Jag är imponerad, riktigt imponerad. Inget tjafs, rätt på, rakt upp och ner. Cykeln hanteras som ett eget trafikslag där framkomlighet är en viktig faktor. Så känner jag efter att ha läst inriktningsbeslutet om utbyggnad av pendlingsstråk i Stockholm. I oktober förra året skrev jag ett inlägg om kommande cykelinvesteringar i Sthlm. Nu är det dags för nästa inlägg för nu är det ännu fler investeringar på gång, viktiga och betydelsefulla sådan. För en summa av 215 miljoner.
Här följer några av projekten:
Liljeholmsbron-Hornstull
Långholmsgatan och Liljeholmsbron är utpekade som pendlingsstråk i Stockholms cykelplan och utgör del av ett regionalt stråk i Regional cykelplan för Stockholms län. På bron cyklar cirka 10 000 cyklister per dygn i maj.
Trafikkontoret föreslår att enkelriktade cykelbanor byggs på respektive sida om Långholmsgatan söder om Folkskolegatan. Cykelbanorna dras bakom hållplatslägena på sträckan och separeras från bil- och gångtrafik. Samtliga cykelrelationer i korsningen med Hornsgatan görs dubbelriktade samtidigt som körbanorna smalnas av för att öka framkomligheten för cykel.

Dagens utformning på Liljeholmsbron. Cykelbanorna enkelriktas och breddas upp.
På Liljeholmsbron enkelriktas de idag dubbelriktade cykelbanorna. På den östra brohalvan breddas gång- och cykelbanorna till totalt ca 6 meter. Ett norrgående körfält leds över vid det södra brofästet och går motriktat på den västra bron, där ett södergående körfält försvinner. På den västra brohalvan blir gång- och cykelbanan fortsatt drygt 4 meter bred. Åtgärderna på Liljeholmsbron samordnas med den planerade renoveringen av broklaffarna som tidigast kommer att kunna genomföras under 2019.
Nybroplan – Gustav Adolfs Torg
Befintlig cykelinfrastruktur på sträckan uppfyller inte de riktlinjer för utformning av pendlingsstråk som anges i cykelplanen. Separeringen mellan gående och cyklister är på vissa ställen mycket otydlig eller till och med helt obefintlig vilket leder till mängder av onödiga konflikter.

Raoul Wallenbergs torg. Ser du cykelbanan?
Över Raoul Wallenbergs torg breddas cykelbanan samtidigt som cykelbanans utbredning förtydligas. Hänsyn tas till monumentet på torget.
Arsenalsgatans norra del är idag reglerad som gågata. Här föreslås såväl cykelbanan i gatans mitt som den västra gångbanan breddas. I samband med ombyggnation kommer trafikregleringen på sträckan ses över.

Arsenalsgatan. Cykelbana i mitten. Bredare gångbana. Annan reglering.
Arsenalsgatans södra del kommer i framtiden att få en mer betydande funktion som bytespunkt för kollektivtrafiken och fler människor kommer att röra sig längs sträckan i och med tunnelbanans förlängning till Nacka. Här förses gångytorna med bredare stråk av hällar för att öka kapaciteten för gående. Cykelbanan breddas och separering mellan gående och cyklister tydliggörs.
Längs Kungsträdgårdsgatans östra sida anläggs en enkelriktad cykelbana norrut. På västra sidan dras en enkelriktad cykelbana i parken innanför den första trädraden lindar.
Genom Kungsträdgården, i passagen mellan almarna och rosariet, behålls den befintliga cykelbanans bredd medan gångbanan breddas ut mot befintligt staket. Genom att gående får större ytor bedöms problemet med gående som använder cykelbanan att minska.
På Jakobs torg föreslås såväl cykelbanan som gångytorna breddas, samtidigt som körbanans bredd på sträckan mot Gustav Adolfs torg minskas och möjligheten för motorfordon att köra runt Operan tas bort genom avstängning. Detta minskar biltrafiken på Jakobs torg och ger mer plats för cyklister, gående och uteserveringar.
Skärholmsstråket, tunnel vid Västertorp
Skärholmsstråket, cykelstråket mellan Skärholmen och Liljeholmen, är utpekat som pendlingsstråk i Stockholms cykelplan och utgör även ett regionalt stråk i Regional cykelplan för Stockholms län.
I höjd med Västertorps tunnelbanestation finns en saknad länk där pendlingsstråket gör en stor omväg i blandtrafik på Västertorpsvägen.

Grönt = befintlig sträcka. Rött = ny sträcka
Åtgärden som föreslås innebär att en ca 35 meter lång gång- och cykeltunnel med fem meters bredd byggs genom tunnelbanans banvall, liksom en anslutande gång- och cykelbana om ca 150 m. Åtgärden kommer ge märkbara restidsvinster. Vidare kommer även delar av denna cykelväg breddas upp på en sträcka av ca 2 kilometer.
Detta var några av projekten i satsningen på 215 miljoner. Jag har tidigare skrivit om investeringarna på Hässelbystråket, på Spångavägen, Ulvsundavägen, Örbyleden och Stadsgårdsleden. Så det är fullt av godsaker för cyklingen i Stockholm.
Relaterade inlägg:

Antal kommentarer: 6
Magnus
Hear hear.
Tomas
Lika fantastiskta och tyvärr sanningsenlig är illustrationerna till DNs artikel ”cyklister får gräddfil på Torsgatan”. På bilden i tidningen syns en cyklist färdas i fel riktning tillsammans med en inlineåkare. En cyklist går, med cykeln på axeln, på cykelbanan och som grädde på moset har en mamma just skjutit in sin barnvagn några meter framför en cyklist. Mamman verkar ha fullt fokus på en liten knatte som får hjälp av en dubbelvikt vuxen att ta sina första steg rakt ut i sin första cykelkollision. Några 2.25 meter bred kan den inte vara heller men vad spelar det för roll. Det kommer aldrig att bli bra ändå.
Erik
I den regionala cykelplanen för Stockholms län hittar man bredden 4,3 meter för dubbelriktad gång och cykelbana under rubriken ”Minsta godkända breddmått”.
Se sida 23:
http://www.trafikverket.se/contentassets/82bcf581e8384f01864fad34c66f71e2/regional-cykelplan-stockholm.pdf
Pelle
Efter att ha bilat en del i Tyskland känns autobahn mer som ett ställe där det går sakta med mycket köer. Utifrån det perspektivet är ”autobahn” en bra beskrivning av de cykelsatsningar som görs. När vi ändå är igång och definierar om ord och uttryck kan väl ”vara ute och cykla” samt ”cykelställsfrågor” vara mogna för en ny innebörd!
Anders
Någon mer än jag som konstaterat att 2,5 meter är så smalt att man naturligt vid möte cyklar in på gångsidan? Förutsatt att det är fritt där såklart. Vid farter under 20 km/h duger 2,5 meter rätt bra om det är yta vid sidan av cykelbanan (inga stolpar eller bergväggar osv). Jag tycker det här är väldigt intressant när det gäller vilken standard för säkra möten som ”man” tycker är rimlig.
mtlmr
Eller när ett nytt villaområde byggs. ”24 nya superduperautobahnvägar har nu byggts i Täby!”