Gruscykling – jag är en tråkgubbe!
Blogg

Gruscykling – jag är en tråkgubbe!


För några år sen kom begreppet ”gravelbike” – en cykel anpassade efter cykling på grusavägar. Jag kan till min läggning vara lite seg och motsträvig ibland – en tråkgubbe. Så jag var lite skeptisk till detta koncept – var det ett påhitt från branschen att kränga mer?

Nu har jag sedan en tid tillbaka gjort lite ändringar på min cykelcross och anpassat den mer för gruscykling.


Bra och anpassade däck för gruscykling är viktigt

Sedan har gett mig ut på grusvägar och stigar i södra Storstockholm. Och det är så in i helvete roligt!

Det är ofta vackra miljöer och landskap man cyklar genom. Det är i stort sett aldrig någon biltrafik på dessa grusvägar eller större stigar.


Vackra landskap och miljöer att cykla och pausa i

Det är tekniskt mer utmanande cykling än landsvägscykling. Om man vill är det väldigt intensiv cykling – det är så att säga inte samma långa nötande som på landsväg.

Är så glad att jag beslutade mig för att testa gruscykling. En nytändning för mitt cyklande med massor av nya och härliga upplevelser. Så mitt råd är: var inte en tråkgubbe – testa!

Vill ni se mer av mitt gruscyklande så följ mig på Instagram – där lägger jag frekvent ut bilder från gruscyklingens underbara värld.

 


Nytt nummer ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Vi har tagit ett långt snack med Sveriges argaste mekaniker
  • Bjuder på en prylspecial med en hel hög med nya prylar
  • Träffat Tim Krabbe, författaren till ”cyklisten”
  • Kollat in vad som kanske är världens bästa bambucykel

Ute nu!

Bli prenumerant

Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Passera häst och ryttare
Blogg

Passera häst och ryttare


Så här passerar jag häst och ryttare:
Sänker farten
Ger mig tillkänna i god tid
Inleder dialog med ryttaren
Passera som vi kommer överens
Tackar
Får tack tillbaka! 🙂

Och här ett litet filmklipp på hur det går till:

 

 

 



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Cykla och fiska
Blogg

Cykla och fiska


Jag har två stora passioner i livet. Jag gillar att cykla och jag gillar att fiska. Två ganska tidskrävande hobbys som inte alltid är lätt att få tid över för med familj, jobb och andra åtaganden.

Men nu tror jag att jag hittat lösningen: jag cyklar till fiskeplatserna! Två flugor i en smäll så att säga.

I Stockholm där jag bor har Sportfiskarna ett sportfiskekort som täcker ett 40-tal sjöar i länet.


Några av sjöarna i söderort som ingår i sportfiskekortet

Så nu har jag börjat cykla till flera av dessa sjöar för att fiska. Det är många gånger härliga små grusvägar och stigar som leder fram till sjöarna, grusvägar som ofta är helt utan biltrafik. Ibland kommer man inte ända fram till sjön med cykeln utan sista biten blir en trevlig vandring till fots genom skog och mark för att komma till sjön.

 

Flera av sjöarna som ingår i fiskekortet ligger nära där jag bor. Då använder jag en vanlig standardcykel som jag utrustat med korg och spöhållare. Spöhållarna har jag tillverkat av 50 mm avloppsrör och sedan fäst dem i pakethållaren. Ett bra och praktiskt sätt att få med sig det man behöver på fisketuren.

 

När avstånden till sjöarna blir lite längre använder jag en annan cykel och lite annan utrustning. Något som jag kommer gå igenom i kommande avsnitt om cykla och fiska.

Och har man sen lite tur så blir det då och då hugg på draget!

 

Och ibland vill ju gärna en annan art smaka på betet!

 

Relaterade inlägg:

 

Ni kan även följa mig på:

Twitter            Instagram



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

”Slalomcykling”
Blogg

”Slalomcykling”


Jobbmobilen ringde. En kvinna som ville prata om ”eländet” som råder på gång- och cykelbanorna. Ryggmärgsreflexen fick mig att stålsätta mig för en lång utläggning om alla dessa ”livsfarliga” cyklister – för det är oftast det som dessa samtal handlar om.

Men oj så fel jag hade!

Hon ville prata om att det verkar som absolut ingen känner till alternativt vägrar att följa regeln om var man ska gå på en gemensam gång- och cykelbana. Regeln som säger att gående på en gemensam gång- och cykelbanan ska om möjligt använda vänster sida i färdriktningen. Regeln infördes i oktober 2018. Den dåliga efterlevnaden leder till ständiga incidenter, dålig framkomlighet, ”slalomcykling” och är ett stort trygghetsproblem enligt henne.

Jag kan inte annat än att hålla med. Och tillägga att jag tycker det är en idiotregel – ett fullständigt feltänk. Jag får uppfattningen att det är några departementstjänstemän som kokat ihop regeln över en fikarast. Utan särskilt stor insikt eller kunskap om förutsättningarna och förhållandena på dessa gång- och cykelbanor. Och hur människor faktiskt fungerar och beter sig.


Regelvidrigt – går på höger sida av den gemensamma gång- och cykelbanan! För att det är väldigt få som vill gå närmast körbanan och biltrafiken, särskilt då det också saknas en skyddsremsa mot körbanan. Men lagstiftaren är av annan uppfattning…

Konflikterna grundar sig ju i att vi har en tradition att hantera gång och cykel som det vore ett och samma trafikslag. Och att väghållarna väljer att trycka in dem på en och samma yta. En yta som oftast är för smal och inte tillräckligt bred för att ge förutsättningar för trygga möten och funktionell transport.


Hallå! Ni ska gå på vänster sida – säger lagstiftaren… 


Självklart vill man gå närmast körbanan med barn och barnvagn – för det känns ju så bra…


”Slalomcykling” 

Men nu har vi denna regel. Och vad kvinnan i andra änden av luren undrade är när ska ansvarig myndighet informera om denna regeländring och dess innebörd till allmänheten. Och på så sätt – i bästa fall – få till en viss förändring och förbättring.

Personligen tror jag inte det spelar någon som helst roll hur mycket vi skulle informera om detta – för det är ju ett feltänk från början. Och det ändrar inga informationskampanjer på.

 

Relaterade inlägg:

Twitter          Instagram


Antal kommentarer: 1

Ove Lundkvist

Ok, så vi ska cykla på höger sida förbi gående som går åt samma håll som vi. Men vad ska hända när vi möter gående, som då går på vår högra sida, deras vänster? Ska vi cykla till vänster eller höger om dem? Rimligen vänster eftersom de ”om möjligt ska använda vänster sida i färdriktningen”?

Det är i de situationerna jag upplever att det blir mest missförstånd.



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Det här behövde jag!
Blogg

Det här behövde jag!


Efter att varit sjuk i tre veckor i covid-19 ringde det på dörren. Där stod ett stort paket. Från cykel- och fisketomten!

 


Massor av suveräna grejer för att kombinera cykel och fiske!


Cykeln har fått en översyn samt nya däck för att enkelt ta sig fram till skogssjöarna för att fiska 

Så nu väntar en rehabilitering med massor av cykel och fiske. Ni kommer att få möjlighet att följa den här på bloggen framöver!

Ta hand om varandra där ute!

 

Twitter      Instagram



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Agera mot det livsfarliga cyklisthatet på våra vägar
Blogg

Agera mot det livsfarliga cyklisthatet på våra vägar


Har fått äran att skriva en debattartikel tillsammans med stora delar av den svenska cykeleliten.

”Sveriges cyklister ska inte behöva leva med dödsångest när vi cyklar på våra gemensamma vägar. Det är hög tid att regeringen agerar i frågan, skriver Sveriges cykelelit, däribland flera OS- och VM-medaljörer.”

Ni kan läsa hela debattartikeln på Expressen

 

Twitter   Instagram



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*