Blogg

Cykeltrafiken får det som blir över


 

Det blir inte mycket tydligare än så här. Bilderna är från 30- och 40-talet i Stockholm och visar Riddarholmskanalen och Munkbron.

 
Riddarholmskanalen, båtar förtöjda vid den smala kajen. Foto: Stockholmskällan


Riddarholmskanalen och Munkbron, fullt av människor som cyklar. Foto: Stockholmskällan

När cykeltrafiken ska få plats i våra städer så får den många gånger ta det som blir över. Som i detta fall, en kaj som inte längre är i drift då kanalen sedan länge försvunnit. En kaj som inte byggts för fordonstrafik och då inte heller är särskilt lämpad för cykeltrafik. Men hej, cykelbanan tar ju inte yta från eller påverkar biltrafiken så då är det ju ok. En biltrafik som för övrigt har 10 stycken körfält i detta snitt, dvs cirka 40-45 meter.

Cykeltrafiken får nöja sig med en yta på 2.2 meter, dubbelriktat…


Kajen som blev cykelbana. Nu ett av Stockholms mest trafikerade cykelstråk… Foto: SBK


Foto: Luca Mara


Foto: Joakim von Scheele


Inte så ofta vi ser en mur sticka rakt ut i ett körfält för biltrafiken. Men där cykeltrafiken ska färdas… Foto: Joakim von Scheele

Vågar vi hoppas på en förändring och en förbättring av detta högfrekventerade cykelstråk inom kort?

Varför inte en helt ny cykelbro mellan Gamla Stan och Tegelbacken. Som cykelslangen i Köpenhamn. Om inte det passar så går det ju alltid att ta körfält på Centralbron eller Munkbron och göra till bra cykelbanor. Enkelt om man vill.

 

Relaterade inlägg:

 


Antal kommentarer: 18

Fredrik Jönsson

Är det bara jag som upplever att munkbroleden är överdimensionerad i förhållande till den biltrafik som är på den? Jag är iofs sällan där i rusningstrafiken.


Krister Isaksson

Fredrik, jo så är det. Vad tror du om denna lösning som en quick fix: Södergående cykeltrafik kvar på befintlig sträcka. Norrgående leds ut på Munkbron och Riddarhusgränd genom att man tar ett körfält.


Anders M

Jag hatar den där sträckan! Tyvärr är jag tvungen att stå för två av de snart tiotusen (enligt cykelräknaren vid T Gamla Stan) passagerna varje dygn.
I praktiken är den ännu smalare än den förefaller att vara eftersom man inte har asfalterat hela bredden, utan lämnat en kantsten – alldeles säkert av estetiska skäl. Synd bara att de enda som ser stenen är vi cyklister, som inte vågar gå ut till höger vid möte eftersom vi riskerar att spåra i skarven och ramla, varpå vi skulle kunna göra oss väldigt illa på de vassa metallkanterna i räcket. Ett räcke som också helt i onödan inkräktar på ytan genom att skjuta in en decimeter (något som förvisso inte är ett problem så länge skarven i asfalten ändå hindrar oss från att komma nära det).
Kan två lådcyklar över huvud taget mötas här?
Uppfarten till Munkbroleden vid Gamla Stans tunnelbana är en skymd kurva i ett plötsligt och ganska kraftigt motlut. Ibland känns det som att bara försynen räddar en från en saftig frontalkollision när man kommer ”uppifrån” och någon håller på att frustrationscykla om en långsammare cyklist som man har legat bakom hela sträckan och som nu har fastnat i backen. Två meter efter att nålsögat har passerats ansluter cyklister som kommer från bilvägen. Med ”ansluter” menas att de leds rakt in i mötande cykelfil. Här någonstans finns ett övergångsställe också, men det har jag i ärlighetens namn sällan tid att reflektera över.
När det ösregnar blir det riktigt roligt! Notera räcket mot bilvägen uppe på muren på den näst sista bilden. Vart tar vatten från pölar på gatan vägen när det stänks upp av biltrafiken? Jo, det som inte blir kanaliserat rakt in i ditt ansikte återförs till nästa fordon…
Joggare och fotgängare som inte har begripit eller som inte bryr sig om att de inte har där att göra spär på kaoset ytterligare. Här får man välja vilka man ska bli frustrerad på – det är inte enkelt att som fotgängargäst i vår trafikverklighet lista ut hur det är tänkt att man ska ta sig från T Gamla Stan till Riddarholmen och ibland möter man stackare som förirrade sig ner på cykelvägen under ett tillfälligt trafikuppehåll och som nu med all rätta ser både skamsna och vettskrämda ut.
Om det fanns ett skyddsombud för cyklister så tror jag att vederbörande skulle nödstoppa den här sträckan tills den är åtgärdad på allvar.


Krister Isaksson

Anders M, den är verkligen inte rolig den här sträckan. Jag själv cyklar gärna omvägar för att undvika sträckan i rusningstid…


Arne B

De få gånger jag passerar sträckan cyklar på den breda vägen som heter Munkbron. Den där cykelvägen borde straffcyklas av Stockholms trafikansvariga – i rusningstrafik 😉
Borde det inte gå att få till en metallkonstruktion ut i vattnet eller fäst i kajen som breddar passagen. Vad tror du Krister?


Fredrik Jönsson

Jo, man borde rimligen kunna plocka ett körfält. Gestalta om det hela så att det inte bara blir en förbifart så lär ju fastigheterna intill öka en del i värde


Krister Isaksson

Arne B, tekniskt är det nog fullt möjligt. Misstänker dock att problemet ligger på ett annat plan, nämligen att vattenspegeln minskar. Brukar inte vara populärt….


Niklas K

Jag har bara turiståkt på denna sträcka och tyckte den var väl smal. Att den sedan är en huvudled i Stockholm är ju skrämmande vad dåligt hanterad cykeltrafiken är. Idén med en bro rakt över är mycket spännande tycker jag. Ett sätt att snabba upp cykeltransporter på många ställen i flera städer.


Erik Johansson

Anders M. Jo då det går, men jag brukar stanna med min lådcykel här om saker blir komplicerat.
Munkbroleden är lågtrafikerad, men Riddarhusgränd är trång och ljusreglerad.


John

Nyckelfrasen är dessvärre ”om man vill”. Men finns det liv finns det hopp heter det ju. Problemet är att dylika konstruktioner utgör ett hot mot liv. Både cykellivet och det faktiska.


Simon

Lite off topic, och nu tittar jag nog på de svartvita bilderna med romantiska ögon, men rackarns vad vackert det var på den tiden. Utan centralbron också.


micke

klagade på denna sträcka till staden.
De vassa kanterna på räcket.
Skarven i marken.
Lamporna i huvudhöjd. osv osv.
fick som svar.
Vi är medvetna om att det är trångt på platsen men vi har på kort sikt inga planer på några åtgärder. Att bredda cykelbanan längs Munkbron är komplicerat då Gamla stan är en känslig miljö och det är ont om utrymme. Räcket är speciellt formgivet för platsen och vi kommer inte att åtgärda det.
speciellt formgivet för. . . vad?


micke

klagade på denna sträcka till staden.
De vassa kanterna på räcket.
Skarven i marken.
Lamporna i huvudhöjd. osv osv.
fick som svar.
Vi är medvetna om att det är trångt på platsen men vi har på kort sikt inga planer på några åtgärder. Att bredda cykelbanan längs Munkbron är komplicerat då Gamla stan är en känslig miljö och det är ont om utrymme. Räcket är speciellt formgivet för platsen och vi kommer inte att åtgärda det.
speciellt formgivet för. . . vad?


micke

jag röstar för en bojkott av cykelbanan och att alla som cyklar där istället väljer bilfilen, då kanske det händer något.


Franz

Näää, vad deprimerande. Där det numera är en brusande trafikapparat med en mörkgrön gegga av valaffischer och plastpåsar fanns alltså träd och båtar för inte så länge sen? Nu kommer det ju bli ännu jobbigare att passera där på väg till jobbet.


Krister Isaksson

Franz, kallas utveckling och framsteg! 😉


Rebecca Nordenstam

Hej!
Jag cyklar med fasa denna sträckning två ggr om dagen i rusningstrafik och cykelvägen är verkligen underdimensionerad. Nu var det ett år sedan du skrev det här inlägget. Har du hört något om kommunen planerar att åtgärda cykelvägen på något sätt? / Rebecca


Krister Isaksson

Rebecca, efter att jag skrev detta inlägg har Trafikkontoret fått i uppdrag att utreda en cykelbro mellan Gamla Stan och Tegelbacken. Du kan läsa mer här: http://www.bicycling.se/blogs/kristerisaksson/cykel-i-stockholm-ljus-i-tunneln.htm



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Var med och påverka cykling i västerort


 

Cyklar du i västerort i Stockholm? Har du idéer, synpunkter och förslag på förbättringar på cykelvägen som går mellan Hässelby och Rålambshovsparken?


Hässelbystråket mellan Hässelby och Rålambshovsparken

Kom på workshop som Trafikkontoret och Sweco arrangerar den 20 maj och dela med dig av dina idéer och synpunkter. Se mer information plus anmälan här.

 

 

 


Antal kommentarer: 12

Linda

Jag undrar varför det inte finns några säkra övergångar att korsa Bergslagsvägen? Rondeller känns inte bra som cyklist. Minst tre gångtunnlar eller dylikt bör byggas. Sen skulle jag önska att man kunde få ner farten lite, framförallt vid Tranebergsbron. Det känns farligt när man cyklar där nu.


Krister Isaksson

Linda, om du inte har möjlighet att komma på workshopen tar jag med mig dina synpunkter.


Joakim

Kul, anmält mig. Vore toppen om några större insatser hann genomföras innan Hässelbygrenen ska renoveras, misstänker att det kommer bli riktigt trångt då.


Linda

Tack Krister!
Har svårt att komma på workshopen.


Krister Isaksson

Joakim, välkommen!


Göran

Det prioriterade cykelstråket från Hässelby in mot stan har olika skepnader. Ibland bra målad, tydlig avgränsning mellan gångare och cyklister. Mellan Åkeshov och Islandstorget råder däremot lite av Vilda Västern. För bilister är det dock både konsekvent och tydligt. De som säger att allt fokus är på cykling numera har aldrig cyklat …. Många gånger tvivlar jag dessutom på att de som har ansvaret för cykling i Stockholm någonsin cyklat.


Krister Isaksson

Göran, helt klart är det mycket stora variationer på detta stråk. Kanske kan vi se detta arbete som ett litet steg mot en förändring av detta?


Jocke

Ni ”anpassar” väl farten efter gående nu när polisen börjat med laser för att få fast ”cykeldårarna” (Mitti, Söderort 28/4). Så se till att välj ut en valfri gångtrafikant och cykla bredvid denne person hela tiden för att slippa böter!


Cornelis Harders

Mycket bra initiativ: att ta in synpunkter från de som vet, de som förmodligen använder stråket dagligen!


Krister Isaksson

Cornelis, tack! Exakt, det är vår tanke. Vi kan inventera och observera massor av gånger men vi kommer aldrig fånga lika mycket som de som färdas här frekvent. Vi kan heller inte alltid fånga eller förstå hur stråket fungera över hela året eller hela dygnet. Därför är brukarnas perspektiv och erfarenheter så viktiga. Kul att TK gick med på vårt förslag.


Magnus

Kom det fram något resultat av workshoppen?


Krister Isaksson

Magnus, ja massor! 25-30 personer dök upp med stort engagemang och många synpunkter. Vi håller på med en sammanställning av dessa samt vår egen inventering av stråket. Sedan kommer vi arbeta fram små och stora åtgärdsförslag. Räknar med att kunna återkomma under hösten.



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Skrotcyklar och långparkerare ska väck


 

Nu ska Stockholms stad röja bort cykelvraken. Så här står det på stadens intranät:

Nu kommer vi att börja flytta övergivna cyklar vid olika cykelparkeringar i staden.

Nu snyggar vi till stadens cykelparkeringar och gör det enklare för stadens cyklister att hitta parkeringar. Detta innebär att nya parkeringar byggs, men även att befintliga parkeringar underhålls och att cyklar som inte används tas bort.

Skyltar kommer sättas upp för att informera cyklisterna. De cyklar som bedöms vara långtidsuppställda kommer förses med en specialtejp så att ägarna förvarnas om att just deras cykel är på väg att flyttas.

Ägarna till cyklarna får sedan minst sju dagar dagar på sig att ta bort tejpen. Om tejpen fortfarande sitter kvar efter att sju dagar har gått, så kommer cyklarna tas om hand av staden. Cyklarna förvaras i Lunda industriområde i Spånga.

Det är med stöd av lagen om flyttning av fordon, som vi kan ta hand om cyklarna. Som ett led i stadens cykelplan ingår det att göra det enklare för cyklister att hitta cykelparkeringar.

Cyklister som har fått sina cyklar bortforslade kommer kunna återfå sina cyklar om de kan uppge märke, färg, modell, ramnummer samt matcha låset mot nyckeln. Det kommer kosta 300 kr att kvittera ut sin cykel.


Snart är den borta! Foto: Lars Epstein DN

Bra! Nu blir det mer plats för oss som använder cykeln och behöver plats att parkera den.

 

Relaterade inlägg:

 


Antal kommentarer: 10

Non

Fint, men är inte sju dagar lite lite? Man är lätt bortrest eller sjuk i en vecka…


Krister Isaksson

Non, tror nog att använder man sin cykel tämligen regelbundet syns det att den inte är ”långtidsuppställd”. Sen står det ju ”minst sju dagar”.


Jocke von Scheele

Det där är lite problematiskt. Å ena sidan vill man ju verkligen ha bort alla gamla vrak som folk strutar i att ta hand om. Å andra sidan finns det de som hamnar i kläm. Jag åker en till ett par gånger i månaden ut till Kungsängen med pendeln och ska sen några kilometer vidare därifrån. Eftersom det är så krångligt att ta med cykeln på pendeln har jag ställt en gammal, ful men välfungerande, cykel vid pendelstationen som jag kan använda då.
Jag vet inte om den framstår som ”cykelvrak”; det beror nog på vem som tycker. Ibland har något däck tappat luften – jag brukar ha med mig en pump ifall det skulle skett.
Den cykeln var väldigt nära att bli bortforslad – det stod en skylt vid cykelparkeringen om att alla cyklar skulle forslas bort tre dagar senare en gång när jag kom förbi. Det var en ren slump att jag råkade vara där ”rätt” dag.
Å andra sidan är det ju många som missbrukar gratisparkeringen för cyklar och tycker det är en jättebra deponi, eller lagerutrymme för deras gamla vrak som de kanske ska fixa till nångång nästa sommar. Svårt det där…


Krister Isaksson

Jocke, tror faktiskt att felprocenten sett över hela staden kommer vara väldigt låg. Ok, inte kul för de enstaka som råkar ut för strulet men att uppfinna det perfekta systemet tror jag inte på.


Simon

Jättebra! Jobbade t.ex. på kafé vid Stureplan förut och den cykelparkeringen är i princip full året om, av samma cyklar. Av kanske 50 platser var det 5 som fanns tillgängliga om dagarna.
Jag har också lite svårt att förstå vad fenomenet med övergivna cyklar beror på. En cykel är ändå ett gediget hantverk som dessutom kostar en slant, jämfört med andra vardagsprylar som folk verkar vara mer försiktiga med. Jag kan tänka mig att vissa kanske vill göra sig av med sin trasiga cykel och tycker det är jättepraktiskt att bara ställa den vid ett cykelställ och känna att problemet är borta. Men hur kan det vara så omfattande?


Krister Isaksson

Simon, om du klickar på det relaterade inlägget ”Hur många skrotcyklar är det?” här ovan så kommer du se att det kanske inte är så många skrotcyklar totalt sett i hela staden. Den omfattande inventeringen som genomfördes visade att av alla parkerade cyklar som inventerats är 4 procent skrotcyklar. Störst andel skrotcyklar fanns på Södermalm i Stockholm, 7 procent och lägst andel var i Västerort med 1 procent skrotcyklar. Självklart finns det stora lokala variationer.


ebh

Där jag bor finns ett fint gårdshus för cyklar. Det är riktigt snyggt gjort och passar bra in i miljön.
Det finns 8 bra platser med fastlåsningsmöjlighet. Där står sen 5-6 år tillbaka 16-17 cyklar. Bara 3 st används, bl a min cykel. Resten är fastlåsta i en slags huller om buller situation.
Det kommunala bostadsbolaget kan inte flytta skrotcyklarna; jag har försökt få dem till det varje år sen lång tid tillbaka. Det är ett lagbrott, egenmäktigt förfarande. Ägarna bryr sig inte. 5 av cyklarna är barncyklar. Några av ägarna till dessa är nu vuxna. Ingen använder cyklarna, ingen gör något.
När jag går in på bolagets kontor och diskuterar det här blir jag numera betraktad som någon slag rättshaverist; å nej, inte han igen!!
Mina grannar (troliga ägare) avfärdar mina påpekanden och jag kan och vill inte starta världskrig med dem om detta.
/ebh Stockholm Södermalm


Krister Isaksson

ebh, kanske ska tipsa det kommunala bostadsbolagets jurister att prata med trafikkontorets jurister. Tror nog att det går – om man vill…


niclas

Har det hänt något med detta? Det borde väl rimligtvis göras i hyfsat god tid innan semestertider, men jag har varken sett skyltar eller specialtejp.


sven moberg

Kan man tipsa Stockholm stad om att ett ställ har invaderats av skräpcyklar?



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Cyklister är de mest utsatta vid vägarbeten


Har skrivit en debattartikel i Expressen om vägarbeten och vad de innebär för de som cyklar. Cykelolyckor är den vanligaste olyckstypen vid vägarbeten visar studier från Trafikverket och Väg- och transportforskningsinstitutet (VTI). Av samtliga olyckor vid vägarbeten i kommuner är det i 40 procent av fallen en cyklist som skadas.

Ni kan läsa artikeln här 

 

 

Relaterade inlägg:

 

 

 

 

 

 

 



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Forskare: ”Sex gånger dyrare om du väljer bilen istället för cykeln”


 

Det blir sex gånger dyrare för dig och samhället om du tar bilen istället för cykeln. Det visar en studie av cykelstaden Köpenhamn som lundaforskaren Stefan Gössling analyserat. Därmed har man för första gången fått en prislapp på hur mycket bilen kostar jämfört med cykeln.

I den jämförande studien har Stefan Gössling från Lunds universitet tillsammans med Andy S. Choi från University of Queensland undersökt en kostnad-nytta-analys som Köpenhamns kommun använder för att bedöma om ny cykelinfrastruktur ska byggas. Det vill säga hur mycket bilen kostar samhället och vilka fördelar den har jämfört med cykeln när det gäller bland annat luftföroreningar, klimatförändringar, resväg, buller, vägslitage, hälsa och trängsel i Köpenhamn.

Sammanfattningsvis visar studien att bilen har en mer negativ påverkan på samhällsekonomin jämfört med cykeln:
– Om samhällets och så kallade privata kostnader (som ligger på individen) räknas samman blir bilens påverkan per kilometer 0,50 Euro och cykelns påverkan 0,08 Euro. Det blir alltså sex gånger dyrare om du väljer bilen istället för cykeln som transportmedel, skriver Stefan Gössling från Institutionen för service management och tjänstevetenskap vid Lunds universitet.

Stefan Gösslings och hans kollegas studie visar också att om man endast tittar på samhällets kostnader/nytta så kostar en kilometer med bil 0,15 Euro, medan samhället tjänar 0,16 Euro på varje kilometer som cyklas.

– Kostnad-nytta-analysen i Köpenhamn visar att investeringar i cykelinfrastruktur och cykelvänlig politik är ekonomiskt hållbart och ger hög avkastning, skriver Stefan Gössling. 

Kostnad-nytta-analysen (Cost-benefit-analys, CBA) är en metod som används för att beräkna samhällsnyttan vid infrastruktursatsningar.

 

Läs mer om studien Transport transitions in Copenhagen: Comparing the cost of cars and bicycles i den ansedda internationella tidskriften Ecological Economics. (http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0921800915000907)

Källa: Pressmeddelande LU

 

Relaterade inlägg:

 

 

 

 


Antal kommentarer: 4

Cornelis Harders

Mycket intressant. Detta är ett bra underlag till beslut om att förvandla en hel del körfällt för bil till cykelfällt och cykelbanor. Nu finns det ingen ursäkt längre. Alla som tar upp cykels trafiksäkerhetsproblem bör se till helheten: sammanlagd är det en stor vinst för individen och samhället om många fler cyklar även om det kan ge en ökning av vissa olyckor/skador på kort sikt. Krister har dock vid ett flertal tillfällen i denna blogg påpekat att många av dessa olyckor kan byggas bort genom en bra utformat cykelinfrastruktur i kombination med rätt åtgärder inom drift och underhåll. Det är bara att sätta igång!


Krister Isaksson

Cornelis, exakt! Samtidigt är det så segt, trots all fakta och kunskap. Trots att vi vet om hälsoeffekterna, miljöeffekterna, de samhällsekonomiska effekterna – alla väldigt positiva – så händer det mycket lite när det gäller seriösa och omfattande satsningar på cykel. Såväl på statlig som kommunal nivå. Vilket tydligt visar att vårt beslutsfattande är inte på långa vägar logiskt och rationellt – beslutsfattandet är i allra högsta grad ideologist och påverkat av andra faktorer.


Kalle

Sammanfattningen får det till att det är billigt att cykla – ja, för samhället.
En enkel justering av totalkostnaden mot samhällsvinsten/kostnaden ger att CYKLA kostar 22:13 SEK/mil och BILKÖRNING 32:27 SEK/mil för individen.
Det känns som helt relevant; förra året har jag cyklat 800 mil till en kostnad på 17 002 SEK och kört bil 1600 mil till en kostnad på 51 632 SEK.
Med lite eftertanke, så stämmer bilen bra men cykeln blir i verkligheten dyrare, en racer och en CX och lite kläder hamnar snabbt på hundra tusen…
Miljö-Partiet har uttalat sig i samband med valet att Cykelavdrag i deklarationen på 250 SEK/år säkerligen motsvarar dom riktiga kostnaderna! Skojare…


Anders Fransson

Hittade den här gamla artikeln när jag letade efter alternativ till bil. Håller helt med om att cykel är det bästa alternativet och om man ser vad som händer nu 2016 i stockholm så verkar arbetet med att ge fördelar till cyklister ta fart på allvar. Jämfört med cykelstäder som Köpenhamn ligger dock Stockholm långt efter.
Det enda vettiga alternativet till att äga bil är de nya tjänsterna för bildelning, tex Ridebite. Om du missat hur en sån tjänst funkar så kan du läsa mer här. Trots allt så går inte alla transporter att lösas med cykel så den minsta påverkan på miljön blir då att låna en redan befintlig bil av en närboende. Jag har letat efter texter som jämför olika alternativ till att äga bil men har tyvärr inte hittat så mycket. Skulle vara intressant med en kommentar hur du ställer dig till bildelning.



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Förbifart cykel


 

Svängfest – här ser vi en flygbild på hur ett så kallat pendlingsstråk för cykel går:

Fyra tvära svängar, trixa sig genom parkerade bilar på lokalgatan, sedan cykla i blandtrafik på lokalgata och sen ta sig över en högerreglerad fyrvägskorsning. På vintern är snöröjningen många gånger usel på lokalgatan. Parallellt går E4/E20 spikrakt – det är Bikes vs Cars.

Nu har saker hänt, Förbifart cykel är byggd:


Grönt streck = Förbifart cykel

Rakt och gent. Bättre framkomlighet, kortare restid och trafiksäkerhetseffekten av denna åtgärd är en reduktion av personskador med 30 procent.


Vy mot söder. Förbifart cykel – den nya gång- och cykelbron


Till höger svänger den tidigare cykelvägen av ner till fyrvägskorsningen


Vy från nya gång- och cykelbron över fyrvägskorsningen som man nu slipper korsa


Fyrvägskorsningen och lokalgatan fylld med parkerade bilar


Vy mot norr. Förbifart cykel rakt fram. Till vänster den tidigare cykelvägen och lokalgatan

Detta vill jag se mer av!

 

Relaterade inlägg:

 

 

 


Antal kommentarer: 20

Felix Reychman

Heja!
Och ”* Kommentaren måste vara längre”
Vadå? Kan man inte bara få applådera, liksom? :-p


Krister Isaksson

Felix, tummen upp!


Pelle

Kul! Mer av detta!


Jocke von Scheele

Just det där med att tvära kurvor är trafikfarliga, särskilt i samband med rullgrus och dålig snöröjning, är något man borde framhålla mer. Att räta ut stråken handlar både om framkomlighet och att man kommer fram snabbt, dvs kan konkurrera med bilen, samt att man får ner antalet singelolyckor.


Krister Isaksson

Jocke, med andra ord, stora vinster! Längs detta stråk mot Skärholmen finns ju ytterligare ett antal sådan här åtgärder planerade.


Thomas

Även om svängarna varit irriterande (norrut har jag alltid fortsatt på lokalgatan istf GC-banan efter korsningen) så är det sååååå skönt att slippa den där korsningen varje dag! Det är den stora vinsten för min del. Och vad jag förstår var du Krister inblandad i att ta fram iden och lösningen en gång i tiden? Stort tack för det!


Krister Isaksson

Thomas, japp det är mitt lilla skötebarn detta! Jobbat länge för det.
Likaså genare förbindelse vid Bredängsmotet, genom tunnelbanebanken vid Västertorp och gc-broar vid Klensmedsvägen och Västbergamotet – allt finns i cykelplanen. Nu är det bara att sätta i gång och bygga!


Trafikistan

Roligt att se när något blir bättre, och så viktigt att ge positiv feedback på sånt!
Ni som varit med innan kommer att njuta varje dag av denna förbättring. Tillkommande cyklister kommer att tycka att utformningen var självklar.


Krister Isaksson

Trafikistan, och vad som är av stor vikt är att nu kan vi använda detta framöver för att visa en nivå – vad som behöver göras på andra platser.
Denna plats och åtgärd har varit en gammal dröm hos mig och som jag arbetat för i många år. Därför är det extra roligt att äntligen få se den och få cykla på den. Och som du säger, många kommer njuta av förbättringen, andra se den som självklar – då har man som cykelplanerare lyckats! 🙂


Per

Bra jobbat!
De första gångerna jag tog den vägen på väg mot Södertälje trodde jag jag åkt vilse, nu blir slipper man den känslan.


Per

Bra jobbat!
De första gångerna jag tog den vägen på väg mot Södertälje trodde jag jag åkt vilse, nu blir slipper man den känslan.


Krister Isaksson

Per, stort tack!


Peter

Härligt! Läste inlägget och passade på att ta en omväg och pröva bron på hemvägen igår. Helt suveränt, på ett sätt en så enkel och självklar åtgärd men som så länge lyst med sin frånvaro. För de som cyklar här varje dag måste det handla om rejäla tidsvinster. Och summerar vi allas tidsvinster så har vi väl räknat hem bron innan hösten! 🙂


Krister Isaksson

Peter, ja det är rejäla tidsvinster som blir av denna åtgärd. Och trafiksäkerhetsvinster. Och det handlar ju inte bara om cyklister utan även gående som får dessa vinster. Så visst är det så att om det genomfördes en samhällsekonmisk analys av denna investering så skulle den med all sannolikhet vara mycket lönsam.


Kristoffer

Så bra, cyklade där nu på förmiddagen. Skillnaden mot tidigare sträckning är som natt och dag. Håller helt med dig, vill ha mer av detta!


Jens

Utmärkt! Förstår dock inte varför man lyckades få till både en backe och en sänka på den lilla sträckan. Det tog ju sannerligen sin tid att få upp bron så man kunde kanske skottat bort lite mer av kullen på andra sidan. Men jag är ingen broingenjör.


Krister Isaksson

Jens, det enkla svarat är att staden ville inte ta ner de två träden på södra sidan. Detta innebar att det inte gick att ta bort kullen då trädrötterna skulle ha skadats. Så träden var viktigare än bra linjeföring och profil på cykelvägen. Kunde ju ha tagit ner träden och planterat nya…


Oskar

Att ”bara” ersätta träd är inte gjort i en handvändning. Det är lite leveranstid på träd. Just de på bilden lär väl vara minst hundra år. Jag tar gärna en liten uppförsbacke för att de ska få stå kvar.


Krister Isaksson

Oskar, leveranstiden på träd är avsevärt kortare än både projekteringen, upphandlingen och färdigställandet av detta projekt så det är knappast ett argument. Just oviljan att ta ned träd pga cykelinfrastruktur leder ju till en del märkliga lösningar: http://www.bicycling.se/blogs/kristerisaksson/svangfest.htm


Johan

Tjena!
Jo, har sett denna länge nu, men inte oväntat är den ju avstängd…
Vet inte vad det beror på, men om det hade varit en bilväg som varit avstängd så länge hade det ju blivit ett jävla liv…
Nu får man ta sig under E4:an istället, och åka nerför, uppför, trafikljus, nerför, trafikljus, uppför igen, för att komma vidare.
Den blir väl klar lagom till hösten när man slutar cykla…
Johan



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*