En cykelbana blir till – del 1
Blogg

En cykelbana blir till – del 1


Nu blir det två inlägg som handlar om hur man kan gå tillväga när man får uppdraget att planera och utforma en cykelbana i befintlig miljö. Jag backar tillbaka några år i tiden – till 2015. Då fick mina dåvarande kollegor och jag uppdraget att inventera och komma med åtgärdsförslag för ett av Stockholms större cykelstråk – Hässelbystråket i västerort. Just detta inlägg handlar om avsnittet mellan Brommaplan och Åkeshov, en sträcka på cirka 900 meter.


Åkeshovs tunnelbanestation till vänster i bild och Brommaplan till höger, en sträcka på cirka 900 meter

Ett sådant här uppdrag börjar nästan alltid med en omfattande inventering. Det görs genom platsbesök, film- och fotodokumentation, insamling av underlag såsom styrdokument, trafikräkningar, olycksdata, detaljplaner, trädinventeringar, trafikföreskrifter, grund- och ledningskartor med mera. Det är kontakter med ledningsägare – har de några planer i området? Finns det planer för närliggande objekt, till exempel Brommaplan och tunnelbanan som kan påverka och så vidare.

Vi bjöd också in cyklande på sträckan till en workshop för att höra vad de tyckte om förhållandena. Vilka brister upplevde de och vilka åtgärder önskade de? Cyklandeombud samlade ihop cyklande som granskade sträckan och gjorde en mycket användbar film. Vi tog också reda på vad icke-cyklister vill ha och efterfrågar för att eventuellt börja cykla.

När allt detta är gjort träder en bild fram över befintliga förhållanden för cykeltrafiken. Det var en sträcka med en minst sagt salig och oattraktiv blandning för cykeltrafiken – och allt detta på endast 900 meter.

Det börjar med en väldigt smal dubbelriktad cykelbana i öster, som mest användes som enkelriktad. Om den överhuvudtaget användes – för många valde att cykla på gatan i bägge riktningarna då cykelbanan var dåligt utformad samt bristfälligt underhållen:


En smal cykelbana, för smal för säkra möten samt omcykling. Aldrig underhållen sen den byggdes och var att likna med en puckelpist. Och många cyklade också i gatan till följd av dessa brister.

Mitt på sträckan bytte sedan cykelbanan (och gångbanan) sida, tvärs över en vändplats:


Mitt på sträckan blev det sidbyte

Det var en lång sträcka med cykling i blandtrafik i den västra delen, närmare 400 meter. Också den del av sträckan som är mest trafikerade av motorfordon:


Foto: Jon Jogensjö


Foto: Jon Jogensjö

I och med att långa avsnitt cyklades i blandtrafik innebar det att stora delar av sträckan inte sopsaltades  – Stockholm sopsaltar inte gator, enbart gång- och cykelbanor och cykelbanor. Detta fick till följd att det vintertid många gånger var besvärliga förhållanden för de som cyklade sträckan:


Foto: Jon Jogensjö


Foto: Jon Jogensjö

Cykelparkeringen vid Åkeshovs tunnelbanestation räckte inte till för alla som ville parkera där. Samt det var en besvärlig och osäker passage över gatan mellan cykelparkeringen och tunnelbanestationen:

 

Avslutningsvis så var det en mycket besvärlig början/slut på cykelbanan i den västra delen. Där trafikanterna lämnades vind för våg att lösa det själva:

 


Inte helt lätt och säkert att ta sig av/på cykelbanan i den västra änden av sträckan. Mängder av olika agerande kunde identifieras på platsen. Och det blir så när lösningen är dålig – då löser människor det på det sättet de själva anser bäst. Vilket sällan blir bra för kollektivet. Foto: Jon Jogensjö

Även början/avslutet i den östra delen var bristfällig utformad, ofta med blockerade bilar och med ett träd mitt i cykelförbindelsen:


Början/slutet i den östra delen. Träd och cykelbanor verkar vara ett oskiljbart par. Foto: Jon Jogensjö


Ofta parkerade bilar som blockerade början/slutet i den östra delen

När sedan allt detta inventeringsarbete är genomfört sätter man upp en målbild – detta vill vi åstadkomma på sträckan. Då börjar det riktigt roliga – man skissar, analyserar och prövar sig fram – hur når vi målbilden bäst? Och det kommer jag gå igenom i del 2 om några dagar.

 

Relaterade inlägg:

Jag hänger även på Twitter och Instagram

Toppbild: Jon Jogensjö


Nytt nummer ute i butik nu!

I detta nummer har vi:

  • Snackat med Emil Johansson om livet upp och ner
  • Grusat ner oss!
  • Snackat med Jonas Bohr om rekordförsöket
  • Kraschat på Mallis 312

Ute nu!

Bli prenumerant
Antal kommentarer: 3

Norra Ängby

I den västra änden så införde man i denna veva en lösning som för en vanlig pnedlarcyklist verkar förknippad med en del risker. Ska bli intressant att se hur man tänkte där. Samma utförande som vid i Råckstarondellen: Snabb cykelbana på en plats där mycket pockar på uppmärksamhet och med en vinkel som är hopplös för bilisterna, snett bakifrån och snett framifrån samtidigt som man kör i cirkulationsplatsen. I en modern bil är det dåliga förutsättningar att se något även om man tittar noga. Även om denna sträcka blivit mycket snabbare och enklare att cykla, så är den troligen mycket farligare nu? Eller inte. Blir spännande att läsa del 2.


Krister Isaksson

Norra Ängby – nu finns del 2 ute. Och utformningen vid Åkeshov är verkligen inte samma som vid Råcksta. Det är en skitlösning vid Råcksta. Där passagen inte är hastighetssäkrad, inte heller väjningsreglerad. Men i det ursprungliga förslaget för Råcksta var passagen hastighetssäkrad och väjningsreglerad. Men detta tog den tidigare trafikdirektören bort – trots invändningar från tjänstemännen. Och nu har vi då en dålig och farlig lösning vid Råcksta.


Norra Ängby

Bra svar. Kanske är riskerna mindre nu, men jag undrar ändå om inte största skälet därtill är att cyklisterna inser att de flesta bilister inte kommer uppmärksamma cyklister och agerar därefter i den nya lösningen. Det är tydligare risker nu, vilket ju är bra. Efterlevnaden av trafikreglerna i utformningen däremot upplevs låg, och på något sätt är det ett sunt kvalitetsmått på trafiklösningar. Det skall vara lätt att göra rätt. Som bilist svär jag i denna korsning varje gång för det är skitsvårt att se att man inte kör över någon cyklist, oavsett hur långsamt jag kör. Som cyklist väjer jag för alla bilar av självbevarelsedrift.

Det kanske var osjyst att bunta ihop Råcksta-lösningen, men jag tror ändå inte snabba cykelbanor i nära anslutning till cirkulationsplatser är framtiden. Jag ser i min spåkula att det kommer smälla för mycket (speciellt för barn på cykel som kanske inte inser att de i praktiken har väjningsplikt här), varpå man ändrar sannolikheten för olycka och så får vi nya riktlinjer inom några år.

Jag hoppas jag har fel. Finns det tillräckligt med statistik för att utvärdera den här korsningen och Råcksta före respektive efter ombyggnationen?

Sorgligt att höra om hur Råcksta blev som det blev. Dina inlägg och din insikt är mycket uppskattade! Keep it up!



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Grusmys
Antal kommentarer: 1

Jean

Vad blir bäst? Trä eller grus? 🙂



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Före och efter – förvandling av ett transportsystem
Blogg

Före och efter – förvandling av ett transportsystem


Det har hänt en del!
Vilken härlig cykelresa det varit. En hel del motvind och långa uppförsbackar. Men oj vilken förändring. Värt allt slit och svett. Och det blir bara fler och fler som cyklar – bygg så kommer de!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Relaterade inlägg:

 

Jag hänger även på Twitter och Instagram

 

 

 

 


Antal kommentarer: 1

Mårten Thorslund

Tack för bra artikel! Det är så effektivt med före och efter-bilder. Och uttrycket ”bygg så kommer de” kommer som du kanske vet från den lite ostiga feelgood-filmen Field of Dreams, se klipp här: https://youtu.be/NOPTByHw5RA



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

BW – Before Work
Blogg

BW – Before Work


Så här börjar jag en del arbetsdagar nu när det är ljusare och lite varmare – jag kör BW inte AW! I form av en cykeltur och lite fiske innan jobbet.

 

 

 

Ett underbart sätt att starta dagen på. Ut på små härliga grusvägar med hojen, grusvägar som leder till en sjö. En sjö som jag sen fiskar en stund vid – har jag tur och lite skicklighet hugger en och annan fisk på mitt drag. Avslutar sedan fisket med en frukost. Sen är det dags att cykla hem och börja arbetsdagen.

 

Och jag mår så bra av en sån här start på dagen!

 

Relaterade inlägg:

Jag hänger även på Twitter och Instagram



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Jo det här med nollvisionen och cykel…
Blogg

Jo det här med nollvisionen och cykel…


I går presenterade regeringen ännu en av sina så kallade cykelsatsningar – det ska bli billigare att cykla. Regeringen och samarbetspartierna föreslår skattelättnader för förmånscyklar.

Cyklister är den trafikantgrupp som står för flest allvarligt skadade personer. Drygt 2 000 av 4 200 allvarligt skadade år 2018 var cyklister och 226 cyklister var mycket allvarligt skadade. Väg- och transportforskningsinstitutet, Folksam, IF, Myndigheten för samhällsskydd och beredskap pekar alla på samma sak – för att få ner antalet dödade och skadade cyklister krävs:

– nya cykelbanor
– bättre cykelbanor
– säkra passager
– bättre drift och underhåll av cykelbanor

På såväl det statliga som det kommunala vägnätet.

På detta område ser vi inga kraftfulla satsningar från regeringen. När kritik framförs brukar då en del representanter från regeringspartierna slå sig för bröstet och kraftfullt deklarera: Stadsmiljöavtalen!
Ja nu var ju de avtalen inte utformade att från början också omfatta cykel – det blev återigen en nödlösning, en brandkårsutryckning istället för en långsiktig och målmedveten strategi – och vi ser det på volymen ansökningar av stadsmiljöavtal för cykel, de är inte särskilt omfattande. Samt ännu en liten detalj, stadsmiljöavtalen har ju inget att göra med det statliga cykelvägnätet och dess brister.

Vad vi ser från regeringen är istället mest små smulor. Smulor som ofta handlar om att försöka få ut fler att cykla – i denna undermåliga och underkända trafikmiljö. Och därmed få fler dödade och skadade cyklister.

Känns jättebra att det kommer bli billigare att cykla på 2+1-vägen – ni vet den utan cykelväg.

I sanningen ett arbete för säker cykling.

 

Relaterade inlägg:

 

Jag finns även på Twitter och Instagram

 

 

 

 



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Studiebesök i cykelverkstan
Blogg

Studiebesök i cykelverkstan


Det är så mycket jag inte vet och kan, och som jag vill lära mig. En sak som jag varit nyfiken på en tid är: hur funkar en modern cykelverkstad?

Så jag kontaktade ”min” verkstad och frågade om jag fick komma på studiebesök.

Självklart sa Fredrik som är delägare. Så upp på cykeln och trampa iväg till Sportson Farsta. Trampa och trampa förresten, det handlar mer om att rulla för butiken och verkstan ligger 500 meter från där jag bor – vilken lyx! Det är väldigt bekvämt att ha en bra verkstad precis där man bor – det underlättar mycket i vardagen för en cyklande familj som har massor med cyklar.

Fredrik visade mig runt i butiken och verkstan. En verkstad där fyra mekaniker servar närmare 2 500 cyklar om året. Till det kommer 1 500 nya cyklar som säljs och ska monteras. Det är uppenbart att en cykelmekaniker idag är något helt annat än tidigare – idag är det elektronik, det är hydraulik och en massa annat på cyklarna. Så mycket cykelkänsla att vandra omkring i butiken och verkstan, och massor med verktyg och saker som jag inte har en aning om vad det är för något – tur att det finns de som har koll på saker och ting.


Fredrik förbereder luftning av bromsarna på ögonstenen!

Alla familjens cyklar är utrustade med Shimanokomponenter – allt från en basic nivå till värstingkomponenter. Nu är jag sådan att jag inte alltid orkar eller ens klarar av att fixa allt på cyklarna – men jag vill ha en problemfri cykling. Så för mig är det är viktigt att de som lägger händerna på mina cyklar vet vad de håller på med. Och det gör Fredrik och hans gäng. Verkstan är också en är auktoriserad Shimano Service Center.

Tack Fredrik för att jag fick komma och besöka er och lära mig mer om hur en modern cykelverkstad fungerar – ni är grymma!



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*