Johan Mölleborn

Johan Mölleborn

bigmollo@hotmail.com

Det går snabbt i bandy. Jag ska köra Sverigetempot!!
Blogg

Det går snabbt i bandy. Jag ska köra Sverigetempot!!


Ja ja, jag vet att jag skrev att jag inte skulle köra Sverigetempot i förra inlägget, men man kan väl ändra sig? Vad hände, tänker jag just nu. Vad fan hände egentligen? Sverigetempot är 210 mil långt och draget på eländiga Peter Tonér-vägar genom det ödsligaste Sverige har att bjuda på. Man lär väl se fler renar än människor de första hundra milen. Brorsan Calle var inte så himla svår att övertala heller så det kommer stå två Möllebornare på startlinjen. För att citera mig själv, det är bara dumhuvuden som cyklar Sverigetempot.

Nä men allvarligt. Det ska bli svinkul. Det här blir en riktig utmaning. Faktiskt min största utmaning hittills. Jag har inte bestämt ambitionsnivån än men så som jag känner just nu så kommer den ligga mellan rekordtid och maxtid. Mer exakt än så kommer jag inte i mina tankar. Jag har ungefär 8 månader på mig att grubbla över hur jag ska lägga upp det hela. 8 månader på mig att känna ångesten bubbla inombords. 8 månader på mig att nöta in kroppen och knoppen för utmaningen. Fasen vad läckert.

Starten går i Riksgränsen i början av juli. Det finns tre olika startgrupper beroende på hur snabbt man har tänkt att cykla. De som räknar med att köra det på maxtiden 210 timmar startar den 1:a jul. Dagen efter startar de som har tänkt köra det på under 180 timmar och den 3:e juli startar stressputtarna som inte tänker lägga mer än 150 timmar på det. Jag tror att jag anmälde mig i startgrupp 2. Det känns svenskast att vara lite mellanmjölk. Det svenska rekordet ligger på 104:57 och togs 2016 av Toni Arndt, Oscar Hellström och deras kompis Ian. Här kan ni läsa hur det gick till när Toni Arndt och Jonas Nilsson cyklade 2012 och även då satte rekord.

Nu börjar uppladdningen. Det kommer bli många timmar i källaren i vinter.

/Johan


Nytt nummer ute i butik nu!

I detta nummer har vi:

  • Snackat med Justin Williams och Ebbe Silva
  • Tipsar om hur du överlever hösten
  • Tar en djupare tips på hur mensen påverkar din träning
  • Hetsar om vikten av kolhydrater

Ute nu!

Bli prenumerant

Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Nu lägger vi det här året bakom oss och blickar framåt. Randonnékalendern 2021 är här!
Blogg

Nu lägger vi det här året bakom oss och blickar framåt. Randonnékalendern 2021 är här!


Idag stängde vi poolen för vintern och jag har börjat komma igång med Zwiftandet så nu kan man väl ändå säga att den här säsongen är över.  Jag har faktiskt lyckats klämma av två stycken 10-milare under helgen. Hade bra känsla i benen och huvudet. Jag kommer börja lite lugnt och försöka öka under vintern. Nu är jag supertaggad för nästa vår och sommar. Planerna börjar ta form och som grädde på moset så har nästa års brevetkalender kommit också. Den ligger än så länge på den här provisoriska sidan för brevetkalender 2021.

Anledningen till att den ligger där och inte på sin vanliga plats är att Bengt Sandborg har klivit av som svensk ACP-representant och alla rutinerna inte sitter som det ska än. ACP står för Audax Club Parisien och är den klubb som arrangerar Paris-Brest-Paris och ansvarar för alla breveter i världen genom BRM, Brevet Randonneurs Mondiaux.

Bengt har varit vår svenska representant i 20 år och har nu valt att lämna över det här krävande och relativt otacksamma uppdraget till nästa lyckans ost. Det är ett riktigt hästjobb att hålla ordning på alla svenska brevetarrangörer och alla brevetlopp som körs varje år. För att inte tala om ansvaret att få allt att stämma. Alla breveter som körs ska registreras och sammanställas och ges ett homologinummer som ska skickas till Paris. Nu när randonné är så jäkla poppis så blir det ett och annat homologinummer att hålla reda på. Vår nya lyckost är Daniel Ridings.

Jag tycker vi alla som kör randonné är skyldiga Bengt ett stort tack för att han har hållit reda på oss i 20 år. Klappa honom på axeln nästa gång ni ser honom. Man hittar honom enklast i klubbstugan i Täby när det är dags för Täbys breveter.

För min egen del så börjar planen för nästa år falla på plats. Den sista pusselbiten var just randonnékalendern. Nu kan jag peta in de loppen och breveterna jag vill köra i almackan. Som det ser ut nu så kommer jag försöka ta revansch på Södertäljes 120-milare. Den som jag hade tänkt köra i somras innan jag spräckte ramen. Sen blir det en brevetserie och med lite tur en 100-milare någonstans. Kanske Köpings i mitten på maj. Det är något med Peter Tonérs ödsliga breveter genom nedlagda bruksoryter som lockar.

Som avslutning lutar det åt 1001 Miglia Italia. Det blir tredje gången jag kör den men nästa år går den motsols vilket ändrar karaktären rätt ordentligt. Man börjar med bergen och avslutar med 40 platta mil. Jag har noll ambitioner på tiden. Förra gången jag körde så friade jag till Linda när jag kom hem. Den här gången kommer det nog inte bli lika dramatiskt. Jag vill ju bara åka runt och se läcker ut i Toscana.

/Johan



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Bikepacking på en fredagkväll
Blogg

Bikepacking på en fredagkväll


I fredags packade jag cykeln full med bikepackingprylar. Sedan cyklade jag till jobbet i vanlig ordning, jobbade en hel dag och sa trevlig helg till mina kollegor, men istället för att cykla hem så cyklade jag mot Bålsta där jag träffade min bror Calle. Därifrån cyklade vi grusvägar ut till ett lämpligt ställe att slå upp våra tält på. Kvällen rundades av med grill och vin innan vi kröp in i tälten och frös hela natten tills vi vaknade. Sen var det fullt ställ med grusvägar igen. Det blev en riktigt härlig start på helgen. Jag har klippt ihop en liten film från äventyret. Det är tyvärr lite dåligt ljud men hoppas ni gillar den ändå.

 



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Täby 30 mil. Nu med videopremiär!
Blogg

Täby 30 mil. Nu med videopremiär!


Jag är en sån där som kan sitta framför Youtube och titta på långcyklarfilmer hela dagarna. Tanken slog mig att jag faktiskt skulle kunna kunna göra egna filmer. Jag cyklar ju ändå en del skojiga lopp och så. Sagt och gjort, i lördags dammade jag av min gamla GoPro och satte kurs mot Täby där det skulle cyklas randonnée. Jag filmade några snuttar här och där och satte mig sen och klippte ihop en liten film av det hela. Det är den första filmen som jag någonsin klipper ihop själv och kameran är gammal (gubben också) så ha lite överseende med det. Varsågoda!

Hoppas ni tycker den är värd att titta på. Kommentera gärna, antingen här eller eller på youtube eller på facebook.

/Johan

 



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Allmänt klurande om cyklar och utrustning
Blogg

Allmänt klurande om cyklar och utrustning


Med risk för att låta som en repig skiva så blev inte den här sommaren riktigt som planerat. Förutom viruset som fortfarande härjar så har jag haft en psykisk baksmälla från PBP. För några veckor sen började dock cykelsuget komma tillbaka. Det var då jag började leka bikepacker och testade att cykla lite långt igen. Jag körde Södertäljes 20-milare utan några större besvär förutom att jag fick ryggskott. Helt plötsligt var det riktigt kul och jag började få roliga idéer och känna igen mig själv igen. Det är liksom inte normalt att hellre vilja påta i trädgården och göra i ordning uppfarten på tomten än att cykla. Helt sjukt faktiskt. Nån borde ha lagt in mig på psyket, eller gett mig en örfil.

På slutet av semestern började det bubbla av cykeltankar i huvudet. Det som bubblade var Randonneur Stockholms 120-milare. En helt opretentiös 120-milare med stämpelkontroller på bensinmackar och caféer. Fasen vad nice att köra den med mina nya expertkunskaper inom bikepacking, tänkte jag. Ja fan jag gör det! Jag kör. Men först ska jag serva hojen ordentligt och se till att få lite mil i benen. Sagt och gjort. Jag servade hojen. Bytte däck och hängde på navgeneratorn och drog sladdar för lamporna. Efter några timmar var cykeln klar och allt var tipptopp. Glad i hågen gick jag in för att ta ett glas vatten. Halvvägs till köket hör jag en smäll. Jag hörde direkt att ramen sprack. Jag gick ut bara för att konstatera att jag hade rätt. Cykeln hade blåst omkull och ramlat med överröret på en solstol. Sprickan gick nästan tvärs över ramen. Så mycket den cykeln har varit med om och så dör den på en solstol. Det kändes lite som i filmen Gudfadern när Don Vito dör i apelsinlunden när han leker med sitt barnbarn. Vilket jäkla antiklimax. Det var verkligen någon som inte ville att jag ska cykla. Först ryggskottet som inte ens hade gått över och nu en spräckt ram. Vad skulle hända om jag ändå gav mig iväg på den där 120-milaren? Jag skulle väl få en meteor i ansiktet eller bli uppäten av en rabiessmittad järv eller nåt. Ok jag ger mig. Jag skiter i 120-milaren, jag fattar vinken. Luften gick ur mig igen.

 

Nu är jag tillbaks. Mer laddad än nånsin. Nästan manisk. Planen för 2021 börjar ta form. Jag har tänkt att köra mer bikepacking-betonat nästa år. Jag är ju ändå expert på det nu. Jag håller just på att bena ut vilka lopp och äventyr jag ska köra. Det går rätt många roliga lopp nästa år. Sverigetempot, LEL och 1001 Miglia. Den enda jag inte har kört av de tre är Sverigetempot så det är väl den som ligger näst på tur. Den borde passa för bikepacking också.

Nu när Don Vito var död så fanns det ett läge att köpa ny cykel. Jag hade några önskemål, eller krav, som jag har klurat på de senaste åren. Jag vill ha en cykel med skivbromsar så jag kan köra med finhjul oavsett väder. Det ska rymmas större däck. Helst upp till 40 mm för att inte vara begränsad på vad jag vill göra. Cykeln ska vara av ”endurance-modell”. Nu när gravel har blivit ett begrepp så är nog gravel-endurance namnet jag söker. Det finns ett gäng olika cyklar som passar in i den kategorin. De jag har tittat på är tex Canyon Endurace, Trek Domane, BMC Roadmachine, Planet X Tempest och Mason Bokeh.

 

Jag har tänkt köra 32 mm tubeless-däck på medelhöga kolfiberfälgar. Jag har tidigare kört 28 mm breda däck och det var stor skillnad mot 25 mm, som i sig var en stor skillnad mot 23 mm. Det funkar såklart att cykla långt på 23 mm också. När jag körde PBP på 48:53 så hade jag 23 mm däck på stötiga högprofilsfälgar. Det går, men det går också att göra det bekvämare och på så sätt snabbare. Det är lite som att äta okokt spagetti. Det går, men det går mycket smidigare om du kokar spagettin i 10-11 minuter innan. Det är nog så cykelindustrin tänkte när de tog fram de bredare däcken.

Självklart ska jag ha navdynamo så jag kan ladda GPS och telefon på vägen utan att behöva tänka på batterier. Det lutar åt ett Son Delux-nav. Lampan har jag inte bestämt än. Fälgen ska också vara medelhög kolfiber.

En annan idé är att gå över till SPD-pedaler för att kunna ha skor som man faktiskt kan gå i. Landsvägspedaler och skor är stabila och jättebra på alla sätt men när man behöver gå omkring så är de inte lika prima längre. Det räcker med att försöka gå in i en matbutik så märker man att de inte riktigt är gjorda för det. Än värre blir det när man ska försöka balansera med en bricka med kaffe, cola och köttbullemacka på ett nysvabbat cafégolv. Om jag ändå ska ta det lite lugnare och börja hålla på med tält och grejer så kommer SPD vara smidigare. Det skadar inte att prova i alla fall.

Landsvägsskor på nysvabbat cafégolv

 

Det kommer bli en sån jäkla köpfest i vinter! Än så länge har jag hunnit köpa cykeln. Jag hittade en Trek Domane på rea i en butik i Stockholm. Det blev den cykeln för att jag fick den för rimliga pengar och att jag kunde plocka med den hem samma dag. Det ligger ett par nya hjul i varukorgen i en webbutik som bara väntar på att jag ska klicka på köpknappen. Framhjulet med navdynamon kommer någon duktig hjulbyggare få knåpa ihop i vinter innan våren kommer.

 

Skorna har jag också löst. Det blev ett par Shimano RX8 gravelskor. Gravelskor är en blandning mellan landsvägsskor och mtb-skor. De har alltså en mtb-sula med SPD och överdelen från en landsvägssko. Plus att de har förstärkning i tårna eftersom den är gjort för grus och lite stökigare vägar. Snygga, bekväma och praktiska. Vilket jäkla kinderägg!

 

Jag har bara testat de någon timme än så länge så jag får återkomma med hur de känns lite senare. Jag får väl köra en genomgång av hela kittet allteftersom det kommer på plats. Det ser ut att bli ett riktigt kul 2021 i alla fall. Det gäller att sätta upp rätt mål och utmaningar och se till att ha kul på vägen dit. Det känns riktigt spännande att lägga till en dimension till med bikepacking-grejen. Om man dessutom har möjlighet att börja utforska grusvägar så kan det bli hur kul som helst.

Trevlig helg!

/Johan



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Bikepacking. Nu är jag expert.
Blogg

Bikepacking. Nu är jag expert.


Det är lätt att bli expert när man har en egen blogg och får skriva vad man vill. Nu har jag blivit expert på bikepacking. Egentligen har jag inte ens gjort något som kan liknas med bikepacking men jag känner ändå att jag måste dela med mig av mina erfarenheter. Det här kan bli bra.

Jag har suktat efter bikepacking i flera år men aldrig kommit till skott. Jag har oftast cyklat tills jag stupat under ett bord på en kontroll eller bara cyklat utan att sova alls. Det är nya tider nu. Nu ska jag börja sova på nätterna. Skillnaden mellan bikepacking och traditionell cykeltouring är att man på bikepacking packar minimalt och bara stuvar ner det man måste ha med sig. Väskorna är mindre och smidigare och hängs med fördel på en räser till skillnad från cykeltouring där man hänger stora sidoväskor och styrväska på en touringcykel. Syftet är detsamma men bikepackarna har lite mer bråttom. Man packar lätt för att cykla långt. Det är iallafall så som jag ser det. Utan att ens ha gjort det, men är expert ändå.

 

Idag var jag ute och testade mina prylar som jag har samlat på mig. Det blev en tvåtimmars-sväng ut på Färingsö. Cykeln var packad för att kunna vara ute i några dagar. Jag hade allt förutom sprit/gas-kök med mig. Några nyckelfaktorer för att kunna packa lätt är att man har ett lätt tält, en lätt sovsäck och ett lätt liggunderlag. Det är liksom grunden. Man kan såklart sova i en bivvi eller hängmatta med tarp men jag har valt tält.

 

Jag har packat ner mina prylar i en sadelväska, styrväska, en toptube-väska och en ramväska. Då ryms allt utan att svaja eller skava. Det går att hänga på fler väskor eller ta bort någon om man så vill.

 

 

I styrväskan har jag tältet och liggunderlaget. Den väskan går ändå inte att öppna under färd. Om jag vill ha något under färden så ligger det i toptube-väskan eller ramväskan eller i de två flaskhållarna i tyg som hänger på styret. I de väskorna ryms gel, kakor och sportdrickapulver. Det går även att trycka ner en reflexväst eller regnjacka där om man vill. I toptubeväskan har jag batteripack, sladdar och telefon. Sånt som man vill kunna komma åt under färden. Ovanpå styrväskan har jag spänt fast tältpinnarna. Det blir ganska kompakt och smidigt.

 

 

För att slå läger behöver jag bara sadelväskan och styrväskan. I styrväskan ligger tält och liggunderlag. I sadelväskan har jag sovsäck och extrakläder, både  nattkläder och förstärkningsplagg som benvärmare och skoöverdrag. I ramväskan har jag regnjacka, reflexväst, pump och verktyg.

 

Det tar bara några minuter att slå upp tältet och blåsa upp liggunderlaget. Det är inte stort men gör sitt jobb. Tanken är att man ska sova några timmar på natten, inte slå läger och spela gitarr på kvällarna i en vecka.

 

Välkommen in. Det är bäddat och klart på Mölleborns hotell.

 

Här ska jag sova i natt. Självklart i de kläderna jag hade med i väskorna. Men ikväll har jag lyxen att kunna äta inomhus och ta en dusch innan jag kryper ner i sovsäcken. Sen ska jag drömma om framtida långcyklingar.

/Johan



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*