Blogg

Cyklande TV-reporter


 

I går var det ett inslag på SVTs regionala nyheter ABC som handlade om den kommande regionala cykelstrategin och cykelplanen för Stockholms län. Tänkte inte kommentera så mycket vad som togs upp i inslaget för jag tappade fokus då det genomfördes av en cyklande reporter. Hur ofta ser vi det? Utan att göra väsen av det, eller göra det fånigt utan rätt upp och ner så gjordes det på ett sätt som så många andra gör i Stockholm nu för tiden. Se även cykelbanan vid Stadshuset/Norr Mälarstrand i inslaget, asfalten är sopren för där kör ju den nya sopsaltaren! (vid 23, 58 sek samt 2min 46sek). I Solna såg det ju mer ut som det brukar göra på cykelbanorna… 


Nytt nummer ute i butik nu!

I detta nummer har vi:

  • Snackat med Emil Johansson om livet upp och ner
  • Grusat ner oss!
  • Snackat med Jonas Bohr om rekordförsöket
  • Kraschat på Mallis 312

Ute nu!

Bli prenumerant
Antal kommentarer: 17

Arne B

Jag reagerade på samma sätt Krister. Först trodde jag att cykeln var en gimmick, men det var bra gjort.


Jocke

Jag blev mest deprimerad när de berättade att den nya cykelplanen skulle vara på plats till 2030. Lagom tills jag går i pension… 🙁
Men lite kul var det att se den usla snöröjningen längs min väg till jobbet. Runt Haga är det ingen lek att cykla.


manne

vilken skillnad i snöröjning mellan de olika cykelbanorna! Tänk att den nya maskinen är så bra!
Snyggt gjort reportage -både tankemässigt och bildmässigt.


Bruse

Är det så uttrycket ”att sopa framför egen dörr” myntades?


Krister Isaksson

ArneB, ja visst var det bra, mer sådant!


Krister Isaksson

Jocke, visst känns det avlägset… Men det måste ju börja nån gång och inget hindrar ju att det går fortare! Investeringsvolymen för hela länet kommer ju kanske var 10 procent av förbifarten så den kan ju skjutas på framtiden till förmån för den regionala cykelplanen!


Krister Isaksson

manne, visst är det stor skillnad så mer borstning åt cykelfolket! Självklart har metoden också brister men de är över tiden färre än traditionell plogning.


Krister Isaksson

Bruse, haha, den var bra!


Ulrika

Det skulle ju vara två sopsaltare, en i Västerort, en i söder. Var tog den andra vägen? har varken sett resultatet av den eller någon kommentar om var den verkar. Jag vill också ha farbara cykelvägar.


Krister Isaksson

Ulrika, enligt info jag fått ska den köra på Magelungsvägen och ev. Farstavägen i söderort. Detta är ju två tämligen perifera cykelstråk med förhållandevis lite cykeltrafik på, särskilt vintertid. Lite synd att man valt dessa sträckor men det finns säkert skäl till det. Annars hade det ju varit trevligt att uppleva sopsaltning utmed E4/E20-Södertäljevägen-Liljeholmsbron eller varför inte Örbyleden-Huddingevägen-Johanneshovsvägen-Skanstullsbron.


Pelle

Sopsaltaren får mig att tänka på inledningssketchen i Mothy Pythons Meningen med livet. Det är en kvinna som ska föda och man för henne tämligen hårdhänt till avdelningen som är full med utrustning. Inget kan dock börja förrän de har fått i gång ”the machine that goes Ping”. Vilket är det den gör. En maskin som ser dyr ut och som låter ping, men sjukhusledningen älskar att bli fotograferad vid den. Tycker det vore bättre att börja i rätt ända och få en fungerande och jämnt fördelad snöröjning över samtliga cykelbanor, men det är klart det är roligare att bli fotograferade vid the machine that goes ping…


Krister Isaksson

Pelle, jag tycker precis som du att det ska vara en fungerande och jämnt fördelad snöröjning. Dock inte över samtliga cykelbanor, vilket jag finner orimligt utan de bör delas in olika kategorier sett till deras betydelse i cykelvägnätet. Till dessa olika kategorier av cykelbanor kopplas olika kriterier och villkor för vinterväghållningen. Min lilla korta stump till cykelbana där jag bor kan rimligtvis inte ha samma standard som de stora pendlingsstråken där stora mängder cyklister färdas.
Sen tycker jag inte det är fel att visa att det med små insatser går att få en mycket bättre kvalitet på själva snöröjningen. Ingen traditionell snöröjning kommer att komma i närheten av samma resultat som sopsaltaren. Det är bara för staden att se över sina snöröjningskontrakt och öppna lite på plånboken så kan vi se avsevärt fler maskiner redan nästa år. Det handlar bara om vilja, omprioriteringar och ev. lite mer pengar. En stor fördelen med denna utrustning är att borsten även kan används under vår, sommar och höst för sopning av sand, grus, glas, löv etc. på cykelbanor.


Ulrika

Aha, det är så det ligger till. Synd! Vid jul åkte jag bil på magelungsvägen, bredvid en nästan perfekt plogad cykelbana. Medan alla banor i årsta var orörda av snöplog, om än sandade!? Tänkte då att entreprenörerna i Årsta borde åka till Farsta för att lära sig. Känns som sopsaltaren kom till fel ställe.


Ulrika

Men tänk om sopsaltaren kunde gå från gullmarsplan över skanstullsbron, Ringvägen, Årstabron, årstabergsvägen, södertäljevägen, liljeholmsbron och tillbaka. Då skulle vi vara många som fick ett smakprov, och man skulle täcka alla broar som stan glömde.


Krister Isaksson

Ulrika, tror det är Svevia som har hand om de västra delarna av söderort och där är det avsevärt sämre än i övriga söderort så de har en del att lära…
Visst hade det varit bättre att sopsalta stråk som det cyklas mer på, särskilt om metoden ska utvärderas genom att intervjua cyklister om vad de tycker. Man får vänta länge på Magelungsvägen för att intervjua tillräckligt många cyklister…


Pelle

Jag håller med dig Krister rörande ”alla” cykelbanor. Jag menade det du skriver, att de större stråken ska prioriteras. Men om nu allt kan hållas het rent så behöver man ändå dubbdäck och när de väl sitter på cykeln är packad snö att föredra framför asfalt. Ett svårt dilemma..


Krister Isaksson

Pelle, ok och jag håller med dig ang. dubbdäck och packad snö! Det är bara det att detta förhållande med packad, hård och jämn snö är enligt min erfarenhet mycket sällsynt i Stockholm och övriga halva delen av Sverige. Ständiga temperaturväxlingar, nederbörd i form av snö och regn, mer eller mindre bra plogning, gång- och cykelbanor där gående ”moddar” till snön osv. gör att denna ideala situation är sällsynt. Därför är det bättre att ta bort eländet helt och hållet. I Köpenhamn och i delar av Holland där denna metod också används är det ovanligt med dubbdäck, kan det vara en tänkbar utveckling även här om metoden sopsaltning används på stora delar av cykelvägnätet?,



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Trafikinformation – snart även för cyklister?


 

Har just varit på ett mycket trevligt och givande möte med delar av Sveriges Radios trafikredaktion. Vi pratade om trafikinformation för cyklister och upprinnelsen till mötet var det inlägg jag skrev tidigare om att det saknas trafikinformation för cyklister.

Så förhoppningsvis kan vi inom kort få höra lite trafikinfo för cyklister i etern och kanske läsa än mer på SRs trafikwebb. Detta kommer ju också ställa krav på Trafikverket, Trafik Stockholm och kommuner att tillhandahålla mer fullständig information till SRs trafikredaktion. I dagsläget är det mycket ovanligt att cykel tas upp i denna information. Kanske kommer vi också framöver ha cykelrapportörer som hjälper till med att leverera bra och kvalitativ information till trafikredaktionen.

Så i framtiden kan det kanske låta så här när trafikredaktionen fått bild och information från en cykelrapportör:

Trafikmeddelande från P4 Stockholm: Cyklister på Vasagatan, var observanta på att den norrgående cykelbanan inte är snöröjd och att ni tvingas cykla bland lastbilar, bussar och bilar. Ni som kör denna sträcka var försiktiga och visa cyklisterna hänsyn då de tvingas cykla i körbanan.

   


Antal kommentarer: 10

Gbgcyklaren

Vilket bra initiativ!


Krister Isaksson

Gbgcyklaren, SR visar en stor förståelse o lyhördhet och ska ha all heder att de engagerar sig och att vi tillsammans kanske kan få till något.


P. Envall

En bra idé. Lite som danska tidningars cykelväder – så att man har rätt kläder vid eftermiddagen med regnskurar.


Klas Elm

Lysande Krister!
Faktiskt bra på två sätt. Först att informationen faktiskt är viktig och ur en säkerhetsaspekt avgörande. För det andra ett brutalt påtryckningsmedel på staden!


Krister Isaksson

P. Envall, tack! Vi diskuterade bla särskild väderinformation för cyklister (vindriktning, vindstyrka o nederbördsrisk)


Krister Isaksson

Klas, Tack! Du läser mina tankar väl!


Christian

Och tack för trevlig lunch! Lysande snabbt initiativ!
/Christian


Krister Isaksson

Christian, tack själv! Mycket snabbt agerat av SR, ska bli spännande och se hur det går.


Anders

Vad kul och bra om detta lyckas! Det visar att med engagemang och kunskap kan man påverka och förändra. Skulle var bra om Stockholms stad visade upp samma lyhördhet som SR när det exempelvis gäller snöröjning av cykelvägarna, men de vill väl hellre höra om hur dåligt det är i framtida trafikinfo. från SR!
Bra jobbat Krister, det är en fröjd att läsa din blogg och hur du hela tiden angriper ’cykelfrågan’ från en mängd olika vinklar och håll.


Krister Isaksson

Anders, tack! Håller tummarna att detta kommer igång. Och vem vet, kanske är det ett av många steg för att få till en bättre snöröjning av stadens (och Trafikverkets o kranskommunernas) cykelbanor!



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Lämna in din puffra och få en cykel!


 

I propagandan för att öka cyklandet används ju ofta hälsoeffekten som argument, för såväl individen som samhället. Nu går regeringen i Uruguay ett steg längre: Du får en ny cykel om du lämnar in ditt illegala vapen! Vilket initiativ, vilken kreativitet! Hoppas de har framgång och att det inom kort kommer drälla av nya cyklar ute i trafiken. Mängden vapen är tydligen stor i landet, både legala och illegala. Sett till att Sverige ligger på platsen efter Uruguay när det gäller vapeninnehav kanske detta också skulle prövas i Sverige!

En cykel för livet!

 

 Hallå! Kom tillbaka med cykeln, du glömde lämna in vapnet!

 


Antal kommentarer: 2

Erik Nohlin

Iofs bättre än när statusen på cykling var som lägst i Sverige och ”Köp en Platt-TV, få en cykel” kampanjerna avlöste varandra.


Krister Isaksson

Erik, vi får väl hoppas att de inte anlitat Dogge! 😉 Det är ju alltid en risk när man gör en sådan här grej, ingen är ju betjänt av att det kommer ut en massa cyklar av dålig kvalitet.



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Så här vill vi ha det!


 

Väg- och transportforskningsinstitutet (VTI) har genomfört ett antal studier (1, 2) om hur invånare i ett antal svenska städer ser på den framtida trafiken och stadsmiljön i sin stad. Studierna visar att det är en klar minoritet som vill ha det så här i sin stad:



Det majoriteten vill ha, så många som 70-80 procent, är mer av detta:



Man önskar sig även mer av detta:

Så bättre förutsättningar för cykel, bättre för gång och mer och bättre kollektivtrafik är vad den överväldigande majoritet vill ha. Majoriteten vill också ha mindre biltrafik i städerna. Det påminner mycket om det jag tar upp i min bloggserie Cykelinfrastruktur i världsklass!

Så det är kanske dags att påbörja ett mer intensitvt arbete för att ändra på den rådande trafikmaktordningen!

 

 


Antal kommentarer: 12

Erik Johansson

Intressant; att alla ville ha en sådan här stad även ”männen med villa, gratis parkering och som kör mycket”. Det är inte direkt den uppfattningen man får av kommentarsfält ute på internet..


Krister Isaksson

Erik, inte alla! Bara 70-80 procent så visst finns det en del som vill ha bättre förutsättningar för biltrafik.


jome

ca 40% vill ha det som idag eller mer utrymme för bilarna, ca 30% ville ha lägre hastigheter och ca 25% ville utestänga biltrafik i stor utsträcning. Observera att eftersom olika frågor. Man kan nog säga att tyngpunkten ligger på bibehållen situation, mäjligen med lägre hastigheter. Om man ser på högta svarsandelen per fråga är bibehållen situation vanligast. Taget från din ref 1.


Krister Isaksson

Jome, tack för förtydligandet, bra med observanta läsare! Och de två andra studierna?


jome

problemet är när makthavare spetsar sina åsikter med forskningsstudier som egentligen visar något helt annat, har du någon kommentar på det?


Krister Isaksson

Jome, 1, vad säger de två andra studierna? 2, makthavare?


jome

du refererar felaktigt till en studie, du vägrar svar på varför. hur påverkar det din trovärdighet?


Krister Isaksson

Jome, ja alla gör vi fel lite då o då, även jag! Hur blir det med dina svar?


jome

Stryk referensen i början av sidan eftersom den inte är relevant.
Lycka till!


Erik Johansson

Det beror lite på hur man läser det imo, nu får jag ta och läsa alla undersökningarna för att vara säker, efter vad jome säger. Dock så nämner dom att alla grupper har en stordel som vill ha en ”trevligare stad”, och även om procenten är mindre hos vissa grupper så är det inte en mycket stor skillnad.
BTW jag såg att Klarabergsgatan ska byggas (2018), verkar som om dom tänker ta bort biltrafik, men har inte planerat för cykling (förutom den vanliga g/c stämpeln). Se mer på yimby:
http://www.yimby.se/2013/02/klarabergsgatan-mot-en-lj_1408.html


Cornelis Harders

Redan under 1990-talet tog en tysk forskare, Werner Brög på företaget Socialdata, fram liknande resultat. Generellt sätt så konstaterade han att invånare i tyska städer ville ha mindre av biltrafik och mer av kolektivtrafik, gång och cykel. Han konstaterade också att politikerna inte var medveten om detta och då inte heller agerade efter det. Politikerna trodde att folk ville ha mer av bil. Under 1990-talet har man enligt vad jag minns gjort liknande undersökningar i Sverige som konstaterade samma obalans mellan vad folket vill och vad politikerna tror att folket vill.
Tyvärr jag har inga tydliga regfrenser att hänvisa till.


jome

den studien krister nu har strukit visar att invånarna var i stort nöjda med situationen i sundsvall. studien har en bra design. de andra studierna som han fortfarande hänvisar till har en betydligt svagare studiedesign och har därmed lägre vetenskaplig styrka. att man gör fler sådana här studier med exakt samma upplägg stärker inte studiens värde i sig.



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Så här överlever du som cyklist!


 

Först på med skyddsdräkten:

Foto: SVT

Sen på med avgas- och partikeldödaren (obs, inkl hjälm):

Foto: Cool Sparks

Foto: Cool Sparks 

En rejäl och bra reflexväst ovanpå allt:

Självklart måste vi genomgå en särskild och omfattande cykelutbildning med hög kvalitet innan vi kan bege oss ut på vägarna:

Foto: Folkbladet

Sedan iväg på denna hoj som klarar det mesta:

 

Redo att bege sig ut!

Sen finns det en uppenbar multinytta med denna utrustning. Stora delar kan användas i kollektivtrafiken för att där hantera farliga spärrar, förare som kör buss som krattor och en miljö full av farliga partiklar! Och eftersom många byter mellan cykel och kollektivtrafik så tjänas stålarna snabbt in.  

Eller är det något annat vi kan göra?

Något så att vi kan se ut lite mer så här:

 

 

 

 


Antal kommentarer: 19

Manne

så allvarligt tråkigt behöver du inte se på framtiden
Hon i första bilden har fått ett ullunderställ för vintern
Killen på cykeln gör ju bara ett VO2maxtest och damerna testar sin syn när de fått sina nya glasögon.Sen kommer de alla ge järnet på sina fixed hojar. 🙂


Krister Isaksson

Manne, du har helt rätt, det är så vi måste se framtiden! Fast jag är allt bra svag för den sista bilden…


Dmitri

min favoritbild på Relaxed Riding från Amsterdam:
http://flic.kr/p/aCcYSo


Dmitri

I övriga nyheter: det var ett bra tag sen som beläggningen på korsningen i den sista bilden såg så fin ut. Numera får man navigera bland potthål och vattenpölar.


Kenneth Medin

Sista bilden löser man elegant med velomobil. Kortärmat året runt där regn, rusk och motvind bara är trevligt. Tre hjul och stötupptagande kaross höjer säkerheten radikalt och inget hindrar väl att man målar den gul heller 🙂 Med el-assist det perfekta pendlarfordonet även i rimliga mängder snö och backar.
Ett statligt velomomiljöbilsbidrag och inhemsk tillverkning (SAAB…) hade inte varit så dumt. Utopi idag, men om 10-15 år kanske…


Krister Isaksson

Dmitri, det var en fin och avslappnad bild!


Krister Isaksson

Kenneth, och velomobilen har väl partikelfilter? 😉


Krister Isaksson

Kenneth, helt underbart!


Mia

Underbart inlägg!
Det är verkligen absurt med alla mer eller mindre välvilliga försök och åtgärder som tillsammans krånglar till något så lätt och enkelt som att cykla! Samtidigt som man missar de verkliga problemen…


Krister Isaksson

Mia, tack! Ja visst är det, för att citerar Patrik Kronqvists ledarkrönika i Expressen nyligen: ”I en tid av klimathot, bilköer och överfull kollektivtrafik är det absurt att vi fortfarande främst diskuterar cyklister som ett trafikproblem.
I själva verket är de lösningen.”


Erik Johansson

Kom och tänka på en serie strip om samma sak:
bikeyface om Skyddsutrrustning
http://www.flickr.com/photos/bikeyface/8412439133/


Manne

vilken rolig, bra cykel-serietecknare (bikeyface) Erik tipsade om! tack


Krister Isaksson

Erik, tack för tipset! Hon gör verkligen fina, roliga och tänkvärda teckningar.


Erik Sandblom

Mycket bra inlägg! Gillar


Krister Isaksson

Erik, stort tack! Är oxå lite nöjd med inlägget, det hela är ju så absurt att vi riskerar att tappa fokus och missa cykelns stora fördel: enkelheten!


Erik Sandblom

Krister, ja exakt! Cykelns fördel är enkelheten!
Så glad jag blir av att höra dig säga så! Många i cykelsvängen verkar ha en blind fläck inför att de har cykling som hobby och livstilsmarkör. De inser inte att de flesta bara vill komma fram smidigt och enkelt, och att detta är cykelns konkurrensfördel.
Sen har vi säkerhetsfascisterna som inte bryr sig om forskning eller hälsa utan bara vill projicera sina rädslor och kräva hårdare tag.
Om folk tror att man måste köpa all kringutrustning så tror jag inte cyklingen kommer öka, hur fina cykelbanorna än är. Det måste se inbjudande ut, precis som på nedersta bilden!


Krister Isaksson

Erik, är just nu i Örebro på en nationell cykelkonferens. Den säkerhetsfundamentalism som då o då kommer till uttryck här är ibland skrämmande. ”Det går inte att arbeta för ökad cykling om inte trafiksäkerhetsproblemen löses”. Känner en stor oro när nu Trafikverket ”kraftsamlar” för att ta tag i säkerhetsfrågan, var ska det sluta?


Erik Sandblom

I augusti fick jag och några kompisar in en insändare i Svenska Dagbladet om saken:
Cyklister behöver inte skyddsdräkt
http://www.livutanbil.se/?p=2817



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Cykelinfrastruktur i världsklass! Del 5


 

Cykel och kollektivtrafik

Förlåt mig alla läsare, detta blev ett långt inlägg. Jag kunde inte behärska mig…

Kombinationen cykel och kollektivtrafik är en viktig pusselbit i att öka reslängden och flexibiliteten för cykeltrafiken samt öka attraktiviteten och resandet med kollektivtrafiken. Sammantaget en viktig del för att nå målet om ett hållbart transportsystem som regering och riksdag satt upp. Området är ju tämligen underutvecklat i Sverige (det finns några få, marginella undantag) och som helhet är vi långt, mycket långt, ifrån att erbjuda vettiga förutsättningar för dessa kombinationsresor. Det handlar främst om två områden, det ena är att på ett bra, attraktivt och säkert sätt kunna parkera sin cykel i omedelbar anslutning till kollektivtrafiken, det andra är att på ett enkelt och smidigt sätt (och helst gratis) kunna ta med sig cykeln i kollektivtrafiken. Detta har de stora cykelländerna och även andra länder som normalt inte ses som stora cykelländer tidigt identifierat som en viktig del av att göra såväl cykeln som kollektivtrafiken attraktiv och konkurrenskraftig.

S-tog i Köpenhamn, cyklar på tågen en självklarhet och gratis. Foto: Copenhagenize

”Stadsbalkon” i Groningen. En röd cykelväg som leder rätt in i cykelparkeringen vid Groningen centralstation

Forskning och erfarenheter från Holland visar att skapas det bra förutsättningar att med cykel ta sig till/från och parkera vid kollektivtrafiken ökar kollektivtrafiken med 5 – 10 procent. Om det inte skulle finnas några begränsningar både vad gäller cykelparkeringar och att ta med cykeln i kollektivtrafiken redovisas en potentiell ökning av kollektivtrafiken med 30 – 35 procent. Detta skulle medföra ett minskat biltrafikarbete med 7 procent enligt samma studie. (Van der Harst, J A. CROW, 1993).

I Köpenhamn blev det i januari 2010 gratis att ta med cykeln på S-tågen (motsvarar pendeltågen i Stockholms län). Antalet resor med cykel tredubblades det första året och totalt sett ökade antal resenärer med 8 procent. Möjligheten att ta med cykeln gratis ledde till såväl nya kunder som att tidigare kunder reste mer.

 – Der er ingen tvivl om, at der er kommet en masse nye kunder til, siden vi lancerede gratis cykler. Det er en af vores allerstørste succeser, siger salgsdirektør i DSB S-tog, Niklas Marschall

Cykelparkeringar

Då cykel och kollektivtrafik är ett omfattande område tänker jag dela upp det i två delar och börjar med cykelparkering och frågan vad är en bra cykelparkering? Några grundläggande kriterier och kvaliteter på en cykelparkering:

  • Placeras i närhet till målpunkten
  • Lokalisering i förhållande till huvudsaklig angöringsriktning
  • Stöldsäkert (t.ex. möjligt att låsa fast cykelns ram, eller i låsbart/bevakat garage)
  • Funktionella cykelställ som passar de flesta cykelmodeller
  • Väderskyddat
  • Kapacitet (alltid finnas lediga platser)
  • Upplevd trygghet, särskilt när det är mörkt

Är du intresserad av mer fakta och underlag när det gäller cykelparkering finns CyCitys sammanställning samt denna handbok:

Hur ser det då ut runt om i världen när det gäller cykelparkeringar och kollektivtrafik? Nedan följer några exempel på cykelparkeringar i världsklass:

Stadsbalkon i Groningen, Holland

Tusentals cyklar parkerade framför stationen i Groningen i slutet av 1990-talet

Här är några bilder på hur det ser ut efter en omfattande ombyggnad av området framför stationen. Den nya cykelparkeringen invigdes 2007.

”Balkongen” som är placerad ovanpå cykelparkeringen. Stora och öppna vistelseytor helt rena från cyklar och en enorm cykelparkering under. Se även hur stora delar av ytan framför stationsbyggnaden är helt befriad från motorfordonstrafik, en viktig signal och markering vad som är prioriterat.

Ett av flera ljusinsläpp, dels för att skap ljus i cykelparkeringen, dels för att möjliggöra träd

En av flera cykelvägarna som leder rätt in i parkeringen

Parkeringen har sedan den blev klar 2007 redan byggts ut i omgångar och har i dag plats för över 9 000 cyklar. Parkeringen är utformad så att man från flera håll kan cykla rätt in i cykelparkeringen. Den är lokaliserad i direkt anslutning till stationsentrén och självklart under tak. Att parkera cykeln är gratis och parkeringen är bevakad. Stor möda har lagts ner på att skapa en trygg och säker cykelparkering. Den är ljus, luftig och genomsiktlig, både dag- och nattetid.

En öppen planlösning, ljusinsläpp från tak och sida för att skapa genomsiktlighet och undvika dolda ytor. En väl genomarbetad belysning, såväl dag- som nattetid. I bakgrunden ser ni cykelvägen som leder rätt in i garaget

Skymning

Kväll

Informationstavlor på strategiska platser i och runt om garaget som informerar om lediga platser i de olika sektionerna av parkeringen

Här kan ni följa med på en cykeltur genom parkeringen.

Radstation Münster, Tyskland

Hauptbahnhof Münster på 90-talet, fullt av parkerade cyklar framför stationen

Samma plats i början av 2000-talet, en spektakulär glasbyggnad markerar cykelgaraget

I början av 2000-talet uppfördes ett cykelgarage för över 3 300 cyklar i omedelbar anslutning till stationen. Garaget att bevakat och det kostar att parkera sin cykel. Ett flertal olika anslutningar till/från garaget finns för att skapa god tillgänglighet och flexibilitet. I garaget finns en särskild VIP-avdelning där man har sin särskilda reserverade plats. Vidare finns möjlighet till förvaring i låsta skåp. En cykelbutik med service och cykeluthyrning finns i garaget. En särskild cykeltvätt finns också.

En hög glasbyggnad för att skapa ljusinsläpp till garaget samt tydligt markera cykelns betydelse i staden och transportsystemet

Ramp som leder ner i garaget, en av flera anslutningar till garaget

I garaget används nästan uteslutande tvåvåningsställ för att utnyttja volymen maximalt. Två olika modeller används. Garaget är även kameraövervakat

Cykeltvätt

Låsta förvaringsutrymmen som kan hyras

Stor omsorg vad gäller belysning för att skapa en attraktiv och trygg miljö

Houten, Holland

I Houten finns en enastående cykelparkering i direkt anslutning till tågstationen. Parkeringen färdigställdes 2008 och rymmer över 3 000 cyklar och det är gratis att parkera. I anslutning till parkeringen finns en cykelaffär och cykeluthyrning, OV-Fiets, som hanteras av den nationella tågoperatören NS och återfinns i stora delar av Holland. 

En bred och separerad cykelväg och i bakgrunden tågstationen och cykelparkeringen som är lokaliserad direkt under plattformarna. Observera att det är ingen mörk och trång tunnel under spåren utan en öppen lösning

Cykelvägen passerar under plattformarna och här ligger entrén till cykelparkeringen. Plattformarna är målade ljusa och med tak och väggar av glas för att öka ljusinsläppet

En ljus och öppen cykelparkering, indelad i sektioner för att enkelt orientera sig. Självklart kameraövervakad

OV-Fiets lånecyklar. Hiss till plattformarna i bakgrunden

Vy från plattform, kan det bli enklare att genomföra en kombinationsresa?

Eindhoven, Holland

18 Semtemberplein torget färdigställdes efter en omfattande ombyggnation 2009. Torget ligger i direkt anslutning till tågstationen och som en del av ombyggnationen skapades ett cykelgarage för 1 700 cyklar. En arkitektur som verkligen sticker ut, något som är mycket vanligt i Holland när det gäller cykelinfrastruktur.

”Bubblan” som tydligt markerar lokaliseringen av cykelgaraget på torget

De två entréerna till cykelgaraget under byggnation

Färdigställd entré

Rullband för att enkelt ta sig in och ut ur parkeringen. Ett stort glasparti för att göra entrén ljus och välkomnande


En ljus och öppen planlösning

Freiburg, Tyskland

Ett cykelgarage i två våningar i direkt anslutning till tågstationen. Parkeringen rymmer drygt 1 000 cyklar och det kostar att parkera. I anläggningen finns även en cykelaffär, cykeluthyrning och ett mobilitescenter samt ett café.

Observera ställningen på taket, solpaneler!

En stor öppning i taket för att skapa ljus och rymd

In-/utpasseringssystem till cykelparkeringen

Övre våningen med cykelaffär/service och Café. Cykeluthyrning genom tågoperatören Deutsche Bahn.

Så några platser och städer som inte kan anses som framstående cykelstäder men som bör uppmärksammas för att de visar att det är möjligt att börja skapa bra cykelparkeringar:

Long Beach, USA

Strategiskt placerad vid en större kollektivtrafikknutpunkt och på en gata, First Street, där biltrafik är förbjuden finns Bikestation Long Beach. En anläggning som förutom cykelparkering rymmer en cykelaffär/service, cykeluthyrning. Parkeringen är avgiftsbelagd.

Återigen en parkeringsanläggning som präglas av ljus, öppenhet och luftighet

Cykelaffär, service och cykeluthyrning

Washington DC, USA

I anslutning till Union Station finns en cykelparkering inomhus som rymmer över 100 cyklar. Anläggningen innehåller även cykelaffär/service, cykeluthyrning, omkläddningsrum och låsta förvaringsutrymmen. Parkeringen är avgiftsbelagd.

Vilken bakgrund, vilken front!




Ytterligare en anläggning som präglas av ljus och som i allra högsta grad sticker ut i stadsbilden. Detta i ett land som kanske mer än något annat land förknippas med bilen.

Det här var en liten sammanställning av mer eller mindre storslagna cykelparkeringar. Jag har valt bort ett stort antal. Det är mycket tydligt när man gör en genomgång av cykelparkeringar runt om i de stora cykelländerna/städerna att de värdesätter cykeln som transportmedel. Infrastrukturen får kosta, den ska vara funktionell, av hög kvalitet och den får gärna göra ett tydligt avtryck i stadsbilden – inte gömmas undan.

Detta är oerhört viktigt. Infrastruktur är i allra högsta grad kommunikation, en tydlig markering och signal vad som prioriteras. Den påverkar människor och deras val i allra högsta grad.

Här kan ni avsluta med en liten cykeltur i cykelparkeringsanläggningen vid Antwerpens centralstation, jösses!

I nästa del tänkte jag gå igenom möjligheten att ta med cykeln i kollektivtrafiken. Ett område som är mycket väl utvecklat på många platser runt om i världen men som i Sverige befinner sig på stenåldersnivå.

Här finner ni övriga delar i serien:

Har ni tips, bilder etc. på cykelinfrastruktur i världsklass så sänd gärna ett mail till mig: krister.isaksson@kadens.se

 

 


Antal kommentarer: 27

Erik Johansson

Tack för bilderna nånting för Uppsala att titta på, de har verkligen behov av en bättre cykelparkering.
Om det kommer se ut så där på Odenplans citybane garage så är det helt klart intressant, men det verkar som om torgets funktion för gående och cykelgaraget snyggt byggs ihop. Vad jag menar är att när man designar för bilar, och speciellt när vi talar om bilgarage, så skapar man ofta dåliga möjligheter för att röra sig till fots runt dom. Tänk om alla garage kunde göras så här fina i stadsmiljön.


Krister Isaksson

Erik, tack! Ja det var tråkigt att Uppsala och Banverket/Trafikverket inte bättre tog vara på möjligheten när de byggde om stationsområdet.
När det gäller Odenplan så har jag några farhågor:
1, garaget är för litet
2, det kommer endast vara en entré vilket är en kraftigt begränsande faktor när det gäller tillgänglighet. Torget är stort och det är många gånger besvärligt att ta sig runt. Detta kommer att få till följd att man kommer att cykla kors/tvärs över torget. Se på exemplen ovan, mycket ofta har de fler än en entré.
Så vad som borde göras på Odenplan är flera entréer men även ett garage till. Här finns en enkel och tämligen billig lösning. Det är nämligen så att det kommer att krävas ett mycket stor schakt för att kunna bygga det omfattande system av rulltrappor som krävs. Detta schakt kommer sedan att återfyllas och här skulle man ”enkelt” kunna utnyttja detta utrymme för cykelparkering istället för att bara fylla igen hålet!


Dmitri F

På tal om cykel på tåg, gjorde copenhagenize.com ett långt inlägg i ämnet idag, där nämns bland annat CalTrain som är ett slags pendeltåg runt San Francisco området, och där har de en cykelvagn där man kan ha sina cyklar utan några restriktioner på när och var man får gå på eller av.
http://www.wired.com/images_blogs/autopia/images/2008/10/02/caltrain_bikes.jpg
När jag själv var i San Francisco så noterade jag när jag åkte med BART, en annan tåglinje som liknar mest Stockholms tunnelbana, flera cyklister i vagnarna under min korta tur. Där finns vissa restriktioner vad gäller rusningstid, men vissa sträckor tillåter alltid cyklar, även under rusningstid.
Dessutom finns det en ”bicycle shuttle” som man kan ta med sin cykel, då cyklar på tåget är ej tillåtna!
Fantastiskt! Detta i San Francisco där de bara har 3% andel cykelresor, som kan jämföras med Stockholms 10%!


Krister Isaksson

Dmitri F, ja detta är ett område med mycket stor utvecklingspotential i Sverige. Här kan huvudmän för kollektivtrafiken och kollektivtrafikoperatörer göra omfattande satsningar och åtgärder.


Jocke

Vilka häftiga tvåvåningsställ!
Tyvärr tyckte jag mig se, från filmen i Antwerpen, att man gjort samma märkliga misstag som cykelställsfabrikörer gjort i alla tider, nämligen att göra avståndet mellan två parkeringsplatser mindre än bredden på ett genomsnittligt cykelstyre. Jag har funderat en del på hur det blivit så, men kommit fram till att det antagligen är önsketänkande som ligger bakom.


Krister Isaksson

Jocke, i dessa länder så är antalet cyklar/cyklister så stort att mycket handlar om att få in så många cyklar som möjligt. Det finns en stor skillnad på dessa ställ jämfört med de som är vanliga i vårt land. Det är att det är nivåskillnad mellan platserna, detta gör att styrena sällan kommer i konflikt med varandra. Men visst har du rätt, större avstånd mellan platserna gör det enklare och lättare att parkera och få ut sin cykel. Särskilt om man har väskor, korg eller barnsits.
Tvåvåningsställen har också ofta en nivåskillnad mellan platserna och de fungerar så att man drar ut en skena, fäller ned den, skjuter upp sin cykel och lyfter upp skenan/cykeln. Skenan är försedd med en gasfjäder vilket gör det enkelt att lyfta upp skenan/cykeln.


jome

många groteska bilder i mitt tycke. med kameraövervakning som bonus. brutalt mekaniskt, oöverskådligt, rörigt, gråa skåpskorridorer, verkar planerat av samma typ av människor som planerar bilism? är det detta folk vill ha?


Björn

Don’t feed the troll…


Cornelis Harders

Härliga bilder Krister!
Kul med en cykeltvätt.
Mycket att lära sig för svenska planerare. Cykelparkering är vi fortfarande dåliga på i Sverige, endast Lund har en fungerande lösning och nu också i Älvsjö. Men att exempelvis inte Uppsala passade nu när stationen byggdes om är obegripligt. Men det finns möjligheter. Läste om att Västerås ska bygga om hela stationsområdet och resecentrum. Även Nyköping, Linköping och Norrköping ska planera för nya resecentrum när ostlänken kommer igång. detta är typiska städer där den lokala kollektivtrafiken ha svårt att konkurera med bilen, men där cykeln bör vara det självklara anslutande färdmedlet till de nya tågen i Mälardalen.


Krister Isaksson

Cornelis, du får inte glömma bort Malmö, Hyllie, Triangeln och inom kort Centralstationen är alla exempel på att det går att få till bra och attraktiva cykelparkeringar om man vill och har en aktiv planering.


jome

jag börjar förstå, här återfinns skaran av totalitära maktpersoner inom cykelområdet som inte lyssnar till behoven. de definierar obehindrat själva vad som skall göras och planerar uppifrån. deras tankar kretsar kring, låsbarhet, övervakning, pengar, nyansen grått, groteska miljöer, skyltningsterror, mekaniserade cykeltvättar. Jag hoppas jag hinner cykla mycket innan:
huvudmän för kollektivtrafiken och kollektivtrafikoperatörer (hinner) göra omfattande satsningar och åtgärder.


Emma

Tänk om jag kunde parkera i en sådan cykelparkering vid stationen! Att kunna känna mig trygg att både vistas i den samt veta att min cykel står kvar när jag kommer tillbaka.


Joakim

Jösses vilka fina exempel du visar upp, som att komma till en annan värld! En värld där man uppenbarligen vill OCH ser till att människor kan använda cykeln. Det känns som vi har en lång väg att vandra i detta land innan vi ens är i närheten av något liknande…


Sanna

Underbart!
Att använda cykelparkeringar dels för att göra det enklare och säkrare att ta cykeln dels för att göra påtagliga avtryck i stadsbilden. Mera sånt!


Krister Isaksson

Emma, du tar verkligen upp två väsentligheter när det gäller att cykla och att parkera sin cykel, man vill göra det i en trygg och säker miljö och man vill ju att cykeln ska finnas där när man kommer tillbaka.


Krister Isaksson

Joakim, tack! Vi börjar ändå se fragment av detta även i Sverige. Älvsjö i Sthlm, inom kort Odenplan, i Malmö Hyllie, i Lund vid centralstationen. Så det börjar så sakteliga även hitta hit, inte kanske i samma omfattning och kvalitet som platserna jag visar.


Krister Isaksson

Sanna, visst är det och gärna mer!


Erik Johansson

Jo det är verkligen det man reagerar på när man ser dessa bilder, två eller fler ingångar till cykelparkering är mycket behövligt om man ska ha en cykelparkering. Speciellt på stora trafikseparerade torg, som väl Odenplan får räknas till.
Grejen med Odenplan är att man skulle kunna parkera cykeln vid Matteus kyrkan där de bygger andra ingången, det finns plats för mycket parkering där, men ingen sådan kommer byggas i planerna.


Krister Isaksson

Erik, det är precis i detta område som den stora schakten för rulltrappspaketet kommer att ske, ett gyllene tillfälle och ett bra läge. Det är även så att området ovanpå/mellan plattformarna/spåren skulle kunna utnyttjas då man måste göra en omfattande schakt även här. Så istället för att bara fylla igen, bygg cykelgarage! Möjligheten kommer inte igen alt. kommer kosta ofantligt mycket mer att göra i efterhand. Det riskerar bli som följetången Centralstationen, decennier av undermåliga cykelparkeringar. Till saken hör också att det från Odenplan inte kommer att vara tillåtet att ta med cykeln på pendeltåget, vilket ju är möjligt från Karlberg. Detta kommer ju ställa än större krav på cykelparkering, både vad gäller kapacitet, lokalisering och kvalitet. Sen kan man ju hoppas att SL kommer till insikt och ändrar sig vad gäller att få ta med sig cykeln…


Dmitri F

Men om Karlbergs station nu tas bort (om jag uppfattat det hela rätt?), vart ska man då kunna få på cykeln på pendeln i staden? Är det endast Stockholms södra som gäller då!?
Argh! Vad håller SL/Sthlm på med?
Jag trodde att tiden för cykel-ovänliga infrastrukturssatsningar var förbi, eller åtminstone på väg bort… Tydligen inte!


Krister Isaksson

Dmitri F, Karlberg försvinner som pendeltågsstation och ersätts av Odenplan när Citybanan är klar. I innerstaden måste du då till Södra station om du vill få med cykeln på pendeltåget. Motivet SL anger för att inte få ta med cykeln från den nya pendelstationen Odenplan är att det finns risk för omstigning med cykeln till tunnelbanan. Vad ska man säga?


Dmitri F

Verkligen tråkigt att höra!
Karlberg låg perfekt till på den norra sidan av stan för fullständig åtkomst till City på cykel…
Ännu ett kugge i hjulet för cykelvänlig kollektivtrafik… 🙁


Dmitri F

EH… inte kugge i hjulet, utan käpp i hjulet. Hjärnsläpp 😉


Krister Isaksson

Dmitri F, agera och mailbomba SLs styrelse! Även ni andra som tycker detta stinker, till slut kommer verkligheten ikapp även SL…


Dmitri F

Krister,
har du några tips på bra e-postadresser/personer? Man kan ju gå via fejsbok eller tvitter, men det känns inte som att det kommer så långt där.
In the mean time, så använder jag kontakt-formuläret.


Krister Isaksson

Dmitri F, titta här:
http://www.sll.se/SLL/Templates/Board.aspx?id=55922


W

??? :O Mycket imponerande parkeringar! Cykelparkering i Järnvägsparken i Stockholm känns som ett grymt skämt i jämförelse. Särskilt med tanke på att den byggdes flera år efter dom parkeringarna som presenteras i artikeln…



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*