Blogg

Forskare: ”Sex gånger dyrare om du väljer bilen istället för cykeln”


 

Det blir sex gånger dyrare för dig och samhället om du tar bilen istället för cykeln. Det visar en studie av cykelstaden Köpenhamn som lundaforskaren Stefan Gössling analyserat. Därmed har man för första gången fått en prislapp på hur mycket bilen kostar jämfört med cykeln.

I den jämförande studien har Stefan Gössling från Lunds universitet tillsammans med Andy S. Choi från University of Queensland undersökt en kostnad-nytta-analys som Köpenhamns kommun använder för att bedöma om ny cykelinfrastruktur ska byggas. Det vill säga hur mycket bilen kostar samhället och vilka fördelar den har jämfört med cykeln när det gäller bland annat luftföroreningar, klimatförändringar, resväg, buller, vägslitage, hälsa och trängsel i Köpenhamn.

Sammanfattningsvis visar studien att bilen har en mer negativ påverkan på samhällsekonomin jämfört med cykeln:
– Om samhällets och så kallade privata kostnader (som ligger på individen) räknas samman blir bilens påverkan per kilometer 0,50 Euro och cykelns påverkan 0,08 Euro. Det blir alltså sex gånger dyrare om du väljer bilen istället för cykeln som transportmedel, skriver Stefan Gössling från Institutionen för service management och tjänstevetenskap vid Lunds universitet.

Stefan Gösslings och hans kollegas studie visar också att om man endast tittar på samhällets kostnader/nytta så kostar en kilometer med bil 0,15 Euro, medan samhället tjänar 0,16 Euro på varje kilometer som cyklas.

– Kostnad-nytta-analysen i Köpenhamn visar att investeringar i cykelinfrastruktur och cykelvänlig politik är ekonomiskt hållbart och ger hög avkastning, skriver Stefan Gössling. 

Kostnad-nytta-analysen (Cost-benefit-analys, CBA) är en metod som används för att beräkna samhällsnyttan vid infrastruktursatsningar.

 

Läs mer om studien Transport transitions in Copenhagen: Comparing the cost of cars and bicycles i den ansedda internationella tidskriften Ecological Economics. (http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0921800915000907)

Källa: Pressmeddelande LU

 

Relaterade inlägg:

 

 

 

 


Nytt nummer ute i butik nu!

I detta nummer har vi:

  • Snackat med Emil Johansson om livet upp och ner
  • Grusat ner oss!
  • Snackat med Jonas Bohr om rekordförsöket
  • Kraschat på Mallis 312

Ute nu!

Bli prenumerant
Antal kommentarer: 4

Cornelis Harders

Mycket intressant. Detta är ett bra underlag till beslut om att förvandla en hel del körfällt för bil till cykelfällt och cykelbanor. Nu finns det ingen ursäkt längre. Alla som tar upp cykels trafiksäkerhetsproblem bör se till helheten: sammanlagd är det en stor vinst för individen och samhället om många fler cyklar även om det kan ge en ökning av vissa olyckor/skador på kort sikt. Krister har dock vid ett flertal tillfällen i denna blogg påpekat att många av dessa olyckor kan byggas bort genom en bra utformat cykelinfrastruktur i kombination med rätt åtgärder inom drift och underhåll. Det är bara att sätta igång!


Krister Isaksson

Cornelis, exakt! Samtidigt är det så segt, trots all fakta och kunskap. Trots att vi vet om hälsoeffekterna, miljöeffekterna, de samhällsekonomiska effekterna – alla väldigt positiva – så händer det mycket lite när det gäller seriösa och omfattande satsningar på cykel. Såväl på statlig som kommunal nivå. Vilket tydligt visar att vårt beslutsfattande är inte på långa vägar logiskt och rationellt – beslutsfattandet är i allra högsta grad ideologist och påverkat av andra faktorer.


Kalle

Sammanfattningen får det till att det är billigt att cykla – ja, för samhället.
En enkel justering av totalkostnaden mot samhällsvinsten/kostnaden ger att CYKLA kostar 22:13 SEK/mil och BILKÖRNING 32:27 SEK/mil för individen.
Det känns som helt relevant; förra året har jag cyklat 800 mil till en kostnad på 17 002 SEK och kört bil 1600 mil till en kostnad på 51 632 SEK.
Med lite eftertanke, så stämmer bilen bra men cykeln blir i verkligheten dyrare, en racer och en CX och lite kläder hamnar snabbt på hundra tusen…
Miljö-Partiet har uttalat sig i samband med valet att Cykelavdrag i deklarationen på 250 SEK/år säkerligen motsvarar dom riktiga kostnaderna! Skojare…


Anders Fransson

Hittade den här gamla artikeln när jag letade efter alternativ till bil. Håller helt med om att cykel är det bästa alternativet och om man ser vad som händer nu 2016 i stockholm så verkar arbetet med att ge fördelar till cyklister ta fart på allvar. Jämfört med cykelstäder som Köpenhamn ligger dock Stockholm långt efter.
Det enda vettiga alternativet till att äga bil är de nya tjänsterna för bildelning, tex Ridebite. Om du missat hur en sån tjänst funkar så kan du läsa mer här. Trots allt så går inte alla transporter att lösas med cykel så den minsta påverkan på miljön blir då att låna en redan befintlig bil av en närboende. Jag har letat efter texter som jämför olika alternativ till att äga bil men har tyvärr inte hittat så mycket. Skulle vara intressant med en kommentar hur du ställer dig till bildelning.



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Trafikkontoret: ”Vintercyklister är gnällspikar”


 

Så börjar ett gemensamt pressmeddelande från Trafikverket och Trafikkontoret i Stockholm som nu tröttnat på allt gnäll från vintercyklister på snöröjningen.

Freij Matsson, pressansvarig på Trafikkontoret:

– Stadens cyklister är alltför gnälliga och inte särskilt tekniska på cykeln. Därför tar vi nu detta grepp och hjälper dem att bli skickligare cyklister så att de ska kunna ta sig fram på vintern – för det är inte något fel på snöröjningen.

Darin Larsson på Trafikverket är av samma uppfattning:

– Det verkar som att cyklisterna mest är lata och bekväma. Trafikverket kämpar på med snöröjningen och är mycket nöjda med resultatet så det är inte där det brister. I Göteborg är cyklisterna inte alls lika mesiga, så där har vi mycket att lära.

Vad staden och Trafikverket nu tänker göra inför nästa vintersäsong är att anlita en av landets bästa cyklister i cykelcross – Åsa Erlandsson från Göteborg – och erbjuda Stockholms cyklister en praktisk cykelutbildning så att de bättre ska klarar snö, is, halka, grus och sand. 


Åsa Erlandsson – göteborgaren som ska lära stockholmarna att cykla Foto: Luca Mara

– Det är jättebra. Många cyklister gnäller för mycket, de behärskar inte sin cykel och är på tok för bekväma. Det är faktiskt bara att hoppa ur sadeln, ta cykeln på axeln och springa över snöhögen och sen hoppa tillbaka i sadeln – inget märkvärdigt alls! Och är det fullt av snömodd på cykelbanan är det bara göra som jag gör på cykelcrosstävlingar i sanden i Holland. Fullt ös! säger Erlandsson.

– Man måste vara beredd på att slita och bli lite skitig. Cykellivet är inte en dans på rosor. Här tycker jag faktiskt att cyklisterna i Göteborg är bättre än i Stockholm. De är tuffare och gnäller inte hela tiden. De har skills!

Hon anser också att genom att bli en bättre cyklist tekniskt sett får man fördelar året om.

– Färdigheterna på cykeln kommer ju inte bara till nytta under vintern, utan du har även nytta av dem resten av året, då du ska hoppa över betonggrisar, grindar, kantstenar, containrar, bilar och annat som hela tiden finns på cykelvägarna.

Tillsammans har Trafikverket och Trafikkontoret tagit fram ett utbildningsmaterial där Erlandsson visar hur man tar sig fram med cykeln. Det finns inga hinder, bara möjligheter (och slappa cyklister):


Inför hindret kliver Erlandsson snabbt och enkelt av cykeln,
tar sedan tag i ramen och svingar upp cykeln på axeln och springer! Hur enkelt som helst, inget stoppar en duktig och vältränad cyklist!

Möter du sedan mindre hinder i form av kantstenar, betonggrisar och dylikt är det bara att göra ett kaninskutt över hindret:

Kaninskutt – Åsa Erlandsson style! Snart något varje Stockholmscyklist klara av!

Avslutningsvis är inte snömodd och annan sörja på cykelvägarna några större problem. Där handlar det enligt Erlandsson bara om att ge järnet. Så som hon gör på cykelcrosstävlingar i den holländska sanden:

I dessa situationer brukar Erlandsson lyssna på den goa gamla Rallylåten ”Bit ihop och kom igen da!”

Håll utkik efter stadens utbildningstillfällen framöver om du vill ha möjlighet att träffa och lära av Åsa Erlandsson och bli en mycket bättre cyklist – en cyklist som enkelt och säkert forcerar varje snöhög och hinder på cykelvägen.

Slut på fladder

Men enligt Trafikverket och Trafikkontoret behöver stadens cyklister skärpa sig på ännu en punkt. Cyklisternas klädsel är inte på långa vägar särskilt lämplig när man cyklar och kan direkt orsaka olyckor.

– Nu måste det bli ordning och reda. Vi behöver få bukt med alla dessa olyckor då klädesplaggen fastnar i hjulen. Det är alldeles för lite tajta lycrakläder bland Stockholms cyklister, säger Freij Matsson.

Därför kommer staden nu införa klädkrav för cyklister i den lokala ordningsstadgan. Från och med 1 maj 2015 blir det krav på lycrakläder i innerstaden, och från och med 1 april 2016 är det tempodräkt som gäller i hela staden.

För att underlätta för stadens cyklister har Trafikkontoret tagit fram en cykeltröja i lycra med hög synlighet. Tröjor kommer att börja delas ut av ansvariga politiker och tjänstemän på cykelbanorna under nästa vecka, tröjan kan även beställas gratis på stadens hemsida. Här kan ni se ett smakprov på den fina cykeltröjan som snart alla cyklister i Stockholm måste bära:


Den gula ledartröjan, snart på alla Stockholmscyklister! Foton: Luca Mara

Vi passade på att fråga landets ledande cykelforskare Anna Niska, Statens väg och transportforskningsinstitut (VTI), om denna åtgärd.

– Jag tycker det är bra att Stockholm tar detta steg. Alltför många cykelolyckor beror på fladdrande kläder. Det bästa vore om Transportstyrelsen och Trafikverket tog fram ett lagförslag för hela landet som förbjuder fladdriga kläder när man cyklar. Här är motions- och tävlingscyklisterna ett bra föredöme. VTI har även lämnat rekommendationer på vilka färger som är bäst på kläderna vad gäller synbarhet och säkerhet.

Vi frågade även Stockholms trafikborgarråd Daniel Helldén (MP) om åtgärden.

– Jag tycker det är bra att Trafikkontoret har gjort ett så grundligt arbete och att vi nu inom kort tar krafttag vad gäller framkomligheten för cyklister och cykelolyckor. Det ska bli roligt att dela ut tröjor till cyklister nästa vecka. Jag hade dock önskat lite mer grönt i tröjorna, men här får vi lägga partifärgerna åt sidan och lyssna på VTI och forskarna som vet bäst.

Från Bicyclings sida kan vi bara instämma, och vi ser fram mot cykelutbildningarna och att få se stora och gula cykelklungor i staden inom kort. Gula ledartröjor överallt för det ledande transportsättet! Förhoppningsvis följer andra städer efter inom kort.

 

Relaterade inlägg:

 

 

 

 


Antal kommentarer: 24

Pelle

ha, ha, bästa hittills idag!


Arne B

Två tummar upp 🙂


Krister Isaksson

Pelle, stort tack!


Krister Isaksson

Arne B, stort tack!


Magnus

Haha, härlig ironi!


Krister Isaksson

Tack Magnus!


Björn Stenberg

Äntligen lite ordning och reda! 🙂


P-G Fahrbring

Den bästa cykel artikeln på länge som skrivits i någon cykeltidning.
De här tipsen borde man redan i förskolan lära ut till barnen då blir cykling i vuxenlivet som en dans bland rosor. Kanske trafikverket nu på allvar tagit cykelproblemen på allvar


Magnus Billberger

Lysande artikel 😉 – det bästa jag läst på många år!


Krister Isaksson

Magnus, stort tack!


Dan Gunnarsson

Ha, ha, den var bra.


Krister Isaksson

Stort tack Dan!


Jimmy

April april 🙂


Cornelis Harders

Ha, ha, bra på en dag som denna!


Peter

Snyggt Krister! Ha ha


Ingrid

😀 Underbart …


Maffe Frost

Fantastiskt!


Krister Isaksson

Cornelis, har en tröja till dig när du hittat din cross och vet hur den fungerar! 😉


Krister Isaksson

Peter, tackar!


Krister Isaksson

Ingrid, tack så mycket!


Krister Isaksson

Maffe, tack!


lars johansson

Kul första april skämt! Apropå Folksams betygssättning av cykelbanor: Cykelpendlat februari Nacka Danderyd och finner att båda kommuner sköter snöröjning mycket bra. Däremot Stockholm stad usel, ffa avsnittet framför Universitetet med spårig isig cykelbana. Anmält det på nätet men får då svar , av Johanna no reply på synpunktsportalen att trafikverket sköter sträckan! Kanske borde man anlita Danderyds kommun i stället. Lars J


Kimpa

Underbart…….:)))))))))))))


Freddan L

Snygg tröja. Hoppas den kommer med i nästa ”tack för du cyklar” påse istället för reflexvästen!



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

City Bikes i Stockholm firar 10 år


 

För tionde året i rad drar det ihop sig till säsongspremiär för City Bikes. Den 1 april öppnar Sveriges största lånecykelsystem för säsongen 2015. I år med drygt 20 nya stationer.



City Bikes har funnits i Stockholm sedan 2006. Utöver täckningen i innerstan har systemet ytterligare utökats i Söderort och Västerort. Förstärkningar har även gjorts i innerstan. 

”Vi är mycket glada att tillsammans med Stockholms stad fortsätta utvecklingen av cykelsystemet och göra lånecyklarna tillgängliga för ännu fler invånare. Att påbörja eller avsluta pendling med lånecyklarna är ett fantastiskt alternativ för både människa och miljö”, säger Ola Klingenborg, Nordisk VD på Clear Channel.

Användandet av lånecyklarna slog under 2014 alla rekord med över en halv miljon lån och en 24 % ökning i kortförsäljning. Sammanlagt cyklade låntagarna 199.000 timmar.

”Den fortsatt ökade tillgängligheten av cyklar och smidig kortförsäljning bl.a genom samarbetet med 7-Eleven och Pressbyrån (Reitan) gör det enklare än någonsin tidigare att köpa kort och börja använda lånecyklarna. Nu siktar vi på nya rekord till förmån för Stockholm och dem som rör sig här!”, säger Ola Klingenborg, Nordisk VD på Clear Channel.

Mer information om City Bikes

 

 

 


Antal kommentarer: 5

Dmitri F

Tänk också om servern slog av utlåningsfunktionaliteten efter kl22… En liten knapptryckning från deras sida skulle verkligen göra cyklarna användbara för alla stockholmare, men icke sa nicke. 🙁
Och varför inte öppna året runt som i gbg? 🙁
Älskar city bikes men de måste kunna lånas efter 22!!!!


Krister Isaksson

Dmitri, man kanske kan uttrycka det som så att det finns stor förbättringspotential för systemet! 😉


Viktor K

Dmitiri F
Jag skulle tippa på att alkolås skulle vara aktuellt om de är öppna efter 22 – iallafall på helger 😉


Jeppe Larsen

Ja precis, året runt och dygnet runt skulle betyda mycket. Om det sliter mycket på cyklarna på vintern så kan de väl ta bort 50% av cyklarna på vintern.


Dmitri F

Viktor:
Ska vi stänga ner kollektivtrafiken också för att fulla människor vandaliserar och smutsar ner bussar och tågvagnar?
Genom att begränsa cyklingen riskerar man dessutom att fulla människor hamnar i sina bilar istället.
Det där med alkohol är ett uselt argument och dessutom det som troligen användes när systemets öppettider upphandlades.
Men visst, varför inte förbjuda allt bara för att någon kan missbruka det nån gång på något sätt.



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Trafikverket: Vi skyddar bilister, inte cyklister


 

– På de ställen där det finns räcke är det faktiskt inte för att skydda cyklister mot bilar. Det är för att skydda bilisterna mot till exempel en bergvägg. Att sätta räcke hela vägen för att skydda cyklisterna har ansetts för dyrt. Vi har följt de regelkrav som finns för den här typen av gång-och cykelväg, berättar Lisa Herland.

Detta kan vi läsa i Norrköpings Tidningar angående utbyggnaden av 2+1-väg och en gång- och cykelväg på Riksväg 51. Trafikverkets hantering av cykeltrafik, särskilt i samband med 2+1-vägar, är som jag tidigare skrivit under all kritik.


Här dånar långtradarna fram. Inget skyddsräcke för cyklister och inget vinterunderhåll. Anses för dyrt. Det är så Trafikverket arbetar för ett ökat och säker cyklande… Foto: Mikael Grip

Följt regelkrav för den här typen av gång- och cykelväg säger projektledare. Så låt oss då titta i Trafikverkets publikation Vägar och gators utformning (VGU):


Se där, ett räcke mellan vägbanan och gång- och cykelvägen! Kanske läser jag och Trafikverket olika publikationer eller så läser vi dem på olika sätt…

Så här arbetar alltså Trafikverket med regeringsuppdraget ökat och säkert cyklande.

 

Relaterade inlägg:

 

 

 


Antal kommentarer: 3

Magnus

Att detta statliga verk inte kan följa sina riktlinjer och tänka utanför motorfordonsperspektivet förvånar mig inte ett dugg. Inte minst med deras debacle ute vid Stockholms universitet i minnet.
Borde byta namn till motorfordonsverket.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=103&artikel=5582763


Per

Krister, du får väl börja med att prata med dina kollegor på Sweco eftersom de har tagit fram detta.


Krister Isaksson

Per, det är ALLTID beställarens produkt, inte konsultens. Här har uppenbarligen TRV ansett det för dyrt, knappast ett konsultbeslut.



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Antal kommentarer: 2

Kalle

”…berikar stadslivet gynnar också näringsidkarna eftersom fler cyklister och gående leder till större försäljning.”
Krister, det är första gången som jag inte håller med om allt. Några få gånger har jag behövt handla med cykel och då tar jag med den in i affären! Inte så populärt.
Men jag vill inte ha min cykel stulen, så skall jag handla det minsta lilla, så tar jag bilen – den brukar stå kvar.


Krister Isaksson

Kalle, det kanske inte alltid är lämpligt att utgå från sig själv och sitt eget beteende för att dra slutsatser. Det verkar ju som många inte följer ditt mönster.



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Lägg ut, LÄGG UT!


 

Det står två cyklar parkerade i Järnvägsparken. Två som hittat cykeloasen i Järnvägsöknen. Ett och ett halvt år efter invigningen av cykelparkeringen.

Skynda alla andra om ni ska få någon plats, bara 82 lediga platser kvar nu…

 

Relaterade inlägg:

 

 

 


Antal kommentarer: 3

Robin

Med tanke på den usla möjligheten att låsa fast cykeln skulle inte jag ställa min cykel där iaf.


Jocke von Scheele

Sån där markyta som ”blivit över” och inte riktigt går att utnyttja till något speciellt vid stadsplanering kallas ”impediment”, har jag lärt mig. Och man måste beundra kommunens kreativitet, när de på detta sätt
1. Kan utnyttja ett impediment som uppstått under motorledsramperna man byggt mitt i city.
2. Kan slå sig för bröstet och hävda att man byggt X nya cykelställ.
3. Kan pytsa iväg en försvarlig portion av ”cykelmiljarden”, utan att behöva göra ingrepp som skulle riskera att minska bilarnas utrymme.
Well played, kommunen!
Det enda tråkiga är att det blir så uppenbart hur bortslösad åtgärden är. Men man kanske skulle kunna anlägga en park där istället? Som folk kunde solbada i. Eller bygga ett dagis?


Henrik

Om jag jobbade som tjuv skulle det där vara ett drömställe att avsätta en arbetsdag på. Om det nu stod några cyklar där förstås.



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*