Idag presenterade trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP) stadens kommande cykelsatsningar. Jag får en känsla av att nu börjar verkligen resan – resan för att göra Stockholm till en cykelstad.
Här är ett diagram hur mycket pengar som har investerats och hur mycket man tänker satsa framöver, från 2016 är det 250 miljoner per år:
När det sedan gäller cykelvägnätet och investeringar så är här ett litet axplock av vad som är på gång under 2016:
- Ny gång- och cykelbro över Åbyvägen och stambanan:
Ny gång- och cykelbro över Åbyvägen och över stambanan. Även nya anslutande cykelvägar på varje sida. Broarna och cykelförbindelserna är en viktig förutsättning för att bygga cykelbanor utmed Västberga allé. Bild: Stockholms stad
- Breddning av cykelbanor på Norr Mälarstrand och Rålambshovsleden:

Svängfesten runt trädet är snart ett minne blott. Här blir det spikrakt och dubbelt så brett – cykelbanan blir 4,5 meter bred. Foto: Luca Mara

En illustration över framtida cykelbanan på Norr Mälarstrand – den stora pulsådern för cykelpendlare till/från västerort. Bild: Stockholms stad
- Ombyggnation av cykelbana/tunneln i Rålambshovsparken under Gjörwellsgatan:

Även här blir cykelbanan 4,5 meter bred. Bättre sikt och generösare radier i kurvorna. Och en tydligare separation mellan gående och cyklister.
- Nya cykelbanor på Långholmsgatan:

Långholmsgatan idag, ett av stadens viktigaste nord-sydliga cykelstråk. Cykling sker i blandtrafik/busskörfält. Foto: Stockholms stad

Långholmsgatan imorgon, två körfält tas bort och enkelriktade cykelbanor som är 2,25 meter breda byggs. Fotomontage: Stockholms stad
- Gång- och cykelåtgärder på Lidingövägen:

Lidingövägen idag, smala dubbelriktade cykelbanor. Dålig separation mellan gående och cyklister.

Lidingövägen imorgon. Körfält tas bort, cykelbanorna breddas och en tydligare separation mot gångbanan. Bra när nu Lidingö stad planerar en storslagen cykelbro till/från Lidingö. Bild: Stockholms stad

En dubbelriktad cykelbana byggs på östra sidan om Värtavägen för att knyta ihop Östermalm med Värtaområdet, Norra Djurgårdsstaden och Lidingö. Bild: Stockholms stad
Fler cykelbanor som byggs under 2016:
- Nya cykelbanor på Ågesta Broväg och Magelungsvägen i Farsta
- Ny gång- och cykelbana i samband med Växthusvägens förlängning från Järfälla
- Ny gång- och cykelbana på del av Akallalänken
Ett annat viktigt insatsområde som pekas ut är trafiksignaler:
- Staden ska inventera trafiksignalerna på pendlingsstråken för att cykelanpassa dem. Åtgärder är till exempel detektering, överanmälan och grön våg:
- Staden ska utreda om det är möjligt att pröva fri högersväng vid rött när trafiksäkerheten medger i utvalda korsningar:

Fritt att svänga höger för cykeltrafiken vid rött i Nederländerna. Foto: BicycleDutch

Fritt att svänga höger vid rött i Frankrike. Foto: Patrick Garçon
- Staden ska utreda, föreslå och pröva allgrönt för cykeltrafik vid lämpliga korsningar:

Grönt i samtliga tillfarter samtidigt för cykeltrafiken. Vilket innebär att du kan gena tvärs över korsningen när det är grönt. Möjligt sedan länge i Nederländerna
Andra insatsområden:
- Cykling mot enkelriktning. Fler enkelriktade gator ska skyltas om för att möjliggöra dubbelriktad cykling
- Ny cykelbro mellan Gamla Stan Tegelbacken. Staden ska utreda möjligheten att bygga en cykelbro på sträckan. Detta har jag ju tagit upp i flera blogginlägg. Sträckan är idag en riktig getingmidja, en bedrövlig sträcka och samtidigt ett av landets största cykelstråk. En dålig kombination som måste få en bättre lösning:

Ny cykelbro på sträckan mellan Gamla Stan och Tegelbacken

Dags för en cykelbro här! Eller varför inte ta körfält på Centralbron och göra till cykelbanor?

En ny och bred cykelbro skulle innebära att cykeltrafiken slipper denna vansinniga sträcka

Svängfesten på Riddarhuskajen skulle vara ett minne blott med en ny cykelbro
- Cykelparkering. Under 2016 ska 2 000 cykelparkeringsplatser byggas och cykelgarage vid kollektivtrafiknära lägen ska utredas:

”Cykeläpplet” – snart får vi kanske se lite spektakulära cykelparkeringar även i Stockholm!
Förbättrad drift och underhåll. Det kommer ske ökad satsning på att förbättra drift och underhåll av cykelbanor samt en ökning av så kallade reinvesteringar. Exempelvis ny beläggning, bättre belysning, breddning av cykelbanor, beskärning av buskar och träd etc. Cykeljouren ska prioritera och utveckla sitt arbete med pendlingsstråken.
Mycket bra och lovande att staden pekar ut att trafiksignalerna ska cykelanpassas. Signaler är ju en källa till stor irritation då de många gånger fungerar väldigt dåligt ur ett cykelperspektiv. Det visas tydligt i studien Cykelframkomlighet i Stockholm – ”De dominerande problemen för framkomlighet är trafiksignaler”
Förutom förbättrad framkomlighet kommer vi också att se att rödljuscyklingen kommer att minska bra att staden tar sin del av ansvaret för detta. Äntligen dags för Trafikkontoret att börja arbeta efter sin egen handbok för cykeltrafik och trafiksignaler!
Flertalet av dessa cykelåtgärder och insatser har jag skrivit massor om på bloggen. Glädjande och oerhört bra att vi nu börjar se tydliga tecken på att de förverkligas.
Vad som också övertygar är att på senaste tiden har Trafiknämnden agerat mycket tydligt och kraftfullt för att cykelplanen ska efterlevas och fullföljas. Trafiknämnden har fattat några viktiga och principiella beslut. Nämnden säger: sluta producera skit, följ angiven standard och riktlinjer – förvaltningarna har fått bakläxa vad gäller pendlingsstråket utmed Nynäsvägen vid nya bandyhallen i Tallkrogen, bakläxa vid cykelbanan och cykeltunneln i Rålambshovsparken, bakläxa vid Hornsbergs strand samt ett tydligt uppdrag att sluta ställa stolpar i cykelbanorna. Med andra ord, mycket tydliga signaler till förvaltningarna att skärpa till sig och agera efter de politiskt fattade besluten.
Så då håller vi tummarna för att Stadsbyggnadskontoret, Exploateringskontoret och Trafikkontoret skärper sig och börjar producerar bra cykelinfarstruktur. Det är inte så svårt om man anstränger sig lite.
Det är onekligen ett starkare ljus i den tidigare mörka cykeltunneln!
Relaterade inlägg:
Antal kommentarer: 3
Erik stigell
Fantastiskt kul med ett gott exempel i Stockholm. Borde utvärderas ordentligt så att det blir ännu bättre som exempel.
Jocke von Scheele
Det ska bli mycket intressant att se hur det funkar i praktiken med dessa cykelrum. Alla cykelförvaringar inomhus jag sett har nämligen drabbats av samma problem: de blir överfulla och blir mycket snabbt deponier, snarare än parkeringsytor. Anledningarna är framförallt två:
1. Det är för trångt. Cyklar tar mer plats än man tror, åtminstone om alla cyklar ska vara åtkomliga på ett sätt som gör att de inte trasslar ihop sig med varandra och det blir krångligt att använda dem.
2. Det är gratis. Det kan tyckas vara en konstig invändning, men om det inte kostar något att bara lämna sin cykel där, så kommer folk göra det. Man hade en cykel, men den var lite skruttig och man slutade använda den. Man kanske rentav har flyttat och orkade inte ta hand om cykeln, som ändå inte var värd så mycket.
Man kanske kan lösa det, som många hyresvärdar eller brf:er försöker, genom att ha rensningar då och då, men fortfarande kommer folk som har ett eller flera gamla cykellik behålla dem i cykelrummet, så länge det är enklare än att ta hand om dem.
Så för att dessa ska fungera krävs att de både är rymliga och att man jobbar väldigt aktivt på att hålla dem fräscha och ”igång”. Annars blir det cykelinfarkt och så står man där med ett oanvändbart cykelrum.
ekstromenator
Vi får hoppas att det även blir tvättplats där det går att tvätta cykeln inomhus, a & o för att hålla cykeln igång året runt.