Blogg

En pendlingscyklists vardag. Del 4


 

Hur har ni det där ute? Det trillar in bilder hela tiden i mailboxen, inte särskilt roliga bilder, bilder som bara bekräftar vilket elände som råder på landets cykelbanor. Förlåt, landets GÅNG- och cykelbanor är det ju. Den cykelkultur som finns runt om i landet är uppenbarligen under all kritik, det råder förhållanden på cykelbanorna som mycket sällan (aldrig?) existerar på gator och vägar. Vilket trafikslag som är prioriterat och vilket som inte är det blir mycket tydligt. Det blir ju också väldigt tydligt att trafikinformation för cyklister är av betydelse när man går igenom alla dessa bilder ni sänder in. Här följer ett litet axplock av bilder som kommit in på en pendlingscyklists vardag:


En container mitt i cykelvägen gör ju en alltid lika glad… Foto: Mattias Brockmark


Den så vanliga hantverkarbilen, byggmtrl osv. Självklart ingen skyltning, reflexmtrl osv. Foto: Mattias Brockmark


Lite arbete med kranbilen. Då stänger vi av hela gång- och cykelbanan. Ingen skyltning, ingen omledning. Självklart utan tillstånd, ”ska ju bara…” Foto: Mathias


Urusel vattenavrinning, stora vattensamlingar och jordhög! Den syns nog bra i mörker… Foto: Mattias Brockmark


Welcome to the ice age… Vad ska man säga? Detta är på ett pendlingsstråk i Stockholm, ett stråk utpekat av staden och regionen som mycket viktigt i cykelvägnätet. När ser vi något liknande på vägar och gator? Foto: fourteenislands.com

Självklart inte ett inlägg om pendlingscyklistens vardag utan de så vanliga och uppskattade betonggrisarna. Allt för att hålla dessa kreativa och lagbrytande motormän borta från asfalt de inte får köra på. Konsekvenserna för cykeltrafiken verkar få fundera på.


Verkar inte vara någon belysning på sträckan så har behövs såväl radar, mörkerseeende som sonar för att upptäcka betongen. Ser vi detta ofta på våra gator och vägar? Foto: Björne


Perfekt att placera ut betongen i nedförsbacke, kurva och på en plats utan belysning. Vem bryr sig… Foto: Björne

 

Fortsätt gärna att sända in bilder på vilka problem och hinder ni möter när ni pendlar med cykel: krister.isaksson@bicycling.se

 

Relaterade inlägg:

 

 

 



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

En pendlingscyklists vardag. Del 3


 

Nu strömmar det in bilder från er läsare om vad ni upplever på era cykelfärder. Kul att få sådan respons från er, samtidigt ledsamt att se allt elände som ni råkar ut för. Det verkar också som att det spelar ingen roll var i landet vi befinner oss, eländet på cykelbanorna finns överallt. Vi börjar med en bildserie från Luleå som Sven Persson sänt in:


I Luleå lägger vi en snövall på cykelbanan, lycka till på färden!


Eller så ställer vi en container på cykelbanan!


Och vi är noga med att tydligt skylta om förhållandena på cykelbanan!


Den så vanliga hantverkarbilen finns även på Luleås cykelbanor, en yrkessjukdom?


Perfekt att ställa ett antal mörka soptunnor på cykelbanan, hindrar ju ingen och underlättar sophämtningen. Lätt att se dem i mörkret?


Sen har vi stadsbussen som kör upp och ställer sig på cykelbanan, utmärkt att parkera här!


Kranbilen behöver utrymme, cykelbanan är perfekt och inte behövs skyltning, varning eller omledning

Sedan hoppar vi över till västkusten och Göteborg, verkar inte vara så mycket bättre där heller. Cykelbanan kan även där användas om containerplats eller snöupplag vilket Kalle Malinens bilder visar:


En utmärkt placering av containern, bara att kliva av cykeln och leda den på gångbanan!


På cykelbanan har vi lagt snön hela vintern, ingen cyklar ju på vintern…

I Stockholm upplever cyklister bl.a. soptunneslalom på cykelbanan. De ä bar å åk, gäller att inte grensla:


Foto: Felix Reychman

Vill du slippa p-böter i Stockholm? Parkera i cykelbanan eller cykelfältet, du åker aldrig dit! Fullt med parkerade bilar i cykelfältet, det är så man slipper p-böter i Stockholm. Eller som Polisen själva uttrycker det på twitter: @KristerIsaksson Inte riktigt sant. Dock hinner vi inte bötfälla ens 1% av syndarna..


Cykelfält = perfekt parkeringsplats tycker en del motormän. Foto: Arne B


Parkerar en motorman, följer gärna en annan motorman efter… Foto: Martin


Gäller att inte vara i vägen för andra motormän… Foto: Malin

En klokt utformad och placerad uteservering innebär? Javisst, här tvingas vi gå i cykelbanan! Tänk motsvarande som innebar att gående tvingades gå i körbanan, inte så vanligt eller hur?


”Du behöver ju inte cykla så fort, ta det lite lungt!” Foto: Peter Bygdeson

Avslutningsvis några bilder på ordningsmaktens parkerande på cykelbanor och i cykelfält, de verkar gilla att ställa sina fordon där…


Odengatan Stockholm, som sagt en motorman följer en annan motorman… Foto: Simon Vinge


Ännu en hämtning av take away mat i Hammarby Sjöstad! Foto: Christian

 

 

Relaterade inlägg:

 

 


Antal kommentarer: 1

Anders Berggren

Ja jösses, detta är verkligen min vardag när jag cyklar. Så van och avtrubbad är jag att jag inte längre reagerar på eländet tills du visar alla dessa bilder. Tack för att du synliggör alla dessa problem och brister som finns i cykelsystemet genom denna blogg. Och att du visar massor av exempel på hur det skulle kunna vara, ingen gnällblogg här inte!



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Stockholmscyklister – bli trafikrapportörer!


 

Cyklar du regelbundet i Stockholmstrafiken och cyklar du i rusningstrafiken? Nu har du chansen att bli cykelrapportör och tillsammans med trafikredaktionen på P4 Stockholm skapa bra och användbar trafikinformation för cyklister.


Bli cykelrapportör och börja ringa in fel och brister till trafikredaktionen!

Mia Sjökvist på trafikredaktionen på P4 Stockholm kontaktade mig och undrade om jag kan hjälpa till och efterlysa cykelrapportörer i länet. Cyklister som ser vad som händer runt om på länets cykelvägar och kan hjälpa till med att rapportera in trafikstörningar för cyklister.


Bli cykelrapportör och börja ringa in fel och brister till trafikredaktionen!

Ju fler som anmäler sig som trafikrapportörer och börjar rapportera in problem på länets cykelvägar desto större är möjligheterna att problemen uppmärksammas av andra cyklister och väghållare mfl. Kanske kommer vi slippa se elände som detta framöver:


Kreativ och otillåten avstängning av cykelbanan


Cykelbanan som inte snöröjdes…

Gå in på trafikredaktionens hemsida och anmäl dig under rubriken ”Bli fast rapportör”.

Edit 140428: Här kan ni lyssna på ett inslag i P4 Stockholm om cykelrapportörer:

 

Här kan ni läsa den roliga historian hur det hela gick till när trafikredaktionen på P4 beslutade om att börja med att rapportera trafikinformation för cyklister, det går att förändra!

Relaterade inlägg:

 


Antal kommentarer: 10

Mia Sjökvist

Ser fram emot ett roligt, givande och lärande sammarbete. Mia Sjökvist, Trafikreporter P4 Stockholm


Krister Isaksson

Mia, Toppen att ni gör detta. Du kommer få mycket ny kunskap och insikt i ett helt nytt trafikslag! 😉


Thomas Egrelius

Mia, kommer ni ”tagga” cykelärenden på något enhetligt sätt på http://sverigesradio.se/sida/trafiken/stockholm ? jag tänker mig (cykel) i titeln på samma sätt som ni idag anger (pollen) eller (trafikstörning).
Anledningen är att jag tänkte använda den RSS-feed som finns där och selektera cykelärenden för automatisk vidarebefodring och notifiering i min mobil 😉
/Thomas


Anders

Hoppas vi slipper se beteendet som cyklisterna på bilderna ovan uppvisar.


Krister Isaksson

Anders, tänk att jag visste att den kommentaren skulle komma! Bli rapportör och ring in detta ”felbeteende” vet jag!


Anonym

Thomas, jag har skicka önskemål om det till vår systetmansvarig, kan bara hoppas att det ser behovet. Tillsvidare kommer de att typas under väg som trafikstörning, Hitintill har ingen störning på cykelbanorna inkommit, vilket jag antar inte stämmer med verkligheten…


Mia Sjökvist

Äh, glömde fylla i namnrutan, sorry


Thomas Egrelius

Tack Mia, uppskattas 🙂 jag gissar att cykelärenden tills vidare iaf kommer innehålla ordet cykel i någon form i texten så det bör gå att selektera på det från min sida också, även om det typas som trafikstörning. Och ja, får ni in fler cyklande rapportörer kommer det nog dyka upp rapporter om störningar på cykelbanor 😉
Återigen stort tack för engagemanget!


Stefan Lindberg

Bra jobbat Krister! Du arbetar verkligen på alla nivåer, från minsta gruskorn till bearbetning av infrastrukturministern, imponerande! Och så nu detta, att få publicservice att ta sitt ansvar och förmedla trafikinformation till cyklister. Bara tanken att P4 frekvent kommer informera om cykel är ett viktigt led i omställningen av stadens trafiksystem. Om det fanns fler som du skulle vi snart ha en cykelstad av världsklass, tyvärr verkar det inte vara så utan vi får nog kämpa bra många år till…


Krister Isaksson

Stefan, tack! Vi blir flera för varje dag som går är min känsla!



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

En pendlingscyklists vardag. Del 2


 

Då börjar lite läsarbilder trilla in på mailen och på twitter. Vi börjar med en ny liten härlighet som dykt upp i Stockholm: Food Trucks eller Matbilar. Att köpa mat från en parkerad bil som har ett stinkande diselaggregat igång några timmar är det senaste i denna stad (vad är skillnaden mot tomgångskörning undrar jag). Och då behöver man ju en liten yta för människor att köa på samt att servera denna matbilsmat. En lämplig plats för denna verksamhet är då enligt vissa matbilar cykelbanan:


Food truck serverar mat på cykelbanan på Rålambshovsleden i Stockholm. Här cyklar cirka 8 000 cyklister/dygn . Foto: Petra Larsson


Omtänksamt med en liten triangel… Foto: Ellroy

Som sagt, cykelbanor är verkligen mulitifunktionella. Har du en idé eller ett behov: använd cykelbanan verkar många tänka och sedan agera efter.

Några av er läsare har också synpunkter på ordningsmakten och hur de använder sig av cykelbanor och cykelfälten:


Vasagatan utanför Centralstationen i Stockholm, polisbil i cykelbanan. Foto: Tiina Sarlin


Hammarby Sjöstad i Stockholm, polisbil i cykelfälten, ska hämta take away mat. Foto: Christian

Hur är cykelkulturen i din stad? Vad dyker upp på din resa? Fortsätt gärna att sända in bilder på vad som dyker upp på eran pendlingsväg så försöker jag lägga ut dem. krister.isaksson@bicycling.se

 

Relaterade länkar:

 

 


Antal kommentarer: 14

Jon Jogensjö

Blir ju nyfiken på hur polis resp food trucks föraren svarade om de fick frågan hur de tänkte när de parkerade…


Jojjenito

Ja du, den där foodtrucken var ju en klassiker. 😉
Ett annat ”tips” är cykelbanan längs med Landsvägen (och Tvärbanan) i Sundbyberg. Plötsligt tar den bara slut och det är tänkt man ska leda cykeln i 50 m. Ska försöka återkomma med bild.


Felix Reychman

Bilden på polisbilen utanför centralen är ju extra intressant, med tanke på att bland annat jag och herrarna bakom Cyklistbloggen pratat med Stockholms trafikpolis om precis det där. Vi diskuterar hur vi ska bli av med taxibilarna där, och sedan ställer sig polisen själv där?!
Jag börjar snart själv falla in i tanken att polisen faktiskt ÄR ointresserad av annat än att bötfälla rödljuskörande cyklister. Att de är en del av ”bilmaffian” som tycker att det är fan bara rätt åt cyklister, när de blir påkörda i trafiken, för det är faktiskt många cyklister som kör mot rött.


Krister Isaksson

Jon, ”ska bara…”


Krister Isaksson

Jojjenito, gärna bild!


Krister Isaksson

Felix, de har säkert ALLTID giltig anledning/motiv till att ställa sig där de ställer sig…


Dmitri F

Jag talade med en polis som körde upp på en cykelbana på sveavägen. De skulle in till en butik för att lämna ett papper.. jag skämtar inte.
När jag påtalade deras parkering så var den yngre polisen snabb med att få ur sig ”tjänsteutövande”. Något som ger polisen rätt att parkera hur de vill.
Den äldre polisen spelade ”synd om oss”-kortet och försvarade sig med att när de parkerade i högra körfältet (det är trots allt två körfält just där) så blev de av med en sidospegel.
Sen följde ett utspel om hur cykelbanor var dåliga etc.
Problemet är nog att det inte finns klara direktiv från ledningen, och inte heller staden vill gå ut och säga som det är.


Krister Isaksson

Dmitri F, jag tycker det är självklart att polis och räddningstjänst ska köra och parkera där de finner nödvändigt för sin tjänsteutövning. Men är allt ”tjänsteutövning” och finns det alternativ till att stå i cykelbanan/cykelfältet? Eller är det bara gammal vana?


Lars

Jag tycker nog att det kan vara motiverat för polisen att parkera olagligt även om de bara ska in och köpa fika. De kan när som helst få ett akut anrop och behöver kunna ta sig iväg snabbt. Då är det kanske inte läge att behöva springa bort till polisbilen som är fickparkerad två kvarter bort (något överdrivet).
Men om de hindrar trafiken ska väl blåljusen vara på? Eller åtminstone varningsblinkers?


Bo Westerback

Med anledning av gårdagens inslag i nyheterna och artikel i SvD….


Krister Isaksson

Bo, och glöm inte lördagens DN! http://www.dn.se/sthlm/manga-skadas-pa-daliga-cykelbanor/


Erik Johansson

Även om ni har sagt samma sak nedan så är det verkligen så att polisen bryter mot trafikregler hela tiden (kör i cykelfält och bussfält) när de ska köpa mat. När man mailar möts man av oförståelse och den härliga ursäkten om ”tjänsteutövande”.


Christer Holmström

När det gäller ”matbilen” vid Rålambshovsparken – är det verkligen tillåtet att ställa sig så där? Behöver man inte tillstånd? Körde f.ö. själv förbi där i måndags.


Krister Isaksson

Christer, Nej är svaret jag fått på twitter från Stockholms stad. Samt att felanmäla på parkering.tk@stockholm.se



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Cyklister och boende i Hökarängen – hör upp!


 

Kom till diskussionskväll den 23 april och var med och påverka cykelmiljön i Hökarängen.

Kom och berätta vad du tycker är bra och dåligt och vad som behöver göras för att fler hökarängsbor skall kunna ta cykeln. Vilka hinder tycker du finns? Är det enkelt och säkert att parkera din cykel i Hökarängen? Finns det lediga och lättanvända cykelrum med plats för cykelkärror/lastcyklar? Hur tycker du att cykelvägarna, belysningen och skyltningen är? Hur är cykelservicen i Hökarängen? Behövs det cykelpumpar och bättre möjligheter att sköta om sin cykel?

Mer info och anmälan här: Hållbara Hökarängen

Vi ses!


Behövs det flera cykelparkeringar i Hökarängen?


Finns det kantstenar i Hökarängen som ställer till besvär på din cykeltur? Foto: Luca Mara


En cykelpump i Hökarängen skulle underlätta för cyklister mfl.

 

 



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

En pendlingscyklists vardag


 

Jag pendlar ca 30 km på vardagarna. På dessa turer får man som cyklist vara redo på att nästan allt möjligt kan dyka upp på din färd. Mycket sällan är resan helt störningsfri. Här följer ett litet axplock på vad jag råkar ut för:












Som sagt, var alltid redo för både det ena och andra på din cykeltur. Sådan är ”cykelkulturen” i min stad.

Hur är cykelkulturen i din stad? Vad dyker upp på din resa? Maila mig gärna bilder så blir det ett inlägg som handlar om läsarnas pendlingsvardag. krister.isaksson@bicycling.se

 

Relaterade inlägg:

 

 

 


Antal kommentarer: 10

Christian

Ja jösses, det ser ju ut så där mer eller mindre hela tiden. Så vanligt att man blir avtrubbad och inte reflekterar över det tills du sammanställer det i detta inlägg. Och det snack om att vi inte har någon/alt dålig cykelkultur i Sthlm beror ju inte enbart på några virrpannor till cyklister. Kultur skapar vi ju gemensamt och här ser vi tydliga exempel på dålig cykelkultur…


Sommarcklisten

Huvudet på spiken (som vanligt). Men hur gör man något åt saken? Utan att bli avfärdad som gnällig/offerkofta? Att anpassa sig, som somliga tycker att man ska göra och verkar anse är enkelt, är ju inte *så* enkelt, i alla fall inte om man vill komma fram med livet i behåll, och att som somliga andra tycker, cykla på som om vi hade samma fina infrastruktur som i Nederländerna fungerar ju inte heller så bra (när drömmen krockar med verkligheten kan det göra ont, eventuellt för någon annan).
Nu rättat, men ett tag satt trafikverkets cykelledsskylt på samma stolpe som ”Cykeltrafik förbjuden” (undar om Järva cykelled–skylten fortfarande sitter under ”Påbjuden gångbana” …).


Krister Isaksson

Christian, håller helt med, att skapa bra cykelkultur är långt ifrån enbart cyklisternas ansvar.


Krister Isaksson

Sommarcyklisten, jag tror tid och antal cyklister är viktiga faktorer. Vi är på väg att ändra ett trafiksystem som är över 50 år och som fullständigt domineras av motorfordonstrafik. Det kommer ta tid att ändra på samt kräva fler cyklister. Cyklister som säger ifrån, som ställer krav, som kräver åtgärder…


Anonym

Om vi cyklister vill påverka vill jag tipsa om appen ”cykelrapporten” där alla användare kan rapportera in förhållande som försvårar en sund cykelmiljö. Appen har tagits fram av Folksam och Cykelfrämjande och du anmäler hinder, dårliga lösningar, trafikfarligheter etc. med hjälp av appens karta, text och fotofunktion. Om tillräckligt många användare stödjer din rapport skickas den till ansvariga inom kommunen. Appen fungerar bra både teknisk samt att du vara med och påverka. Så ju flera aktiva användare som rapporterar samt stödjer andras rapporter ju starkara möjlighet att påverka.


Sommarcyklisten

När jag gick hem igår upptäckte jag (sedan i förrgår) ett nytt farthinder (två asfaltlimpor) på gc-vägen mellan Rinkeby och Spånga IP (en väg som verkar vara populär bland pendlingscyklister. Av vad jag sett, hur jag själv cyklar där, och spåren runt de fasthinder som redan finns, cyklar just ingen över dem utan bredvid ut på gräset. Mycket störande till föga nytta (och kan inte vara kul om man har rollator, barnvagn, eller så).
Cykelrapporten, ja. Felmeddelande bland annat att man hällt ut rejält med lösgrus (grovt gruskross) på järva cykelleder: kommunen (Sollentuna) meddelade att det var åtgärdat: visade sig att man hällt ut ännu mer lösgrus (dessutom ville man att man skulle felanmäla i deras system i st f i Cykelrapporten). Felanmälde mängder med sand i närheten av Ulriksdals station (en väg att ta om amn vill undvika att cykla genom själva stationen) förra våren. Kommunen meddeade att det åtgärdats: ett år senare är det fortfarande osopat (rena sandstranden: skulle inte ens vilja gå där).


Lycragubben

De nya mer robusta, omålade metallbommarna på Järvafältet är påtagligt svåra att se när man har solen i ansiktet, vilket ju är lätt hänt vid den här tiden på året.
Hur påverkar man den till synes allmänna inställningen att cykelbanor (och, för all del, gångbanor) är ställen där man parkerar saker: bilar, motorcyklar, busskurer, betongsuggor, containrar, långtradare, reklamskyltar, grushögar, flyttlådor, …?
Ett annat problem den negativa inställning även från andra cyklister till de av oss som vill kombinera träning med pendling och/eller i alla enkelhet först och främst ta oss från A till B: idealet är flanörcyklisten som i måttlig fart inte är på väg någonstans. Denna negativa inställning visar sig ibland som en viss ohjälpsamhet/oginhet i trafiken, och cykelinfrastruktur anpassad efter flanörcyklisten är inte nödvändigtvis idealisk för pendlingscyklisten (eller motionären). Sverigeleden (så som den ser ut mellan Stockholm och Uppsala) är rätt idealisk för flanörcykling, men helt hopplös om man ska någonstans eller vill/behöver hålla ett högre tempo (än joggingfart): närmast fraktala kringelikrokar i villakvarter, genom bondgårdar och runt lokala sevärdheter. (För egen del, skall jag flanera, gör jag det till fots.)


Krister Isaksson

Lycragubben, bommarna är också svåra att se när det är mörkt.
Jag tror tid och antal cyklister är viktiga faktorer för att påverka inställningar. Vi är på väg att ändra ett trafiksystem som är över 50 år och som fullständigt domineras av motorfordonstrafik. Det kommer ta tid att ändra på det samt kräva fler cyklister. Cyklister som säger ifrån, som ställer krav, som kräver åtgärder…
Det behövs en cykelinfrastruktur som kan hantera olika cyklister, finns i stor utsträckning i Holland och Danmark, bl.a. genom breda cykelbanor som gör att det går enkelt att cykla om varandra och då möjliggöra olika hastigheter bland cyklisterna. Precis som det finns för biltrafiken genom flera körfält.


Lycragubben

De nya bommarna har i alla fall reflexer, vilket gör dem inte helt hopplösa i mörkret (till skillnad från en del andra hinder). Trist nog är dessa eländiga bommar de minst dåliga bilisthindren/cyklistfällorna i trakten. Kan inte bilförarna hålla sig från gc-vägar/cykelbanor så vi slapp dessa livsfarligheter?
Jo, fler cyklister som ställer krav lär vara det enda sättet. Just därför är det lite trist att vissa kategorier cyklister motarbetas av andra cyklister. Jag pendlar i lycra därför att det är skönare att cykla i och det är skönt att slippa leriga, blöta, och svettiga kläder på jobbet (jo, man kan bli svettig, blöt och lerig även om man promenerar). Men cyklister i lycra är ju som bekant egotrippade fartdårar som bryter mot allt vad trafikregler heter. Folk som använder cykeln för att först och främst ta sig från A till B anses av somliga cyklister vara trista och avskräckande för potentiella cyklister, men rätta mig om jag har fler, om/när cykeln blir ett (helt) vanligt transportmedel kommer många att använda den för att ta sig från A till B (så enkelt och bekvämt som möjligt) på samma sätt som man går eller tar bussen utan krav på en livskavlitetsförhöjande upplevelse. Det går uppenbarligen att bygga cykelintrastruktur där alla sorters cyklister får plats (Holland och Danmark), t o m de med Paris–Brest–Paris framför ögonen, men fram till dess borde det vara bra om olika sorters cyklister kan acceptera varandra, visa varandra hänsyn och underlätta för varandra. It takes all kinds …


kolle

Jag brukar använda tjänsten http://www.anmalstorsack.se/ för att bli av med alla storsäckar, containrar och skräp som folk finner för gott att ’lagra’ på våra cykelbanor.



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*