Det galna svenska cykelsystemet


En gata där du är hänvisad till att cykla i blandtrafik. Sedan dyker det upp en cykelbana.

Cykelbanan är 100 meter lång. Med rådande trafiklagstiftning ska du, om du avser att färdas på denna sträcka, nu använda denna cykelbana. I 100 meter. Sedan ska du tillbaka till blandtrafiken. Cykelbanan är också dubbelriktad eftersom den inte är skyltad enkelriktad, alla cykelbanor i Sverige är dubbelriktade enligt trafiklagstiftningen om inte annat anges via skyltning och lokal trafikföreskrift. 

Vad du också råkar ut för på denna 100 meter korta cykelbana är två stycken cykelpassager. Vilket med rådande trafiklagstiftning innebär att du har väjningsplikt vid bägge dessa passager. Två passager med väjningsplikt, med 20 meters mellanrum.


Cykelpassage nr 1. Foto: Tobias Olsson


20 meter längre fram ligger cykelpassage nr 2. Foto: Tobias Olsson

Var cykelbanan börjar och slutar i den södra delen är också en aningen oklart, det får du gissa dig till. Men fordonstrafikanter på gatan varnas i varje fall för att det nu kan finnas cyklister på gatan.


Här någonstans slutar cykelbanan… Foto: Tobias Olsson

Detta är vardagen för de som cyklar i vårt land. Detta är det svenska cykelsystemet. År 2017. Ett fullständigt galet system – både vad gäller trafiklagstiftningen och infrastrukturen – ett system som är fullständigt satt på undantag. Men självklart ska vi som cyklar bita ihop och följa regelverket, hur obegripligt och galet än lagstiftarna och väghållarna utformar det… 

Relaterade inlägg:

Antal kommentarer: 9

Mia

Kör ju även bil. Möter aldrig samma omfattning av galenskap då, aldrig. Kan inte låta bli att fundera över hur vi som bilister skulle hantera alla dessa situationer och förhållanden vi möter som cyklister. En absurd tanke och jag tror ett mindre kaos skulle uppstå.


Kristofer Svensson

Saxar ur trafikförordningen:
Fordons plats på väg
6 § Vid färd på väg ska fordon föras på körbana. Detta gäller dock inte fordon för vilka enligt 1 kap. 4 § andra stycket bestämmelserna om gående ska tillämpas. Cyklar och tvåhjuliga mopeder klass II ska vid färd på väg föras på cykelbana om sådan finns.
Om särskild försiktighet iakttas får dock
1. cyklande och förare av tvåhjuliga mopeder klass II använda körbanan även om det finns en cykelbana när det är lämpligare med hänsyn till färdmålets läge, och
2. cyklar med fler än två hjul eller en cykel som drar en cykelkärra eller en cykel som har en sidvagn, utöver vad som framgår av 1, föras på körbanan även om det finns en cykelbana om det är lämpligare med hänsyn till fordonets bredd.
Så enligt trafikförordningen bör man enkelt kunna argumentera för att cykelbanan inte behöver användas?


Krister Isaksson

Kristofer, mitt inlägg kanske var otydligt. Det handlar inte specifikt om just denna cykelbana, för det finns massor av sådan här exempel i vårt land. Det handlar om usel cykelinfrastruktur och dåligt anpassad trafiklagstiftning. Vi får alltså en diskussion om du måste cykla eller inte cykla på dessa cykelbanor, en diskussion som bottnar i vad då?
Jo i en fullständigt galen trafiklagstiftning och usel cykelinfra. Först ska vi dividera om det räknas som ”lämpligare” med hänsyn till färdmålets läge. Vi måste alltså tolka, vi måste pröva – inte tydligt tillåtet eller förbjudet – utan tolka. Sen ska vi dividera vad ”särskild försiktighet iakttas” innebär. Var finner du motsvarande skrivningar för biltrafiken? Att du på din färd ska behöva tolka, gissa, ja tom chansa – det är NOG så här. Det hela är så absurt, så befängt. Och detta riktas mot en grupp trafikanter där det inte är något krav på trafikutbildning. Och en grupp som har en mycket stor åldersspridning. Men alla ska de klara av detta system.


Magnus Holmgren

Varför finns det då en tilläggstavla som anger dubbelrikad cykeltrafik, kan man undra? Den borde logiskt sett betyda att om den inte finns är cykeltrafiken inte dubbelriktad (på en cykelbana intill en körbana i alla fall, att friliggande cykelbanor är dubbelriktade är underförstått).
Men trafikreglerna säger att cyklister ska använda cykelbanan om den finns och att en cykelbana är en bana avsett för cykeltrafik, även om den inte är utmärkt med påbudsmärke.
Sen finns som sagt undantaget med hänsyn till färdmålets läge, men det är minst sagt luddigt. Får man ta hänsyn till att färdmålet ligger var som helst bortom den här snutten, eller är undantaget egentligen bara tänkt för fallet att man ska till en plats som ligger på motsatta sidan av vägen i förhållande till en cykelbana och en kort bit från en korsning?


Krister Isaksson

Magnus, den tilläggstavlan du nämner finns inte längre i vägmärkesförordningen. Var länge sedan den utgick. Den ansågs överflödig då alla cykelbanor i utgångsläget är dubbelriktade. Men gamla skyltar finns ute på stolpar lite här och där. Och en del sätter tom upp nya – de som inte kan sitt sak.



Glad överraskning!


I bland är det extra roligt att komma till jobbet. I dag var en sådan dag. Efter 8 veckors semester möts jag av denna dörr.

Innanför dörren öppnas en ljus och underbar värld upp. En gammalt skyddsrum har rustats upp till en säker, ljus och funktionell cykelparkering.


Samt en liten plats för enklare service av cykeln samt hyllor och eluttag för att ladda batterier.

Nu kommer det inte dröja lång tid innan parkeringen är full och vi behöver leta nya ytor för bra och funktionella cykelparkeringar på jobbet!

Relaterade inlägg:

Antal kommentarer: 4

Torbjörn Albért

Dörren öppnas väl automatiskt när man tryckt koden/viftat med brickan?


Ulf

Somliga har det bra.På mitt jobb sitter en skylt med cyklar förbjudna i lokalen!
Man är hänvisad med sin racer för 67 tkr till ett blåsigt cykelställ på utsidan. .


Elis Ivarsson

Inte förvånad.
Sweco har alltid varit innovatör och detta är ett exempel.
Glad att ha varit anställd där i 17 år inkl VIAK.
Lycka till , Ni är bäst.


Katja

Kul! Hoppas Swecos kontor i övriga Sverige följer det goda exemplet 🙂



Trafikverket arbetar för minskad och farligare cykling


Gång på gång upprepar vår infrastrukturminister att cykeltrafik är ett kommunalt ansvar. Nu senast i den Nationella Cykelstrategin. Så är det självklart inte. Om vi ska få till ökad och säker cykling i detta land är det fler än kommunerna som har och måste ta ett ökat ansvar för detta. Det är olyckligt och får även negativa konsekvenser när infrastrukturministern uttalar sig på detta sätt. Det gör nämligen att det statliga verket som ansvarar för en hel del cykelvägar i landet, Trafikverket, inte känner något större ansvar för att arbeta för ett ökat och säkert cyklande.

Vi som färdas på cykelvägarna får ständigt exempel på hur Trafikverket hanterar cykeltrafik. Nu senast detta exempel. Klipper sly och gräs längs cykelvägen. Sly och gräs som får ligga kvar på cykelvägen och utgöra halka och fara.


Foto: Joakim Fors

Buskarnas grenar, som så fint växer in över cykelvägen låter Trafikverket dock vara kvar. Logiken i detta får någon gärna förklara för mig.


Foto: Joakim Fors


Foto: Joakim Fors

Vad var det nu forskning från VTI kom fram till?
Jo just det, många cykelolyckor beror på stora brister i drift och underhåll av cykelvägar. Det förstår vi ju när vi ser dessa bilder.

Tror jag aldrig har mött motsvarande förhållande på vägen när jag färdas där.

Nedan kan ni se lite fler exempel på Trafikverkets ambitionsnivå när det gäller cykeltrafik. I sanningen ett arbete för minskad och farligare cykling

Relaterade inlägg:

Antal kommentarer: 3

Arne B

Jag blir bara så less. Felanmälningar till kommunet i Stockholmsområdet hanteras altför ofta inte alls. Jag har felanmält hål i körbana i förort där gc/cb saknas. Felet åtgärdades omedelbart, medan flera felanmälningar om dåligt sopat grus totalt ignoreras flera år i rad.
Felanmälningar via nätet är en fantastisk resurs liknande crowdsourcing. Jag upplever det som att kommunerna inte utnyttjar potentialen, ens till en bråkdel.


Olle Andersson

Cykelvägen från Dalby mot Lund? Eller det ser kanske likadant ut i hela landet?


Pär Sandevik

Svårt att hitta logiken, men skulle lite hands on kunna hjälpa upp situationen. Kanske träningsrundan nästa gång skulle innefatta sekatör. Dela upp gruppen i mindre grupper och låt första grupp ta tag i första hindret – klart på några minuter (inkl.sparka grenarna åt sidan). Kör sedan vidare och passera samtliga grupper tills det är dags att klippa igen.
Inte minst med tanke på skolstarten – då man tvingar barnen ut i cykel- eller vägbana – skulle hindra ett antal onödiga olyckor.
Järfälla kommun har bra tips på https://www.jarfalla.se/boende-trafik-och-miljo/gator-och-trafik/hackar-och-buskage.html
Lycka till med lite nödvändigt extraarbete



Världens bästa cykelland – Nederländerna


Har varit på cykelkonferens i Nederländerna, närmare bestämt i Nijmegen/Arnhem och Velo-City 2017. Det är inte första gången jag cyklar i detta härliga cykelland men varje gång jag är där blir jag lika upprymd över hur bra det är. Hur enkelt det är att cykla, hur systemet hela tiden finns där, tar hand om dig, hur tydligt det är och vägleder dig. Samt att cykelsystemet hela tiden utvecklas, det står så att säga inte still, de är inte nöjda, utan hela tiden sker det förbättringar för cykeltrafiken – stora som små.

Jag tänker dela med mig av intrycken och erfarenheterna från mitt besök i en serie inlägg framöver.

Så följ med på en cykeltur i världens bästa cykelland!

Relaterade inlägg:


Pengarna i sjön?


Varför bredda cykelbanan för massor av miljoner och sedan skita i att träd och buskar växer ut över cykelbanan? Det är ju som att kasta stålarna i Riddarfjärden! Här lägger alltså Stockholms stad ner massor av pengar, det handlar om över 30 miljoner för att bredda Norr Mälarstrands cykelbana. För att göra den till en modern, funktionell och säker cykelbana. Den kanske bästa i hela Stockholm, kanske i hela landet, enligt trafikborgarrådet. En modell för framtida cykelbanor skriver DN.

Men det gick inte särskilt många månader efter invigningen och nu ser att cykelbanan ut så här:

Staden låter buskar och sly växa som de vill. Så mycket nytta var det med den breddningen av cykelbanan… Foto: Magnus Ström

De förvaltningar som är satt att sköta och hålla efter växtligheten utmed många av stadens cykelbanor skiter högaktningsfullt i detta och djungeln breder ut sig. Till fara och förtret för cyklister (och gående).

En orsak till dessa förhållanden är att i Stockholm finns det 15 stycken olika väghållare av stadens cykelvägnät. Det är nämligen som så att utöver Trafikkontoret så är det 14 stycken stadsdelsförvaltningar som sköter om (eller missköter) många av stadens cykelvägar.


Stockholms 14 stadsdelar

Ambitionsnivån och kompetensen varierar i allra högsta grad bland de olika stadsdelsförvaltningarna. Kungsholmens stadsdelsförvaltning, som ansvarar för växtligheten utmed Norr Mälarstrands cykelbana, är till och med av den uppfattningen att cykling normalt inte ska vara tillåtet i parkmiljö/parkmark. Den uppfattningen visar ju sig tydligt när det gäller ambitionsnivå att sköta om denna sträcka. Och inte bara när löven är grenar och buskar. Så här ser det ut när löven ramlat av grenarna och ska samlas upp:

Då är cykelbanan en utmärkt förvaringsplats enligt Kungsholmens stadsdelsförvaltning. Denna förvaltning är alltså satt att sköta en av stadens absolut viktigaste och mest trafikerade cykelstråk. Kan det gå annat än åt helvete undrar jag?

Nej är svaret. Vi ser hur förvaltningen ständigt missköter sin uppgift. Som här, lite längre ut på detta stråk, på Drottningholmsvägen vid Tranebergsbron. Ständiga felanmälningar från cyklister hjälper inte. Så nu har en cyklist tröttnat på handlingsförlamningen och klipper bort sly och grenar själv. 


När måttet är rågat! Foto: Jon Jogensjö

Motsvarande lösning med flera olika väghållare för biltrafiken vore otänkbart. Att det skulle sitta x-antal småpåvar runt om i kommunen och göra lite som de vill med stadens gatunät. Och vi vet detta, för det gjordes försök med att decentralisera snöröjningen av gator till stadsdelarna i början av 2000-talet. Det gick käpprätt åt helvete och omgående återgick ansvaret till en väghållare – Trafikkontoret.

Det vore önskvärt att det fanns en och samma väghållare för cykeltrafikens pendlings- och huvudstråk i Stockholms stad. Det vi ser nu är en kvarleva från en tid när cykeln betraktades som något man gör lokalt och som ett lekredskap. Något du gjorde på din gård och i närområdet. Det stadiet har vi sedan länge passerat. Cykling är ett transportmedel och drift och underhåll av cykelvägnätet i stadens måste fungera oavsett stadsdel, gränser och individer.

Så mitt råd till staden och ansvarigt trafikborgarråd: lyft bort ansvaret från stadsdelsförvaltningarna när det gäller cykeltrafikens pendlings- och huvudstråk. De visar gång på gång att de inte klara uppgiften. De har varken kompetensen eller resurserna att utföra ett funktionell arbete som gagnar en ökad och säker cykling. Lägg ansvaret istället på Trafikkontoret och ta omgående fram en drift och underhållsplan – så vi slipper denna djungel på stadens cykelbanor framöver.

Relaterade inlägg:

Antal kommentarer: 6

Jens

Håller verkligen med om att underhåll och skötselinsatser är gravt eftersatta för det sk cykelnätet. Gäller tyvärr i de flesta kommuner. Jag undrar dock om du inte missat ytterligare en väghållare. Trafikverket? Men de å sin sida kanske helt har lagt ned skötseln av GC-vägarna utmed sina vägar.. Vintervöghpllningen vet vi ju sedan tidigare är nedlagd i alla fall.


Krister Isaksson

Jens, inte har jag glömt Trafikverket, gjort massor av inlägg om deras ambitionsnivå vad gäller cykel. Nu handlar just detta inlägg om förhållanden och ansvar i Stockholms stad, därför nämns inte Trv eller några andra kommuner.


Andreas

Bra Krister. Det är med bedrövelse man ser detta eftersatta underhåll. Det visar också på Stadens ineffektiva kommunikationskanaler eftersom det i princip aldrig ges svar på informationsgivning till Staden om tydliga problem. Ytterligare problematiskt är detta när vi också har entreprenörer som ansvarar för exekvera underhållet – jag önskar se underlag på de vitesförelägganden som Staden lämnat till de entreprenörer som berörs… just det, det finns ju inga för det sker aldrig och Staden fortsätter bli blåst på skattepengar.
1. Fixa ett ansvar som är tydligt och går att följa upp
2. Skapa en underhållsstrategi som också den följs upp
3. Åtgärda Stadens kommunikationsstrategier för kommunikation med trafikanter.
4. Byt förmodligen ut personal på TK
5. Politiker: Utkräv ansvar. Detta är ingen svår fråga. TK ansvarar – de gör inte jobbet.


Jens

Ok, sorry den lite bittra kommentaren som ju inte alls var riktad till dig alltså! 😀 Men är det ändå inte så att Trafikverket ansvarar för delar av GC-nätet även inom Sthlms stad? Tänker tex GC-vägen över Årstabron, utmed Essingeleden mellan Gröndal-Stora Essingen mm. Som cyklist borde det ju ändå vara sammma synsätt för även dessa sträckor, varför inte en och samma aktör även här.


Krister Isaksson

Jens, inget att be om ursäkt för. Ja Trv ansvar för GC på Essingeleden. Men inte drift GC på Årstabron, det är Stockholm (via avtal).



Jag är aldrig ensam


Det spelar ingen roll vilket klockslag på dygnet. Det spelar ingen roll vilken tid på året. Jag är aldrig ensam på mina cykelturer längre. Annat var det för 20 år sedan. Cyklade jag tidigt på morgonen eller mitt i natten var jag ofta ensam ut på min cykel och såg sällan någon annan som cyklade. Ännu tydligare blev det på vintern, man fick leta efter hjulspåren i snön.

Men något har hänt i min stad. En utveckling jag inte kunde drömma om för 20 år sedan. Vi är massor av människor som cyklar nu. Året runt, dygnet runt, överallt, på alla möjliga cyklar.

Massor av människor har sett till att Stockholm tagit klivet och blivit en cyklande stad. Och nu finns ingen återvändo. Nu kommer gator byggas om, nu kommer nya broar byggas – nu kommer cykeltrafiken få ta plats och Stockholm kommer cykelanpassas – på riktig.

Och jag älskar det!

Foto: Jon Jogensjö


Foto: Jon Jogensjö


Foto: Jon Jogensjö


Foto: Jon Jogensjö

Relaterade inlägg:

Antal kommentarer: 4

felix reychman

Din optimism är underbar
HEJA!!!


Krister Isaksson

Stort tack Felix!


Erik Johansson

Faktiskt, det bästa just nu i Stockholm är att vi blir fler, skönt att cykla just här. Tack för påminnelsen!


Mårten Wahlström

Vid polishögskolan i Sollentuna har dom en cykelräknare. Nu på sommaren brukar den visa ca 400 på morgonen när jag cyklar förbi. I vintras visade den runt 100. Alltså 1/4 som också cyklar på vintern. Jag upplever att vintercyklandet ökade kraftigt denna vinter.