det blir säkert jättebra, för cykeltrafiken är ju prioriterad i denna stad. Se även hur slarvig linjeföringen är för norrgående cykeltrafik, innan man ansluter cykelbanan. Där smalnas körfältet av innan refugerna, så att det ska bli riktigt trångt och besvärligt vid refugerna, ni vet en sådan där obehaglig risk för trängning. Istället kunde man ju börjat cykelbanan innan Fjällgatan och gjort den genomgående. Ni vet, som man gör för att prioritera cykeltrafiken…

Kanske känner ni till området Tegelbacken – Vasagatan? En minst sagt dålig plats för cykel- och gångtrafik. Men det är en fis i rymden jämfört med hur förhållandena kommer att bli på denna plats. Det är ett så uselt hantverk att jag blir mörkrädd. Och detta trots att alla fakta och grundförutsättningar finns – inget är så att säga okänt. Trots det hamnar vi i en lösning som tydligt visar hur lågt prioriterad cykeltrafiken är i Nya Slussen. Trots alla fina ord och strydokument som hyllar cykeln. På Stockholms, ja hela landets, största cykelknutpunkt väger dessa ord och dokument mycket lätt när det väl gäller.

Istället kommer vi från ansvariga få höra att ”de är inte riktigt klara än, har inte börjat detaljprojektera ännu”, det är en ”väl avvägd kompromiss” och att de gjort en ”samlad bedömning”. En ”kompromiss” som sätter biltrafiken framför cykeltrafiken – för ”trafikanalysen” som projektet låtit genomföra visar ju just detta – cykellösningen är bra för biltrafiken. Att cykellösningen också ska vara bra för cykeltrafiken är uppenbarligen en oviktig detalj. Men vi kan i varje fall läsa i Exploateringskontorets PM Trafiklösning för Hornsgatan och Katarinavägen i Slussen hur de ska få denna lösning att fungera. Här är Exploateringskontorets recept på framgångsrik och välfungerande cykelinfrastruktur:

  • Cykelsymboler på cykelbanan
  • Övergångsställen över cykelbanan på strategiska platser
  • ”Ramble strips (sic!)” för hastighetsdämpning inför övergångsställen
  • Rödmålad cykelbana vid korsningspunkter
  • Räcke utmed busshållplatsen
  • Nivåskillnad (kantsten 4-6 cm) mellan cykelbana och gångytor
  • Skyltning av cykelbanan
Någon mer än jag som tvivlar på att detta kommer innebära en bra och trygg funktion för cyklister och gående? Som sagt, detta är alltså endast en av två revideringar som kommer att ske vad gäller cykeltrafik på Nya Slussen. De övriga bristerna jag tagit upp i tidigare inlägg (se relaterade inlägg nedan) förblir som de är. Och de är tyvärr många och innehåller stora brister.
Så vad bör staden göra istället för denna usla lösning på Katarinavägen och övriga dåliga cykellösningar i Nya Slussen? Det tänker jag återkomma till. Jag återkommer även med synpunkter på den ändrade cykellösningen på Hornsgatan. 


Relaterade inlägg:

Antal kommentarer: 24

Calle

Man blir mörkrädd. Vad säger ansvarig minister? Att leverera en undermålig lösning kan inte vara OK men har han vetskap om detta?
Det vore intressant att sprida detta i någon cykelstad i utlandet för att få kommentarer och strålkastarljus på frågan.


Calle

Man blir mörkrädd. Vad säger ansvarig minister? Att leverera en undermålig lösning kan inte vara OK men har han vetskap om detta?
Det vore intressant att sprida detta i någon cykelstad i utlandet för att få kommentarer och strålkastarljus på frågan.


Ingrid

En ny och förtätad variant av Kanalvägen?


Ingrid

En ny och förtätad variant av Kanalvägen?


Pelle

Tack för att du lyfter fram detta. Märkligt att detta sker 2017. Cyklade förbi ovan nämnda sträcka igår och möttes då av två utstationerade personer i gul västar som stod och sa ”Cykla försiktigt!”, till alla som kom med cykel till Södermalmstorg. En varje ände. Kanske dessa blir permanenta, det är ju ett sätt att skapa arbetstillfällen. Dessa uppmaningar är kompletterade med orangea skyltar som berättar att all cykling sker på de gåendes villkor….


Pelle

Tack för att du lyfter fram detta. Märkligt att detta sker 2017. Cyklade förbi ovan nämnda sträcka igår och möttes då av två utstationerade personer i gul västar som stod och sa ”Cykla försiktigt!”, till alla som kom med cykel till Södermalmstorg. En varje ände. Kanske dessa blir permanenta, det är ju ett sätt att skapa arbetstillfällen. Dessa uppmaningar är kompletterade med orangea skyltar som berättar att all cykling sker på de gåendes villkor….


Krister Isaksson

Ingrid, bägge platserna ansvarar ju Exploateringskontoret för så det är ju inte förvånande att samma höga standard vad gäller uselt hantverk finns på bägge platser.


Krister Isaksson

Ingrid, bägge platserna ansvarar ju Exploateringskontoret för så det är ju inte förvånande att samma höga standard vad gäller uselt hantverk finns på bägge platser.


Krister Isaksson

Pelle, ja det är märkligt och samtidigt oroväckande att detta fortfarande sker 2017. Då projektet redan fått en andra chans, och gjort om en tidigare dålig lösning till en fortfarande dålig lösning! Vad är det som de inte klarar av och hur många chanser ska de få på sig? Uppenbart är att de både saknar vilja och kompetens.


Krister Isaksson

Pelle, ja det är märkligt och samtidigt oroväckande att detta fortfarande sker 2017. Då projektet redan fått en andra chans, och gjort om en tidigare dålig lösning till en fortfarande dålig lösning! Vad är det som de inte klarar av och hur många chanser ska de få på sig? Uppenbart är att de både saknar vilja och kompetens.


Mia

Jag undrar, de som planerat och ritat detta, var hämtar de sin kunskap och erfarenhet från? Finns denna typ av lösning på andra platser? Har de i så fall cyklat där och tagit del av den? Sett att det verkligen fungerar. Din genomgång visar ju tvärtom, ett skräckexempel på hur man INTE ska göra. Så hur kan då inblandade komma fram till denna lösning och att den ev. skulle kunna fungera? Kan inte annat än dra slutsatsen att de inte begriper bättre, de saknar grundläggande kompetens och uppenbart inser de inte det själva.


Mia

Jag undrar, de som planerat och ritat detta, var hämtar de sin kunskap och erfarenhet från? Finns denna typ av lösning på andra platser? Har de i så fall cyklat där och tagit del av den? Sett att det verkligen fungerar. Din genomgång visar ju tvärtom, ett skräckexempel på hur man INTE ska göra. Så hur kan då inblandade komma fram till denna lösning och att den ev. skulle kunna fungera? Kan inte annat än dra slutsatsen att de inte begriper bättre, de saknar grundläggande kompetens och uppenbart inser de inte det själva.


Joakim von Scheele

Tack för att du orkar titta på detta med kompetenta ögon! När jag läser det blir jag först upprörd, sedan resignerad och tänker ”Jaja, det är väl bara att göra som vanligt, och cykla i körbanan. Hoppas den blir smidig att använda för cyklister”. Själv är jag inte lika erfaren så jag är inte säker, men körbanan ser jättebra ut för cyklister. En lite väl skarp högersväng när man ska ned mot Skeppsbron, där måste man antagligen ta ut svängen ordentligt och markera tydligt för bakomvarande bilar att ”nu är hela körfältet mitt”.


Krister Isaksson

Mia, har försökt finna en liknande plats/utformning men misslyckats (men det kan nog finnas), Tur är väl det att det inte dräller av dem, det är ju en som sagt en usel lösning. Ja det är minst sagt förvånande att man presenterar denna lösning, hade större förväntningar och förhoppningar på att inblandade skulle förmå att få till en bättre lösning. Men där fick jag fel…


Krister Isaksson

Joakim, tack! Ja det finns en uppenbar risk att en hel del kommer cykla i körbanorna då cykellösningarna på många platser i Nya Slussen är dåligt utformade och otillräckligt dimensionerade. Se bara hur alla signalmagasin är utformade, får inte plats många cyklister i dem samt deras geometriska utformning är knappt gjorda för att cykla i. Kommer inte över många cyklister per omlopp i dem. Vilket kommer innebära att man cyklar i körbanan, för där finns grundläggande funktioner som kapacitet och framkomlighet.


Joakim

Normal fungerande cyklister kommer cykla i körbanan med övrig trafik. Det kommer jag göra


Emil

Cyklar alltid i körbanan när framkomligheten och kanske framför allt tydligheten är större där; det ser ut som att jag kommer göra så även över nya Slussen.


Kalle

Ännu en som till 90% väljer körbanan! Cykelvägar är oftast direkt livsfarliga även för den som har hydrauliska skivbromsar…


Jan Ohlin

Tack! Tydligare kan det inte sägas. Svidande kritik av Slussenprojektet. Du har samma förvåning som de som kämpat med denna fråga sedan 2010. Hur kan det bli så här? Det kan man verkligen undra. I synnerhet eftersom staden kände till problemen tidigt. ”Vi har gjort simuleringar, på uppdrag från Trafikkontoret, med alla trafikslag inlagda” förklarade en konsult på Sweco för mig 2011. Fick vi se dem då? Nej, blev svaret. Ingen fick se dem. De lämnades aldrig ut, trots upprepad framställan och överklaganden till Kammarrätten. ”Vi har aldrig beställt dem”, sade staden inför domstolen, en tvärvändning som funkade. ”Om staden säger att de inte har simuleringarna kan de inte lämnas ut”, slog Kammarrrätten fast. Case closed. Vilka förlorade? Det gjorde vi, alla medborgare som känner sig lurade idag. Trafiksimuleringarna, som enligt uppgift visade massiva trafikstockningar begravdes i konsultens källare. Staden äger materialet, men tar inte hem det, för då kan någon begära ut det, och se att problemen var kända redan från start.


felix reychman

Jag bara gråter. Jag passerar slussen varje dag på väg till jobbet. Jag kommer att få dårspel och till slut göra en Falling Down och gå bärsäk för att komma hem från jobbet.


Krister Isaksson

Felix, förstår dig. Många som det inte innebär en alltför lång omväg kommer sannolikt cykla omvägen för att undvika vissa delar av Nya Slussen vid vissa tidpunkter. För det kommer inte bli särskilt bra…


Lennart Bensryd

Jag är tacksam för att jag inte behöver cykla där när det blir färdigt. Dels kommer jag att vara för gammal, dels bor jag i cykelstaden Lund (som inte heller prioriterar cykeltrafiken).
Lennart


Anonym

Tur att man inte är stockholmare… Jag skulle vilja veta vilka som är ansvariga för förslagen. Kan du hänga ut dem Krister?


Krister Isaksson

anonym, nej jag jobbar inte på det sättet. Allra minst när någon ”anonym” ber om det.



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*