Idiotin vet inga gränser
Blogg

Idiotin vet inga gränser


Man är medveten om att pollaren inte är bra – att den utgör en fara för trafikanterna. Redan där har det så att säga gått helt fel. Varför göra en åtgärd som utgör en väldokumenterad fara för trafikanterna?

 

Men nu har man alltså gjort det.

Då i sin förvirring och totala okunskap försöker man göra något åt faran pollaren utgör. Genom att införa ytterligare faror! Aktivt försöker man alltså se till att det blir fler – inte färre – olyckor. Onekligen en ny tolkning av nollvisionen.

 

Detta är alltså utfört av så kallade ”yrkesmän”. Det är ju minst sagt häpnadsväckande.

Vanligaste cykelolyckan? En singelolycka. Ofta på grund av usel och farligt utformad cykelinfrastruktur visar studier från VTI. Vem kunde tro det…

 

Foton: Anders Norén

 

Relaterade inlägg:

 

Jag hänger även på Twitter och Instagram


Årets andra nummer är här!

I detta nummer har vi:

  • Åkt till Gran Canaria, igen!
  • Besökt Sveriges första studio för e-cycling
  • Snackat träning med Johan Hasselmark
  • Gjort en lång intervju med Lachlan Morton om hans alt-tour projekt

Ute nu!

Bli prenumerant
Antal kommentarer: 1

Anders J

Verkligen dumt. Pollaren är åtminstone hyfsat synlig…



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Så tvättar jag mina cyklar
Blogg

Så tvättar jag mina cyklar


Vår, värme och rensopade cykelbanor i Stockholm. Nu är det dags att ge cyklarna lite extra omsorg och kärlek. I min familj har vi många cyklar så det tar en stund att tvätta dem. Jag tänkte dela med mig hur jag gör när jag ”stortvättar” familjens cyklar.

Ett generellt tips vid cykeltvätt: undvik att tvätta i starkt solsken om du kan. Medlen du använder torkar in snabbt i solen och det kan bli besvärligt att få bort dem eller att det blir fula torkfläckar på cykeln. Kan du inte undvika solen försök då att vara lite snabbare samt spola cykeln med vatten oftare.

1, Jag använder en högtryckstvätt när jag tvättar cyklarna. I vissa cykelkretsar är det tabu att använda en högtryckstvätt vid cykeltvätt – det förstör cykeln menar en del. Jag har gjort det i över 30 år nu och aldrig haft några problem. Kanske beror det på hur man använder högtrycket tänker jag? Jag kan förstå att det kan bli problem – om man har högsta trycket, står nära och riktar en smal och stark vattenstråle mot vevlager, nav och så vidare.

 

Nu använder jag inte högtrycket på det sättet. Jag har en högtryckstvätt där jag kan reglera trycket – trycket ställer jag då ner vid cykeltvätt. Vidare har jag ett pistolhandtag som jag kan ha olika munstycken på, och vid cykeltvätt har jag ett munstycke som har en stor spridning på vattenstrålen. Sen håller jag aldrig vattenstrålen stilla eller nära cykeln, jag låter den hela tiden svepa över cykeln. Rengöringseffekten är så mycket bättre än med en vanlig trädgårdsslang. Och det går åt mindre mängd vatten.

2, Jag använder en mängd olika redskap och medel vid stortvättarna. Det är avfettning, tvättmedel/schampo, penslar och borstar, tvätthandskar, microfiberdukar med mera. Ett tips är att inte blanda redskapen du använder för ramen/hjulen respektive drivlinan – drivlinan är ofta smutsigare och du vill inte sprida smutsen vidare till ram och hjulen. Har du fälgbromsar kan det även då vara fördel att ha särskilda redskap till fälgarna då de ofta är smutsigare.

 

3, Cykeln placerar jag i ett mekställ och är det snabbkoppling på hjulen så tar jag alltid bort hjulen. Det blir så mycket enklare att rengöra cykeln och hjulen om de är borta från ramen. Sitter hjulen med muttrar så tar jag bara bort dem om cykeln är väldigt smutsig, annars får de sitta kvar. Jag använder en kedjehållare att spänna upp kedjan med så den inte ligger och skrapar på ramen. Hållaren gör också att jag enkelt kan snurra på vevarmarna och rengöra bättre.

 

4, Vid stortvätt börjar jag alltid med avfettning på de ställen som behöver det. Jag föredrar att använda medlet på torr cykel, alltså inte spola av cykeln innan. Tycker medlet tar bättre på torr cykel. Endast om cykeln är lerig och grisig börjar jag med en avspolning. När avfettningen verkat i några minuter spolar jag av cykeln och hjulen.

5, Sen är det dags att schamponera cykeln och hjulen. Jag börjar med att spraya på tvättmedlet och sedan har jag en hink med varmt vatten och tvättmedel. Här använder jag en tvätthandske i microfiber för att shamponera in cykeln och hjulen. Handsken är som en fingervante vilket gör att det är enkelt att forma handen efter cykeln och hjulen och att komma åt. Vid finliret använder jag penslar för att komma åt överallt och få bort smutsen. Ett tips är att använda en gummisnodd för att snabbt och enkelt göra borsten på penseln styvare när så behövs.

 

 

6, Sen spolar jag av cykeln med högtrycket. Därefter torkar jag cykeln med en mjuk och fluffig microfiberduk. Ibland har jag tillgång till tryckluft och det är suveränt att blåsa av cykeln och dess delar med.

7, Nu är det dags att ta hand om kedjan och andra rörliga delar. Sedan fler år tillbaka använder jag kedjevax eller så kallad dry lube till kedja och komponenter. Dessa drar åt sig ett minimum av skit och underlättar därmed renhållningen mycket. Baksidan är att man får smörja lite oftare.

8, Nu kommer det riktigt roliga i tvättprocessen: Bike Shine! Ett medel som jag lägger på ramen för att göra den blank och fin. Medlet gör även att smutsen inte fastnar så lätt, och den smuts som fastnar lossnar lättare vid nästa tvätt. Har man som jag också cyklar med matt lack rekommenderar jag inte detta medel, då försvinner lite av effekten med den matta lacken. Men är man då en tvättnörd som jag så har man självklart letat upp ett motsvarande medel för matta lacker – utan att göra dem blanka!

 

Och gör nu inte som jag gjorde första gången jag använde dessa medel: spraya direkt på cykeln! Du vill inte få detta medel på ytor där du behöver friktion, till exempel styret, bromshandtagen, fälgarna (om fälgbromsar), sadeln och så vidare. Det blir nämligen väldigt halt! Det är bättre att spraya medlet i en microfiberduk och sedan lägga på medlet där du vill ha det – då eliminerar du risken för överspray. Och det går åt mindre mängd medel.

Nu är mina cyklar klara att rulla ut i solskenet och den härliga vårvärmen. Hoppas ni har solglasögon på er om vi möts – för här blänker och skiner det!

 

Jag hänger även på Twitter och Instagram

 

 


Antal kommentarer: 1

Per Larsson

För mig liknar det dina tvätt rutiner. Bike shine var nytt för mig, tack för tipset och tipsen med fluffig microduk.



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Led cykeln – hur gör du?
Blogg

Led cykeln – hur gör du?


Det blir mer och mer vanligt att vi som cyklar möts av skyltar där vi uppmanas kliva av och leda cykeln vid vägarbeten. Som en löpeld sprids detta bland entreprenörer och väghållare landet runt. Åtgärden har inget som helst stöd i forskning och studier av cykelolyckor vid vägarbeten. Men ändå gödslas det med dessa skyltar.


Brett, bra sikt, jämt och fint underlag – kliv av och led cykeln. Om man vill få respekt och efterlevnad så är nog detta inte ett lysande exempel på hur man ska göra… Fota: Christian Delén


Cykelbanan är lite smal – vilket ju är mycket vanligt även på cykelbanor där inget arbete pågår. Men här ska man då kliva av och leda cykeln – varför då? Foto: Ulf Eriksson

 

Så jag blev nyfiken på hur vi som cyklar agerar när vi kommer till dessa skyltar. Jag vet hur jag gör – men hur gör andra? Det är mycket ovanligt att jag kliver av och leder cykeln. Det jag gör är att jag sänker hastigheten, är mer observant och visar extra hänsyn till min omgivning.

Sett till de svar jag fick på Twitter och Instagram när jag ställde frågan hur andra gör vid dessa skyltar så verkar det vara mycket ovanligt att man kliver av och leder cykeln. De flesta svarade att de cyklar förbi platsen, med lägre hastighet och större försiktighet:

”Cyklar med anpassad fart i första hand, undviker stället i andra hand, men att jag leder cykeln känns sällan som den lämpligaste lösningen – jag tar bara upp mer plats då.”

”Jag cyklar, tar det lite lugnare för att det kan vara lite stökigt. Den enda gången jag leder cykeln är när underlaget är för dåligt för att cykla.”

”Cyklar på, med extra uppmärksamhet”

”Cyklar. Tänker att jag tar mer plats om jag går bredvid cykeln så om det är trångt är det mer praktiskt att cykla.”

”Klart att jag anpassar farten efter omständigheterna, dvs. saktar ner. Men kliver av det gör jag inte.”

”Cyklar förbi den, anpassar farten om det är en massa fotgängare, alternativt cyklar jag ut på bilvägbanan.”

”Felanmäler till kommunen. Cyklar på.”

”Jag cyklar precis som vanligt. Alltså lugnt och visar hänsyn.”

”Cyklar vidare enligt omständigheterna, långsamt om så behövs, och skulle det vara tjockt med folk hoppar jag väl av, men det är det sällan där jag sett såna här. Går det väljer jag körbanan istället om sådan finns och det verkar bättre.”

”Rullar långsamt förbi. Min tanke är ex att man ju får cykla lugnt på gågator samt att det inte är skyltat gångväg.”

”Styr ut i, den nästan alltid öppna och hinderfria, körbanan bredvid och cyklar förbi.”

 

Nu är ju detta ingen vetenskaplig studie, mycket långt ifrån att ens kalla det studie, så svaren får ju tas med en nypa salt. Men ändå intressant att se att väldigt få svarade att de kliver av cykeln.

Ett svar stack ut och Björn slår huvudet på spiken vad detta egentligen handlar om: allas rätt att komma fram på ett funktionellt och säkert sätt. Detta verkar entreprenörer och väghållare ”glömma” bort många gånger. De kör istället den enkla och billiga lösningen – för dem.

 

Så hur gör du när du cyklar och kommer i kontakt med dessa skyltar och uppmaningar? Skriv gärna en kommentar nedan och berätta.

 

Relaterade inlägg:

 

Jag hänger även på Twitter och Instagram

Toppbild: Jon Jogensjö


Antal kommentarer: 5

Eric Druid

Cyklar på med lite lägre fart, högre uppmärksamhet och ökad irritation – lite som vid vilket vägarbete som helst… förutom irritationen då.


Stefan

Hej Krister!
Sitter och granskar och godkänner avstängnignar och kan bara bekräfta att denna skyltning började dyka upp och sedan spred sig till fler avstängingar. Det handlade då framförallt om smalare passager förbi arbeten. I början så reflekterade vi (jag) inte så mycket över det utan tyckte att ”det är väl bra” och ”det är ju inget styrande utan mer en uppmaning”. När det sedan blev så på fler och fler platser och nästan blev en universallösning så reagerade vi och funderade lite mer på det. Naturligtvis är känslan att blir det säkrare och tryggare om du kliver av och långsamt leder cykeln förbi, men det vi insåg var att vi tappar fri bredd på en plats där bredden redan är ett problem (det är ju lite därför de vill skylta så) vilket istället ställer till det med framkomligheten och därmed även säkerheten. Sedan dess så har vi sagt nej till detta otyg.


Björn

När får vi se skylten ”kliv ur bilen och skjut på den förbi vägarbetet”?


Uffe

De få gånger jag cyklar förbi ett liknande scenario fortsätter jag, om yttre omständigheter tillåter det, med samma fart som innan. Och anledningen är enkel: om bygget inte skyltar för en allmän fartgräns under 30km/h (dvs det skall gälla även motorfordon!) ser jag ingen anledning att själv hålla mig under den gränsen när jag cyklar. Även om jag lagt på mig en del, så väger jag och min cykel långt mindre än de allra flesta motorfordon, och har dessutom lägre högsta fart (jag orkar helt enkelt inte hålla 30+ km/h längre), så om det är säkert för bilar att susa förbi i tex 50 km/h ser jag ingen anledning för mig att sänka farten.

Det är egentligen bara min egen säkerhet, och yttre omständigheter, som skulle få mig att sänka farten. Och med yttre omständigheter menar jag tex:
– cykelbanan är för trång för att jag skall vilja hålla ”full” fart
– jag möter (minst) en cyklist på en smal cykelbana
– cykelbanan är dragen så att jag måste hålla ner farten i kurvorna för att inte välta
– cykelbanan är för ojämn för att hålla ”full” fart
Och så vidare.

I övrigt håller jag med Björn ovan, när kommer skyltarna som meddelar bilisterna att de måste stanna motorn i bilen och putta bilen förbi arbetsplatsen? När det gäller motorfordon finns det en uppsjö regler som skall följas vad gäller skyltning och avspärrningar och så vidare, men för cyklar (även på mycket välanvända pendlingsstråk) verkar det vara upp till den person som skyltar att bestämma hur det skall skyltas.


Katarina

Första gången jag såg skylten var den placerad på en cykelbana bredvid en väg som var väldigt sparsamt trafikerad och vägarbetet sträckte sig 5-600 m framåt. Helt orimligt att hoppa av och gå! Lat entreprenör tänkte jag och cyklade vidare på den ändå relativt breda cykelbanan.
Samma cykelbana fick senare även gupp eftersom det vid en infart passerade lastbilar. Cykelvägen låg vid kusten och var ofta utsatt för både regn och motvind, snacka om onödiga gupp.



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Trafikverket har lekstuga med cykelvägen
Blogg

Trafikverket har lekstuga med cykelvägen


Det byggs en ny Skurubro i Stockholm. Den gamla Skurubron som blir kvar ska då rustas upp. Den regionala cykelvägen som går på den gamla bron ska bli bättre. Och mitt uppe på bron vill arkitekterna skapa en  ”social infrastruktur” – ”ett vardagsrum för Nackaborna” – på cykelvägen.

Det cyklar uppenbarligen inga andra än Nackabor på bron enligt Trafikverket. Fast det gör det ju men detta visar med all tydlighet hur Trafikverket ser på cykling – det är en lokal företeelse, där det är helt ok att ha inslag av lekstuga. Restid, framkomlighet, trygghet, förutsägbarhet, säkerhet och ett bekvämt resande är underordnat då – man lullar ju bara omkring på sin korta lilla cykeltur.

I det sammanhanget kan det ju vara värt att påminna om att detta är en regional cykelväg, utpekad i den regionala cykelplanen. Alltså inte vilken liten förbindelse och bro som helst, utan det är den enda vägen till/från Stockholm för de som bor på den östra sidan, det vill säga Nacka, Värmdö, Gustavsberg, Ingarö. Eller för dem som kommer västerifrån och vill ut till skärgårdskommunerna. Det är alltså inte någon liten flanörcykelväg vi talar om.

När detta vardagsrum ska skapas så händer det något med cykelvägen – det blir svängfest. Och inte bara en svängfest, cykelvägens bred halveras på sträckan med ”social infrastruktur” – från 4,2 meter till cirka halva den bredden – fyra fält för cykling blir helt plötsligt två. På ett prioriterat regionalt cykelstråk. På krönet av bron. Där hastighetskillnaderna mellan cyklisterna är som störst och så även behovet av att kunna cykla om varandra på ett säkert och tryggt sätt. Men där blir det nu i stället ett ”vardagsrum”.


Oj! Ett ”vardagsrum” ska skapas – fyra körfält för cykel blir helt plötsligt två, med svängfest som följd.


Fyra fält för cykel blir helt plötsligt två på krönet av bron – där vardagsrummet skapas på bekostnad av cykelvägen. Ett vardagsrum med cykelparkering. En parkering som du når från det enda kvarvarande cykelfältet – så de bakom dig får snällt vänta in:

Någon ”social infrastruktur” har inte genomförts på körbanorna. Där är det rakt, tryggt, framkomligt, säkert, funktionellt och förutsägbart – ingen svängfest eller kraftiga avsmalningar i sikte. Så att det ska vara bekvämt, enkelt, tryggt och attraktivt – att köra bil. Det är fascinerande detta – körbanorna är heliga, dessa får arkitekterna inte röra. Vi ser ju inte exempel på motsvarande lösningar för biltrafiken vid Trafikverkets rastplatser – att fyra körfält helt plötsligt bara blir två eller att två körfält kraftigt smalnas av. Tvärtom så är det ju som så att det vanligtvis blir fler körfält vid dessa platser – detta i form av av- och påfarter till rastplatserna. Allt för att inte störa den genomgående trafiken – det ska flyta på, det ska vara god framkomlighet, tryggt och säkert. Men inte här, här ska du i stället stanna i det enda kvarvarande fältet och därifrån ta dig till cykelparkeringen.

När det gäller cykelvägar så är det mer eller mindre fritt fram för arkitekterna att ha lekstuga – det ska ju skapas ”social infrastruktur”. Ett ”vardagsrum” – mitt på en vindpinad bro och i allra högsta grad en kraftigt bullerstörd miljö. Och det fanns uppenbarligen inget annat för sätt för inblandade att åstadkomma detta ”vardagsrum” på – annat än att förstöra cykelvägen. Denna avsmalning av cykelvägen blir ännu märkligare när vi läser Trafikverkets egna ord från Gestaltningsprogrammet:

”Den breda cykelvägen ger säkrare trafikmiljö för gång- och cykeltrafikanter vilket behövs på grund av den branta backen och det ökande antalet cyklar.”

Säker trafikmiljö och plats för ökat antal cyklande får alltså stå tillbaka för ”social infrastruktur”. Trots att verket självt säger att bredden på cykelvägen behövs.

Är jag då motståndare till ”social infrastruktur”? Nej självklart inte. Jag anser dock att den kan utföras med bättre fingertoppskänsla vad gäller konsekvenserna för cykeltrafiken. Men för att åstadkomma detta krävs ju att man bemannar projekten med rätt kompetens. Och respekterar trafikslaget cykel och dess roll i trafiksystemet.

Avslutningsvis så får vi hoppas att man klarar av att vinterväghålla gång- och cykelvägen på den nyupprustade bron. Det brukar nämligen vara lite si o så med den saken. Vanligtvis läggas snö från körbanorna på gång- och cykelvägen – och sen blir snömassorna liggande där i massor av dagar. Samordning är nämligen en mycket svår sak för en del väghållare. Om man sen klarar av att snöröja det framtida vardagsrummet, dess sittplatser och cykelparkeringen är ju också en intressant fråga. Kanske kommer man bara besöka platsen på sommarhalvåret…


Skurubrons snödepå. Varje vinter samma sak – snömassorna från körbanorna vräks upp på gång- och cykelbanan. Och blir sen liggande där. Undra hur det blir med ”vardagsrummet”?

 

Relaterade inlägg:

Jag hänger även på Twitter och Instagram


Antal kommentarer: 1

Harald Carlson

Trafikverket gillar inte cyklar Finnes flera exempel.Väg 1900,gamla E20 Bälinge Vårgårda,var först tängt som cykelväg.Har istället blivit ”en säker bilväg.sedan vägrenerna schacktas bort”.Troligtvis för många Byrokrater som inte är ute i verkligheten!



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Så låser jag mina cyklar
Blogg

Så låser jag mina cyklar


För ett tag sedan kunde vi läsa i Mitti Stockholm att det finns en pandemieffekt vad gäller cykelstölder. Bara på Kungsholmen i Stockholm fördubblades nästan antalet cykelstölder:

 

Då och då får jag frågan hur jag låser mina cyklar. Så nu tänkte jag att jag skulle dela med mig av mina tips på hur jag låser mina cyklar. Det är självklart ingen garanti för skydd mot cykelstöld men som tur är har jag inte blivit av med någon cykel på bra många år nu. Så kanske spelar det en liten roll hur man agerar och låser sin cykel. Så här följer några tips:

1, låset

Jag använder mig av ett så kallat vikbart lås som är SSF-godkänt. Ett lås som kan vikas ihop och fällas ut. På så sätt tar det liten plats när det inte används. Och låset kan formas lite olika beroende på typ av cykel och vad som jag låser fast cykeln i. Föredrar ett sådant här lås framför exempelvis ett bygellås som jag inte tycker är lika flexibelt.

 

Låset består av ett antal härdade stållänkar, 6 millimeter tjocka, och dessa har en gummibeläggning på sidan för att skydda cykelramen. Helt utvecklat är låset cirka 90 centimeter långt. Just gummiskyddet gillar jag skarpt då jag är lite nojig med finishen på några av mina cyklar.

Till låset följer ett fäste där låset kan förvaras i. Fästet kan monteras på ramen, till exempel i fästena för flaskstället. Det följer även med andra fästanordningar om man vill placera det på annan plats. Själv har jag detta fäste löst då jag använder låset på olika cyklar och vill enkelt kunna ta med mig det i till exempel ryggsäcken.

 

Som åretruntcyklist uppskattar jag mycket en liten detalj på låset: det finns en liten lucka som kan stänga för låscylindern. På så sätt slipper jag få snö och is i låset, och slipper svära över att inte kunna låsa upp det.

 

2, lås fast cykeln i något

Att låsa fast cykeln – ram och bakhjul –  i cykelstället, en stolpe eller något annat som är väl förankrat i marken är viktigt. Annars är det ju bara för tjuven att lyfta cykeln och gå i väg. Det gäller att göra det kämpigt för dem som inte kan hålla sina fingrar i styr. När man kommer till de mer eller mindre värdelösa framhjulsställen får man vara lite kreativ och placera cykeln så det går att låsa fast ramen – till exempel på baksidan av stället:

 

3, platsen

Jag försöker alltid parkera på platser där det rör sig mycket människor, platser som är väl upplysta och med liv och rörelse. Undviker mörka och ödsliga platser om möjligt.

4, extra lås

Använder jag en cykel med snabbkoppling för hjulen har jag ofta ett extra lås, kedja eller vajer. På så sätt kan jag låsa fast även framhjulet i antingen ramen eller något annat fast föremål. Det går ju också att lossa framhjulet och låsa ihop det med bakhjul och ram – men det tycker jag är för bökigt framför att ha ett extra lås. Använder jag lastcykeln har jag ofta tre lås – ett lås att förankra cykeln i något, två lås för att låsa fast hjulen i ramen.

 

 

Relaterade länkar:


Antal kommentarer: 1

Björn

Tyvärr har jag fått sluta cykla till mitt resecentrum. Efter att tidigare ha blivit av med reflexer, lampor, pumpar och sadelväska har det nu eskalerat till att bli av med vitala delar. Jag har låst cykeln med två bra lås, men vad hjälper det när de ondskefulla vandalerna tar med sig verktyg och skruvar isär cykeln och plockar delar? Inte nog med att det blir dyrt, det går idag inte att få tag på de delar som behövs för att ersätta det som stulits.
Nu får jag kliva upp en halv timme tidigare och gå till bussen.



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

När tänker du?
Blogg

När tänker du?


Tid att tänka efter, en stund för sig själv. Det gör jag framförallt när jag cyklar. Det är många gånger stunder då jag är helt själv och har tid. Tid för vad jag vill. Och då kommer tankarna. Där på sadeln jag kan bearbeta allt möjligt. Eller bara låta bli och fokusera på cyklingen. Det är jag som väljer. Och det är ytterligare en sak som gör cyklingen så härlig.

När tänker du?

 

Tack Sara B för inspiration!



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*