Bicycling nummer 6!

I detta nummer bjuder vi på:

  • Går på djupet om däckstryck!
  • Åker till magiska Ticino
  • Hur du klär dig i vinter
  • och tar tempen på Julia Borgström, vår nya cykelstjärna!

Ute nu!

Bli prenumerant

Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Mobilhållare till cykeln
Blogg

Mobilhållare till cykeln


Har varit på jakt efter en mobilhållare till cykeln och nu tror jag att jag hittat en hållare som kan fungera bra. Eller jag kanske ska säga en modell – med tre olika fästen. För jag är inte helt säker på vilket fäste som kommer vara det mest lämpliga, och det kommer kanske vara så att det kommer att skifta beroende på vad jag ska göra under cykelturen.

Fabrikatet är SP Connect och det fungerar på så sätt att man monterar på ett särskilt mobilskal på mobilen, ett skal med ett fäste på baksidan. Fästet på baksidan gör att skalet är lite tjockare än ett vanligt skal men det är ytterst lite. Sedan monterar man ett fäste på cykeln där man sedan fäster mobilen genom att vrida den ett kvarts varv. Jag prövar tre olika fästen som placeras på tre olika platser:

  1. Top capen på styrstammen ersätts med ett fäste för mobilen
  2. Ett fäste monteras mitt på styrstammen
  3. En arm med ett fäste längts fram monteras på styret


1, Top capen ersätts med ett fäste för mobilen

 


2, Ett fäste monteras mitt på styrstammen

 


3, En arm med ett fäste längst fram monteras på styret

 


Fästet på baksidan av mobilskalet. Mobilen fästs genom att den vrids på plats. Det är möjligt att fästa mobilen stående eller liggande

 


På armfästet finns även möjligheten att montera en actionkamera under mobilen. En kompakt och funktionell lösning. Det är också möjligt att montera en lampa i detta fäste

 


Mobil, actionkamera och styrväska – allt får plats

 


Regnskydd finns och träs över mobilen

Nu kommer jag testa de olika fästena en tid framöver för att finna ut vilket/vilka jag tycker fungerar bäst. Återkommer med en rapport framöver hur jag tycker de olika fästena fungerar och vilket/vilka jag föredrar.

 

 

Relaterade inlägg:

Jag hänger även på Twitter och Instagram



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Styrväskan – suverän packningslösning
Blogg

Styrväskan – suverän packningslösning


Det har för mig skett två stora förändringar vad gäller cykling de senaste åren. Pandemin och dess efterdyningar har gjort att jag arbetar hemma avsevärt mer än jag gjorde tidigare. Vilket påverkat min cykelpendling – den är inte alls lika frekvent som tidigare, och då heller inte mitt behov av att frakta saker mellan hem och arbete. Sen har jag upptäckt gruscykling – denna härliga variant av cykling, som nästan tagit över min landsvägscykling. Detta har gjort att jag ser lite annorlunda på mina packningsbehov.

I vanliga fall har jag använt en ryggsäck när jag arbetspendlar och har ett antal ryggsäckar i olika storlekar. Men då mina behov har ändrats och en ryggsäck ofta är alltför stor och klumpig för mina nya behov så började jag söka efter andra lösningar.

Letade runt på nätet och frågade efter råd och tips i olika cykelforum. Fick tips om en styrväska som jag fastnade för – Handmade by Sussi. En väska som enkelt monteras på styret, mellan bromshandtagen. Den är 25 centimeter lång och 10 centimeter i diameter och om rymmer cirka 1,5 liter – passar utmärkt mellan bromshandtagen och växelförarna.

 

 

Susanne gör handgjorda cykelväskor som är möjliga att måttbeställa i den storlek och form du behöver. Och det är möjligt att välja olika tyg, detaljer och olika lösningar. Jag valde en så kallad burrito med extra snodd framtill – perfekt att klämma fast till exempel handskar, keps eller mössa där. Stilren och väldigt snygg – passar min cykel perfekt! Så efter lite bollande med Susanne om storlek, tyg, form och detaljer slog jag till. Och bara några dagar senare levererades väskan – snabb och suverän service.

Jag uppskattar att det inte behövs några särskilda fästen på styret/cykeln för att montera väskan – enkelt och snabbt att montera och ta bort samt flytta mellan cyklar. Två remmar av kardborre runt styret och en gummicord runt ram eller styrstam fixerar väskan bra. Vill man ha distans mellan styre och väskan för att hålla händerna uppe på styret justerar man bara kardborreremmarna därefter. Väskan kommer heller inte i konflikt med cykelbelysningen jag har.

Väskan är inte bara snygg, den är vattentät, praktisk och funktionell. Jag får lätt med mig de saker jag har behov att ha med mig på pendlingen eller gruscyklingen. Och slipper även att ha saker i bakfickorna på tröjan/jackan vilket är skönt. Här är vad jag oftast fyller väskan med:


En väska med ljust foder – så man slipper rota efter saker i mörkret

Har jag behov att få med mig lite mer brukar jag sätta på en mindre sadelväska för att på så sätt flytta över och frigöra utrymme i styrväskan. Då får jag till exempel ner en tunn väst eller regnjacka i väskan.

 

Detta är mina packningsbehov. Jag gör aldrig längre turer än över dagen, och har därmed inte behov för ytterligare packningslösningar på cykeln – jag får så att säga med mig det jag behöver på detta enkla och smidiga sätt.

Funderar nu på att beställa en till väska – en väska med lite mer vågad färgsättning, så jag kan välja efter dagshumöret!

 

Relaterade inlägg:

 

Jag hänger även på Twitter och Instagram

 



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Hur jag utrustar cykeln
Blogg

Hur jag utrustar cykeln


För mig är en rolig sak med en ny cykel att utrusta den. Att så att säga anpassa den efter hur jag cyklar, var jag cyklar och hur jag vill att min cykel ska fungera. Så här kommer en liten genomgång angående hur jag utrustat min cykel.

Pedaler

Det jag alltid börjar med på en ny cykel är att montera pedaler. I detta fall så kallade SPD-pedaler, pedaler man klickar fast skorna i. I över 40 år har jag cyklat med pedaler som jag sitter fast med skorna i. Först var det så kallad clipspedaler, sen kom de första Lookpedalerna och nu är det SPD. Har cyklat så länge på det sättet att jag tycker det är lite krångligt och besvärligt med vanliga pedaler!

 

Skärmar

Ett tillbehör som jag har ett lite ångestladdat förhållande till är skärmar. För mig som har cykeln som primära transportsättet och cykelpendlar är de mer eller mindre en förutsättning för en grundläggande komfort – att slippa stänka ner sig själv eller andra. Men… de fullständigt förstör cykelns utseende! Kämpar varje gång med mig själv att kanske denna gång ska jag inte ha skärmar. Sen efter första cyklingen i regn och slask åker skärmarna på. Och jag gråter lite inombords över att ha förfulat min cykel.

 

Flaskställ

Inte så mycket för cykelpendlingen, utan mer för de lite längre cykelturerna och en och annan träningsrunda är det ett mycket praktiskt tillbehör.

 

Däck

Har flera olika uppsättningar däck. Det är däck för att cykla på grus och lite mer besvärligt underlag. De funkar till exempel mycket bra i snö (inte is). Sen har jag däck som lämpar sig mer för asfalt och landsvägscykling – slicks. Och självklart har jag också dubbdäck – en förutsättning för tryggare och säkrare cykling vintertid.

 

Belysning

Har två olika belysningar som jag använder på cykeln. En belysning är för cykling på sträckor utan gatubelysning. När jag till exempel gör cykelutflykter eller träningsrundor på grusvägar utan gatubelysning. Då har jag en lampa från Silva som är bra tryck i och lyser upp vägen framför mig på ett bra sätt. Det är en lampa som är på tok för stark i tätorts- eller stadstrafik, även om den går att blända ner.

I stadstrafik använder jag i stället en belysning med så kallad StVZO-lampa – en utformning av lampan som gör att mötande trafikanter inte bländas. Lampan lyser även svagt åt sidorna vilket jag tycker är bra. Vad jag uppskattar med bägge lamporna är lång batteritid, att de är lätta samt att det behövs inga verktyg för montage eller fästen på cykeln för dem. I stället är detta integrerat med ett gummiband i lamporna. Därmed är det enkelt och snabbt att plocka bort lamporna när de inte behövs, eller när jag vill skifta lampa.

 

Ringklocka och reflexer

Jag kommer också montera en diskret ringklocka från Knog på styret och diverse reflexer.

Lås

Här kan ni läsa om hur jag låser min cykel

 

I nästa avsnitt kommer jag ta upp packningslösningar jag har valt till cykeln.

 

Relaterade inlägg:  

 

Jag hänger även på Twitter och Instagram



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Lackskyddar cykeln
Blogg

Lackskyddar cykeln


Jag är en nörd – när det kommer till att ha en blank och skinande cykel. Då lägger jag gärna ner lite extra tid och kraft. Tänkte gå igenom hur jag lackskyddar min nya cykel. Lackskyddet är ett så kallat keramiskt spraylackskydd. Det bildar en hård och blank yta på lacken och komponenter och skyddar samt gör det enklare att hålla cykeln ren. Skyddet varar cirka 3 månader, lite beroende på hur mycket du använder cykeln, hur och var du cyklar samt tvättar cykeln.

Det finns keramiska lackskydd som har längre hållbarhet, över 1 år. Men denna gång har jag valt ett lackskydd som är lite enklare att arbeta med och som inte kostar så mycket.

Det här behöver du:

  • Spraylackskydd, finns en rad olika på marknaden. Detta heter Tershine Refract
  • Isopropanol (IPA)
  • Microfiberdukar av bra kvalitet
  • Applikator av microfiber


Från vänster till höger: IPA och microfiberduk (grön). Spraylackskydd med tillhörande microfiberduk (röd) och applikator. Avslutningsvis en microfiberduk för att torka av medlet.

Det absolut viktigaste för att lyckas bra med lackskyddet är att cykeln är ren. I mitt fall var det ju tämligen enkelt då cykeln är helt ny. Är den inte det så har jag ett inlägg hur man kan gå till väga när man tvättar sin cykel här. Är cykeln repig i lacken bör man polera den för att få ett bra resultat. Är så att säga inte grundarbetet bra blir inte heller slutresultatet bra. En annan viktig sak att tänka på: blanda inte microfiberdukarna. Utan ha en särskild för varje uppgift. Har du olika färger är det lättare att hålla isär dem.

Men som sagt min cykel är ny så tvätt var inte nödvändig. Däremot måste man alltid torka av de delar som ska lackskyddas med en så kallad IPA (isopropanol, inte öl!) för att få bort eventuell olja, fett, fingeravtryck och så vidare. Detta bör göras även efter en tvätt. Cykeln ska vara så ren som möjligt. Spraya IPA i en microfiberduk och börja torka av cykeln.


Börja med att torka av ram och de komponenter som ska lackskyddas med IPA

Sedan är det dags för att lägga på lackskyddet på cykeln. Jag sprayar alltid medlet i en microfiberduk eller applikator och inte direkt på cykeln. Detta för att undvika överspray på delar jag inte vill ha lackskydd på. Delar du absolut ska undvika att få medel på är bromshandtagen, växelreglagen, sadeln, styret – det vill säga delar du vill ha bra friktion på. Medlet gör dem nämligen mycket glatta och hala.


Lackskyddet läggs på

Så 1 – 2 spray i microfiberduken eller applikatorn. Sen lägger jag på medlet på cykeln, det blir som en oljig hinna på lacken. Jag delar upp cykeln i delar. Börjar till exempel med framgaffeln, väntar 10–20 sekunder för att sen med en ren och mjuk microfiberduk torka av resterna av medlet.


Vänta några sekunder, därefter torkas resterna av lackskyddet bort

Sen jobbar jag mig vidare del för del. Det behövs väldigt lite medel, för hela cykeln och fälgar kanske jag sammanlagt sprayade 10 gånger i microfiberduken. Tar du för mycket medel blir det bara jobbigt att torka av resterna från cykeln. Du får inte mer eller bättre skydd, du bara slösar bort medel.

Låt gärna medlet härda ett antal timmar eller över natten innan du tar ut cykeln.

Det går utmärkt att lägga medlet på vevparti, vevarmar, bromsok, fälgar (inte om du har fälgbromsar), sadelstolpe, styrstam, bak- och framväxel. Har du en cykel med matt lack går det också bra att använda lackskydd. Du bör dock inte polera cykeln om du vill behålla den matta finishen.

Så nu är det bara ta ett steg tillbaka och njuta av en skinande blank cykel!


Spegel, spegel, på väggen – vem är den vackraste av dem alla? 

 

 

Den stora fördelen – förutom en blank och skinande cykel – är att medlet skyddar lack och komponenter och att det blir lättare att hålla cykeln ren. Smutsen har svårare att fastna och den smuts som ändå fastnar på cykeln är lättare att spola bort.

Ett sista tips. Microfiberdukarna ni använt för att lägga på lackskyddet, lägg dem i en hink med ljummet vatten och lite flytande tvättmedel när ni är klara. Annars stelnar dukarna på grund av resterna av lackskyddet och blir värdelösa. Därefter bör ni inte använda dukarna på lacken och andra känsliga ytor då det kan finnas rester kvar. Jag brukar ”nedgradera” dukarna till kedjor, kransar och däck.

 

Relaterade inlägg:

 

Jag hänger även på Twitter och Instagram

 

 

 

 

 



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Nya cykeln
Blogg

Nya cykeln


Min nya cykel är en Meter Cade – en så kallad gravel bike. En cykel byggd för att vara funktionell, rolig och trygg att cykla på vägar med lite tuffare underlag – till exempel grus. Men som också passar utmärkt att färdas på cykelbanor, gator och vägar. Anledningen till att jag valt denna cykel som min ”pendlare” är att jag på min pendlingsväg bitvis cyklar på grusvägar och större stigar. Samt gärna tar en omväg genom några av Stockholms södra naturreservat på min färd till och från jobbet. Sen är jag ju också en sån där ”fiskecyklist” som med cykel tar mig fram på grus och stigar för att njuta av lite sportfiske då och då.


Typ av väg jag frekvent cyklar på. Som gjort för en gravel bike!

Jag arbetar i en storstadskommun i södra Stockholm, en kommun som också innehåller en hel del landsbygd. Och i mitt arbete ingår en del fältarbete – ett arbete som till stora delar utförs med cykel. Därför vill jag ha en cykel byggd för detta ändamål – en cykel som jag tar mig fram med i hela kommunen.

 

Det är en cykel som är anpassad för och som det enkelt går att montera stänkskärmar på om man så vill. Vidare kan hantera såväl smala som breda däck, samt dubbdäck. Det går även enkelt att komplettera med pakethållare, cykelväskor och andra typer av lastmöjligheter – jag återkommer i inlägg framöver hur jag valt att lösa detta.

 

Cykeln har 20 växlar och utväxlingen är anpassad efter branta backar och utmanande underlagen men också efter att kunna trampa på lite när man exempelvis färdas ute på landsvägen.

 

Det är helt enkelt en cykel som för mig fungerar utmärkt att pendla året runt på, att använda i arbetet, att cykla på utflykter med samt träningsrundor. Och detta på olika typer av underlag och vägar.

 

Sen gillar jag färgen – blänkande svart! Och att cykeln i stort sett är ren från alla möjliga dekaler och olika målningar – rent och avskalat. Jag tilltalas också av att gynna en liten cykelbyggare i landet. Nu ska jag bara komma överens med mig själv om färgen på däckssidorna! Svarta eller beigea?


Har jag sagt att jag gillar cyklar som blänker och skiner?

I kommande delar om min nya cykel tänker jag bland annat gå igenom hur jag lackskyddar cykeln, vilken belysning jag valt, diverse tillbehör och packningslösningar.

 

Relaterade inlägg:

 

Jag hänger även på Twitter och Instagram



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*