Blogg

”Det finns ingen cykelkultur i Stockholm”


Så är rubriken i DN idag.

Och med ”cykelkultur” menas då hur cyklisterna beter sig (ofta då generaliserat till ALLA cyklister) och gärna med stöd av några pratglada poliser. För mig är cykelkultur något mer än hur vissa cyklister beter sig. Det är bland annat hur cykelinfrastrukturen är planerad, byggd och underhållen. Här kan vi ju studera Solna som det strålande exemplet på hur man bygger ”cykelkultur” eller Stockholms stads hanterande av pendlingsstråket, det viktigaste av viktiga, i söderort. Det är också hur motorfordonsförare och gående interagerar och beter sig i relation till cykeltrafiken. Det är hur polismyndigheten uppträder och uttalar sig när det gäller cykeltrafik. Det handlar också om hur lagstiftaren hanterar cykeltrafiken i trafiklagstiftningen. Och när vi då studerar den lite större bilden än i dagens DN så ser vi kanske en liten annan bild träda fram när det gäller Stockholms så kallade cykelkultur…




















Detta mina vänner är också en del av Stockholms så kallade cykelkultur.

Titta gärna på några av länkarna nedan, de ger en ännu utförligare bild av ”cykelkulturen”.


Relaterade inlägg:


Antal kommentarer: 13

Arne B

Du är bäst Krister! Själva definitionen av huvudet på spiken 🙂


Krister Isaksson

Arne B, det var fina ord! Stort tack!


Pelle

Vad var det han sjöng Henrik Dorsin: Det är cyklisternas fel!? Du gjorde bra uttalanden i DN idag, men tyvärr får den andra vinkeln mycket större plats.


Krister Isaksson

Pelle, tack! Och tänk om det inte varit med!


Robert

Bra där Krister.
Vilka horribla felslut poliserna drar. Jämföra bilar i 200 km/h med en cyklist. Kan det bli mer äpplen och päron i riskjämförelse? Polisen är ju en auktoritet och när de citeras på det här sättet är det för jäkligt.



Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Spår av cyklister, många cyklister



Uppdaterat 2017-02-17

Spåret är tillbaka! Nu redan i februari. Det stora antalet cyklister som färdas här blåser rent en smal strimma. En strimma som alla vill cykla i. För ingen vill ju cykla på grushavet. Ett grus som inte gör någon som helst nytta – tvärtom, gruset ökar bara olycksrisken.

Ett grus som kommer ligga här till i maj. Till maj!

Allt detta grus skulle vi slippa om cykelvägarna sopsaltades. DET är en metod för ökat och säkert cyklande.


2017-02-17 

Ursprungligt inlägg 2016-04-06:

Det här älskar jag. Inte att det är tonvis med farligt grus på cykelbanorna, utan spåret. Spåret som visar att här färdas cyklister, massor av cyklister. För det krävs en hel del cyklister för att dessa spår ska uppstå. Spåren lös helt med sin frånvaro för 10 år sedan, då var antalet cyklister inte tillräckligt för att få till dessa spår. Men nu är vi så många att spåren bildas.

Och alla vill färdas i dessa spår, så det blir ju lite smalt…

Och detta finns på många sträckor, ett tydligt tecken på att cyklister inte gillar grus.


Relaterade inlägg:

Antal kommentarer: 9

Arne B

Det är sååå tydligt vad cyklister tycker om grus.


Krister Isaksson

Arne B, ja verkligen. Och här kommer det säkert ligga en månad till…


Anonym

NEJ INTE DET FARLIGA GRUSET SOM ANFALLER!!!!


Magnus Billberger

Den centrala fråga måste vara: Vem behöver gruset? Om en yta är isig så blir den hal. Lägger man ut grus så kan fäste skapas, men det förutsätter att det finns en kontinuitet av grus mellan den hala ytan och objektet som rör sig på ytan. Detta är lätt att uppfylla för en skosula eller för ett bildäck. Ett cykeldäck har dock så liten anläggningsyta att grusningen får en klart begränsad effekt på fästet. Ett dubbdäck för cykel är en ypperlig lösning för hantering av halkan. Med dubbar som sticker ut betydligt längre än de får göra på bildäck och med en hög dubbtäthet även hos de glesast dubbade däcken så finns allt grepp man kan önska.
Cyklisten behöver inget grus så låt bli att grusa ytor endast avsedda för cykel och var sparsam/selektiv på gemensamma ytor.


Krister Isaksson

Magnus, du berör en sak som är så tydlig när man arbetar med cykel. Det bedrivs väldigt lite forskning och utveckling på området (till skillnad mot biltrafiken). Det skulle ju vara helt otänkbart att använda sig av en halkbekämpningsmetod för biltrafiken som är usel på uppgiften och som när halksäsongen är över blir en halkfara i månader! Men så är det för cykeltrafiken, och i nästa stund läggs ansvaret helt och hållet över på cyklisterna att hantera situationen. Undra hur det skulle låta om 20 procent av singelolyckorna för biltrafiken i april månad kunde härledas till väghållarens så kallade ”halkbekämpningsmetod”?



Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Cykel i bostadsannonser


Snart kommer vi kunna läsa bostadsannonser som innehåller detta:

  • Stor och säker cykelparkering, inomhus i entréplan. Även för lastcyklar och cykelkärror
  • Serviceplats att tvätta och sköta om sin cykel på
  • Cykelpool, även med lastcykel och kärror
  • Utomhusparkering på gården och utanför entrén
  • Serviceavtal med lokala cykelhandlaren
  • Cykelavstånd till olika målpunkter i staden i minuter

 Tro mig, detta är inte långt bort. 

 

Relaterade inlägg:

Antal kommentarer: 1

Torbjörn Albért

Det kommer att ske när man i höst börjar bygga i Rosendal, Uppsala. (10.000 ska bo tio minuter och nerförsbacke till centrum och stationen.)
Kanske rent av får se hela listan. Se koncepten hos vinnarna av markanvisningstävlingen i etapp 2:
http://bygg.uppsala.se/planerade-omraden/rosendal/utveckling/delomraden/
Granne med Stadsskogen dessutom. Håll er borta nollåttor! 😛



Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Den svenska cykelförhandlingen

Den svenska cykelförhandlingen


Vill vi få fart på cyklandet i landet? Vill vi få mer och bättre cykelinfrastruktur på statlig, regional och kommunal nivå? Vad sägs om åtgärder, investeringar, prestationer och motprestationer för cykelns tillväxt, samlade i ett och samma paket? Tillsammans med en klar och tydlig plan över vem som gör vad samt en tidsplan för alltihop.

Vill vi det? I så fall har jag svaret hur vi ska göra:

Den svenska cykelförhandlingen

Regeringen och infrastrukturministern tillsätter helt enkelt Den svenska cykelförhandlingen. Det här är ett djupt rotat och traditionellt arbetssätt när det gäller Sveriges viktigaste transportinfrastruktur. Vi har Dennispaketet, Stockholmsförsöket och trängselskatterna, Bromma flygplats och Sverigeförhandlingen. En Sverigeförhandling som faktiskt har ett litet cykeluppdrag – detta efter råd från mig till infrastrukturministern.

Så arbetssättet är inget nytt. Det jag föreslår är en modell som har använts om och om igen – låt oss nu bara göra samma sak med cykel denna gång.

Då blir det tydligt vilka åtgärder och investeringar som krävs på nationell, regional och lokal nivå. Det blir också tydligt vilket ansvar de olika parterna har – vad staten ska göra, vad regionerna ska göra och vad kommunerna ska göra – för cykelns tillväxt. Glasklara prestationer och motprestationer.

Vi behöver få detta på papper: orden och de så viktiga strecken på cykelvägarna på kartan. Till detta kopplas sedan prioriteringar och tidplaner: det här ska göras, vem som ska göra det och när det ska vara klart. Helt enkelt grundläggande villkor och förutsättningar för att lyckas. Förhandlingen bör även bestämma standarden för cykelinvesteringarna, såsom dimensionering, framkomlighet, separation och så vidare. Sist men inte minst måste finansieringen fastslås, samt vilka samhällsnyttor som kommer av dessa investeringar.

För att ro detta iland behöver vi en mycket erfaren förhandlare. Någon med hög trovärdighet, politiska kanaler och erfarenhet från tuffa och svåra förhandlingar. Någon i stil med en tuff och elak före detta statssekreterare, eller en före detta näringsminister och fruktad näringslivstopp – så som man gör i andra viktiga infrastrukturfrågor som samhället måste lösa.

Så Anna Johansson, nu har du chansen att bli unik. Att bli den infrastrukturminister som sätter Sverige på den internationella cykelkartan. Som ser till att cykeltrafik får en framskjuten och betydande roll i det svenska transportsystemet. På såväl statlig, regional som kommunal nivå.

Ta chansen är mitt råd.

Relaterade inlägg:


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Kärlek till mina cyklar


Jag är inte helt förtjust i att meka cykel. Är inte heller särskilt duktig – kanske har ett samband? Men jag tycker om en ren, snygg och välfungerande cykel. Och den får absolut inte skramla eller föra oljud – det gör mig galen.

Så om detta ska fungera som jag vill bör jag kanske förkovra mig lite i cykelmekandets värld. Sagt och gjort, jag kontaktade Henrik van Ingelandt på Hanky Racing och frågade om han genomför privata mekkurser. Jag ville ju lära mig just mina cyklar och komponenter och inte gå någon allmän mekkurs som tar upp allt möjligt som jag inte har så mycket nytta av.

Självklart fixar vi det var Henriks besked. Och i går kväll stod vi där i min källare och mekade hoj. Det var en mycket rolig och lärorik kväll, full av cykelsnack och dumma frågor. Och mina cyklar är nu som nya, hurra!


Ett proffs och en fullblods amatör mekar cykel! 

Kvällens höjdpunkt var:

Henrik: Nu hör du att bromsen är rätt justerad

Jag: Eh va? (alltså, Henrik tryckte in och släppte bromshandtaget några gånger, cykeln stod på golvet och hjulet var helt stilla)

Henrik: Ja hör här

Jag: Skämtar du?

Och sen så demonstrerade Henrik ljudet från en ojusterad broms. Och ta mig tusan, det var en påtaglig skillnad i det ljudet.

Så nu kommer jag alltid jaga det perfekta bromsljudet!

Stort tack för en härlig kväll Henrik!


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Trafikverket ger fingret åt cykeltrafiken


Sedan en tid tillbaka pågår ett arbete på Gröndalsbron i Stockholm (del av Essingeleden). Ansvarig för arbetet är Trafikverket. Detta har fått påtagliga och mycket besvärliga konsekvenser för cykeltrafiken på sträckan. Gröndalsbrons cykelbana är utpekat som regionalt cykelstråk i den regionala cykelplanen och som pendlingsstråk i Stockholms cykelplan – vi kan kalla den för cykeltrafikens förbifart. Alltså ett stråk av stor betydelse. Ett stråk som ska vara det bästa av bästa. Där god framkomlighet ska råda och bra standard på drift och underhåll – året runt, dygnet runt.


Kartbild från den regionala cykelplanen – det regionala cykelstråket över Gröndalsbron


Kartbild från Stockholms stads cykelplan – pendlingsstråket över Gröndalsbron 

Idag ser det ut så här:

Trafikverket gör gångbana av regionalt cykelstråk och Stockholms stads pendlingsstråk. Här ska du kliva av och leda cykeln. Hur du ska kunna mötas är av underordnad betydelse… Foton: Mats Danielsson

Så här säger den regionala cykelplanen, som Trafikverket var projektledare för:
Vår vision lyder: Smidigt, smart och säkert – så cyklar vi i Stockholmsregionen!

Det vi ser på bron är knappast i linje med den visionen – tvärtom stick i stäv med visionen. Om vi nu inte har väldigt olika uppfattning vad som är smidigt, smart och säkert. 

Självklart hade Trafikverket kunna valt en annan lösning på utformningen av arbetet. En utformning som påverkat cykeltrafiken mindre. Till exempel flyttat ut betongbarriärerna så att den redan smala cykelbanan hade behållit sin bredd. Särskilt nu när trafiken minskat på Essingeleden till följd av trängselskatten. Men inte.

Så enkelt det varit, flytta ut betongbarriären och bibehåll cykelbanans bredd. Foto: Tobias Olsson

Trafikverket gör som så många gånger förr den dålig, enkla och billiga lösningen. Lösningar som aldrig sätter cykeltrafikens framkomlighet eller säkerhet högt – vilket det nu finns forskning och studier som visar tydligt.

Men hur är det nu vår infrastrukturminister brukar säga: cykeltrafik är främst ett kommunalt ansvar

Och upprepar man det tillräckligt ofta så får man ju självklart sin egen myndighet att agera därefter. En myndighet som fokuserar på att skydda bilister men inte cyklister.

Ännu en gång får vi bekräftat att den statliga cykelpolitiken fullständigt havererat.

Relaterade inlägg:

 

Antal kommentarer: 3

Uffe

Men kolla! Om jag inte ser fel är det en Gekko från HPvelotechnik! Himla trevlig hoj, som fler borde ha.


ekstromenator

Jag tittar på staketet och konstaterar att det inte uppfyller kraven på att separera allmänhet från arbetsplats.
Rimligt vore ett sk byggstaket med klumparna vända från cykelbanan.
Utöver detta håller jag med om att betongavspärrning mot motorfordonens körbana borde kunna flyttas då det både finns lite väggren markerad samt som redan nämt trafiken minskat betänkligt på Essingeleden sedan tullavgift infördes.


Krister Isaksson

ekstromenator, min erfarenhet efter snart 20 år i branschen: det finns ALLTID andra lösningar. Om man vill, bryr sig och anser att cykeltrafiken ska ha grundläggande förutsättningar för att kunna förflytta sig.



Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in