Johan Mölleborn

bigmollo@hotmail.com

Hjälp! Vad har jag mellan benen egentligen?
Blogg

Rumpor, alltid dessa rumpor. Om det är något cyklister är fixerade vid förutom cyklar, forta hjul, däckstryck, styren, snabba glasögon, kläder, skor, cykelresor, FTP, kaffe, punkteringar, regn, motvind eller strumplängd så är det rumpor. Och helt osökt så tänkte jag skriva om sadlar.

Innan man börjar titta på ny sadel så kan man tänka på det en gammal chef sa till mig. ”Om man pekar finger mot någon annan så finns det alltid tre fingrar som pekar tillbaka på en själv”. Det finns oftast fler faktorer som spelar in än själva sadeln om man får problem med skav eller domningar. Även om man har världens bästa sadel så spelar det ingen roll om den är felvinklad eller om man sitter fel på cykeln. Här får man testa sig fram, millimeter för millimeter. Det kan vara byxorna som inte passar. För tunn eller för tjock padding, fel form på paddingen eller fel storlek på byxorna. Eller så kanske det är fel storlek på cykeln. Du kanske har fel reach så du sitter för framåtlutad eller för upprätt för din rumpas bästa. Eller så kanske du är för stel så du vinklar bäckenet fel. Om man är osäker på om man sitter rätt så ska man göra en riktig bikefit.

Nu är jag en sån där som litar på min egen förmåga. På gott och ont kan man säga. Även om jag har gått på några nitar så gillar jag att ta reda på vad som händer om man gör det ena eller det andra. Tyvärr kommer såna lärdomar till ett rätt högt pris ibland. För nån dag sen satt jag och kollade på en youtube-film om sadlar och bikefitting. Där tog de bland annat upp pedalklossarnas position och att en felaktig sadel kan öka trycket på fötterna och hälsenorna. Då plingade det till i huvudet på mig och jag tänkte genast på London-Edinburgh-London 2009. Med en kolfibersadel på 100 gram som var hård som en stekpanna. Jag fick såklart svinont i häcken och belastade då fötterna mer för att lätta på tyngden mot sadeln. Helt otippat så gjorde jag sönder hälsenorna så jag fortfarande har problem med dom.

Vilken jäkla inledning! Vad ska han skriva om egentligen gubbjäveln, tänker ni. Jo jag tänkte skriva om sadlar och att jakten efter den perfekta sadeln aldrig tar slut. Jag har oftast inga större problem med skav och domningar men man vill ju alltid optimera. Framförallt nu på vintern. När man faktiskt har möjlighet att sitta inomhus och testa vinklar och lägen på den sadeln man har. Det är oftast när man sitter inne (eller när man cyklar långt) som man märker att man domnar eller får ont eftersom man sitter mer still än när man är ute och kan ställa sig upp och vara mer aktiv på cykeln.

Jag vet inte hur många sadlar jag testat under åren. Många riktigt jäkla dåliga. Mitt värsta sadelminne är Selle Italia Turbo som jag monterade dagen innan Stockholm-Göteborg. Det var mitt första långlopp. Herrejösses vad ont i häcken jag hade. För det första var det dittils min absolut längsta runda och till råga på allt så passade inte sadeln mig alls. Jag minns att jag grät bitvis på slutet. Några år senare hittade jag Fizik Aliante som jag körde flera långa lopp på utan några större konstigheter, men jag fick alltid skav och ont på slutet av loppen. Dessutom tog de slut lite för snabbt. De var oftast slutkörda efter två säsonger.

För fem år sen tog jag klivet in i vuxenvärlden och köpte en Gilles Berthoud lädersadel. Men jösses vilken sadel. Det tog några hundra mil innan den var inkörd men sen var den som att sitta på en prinsesstårta. Vilken känsla. Jag tror jag köpte den 2014 och på PBP 2015 kommer jag ihåg att jag inte ens fick ont i häcken. Den var alltid varit riktigt bra, år efter år. Det är nu de mörka molnen rullar in. I höstas när jag spände fast cykeln på Zwiftmaskinen så fick jag helt plötsligt problem med domningar. Visst, man sitter ju mer still när man cyklar inomhus och framförallt när man ligger i tempobågar för det mesta så blir trycket helt annorlunda mot när man cyklar ute. Men ändå, det har aldrig varit ett problem tidigare så nu kickade min OCD igång ordentligt hos mig och sadelfrågan blev prio ett igen.

På några veckor har jag hunnit testa av ett gäng sadlar. Både gamla och nya. De flesta gamla kunde jag avfärda direkt. Oftast för att de var jäkligt gamla och hade gjort sitt. Jag köpte en Brooks Cambium B17 som jag hade läst mycket bra om. Den hade varit perfekt om den inte hade varit aningens för stor. B15 hade nog varit bättre. Innan jag sålde den på Happys köp och sälj så beställde jag en Pro Stealth som jag hade sett en del om på Youtube. Den är en sån där utskuren sadel som ska vara bra för just domningar. Både Specialized och Selle Italia har liknande modeller.

Efter en del trixande med sadelvinkeln så tycks den funka riktigt bra. Inga problem med domningar eller liknande och den verkar funka riktigt bra just när jag ligger i tempobågen. Däremot vet jag inte hur den kommer kännas efter ett dygn ute på vägarna. Jag får väl helt enkelt testa. Men tills dess vet jag iallafall att jag har en sadel som kommer funka toppen för mig inomhus i vinter. När sommaren kommer så får jag se om jag blir tvungen att fram den gamla fransmannen igen. Varför ändra något som kanske var rätt bra från början?

Anledningen till att jag håller på och ältar och grubblar så här är nog att jag längtar så till sommaren och att hoppa in i alla äventyr som väntar. Nu när man inte heller kan fuska fram lite konstgjord sommar på Canarias eller Mallorca så blir väntan ännu längre. Hur gör ni för att klara av vintern och längtan till sommaren?

/Johan

Nytt nummer ute i butik nu!

I detta nummer har vi:

• Snackat med Justin Williams och Ebbe Silva
  • Tipsar om hur du överlever hösten
  • Tar en djupare tips på hur mensen påverkar din träning
  • Hetsar om vikten av kolhydrater

Ute nu!

Bli prenumerant

Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

Sverigetempot here I come!
Blogg

Förra veckan överraskade jag mig själv genom att anmäla mig till Sverigetempot. Det är med skräckblandad förtjusning som jag ser fram emot det loppet. Min cykelform ligger just nu på en låg 4:a på en 12-gradig skala. Jag har cykelpendlat och larvat mig på Zwift men det är länge sen jag cyklade snabbt eller långt. Om 8 månader går starten och tills dess måste jag härda upp mig rätt ordentligt för att inte behöva gråta mig till sömns varje kväll i tältet.

I lördags tog jag första steget. Jag såg att det skulle vara mulet hela dagen och att det antagligen skulle bli regn på eftermiddagen. Eftersom ungefär 150 av de 210 milen på Sverigetempot lär vara dödstråkiga så passade det vädret perfekt. För att toppa tråkigheten valde jag att cykla ett varv runt Mälaren med genvägen över Hjulstabron till Strängnäs. Fördelen med Mälaren runt är att man inte kan fuska om man skulle bli trött. Det går liksom inte att gena över vattnet. Mälaren runt bjuder inte heller på några överraskningar i festlighet eller vackra vyer. Det roligaste på rundan är Strängnäs och det säger ju rätt mycket om hur kul resten är. 55:an mellan Enköping och Strängnäs borde nästan få Nobelpris i tråkighet.

Tråkigt.

Jag vaknade som vanligt ganska tidigt och gick ner till köket och bredde en skinkmacka och fyllde två flaskor med sportdricka. Sen drog jag på mig cykelkläderna. Shimano S-Phyre, det är riktigt bra grejer. Både kläderna och skorna. Jag körde vinterbyxorna och den lite tunnare höst-tröjan med en underställströja under. Över det drog jag på mig en rosa Rapha-väst för att få lite mer värme och för att synas bättre. Sen sa jag hejdå till katterna och stack ut i mörkret.

Jag gillar att lyssna på ljudböcker när jag cyklar. Så tänkte jag även göra idag. Nu visade det sig att mitt Storytel-konto var nerstängt pga jag inte hade uppdaterat kortnumret efter det gamla kortet gick ut förra veckan. Det var ganska kallt och blåsigt och jag var egentligen mer sugen på att ligga kvar i sängen och nu ville Storytel att jag skulle lägga in mitt nya kortnummer för att låta mig lyssna på en bok. Precis vad jag inte behövde just då. Tror ni att det gick bra? Efter tre misslyckade inloggningsförsök så spärrades kontot, dock tillfälligt. Någon timme senare när jag hade kommit till Stäket lyckades jag logga in och lägga in mitt nya kortnummer så jag kunde lyssna vidare på boken jag hade börjat med nån dag innan. Det var nån deckarhistoria med poliser och grejer. Rätt beige historia. Absolut inte värt stöket med inloggning och kortuppgifter.

5 sekunder från psykbryt.

SMHI hade lovat mulet och nästan vindstilla. De fick i alla fall 50% rätt. Det var mulet hela dagen men det var fan inte vindstilla. Det är ganska fult hela vägen från Ekerö till Bålsta. Den ena förorten avlöser den andra och kommunerna verkar tävla i att spärra av vägar och bygga om eller bygga nytt. Det var motvind också. Det kanske man inte kan beskylla kommunerna för, men ändå. Det var knappt något ljus heller eftersom molnen låg som ett grått lock så långt man kunde se.

Gubbe i frontalkrock med motvinden.

Jag kanske låter lite gnällig men det här var helt perfekta förhållanden på min uppladdning för Sverigetempot. Som en kickoff på jobbet som man försöker göra så trist som möjligt. Det är ett koncept jag ska försöka bygga vidare på. Tror det kan slå faktiskt. Den där boken jag hade stökat med visade sig vara riktigt trist och uppläst av helt fel uppläsare. Jag vet inte vilket jag störde mig mest på, motvinden eller boken. De öppna fälten efter Bålsta gjorde vad de kunde för att bryta ner mig. Jag låg i tempobågen och kom inte över 20 km/h i motvinden. När jag kom ut på 55:an och vinglade på den minimala vägrenen med bilar som swishade förbi med en decimeter från styret och med vinden rakt i ansiktet fick jag nog av boken. Jag skrek rakt ut som ett riktigt psykfall. -Håll käften jävla bokjävel. Jävla ljudboksuppläsarjävel! FAAAN!!

Jo men faktiskt.

Ett snabbt stopp på en busshållsplats och byte från ljudbok till Spotify och Armin van Buuren. Nu jävlar! Ny energi och nya tag i motvinden. Nån gång borde vinden vända också. Efter Hjulstabron var det en inavlad bilist som kom från mötande filen och skulle göra en vänstersväng. Alltså över den filen där jag kom cyklande. Hen tyckte att det var helt rimligt att tuta på mig och fullfölja sin vänstersväng. Nu gick det bra och jag tyckte ändå att det passade rätt bra ihop med upplägget med fulcykling för att härda pannbenet. Strax innan Strängnäs finns det en rastplats med en stor informationsskylt om Strängnäs. Där stannade jag för att pinka. Man vill ju inte vara pinknödig när man cyklar in i Strängnäs. Det var jag tydligen inte ensam om tänka. Grässlänten bakom informationsskylten var full av toalettpapper och servetter som folk att slängt efter att ha torkat sig i snippan och rumpan. Så himla mysigt. Helt i linje med mitt träningstänk för dagen.

Det var bajspapper all over the place!

Helt plötsligt var jag i Strängnäs och lika snabbt var jag förbi. Jag brukar oftast stanna vid en kiosk och köpa en cola och en glass men den här gången skulle jag få klara mig med det jag hade på cykeln. Det innebar att jag fick nöja mig med två flaskor sportdricka, en snickers och några gel på 20 mil. Jag hade en liten svacka, milt sagt, mellan Bålsta och den där toalett-Strängnäs-skylten som folk gillar att pissa och skita bakom men efter det fick jag igång en skön långcyklarkänsla. Efter Strängnäs blir vägarna ganska fina, vilket är lite trist.

Här står vi och ser när färjan seglar bort i fjärran.

Vips så var jag och Södertälje och ett ögonblick senare stod jag vid färjeläget i Slagsta och såg hur färjan precis lämnade hamnen. Nu började det bli mörkt och det hade precis börjat dugga. Det gjorde inte speciellt mycket. Jag var supernöjd med dagen. Den hade blivit precis så som jag hade planerat. Lång och helt utan överraskningar. Nya cykeln känns jättebra och den gamla kroppen hänger med ett tag till. Det ska nog kunna bli en långcyklist av mig också.

Nu kör vi så det ryker!

Lämna kommentar

Det går snabbt i bandy. Jag ska köra Sverigetempot!!
Blogg

Ja ja, jag vet att jag skrev att jag inte skulle köra Sverigetempot i förra inlägget, men man kan väl ändra sig? Vad hände, tänker jag just nu. Vad fan hände egentligen? Sverigetempot är 210 mil långt och draget på eländiga Peter Tonér-vägar genom det ödsligaste Sverige har att bjuda på. Man lär väl se fler renar än människor de första hundra milen. Brorsan Calle var inte så himla svår att övertala heller så det kommer stå två Möllebornare på startlinjen. För att citera mig själv, det är bara dumhuvuden som cyklar Sverigetempot.

Nä men allvarligt. Det ska bli svinkul. Det här blir en riktig utmaning. Faktiskt min största utmaning hittills. Jag har inte bestämt ambitionsnivån än men så som jag känner just nu så kommer den ligga mellan rekordtid och maxtid. Mer exakt än så kommer jag inte i mina tankar. Jag har ungefär 8 månader på mig att grubbla över hur jag ska lägga upp det hela. 8 månader på mig att känna ångesten bubbla inombords. 8 månader på mig att nöta in kroppen och knoppen för utmaningen. Fasen vad läckert.

Starten går i Riksgränsen i början av juli. Det finns tre olika startgrupper beroende på hur snabbt man har tänkt att cykla. De som räknar med att köra det på maxtiden 210 timmar startar den 1:a jul. Dagen efter startar de som har tänkt köra det på under 180 timmar och den 3:e juli startar stressputtarna som inte tänker lägga mer än 150 timmar på det. Jag tror att jag anmälde mig i startgrupp 2. Det känns svenskast att vara lite mellanmjölk. Det svenska rekordet ligger på 104:57 och togs 2016 av Toni Arndt, Oscar Hellström och deras kompis Ian. Här kan ni läsa hur det gick till när Toni Arndt och Jonas Nilsson cyklade 2012 och även då satte rekord.

Nu börjar uppladdningen. Det kommer bli många timmar i källaren i vinter.

Lämna kommentar

Nu lägger vi det här året bakom oss och blickar framåt. Randonnékalendern 2021 är här!
Blogg

Idag stängde vi poolen för vintern och jag har börjat komma igång med Zwiftandet så nu kan man väl ändå säga att den här säsongen är över.  Jag har faktiskt lyckats klämma av två stycken 10-milare under helgen. Hade bra känsla i benen och huvudet. Jag kommer börja lite lugnt och försöka öka under vintern. Nu är jag supertaggad för nästa vår och sommar. Planerna börjar ta form och som grädde på moset så har nästa års brevetkalender kommit också. Den ligger än så länge på den här provisoriska sidan för brevetkalender 2021.

Anledningen till att den ligger där och inte på sin vanliga plats är att Bengt Sandborg har klivit av som svensk ACP-representant och alla rutinerna inte sitter som det ska än. ACP står för Audax Club Parisien och är den klubb som arrangerar Paris-Brest-Paris och ansvarar för alla breveter i världen genom BRM, Brevet Randonneurs Mondiaux.

Bengt har varit vår svenska representant i 20 år och har nu valt att lämna över det här krävande och relativt otacksamma uppdraget till nästa lyckans ost. Det är ett riktigt hästjobb att hålla ordning på alla svenska brevetarrangörer och alla brevetlopp som körs varje år. För att inte tala om ansvaret att få allt att stämma. Alla breveter som körs ska registreras och sammanställas och ges ett homologinummer som ska skickas till Paris. Nu när randonné är så jäkla poppis så blir det ett och annat homologinummer att hålla reda på. Vår nya lyckost är Daniel Ridings.

Jag tycker vi alla som kör randonné är skyldiga Bengt ett stort tack för att han har hållit reda på oss i 20 år. Klappa honom på axeln nästa gång ni ser honom. Man hittar honom enklast i klubbstugan i Täby när det är dags för Täbys breveter.

För min egen del så börjar planen för nästa år falla på plats. Den sista pusselbiten var just randonnékalendern. Nu kan jag peta in de loppen och breveterna jag vill köra i almackan. Som det ser ut nu så kommer jag försöka ta revansch på Södertäljes 120-milare. Den som jag hade tänkt köra i somras innan jag spräckte ramen. Sen blir det en brevetserie och med lite tur en 100-milare någonstans. Kanske Köpings i mitten på maj. Det är något med Peter Tonérs ödsliga breveter genom nedlagda bruksoryter som lockar.

Som avslutning lutar det åt 1001 Miglia Italia. Det blir tredje gången jag kör den men nästa år går den motsols vilket ändrar karaktären rätt ordentligt. Man börjar med bergen och avslutar med 40 platta mil. Jag har noll ambitioner på tiden. Förra gången jag körde så friade jag till Linda när jag kom hem. Den här gången kommer det nog inte bli lika dramatiskt. Jag vill ju bara åka runt och se läcker ut i Toscana.

Bikepacking på en fredagkväll
Blogg

I fredags packade jag cykeln full med bikepackingprylar. Sedan cyklade jag till jobbet i vanlig ordning, jobbade en hel dag och sa trevlig helg till mina kollegor, men istället för att cykla hem så cyklade jag mot Bålsta där jag träffade min bror Calle. Därifrån cyklade vi grusvägar ut till ett lämpligt ställe att slå upp våra tält på. Kvällen rundades av med grill och vin innan vi kröp in i tälten och frös hela natten tills vi vaknade. Sen var det fullt ställ med grusvägar igen. Det blev en riktigt härlig start på helgen. Jag har klippt ihop en liten film från äventyret. Det är tyvärr lite dåligt ljud men hoppas ni gillar den ändå.

Lämna kommentar

Täby 30 mil. Nu med videopremiär!
Blogg

Jag är en sån där som kan sitta framför Youtube och titta på långcyklarfilmer hela dagarna. Tanken slog mig att jag faktiskt skulle kunna kunna göra egna filmer. Jag cyklar ju ändå en del skojiga lopp och så. Sagt och gjort, i lördags dammade jag av min gamla GoPro och satte kurs mot Täby där det skulle cyklas randonnée. Jag filmade några snuttar här och där och satte mig sen och klippte ihop en liten film av det hela. Det är den första filmen som jag någonsin klipper ihop själv och kameran är gammal (gubben också) så ha lite överseende med det. Varsågoda!

Hoppas ni tycker den är värd att titta på. Kommentera gärna, antingen här eller eller på youtube eller på facebook.