Blogg

Gräsrotsrevolt!


 

Ta inte mer skit, agera! Och det kan man göra på olika sätt, här är ett sätt:

 

En urusel cykelpassage i Nacka där man fortfarande år 2012 har kanter tvärs över cykelpassager. På denna gång- och cykelbanan finns inte heller en cykelöverfart utan endast ett övergångsställe, här ska vi mitt i färden bli gångare helt plötsligt!

Tur att det inte är i Sthlm, där det är nolltolerans mot gatukonst. Tyvärr är det inte nolltolerans mot kanter på landets cykelbanor…

Tack Erik för dessa härliga bilder!

Antal kommentarer: 12

STIZZE

Det ÄR i stockholm, närmare bestämt utanför min lägenhet sickla allé och precis intill sickla skiftet / hammarbybacken där så många cykelrundor börjar ifrån! Jag såg det också för några dagar sen och tog en egen bild. Roligt initiativ 🙂


STIZZE

Eller ja.. det är i nacka med ett tramptag från stockholms stads-gränsen


Sören

Vad jag har förstått, så gäller det att cyklister har vajningsplikt när det är en heldragen (kantstensmarkering) tvärs över körbanan som på bilden här. Om cykelbanan går jämt ut, altså altfalterat utan övergång är det bilarna (trafiken) på den korsande vägen som ska vaja.


Olle Andersson

Att tro att bilar har väjningsplikt mot cyklister för att cykelbanan ser ut på ett visst sätt är nog en vanlig orsak till olyckor. Det finns tillfällen när cyklar inte har väjningsplikt, men finns det inte tydliga skyltar och linjer i gatan som visar på något annat kan man lugnt anta att man ska väja för ALLT. Suck.


Krister Isaksson

Sören och Olle, Här gäller att hålla tungan rätt i munnen. Bäst är kanske att hänvisa till Transportstyrelsens mtrl o info ang cykelöverfarterhttp://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Trafikregler/Cyklist-mopedist-motorcyklist/Cykeloverfart/ En heldragen kanstensmarkering tvärs över körbanan har ingenting med regleringen/ev väjningsplikt att göra.
Problemet på denna plats är att det inte finns någon cykelöverfart alls varpå dessa regler inte är tillämpbara. Här har alltid cyklister väjningplikt då de ska korsa gatan. De har de förövrigt också vid cykelöverfart men dock så har de där lite mer rättigheter beroende på var de befinner sig på överfarten.



Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

En stad att leva i!


 

   Foto: Mikael Colville-Andersen

Det är det här det handlar om!

En cykelstad är en levande stad, en stad där människan är satt först inte maskinen, en stad med möten och folkliv, den är ekologiskt, etiskt och socialt hållbar, en stad där pappa och dotter tryggt kan använda sig av cykeln för att förflytta sig.

Det är en stad att leva i, inte som nu där det handlar mer om att överleva…


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Vardagshjältar!


 

Ni är många, väldigt många, som dagligen väljer att använda cykeln för era transporter. Ni blir också bara fler och fler. Ni cyklar många gånger under förhållanden som billister eller kollektivresenärer skulle bli skogstokiga i. Ändå är ni där, dag ut och dag in. Ni tar ett stort ansvar för er egen hälsa, för folkhälsan, för miljön och för att städernas övriga trafiksystem inte ska haverera! I min värld är ni riktiga vardagshjältar!

Dessa bilder är en hyllning till er!











 






Inte mycket lycra på dessa bilder!

Antal kommentarer: 16

Rickard Andersson

I dag är jag sur i dubbel bemärkelse.
Var finns cyklisterna som bryr sig om sina medcyklister på dessa bilder?
Jag lyckades cykla hem från jobbet efter en regnskur. Jag blev blöt endå. I cykelköerna genom regnblöta gator blev jag fullkomligt nedsprutad av framförvarande cyklister. Jag avill slå ett slag för kompislappen!
Om fler skulle montera denna lilla förlängning av stänkskärmen på sina penlarcyklar så skulle trivseln på våra cykelbanor öka markant.
/R


Bobban

Om Arvika-originalet ”Elis i Tasere” (Taserud) berättas många anekdoter. Förmodligen alla ”sanna”.
En jag tror min farfar berättade är att Elis en vinterkväll stoppades av polisen som sa att ”Elis sa’ ha e’ lôkte på sökkeln”. ”Sa å’ sa, dä ä’ allt môe en skulle ha. En skulle ha vanter åsså.”
Dock sägs det att han alls inte stod med ”sökkeln på si’ vänstre si’a”.


Bobban

Men varför försvann bilden på Elis-statyn. Då får du gärna ta bort min förra kommentar och den här med. (Copyright? Men det här räknas väl som redaktionellt innehåll?)


Bobban

Sorry. Jag får väl skylla på dålig uppkoppling på tåget. 😉


Krister Isaksson

Bobban, tack för dina kommentarer! Undrade om någon skulle känna igen statyn från Arvika. Du inte bara gjorde det utan bjöd på en härlig anekdot, stort tack!



Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Avskyr SL cyklister?


Vad är det med SL och deras inställning till cyklister? Det väller in bilder från er läsare där väderskydd och hållplatsskyltar placerats i eller i direkt anslutning till cykelbanan. Är SL, kommunerna och Trafikverket i maskopi för att skada cyklister och få dem att börja åka kollektivt? Det är ju inte heller en särskilt bra miljö för SL:s resenärer att stå på eller kliva av i cykelbanan men ändå ser det ut så här på många platser i Stockholms län. Ren och skär konfliktdesign! Vad föregår i huvudena på trafik- och gatuingenjörerna på kommunerna, Trafikverket och SL när man bara slänger ut dessa attiraljer. Är de helt blinda? Är detta verket av professionella yrkesutövare? Det är ju väldigt tydligt att de inte cyklar själva för cykling och motion leder ju till ökad och förbättrad hjärnaktivitet!

Men nu måste jag bli allvarlig, varför blir det så här? Det är ju uppenbarligen inte ett olycksfall i arbetet vi ser på dessa bilder utan ett systemfel som existerar i hela länet (och jag vågar säga i stora delar av landet). I grunden för detta systemfel ligger synsättet på cykeln och cykeltrafik, inte som transportmedel utan något som ”leksakstrafikanter” håller på med. Den yta som är reserverad för enbart cykeltrafik är när det kommer till kritan inte reserverad för cykeltrafik. Ytan för cyklister kan användas till lite vad som helst som jag har visat i tidigare bloggar (1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8). Det är ju inte en naturlag att väderskydd och stolpar måste hamna i cykelbanan men ändå gör det de. Det är ett tecken på minsta motståndets lag. Att göra andra, mer funktionella och säkra lösningar för cyklister (och SL:s resenärer) tar lite längre tid och kostar lite mer pengar. Då är det lättare att göra dessa lösningar, flytta över ansvaret till cyklisterna och säga att man får ta det lite lugnt som cyklist och visa hänsyn. Man behöver väl inte cykla så fort…

Bra och säker framkomlighet är så att säga bara reserverad för bil- och kollektivtrafik

På de flesta av dessa platser finns det möjlighet till annan utformning. Det går att utnyttja mer av sidoområdet, det behöver inte vara hållplatsfickor för bussen som inkräktar på cykelbanan, det går att göra en så kallad timglashållplats som inte stjäl yta av cykelbanan osv. osv. Detta kostar lite mer och i vissa fall innebär det lite sämre framkomlighet för biltrafiken, ve o fasa!

En motsvarande besudling av busskörfält  är naturligtvis otänkbar, där jagar och bötfäller polisen bilister som färdas i dem. Vem jagar de ansvariga för detta elände?

Dålig infrastruktur leder till dåligt beteende…























 

Antal kommentarer: 11

Nils Calmsund

+1 miljon.
Och det ”märkliga” är att det inte bara är begränsat till Sthlm utan liknande exempel kan hittas nästan överallt i Sverige där det råkar finnas en cykelbana som går utmed en väg som trafikeras av kollektivtrafik.
Kanske det är dags med obligatoriska studieresor till Danmark eller Holland för alla trafikplanerare, beställare och utförare för (cykel)trafik?


Henrik Ahlen

Hårresande! Borde det inte vara olagligt att blockera cykelbanor? Kanvi inte få det prövat genom att polisanmäla alla dessa hinder och följa upp vad polisen gör med utredningarna?


Magnus Billberger

Är det verkligen trafikbolaget som man ska klandra? Det är väl oftast kommunens gatuförvaltning som hittar på dessa dumheter?


Krister Isaksson

Magnus, SL:s officiella svar skulle självklart vara att det yttersta och slutliga ansvaret för utformningen av gaturummet har väghållaren (kommuner, trafikverket). Nu är verkligheten sällan helt svart eller vit. Utformningen och godkännandet av dessa hållplatser sker i mer eller mindre nära samråd och samförstånd mellan dessa parter. Även finansieringen är uppdelad. Jag skriver ju också att de verkar vara i maskopi! Det varierar också vem som håller i taktpinnen från plats till plats, se bara på utbyggnaden av Tvärbanan som nu pågår i Stockholm. Det är SL som ansvarar för den utbyggnaden, självklart i samråd med berörda väghållare, och den infrastruktur som erbjuds cyklister på denna sträcka är många gånger under all kritik.
SL är också den enda aktören som verkar över hela länet och eftersom det ser ut så här på väldigt många cykelbanor runt om i länet, oavsett kommun, är det uppenbarligen en vilja från SL att det ska se ut så här. Studerar vi sedan några av bilderna så ser vi ett antal tillfälliga hållplatser som SL och deras entreprenör placerat ut, det är inte väghållaren som sagt att betonggrisen och stolpen ska placeras i cykelbanan.


Krister Isaksson

Så här skriver SL i sin egen utformningshandbok RIBUSS-08 ang. cykelbanor och hållplatser: ”Cykelbana får inte ledas så att påkörningsrisk mellan cyklister och avstigande/väntande passagerare föreligger. Cykelbana ska placeras bakom regnskydd/räcke alternativt ledas ut i körbanan före hållplatsområdet. Räcke bör placeras mellan cykelbana och hållplatsområdet för att skydda på- och avstigande resenärer.” Då får man konstatera att SL inte klara av att följa sina egna riktlinjer, det är tom SKA-krav som SL inte uppfyller!
Vill ni läsa mer finns handboken här: http://sl.se/Global/Pdf/Rapporter/riktlinjer_for_utformning_av_gator.pdf



Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Cykeln får inte plats!


 

Fick en inbjudan till ett frukostseminarium den 14 september hos Stockholms Handelskammare. På seminariet kommer de ge svaret på vilka trafiklösningar som krävs för ett växande Stockholm. Handelskammaren har ju tagit fram en rapport, ”Trafiklösningar för ett växande Stockholm” som jag tidigare bloggat om några gånger (1 och 2). Självklart vet Handelskammaren, som ju är en trafikexpert utav guds nåde, vad som krävs!

Kan inte låta bli att än en gång återge vad de säger om cykel och denna gång kommentera det från ett litet annat håll. ”Ökat utrymme för cyklar i trafikmiljön innebär att det ändå måste finnas plats för cyklisterna när de väljer andra transportslag. En cykel tar mindre plats än en bil men mer plats än en kollektivresenär, inte minst genom att cykeltrafiken också genererar behov av uppställningsplatser för cyklar. Därför är det tveksamt om utbyggnad av cykelbanor och cykelparkeringar innebär ett maximaltutnyttjande av trafikytorna.”

Vilken analys och slutsats! ”…cykeltrafiken också genererar behov av uppställningsplatser för cyklar.”  Och när vi åker bil och stannar, det genererar inte ett behov av uppställningsplatser för bilar?

Anna Wersäll, här har du lite bilder på vilka trafikytor som krävs för olika transportslag:

Foto: Stadt Münster


Foto: Gävle kommun

Vill vi maximalutnyttja så kan vi ju tvinga folk att använda vikcyklar så får vi in 42 st på samma yta som en bil! Tänk er, 42 personers parkeringsbehov istället för 1 person!

Antal kommentarer: 10

manne

vet inte om du följer Trivectors Christer Ljungbergs blogg. I maj skrev han på samma tema och hävdade bla. att ” Och forskning visar att använder man ytan från en parkeringsplats för en bil att parkera cyklar på så ökar butikernas omsättning”
Det borde handelskammaren kolla upp tycker jag!
Här finner du bloggen http://www.ljungbergsblogg.blogspot.se/2012_05_01_archive.html


Sara G

Intressant att man här har insett att det finns saker att göra för förbättring av Stockholms trafiken.Dessvärre verkar det som att tänka om” eller ”tänka nytt” är för jobbigt. Istället för att anta utmaningen ser man istället problem. Dagens fantastiska teknik gör det möjligt,för många av oss, att söka, hitta inspiration på nätet. I detta fall finns mycket att titta på, lära av. Genom att titta på större städer och se hur de agerar. Detta är verkligen bakåt strävande, tråkig inställning…


Krister Isaksson

manne, tack för tipset och jag följer Christer Ljungbergs blogg. Jag tar ju upp en studie och liknande resonemang i denna blogg: http://www.kadens.se/blogs/kristerisaksson/vill-de-inte-fa-nya-kunder.htm
Det är inte alltid lätt med förändring!


johan

den nedersta bilden:
går det ju inte att komma åt sin cykel, dessutom tar bilar fler än 1 person. går inte att ta genvägar bara för att avsikten är god.


Joel

Tipsa Handelskammaren om Gikens parkeringslösning för cyklar 🙂
http://www.giken.com/en/developments/eco_cycle/operation
http://www.youtube.com/watch?v=iMLYwtPwjzY



Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Titta en cykelbana, vad kan vi använda den till? Del 8


 

Vi ställer ut lite stolpar i den!

Nu sticker jag ut hakan och säger att INGEN projektör, gatuingenjör eller entreprenör skulle ens komma på tanken att ställa ut en stolpen i körbanan så som vi ser på dessa bilder, än mindre gå till handling och GÖRA det. Men cykelbanan, den kan användas till lite vad som helst! Där färdas ju enbart ”leksakstrafikanter” som får ta det lite lugnt och se sig för, då går allt bra! 

Nyrenoverad bro, körbana och cykelbana. Och så en liten härlig stolpe att cykla in i! Det som fascinerar mig är att man i detta fall är klart medveten om faran som stolpen utgör då man monterat ett reflexrör på stolpen. Hade det inte varit bättre att ställa stolpen någon annanstans?

Nog för att SL (Storstockholms Lokaltrafik) inte är särskilt välviligt inställda till cyklar och cyklister i kollektivtrafiken men detta är väl att gå lite långt! Inte bara det att ställa ut en stolpe och betonggris mitt i en av stadens mest trafikerade cykelstråk, deras resenärer ska tydligen stå och vänta på cykelbanan samt kliva av i den. Bildkälla Cyklistbloggen

Det gör ont! Se målningen, se bredden på cykeldelen, se vad som finns i slutet… När ser vi något sådant här på gator och vägar?

Här finns det en stor och bred vägren utanför cykelbanan men inte ska vi ställa betonggris och stolpe där. Det kan ju göra det besvärligt för lastbilsföraren som vill parkera. Bättre att placera ut den i cykelbanan! Tack Oskar för bilden!

Självklart måtse vi tala om för bilisterna att vägarbete pågår och det gör vi genom att ställa ut skylten i cykelbanan. Den syns ju väldigt bra för bilisterna därifrån, att den sen inte syns bra för cyklisterna som färdas åt andra hållet är uppenbarligen inte något problem, tänker er synbarheten när det är mörkt. Inte heller verkar det vara ett problem att den dubbelriktade cykelbanan nu blivit enkelriktad och tvingar över cyklister mot mötande cyklister. Så här gör vi ofta på gator och väger?

 

Har ni någonsin sett att ytan där gående ska stå och vänta på grönt vid övergångsstället har placerats i körbanan?  Eller att en signalstolpe för cyklister ställs ute i körbanan? Men på cykelbanan går det bra att placera ut dem. Inte konstigt att det blir konflikter och irritation mellan gående och cyklister, och vem ska lastas för det? Inte heller konstigt att många av cyklisters singelolyckor kan härledas till brister i infrastrukturen. Det känns ju inte som Nollvisionen omfattar cyklister när man ser och dagligen tvingas uppleva detta på sina cykelturer.

Och så avslutar vi med en riktig dräpare! Här ska vi först genom målning visa färdriktning rakt in i refugen, sedan ska vi spetsa dig! Bra jobbat! Ett antal hundra meter från denna plats har kommunen satt upp en så kallad Cykelbarometer som räknar cyklister, uppmuntrar till ökat cyklande och ”marknadsför” cykling… Tack Pär för bilden!

Antal kommentarer: 8

manne

speciellt på den sista bilden undrar man ö.h.t. vad den stolpen /refugen gör mitt i körbanan ???


Mattias

Likt bild nr 5 såg jag nu under sommaren en skylt placerad på cykelbanan mellan Jungfrusund och Ekerö centrum som hade att göra med pågående vägarbete. Det iroinska med denna skylt var att det var en 30km/h-skylt som alltså hade som syfte att få bilisterna att köra långsammare på vägen bredvid cykelbanan. Trots detta hade man alltså inte ställt skylten i körbanan utan på den redan smala dubbelriktade cykelvägen där det knappt går att mötas två cyklister.
Hur tänkte man här? Vi kan ju inte hindra bilförarna i deras framfart, trots att vi vill att de ska köra långsammare. Hmm…


Pand

Varför inte flytta tillbaka betonggrisarna och skyltarna så att motortrafikanterna inte kan missa dem?


Åsa Eriksson

Det här med stolparna… känns ju nästan som en komplott med hjälmtillverkaren Hövding. http://www.kadens.se/blogs/asaeriksson/hovdingstunt-pa-stureplan.htm


AndreasD

Krister, alla dessa bilder i din serie är ju rätt komiska men samtidigt så blir man så enormt frustrerad och faktiskt lite förbannad. Just nu är jag bara uppgiven och funderar lite smått på att göra som kommunen uppenbarligen vill att jag gör: Börja åka bil. På något annat sätt kan man ju inte tolka den fientliga inställningen till cyklingen i den här stan.
Snart har jag dock slutat att vara bitter – bara ett par minuter till – och försöker förstå vad som utlöser detta. Du, som har varit inne i kretsarna för några år sedan, vad har kommunen för skäl och förklaringar till detta vanligtvis? Vad gör de när det kommer in klagomål? De kan ju inte vara ovetande om att det ser ut så här lite varstans.
Vad skall vi tillsammans göra för att få dem att agera lite mer planerande i relation till just dessa tillfällen?
Tack för bra blogg



Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in