Blogg

Fredagskul – Velonavias Latjolajbanlåda!


Ni som jag är födda på 60-talet känner igen den, och tack vare repriser och DVD:er har barnakullar under sex decennier fått möjligheten att se Fem Myror Är Fler Än Fyra Elefanter. Ett återkommande inslag var Brasses Latjolajbanlåda, där Magnus och Eva skulle gissa vilket av fyra djur som skulle bort. För att fira in helgen och som hyllning till denna tv-serie ger jag Er därför Velonavias Latjolajbanlåda!

När jag samtalar med icke-cyklande så är det oftast en sak som återkommer, så ofta även i den offentliga debatten; cyklister på trottoaren! Det verkar vara ett rött skynke för både fotgängare och bilister, dessa mängder av trottoarcyklande människor. När jag med CYkelfrämjandet Östergötland stod i Trädgårdsföreningen i Linköping under Cykelns Dag var det en ur allmänheten som hade ett och annat att säga oss om just dessa trottoarmarodörer. Lika så när jag åt lunch med ett par bekanta, så var det dessa trottoaranarkister som väckte känslor*.

Så säg mig nu vilken av de fyra bilderna/fyra trottoarerna** som ska bort? Eftersom det kanske är svårt att se kommer de här i högre upplösning:

”Trottoar 1” 

”Trottoar 2”

”Trottoar 3”

”Trottoar 4”

– ”Trottoar 3” ska bort? ”Trottoar 1” ska bort? 

– Fel, fel, fel!!! Nej det är ”Trottoar 2” som ska bort!

– Va? Tvåan? Varför?

– För att det är en trottoar! Alla andra är kombinerade gång- och cykelbanor! Är inte det det fiffigaste? 

– Tycker han ja!

_______________________________________________________________________

Från den 1 oktober 2014 får barn upp till det år de fyller 8 år cykla på trottoaren, om cykelbana saknas. (3 kap. 12 a §)

** Lite om bildurvalet. I anslutning till dessa så finns det på alla tre platser skylt som påvisar gång- och cykelbana. Jag fotade dessa under en kortare cykeltur i staden. Jag har inte på något sätt ansträngt mig för att hitta skräckexempel, utan dessa är ganska typiska, och inte på något sätt unika. Jag har medvetet inte valt platser där skyltning försvinner, inte heller sådana där exempelvis uteserveringar blockerar gångfältet och tvingar i fotgängare bland cyklister som här på Kungsgatan;

Jag är övertygad att sådana lösningar enbart leder till irritation och konflikter och jag lyfter på hatten åt Cyklistbloggen som berört detta ärende tidigare



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*


Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Den tragiska bakgrunden bakom skylten


Härom dagen dök den upp! Den stora flerspråkiga skylten som varnar motorburnatrafikanter, därav väldigt många tunga lastbilar, att se upp för och ta hänsyn till cyklister!

Och visst är det bra att de påminns sin skyldighet att ta hänsyn, men samtidigt är det tragiskt att en sådan skylt ska behövas. Det är även tragiskt att det skulle krävas att en cyklist förolyckades bara några meter från den plats där skylten nu står. Och att det skulle ta ett och halvt års tid innan skylten kom på sin plats. Och att kommunen kände till riskerna utmed vägen. I vägrenen ser jag rester från gravljus som tills för inte så länge sedan påminde om det liv som gått förlorat.

På Facebook samlas namn in för att påverka våra politiker att lagstifta en 1,5 meters regel. Vi får se vilken verkan det har? Vad vi dock med säkerhet kan säga är att det kommer troligtvis krävas fler cyklistoffer innan något sker. Innan kommuner väljer att bygga cykelinfrastruktur före bilistinfrastruktur. Innan bilister börjar med att respektera hastighetsbegränsningar, avstånd och trafikregler. Så tills dess får vi kanske nöja oss med en skylt?


Antal kommentarer: 1

Pelle

Sorgligt och snålt. Ni har ju dessutom den numer mycket, för cyklister, otäcka väg 55 i närheten. Trefilsväg utan vägren och hastigheter långt över 100.



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Jag är en mupp! Nu skrivet i sten.


Tänk att det kan vara något negativt att vara en mupp! Att det kan vara ett skällsord! I alla fall om man lägger till prefixet miljö! Miljömupp! Fy f-n! J-vla hippietyp (Obs! ska ej förväxlas med hipster) med flummiga och naiva ideer. Vågar hen dryfta att en röstat på Miljöpartiet blir hen närmast bränd på ett, om än bildligt, bål!

I går skrev alltid utmärkta Cyklistbloggen om elbilar, och om hur de inte primärt cyklar av miljöskäl. Det är snarare att se som en bonus. Det inlägget fick mig att fundera. Nu säger jag på intet sätt att Christian och Jeroen gör det, men jag får ibland uppfattningen att miljöskäl, det ska man nämligen inte skylta med! En anledning, av många, till att jag cyklar är absolut, miljöskäl. Kanske är det den viktigaste?

Men varför är miljöskäl, miljöfrågor och miljöengagemang så fult? Så ointressant? Vi engagerar oss i flyktingfrågor, sport(som om det betydde något*) och om en politiker köper en Toblerone på fel kort.

Visst vi sköljer ur mjölkpaketen. Men om miljöhänsyn hotar jobb eller företagens vinster, eller, tvi vale, bägge två, då dj-…..

Jag skyltar gärna med att jag cyklar av miljöskäl. Nu skyltar jag till och med utanför huset.

Det står numera skrivet i sten utanför huset att här bor en cyklist! En cyklist som på frågan varför hen cyklar inte skäms för att säga miljöskäl!

*I antikens Rom hölls det storslagna gladiatorspel för att roa befolkningen och få dem att glömma orättvisor och förtryck. Kan vara värt att fundera på vad dagens ”gladiator-spel” fyller för funktion!



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Cykelns dag i Linköping. Både bra och blä!


I lördags var det Cyklens dag runt om i vårt avlånga land. Så även här i hemtrakterna där Linköping anordnade ett härligt cykelevent i Trädgårdsföreningen.

Det var lastcyklar, BMX-show, cykelpolo och cykelbutiker. VTI, kommunen, Polisen och Cykelfrämjandet var på plats. Farhågor om dåligt väder kom på skam och solen lyste över nöjda deltagare och besökare.

Men vad det som inte var så bra då, kanske du undrar? Linköpings kommun tog chansen att ”lansera” sin ”cykel-karma”-kampanj. Och ja, man kan absolut ha åsikter om uppfostringskampanjer för cyklister. Speciellt när vi sällan ser liknande satsningar mot exempelvis bilister. Ja vet att tanken var att inte komma med allt för stora pekpinnar och att vissa besökare luftade åsikter om att kommunen kanske inte lyckades helt i sin ansats. Jag kan, bortsett från de frånvarande ”bil-karma”-kampanjerna då, tycka att den i stort var väl ok.

Men vad värre är, den innehåller flera sakfel! På baksidan finns en liten ”checklista” där vi kan läsa att en cykel ska ha fungerande ringklocka (rätt!), reflexer i båda hjulen (i bästa fall kan vi väl säga delvis rätt. En cykel ska vid färd ha vit eller orangegul reflex åt sidan. Finns dock inga krav på vare sig i det ena eller bägge hjulen) samt vitt respektive rött ljus, fram respektive bak på cykeln.

Jag antar att denna broschyr, i all välmening, tagits fram av, eller i alla fall, i samarbete med kommunen och då de personer jag känner där verkar vara kompententa så antar jag att detta är ett korrektursfel?

Vilket i och för sig är tråkigt då jag antar att den kostat en del medel att ta fram? Regler för cyklar kan hen läsa mer om på Transportstyrelsen

eller i sin helhet på:

TSFS 2009:31
Transportstyrelsens föreskrifter om cyklar, hästfordon och sparkstöttingar

Vill dock avslutningsvis påpeka att det bestående intrycket av dagen i stort är positivt!


Antal kommentarer: 1

Picker of Nits

Om man får tro Transportstyrelsen så behöver man inte heller reflexer annat än under färd i mörker.
Lite faktakoll kan man väl begära av de som delar ut broschyrer med checklistor?
Bil-karma och fotgängar-karma skulle inte skada … (”Nej, cykelbanor och trottoarer är ej avsedda för parkering av motorfordon. Cyklister har rätt att cykla på cykelbanor och gc-vägar.”)



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Första intryck: Blackburn Outpost. Väskor för äventyr?


För en tid sedan köpte jag nya cykelväskor på Wiggle. Jag har länge sneglat på vad som verkar vara smarta väskor; Apidura, Alpkit, Banjo Brothers, Porcelain Rocket och Restrap, bara för att nämna några.(1)

Nu föll mitt val på Blackburns Outpost-serie. Att priset var väldigt konkurrenskraftigt ska inte förnekas. Ca 2500:- för alla fyra väskor! Men hur funkar de? 

Framebag Large är en ramväska med expanderbar botten. Det gör att den passar både på min stela Salsa Bandito och på den heldämpade Giant Anthem:en. 

Den likt de andra väskorna i Outpost-serien fäst med kardborreband* runt ramen. Ett stort och ett mindre fack med dragkedja samt par mesh-fack. 

Med botten nedfälld ökar utrymmet med ett par liter. Blackburn anger inte volymen på denna väska, men om skolmatten inte sviker mig, rymmer den cirka 5 respektive 7 liter.

Handlebar Roll består egentligen av två delar. Själva drybagen som är där du förvarar dina prylar och ”selen” som håller fast den. Jag har även provat med en vanlig kompressionspåse till sovsäck och det funkar med.

*Till skillnad från övriga väskor i serien fäst denna med ett klick-fix fäste på styret. Samt med en rem som även fungerar som axelrem om du väljer att bära den.

På ”selen” finns även remfästen av Molle-typ, så du kan fästa andra prylar. Jag har satt fast en bungee-cord, så jag kan sätta fast jacka eller dylikt. Det medföljer shims så väska passar de flesta styren. Dock rekommenderar tillverkaren att man inte använder kolfiberstyren. Drybagen rymmer 11.5 liter.

Seat Pack är egentligen en vanlig sadelväska på sterioder. Den sägs rymma ca 11 liter o ch består av en lös drybag och en hållare. Den sätts fast på sadelstolpen och sadelns rails med remmar och kardborre. Även denna har Molle-fästen för till exempel bakljus. Även på denna har jag ”moddat” med en tunn bungee-cord.

När jag var ute i måndags så upplevde jag inte att den ”svängde” eller gungade när jag cyklade utan den uppförde sig som vilken sadelväska som helst.

Sist ut är Top Tube Bag. Liknande väskor blev ju populära bland triathlonutövare för tio år sedan och nu ser man dem på flesta ”Vätterncyklisters” cyklar. Även denna är aningen större än de flesta andra liknande väskor och jag fick plats med på telefon, batteripack, verktyg och nycklar sam lite att äta.   

Den har ett större fack samt ett mindre med dragkedja samt mesh-ficka på locket och sidan.

Liksom sina stora syskon fästs den med remmar och kardborre.

Med en vikt, sammanlagt, på dryga kilot är de mycket lättare än min gamla väska+pakethållare, även om de inte rymmer lika mycket. Det ska bli intressant att prova dessa under sommarens turer och jag återkommer med en utförligare recension senare.

  1. Lista med tillverkare på CyclingAbout.Com
  2. Blackburn Design


Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*