Blogg

Film: From the South UP – Cykling från Patagonien till Karibien


Måste dela med mig av denna film. Brendon Tyree cyklar Sydamerikas längd, från Patagonien i syd till Karibiska havet i norr. Nittiotalet dagar resulterar i drygt 20 minuter ren och skär äventyrspropaganda. Mycket nöje

Läs mer på http://southup.brendontyree.com/



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

69:er eller 96:er – Bu eller bä?


Så då har jag provat att cykla några timmar på den ”oheliga alliansen” 26-tums bakhjul och 29-tums fram dito. Kontentan? Varken bu eller bä!

Det var kanske inte så konstigt att denna konfiguration inte slog igenom? Eller så var det ”marknadens” sätt att påverka oss konsumenter att gå hela vägen och köpa helt ny cykel med ny hjulstorlek som gjorde att det nu idag inte finns så många små- och storhjuliga cyklar att köpa. Samma marknad som sedan tagit fram 27.5 tum, fatbikes och 29″Plus…

Hur som helst kan vi väl argumentera att de fördelar som respektive hjulstorlek har, de får vi dra nytta av, lite sådär svenskt, mellanmjölkigt lagom med denna skapelse. Även om jag tror att de skillnader jag upplevde främst stod att finna i skillnaderna mellan det vanliga 26-tums hjulets Geax däck och Kenda-däcken på den storvuxne kusinen.

Hur som helst, helgens tur resulterade i en liten kortfilm:



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Salsa Bandito – Adventure Bike


Möt min trogna laståsna: Salsa Bandito:n. Denna gång ”provpackad” inför helgens övernattningstur norr om Norrköping. 

Och, ja, du ser inte galet. Det är en 69:er eller 96:er! För er minnestrogna lanserade Trek och någon annan tillverkare denna hjulkombination någon gång anno dazumal, cirka 2006(?), och eftersom gaffeln, Salsa Cromoto, ger mig möjligheten att få in en 29″, så tänkte jag varför inte?

Så cykeln förberedd, sovplats ”scoutad”, om det nu kunde bli helg…



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

"Cykelstaden Norrköping" svarar på kritiken


Har nu fått svar på min fråga hur kommunen ser på att entreprenörer parkerar på gång- och cykelbanor. Så här skriver de;

”Hej! Samtliga entreprenörer inom Norrköpings kommun har parkeringstillstånd när de utför arbete i tjänsten. Detta tillstånd säger att de får parkera på g/c banor och i grönområden om arbetet så kräver. Var det sedan är minst olämpligt att parkera måste avgöras från fall till fall. Med vänlig hälsning Jan/Tekniska kontoret”

Jag svarade då;

Hej och tack för ditt svar. Om vi då tar detta fall. Med stor gräsyta samt lediga p-platser intill en cirkulationsplats som är olycksdrabbad, är det lämpligt? Det borde utfärdas riktlinjer där de ska ta hänsyn till övriga trafikanter och inte av lathet och utan urskillning ställer sig närmast möjligt för att det är lätt.

Jag väntar fortfarande, på ett svar på min följdfråga, men kan konstatera att det är långt kvar till epitetet Cykelstad.



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

JCDecaux tycker gräs är viktigare än människor (och cyklister)


Vid en av Norrköpings mest olycksdrabbade trafikplatser(1), Packhusrondellen/Kungens rondell, möttes jag på morgonen av denna syn. En folkabuss från JCDecaux vilka uppenbarligen tycker att gräset är viktigare än människor, då de på min fråga om det är lämpligt att parkera där svarar att ”annars skadas gräset och vi har tillstånd att parkera var som helst”. Hen berättade även att när hen hade den lite större bilen så fanns det på något sätt än mindre anledning att hålla sig ut (cykel)vägen än då hen hade en mindre. En annan skulle kanske tänka att det med ett större fordon finns än mer skäl att hålla sig undan?

Tilläggas bör att den gräsyta som syns till höger i bilden är ca 100 kvm och det intill den fanns gott om lediga parkeringsplatser. Men inte då! Gång- och cykelbana = legitim p-plats för JCDecaux…

Väntar på svar från kommunen och företaget i fråga hur de ser på saken.

  1. Packhusrondellen+olycka på Google
  2. Google Maps

Antal kommentarer: 2

Andreas

Ser fram emot svaren.
Tack för att du tar kampen för cyklisterna!
/Fellow Åbypendlare


Hampus

På googlemaps bilden syns att någon faktiskt varit förnuftig och kört över gräset. 🙂 Tyvärr är det väl den vanliga ilskan från folk som själva inte orkar cykelpendla till jobbet..



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*


Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*