Blogg

Förbifart cykel


 

Svängfest – här ser vi en flygbild på hur ett så kallat pendlingsstråk för cykel går:

Fyra tvära svängar, trixa sig genom parkerade bilar på lokalgatan, sedan cykla i blandtrafik på lokalgata och sen ta sig över en högerreglerad fyrvägskorsning. På vintern är snöröjningen många gånger usel på lokalgatan. Parallellt går E4/E20 spikrakt – det är Bikes vs Cars.

Nu har saker hänt, Förbifart cykel är byggd:


Grönt streck = Förbifart cykel

Rakt och gent. Bättre framkomlighet, kortare restid och trafiksäkerhetseffekten av denna åtgärd är en reduktion av personskador med 30 procent.


Vy mot söder. Förbifart cykel – den nya gång- och cykelbron


Till höger svänger den tidigare cykelvägen av ner till fyrvägskorsningen


Vy från nya gång- och cykelbron över fyrvägskorsningen som man nu slipper korsa


Fyrvägskorsningen och lokalgatan fylld med parkerade bilar


Vy mot norr. Förbifart cykel rakt fram. Till vänster den tidigare cykelvägen och lokalgatan

Detta vill jag se mer av!

 

Relaterade inlägg:

 

 

 

Antal kommentarer: 20

Felix Reychman

Heja!
Och ”* Kommentaren måste vara längre”
Vadå? Kan man inte bara få applådera, liksom? :-p


Krister Isaksson

Felix, tummen upp!


Pelle

Kul! Mer av detta!


Jocke von Scheele

Just det där med att tvära kurvor är trafikfarliga, särskilt i samband med rullgrus och dålig snöröjning, är något man borde framhålla mer. Att räta ut stråken handlar både om framkomlighet och att man kommer fram snabbt, dvs kan konkurrera med bilen, samt att man får ner antalet singelolyckor.


Krister Isaksson

Jocke, med andra ord, stora vinster! Längs detta stråk mot Skärholmen finns ju ytterligare ett antal sådan här åtgärder planerade.



Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Trafikkontoret: ”Vintercyklister är gnällspikar”


 

Så börjar ett gemensamt pressmeddelande från Trafikverket och Trafikkontoret i Stockholm som nu tröttnat på allt gnäll från vintercyklister på snöröjningen.

Freij Matsson, pressansvarig på Trafikkontoret:

– Stadens cyklister är alltför gnälliga och inte särskilt tekniska på cykeln. Därför tar vi nu detta grepp och hjälper dem att bli skickligare cyklister så att de ska kunna ta sig fram på vintern – för det är inte något fel på snöröjningen.

Darin Larsson på Trafikverket är av samma uppfattning:

– Det verkar som att cyklisterna mest är lata och bekväma. Trafikverket kämpar på med snöröjningen och är mycket nöjda med resultatet så det är inte där det brister. I Göteborg är cyklisterna inte alls lika mesiga, så där har vi mycket att lära.

Vad staden och Trafikverket nu tänker göra inför nästa vintersäsong är att anlita en av landets bästa cyklister i cykelcross – Åsa Erlandsson från Göteborg – och erbjuda Stockholms cyklister en praktisk cykelutbildning så att de bättre ska klarar snö, is, halka, grus och sand. 


Åsa Erlandsson – göteborgaren som ska lära stockholmarna att cykla Foto: Luca Mara

– Det är jättebra. Många cyklister gnäller för mycket, de behärskar inte sin cykel och är på tok för bekväma. Det är faktiskt bara att hoppa ur sadeln, ta cykeln på axeln och springa över snöhögen och sen hoppa tillbaka i sadeln – inget märkvärdigt alls! Och är det fullt av snömodd på cykelbanan är det bara göra som jag gör på cykelcrosstävlingar i sanden i Holland. Fullt ös! säger Erlandsson.

– Man måste vara beredd på att slita och bli lite skitig. Cykellivet är inte en dans på rosor. Här tycker jag faktiskt att cyklisterna i Göteborg är bättre än i Stockholm. De är tuffare och gnäller inte hela tiden. De har skills!

Hon anser också att genom att bli en bättre cyklist tekniskt sett får man fördelar året om.

– Färdigheterna på cykeln kommer ju inte bara till nytta under vintern, utan du har även nytta av dem resten av året, då du ska hoppa över betonggrisar, grindar, kantstenar, containrar, bilar och annat som hela tiden finns på cykelvägarna.

Tillsammans har Trafikverket och Trafikkontoret tagit fram ett utbildningsmaterial där Erlandsson visar hur man tar sig fram med cykeln. Det finns inga hinder, bara möjligheter (och slappa cyklister):


Inför hindret kliver Erlandsson snabbt och enkelt av cykeln,
tar sedan tag i ramen och svingar upp cykeln på axeln och springer! Hur enkelt som helst, inget stoppar en duktig och vältränad cyklist!

Möter du sedan mindre hinder i form av kantstenar, betonggrisar och dylikt är det bara att göra ett kaninskutt över hindret:

Kaninskutt – Åsa Erlandsson style! Snart något varje Stockholmscyklist klara av!

Avslutningsvis är inte snömodd och annan sörja på cykelvägarna några större problem. Där handlar det enligt Erlandsson bara om att ge järnet. Så som hon gör på cykelcrosstävlingar i den holländska sanden:

I dessa situationer brukar Erlandsson lyssna på den goa gamla Rallylåten ”Bit ihop och kom igen da!”

Håll utkik efter stadens utbildningstillfällen framöver om du vill ha möjlighet att träffa och lära av Åsa Erlandsson och bli en mycket bättre cyklist – en cyklist som enkelt och säkert forcerar varje snöhög och hinder på cykelvägen.

Slut på fladder

Men enligt Trafikverket och Trafikkontoret behöver stadens cyklister skärpa sig på ännu en punkt. Cyklisternas klädsel är inte på långa vägar särskilt lämplig när man cyklar och kan direkt orsaka olyckor.

– Nu måste det bli ordning och reda. Vi behöver få bukt med alla dessa olyckor då klädesplaggen fastnar i hjulen. Det är alldeles för lite tajta lycrakläder bland Stockholms cyklister, säger Freij Matsson.

Därför kommer staden nu införa klädkrav för cyklister i den lokala ordningsstadgan. Från och med 1 maj 2015 blir det krav på lycrakläder i innerstaden, och från och med 1 april 2016 är det tempodräkt som gäller i hela staden.

För att underlätta för stadens cyklister har Trafikkontoret tagit fram en cykeltröja i lycra med hög synlighet. Tröjor kommer att börja delas ut av ansvariga politiker och tjänstemän på cykelbanorna under nästa vecka, tröjan kan även beställas gratis på stadens hemsida. Här kan ni se ett smakprov på den fina cykeltröjan som snart alla cyklister i Stockholm måste bära:


Den gula ledartröjan, snart på alla Stockholmscyklister! Foton: Luca Mara

Vi passade på att fråga landets ledande cykelforskare Anna Niska, Statens väg och transportforskningsinstitut (VTI), om denna åtgärd.

– Jag tycker det är bra att Stockholm tar detta steg. Alltför många cykelolyckor beror på fladdrande kläder. Det bästa vore om Transportstyrelsen och Trafikverket tog fram ett lagförslag för hela landet som förbjuder fladdriga kläder när man cyklar. Här är motions- och tävlingscyklisterna ett bra föredöme. VTI har även lämnat rekommendationer på vilka färger som är bäst på kläderna vad gäller synbarhet och säkerhet.

Vi frågade även Stockholms trafikborgarråd Daniel Helldén (MP) om åtgärden.

– Jag tycker det är bra att Trafikkontoret har gjort ett så grundligt arbete och att vi nu inom kort tar krafttag vad gäller framkomligheten för cyklister och cykelolyckor. Det ska bli roligt att dela ut tröjor till cyklister nästa vecka. Jag hade dock önskat lite mer grönt i tröjorna, men här får vi lägga partifärgerna åt sidan och lyssna på VTI och forskarna som vet bäst.

Från Bicyclings sida kan vi bara instämma, och vi ser fram mot cykelutbildningarna och att få se stora och gula cykelklungor i staden inom kort. Gula ledartröjor överallt för det ledande transportsättet! Förhoppningsvis följer andra städer efter inom kort.

 

Relaterade inlägg:

 

 

 

 

Antal kommentarer: 24

Pelle

ha, ha, bästa hittills idag!


Arne B

Två tummar upp 🙂


Krister Isaksson

Pelle, stort tack!


Krister Isaksson

Arne B, stort tack!


Magnus

Haha, härlig ironi!



Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

City Bikes i Stockholm firar 10 år


 

För tionde året i rad drar det ihop sig till säsongspremiär för City Bikes. Den 1 april öppnar Sveriges största lånecykelsystem för säsongen 2015. I år med drygt 20 nya stationer.



City Bikes har funnits i Stockholm sedan 2006. Utöver täckningen i innerstan har systemet ytterligare utökats i Söderort och Västerort. Förstärkningar har även gjorts i innerstan. 

”Vi är mycket glada att tillsammans med Stockholms stad fortsätta utvecklingen av cykelsystemet och göra lånecyklarna tillgängliga för ännu fler invånare. Att påbörja eller avsluta pendling med lånecyklarna är ett fantastiskt alternativ för både människa och miljö”, säger Ola Klingenborg, Nordisk VD på Clear Channel.

Användandet av lånecyklarna slog under 2014 alla rekord med över en halv miljon lån och en 24 % ökning i kortförsäljning. Sammanlagt cyklade låntagarna 199.000 timmar.

”Den fortsatt ökade tillgängligheten av cyklar och smidig kortförsäljning bl.a genom samarbetet med 7-Eleven och Pressbyrån (Reitan) gör det enklare än någonsin tidigare att köpa kort och börja använda lånecyklarna. Nu siktar vi på nya rekord till förmån för Stockholm och dem som rör sig här!”, säger Ola Klingenborg, Nordisk VD på Clear Channel.

Mer information om City Bikes

 

 

 

Antal kommentarer: 5

Dmitri F

Tänk också om servern slog av utlåningsfunktionaliteten efter kl22… En liten knapptryckning från deras sida skulle verkligen göra cyklarna användbara för alla stockholmare, men icke sa nicke. 🙁
Och varför inte öppna året runt som i gbg? 🙁
Älskar city bikes men de måste kunna lånas efter 22!!!!


Krister Isaksson

Dmitri, man kanske kan uttrycka det som så att det finns stor förbättringspotential för systemet! 😉


Viktor K

Dmitiri F
Jag skulle tippa på att alkolås skulle vara aktuellt om de är öppna efter 22 – iallafall på helger 😉


Jeppe Larsen

Ja precis, året runt och dygnet runt skulle betyda mycket. Om det sliter mycket på cyklarna på vintern så kan de väl ta bort 50% av cyklarna på vintern.


Dmitri F

Viktor:
Ska vi stänga ner kollektivtrafiken också för att fulla människor vandaliserar och smutsar ner bussar och tågvagnar?
Genom att begränsa cyklingen riskerar man dessutom att fulla människor hamnar i sina bilar istället.
Det där med alkohol är ett uselt argument och dessutom det som troligen användes när systemets öppettider upphandlades.
Men visst, varför inte förbjuda allt bara för att någon kan missbruka det nån gång på något sätt.



Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Trafikverket: Vi skyddar bilister, inte cyklister


 

– På de ställen där det finns räcke är det faktiskt inte för att skydda cyklister mot bilar. Det är för att skydda bilisterna mot till exempel en bergvägg. Att sätta räcke hela vägen för att skydda cyklisterna har ansetts för dyrt. Vi har följt de regelkrav som finns för den här typen av gång-och cykelväg, berättar Lisa Herland.

Detta kan vi läsa i Norrköpings Tidningar angående utbyggnaden av 2+1-väg och en gång- och cykelväg på Riksväg 51. Trafikverkets hantering av cykeltrafik, särskilt i samband med 2+1-vägar, är som jag tidigare skrivit under all kritik.


Här dånar långtradarna fram. Inget skyddsräcke för cyklister och inget vinterunderhåll. Anses för dyrt. Det är så Trafikverket arbetar för ett ökat och säker cyklande… Foto: Mikael Grip

Följt regelkrav för den här typen av gång- och cykelväg säger projektledare. Så låt oss då titta i Trafikverkets publikation Vägar och gators utformning (VGU):


Se där, ett räcke mellan vägbanan och gång- och cykelvägen! Kanske läser jag och Trafikverket olika publikationer eller så läser vi dem på olika sätt…

Så här arbetar alltså Trafikverket med regeringsuppdraget ökat och säkert cyklande.

 

Relaterade inlägg:

 

 

 

Antal kommentarer: 3

Magnus

Att detta statliga verk inte kan följa sina riktlinjer och tänka utanför motorfordonsperspektivet förvånar mig inte ett dugg. Inte minst med deras debacle ute vid Stockholms universitet i minnet.
Borde byta namn till motorfordonsverket.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=103&artikel=5582763


Per

Krister, du får väl börja med att prata med dina kollegor på Sweco eftersom de har tagit fram detta.


Krister Isaksson

Per, det är ALLTID beställarens produkt, inte konsultens. Här har uppenbarligen TRV ansett det för dyrt, knappast ett konsultbeslut.



Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Antal kommentarer: 2

Kalle

”…berikar stadslivet gynnar också näringsidkarna eftersom fler cyklister och gående leder till större försäljning.”
Krister, det är första gången som jag inte håller med om allt. Några få gånger har jag behövt handla med cykel och då tar jag med den in i affären! Inte så populärt.
Men jag vill inte ha min cykel stulen, så skall jag handla det minsta lilla, så tar jag bilen – den brukar stå kvar.


Krister Isaksson

Kalle, det kanske inte alltid är lämpligt att utgå från sig själv och sitt eget beteende för att dra slutsatser. Det verkar ju som många inte följer ditt mönster.



Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Lägg ut, LÄGG UT!


 

Det står två cyklar parkerade i Järnvägsparken. Två som hittat cykeloasen i Järnvägsöknen. Ett och ett halvt år efter invigningen av cykelparkeringen.

Skynda alla andra om ni ska få någon plats, bara 82 lediga platser kvar nu…

 

Relaterade inlägg:

 

 

 

Antal kommentarer: 3

Robin

Med tanke på den usla möjligheten att låsa fast cykeln skulle inte jag ställa min cykel där iaf.


Jocke von Scheele

Sån där markyta som ”blivit över” och inte riktigt går att utnyttja till något speciellt vid stadsplanering kallas ”impediment”, har jag lärt mig. Och man måste beundra kommunens kreativitet, när de på detta sätt
1. Kan utnyttja ett impediment som uppstått under motorledsramperna man byggt mitt i city.
2. Kan slå sig för bröstet och hävda att man byggt X nya cykelställ.
3. Kan pytsa iväg en försvarlig portion av ”cykelmiljarden”, utan att behöva göra ingrepp som skulle riskera att minska bilarnas utrymme.
Well played, kommunen!
Det enda tråkiga är att det blir så uppenbart hur bortslösad åtgärden är. Men man kanske skulle kunna anlägga en park där istället? Som folk kunde solbada i. Eller bygga ett dagis?


Henrik

Om jag jobbade som tjuv skulle det där vara ett drömställe att avsätta en arbetsdag på. Om det nu stod några cyklar där förstås.



Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in