Blogg

Cyklisthatet – det finns hopp!


 

Fick ett mail vidarebefordrat från en av mina läsare. Det handlar om att han efter att ha läst ”cykelhat” från en lastbilsförare på en facebooksida kontaktade åkeriet som föraren kör för. Läsaren vill vara anonym samt att jag inte nämner förarens eller företagets namn. Det som jag vill ta upp är företagets agerande, det är minst sagt imponerande. Både vad gäller snabbheten och åtgärden. Läsaren kontaktade dem på söndag em och redan på tisdagen fick han meddelande från dem. Beskedet var: ” Vi kontaktade x:s arbetsgivare x igår. X:s uttalanden är helt oacceptabla. Han har tilldelats en skriftlig varning för att ha gjort ett så oacceptabelt inlägg i ett sammanhang så man kan koppla det till hans yrkesutövning. Jag vill tacka dig för att du hörde av dig. Sånt här blir ju trots allt bara värre om det växer till sig utan att man i tid blir varse om det.”

Ett resolut och snabbt agerande som inger hopp!


Nytt nummer ute i butik nu!

I detta nummer har vi:

  • Snackat med Justin Williams och Ebbe Silva
  • Tipsar om hur du överlever hösten
  • Tar en djupare tips på hur mensen påverkar din träning
  • Hetsar om vikten av kolhydrater

Ute nu!

Bli prenumerant
Antal kommentarer: 6

Jakob Hammarbäck

Helt rätt.
Att gå till arbetsgivare är alltid ett kraftfullt verktyg. Man är inte privat på internet, utan bär alltid med sig sin yrkesroll- speciellt om man gör inlägg som rör jobbet, jobbsituationer eller liknande.
Själv kallas jag av andra för ”Cykelpredikant” och hoppas att jag inte är alltför påflugen i mitt missionerande.


Krister Isaksson

Jakob, ja man hoppas ju att en arbetsgivare tar avstånd från dessa utspel och markerar att de på intet sätt är acceptabla om de kommer till deras kännedom.
Har du hört någon säga ”Bilpredikant” eller ”Kollektivtrafikpredikant”? För mig är sådana uttryck ett maktspråk, visar tydligt vilka normer som dominerar/styr och förminskar eller tom förlöjligar det du arbetar för/med.


Erik Sandblom

Jag har varit förskonad och nästan alla motortrafikanter är snälla mot mig. De kör helt över i andra filen och blir inte arga, även när jag klantar mig.
Cykelbaneplanerare däremot. De har ett attitydproblem. De kan aldrig lägga slät asfalt och på kontoret har de tydligen inga linjaler. Så fort det är en korsning säger planerarna OJ DET HÄR ÄR FARLIGT bäst vi lägger in några tvära svängar. De önskar nog att de fick sätta upp en såndär skylt ”cyclists dismount” i varje korsning men det kanske kommer?


Krister Isaksson

Erik; lite cykelplanerar-bashing! Kanske finns hopp på den fronten också!


Johannes Westlund

Erik, vad gäller cykelplanerare är min uppfattning, efter viss interaktion via YIMBY och cykelgrupper på facebook att de ofta är både engagerade och kunniga. Men det verkar hänga på personer. Dvs det saknas verktyg och strukturer för att säkerställa konsistent (god) kvalitet i de nya lösningar som utarbetas löpande. Detta är en radikal skillnad från biltrafikplanering tyvärr.
Den boven jag är tröttast på just nu är entreprenörerna. Ett hål som legat öppet veckor eller månader vid ett vägarbete. Kontaktar TK via facebook. Det är asfalterat dagen efter. Det verkar som att entreprenörer gärna struntar i att fixa till det för cyklister. Tror att de liksom kan komma undan med det och pressa ner kostnaderna lite grann. Jag tror det är viktigt att vi cyklister är på TK så att TK är på entreprenörerna så att entreprenörerna vet att det inte går att smita.


Krister Isaksson

Johannes, nu måste du ha ont i huvudet för du slog just huvudet på spiken!



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Avslappnad cykling


 

När man kan slappna av, när man kan njuta en liten stund, inte behöva vara på helspänn hela tiden. Är det då det börjar bli en cykelstad?








Antal kommentarer: 3

Johan Malmros

En alldeles utmärkt definition på en cykelstad. Med den definitionen bor jag i en cykelby 🙂


Erik Johansson

Man borde ta det lugnare på cykeln, men vad svårt det är att sänka hastigheten. Vi varje rödljus så får jag rivstarttendenser, min motivation är att öka trafikflödet för de som cyklar bakom mig.


Krister Isaksson

Erik, jo det kan onekligen vara svårt att hålla tillbaka. Och det som är lugnt för mig är snabbt för en annan cyklist…



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Antal kommentarer: 8

LarsE

Kan bara hålla med, barn, cykel och ett underbart sommarväder. Oslagbar kombo


Krister Isaksson

LarsE, ja det är verkligen en njutning, att höra deras glädjetjut i nedförsbackarna när pappa lyckas få upp lite fart är berusande!


LarsE

En Dansk far berättade häromåret i en tidningsartikel att han varit på cykeltur i Köpenhamn, med sin 3-åriga dotter i barnsadeln fäst framför honom på ramen. I e dedförbacke så höll han igen farten lite, men dottern ropade: Kör staerkere far, kör staerkere!


Krister Isaksson

LarsE, underbar berättelse!


Ulrika

Fina du har! Mina borde va llika små men en tar studenten nu.. Ta vara på tiden!


Krister Isaksson

Ulrika, Tack! Helst skulle jag också var föräldraledig igen när de är 6 år, sedan igen när de är 10 osv osv. Skulle vara kul att under längre perioder kunna göra olika saker!


Thomas Egrelius

Hade min 2-åring med i barnstol bak på tandemcykeln när jag var pappaledig och jag med polaren tränade inför årets vätternrunda i höstas. Hon älskade det. Och fort ska det gå. 🙂


Krister Isaksson

Thomas, härligt!



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Världsledande expert – bryt mot trafikreglerna, det är säkrast så!


 

I veckans lokaltidning Mitt i Söderort finns en artikel som handlar om att högerregeln efterlevs dåligt i Stockholm. Det känner jag verkligen igen när jag cyklar omkring, där är det många gånger störst som går först och som cyklist är man ju minst…

Men det är något helt annat som fångar mitt intresse i artikeln och det är Claes Tingvalls uttalande: ”Men om alla följer reglerna benhårt får vi ett väldigt farligt system.”


Tdningen mitti Söderort 20130521

Claes Tingvall är ju inte vem som helst utan trafiksäkerhetsdirektör på Trafikverket och en av världens ledande experter vad gäller trafiksäkerhet. Ni som frekvent läser min blogg känner igen delar av detta resonemang, regelefterlevnad är inte alltid detsamma som trafiksäkerhet. Jag får en mycket obehaglig påminnelse om högersvängande lastbilsförare och cyklister som finns sammanfattat i artikeln: Cyklister som följer reglerna straffas med döden

Detta är ju onekligen en helt annan inställning till trafiksäkerhet än vad t ex polisen och Motormännen uppvisar. Kanske skulle de gå på en specialanpassad utbildning arrangerad av Trafikverket så de kan rikta in sina insatser på verkligt trafiksäkerhetsarbete. Jag blir nyfiken på om det är några särskilda regler Claes Tingvall anser det är mer eller mindre lämpligt att bryta mot. Hur ser han t ex på cyklisters olika regelöverträdelser och ev. trafiksäkerhetsproblem? Kan det vara så att det är inte några trafiksäkerhetsproblem att cykla mot enkelriktat och att få cykla till höger vid rött? Och kanske skulle vi ändra på en del av ett uråldrigt och bilanpassat regelverk?

Claes, kan vi få ett svar?

 

Relaterade inlägg:


Antal kommentarer: 12

Bruse Persson

Jag har blivit påkörd bakifrån några gånger av arga motorister när jag stannat för rött eller väjningsplikt.
Skulle vara intressant och se statistik på hur många cyklister som dödas eller skadas som cyklar mot rött -kontra de som följer reglerna.
Min spontana känsla att det är noll som skadas som cyklar mot rött. Krister, går det att få fram sån statistik? Skulle vara oerhört intressant.


Krister Isaksson

Bruse, ett forskningsprojekt för tex VTI. Bara för Trafikverket att öppna plånboken!


Tor Sandqvist

Störst-går-först-attityden är inte ovanlig, men just vad gäller om högerregeln är jag ofta med om ett omvänt problem. En överdrivet hänsynsfull bilist, som kommer från höger, stannar för mig för att jag sitter på en cykel. Så står vi i tio sekunder och väntar på varandra, tills båda bestämmer sig — samtidigt — för att ”OK, OK, då kör jag väl då!”


Krister Isaksson

Tor, underbara o oförargliga missförstånd!


Johannes Westlund

Missförstånd är inte helt ovanliga. Det är väl dock att föredra att två stannar framför att två smäller. Då är det bara att vara tydlig med vad man menar. Vinka lite, le lite. Brukar fungera ganska bra 🙂


Dmitri F

jag tycker att man ofta får företräde på cykeln i mindre korsningar faktiskt, ibland motvilligt dock. Oftast märker jag just det som artikeln pratar om att störst väg har företräde framför mindre vägar, oavsett högerregeln. Det gäller dock sällan stora fordon som lastbikar och bussar.


Nils Calmsund

Korsningar med högerreglen är för mig (som cyklist) samma sak som att alltid räkna med att inte bli framsläppt av ett fordon till vänster. Bilister ”ser” en helt enkelt inte och andra cyklister har tänker sällan att ”här gäller nog högerregeln” när de cyklar (t.ex. gäller detta på alla cykelbanor, eller hur?)
På många gator med högerregeln gäller dessutom ändå någon lokal, outtalad ”det här är nästan en huvudled”-regel istället vilket naturligtvis, för den oinvigde, innebär ökar risken för en krock. Och är man då inte omfamnad av plåt så sticker man inte gärna ut nosen och provar…
Omvänt är det förvånansvärt ofta som bilister, av någon outgrundlig anledning, stannar (ja nästan tvärnitar) för att släppa fram mig som cyklist in i en rondell eller ut på en huvudled fastän det är jag som har väjningsplikt (och tydligt visar genom att bromsa in att jag tänker följa den).


Jocke von Scheele

Det där med högerregeln är ett vanskligt kapitel. På min väg till jobbet passerar jag korsningen Döbelnsgatan/Frejgatan. Det är ganska många bilar som undviker Roslagstull genom att istället ta Sveavägen/Frejgatan. Dessutom, är min teori, kommer de just från en stor infart och ska inte till någon adress i närheten utan bara passera, vilket gör att de håller en högre fart än bilar annars gör på innerstadsgator. De upplever att de befinner sig på en genomfartsled.
Jag, som kommer på Döbelnskgatan, har företräde framför dessa bilar, men dels håller de som sagt hög fart, dels kör de på en något större gata, som dessutom är ”genomfartsled”, och dels är jag cykel. Det finns alltså inte på kartan att de skulle stanna frivilligt. Enda sättet att inte bli stående där, trots företräde, är att inte titta åt vänster. Visar man att man sett dem, tar de det som ett tecken på att man tänker stanna. Om man istället har huvudet riktat rakt fram, eller aningen åt höger, men sneglar åt vänster, så att det ser ut om om man inte ser dem, kan man få dem att stanna. Det är dock inte att lita på, det är därför man måste snegla väldigt noga, och inte köra ut i korsningen, utan bara så långt fram att det ser ut som om man ska göra det. Det får dem (oftast) att tvärbromsa, och, nästan utan undantag, gestikulera argt.
Jag funderar ibland på hur många av ”De där jävla cyklisterna har ju ingen utbildning i trafikregler utan kör bara som galningar” som mitt hävdande av högerregeln resulterar i. Ibland håller jag upp höger hand och mimar ”HÖGER” till dem, men jag tror det är få som fattar vinken.


Mats Nilson

En kommentar om ”döda vinkeln” Har vid flera tillfällen sett andra cyklister som cyklar om lastbilar i rörelse/sväng mm med högerblinker som väntar in gående. Detta beteende är så jävla korkat eftersom chauffören har full uppmärksamhet på de gående. Att då ändå köra om på insidan (förbjudet) och tro att det skall gå vägen är tyvärr alltför vanligt.
Så till ämnet trafiksäkerhet och Tingvall – med måttot ”ju farligare desto säkrare”?
Herr ”Tingsvammels” litanor visar med all önskvärd tydlighet att människan saknar förmåga till helhetssyn såväl som vetanskaplighet. Att han kan titulera sig professor (adjungerad) i trafiksäkerhet är underbart. Ta alla landsvägar som på hans inrådan fått avbärarräcken på båda sidor, alldeles för tätt inpå för att cyklister och fotgängare inte skall riskera livet!
Hr. Tingsvammel tyckar att man ”inte borde cykla på sådana vägar” – jaså…
…och när det inte finns andra vägar då?
Om trafikosäkerhetsverket för en gångs skull använder fotgängarperspektivet blir det livsfarligt för alla andra. Om någon cyklat eller åkt bil på Vaxholmsvägen förbi korsningen vid Svinningevägen har man kanske noterat de helt livsfarliga refuger som tvingar ut cyklister ut i vägbanan! Hur fan tänker man. Visserligen är det ”bara” 70, men det går ofta 90. Inga skyltar som varnar för avsmalnande vägbana!
Man löser ett problem och skapar många nya…


Krister Isaksson

Mats, har du läst detta? http://www.bicycling.se/blogs/kristerisaksson/mer-om-cyklingsutredningen.htm


Mats Nilson

Tack för länken.
Artikeln är bra, och jag håller fullständigt med dig. Dilemmat är hur lyfter man frågan? Problemet är kanse inte bara i planeringsstadiet, utan även i utförarledet, dvs de entrprenörer som utför alla s.k. säkerhetshöjande åtgärder. Jag har försökt få gehör för någon form av samsyn och f.f.a klara regler för hur man t.ex bygger trafiksäkra vägräcken m.m. på Folksams trafiksäkerhetsblogg, men det verkar vara fel forum. Dagens vägbyggare verkar lida av någon form av bokstavskombination dör man gödslar med skyltar och stolpar utan någon förståelse för synlighet och säkerhet i samband med flera trafikslag. (exempelvis siktlinjer till signaler där fri sikt enbart finns från en lastbilshytt!) Hoppas att ni har satt någonting i rörelse som kan leda till synliga resultat..
Lycka till


Krister Isaksson

Mats, tack!. Det som är mycket sorgligt är att det finns bra och tydliga riktlinjer för detta i utformningshandböckerna Vägar och Gators utformning (VGU) och GCM-Handboken. Handböcker framtagna av Trafikverket och SKL, råd och riktlinjer som man på alla stadier väljer att INTE följa. Priset för detta får vi trafikanter betala…



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Det blir ingen Förbifart Stockholm


 

Ni hörde det här först!

Är det beslutat, är det fakta? Nej så är det icke utan det är vad jag känner i hela kroppen och då kommer det att bli så! Jag har ju skrivit ett antal inlägg och kommenterat denna kvarleva från trafikdinosauriernas tid och idag sammanfattar Patrik Kronqvist detta mycket väl i en ledare i Expressen där han uttrycker det så här: ”Som en zombie som vägrar att dö stapplar dock projekt Kungshattsleden vidare, nu något uppsminkad och med det nya namnet Förbifart Stockholm.” Och precis som dinosaurierna dog ut kommer även Förbilfarten dö. Nu handlar det mer om hur man politiskt ska klara av att tråckla sig ur detta elände.

Så detta är spiken i kistan för Förbifarten och förhoppningsvis kan vi inom kort se insatser som leder till mer hållbara, effektiva och samhällsekonomiskt lönsamma projekt. Exempelvis omfattande satsningar på bra och högkvalitativ cykelinfrastruktur i hela länet!

Framtiden är här!

 

Relaterade inlägg:


Antal kommentarer: 13

Cornelis Harders

Tror precis som du att den inte blir byggd! Har alldrig tyckt att det är en vettig investering.


Krister Isaksson

Cornelis, då håller vi tummarna och hoppas att vi kan snart kan se en modern stad växa fram. En stad som fokuserar på gång, cykel och kollektivtrafik för att förflytta många människor.


Jonas Th

Den var inte ens modern under juraperioden.


Krister Isaksson

Jonas Th, men så här skriver ju Gunnar Malm, GD på Trafikverket: ”Vi bidrar till samhällsutvecklingen. Alla kommer fram smidigt, grönt och tryggt.” Så då måste väl Förbilfarten vara modern och GRÖN!


Jocke von Scheele

Jag hoppas innerligt att du har rätt! Jag känner, allteftersom planerna på den blir alltmer konkreta, hur illa jag tycker om hela projektet. Inte bara för att den är omodern och uråldrig utan för att den medför en dålig stadsbildning, med Stockholm utspritt glest, så bilen blir ett nödvändigt transportmedel.
En av de saker jag tycker allra sämst om är att Alliansen (som jag i övrigt tycker gjort mycket bra saker) passade på att kidnappa alla trängselskatter till denna biltrafikgenererande gökunge. Så kortslöt man på ett elegant sätt alla positiva effekter med trängselskatten. Den här frågan har seglat upp som en av de allra viktigaste politiska frågorna för mig och kommer väga mycket tungt när jag lägger min röst i nästa val. Jag skulle nästan kunna rösta på SD om det innebar att vi slapp skiten. Nästan.


Krister Isaksson

Jocke, visst har jag rätt! 😉 Nä skämt o sido så återstår det en hel del innan vi kan se detta uråldriga projekt begravt. Ett projekt som bara befäster o förstärker befintligt transportsystem. Vi som inte vill se denna utveckling får försöka med de medel som finns att stoppa det och visa på de alternativ som faktiskt finns.


Johan

Kan du ge en oinvigd en snabb beskrivning av vad förbifart Stockholm är och vad det är som är dåligt?


Krister Isaksson

Johan, nej det kan jag inte, läs mina relaterade inlägg och om Förbifarten på bla Trafikverkets hemsida.


Johannes Westlund

Jag kan ge en snabbsummering till Johan:
Förbifarten är planerad att bli världens längsta sexfiliga motorväg i tunnel, i volym man spränger bort enbart trumfad av tunneln under engelska kanalen. Detta gigantiska betongmonument marknadsförs som en led för trafik som ska förbi Stockholm, en trafikvolym på cirka 200 fordon per dygn. Den verkliga avsikten är att möjliggöra gles perifier bilberoende exploatering; dvs villamattor, industrienklaver och externhandelsområden. Redan här ser man enkelt varför cyklister normalt inte brukar gilla satsningen…


Dmitri F

Johan, yimby har en mycket bra artikel om ”förbifarten”:
http://www.yimby.se/2012/12/tunnelseende_1346.html


Jocke von Scheele

Dmitri: Tack för länken! Jag har läst om detta tidigare, men inte lika utförligt. Det framstår ju som att de som planerat hela historien inte är de vassaste knivarna i lådan – särskilt med tanke på att man först drar tunneln i en krok, eftersom den ska upp till ytan i mitten för att inte bli för lång, av säkerhetsskäl. Sen kommer man på att den ska gå i tunnel hela vägen – och då är den långa kroken ändå kvar, trots att tunneln då bli ännu längre. ”Oj, tänkte inte på det”.


Cornelis Harders

Enligt en artikel på Res- och trafikforum så har Stefan Löfven (S) sagt att han vill bryta upp den nuvarande finansieringslösning för Förbifarten. Tydligen så vill han att trängselskattepengar inte går till finansiering av Förbifarten. Iom detta finns ingen finansieringen av Förbifarten vid maktskifte i 2014.
Kolla hemsidan: http://www.rt-forum.com
Det finns hopp!


Krister Isaksson

Cornelis, tack för info o min känsla blir bara starkare o starkare… 🙂



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Låt oss drömma lite…


 

Några härliga teckningar av tecknaren Andy Singer. Så här kan vi också se på världen och drömma…




 




 

 

Det går också att uttrycka det med ord. Till exempel som Patrik Kronqvist i Expressen:

”I en tid av klimathot, bilköer och överfull kollektivtrafik är det absurt att vi fortfarande främst diskuterar cyklister som ett trafikproblem.

I själva verket är de lösningen.”

 

Andreas, tack för tipset!

 

Relaterade inlägg:

Ni kan också följa mig på Twitter!

 

 



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*