Cyklister – beväpna er! Del 2
Blogg

Cyklister – beväpna er! Del 2


 

Plan- och bygglagen, 8 kapitlet:

Underhåll och varsamhet

15 § En tomt ska hållas i vårdat skick och skötas så att risken för olycksfall begränsas och betydande olägenheter för omgivningen och för trafiken inte uppkommer.

I del två går vi från färg till knivskarpt stål. Då och då på mina cykelturer slås jag av tanken att dessa redskap kanske är cyklistens bästa vänner:


Sekatören


Grensaxen

Harness Balance XT
Röjsågen

T540Motorsågen

Överallt i landet där jag far fram på gång- och cykelvägarna ser det ut så här:

 


Foto: Jon Jogensjö/Cykelpendla Hässelby

 

 

 


Grönt är inte alltid skönt…

Det är ett systemfel som återfinns i hela landet. Det är grundläggande fel vad gäller anläggandet av växtlighet kring cykelvägar, man planterar den för nära cykelvägen. Sedan är det uppenbarliga fel och stora brister i drift och underhåll av denna växtlighet – den får växa som den vill, utsätta cyklister (och gående) för vilka problem och faror som helst. Det är mycket sällan vi ser samma situation utmed landets gator och bilvägar – där verkar väghållaren vara tillräckligt kompeten och göra nödvändiga prioriteringar för att få det att fungera.

Nu är det ju också så att all denna växtlighet inte tillhör det offentliga utan där återfinns ju även andra fastighets- och markägare. Därför har många kommuner och Trafikverket tagit fram mängder av informationsmaterial som redovisar hur växtligheten ska skötas i anslutning till gång-, cykel- och vägar:

I detta informationsmaterial uppmannas alltså mark- och fastighetsägarna att hålla efter sina häckar och växter för att faror inte ska uppstå för allmänheten.

En del kommuner spänner tom musklerna och säger att de kommer klippa andras häckar och fakturera dem om de inte skärper sig, se här i DN:

Det är ju också typiskt att media väljer att beskriva detta med vildvuxna häckar och dyligt som ett problem för bilister. Problemen och farorna för gående och cyklister verkar inte existera…

Då är det ju klart och tydligt så att väghållarna runt om i landet har en god kunskap och insikt om att växtlighet kan vara ett trafiksäkerhetsproblem. Fast det ser ju inte alltid ut så när vi sedan cyklar på deras cykelvägar. Här gäller uppenbarligen helt andra spelregler, här gäller inte Plan- och bygglagen, här gäller ett annat trafiksäkerhetstänk – mycket långt från Nollvisionen…

Så cyklister, min uppmaning till er: Ta inte mer skit, nu får det vara nog! Ska vi få till förbättringar på landets cykelvägar får vi uppenbarligen ta saken i egna händer och beväpna oss med både färg och knivskarpt stål!

Orkar vi inte klippa och röja kan vi ju alltid använda lite av sprayfärgen vi har med oss och spraya de buskar som växer för nära eller in i cykelbanan och som behöver klippas – kanske hittar väghållaren dem då!


Man On A Mission! Med lastcykel är röjuppdragen både enklare och roligare att utföra!

Nu finns det redan en vardagshjälte som uppmärksammat detta och gjort storartade insatser!

Han heter Jon Jogensjö och skriver bloggen Cykelpendla Hässelby. Se här hur mycket bättre det blir när han tar saken i egna händer och griper till handling:


Före Jons insats. Foto: Jon Jogensjö/Cykelpendla Hässelby


Jon in action! Foto: Jon Jogensjö/Cykelpendla Hässelby


Ännu ett exempel på Jons strålande insatser med att beskära buskar. Foto: Jon Jogensjö/Cykelpendla Hässelby

Jon gör inte bara små beskärning av buskar, han gräver fram cykelvägen!


Foto: Jon Jogensjö/Cykelpendla Hässelby


Foto: Jon Jogensjö/Cykelpendla Hässelby


Foto: Jon Jogensjö/Cykelpendla Hässelby

Jon, jag tycker du ska ta och fakturera Stockholms stad för dina strålande insatser. Kan staden spänna musklerna och ”tvångsklippa” med efterföljande fakturering till fastighetsägare är det inte mer än rätt att du tar ut en skälig ersättning för dina viktiga insatser. Det är ju också ett tips till er andra som nu kommer att ge er ut och röja, dokumentera och fakturera era insatser är mitt råd!

Uppdaterad 2014-08-29
Så här ser det ut när Lasse och Jonas varit ute och klippt bort grenar som hängde ner i cykelbanan. Nu kan man cykla där utan att riskera att få dem i huvudet eller ansiktet. Eller att behöva cykla på gångbanan. Även lagt de avklippta grenarna bra så de inte sticker ut i cykelbanan.

Som Marie skriver nere i kommentaren: ”Det är du och jag som gör Stockholm framkomligt och trafiksäkert.”

 

Uppdaterad 2014-08-31

Nu börjar det hända saker ute på cykelvägarna. Grenar och buskar avverkas i rasande fart. Och resultatet? Se själva vad Mr X åstadkom med hjälp av en sekatör:


Före


Efter. Av cyklist, för cyklister (och gående). Som natt och dag!

På bilden möts två av Stockholms större cykelstråk, två så kallade pendlingsstråk där en högre drift- och underhållsstandard ska råda. Så här står det om pendlingsstråk i Stockholms cykelplan: ”Ett pendlingsstråk ska vara bekvämt och säkert att cykla på. Detta innebär tillräcklig bredd för att medge omkörning, generösa kurvradier, bra sikt och god framkomlighet.”

Så här står det i Stockholms stads cykelhandbok Cykeln i Staden angående tunnlar, sikt, trafiksäkerhet och växtlighet: ”Växtlighet i anslutning till tunnelmynningarna måste planeras och underhållas så att den varken skymmer sikten i anslutningarna eller tar bort ljus från tunneln.”

Då kan vi konstatera att staden varken följer sin egen Cykelplan, Plan- och bygglagen, de regler om häckar och buskar i informationsmaterial som de själva sänder ut till fastighetsägare eller sin egen handbok. Ingen nyhet för oss som cyklar. Det ordnar sig nog så snart alla satt sig i skolbänken…

Här ett annat bra exempel på vad eget initiativ kan leda till. Som också visar att Stockholm inte är unikt på vildvuxen växtlighet utan nu får också Göteborg stå i skamvrån. Silverman tröttnade på detta eländiga och farliga förhållande som var på cykelvägen i Göteborg och klippte till:


Före


Efter. Åter ett exempel på ett strålande resultat! Av cyklist, för cyklister (och gående)

 

Uppdaterad 2014-09-19

Så har ännu en okänd hjälte varit framme med sekatör och såg och sett till att sikt och säkerhet förbättras. Denna gång är det på Årstafältet i Stockholm. En plats som jag själv felanmält ett antal gånger men inget händer fråns stadens sida. Så tack du okända hjälte för din insats, nu har en plats på min pendlingsväg blivit lite bättre.

Så här här såg det ut innan åtgärd, inte mycket till sikt på ett av staden utpekat huvudcykelstråk – var beredd på överraskningar!

Sen greppade vår okända hjälte såg och sekatör!


Vips så blev det bättre sikt i kurvan. Såg och sekatör kan göra underverk i rätta händer!

Relaterade inlägg:


Antal kommentarer: 23

Alexander

”Klipp din häck – annars gör vi det och lägger fakturan i din brevlåda” säger trafikkontoret. Bör vi då skicka faktura till dem när vi klipper deras? 🙂


Krister Isaksson

Alexander, svar JA!


Mikael

Har också börjat med detta! Men jag känner ibland att det skulle behöva göras i mer organiserad regi för att skapa synlighet kring problemet.


Lasse

Nu är sträckan, sandsborgs centrum -blåsut justerad. Tack för inspirationen.


Jonas

Nu har min kompis och jag tagit ett varv med såg och sekatör och klippt och sågat så att man kan gå fritt med cykel från Dalens centrum till Blåsut. Rent, snyggt och lite kul tom. 🙂


Krister Isaksson

Mikael, kanske starta en facebookgrupp: Cykelklipparna


Krister Isaksson

Lasse o Jonas, snyggt jobbat! Tog ni några bilder? Får nog ta en tur förbi imorgon!


Jome

Krister den förskräcklige igång igen – uppvigling till egenmäktigt förfarande…?
En rubrik jag hittade: 115 000 i skadestånd för att ha klippt grannens häck ….
Vems häck klipper ni på? Cykelnördarna hejar på varandra till nya ”stordåd”, beter sig som småglin?


Marie

Ulla Hamilton (M), trafikborgarråd: ”Det är du och jag som gör Stockholm framkomligt och trafiksäkert.”
Insatser som dessa måste ju verkligen vara i linje med trafikborgarrådets uppmaning, vi tar alla ansvar och hjälps åt. Där staden inte klarar av sitt åtagande, där hälper vi som cyklar till!


Jon Jogensjö

Bra pepp! Grundproblemet är precis som det beskrivs i bloggtexten att många kommuner inte lyckats i arbetsledning och organisation av ett så enkelt uppdrag, att klippa buskar, samt inte plantera buskar och träd för nära cykel och gångbanor. Och att det inte prioriteras i budget. Självfallet ska framkomligheten på cykelbana skötas yrkesmässigt, och inte överlåtas till frivilliginsatser. Alla bilderna i bloggtexten ovan visar att kommunernas fina kampanjer om att de vill framstå som ”cykelstad” delvis är tomt prat, som inte backas upp av budget, vilja, resultat, arbetsledning, organisation mm. Att klippa själv som privatperson grenar som sticker ut över gångbana och cykelbana är både ett sätt att markera missförhållanden i kommunens åtaganden, samt lite av en självklarhet när det gäller enstaka grenar. Fast nu handlar det ibland om kilometervis med buskar och träd som växer ut över GC-banor och då blir det givetvis orimligt som privatperson att klippa sådana mängder år efter år.


Mattias Bengtsson Byström

Lysande som vanligt Krister!
Mitt blogginlägg http://miljobilisten.blogspot.se/2014/06/pr-skylt-till-daligt-underhallen.html med Youtubeklipp ledde till att Stockholms stad masade sig ut och klippte det nödvändigaste. Trafikingenjören hänvisade dock till att besparingar hindrade hen från att beställa mer omfattande och grundläggande underhåll, något bl a Per Ankarsjö på Twitter förnekat skulle existera.
Fick också tanke att lägga några timmar på underhåll för att slippa störa mig vareviga dag…
Vad sägs om att vi sätter upp en skylt ”Denna cykelbana har blivit underhållen av en pendlare i cykelkläder. Klaga inte – agera själv men fortsätt felanmäl till kommunen”.


silverman

Kul artikelserie! Jag har ibland med en sekatör i bakfickan och trimmar också buskagen längs min cykelväg, min första anarkoansning var denna: http://happymtb.org/forum/read.php/1/2281899/2454106#msg-2454106


Krister Isaksson

Jon, tack! Ja det är verkligen ett ledningsproblem och för Stockholms del förvärras allt av att ansvaret för cykelvägar är delat mellan TK OCH flertalet Stadsdelsförvaltningar. Där alla gör lite som de vill…


Krister Isaksson

Mattias, tack för de orden! Ditt inlägg visa tydligt hur godtyckligt detta sk underhåll är. Nästan helt beroende på att vi som brukar systemet står på oss och klagar. Vem orkar det i längden?
Skylten är en bra idé, samtidigt helt absurd och visar ju med all tydlighet hur kommunens underhåll av cykelvägarna missköts.


Krister Isaksson

silverman, tack! Vi blir fler och fler som går små insatser längs cykelvägarna!


Krister Isaksson

silverman, får jag låna bilderna m cred?


Karin

Inte alls apropå växtlighet, men apropå svängfest som du skrev om någon gång: Solna stad har byggt switchbacks! Istället för cykeltunnel under Frösundaleden finns nu trafikljus + en brant backe med tre tajta hårnålskurvor. En skicklig cyklist kan cykla så länge det inte är sand och is, flesta leder cykeln, men en lådcykel eller trailer skulle vara omöjligt. Tunneln finns iofs kvar men slutar i en ocyklingsbar trappa. Kan man reklamera en cykelbana som inte går att cykla på?


Krister Isaksson

Karin, vet knappt vad jag ska säga när det gäller cykel och Solna stad. Man så att säga sparkar inte på någon som ligger…
Enda sättet att reklamera är att välja ett annat styre i Solna, ett styre som på sikt kan komma tillrätta med en del av allt uselt som finns i Solna vad gäller cykel.


silverman

Krister, jo då, använd bilderna som du vill 🙂


Per Karlberg

Bra initativ. Det känns som om stadsdelsnämnderna på de sträckor jag pendlar, Hässelby/Vällingby, Bromma/Västerort och Kungsholmen har tagit till sig av kritiken.


Krister Isaksson

Per, det låter ju lovande. Då får vi hoppas att övriga i Sthlm och alla andra runt om i landet skärper till sig och ser till att de som cyklar (och går) får trygga och säkra förhållanden att göra det på.


Yvonne

Hade jag varit arbetslös hade jag gärna tagit ett jobb som innebar att göra cykelvägar farbara. Sopa upp glasskärvor och grus samt ta bort grenar och sly som inkräktar på cykelbanorna.
Så många går arbetslösa och sysslolösa. Anställ ett par hundra personer som kan göra detta viktiga arbete. Dessa cykelbanearbetare skulle må fysiskt och psykiskt bättre av att göra denna nytta förutom att de skulle få någon tusse mer i plånboken.
Vi cyklister är också skattebetalare så vi har rätt till lika välskötta vägar som bilisterna.


Crescent

@Yvonne:
Lysande idé! Det sägs ju att det behövs fler ”enkla jobb”.
Trots denna mega-bump efter tre år så lär väl inget ha hänt på underhållsfronten av cykelbanor? Inte på kommunernas initiativ iallafall?



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Cyklister – beväpna er! Del 1


 

På delar av cykelvägnätet i söderort här i Stockholm är det fullt av sprayade markeringar på cykelvägarna, det är hundratals markeringar. Markeringar som finns vid brunnar, beläggningsskador, kanter osv. Här är några exempel:








Det är nu inte stadens Cykeljour som varit ute och markerat faror och brister som är nödvändiga att åtgärda på cykelvägarna utan det är arrangören av Stockholm Rollerski, ett rullskidslopp, som varit ute och sprayat på cykelvägarna.


Bansträckning för Stockholm rollerski

Markeringarna är till för att uppmärksamma och varna rullskidåkarna för faror som innebär att de kan gå omkull. Det är i stort sett samma slags faror som gör att hundratals cyklister varje år cyklar omkull och skadar sig visar studier från bland annat VTI. Eller som Ulrika By skriver i DN: Många skadas på dåliga cykelbanor

Inspirerade av detta kanske vi som cyklar ska ta saken i egna händer, beväpna oss med lite sprayfärg och markera upp dessa faror som ständigt återfinns på landets cykelvägar.


Sprayfärg, särskilt framtagen för att användas på asfalt. Passar utmärkt i flaskstället, cykelkorgen eller i fickorna på cykeltröjan. Finns i flera fluorescerande färger.

På så sätt hjälper vi ju varandra. Vi uppmärksammar och varnar för faror. Om sedan väghållaren skulle vara intresserad att åtgärda alla dessa faror är inventeringen av cykelvägnätets många brister redan genomförd – utan kostnad!

Det blir lite som domarna i fotbolls VM, överallt kommer vi se cyklister framåtböjda och sprayande kors och tvärs på cykelvägarna.

Snart på en cykelväg nära dig! Foto: Viasatsport

Är man riktigt ambitiös tar man fram schabloner för att tydliggöra vad felet är. Det får så att säga inte råda nåt tvivel om vad problemet är:


Sådana finns det ju gott om på landets cykelvägar…

Eftersom idén är så bra och gör så mycket nytta kanske vi får se Cykelborgarrådet Per Ankersjö här i Stockholm dela ut sprayfärg i ”Tack för att du cyklar – påsarna” nästa gång! Sen får konceptet fotfäste och snart kommer det spridas över hela landet – Spraya bort farorna!


Cykelborgarrådet Per Ankersjö delar ut ”Tack för att du cyklar-påsar”, kanske nästa gång med sprayfärg!

Sen får vi hoppas att detta intiativ inte strider mot kommuners klotterpolicy…

 

Relaterade inlägg:

 

 


Antal kommentarer: 13

Jonas Bergström

Haha, vilken toppenidé och vilken färgpalett det kommer att bli! Rena rama prideparaden på landets cykelvägar, go for it!


David

Bra initiativ, dock så väljer jag att klaga på bilden längst ner(av dem som har markeringar http://www.bicycling.se/cldocpart/21414.jpg?m=1), det är väl cykelbanan som byggdes förra året efter Globen? Hur kan den vara så dålig redan från start….


Krister Isaksson

Jonas, ja mycket färg blir det om vi som cyklar skulle börja markera att brister och faror…


Krister Isaksson

David, för att man valde att INTE lägga om dagvattenledningarna vilket gör att brunnarna ligger i cykelbanan. Sedan är också utförandet/hantverket rent sagt uselt på delar av sträckan. Dessa förhållanden skulle vi inte se på Nynäsvägen där biltrafiken färdas…


Pär

eller så investerar man i en fatbike och ser det hela som ett domedagsäventyr. 🙂


Jon Jogensjö

Bra tips! En sprayburk kanske kan komplettera mitt kit med sekatör och grensåg. På temat ”gör det själv” nämnde jag för TK Stockholm att jag ibland klipper grenar och buskar som sticker ut över cykelbana, och fick till svar ungefär: ”det gör du rätt i” . Jag tänker att om spraymärkning och andra ”gör det själv”-insatser görs på ett välmotiverat, genomtänkt och bra sätt, är det av godo. Men självklart borde inte medborgar-initiativ behövas i större utsträckning. Det borde skötas av ordinarie trafikkontor för att locka fler att cykla. Och viktigt att fortsätta använda felanmälan-appar och ringa stadsdelsförvaltningar och föra dialog.


Krister Isaksson

Jon, det kommer en del 2! 😉


Mia

Kanske även en bazooka att användas mot alla dessa bilar som parkeras på cykelbanorna och cykelfälten…


Fredrik Jönsson

Jahapp. Jag trodde ju naivt att det var staden som varit ute och tittat och att man kanske eventuellt tänkte åtgärda något av det under min livstid. Framförallt cykelbanorna längs Nynäsvägen som närmast är en parodi. Men inte.


Magnus

Finns det inte asfalt på burk så att man kan fixa det på en gång?


Krister Isaksson

Fredrik, det var min första tanke också, sen blev jag misstänksam när jag såg omfattningen. Aldrig tänkte jag då och tyvärr fick jag ju rätt…


Krister Isaksson

Magnus, jo men det blir inte särskilt bra och håller dåligt. Snabbt tillbaka till ruta ett så att säga.


Peter Berggren

Har nu köpt en burk sprayfärg, blev gul färg. Får se hur länge den räcker…



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Nya moderaterna har rätt, det behövs fler jobb för att finansiera moderat cykelpolitik


 


Valaffisch från nya moderaterna. Foto: Cyklistbloggen

Denna valaffisch från nya moderaterna har dykt upp runt om i Stockholm. Jag kan inte annat än hålla med. Så som moderat cykelpolitik genomförs behövs det fler, många fler jobb och därmed skatteintäkter.

Se här ett exempel. Här inviger det moderata trafikborgarrådet i september 2013 en stor cykelparkering i Järnvägsparken:


Invigning av cykelparkering i Järnvägsparken. Foto: Lars Epstein DN

Jag skrev ett inlägg om beslutet att bygga en cykelparkering på denna plats i oktober 2012. I inlägget redogjorde jag för hur fullständigt fel platsen är och att ingen kommer parkera där. En kunskap som fanns på Trafikkontoret och stadens egen cykelparkeringshandbok. En handbok som säger så här om lokalisering av cykelparkeringar:

”Det som är avgörande för om cykelställ kommer att användas eller ej är i huvudsak dess placering. Cyklisten ställer krav på att kunna parkera i direkt anslutning till målpunkten och i nära anslutning till cykelvägar och attraktiva gatunät. En felplacering av cykelställen på bara några meter kan ibland vara avgörande för att de inte nyttjas.”

Så här ser det ut idag på platsen, det har snart gått ett år sedan invigningen:


84 tomma cykelparkeringsplatser, nära ett år efter invigningen och fler ska byggas här…

Cykelparkeringen är helt tom, inte en cykel så långt ögat når. Cyklisterna ger ett mycket tydligt besked vad de tycker om placeringen och investeringen. Kostnad en halv miljon kronor.

Sen har vi Hägerstensvägen vars cykelbanor nyligen stod klara och kort efter öppnandet beslutade alliansen att skrota cykelbanan då den är, för att använda DNs ord, ett idiotbygge. Så fullständigt felutformad är cykelbanan att det är en fara för både cyklister och gående. Och lösningen – skrota cykelbanan. Kostnad för cykelbanan: ca 5 miljoner.

Genomgången fortsätter. Hornsbergs strand, en cykelbanan som nyligen är färdigställd. En lång sträcka där cykelbanan är gödslad med stolpar mitt i cykelbanan. Detta ska nu åtgärdas, kostnad för detta är ännu okänd.

Sen har vi Nynäsvägens nya cykelbanor som Cyklistbloggen gjort en omfattande genomgång av och ger tummen ner. Avvikelserna från stadens egen cykelhandbok och standarder i Cykelplan 2012 är påtagliga. Kostnaden för att komma tillrätta med dessa fel och brister är okänd, om det överhuvudtaget går…

Sen har vi ju den lilla fadäsen med stolparna i cykelbanan i Farsta som nu har fått politiken att kräva att planerare, projektledare, entreprenörer och konsulter ska sättas i skolbänken för att lära sig cykel. Jag hoppas också politiker sätter sig i den skolbänken…

Här ser vi klart och tydligt att nya moderaterna har helt och hållet rätt, det behövs fler jobb och mer skatteintäkter för att finansiera moderat cykelpolitik. En politik som ju gång på gång producerar undermålig cykelinfrastruktur. En politik som leder till att nya cykelinvesteringar måste skrotas. Nya cykelparkeringar som inte används pga. ett förakt för kunskap och fakta från politiker. Nya investeringar som måste rättas till då de om och om igen är fulla av faror och fel.

Kanske dags att skaffa ett till jobb så jag kan bidra mer till slöseriet…

 

Relaterade inlägg:

 


Antal kommentarer: 4

Martin Holt

På Roslagstull står den affisch från Stockholms stad som uppmuntra oss att cykla till skolan men barnen (en ny affisch också). Moderaterna verkar har glömt att det inte bara folk som jobbar som cyklar.
Och nu står cykelbanan på Lidingövägen klar – fanns inte plats, säger Stockholmsstad, att bygger enligt handboken eftersom man måste prioritera bilarna. Så moderaterna vill inte bygga cykelbanor för oss som redan har jobb heller.
Hopplös situation och har blivit värre senaste mandatsperiod.


Jens

Att bygga, och bygga om, och bygga om, cykelbanor, parkeringar och andra trafiklösningar ger ju massor av jobb 😉


Krister Isaksson

Jens, tänkte inte på det… 😉


Mårten W

Det är väl annonsbyråerna som gör valaffisher numera, och här tyckte dom säkert det var kul att göra en parafras på den gamla sosse-affishen ”Gärna medalj, men först en rejäl pension”. Att budskapet blev konstigt var nog inget som vare sig reklambyrån eller moderaterna reflekterade över.



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Cykelslangen i Köpenhamn


 

Så var det dags, för första gången i bloggens historia har jag äran att presentera en gästbloggare: Jennie Fasth

Jennie är bosatt i Malmö och är vice ordförande i Cykelfrämjandets riksstyrelse. Festivalgeneral för Malmö Cykelfestival 2014 och projektledare för Ride of light. Har varit året runt-cyklist sedan drygt 3 år tillbaka, lade då om livsstil helt och sålde bilen.
Cyklar: Brompton, Nihola och Electra cruiser.
Du kan följa Jennie på twitter: @JennieVictoria

Här är hennes berättelse och reflektioner efter att ha cyklat på Köpenhamns senaste stora cykelinvestering:

Cykelslangen (på svenska blir det Cykelormen)

Den 28 juni invigdes Danmarks kanske mest innovativa cykelsatsning: Cykelslangen. Den 230 meter långa och 4 meter breda bron löper som en stor orm mellan byggnaderna och sammanlänkar Havneholmen med Kalvebod brygge. Sjöarna har tidigare inneburit flera hål i det viktiga pendlingsstråket, Söruten. Under en dag passerar det över 8000 personer på denna sträcka, något som förespås öka dramatiskt nu när framkomligheten blivit så mycket smidigare.


Som en orm slingrar sig bron fram mellan befintliga byggnader samt över vatten och kajer

Tidigare lösning innebar att många cyklister tvingades bära sina cyklar upp och ner för en närliggande trappa eller som alternativ, cykla en rejäl omväg. Lastcyklister å andra sidan hade inget annat val än att cykla runt kvarteret för att nå Dybbølsbro. Tack vare Cykelslangen kan man nu även sammanlänka Söruten med ytterligare två viktiga pendlingsstråk Universitetsruten och Havneruten.


Trappan som cyklisterna nu slipper använda

Den nybyggda Cykelslangen är en renodlad cykelbana vilket innebär att gående snällt få hålla sig till sidorna om de ska nyttja bron. I Danmark håller cyklisterna på sin rätt och trots höga skarvar på bron så kom många med en skaplig hastighet. Jag kunde dock inte se några tecken på konflikter. De gående höll sig in mot sidorna och cyklisterna hade inga problem att komma fram.  


En renodlad cykelbro

Den äldre Brygge broen som kopplar ihop sista biten mellan Havneholmen och Islands Brygge har däremot en separat gångbana. Tyvärr slutar allt tvärt då man lämnar bron och mynnar ut i gatusten utan minsta antydan till vare sig gång- eller cykelbana. Här hade man kunnat önska sig en fortsatt tydlighet och bättre skyltning. Detsamma gäller uppe vid Cykelslangens början vid Fisketorvet som ligger vid en mindre rondell. Trots tydlig väjningsplikt så blir påfarten från detta håll något rörig och den lilla rondellen är hårt trafikerad av främst taxibilar.  

Cykelslangens beläggning påminner om sandpapper och ytan ger bra grepp, även för cyklar med släta däck. Jag cyklade på en Brompton och kunde känna en viss ojämnhet i ytan men detta beror med största sannolikhet på mina små 16” hjul. Ytan ser slät och fin ut minus de onödigt höga skarvarna som jag inte riktigt förstått vad de ska vara bra för? Att en bro av denna typ har skarvar är ett måste då konstruktionen rör på sig, men här pratar vi skarvar som är så höga att personer med t.ex. hjälpmedelscyklar får det svårt att ta sig över. Ett minus i ett annars väl utförd arbete.


Höga och obehagliga skarvar att färdas över

Hur detta sandpappersliknande underlag kommer att te sig i vinterkyla är svårt att säga. Jag kan inte hitta någon information om att det skulle finnas inlagda värmeslingor och bron ligger högt över vattnet och kommer likt övriga broar att kylas ner snabbt underifrån.  

Danmark må ha breda och fina cykelbanor men beläggningen är kraftigt eftersatt. Det märker man tydligt då man cyklar de tio minuterna det tar att ta sig från Hovedbanegården till Fisketorvet. Kan bara hoppas på att nya satsningar som Cykelslangen efterhålls bättre.

Trots att Cykelslangen sticker ut med sin knall orange färg så passar den ändå in i omgivningen. Den något sterila miljön med grå betong och de många glashus får sig ett rejält lyft av både färgen och formen. Man kan helt enkelt inte låta bli att bli glad när man på cykel följer dess form mellan husen. Lagom nedförsbacke från Fisketorvet och en nätt uppförsbacke från Havneholmen, även lutningen känns väl genomtänkt.


En väl anpassad och genomtänkt lutning på bron ger en lagom nedförsbacke och en nätt uppförsbacke

 

 


Antal kommentarer: 6

Sverre Henry Storødegård - shs41@me.com

Hei
– og takk for fin orientering.
Vil gjerne ha tillatelse til å legge dette ut på Norsk Brompton-Club.
Er det OK?


Krister Isaksson

Sverre, det går bra. Uppge källa och länk till detta inlägg.


Björn

Vacker bro! Här kan man oironiskt använda #svängfest.


Jonas

Den var fin, tänk några sådana i Stockholm! Kanske istället för svängfesten runt Vasabron, eller över Riddarfjärden, kanske Saltsjön (sk Östlig förbindelse) och då också en västlig förbifart någonstans vid Mälarhöjden-Bromma, eller en bro vid Västbergamotet för att slippa ’dödstunneln’ under Mikrofonvägen.


Torbjörn Albert

Cyklade själv där 21 juli. Trots att jag var medveten om kritiken mot skarvarna, så märkte jag inget särskilt. Vid näst nedersta skarven höll två man på med nån åtgärd, men jag kunde inte märka vad. Kanske är skarvarna åtgärdade?
Festlig bro, särskilt när underlaget är nytt och rent. Avslutningarna lämnar som sagt en del att önska.


Maria Nordström

Hej alla Slangencyklister och entusiaster! Läser med intresse Jennies berättelse. Vad jag förstår stötte Jennie på gående på Slangen men det är inte tillåtet, upplyser mig mina danska vänner. Trafikskylten med cykeln betyder – bara för cyklister!
Maria



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Breaking News – Stockholms stads cykelutbildning avslöjas!


 

Strax efter mitt blogginlägg om stolparna som placerats mitt i cykelbanan i Farsta gick stadsmiljöborgarrådet Per Ankersjö (C) ut med en pressrelease om att nu ska det minsann bli ändringar samt ordning och reda på stadens cykelbanor. Planerare, projektledare, entreprenörer, konsulter osv. ska sättas i skolbänken för att lära sig vad cykeltrafik innebär och att följa stadens cykelhandböcker.

DN plockade också upp detta i artikeln Cykelkunskap ska stoppa ­– idiotbyggen:

– Det blir tyvärr för dåligt ibland. Det beror delvis på att många saknar kunskap om cyklistperspektivet. Har man den kunskapen sätter man inte stolpar mitt i cykelbanan eller bygger inte tvära, skymda kurvor, säger stadsmiljöborgarrådet Per Ankersjö (C).

Pressansvarig på Trafikkontoret gick också ut i lokaltidningen Mitti och kommenterade stolpfadäsen:

– De har byggt den på ett felaktigt sätt. De har inte följt stadens handbok för cykelbanor, säger Mats Freij, trafikkontoret.

Jag kan här och nu avslöja stadens cykelutbildning. Och ni kan vara med i utbildningen och lära er mer om cykeltrafik och cykelinfrastruktur. Staden har vänt sig till en av landets ledande cykelexperter och bloggare för att ta fram en högklassig utbildning.

Här följer en cykelutbildning i världsklass!

Kryssa för det påståenden som stämmer bäst överens med bilderna.

Fråga 1

Stenbumlingar är bra att placera i cykelbanan därför att:

  1. De är färgglada och muntrar upp
  2. De gör det lätt och säkert att passera
  3. Är ett tillskott i stadsmiljön – gestaltning i världsklass
  4. Vet ej
  5. Annat…

Fråga 2

Växtlighet på cykelbanan är bra därför att:

  1. Bra för klimatet
  2. Positivt inslag i stadsmiljön – en stadsmiljö i världsklass
  3. Går att röka (viss växtlighet)
  4. Vet ej
  5. Annat…

Fråga 3

Svängfest på cykelbanor är bra därför att:

  1. Håller cyklisten vaken och fokuserad
  2. Går åt mer asfalt och kantsten
  3. Det är roligare när det svänger – racingkänsla
  4. Vet ej
  5. Annat…

Fråga 4

Att placera busshållplats och väderskydd mitt i cykelbanan är bra därför att:

  1. Det förenklar bytet till buss – kollektivtrafik i världsklass
  2. Cyklister ser reklamen bättre
  3. De skapar en sociodukt som för folk nämare varandra
  4. Vet ej
  5. Annat…

Fråga 5

Ingen sikt alls på nybyggd och smal dubbelriktad cykelbanan är bra därför att:

  1. Det uppmuntrar chicken race på cykelbanorna
  2. Det tillför lite vardagsdramatik i människors annars så tråkiga vardag
  3. Det ger möjlighet till spontana möten
  4. Vet ej
  5. Annat…

Fråga 6

Att ha grus i stället för asfalt på cykelbanan är bra därför att: 

  1. Det blir skönt skump i rumpan
  2. Fina stänk på cykeln, skor och byxor
  3. Lättare att göra fina sladdar à la Tony Rickardsson
  4. Vet ej
  5. Annat…

Fråga 7

Att placera en snöhög över hela cykelbanan är bra därför att

  1. Kan öva alpinism
  2. Det är för få pulkabackar i stan
  3. Ger möjlighet till trialcykling
  4. Vet ej
  5. Annat…


Foto: BigMollo

Fråga 7

Spis och tvättmaskin på cykelbanan är bra därför att:

  1. Värmer upp cykelbanan – smälter snö och is
  2. Istället för butler på cykelbanan
  3. Utveckling av ”Tack för att du cyklar” – här tvättar vi dina kläder och ger dig mat
  4. Vet ej
  5. Annat…

Fråga 8

Träd mitt i cykelbanan är bra därför att:

  1. Ger skugga varma dagar
  2. Går inte åt lika mycket asfalt
  3. Faller ner en massa löv på cykelbanan under hösten
  4. Vet ej
  5. Annat…


Foto: Per

Fråga 9

Att placera spett i cykelbanan är bra därför att:

  1. En snabb död är mindre plågsam
  2. Cyklister lever för länge
  3. Det tränar reaktionsförmågan
  4. Vet ej
  5. Annat…


Foto: Erik

Fråga 10

Att ha kantsten tvärs över cykelbanan är bra därför att:

  1. Cykelhandeln mår bra av en stor efterfrågan på däck och slang
  2. Gamla damer ser så lustiga ut när de snubblar
  3. Det gynnar stenhandeln
  4. Vet ej
  5. Annat…

 


Foto: Alvin Lindstam

Fråga 11

En sandhög tvärs över cykelbanan är bra därför att: 

  1. Ger möjlighet till offroad träning
  2. Ger barnen möjlighet att komma riktigt nära grävmaskinen
  3. Man kan ta med barnen ut på utflykt
  4. Vet ej
  5. Annat..

Fråga 12

Att låta cykelbanan sluta rätt in i det motriktade körfältet är bra därför att:

  1. Människor behöver lite spänning i vardagen
  2. Samhället mår bra av det naturliga urvalet
  3. Cyklister ska enklare kunna upptäcka bilister som tänker parkera på cykelbanan
  4. Vet ej
  5. Annat…

Fråga 13

Att sopa cykelbanan och lämna allt i en stor hög över hela cykelbanan är bra därför att:

  1. Ska hinna på lunch
  2. Det är mjukare än asfalt ifall cyklisten ramlar
  3. Snabbt och enkelt sätt att bli av med skräpet
  4. Vet ej
  5. Annat…

Fråga 14

Att ställa stolpar mitt i cykelbanan är bra därför att:

  1. Ger övning inför vinterns skidresa
  2. Ett test om cyklisten behöver glasögon
  3. Ett enkelt sätt att klona befolkningen
  4. Vet ej
  5. Annat…

 

Fråga 15

Att bygga cykeltunnlar med noll sikt är bra därför att:

  1. Man får lära sig att inte vara så hetsig
  2. Det underlättar samspel och att visa hänsyn
  3. Människor tycker om obehagliga överraskningar
  4. Vet ej
  5. Annat…

Fråga 16

Betong tvärs över cykelbanan är bra därför att:

  1. Betongindustrin går dåligt
  2. Cyklister ges möjlighet att träna på att cykla rätt ut i körbanan
  3. De är redan på plats om Obama skulle dyka upp oannonserad
  4. Vet ej
  5. Annat…

 

 

Grattis, du har nu genomgått och klarat av Stockholms stads cykelutbildning!

 

 


Antal kommentarer: 40

Felix Reychman

Så djävla bra.


Krister Isaksson

Felix, tack!


Ulf Leopoldson

Helt lysande.
Samtidigt skulle man kunna göra ett liknande upplägg utifrån perspektivet bilist-cyklist.
Det dräller av vansinneskorsningar mellan farbana för bil och cykel. Som bilist har man träning på att ha koll på gångtrafikanter. Om det står någon vid överegångsstället så stannar man i allmänhet. Men det är nog väldigt få bilister som klarar av att ha koll på cyklar som kommer i full fart på sin cykelbana.
Sedan finns en företeelse till, som trafikplanerarna inte kan bygga bort – cyklarfundamentalismen.


Martin Holt

En till:
Vad är bästa sätt att skydd cyklister från motortrafik som kommer bakifrån när de ska byta fil i en cykelfält (tänk Vasagatan, Värtavägen)?
1. Måla några små vita sträck på asfalten?
2. Komplettera med lite röd färg?
3. Bygga en fysiks hinder för motortrafik?
4. Gör inget – det löser sig
5. Annat.


Jonas Th

Lite för svår utbildning, faktiss. Det var ju lite för många svar som var rätt hela tiden, eller i alla fall ungefär tre svar. Var man tvungen välja ba typ ett svar eller kunde man välja fler?


Mike

Svaret på samtliga frågor är ”annat”. Men alla korkade frågor till bilderna kan besvaras med att cyklister inte har någon rättighet att kräva att behandlas som kungar i trafiken, trots att man gärna själv ofta vill det. Acceptera istället saker som det faktiskt är!!!
Om cykelbanan behövs för något viktigare syfte, som vägarbeten, busshållplats etc. eller om buskar växer ut över körbanan och liknande (EXAKT samma saker som händer bilister, gående, ridande m.fl.) så får man anpassa sin fart och färdväg därefter!!! Cykelbanan är inte någon Autobahn!!! Det är inte nån mini-giro-di-Italia till jobbet med fri fart. Du har ingen rättighet att trampa på i 30,40,50 km/h. Du ska inte köra fortare än att du ser till att ingen olycka händer!!!
Varför kan inte (vissa) cyklister förstå att man får bromsa och köra långsamt eller t.o.m. stanna om det behövs, om det hänger ut buskar eller om man inte ser något för ett hinder?
Varför förstår inte (vissa) cyklister att om det ligger en sandhög på cykelbanan vid ett vägarbete, så får man stanna och kliva av och leda cykeln förbi eller kanske till och med vända och ta en annan väg???
Varför förstår inte (vissa) cyklister att cykeln är ett säsongsfordon? Om det ligger snöhögar på cykelbanan beror det på att det är snö ute och då tycker jag att man bör ifrågasätta omdömet på de personerna som inte har förstått att vi bor i ett land med årstiden vinter, då cyklar, i likhet med motorcyklar, vattenskotrar och badbyxor, ska vara instoppade i något förråd tills rätt säsong återkommer!!!
Snälla, sluta att gnälla över att man inte bereder en väg för herran, även om ni tror att er framfart är det enda viktiga samhället har att ta hänsyn till. Börja ta ett eget ansvar för er framfart istället!!!


Jack

Håller med Micke
1. Stenarna ligger där för att du inte ska bli påkörd av någon puckad bilist. Sänk farten till gångfart så kan du passera helt utan fara.
2. Sänk farten och se till att du kan hålla till vänster utan fara.
3. Eftersom så många cyklister inte förstår att de SKA bromsa och lämna bilar företräde när de korsar en väg måste man ju försöka sänka deras fart så de inte skadas så svårt när de får lära sig reglerna den hårda vägen.
4. Busshållplatsen var viktigare än cykelbanan! Sänk farten och passera bakom busshållplatsen långsamt. Svårt att fatta?
5. Sänk farten eller stanna om det behövs när du ska runda huset.
6. Cyklar ska klara grusväg, annars har man valt fel cykel!!! Har du fel cykel får du ta annan väg.
7. Ser det ut så här, kliv av cykeln, led den hem igen, lås in den i garaget, förrådet etc. Ringa sen in 1 mars i kalendern. DÅ börjar våren och OM det är snöfritt då kan du hämta cykeln igen. Fram tills dess får du åka buss, bil eller gå då det är vinter!
O.s.v, o.s.v……..


Pelle

Tragikomik på hög nivå.


Sarkasmus

@Mike: hur ofta händer det att växtlighet täcker en fil (halva körbanan)? Inte speciellt ovanligt med buskage som blockerar halva cykel- eller gång- och cykelbanan. Dessutom är det inte sällan helt omöjligt att se om någon kommer från andra hållet. Säsongsfordon? Du har nog missat nåt där. Dessutom brukar snöhögarna blockera även gångbanorna, men apostlahästerna är månne säsongsfordon också?
@Jack: en finess med stenar och liknande är att du inte alltid kan komma förbi säkert ens i gångfart (förutom att många blir rätt vingliga i gångfart), och har du t.ex. en lådcykel av klassiskt trehjuligt snitt, en handikappcykel, eller en cykelkärra (med eller utan barn) kommer du inte förbi över huvud taget.
(Det riktigt ironiska är att när du krånglat dig förbi stenar/grindar/whatever blir du påkörd av en bilist som letat sig upp på cykelbanan en annan väg t.ex. vill vägen som som går till dagisparkeringen och som korsar gc-vägen hundra meter bort …).
Chikanerna innan korsningar brukar vara betydligt tvärare än de på bilden, vilket innebär att uttrymmet för möte blir obefintligt, att en del av den trafik du bör ha koll på hamnar bakom dig, och att du måste ägna mer fokus på att manövrerandet än på trafiken runt omkring: trafiksäkert?
Fel cykel? Sedan när är Stockholm en by i Norrlands inland? F ö höll grusvägarna där bättre klass än det som på sina håll skall föreställa cykelbana i kungliga huvudkommunen, cykelstad i världsklass. I mer civiliserade delar av världen behöver man inte en CX eller heldämpad XC för stadscykling. Å andra sidan, om man kan förutsätta MTBs, behöver man ju inte bygga nån cykebana ö h t: går ju lika bra att cykla på gräs, grus, över blomsterrabatter, genom skogspartier, grustag, …
Bara att vända och ta en annan väg? Tja, ibland blir det en omväg på en halvmil eller så (att leda cykeln 500 m över grovt stenkross, som var ett val jag ställdes inför här om sistens, är inte riktigt ett möjligt val).
Angående busskuren, varför ställde man inte busskuren på gångbanan, eller lät cykelbanan göra en sväng runt busskuren? Går att göra på annat håll: med det där arrangemanget tvingas man cykla på gångbanan (för att undvika de som står bakom busskuren).


Karin Knallabo

Det finns stora möjligheter att utveckla och förbättra förutsättningarna för cyklister.


Anders Olsén

Kommentatören ”Mike” är knappast cyklist. Men om vi överför stockholmscyklistens vardag till bilisten, kanske polletten trillar ner. Självklart skall cyklisten anpassa cyklingen efter förutsättningarna – men cyklar man inte förstår man inte hur onödigt genomusla förutsättningarna är. Skulle bilisten med självklarhet och utan klagan acceptera samma förutsättningar?
Låt oss överföra cyklistens värld till bilisten.
• Vid varannan korsning måste du kliva ur bilen och trycka på en knapp, annars blir det aldrig grönt ljus.
• Plötsligt utan förvarning eller hänvisning, upphör vägen du kör på.
• För att fortsätta rakt fram i en korsning måste du först svänga 90 grader höger in på en avtagsväg, köra en bit, sedan 90 grader vänster över avtagsvägen, sedan 90 grader vänster igen ut mot den väg du kom ifrån, och därefter 90 grader höger tillbaks på den väg du egentligen bara ville fortsätta rakt fram på.
• Varannan kilometer på landsväg, måste du stanna och lyfta ner bilen pga den nivåskillnad som utan förvarning dyker upp i körbanan. Som är alldeles för hög för att du ska kunna köra ner bilen utan att den skadas.
• Plötsligt upphör vägen, men du kan se att du borde ha gissat att du 400 meter tidigare skulle ha bytt sida på vägen och istället börjat köra MOT trafikriktningen.
• Den väg du kör på fick asfalt 1923 fast helt utan underlagsförberedelse vilket gör att tjälskott och annan markförändring gjort att hela vägbanan är som ett tvättbräde ungefär. Innan du kör på en sådan måste du ta bort all form av fjädring på bilen. Samtidigt kan du konstatera att på gångbanan intill är vägen slät och jämn som ett salongsgolv.
• Du måste hela tiden köra slalom mellan körfälten för att undvika höga och/eller djupa nivåskillnader pga brunnslock, manhål etc. Brunnslocken är dessutom noggrant utformade så att de griper tag i dina hjul och bestämmer din färdriktning oavsett vad du gör med ratten.
• Bensinmackarnas luftpumpar passar bara till Pirellidäck tillverkade före 1974.
• Om du följer vägskyltar mot en viss destination, hamnar du konsekvent någon annanstans.
• Om du följer vägskyltar mot en viss destination leds du upp på närmaste flygplats landningsbana, där biltrafik är strikt förbjuden.
• Vi vill påpeka att E4an är en kombinerad motorväg och gågata. Du är skyldig att ta hänsyn och anpassa farten efter de gående.
• När du ska åka mot Helsingborg upptäcker du efter 36 mil att strax bredvid dig går den egentliga vägen mot Helsingborg och att den väg du efter skyltanvisning valt istället slutar i Kalmar. Detta borde du gissat eftersom det är ett 20 meter högt staket mellan dig och den korrekta vägen – och inga förbindelsevägar finns. Annat än 22 mil tidigare.
• Följer du skyltningen mot Stockholm från Kungsängen, slutar vägen tvärt vid en hiss mitt inne i Jakobsbergs köpcentrum
• Följer du skyltningen från Stuvsta mot Stockholm, hamnar du på en inhägnad byggarbetsplats varifrån du måste backa tillbaks till Stuvsta för att kunna gissa dig till en annan väg.
• Omarkerat är bara halva vägbanan vid varje korsning i fortsatt samma nivå som den väg du kör på. Andra halvan gör att du måste passera en avsats på en och en halv meter för att fortsätta rakt fram.
• 90% av dina medbilister saknar körkort och nödvändiga trafikkunskaper.
• På riksväg 22545 mot Mångställe byter körfälten körriktning varannan kilometer. Och enda möjligheten att följa körriktningen är om du vet INNAN att detta kommer att ske. Annars får du alltid backa tillbaka och leta efter överfarten där du byter körfält.
• Alla långtradare tutar ilsket på dig eftersom de är av uppfattningen att du kör på en väg som endast är avsedd för dem.
• På alla vägar du far fram på är dina medbilisters snitthastighet varierande med minst en tiopotens.
Men eftersom vägen är något smalare än bilen finns inget utrymme för en som kör i 120 att köra om en som kör i 7 km/t.
• På 50% av alla dubbelriktade vägar, alltså med mötande trafik, är körfälten något smalare än bilen, så möte är egentligen omöjligt.
• Dörren på alla krogar leder alltid rätt ut på motorväg utan signalreglering eller varningsskyltar. Övergångsställen och signaler kommer först efter att de raglande korsat motorvägen och ska gå över trottoaren för gående.
• Vid vänstersväng anmodas du av vägmarkeringar att hålla strikt HÖGER.
• Vid en flervägskorsning bör du kunna gissa dig till att de skyltar som visar höger egentligen betyder rakt fram – annars hamnar du fel.
• 20% av vägskyltarna placeras informativt strax efter att du redan valt väg – så att du i god tid informeras om att du redan kört fel.
• När du är ute och kör på en väg, har någon byggt en Gymnasieskola tvärs över vägen. Den är omöjlig att köra runt, så du får köra tillbaka dit du började och försöka hitta en annan väg.
Bara för att ta några exempel – listan kan göras oändlig.
Men jag inbillar mig att bilister inte skulle acceptera ovanstående med ett konstaterande ” Nåja, de har ju i alla fall byggt vägar. Så dom vet ju att vi finns i alla fall”.


Krister Isaksson

Anders, det var minst sagt en imponerande kommentar!


Birgitta Adolfsson

Toppen!!! Jag vill gärna se Sten Nordin, Regina Kevius, Per Ankersjö m fl svar på denna enkät i Världsklass!


Tomas

Anders Olsen: underbar reflektion!!!


Birgitta Adolfsson

… det var en allomfattande enkät. Den enda fråga jag egentligen saknade var den om hur man cyklar på den 1 meter breda cykelbanan mellan två bussar när ”det nya Slussen genomförts…


ekstromenator

Eftersom inge av de ickecyklister som kommenterat i tråden anser att busskurarna i cykelbanan är något problem föreslår jag att det placerar dom på vägen i fortsättning…


Rolf

Tyvärr behövs det stolpar, stenbumlingar och andra hinder i cykelbanan för att dra ner hastigheten på de fartdårar som t.ex. använder gångbanan för att köra om andra cyklister och som inte tänker på korsande vägar och gångvägar.
Det är som med så mycket annat att skitstövlarna sätter villkoren för de skötsamma.


Gabrielle

Men Rolf, det vanligaste skälet till att stenbumlingar är placerade på en cykelbana är för att hindra bilisterna från att välja den vägen att framföra sin bil på. Att sätta stenbumlingar och stolpar i cykelbanan hindrar väl knappast fartdårar från att använda gångbanan. Det uppmuntrar väl snarare till det?


Frej

Haha! Fantastiskt. Det här gjorde min dag. 🙂 Vilka snillrika svarsalternativ.


ands

Känner igen mig så väl i många av bilderna, man åker förbi och undrar hur/om de tänkte där.
Dessutom kudos till Anders Olsén för en rolig och välbeskrivande kommentar


Arne B

Krister och Anders Olsén: två tummar upp!
För övrigt är cykel lika säsongberoende som bilar. Om vägarna snöröjdes på samma sätt som cykelbanor, skulle det bli fler skidåkare än bilar på vägarna.


Anakin

Jag blev så glad när jag läste cykelutbildning.
Sedan blev jag ledsen när det inte var cyklister som skulle utbildas.
Sedan tändes ett litet hopp om att cyklisterna håller sig på cykelbanorna om dessa blir bättre istället för att vara på bilvägar och yra runt på fel sida vägen, inte kunna en enda trafikregel samt vara totalt färgblinda.
Helst hade jag velat se en massiv kampanj med reklamfilmer typ den här youtube.com/watch?v=Q5ZuvmyQ_p4
Bilister och cyklister kan samexistera men det krävs nästan att det införs ett cykelkörkort med godkänt teoriprov.
Dessutom verkar det behövas en obligatorisk praktisk lektion där blivande bilister tvingas cykla nedför i 50 på 50-väg medan en lång rad bilister kör om snävt och tvärbromsar eller svänger höger alldeles efter omkörningen.
De omkörande bilisterna till lektionen borde vara lätta att hitta. Det finns väl tretton på dussinet tragiskt nog.


Mattias

Snyggt, riktigt målande bilder 🙂
http://bokii.se


Jan Ohlin

Underbart roligt och vasst som fan! Hoppas att Per Fjantersjö skruvar på sig!
Applicera gärna dessa kunskaper på planerna för ”Nya Slussen”, där cyklisterna kommer att få det riktigt dåligt om det blir av.
Kolla sedan på förslaget ”Slussen Plan B” och deras plan för cyklisterna. Genomtänkt och oslagbart!


Eva

Bra frågor där……..
Funderar över dessa när jag cyklar fram.
En fråga återstår: är det konstigt att jag struntar i cykelbanorna och cyklar på vägen istället?


Holmis

Anders, du glömde ”klassikern” att vägen ibland slutar vid en trappa där du för att komma vidare måste bära bilen nerför trappan, under förutsättning givetvis att du hinner uppfatta trappan i tid…………


Magnus Orest

Jan Ohlin, slussen plan B är inte alls genomtänkt och dessutom betydligt sämre än nya Slussen för cyklister. Lustigt att ni som står bakom det – och själva knappast hör till de som dagligen passerar Slussen på cykel – försöker använda er av stadens cyklister som slagträ i debatten.
Varför inte låta de som faktiskt cyklar själva avgöra om förslaget är bra eller ej? Om du är intresserad av att läsa in dig på det har jag skrivit en del om det här: http://gsmurfen.wordpress.com/2014/06/07/nya-slussen-for-cyklister/


Andreas S

Helt underbart!
Bilden på fråga 13 från Hornsberg Strand hade jag tänkt slänga in en kommentar på. Från Ekelundsbron till Lindhagensgatan ser det ut så. Medan den asfalterade ”strandpromenaden” slingrar sig som en orm hela sträckan.
Visst jag saknar och cykla, men till vilket pris?
ekstromenator: Jag är med dig, varför inte bygga bort Busshållplatserna längs E18 mot Norrtälje för att anlägga en blomsterrabatt och flytta 676:an (Stockholm-Norrtälje) hållplatser till körbanan som har smalnat av för man ville bygga en naturskön allé längs vägen till Norrtälje?


Sven Moberg

Jag har cyklat året runt i fem års tid och tyvärr känner jag igen bilden av oframkomlighet alldeles för väl.
Ta en titt på cykelvägen i tunnel till Karlbergs Slott: en brant backe som slutar i en skarp 90 graders kurva. Ett grattis o obligatoriskt bromstest!
Eller cykla längs Sveavägen. Cykelbanan försvinner snabbt hela tiden.
Eller cykla till Norra Djurgårdsstaden. Nu bygger man visserligen nytt, så det kan säkert bli fler kul överraskningar.
Eller testa nära döden upplevelse vid ombyggnaden av nya slussen.
Eller njut av cykelvägen bland parkerade bilar på Valhallavägen.
Listan kan göras längre.
Eller


Krister Isaksson

Sven, listan kan göras hur lång som helst. Ett exempel, i arbetet med den regionala cykelplanen i Sthlm län inverterades 825 km cykelvägar. 1 procent, observera 1 procent, uppfyller grundläggande utformningsprinciper för cykelinfrastruktur.
Vad som ytterligare förvärrar förhållandena på dessa stråk är att det är stora brister vad gäller cyklisters framkomlighet och säkerhet. På stråken återkommer ständigt olika hinder i form av bommar, betongsuggor, stolpar, busshållplatser och räcken som placerats i cykelbanan. Dessa hinder utgör allvarliga trafiksäkerhetsproblem då det finns risk att cyklister kolliderar med dem. Platser med begränsad sikt på grund av tvära kurvor, murar, tunnlar, topografi eller växtlighet är också vanligt förekommande och medför problem för såväl framkomlighet, trafiksäkerhet som trygghet. Cyklister på de regionala cykelstråken möter i genomsnitt 4,9 passager per kilometer som inte utformats enligt de föreslagna utformningsprinciperna och 3,6 andra framkomlighetsproblem per kilometer. Detta betyder att det i snitt finns något som påverkar framkomligheten var 118:e meter!
Du kan läsa mer här:
http://www.bicycling.se/blogs/kristerisaksson/99-procent-ar-uselt.htm
http://www.bicycling.se/blogs/kristerisaksson/regionala-cykelstrak-jag-tror-det-nar.htm


Claes Sjunnesson

Nu bor ju inte jag i Hufvudstaden men ironi och satir är universell! Underbara texter… men, ”Många beslutsfattare fattar inte sina beslut”!


Janne

Micke och många andra som hela tiden tar upp att de snabbcyklande är ett problem på cykelbanorna.
Det kan vara så att själva problemet är att vi idagens samhälle behöver cykelbanor som är anpassade för dagens hastighetsbehov. Nu vill vi ju att cyklarna ska konkurrera ut bilarn. för miljon och för att det inte ska bli för trångt. Då måste det gå att cykla fort.
Mao infrastrukturen måste anpassas till dagens samhälle. Precis som vi gjort med satsningar på bredband istället för fler brevlådor.


Anders

Flertalet av ovan bilder är hyffsat nya kontruktioner. Kom över och kollade på http://youtu.be/rPy-f2lPp1A (status rapport norra länken juni 2014) så undrar jag vad som sägs om kvalitetssäkring av cykelbanor vid färdigställande.
Fattar att tunnelarbeten kräver lite mer, och säger inte att vi ska ha brandsläckning på varenda meter cykelbana i stockholm (vi har nog tillräckligt med regn här). Det jag reagerar på är hur man pratar sig så varm om säkerheten och testerna. Är det någon som ens tittat upp eller ned, och tänkt, ska vi verkligen ställa en busskur här? det är ju någon som målat cykelsymboler i backen både till höger och vänster.


Krister Isaksson

Anders, det är ju uppenbart att det saknas både yrkeskunniga och kvalitetssäkring när det kommer till cykelinfrastruktur. Det är tom så illa att nybyggda cykelbanor skrotas kort efter att de öppnats pga av att de är så illa utformade: http://www.bicycling.se/blogs/kristerisaksson/nybyggd-cykelbana-skrotas.htm


Cecilia Andersson

Jag fick mig ett gott skratt! Även om det självklart är tragiskt att det ska behöva vara så här. Hållet med Janne 24/6. Anpassa cykelbanorna så de blir konkurrenskraftiga mot bilismen! Utbildning behövs uppenbarligen.


Joakim Gustafsson

Som i Göteborg ungefär 🙂 fast ni ska vara glada att ni har andra ”bra” kommunikationer som fungerar!
Kanske ska återkomma med lite bilder när vi har byggandet av Västlänken här, eller blir det ”hästlänken”…?!?!


peter sahlen

Grattis alla cyklister i stan, gissa om vi som kör bil i stan har det lättare eller svårare att ta oss fram…
Vi ska dessutom har radar för att se alla upphinnande,svängande o mötande cyklister som sällan bryr sig om rött ljus o skyltar för enkelriktad trafik, värst är racingcyklisterna som man misstänker är självmordsbenägna….
Kolla Hornsgatan i rusningen o försök svänga upp mot Varvsgatan !
Dom kommer ner för backen i 60km/h utan en tanke på att dom är helt osynliga
i sina svarta dräkter när det regnar.
Snälla försök att ha lite fantasi o ödmjukhet även om ni kanske inte har någon som helst trafikkunskap, självbevarelsedrift är en bra sak.
Det är ju trots allt cykeln som förlorar i en träff med en bil. 🙁


Krister Isaksson

Peter Sahlen, ja men så bra. Då tycker jag vi börjar ställa stolpar i körbanan, vi ställer även väderskyddet till busshållplatsen där. När vi ändå håller på så planterar vi några träd mitt i gatan. Sedan låter vi gatan helt plötsligt sluta hur som helst, utan någon varning eller upplysning för vidare färd. Snön plogas sedan upp i stora högar tvärs över gatan. Vid vägarbeten skiter vi fullständigt hur biltrafiken ska ta sig förbi. Sen toppar vi det hela med att lägga ut några stenbumlingar mitt i gatan.
Något sådant har jag sällan (aldrig?) stött på när jag kör bil. Varför ska jag behöva göra det när jag cyklar på cykelbanan?


Annette

Jösses vad bra gjort! 👏 Kiknade av skratt😂 Undebar humor!
Allvarligt och angeläget ämne. Kul att få skratta åt eländet för omväxlingsskull.


Krister Isaksson

Annette, stort tack! Med humor kommer man långt. Ibland…



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Räcket – bästa cykelstället?


 

Överallt i våra städer står cyklar parkerade. Ibland på bra anordnade cykelparkeringar, lokaliserade på rätt ställe och med bra cykelställ. Ibland så står cyklarna parkerade på mindre bra ställen och kan då bli till hinder och problem för en del.

Sen har vi frågan om vilket cykelställ som är funktionellt och säkert. Här finns det många uppfattningar och åsikter. Frågar vi cyklisterna ges två tydliga svar:

  1. de vill ha ett cykelställ som går att låsa fast cykeln i
  2. de vill ha ett funktionellt ställ som klarar av olika typer av cyklar, små/stora, smala/tjocka däck, cyklar utan stöd osv.

Då kan vi konstatera att denna typ av ställ inte kommer på första plats:


Ett traditionellt framhjulsställ, svårt att låsa fast cykeln i, passar inte alltid alla typer av däck/hjul, skaderisk på hjul. Så vad göra? Parkera cykeln längs med och lås fast! 

Med vägledning av dessa bilder med cyklar fastlåsta i räcken är vi en bit på väg mot cykelstället som en majoritet av cyklisterna föredrar:








Det är alltså ett cykelställ med räckets egenskaper som är det cykelställ som majoriteten av cyklisterna föredrar. Ett ställ du kan parkera eller luta din cykel mot (alla har inte stöd). Ett ställ som du enkelt kan låsa fast ramen i, kanske ett ställ som dessa:


Cykelställ med räckets egenskaper är det ställ som uppskattas mest hos cyklisterna.

 

Vad tycker du?

 

Relaterade inlägg:

 

 

 

 


Antal kommentarer: 12

sven

Gillar speciellt räcket på bilden med förbjudet att stanna skylten, min cykel och mina lås passar utmärkt för den.


Pär N.

Håller med dig Krister!


Thomas

Mitt i prick!


Trafikistan.se

Som du säger – alla cyklar har inte stöd. De allra flesta har det, men eftermonterade stöd är ofta dåligt anpassade. Då står cykeln labilt. Och cyklar med korg på styret är extra dråsbenägna eftersom det tyngda styret gärna vill vrida sig och då snedtyngs hela cykeln. Blir det lite blåsväder, är det många cyklar som dråsar omkull.
Ett bra cykelställ ska inte bara vara bra att låsa mot, utan även hindra cykeln från att trilla och skada både sig själv och andra cyklar. Enbart en lodrät stolpe kan funka för herrcyklar, men damcyklar har inget som kan lutas mot en ensam stolpe. Då behövs lite bredd på stället, som i dina sista bilder.
I många fall är det bra om cykelställ är genomsläppliga – att man kan gå emellan när det inte står cyklar parkerade. Det kan ställen i dina sista bilder också ge om de inte sitter för tätt.
Till sist kan det lätt bli så många cyklar så att man måste ställa två vid varje ställ – en på var sida. Det underlättas väsentligt av att stället har något som håller isär cyklarna lite så de inte trasslar in sig i varandra fullständigt. Cykelstolpen Urban har D-formade utväxter som kan hålla isär två cyklar om stolpen har orienterats smart. Men installationsanvisningen är väl skriven av någon som hellre vill sälja en stolpe per cykel antar jag.


Krister Isaksson

Trafikistan, det är därför man tar fram en cykelparkeringshandbok, Cykelparkering i staden. Där tas lämpliga ställ upp, de måttsätts, hur de ska placeras, typritningar osv. Allt för att skapa en så funktionell och effektiv cykelparkering som möjligt. Det förutsätter ju visserligen att man väljer att följa handboken vilket det ju är lite si o så med…


Stefan

Hittade den här bilden på ett cykelställ i Alunda
http://tjuvlyssnat.se/tjuvtittat/om-montoren-ar-har-nej-han-ar-ute-och-cyklar/


Krister Isaksson

Stefan, helt underbar! Inte behöver jag tänka när jag utför mitt arbete…


Bob

En del intressant i ämnet cykelställ/cykelstölder finns på Brå-s hemsida, inkl länken till Bikeoff.
https://www.bra.se/bra/nytt-fran-bra/arkiv/nyheter/2009-12-30-cykelstall-som-forebygger-brott.html


Krister Isaksson

Bob, tack för tipset! Då ser vi tydligt att räcket uppfyller kraven på ”cykelställ” som förebygger brott. Även cykelstället i näst sista bilden borde falla under den kategorin. Stället i sista bilden är lite mer tveksamt.


Pieter Kuiper

Om det finns ett val mellan räcke som man kan låsa fast vid eller cykelskjul där det inte går, väljer jag skjulet. Så gör de flesta på universitetsområdet i Växjö. Det beror förstås på hur stor risken är att cykeln blir stulen.


Pär Sandevik på ISR-märkning

Sveriges sämsta räcke att parkera cykeln vid finns nog i Malmö i anslutning till järnvägsstationen. Utrymningsväg och därmed förbjudet att låsa fast sin cykel där. Bryter man mot det dyker kommunens inhyrda låskapare/transportörer upp och plockar bort cykeln – vissa dagar plockas upp till 50 cyklar på en dag.


Campagnolo

Den här enkla och funktionella varianten gillar jag om jag parkerar cykeln ute ett kortare tag:
https://citypro.se/images/zoom/045-201051.jpg
Annars får hojen följa med in 🙂



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*