Blogg

Cyklister i Jönköping, hör upp!


 
Foto: David Elmfeldt

Vi skrev ju för ett tag sedan att Jönköping lockar med förtrollande cykling när det gäller stig- och landsvägscykling. Kommunen tar nu sats för att skapa bättre förutsättningar för vardagscyklandet. Nu finns en möjlighet att påverka er framtida cykelstad. Kvällen den 13 februari anordnar kommunen en cykelträff. Ta chansen, kom dit och dela med dig av dina erfarenheter och synpunkter på att cykla i Jönköping.

Mer information och anmälan här.

Vi ses!


Antal kommentarer: 3

Jens Ekengren

Annars kan man ju(?) cykla i en sydlig stad…
http://www.sydsvenskan.se/asikter/uppmuntra-inte-cyklister-genom-snorojning/


Krister Isaksson

Jens, säker och bra framkomlighet är tydligen bara för den som sitter i en bil. Så mycket för valfrihet från en som företräder ett parti som starkt förespråkar valfrihet…


Jens

Det ar ju skillnad pa valfrihet och valfrihet…
Du far valja *vilken* bil du vill ha! Jasa, du vill cykla? Jaaa, det kan du ju gora pa helgen, runt kvarteret… men akta lacken!



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Vinden i håret


 

Denna underbara känsla, en varm och härlig sommarvind som blåser genom håret när man färdas på cykeln. Känns avlägsen denna årstid men snart är den tillbaka igen. Känslan av fart och frihet är en av många underbara saker med cykeln.







 

 


Antal kommentarer: 7

Erik Sandblom

Fina bilder!
Och har en inget hår själv så kan en kolla på andras 🙂


Krister Isaksson

Erik, tack!


Erik Johansson

Mm bra rörelse i bilderna.
Jag måste skaffa gubbkeps eller något, vinden fönar upp mitt hår så jag ser ut som en 80-tals tjej när jag kommer till jobbet.


Anders

Nånting man kan reflektera över är hur få det är som använder hjälm när denna årstid infinner sig. Nu på vintern tycker jag nästan alla har det längs sträckan jag cyklar här i Göteborg.
Hjälm löser även problem med att håret sitter på plats :=)
Snygga bilder annars.


Trafikistan.se

När jag tar in dessa fina bilder sänder jag en medlidandets tanke till alla som ännu inte känt denna njutning – att av egen kraft flyta fram mot sitt mål i en takt så att vinden lekfullt silar mellan hårstråna. Den bekräftelsen på den egna förmågan får man inte uppleva till fots, i en bil eller i kollektivtrafiken.


Krister Isaksson

Magnus, tack! Jo jag har sett och läst pressmeddelandet och inriktningsbesluten. Har faktiskt inte så mycket att kommentera annat än att visst det SER bra ut men som vanligt handlar det om att LEVERERA. Och där återstår det ett antal år innan vi kan säga något. Observera att detta är inget sk Genomförandebeslut, utan Inriktningsbeslut vilket på intet sätt innebär att detta kommer att genomföras.



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Europas längsta cykelbro – i Sölvesborg!


Sedan en tid tillbaka står den nya gång- och cykelbron över Sölvesborgsviken klar. Med sina 760 meter stoltserar kommunen med att ha Europas längsta cykelbro.


Brons dragning mellan centrala Sölvesborg och exploateringen på Listerlandet

Sölvesborgsbron, som består av en bågbro och en balkbro, har med sin spektakulära utformning gett Sölvesborg ett nytt utflyktsmål, redan flitigt utnyttjat av både befintliga invånare och turister. Människor cyklar, flanerar, möts och pratar, tittar på utsikten/fåglarna, fiskar och fikar på bron. Och genom att den tidigare otillgängliga ön Kaninholmen nu har gjorts tillgänglig, har även denna ö blivit ett nytt utflyktsmål.

 

 

 

Bron knyter också Sölvesborgs stadskärna och halvön Listerlandet markant närmare varandra. Något som underlättar för både rekreation i kommunen och för möjligheterna att pendla till jobbet. I nära anslutning till brons landfäste på Listerlandetsidan växer en ny stadsdel, Ljungaviken, fram. Där finns en blandning av villor, hyresrätter, bostadsrätter, äganderätter, park och torg. Bron är med andra ord en nyckel för ett hållbart resande i Sölvesborg.

Fakta om bron:

  • Längd: 760 meter
  • Bredd: 3,5 meter
  • Bågarna är 17 meter höga
  • Segelfri höjd: 2,3 meter
  • Totalvikt: ca 700 ton
  • Bron har 4 utkiksplatser
  • Bron ljussätts med energisnål diodbelysning
  • Invigdes 25 maj 2013
  • Kostnad ca 50 miljoner

Brons byggnadsmaterial är:

  • Grundläggning: betongpålar
  • Bågar och räcken: rostfritt stål
  • Underliggande bärande balkar: varmförzinkad stål
  • Farbana: trä

Kommunen har också satsat när det gäller belysningen av bron. Ljussättningen ska på olika sätt förstärka brons konstruktion visuellt, göra den lättillgänglig samt trygg och säker att använda. Det sker bland annat genom att variera och anpassa belysningen efter dygnets och årstidernas rytm. Ljussättningen är tänkt att efter mörkrets inbrott reflektera ljuset i vattnet och ge bron och dess omgivningar ett trolskt sken.

 

 

 

 

 

Är då bron Europas längsta cykelbro? Det går säkert att tvista om. Och är detta en bro eller är det två broar (bågbro + balkbro)? I Amsterdam finns ju Nesciobron som sägs vara 780 meter lång och stod klar 2006. Strunt samma säger jag. Detta visar att det går att skapa bra förutsättningar för cykeltrafik och att göra cykeln konkurrenskraftigt mot andra transportslag genom att skapa denna genväg. Då spelar det ingen roll vilken bro som är längst. Vi får kanske också bortse från att bron är en gemensam gång- och cykelbro utan separation mellan gående och cyklister, att den är lite för smal (3,5m) och att beläggningen är av trä som ju riskerar bli väldigt halt vintertid och vid frosthalka.

Mer av detta vill jag se runt om i landet, infarstruktur är kommunikation!

Bilder: Ljusarkitektur AB, Sölvesborg kommun och Wikipedia

 

Relaterade inlägg:


Antal kommentarer: 16

Jonas Lundberg

Snyggt!
Håller med dig om att fler cykelbroar vore bra för att göra gena och snabba förbindelser för cykeltrafiken. Gärna också att beläggningen är uppvärmd så vi slipper den luriga frosthalkan som så lätt bildas på broar.


Sven-Erik

Dags att hänga en cykelbro under eller ovan Ölandsbron, Öresundsbron och Essingeleden. Till att börja med.


Krister Isaksson

Jonas, ja att värma upp beläggningen är verkligen en bra idé. Mer sådant så det både blir säkert, attraktivt och framkomligt att vintercykla.


Krister Isaksson

Sven-Erik, verkligen! Då kan man göra så här: http://www.bicycling.se/blogs/kristerisaksson/cykeln-maste-fram-gor-hal-i.htm
Som vanligt är är det Holländarna som gör det när det gäller cykel!


Richard (rundtramp.se)

Tjusig bro, och bra initiativ. Men biter uppvärmningen på blött underlag? Vi som provat (och vurpat), vet att det inte är kul att cykla på blött trä.
Men uppvärmningen kanske torkar trät också? I så fall, bra!


Krister Isaksson

Richard, Man ska inte använda trä som beläggning där man ska gå och cykla, inte särskilt bra. Än värre blir det över vatten.


Michael Svensson

Fantastisk vacker bro med häftig belysning! Har redan cyklat på den.Bra genväg in till stan med vacker omgivning.


Krister Isaksson

Michael, tack för direktrapporten! Får bli en studieresa till våren för min del.


Reimert Sjöblom

En helt ok bro men jag tycker att kurvorna inte är utformade för cykling. Alldeles för smalt och snäva kurvor för att kunna hålla anständigt tempo med mötande trafik. I min mening dock en vacker bro. Den är dock lite lustigt utformad rent funktionellt sett. Den är nästan mer konstverk än bro i den meningen att den hade kunnat byggas betydligt billigare (och därmed kanske tyvärr mer oansenlig) och mer funktionell för en mindre peng. Men den fungerar faktiskt utseendemässigt enligt min smak.


Krister Isaksson

Reimert, ja form OCH funktion hade kunnat förenats på ett bättre sätt. Samtidigt vill jag slå ett slag för att cykelinfra ska få kosta, ska få gör avtryck, ska vara spektakulär. Då kommuniceras nämligen att cykel är viktigt, att cykel ska man satsa på, att man bör cykla osv. Se bara på alla dessa extravaganta bilprojekt där miljoner läggs ner på utsmyckning och konst: http://www.bicycling.se/blogs/kristerisaksson/skilda-varldar.htm


Bitte

Snyggaste bro jag sett! Härligt satsat, och hoppas fler kommuner som har behov och möjligheter sneglar åt rätt håll nu.


Krister Isaksson

Bitte, visst är den fin och så härligt belyst. Mer sådant vill jag också ha!


Torbjörn Albért

Supersnygga bilder. Lite väl tvär sväng där mitt på bron.
1 Dags för en arkitekttävling om snyggaste cykelbron?
2 Karlstad har en uppvärmd cykelbro (den landar dock vid en ouppvärmd 90-graderssväng.Detta hört från kommunens gatukontor).


Krister Isaksson

Torbjörn, ja den är ju inte helt optimal ur cykelsynpunkt, lite för smal, lite för tvär sväng, träbeläggning samt ingen separation mot gående men ack så fin!
En tävling vore väl utmärkt!


kiki larsson

vad heter bron<3


Krister Isaksson

Kiki, Sölvesborgsbron



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Landets smalaste cykelbana


Då var twittertävlingen om landets smalaste cykelbanan avgjord. Jag anordnade en liten tävling på twitter och bad twittrare sända in bilder på smala cykelbanor till mig. In kom ett antal bilder, både via twitter och via mail och jag har nu utsett en vinnare. Eller förresten, det blir tre vinnare då bidragen var många och dessvärre bra. Jag skriver dessvärre för det är ju inte så kul att behöva se dessa bilder på cykelbanor med dålig standard.

Vinnaren smalaste cykelbanan är Fredrik Jönsson med denna bild/plats:


Surbrunnsgatan, Stockholm. En enkelriktad cykelbana, ca 40 – 50 cm bred. Körbanan bredvid är ca 9 meter, där är det parkering på bägge sidor och ett körfält, där kunde man tagit lite yta…

På delad andra plats kommer Ulf Eriksson och Andreas Dammert med denna bild/plats:


Gamla Essinge broväg, Stockholm. Egentligen ett cykelfält, ca 60 – 70 cm brett och med en kantsten att försöka undvika. Som ni ser cyklar man gärna på gångdelen på denna sträcka… Foto: Ulf Eriksson

Bägge platserna är från Stockholm så nu får jag väl stå där med skammen efter att ha varit cykelplanerare under närmare 10 år i staden…

Tack alla ni som sände in bilder till tävlingen. Här kommer några till av era bilder på smala cykelbanor:


Örbyleden, Stockholm. Foto: Alvin Lindstam


Rosenvägen, Danderyd. Foto: Susanna Dörlich


Grisslingerakan en dubbelriktad gång- och cykelbana, Värmdö. Foto: Rikard Söderberg


Ulvsundavägen, Stockholm. Vi ställer väderskyddet i cykelbanan, leder in cykelbanan på gångbanan och hoppas allt går bra! Konfliktdesign när den är som bäst! Foto: Björne


Värmdövägen. Stockholm. Inte den smalaste cykelbanan på pappret men en obefintlig gångbanan så vart tar gående vägen? Självklart går de i cykelbanan och därmed blir den smal och det blir konflikter. Utanför, 6 stycken körfält… Foto: Joel Edding

 

Har ni fler bilder på smala cykelbanor? Sänd in dem till mig så lägger jag ut dem på bloggen. krister.isaksson@bicycling.se

 

 

 

 

 


Antal kommentarer: 19

Erik

Liten detalj om cykelbanan vid essingen. Den nersänkta delen har dagvattenbrunnar. Cykelbanan lutar dock inte dit, men vägbanan lutar mot cykelbanan så så fort det regnar är hela cykelbanan vattenfylld. Riktigt bra cykelbana det där 🙂


Jon Jogensjö

Väldigt roliga Bilder, fast det är tragiskt. Jag skrattade i alla fall. Bra tävling. Hur kan man kontakta ansvarig om att de vunnit första pris? med blommor och lite mediabevakning? Det är ju bildmässigt tacksamt, borde gå att få publicering. Om TT lägger upp nyheten blir det bra spridning.


Sven-Erik

Vinnaren var ju dessutom försedd med en stolpe in, så att cyklisten skall hålla sig på banan. Suck.


Trafikistan

Sven-Erik påpekade att Vinnaren dessutom har en stolpe. Eftersom cyklister behöver mera bredd högre upp för styre mm än nere vid marken, så har stolpar, räcken och andra hinder stor betydelse för hur problematiskt det blir för cyklisterna. Flera av de deltagande banorna lider av detta.


Krister Isaksson

Trafikistan och Sven-Erik, visst är det så. Finns även upptaget i olika cykelhandböcker att inte ställa fasta hinder för nära cykelbanan. Men det verkar inte så många bry sig om…


Tor Sandqvist

Om jag har vägarna förbi med cykeln någon gång så ska jag undersöka hur många av de där 40 centimerna intill stolpen som faktiskt går att använda till cykling. Gissar på ett tiotal…


Dmitri F

På tal om stolpar och skyddsremsor… I Köpenhamn fanns nästan inga cykelbanor med skyddsremsa i avvikande material mellan cykelbana och angöring/kantsten.
Det var dock sällan ett problem då cykelbanorna ofta var över 2.25m breda och det gick även att använda dessa extra 70cm för omkörning eller att cykla 3 i bredd.
70cm räcker väl ändå inte för en helt öppen dörr… jag undrar om dessa skyddsremsor i avvikande material verkligen är nödvändiga eller smarta, om man istället ser till att ta bort skyddsremsan och ställer stolparna till höger om cykelbanan blir utrymmet större, och eftersom de flesta cyklar till höger så blir endast ”dörrning” en risk när man kör om eller cyklar i par på en smalare cykelbana.
T.ex på Götgatan går det inte att cykla i par utan att få en stolpe i styret emelanåt, men utan skyddsremsan hade det gått bra.
Självklart kan detta ”fuskas” med genom att man istället bygger smalare, men om man istället för att rekommendera en skyddsremsa i avvikande material istället rekommenderar ett avstånd, borde problemet lösas… Lär ju bli sjukt mycket billigare och möjligheten till snöröjning med större maskin ökar också.
Jag tänker t.ex på cykelbanan i Hägersten där man satte skyddsremsa trots att det inte finns parkering, utan skyddsremsan hade cykelbanan varit mycket bättre (nu verkar det som att de tänkte fel och satte skyddsremsan på fel sida, eftersom det inte finns skyddsremsa på sidan med parkering).
Eh, det var bara en tanke, mest för att jag tyckte att det funkade helt ok utan skyddsremsa i Köpenhamn.


Krister Isaksson

Dmitri, finns en stor skillnad mellan Kph o Sthlm. På långa sträckor utmed cykelbanorna är det p- alt stoppförbud, därmed litet behov för skyddsremsa. Så är inte fallet i Sthlm, snarare tvärtom. Därmed är ”dörrning” ett påtagligt problem, därav skyddsremsa.
Det är ju inget tvång att sätta stolpar i skyddsremsan, de kan lika gärna stå innanför cykelbanan. OM MAN VILL OCH BRYR SIG VILL SÄGA!


Svante Linusson

Anledningen till den korkade cykelbanan på gamla Essinge broväg, var rädsla för att bron inte skulle klara vikten. Jag försökte då övertala tjänstemännen att både fotgängare och cyklister kunde komma ner till bilarnas nivå istället. Men det var omöjligt av någon annan anledning. Vet inte om dessa argument var seriösa eller bara cykelfientliga. Till slut klubbade vi politiker förslaget eftersom det totalt blev bättre. Särskilt i backen upp till bron blev det bättre.


Antipodian

Finns det ingen lagstiftad minimibredd på en cykelbana i Sverige?
Jag lästa att t.ex. i Florida måste en cykelbana vara 3 fötter bred; annars ÄR det ingen cykelbana!


Krister Isaksson

Hej Svante, visst blev det totalt sett bättre med cykelbanan, förhållandena innan var rent bedrövliga. Gäller ju för den delen på stora delar av innerstadens huvudgator. Det är lätt att glömma bort hur det var innan 1998.
Nu är det dock dags att verkligen ta steget och göra en cykelstad, inte fortsätta med dessa ”smulor från bordet”. Smulorna kanske var nödvändiga för att kunna ta det stora steget…


Krister Isaksson

Antipodian, svaret är nej. Endast rekommendationer och riktlinjer, som man ofta gör avsteg från. Till det sämre, nästan aldrig till det bättre…


Anders Norén

Personligen håller jag Rosenvägen i Danderyd för sämst. Medan övriga redovisade cykelbanor kan ursäktas med att man gjort så gott man förmådde av ett dåligt utgångsläge så handlar (den nyligen ombyggda!) Rosenvägen bara om ren inkompetens.


Hasse Lindberg

Börjar du bli gammal och gnällig Krister?
Kolla på You Tube ”Martryn Ashton – Road Bike Party” när han cyklar på ett brospann. Där kan man snacka om smal cykelbana 🙂
God hjul!
önskar
Hasse Lindberg
Linköping


Krister Isaksson

Anders, den är minst sagt lite märklig!


Krister Isaksson

Hasse, japp, nu börjar åldern göra sig påmind! Börjar ju bli lite vinglig på hojen så jag behöver lite större bredd, ser lite sämre också!;-)
Önskar dig också en god jul och ett gott nytt år!


Martin H

Grisslingevaken på Värmdö är hemsk. Att cykla ensam och från Gustavsberg är det obekvämt med trafiken som kommer emot i hög fart och farligt i varje korsning. Får man möte är det omöjligt att passera, man måste kliva av. Sist träffade jag en dam som var ut med sin hund. Hon och hunder var tvungen att trycka sig in mot bergsväggen så att jag kunde passera. Sedan dess kör jag å vägen….


Krister Isaksson

Martin H, ja den är verkligen hemsk o väldigt talande för hur Trafikverket ser på och arbetar med cykel. Det är mer ett ’Bilverk’ som stenhårt prioriterar biltrafikens framkomlighet och säkerhet istället för att åstadkomma mer balanserade och hållbara lösningar.


Anders Norén

Sen komplettering:
Sverige smalaste cykelfält kan finnas i Eringsboda i norra Blekinge: https://goo.gl/maps/kyQEv6exsaE2



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Cykel och kollektivtrafik – upplever vi ett paradigmskifte?


 

Skrev ju nyligen ett inlägg om att SL här i Stockholm ska utreda möjligheten att ta med cykel i tunnelbanan. Nu kommer nästa revolutionerande nyhet vad gäller cykel och kollektivtrafik En nyhet som kanske signalerar att en påtaglig förändring vad gäller detta område. Vi finner den i Stockholmsförhandlingen som är en överenskommelse om fyra nya tunnelbanesträckningar och 78 000 bostäder. Stockholmsförhandling har träffat en överenskommelse med Stockholms läns landsting, Stockholms stad, Nacka kommun, Solna stad och Järfälla kommun.

Överenskommelsen innebär att tunnelbanan byggs ut till Nacka, Arenastaden och Barkarby samt att blå linje byggs ut till Gullmarsplan och kopplas samman med grön linje för kraftigt ökad kapacitet genom centrala Stockholm. Utbyggnaden innebär nio nya stationer och en ökad tillgänglighet till flera delar av centrala Stockholmsregionen. Utbyggnaden av tunnelbanan startar senast 2016 och de tidigaste delarna börjar trafikeras cirka år 2020.

Det som är nytt och unikt är detta, punkt nr. 6 i överenskommelsen:

”Landstinget åtar sig att tillförsäkra den markåtkomst som behövs för utbyggnaden av tunnelbanan, inklusive mark för depåer och cykelparkering, dels under byggtiden och dels under drifttiden.”

Jag har aldrig varit med om att cykelparkeringar och ansvarig för dessa har pekats ut i ett sådant tidigt skede som detta är. Här finns nu stora möjligheter att vid dessa nya stationer skapa bra, funktionella och säkra cykelparkeringar av mycket hög standard. Ett viktigt steg för att underlätta dessa kombinationsresor och öka både cykelns och kollektivtrafikens konkurrenskraft. Kanska ett eller annat cykelgarage med spektakulär design och funktion kan bli verklighet!


Kanske kommer vi att få se ”Cykeläpplet” eller någon annan spektakulär design på cykelparkeringarna vid de framtida stationerna

 

Relaterade inlägg:

 

 

 

 

 


Antal kommentarer: 3

Jonas Bergström

Låter lovande!
Som det ser ut nu vid många stationer önskar jag att denna skrivning gäller retroaktivt! Det är mängder av cyklar och få för cykelställ. Många gånger cykelställ där man inte kan låsa fast cykeln i. Det finns sällan tak över cykelparkeringen. Brukar cykla till Liljeholmen och Bagarmossen, ett skämt vad gäller cykelparkering.


Krister Isaksson

Jonas, ja det är verkligen lovande. Att redan nu ta höjd och peka ut ansvarig för cykelparkeringar är glädjande. Nu finns inte så mycket att skylla på kan man ju hoppas…
Retroaktiv, ja det vore roligt och spännande att se hur det skulle bli!


Erik

Hej där Krister, ska du inte följa upp ang. Hägerstensvägen nu när ni lobbat bort denna cykelväg. Från nästa år ska alla cyklister tvingas ut i bilvägen för att denna klick som bor där tydligen inte kan lära sig att se sig för själva utan skyller på cyklister. Man undrar vilka som bor där när de ha rsådan makt att stänga bilvägar och cykelvägar, har aldrig varit med om något liknande själviskt beteende någon annanstans i stockholm.



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Ny cykelbana på Lilla Västerbron – ska det aldrig bli rätt?


 

En grundläggande och helt fundamental uppgift när man projekterar och anlägger vägar, gator, cykelbanor och gångbanor är att få bort vattnet från dessa ytor. Det handlar såväl om komfort som om säkerhet för trafikanterna. Tittar vi på den omgjorda och nylagda körbanan på Lilla Västerbron så har man självklart lyckats med denna helt grundläggande och självklara uppgift – projekteringens och anläggandets ABC. Hur ser det då ut på cykelbanan?

På cykelbanan har Lilla Riddarfjärden skapats!


Lilla Riddarfjärden på Lilla Västerbron, bilden är tagen ca 5 timmar efter att regnet har fallit och det finns fortfarande stora vattensamlingar längs hela cykelbanan. Se också på de omgjorda och nyasfalterade körbanorna, inget vatten där inte…

I cykelbanan har en längsgående ränna skapats i efterhand i betongen med hjälp av en sliprondell, detta i ett förtvivlat försöka att leda vattnet till brunnarna. Brunnar som självklart placerats i cykelbanan.


Den längsgående rännan som slipats upp i cykelbanan och där vattnet blir stående


En liten brunn placerad i cykelbanan, hit rinner inte mycket vatten från den uppslipade rännan…

Hur ofta ser vi en uppslipad och längsgående ränna i körbanan? Aldrig! Detta av en mycket god anledning: Det kommer att rinna vatten, stå vatten och frysa vatten där man ska köra! Det är bl. a därför som man regelbundet asfalterar om körbanor, för att undvika farlig spårbildning. Nyligen asfalterades delar av Nynäsvägen om, enligt trafikborgarrådet Ulla Hamilton för att inte trafiksäkerheten och framkomligheten ska påverkas.

Men på cykelbanan är det tydligen ok att cyklister utsätts för dessa brister och faror då man medvetet har skapat denna ränna. Inte på ett litet begränsat avsnitt utan längs hela den nya cykelbanan går denna ränna. I morse efter nattens minusgrader hade vattnet frusit till is…

Så motivet för investeringen, breddningen av cykelbanan, kommer vid regn vara helt värdelös och bara existera i teorin. Ingen cyklist kommer frivilligt cykla genom Lilla Riddarfjärden. Se på bilden ovan, hur cyklisten undviker vattensamlingen på cykelbanan. När det sedan blir minusgrader som inatt fryser vattnet och det blir farligt att färdas på denna del av cykelbanan.

Inte ens med en miljard på fickan går det att få till grundläggande och säkra funktioner när staden bygger nya cykelbanor. Grundläggande funktioner och en säkerhet som självklart finns där biltrafiken färdas.

Nu kommer vi få höra undanflykter och försök till förklaringar varför det blev som det blev. Att det varit svårt både med tvärfallet och det längsgående fallet på gång- och cykelbanan. Självklart inte svårt på körbanorna. Min erfarenhet är att det alltid finns minst en annan lösning som man kan använda sig av. Varför den inte används beror på främst två saker. Antingen har man inte kunskapen, kompetensen eller fantasin att ta fram lösningen eller så är det helt enkelt så att man anser att lösningen är för dyr och tidskrävande. Jag misstänker det senare i detta fall.

Nu står vi då här igen med en urusel, farlig och nybyggd cykelbana i betong. Där brunnar, stålkantstenen, fogar etc. är ingjutna i betongen. Tror ni det är enkelt och billigt att i efterhand komma till rätta med dessa brister? Eller att vi kommer att få leva och stå ut med dessa påtagliga brister?

Följetången med usel och bristfällig cykelinfrastruktur fortsätter och verkar aldrig ta slut…

 

EDIT 2013-11-15:
Nu har Trafikkontoret vidtagit åtgärder på Lilla Västerbron. Reflexskärmar har placerats ut för att uppmärksamma och varna cyklisterna för rännan, vattensamlingen och ev. isbildning på bron. Undra hur det kommer att gå att snöröja gc-banan när dessa skärmar är utplacerade? Det är så viktigt att göra rätt från början. Att i efterhand försöka rätta till dessa fel leder ofta bara till andra fel och brister. Vi får väl hoppas och hålla tummarna att geniknölarna gnuggas nu under vintern och att vi under våren kommer få se en storslagen åtgärd som rättar till felet!


Lilla Västerbron 2013-11-15. Nu har rexlexskärmar placerats ut i rännan.

EDIT 2013-12-04:
Nu har Trafikkontoret gjort en åtgärd för att om möjligt komma tillrätta med vattenavrinningen på cykelbanan. På cykelbanan, närmast gångbanedelen, har man fräst ner cykelbanan på hela sträckan för att på så sätt få vattnet att rinna bort från banan och om möjligt leda vattnet till brunnarna.


Här ser vi hur delar av cykelsymbolen försvunnit när delar av cykelbanan frästs bort mot gångbanedelen

Det som händer vid denna åtgärd är detta: En kant på 2 -3 centimeter uppstår mellan gångbanan och cykelbanan. Då får vi verkligen hoppas att denna kant som döljer sig vid den målade linjen inte orsakar omkullcykling om man råkar cykla på kanten. Det är ju annars något som VTI pekar på är orsaken till många singelolyckor bland cyklister.


En liten kant döljer sig nu vid linjen mellan gångbanan och cykelbanan

Så här ser det ut på hela sträckan:


Det går att se fräsningen precis till vänster om cyklisten och hela sträckan bort till andra sidan

 

Här kan ni läsa vad tidningen Mitt i Kungsholmen skrev om cykelbanan och vattnet.

 

Relaterade inlägg om dålig cykelinfrastruktur:

 

 


Antal kommentarer: 32

Nils Calmsund

Om du någon gång tänker skriva memoarer så föreslår jag titeln ”En låtsastrafikants betraktelser” 😉


Erik Sandblom

Åh vilket bra inlägg. Sånt här är ju jättevanligt, och en bidragande orsak till att ”bilvägarna” är så mycket friare från is och snö än vad cykelbanorna är.
Inte ens i Köpenhamn tycker jag detta är så bra gjort. Vattnet står inte kvar på cykelbanorna, men brunnarna sitter i gropar på cykelbanan som gör att det guppar till. En bättre lösning kanske vore att ha längsgående galler med avrinning istället för de fyrkantiga brunnarna. Jag vet inte vad såna galler heter.


Dmitri F

Erik: Håller med dig ang Köpenhamn. Ogillade skarpt deras brunnar, mest problem om man cyklade bredvid någon, då fanns inte plats att väja.
Samtidigt när det regnade var det nästan inga pölar alls i cykelbanorna och jag förblev torr om fötterna trots någon timmes cykling.
Bicycle Dutch gjorde ett inlägg om brunnar, i Nederländerna verkar det användas brunnar inbyggda i trottoarkanter: https://bicycledutch.wordpress.com/2013/06/06/drainage-in-the-netherlands/


Dmitri F

Krister: tack för inlägget, jag har undrat hur det blev där och det är tragiskt! Det här var ju en av cykelmiljardens första satsningar… Och de pengarna rinner ner i brunnen snabbare än vattnet från cykelbanan.


Jocke von Scheele

Man blir så ledsen. Men det är i alla fall skönt att se att någon orkar påtala dessa brister. Dessutom någon med kompetens nog att förstå processerna – själv skulle jag aldrig förstått att de konstiga mönstren i betongen berodde på att man kört en sliprondell där, och därmed inte heller förstått varför – att man desperat försökt åtgärda ett felbygge med en enkel ”plåsterlösning” i efterhand.


Oskar

Promenadstaden och cykelmiljarden. Vilket jävla skämt Stockholms stad.


Krister Isaksson

Nils, har nog dött av upprördhet innan jag kan skriva några memoarer…


Krister Isaksson

Erik, tack men synd att behöva göra det. Aco-drän rännor är det du menar.


Krister Isaksson

Dmitri F, tack. Verkligen tråkigt att det blir så dåligt gång på gång…


Hubertus

Tråkigt. Och konstigt att man igen måste göra detta arbete. Känns inte som att det var många år sedan (nåja kanske 7-8 år) som man också gjorde ett jättearbete med vägbananorna på lilla västerbron.


jome

vattenpölar är ju livsfarliga, det är ju belagt. på vintern är det halt och is lite här och där – ajaj men ingen nyhet. vinter har inte uppfunnits av moderaterna. gör nytta. på riktigt.


Trafikistan.se

Är det inte så att bildäck stänker undan vatten och slask betydligt mer än cykeldäck? Det innebär i så fall att biltrafik kan skicka över mycket mer sörja till cykelbanan än vad cyklar kan skicka tillbaks. Då blir det än viktigare att ordna effektiv avrinningen på cykelbanan.


Richard

Är det praktikanter som får ansvara för cykelbanan medan ordinarie personal fixade bilvägen? För nog borde man klara av avrinningsproblemet i cykelbanan om man klarar av det i körbanan!
När jag tog körkort var jag en gång inte uppmärksam och körde mot rött. Övergångsstället var mitt på en bro och det fanns inga människor där – kanske var det därför jag missade övergångsstället.
Läraren tryckte ner bromsen på min sida och skällde ut mig. När han var klar började jag köra igen, varpå han trampade ner son broms igen.
– Varför körde du igen? Det är ju fortfarande rött!
– Men vi stod ju mitt på ett övergångsställ, vilket är förbjudet!
– Försök aldrig rätta till ett fel genom att behå ett nytt.
Den här sista rådet har följt som ett mantra i mitt liv. Uppenbarligen finns det fler som borde ta till sig av detta råd. Att slipa fram en isränna i november borde ge guldmedalj i dumhet.


Richard

”begå” så klart (inte behå).


ekstromenator

Hur svårt är det att få till korrekt fall för avrinning av regn/smältvatten på en GC-bana i betong ?
Man sätter ut olika plushöjder på avdragningsrännan på långsidorna för cykelbanan, på en 4m bred GC-bana är lämpligt fall 4cm.
När betongytan är avslätad med kvasten har ytan korrekt lutning för all framtid. Varför klarar man inte av det när man projekterar och bygger för gående och cyklande när det varit standard inom vägbyggnad sen andra världskriget kan man fråga sig ?


ekstromenator

Glömde tillägga att en brokropp kyls från alla håll och därför snabbare uppnår frysgrader än vanliga vägar, det är därför är det extra noggrant att få ordentlig avrinning eftersom det andars bildas underkylda isfläckar på vägbanan.


Rickard Andersson

Hej.
Jag har en teori. Det är inte politiker och byrokraters fel att det blir galet. Problemet ligger i utbildningssystemet. Vad tror ni att det är för stjärnor som vill fylla sina dagar med att projektera bilvägar…bilvägar. Att det är komplexa trafiksystem de har fått i uppdrag att planera det har de inte i begreppsvärlden. Det blir faktiskt för svårt för dem då.
Att sedan beställarledet inte har kompetens att se problemen för en att det är försent det är ett underordnat problem.


Krister Isaksson

ekstromenator, jag vet inte vad jag ska svara. Det är så basic att man häpnar över resultatet. Och som vi ser så löser man det på körbanan, något annat vore otänkbart. Undra hur de kommer hantera andra sidan när de fortsätter arbetet i vår?


ekstromenator

Alltså, man ritar, konstruerar och bygger enligt standard (byggnormer). Varför får någon frångå det bara sådär när det är en cykelbana är för mig helt obegripligt ?


Dmitri F

Till och med en outbildad lekman som jag kunde komma fram till svaret utan större eftertanke…


Andreas karlsson

Bara att de har byggt gång/cykelväg i betong säger sitt. Det är halare, hårdare och vattenavriningen är defakto sämre från början oavsett hur bra fall de haft.
Betong är billigare, asfalt slits fortare så de borde ju ha gjort tvärtom och lagt betong på bilbanan…


Linda

Nordens Venedig får onekligen en ny innebörd!
Inte så lyckat att det ser ut så på en nybyggd cykelbana. Blir nyfiken på hur granskningen av höjdsättningsritningarna gått till, bristen på fall bör ju ha framgått på dem. Eller missade man det? Var är kvalitetssäkringen av cykelinfrastrukturen som planeras, ritas och byggs?


Andraes

Linda, jag skulle gissa att man inte har kvalitetssäkring och definitivt inte indriver vite från entreprenören när de bygger fel. Sånt här händer hela tiden och det är därför jag önskar att politikerna de facto går in och transformerar om hela TK (och alla andra avdelningar som ansvarar för detta). TK klarar uppenbarligen inte av sitt uppdrag – hur kan man annars förklara alla de fel – som är så självklara att mina barn skulle upptäcka dem – som gång på gång på gång på gång inträffar när man bygger nytt och när man bygger om just gällande cykling.
Jag kan inte annat än förstå att man säger en sak politiskt men gör det diametralt motsatta.


Johan A

Snyggt…. Det där imponerar verkligen…. Cykelstaden i världsklass!!


Cornelis Harders

Med risk för att vara helt fel ute så kan man ställa sig frågan varför man har byggt upp en ny cykelbana i betong. Skulle det inte ha varit mycket enklare och billigare att helt enkelt dela av en del av körbanan och gör den till cykelbana. Med målad asfalt på cykelbanan som man brukar göra i Holland och någon form av kantsten mellan bilkörfält och cykelbana. Gångtrafikanter skulle då få sin egen gångbana, dvs den gamla smala gång- och cykelbanan. Höjdskillnaden mellan gångbana och cykelbana medför att konflikter mellan dessa trafikantgrupper inte skulle uppstå. Något att diskutera med staden innan man ska göra om den andra sidan till våren.


Dmitri F

Cornelis: Bra fråga, jag har en misstanke att just i det fallet har man följt handböckerna. 😉
I Stockholms cykelhandbok ”Cykeln i Staden” finns det antingen cykelfält (med målad linje) eller nivåskilld cykelbana (trottoarkant). Jag har inte sett att det finns något annat alternativ än dessa två, t.ex separation med målning och pollare eller att parkering används som skydd och cykelbanan förblir på vägnivå.
För separation mot fotgängare anses målad linje accepterat, dock inte rekommenderat.
Antagligen har inte staden eller entreprenören velat eller orkat prova något nytt, typ:
http://www.triplepundit.com/2013/11/separated-bike-lane/
Krister får gärna rätta om jag har fel.


Krister Isaksson

Cornelis och Dmitri, har för mig att sk gcm-stöd var på tapeten här (http://www.benders.se/Spikma/GCMstöd.aspx). Sedan togs beslut om att bron skulle renoveras och då göra en mer traditionell Gc-bana.


Dmitri F

Ah, jag såg såna nere på vägen mellan Ängelholm och Helsingborg, rätt najs faktiskt. Vet inte om jag tycker det är en perfekt ”permanent” lösning, men definitivt något positivt i väntan på perfektion 😉
Vad tycker du om den typen av separation Krister? Bra eller junk?


Krister Isaksson

Dmitri, bra på kort sikt och för att snabbt få åtgärd på plats. Inte något man bör sträva efter när man bygger nytt/gör omfattande renoveringar/upprustningar i en stad.


Dom Mitchell

Hej Krister,
(Jag ber ursäkt för engelskan.)
I cycle over the bridge every day and noticed last week that they have now cut a distinct kerb between the cycle-lane and the pavement. Is that supposed to be an improvement, maybe?


B

”En cykelstad i världsklass”


Dmitri F

Världskass.



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*