Cykeltrafiken får det som blir över


 

Det blir inte mycket tydligare än så här. Bilderna är från 30- och 40-talet i Stockholm och visar Riddarholmskanalen och Munkbron.

 
Riddarholmskanalen, båtar förtöjda vid den smala kajen. Foto: Stockholmskällan


Riddarholmskanalen och Munkbron, fullt av människor som cyklar. Foto: Stockholmskällan

När cykeltrafiken ska få plats i våra städer så får den många gånger ta det som blir över. Som i detta fall, en kaj som inte längre är i drift då kanalen sedan länge försvunnit. En kaj som inte byggts för fordonstrafik och då inte heller är särskilt lämpad för cykeltrafik. Men hej, cykelbanan tar ju inte yta från eller påverkar biltrafiken så då är det ju ok. En biltrafik som för övrigt har 10 stycken körfält i detta snitt, dvs cirka 40-45 meter.

Cykeltrafiken får nöja sig med en yta på 2.2 meter, dubbelriktat…


Kajen som blev cykelbana. Nu ett av Stockholms mest trafikerade cykelstråk… Foto: SBK


Foto: Luca Mara


Foto: Joakim von Scheele


Inte så ofta vi ser en mur sticka rakt ut i ett körfält för biltrafiken. Men där cykeltrafiken ska färdas… Foto: Joakim von Scheele

Vågar vi hoppas på en förändring och en förbättring av detta högfrekventerade cykelstråk inom kort?

Varför inte en helt ny cykelbro mellan Gamla Stan och Tegelbacken. Som cykelslangen i Köpenhamn. Om inte det passar så går det ju alltid att ta körfält på Centralbron eller Munkbron och göra till bra cykelbanor. Enkelt om man vill.

 

Relaterade inlägg:

 

Antal kommentarer: 18

Fredrik Jönsson

Är det bara jag som upplever att munkbroleden är överdimensionerad i förhållande till den biltrafik som är på den? Jag är iofs sällan där i rusningstrafiken.


Krister Isaksson

Fredrik, jo så är det. Vad tror du om denna lösning som en quick fix: Södergående cykeltrafik kvar på befintlig sträcka. Norrgående leds ut på Munkbron och Riddarhusgränd genom att man tar ett körfält.


Anders M

Jag hatar den där sträckan! Tyvärr är jag tvungen att stå för två av de snart tiotusen (enligt cykelräknaren vid T Gamla Stan) passagerna varje dygn.
I praktiken är den ännu smalare än den förefaller att vara eftersom man inte har asfalterat hela bredden, utan lämnat en kantsten – alldeles säkert av estetiska skäl. Synd bara att de enda som ser stenen är vi cyklister, som inte vågar gå ut till höger vid möte eftersom vi riskerar att spåra i skarven och ramla, varpå vi skulle kunna göra oss väldigt illa på de vassa metallkanterna i räcket. Ett räcke som också helt i onödan inkräktar på ytan genom att skjuta in en decimeter (något som förvisso inte är ett problem så länge skarven i asfalten ändå hindrar oss från att komma nära det).
Kan två lådcyklar över huvud taget mötas här?
Uppfarten till Munkbroleden vid Gamla Stans tunnelbana är en skymd kurva i ett plötsligt och ganska kraftigt motlut. Ibland känns det som att bara försynen räddar en från en saftig frontalkollision när man kommer ”uppifrån” och någon håller på att frustrationscykla om en långsammare cyklist som man har legat bakom hela sträckan och som nu har fastnat i backen. Två meter efter att nålsögat har passerats ansluter cyklister som kommer från bilvägen. Med ”ansluter” menas att de leds rakt in i mötande cykelfil. Här någonstans finns ett övergångsställe också, men det har jag i ärlighetens namn sällan tid att reflektera över.
När det ösregnar blir det riktigt roligt! Notera räcket mot bilvägen uppe på muren på den näst sista bilden. Vart tar vatten från pölar på gatan vägen när det stänks upp av biltrafiken? Jo, det som inte blir kanaliserat rakt in i ditt ansikte återförs till nästa fordon…
Joggare och fotgängare som inte har begripit eller som inte bryr sig om att de inte har där att göra spär på kaoset ytterligare. Här får man välja vilka man ska bli frustrerad på – det är inte enkelt att som fotgängargäst i vår trafikverklighet lista ut hur det är tänkt att man ska ta sig från T Gamla Stan till Riddarholmen och ibland möter man stackare som förirrade sig ner på cykelvägen under ett tillfälligt trafikuppehåll och som nu med all rätta ser både skamsna och vettskrämda ut.
Om det fanns ett skyddsombud för cyklister så tror jag att vederbörande skulle nödstoppa den här sträckan tills den är åtgärdad på allvar.


Krister Isaksson

Anders M, den är verkligen inte rolig den här sträckan. Jag själv cyklar gärna omvägar för att undvika sträckan i rusningstid…


Arne B

De få gånger jag passerar sträckan cyklar på den breda vägen som heter Munkbron. Den där cykelvägen borde straffcyklas av Stockholms trafikansvariga – i rusningstrafik 😉
Borde det inte gå att få till en metallkonstruktion ut i vattnet eller fäst i kajen som breddar passagen. Vad tror du Krister?



Var med och påverka cykling i västerort


 

Cyklar du i västerort i Stockholm? Har du idéer, synpunkter och förslag på förbättringar på cykelvägen som går mellan Hässelby och Rålambshovsparken?


Hässelbystråket mellan Hässelby och Rålambshovsparken

Kom på workshop som Trafikkontoret och Sweco arrangerar den 20 maj och dela med dig av dina idéer och synpunkter. Se mer information plus anmälan här.

 

 

 

Antal kommentarer: 12

Linda

Jag undrar varför det inte finns några säkra övergångar att korsa Bergslagsvägen? Rondeller känns inte bra som cyklist. Minst tre gångtunnlar eller dylikt bör byggas. Sen skulle jag önska att man kunde få ner farten lite, framförallt vid Tranebergsbron. Det känns farligt när man cyklar där nu.


Krister Isaksson

Linda, om du inte har möjlighet att komma på workshopen tar jag med mig dina synpunkter.


Joakim

Kul, anmält mig. Vore toppen om några större insatser hann genomföras innan Hässelbygrenen ska renoveras, misstänker att det kommer bli riktigt trångt då.


Linda

Tack Krister!
Har svårt att komma på workshopen.


Krister Isaksson

Joakim, välkommen!



Skrotcyklar och långparkerare ska väck


 

Nu ska Stockholms stad röja bort cykelvraken. Så här står det på stadens intranät:

Nu kommer vi att börja flytta övergivna cyklar vid olika cykelparkeringar i staden.

Nu snyggar vi till stadens cykelparkeringar och gör det enklare för stadens cyklister att hitta parkeringar. Detta innebär att nya parkeringar byggs, men även att befintliga parkeringar underhålls och att cyklar som inte används tas bort.

Skyltar kommer sättas upp för att informera cyklisterna. De cyklar som bedöms vara långtidsuppställda kommer förses med en specialtejp så att ägarna förvarnas om att just deras cykel är på väg att flyttas.

Ägarna till cyklarna får sedan minst sju dagar dagar på sig att ta bort tejpen. Om tejpen fortfarande sitter kvar efter att sju dagar har gått, så kommer cyklarna tas om hand av staden. Cyklarna förvaras i Lunda industriområde i Spånga.

Det är med stöd av lagen om flyttning av fordon, som vi kan ta hand om cyklarna. Som ett led i stadens cykelplan ingår det att göra det enklare för cyklister att hitta cykelparkeringar.

Cyklister som har fått sina cyklar bortforslade kommer kunna återfå sina cyklar om de kan uppge märke, färg, modell, ramnummer samt matcha låset mot nyckeln. Det kommer kosta 300 kr att kvittera ut sin cykel.


Snart är den borta! Foto: Lars Epstein DN

Bra! Nu blir det mer plats för oss som använder cykeln och behöver plats att parkera den.

 

Relaterade inlägg:

 

Antal kommentarer: 10

Non

Fint, men är inte sju dagar lite lite? Man är lätt bortrest eller sjuk i en vecka…


Krister Isaksson

Non, tror nog att använder man sin cykel tämligen regelbundet syns det att den inte är ”långtidsuppställd”. Sen står det ju ”minst sju dagar”.


Jocke von Scheele

Det där är lite problematiskt. Å ena sidan vill man ju verkligen ha bort alla gamla vrak som folk strutar i att ta hand om. Å andra sidan finns det de som hamnar i kläm. Jag åker en till ett par gånger i månaden ut till Kungsängen med pendeln och ska sen några kilometer vidare därifrån. Eftersom det är så krångligt att ta med cykeln på pendeln har jag ställt en gammal, ful men välfungerande, cykel vid pendelstationen som jag kan använda då.
Jag vet inte om den framstår som ”cykelvrak”; det beror nog på vem som tycker. Ibland har något däck tappat luften – jag brukar ha med mig en pump ifall det skulle skett.
Den cykeln var väldigt nära att bli bortforslad – det stod en skylt vid cykelparkeringen om att alla cyklar skulle forslas bort tre dagar senare en gång när jag kom förbi. Det var en ren slump att jag råkade vara där ”rätt” dag.
Å andra sidan är det ju många som missbrukar gratisparkeringen för cyklar och tycker det är en jättebra deponi, eller lagerutrymme för deras gamla vrak som de kanske ska fixa till nångång nästa sommar. Svårt det där…


Krister Isaksson

Jocke, tror faktiskt att felprocenten sett över hela staden kommer vara väldigt låg. Ok, inte kul för de enstaka som råkar ut för strulet men att uppfinna det perfekta systemet tror jag inte på.


Simon

Jättebra! Jobbade t.ex. på kafé vid Stureplan förut och den cykelparkeringen är i princip full året om, av samma cyklar. Av kanske 50 platser var det 5 som fanns tillgängliga om dagarna.
Jag har också lite svårt att förstå vad fenomenet med övergivna cyklar beror på. En cykel är ändå ett gediget hantverk som dessutom kostar en slant, jämfört med andra vardagsprylar som folk verkar vara mer försiktiga med. Jag kan tänka mig att vissa kanske vill göra sig av med sin trasiga cykel och tycker det är jättepraktiskt att bara ställa den vid ett cykelställ och känna att problemet är borta. Men hur kan det vara så omfattande?



Cyklister är de mest utsatta vid vägarbeten


Har skrivit en debattartikel i Expressen om vägarbeten och vad de innebär för de som cyklar. Cykelolyckor är den vanligaste olyckstypen vid vägarbeten visar studier från Trafikverket och Väg- och transportforskningsinstitutet (VTI). Av samtliga olyckor vid vägarbeten i kommuner är det i 40 procent av fallen en cyklist som skadas.

Ni kan läsa artikeln här 

 

 

Relaterade inlägg:

 

 

 

 

 

 

 


Forskare: ”Sex gånger dyrare om du väljer bilen istället för cykeln”


 

Det blir sex gånger dyrare för dig och samhället om du tar bilen istället för cykeln. Det visar en studie av cykelstaden Köpenhamn som lundaforskaren Stefan Gössling analyserat. Därmed har man för första gången fått en prislapp på hur mycket bilen kostar jämfört med cykeln.

I den jämförande studien har Stefan Gössling från Lunds universitet tillsammans med Andy S. Choi från University of Queensland undersökt en kostnad-nytta-analys som Köpenhamns kommun använder för att bedöma om ny cykelinfrastruktur ska byggas. Det vill säga hur mycket bilen kostar samhället och vilka fördelar den har jämfört med cykeln när det gäller bland annat luftföroreningar, klimatförändringar, resväg, buller, vägslitage, hälsa och trängsel i Köpenhamn.

Sammanfattningsvis visar studien att bilen har en mer negativ påverkan på samhällsekonomin jämfört med cykeln:
– Om samhällets och så kallade privata kostnader (som ligger på individen) räknas samman blir bilens påverkan per kilometer 0,50 Euro och cykelns påverkan 0,08 Euro. Det blir alltså sex gånger dyrare om du väljer bilen istället för cykeln som transportmedel, skriver Stefan Gössling från Institutionen för service management och tjänstevetenskap vid Lunds universitet.

Stefan Gösslings och hans kollegas studie visar också att om man endast tittar på samhällets kostnader/nytta så kostar en kilometer med bil 0,15 Euro, medan samhället tjänar 0,16 Euro på varje kilometer som cyklas.

– Kostnad-nytta-analysen i Köpenhamn visar att investeringar i cykelinfrastruktur och cykelvänlig politik är ekonomiskt hållbart och ger hög avkastning, skriver Stefan Gössling. 

Kostnad-nytta-analysen (Cost-benefit-analys, CBA) är en metod som används för att beräkna samhällsnyttan vid infrastruktursatsningar.

 

Läs mer om studien Transport transitions in Copenhagen: Comparing the cost of cars and bicycles i den ansedda internationella tidskriften Ecological Economics. (http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0921800915000907)

Källa: Pressmeddelande LU

 

Relaterade inlägg:

 

 

 

 

Antal kommentarer: 4

Cornelis Harders

Mycket intressant. Detta är ett bra underlag till beslut om att förvandla en hel del körfällt för bil till cykelfällt och cykelbanor. Nu finns det ingen ursäkt längre. Alla som tar upp cykels trafiksäkerhetsproblem bör se till helheten: sammanlagd är det en stor vinst för individen och samhället om många fler cyklar även om det kan ge en ökning av vissa olyckor/skador på kort sikt. Krister har dock vid ett flertal tillfällen i denna blogg påpekat att många av dessa olyckor kan byggas bort genom en bra utformat cykelinfrastruktur i kombination med rätt åtgärder inom drift och underhåll. Det är bara att sätta igång!


Krister Isaksson

Cornelis, exakt! Samtidigt är det så segt, trots all fakta och kunskap. Trots att vi vet om hälsoeffekterna, miljöeffekterna, de samhällsekonomiska effekterna – alla väldigt positiva – så händer det mycket lite när det gäller seriösa och omfattande satsningar på cykel. Såväl på statlig som kommunal nivå. Vilket tydligt visar att vårt beslutsfattande är inte på långa vägar logiskt och rationellt – beslutsfattandet är i allra högsta grad ideologist och påverkat av andra faktorer.


Kalle

Sammanfattningen får det till att det är billigt att cykla – ja, för samhället.
En enkel justering av totalkostnaden mot samhällsvinsten/kostnaden ger att CYKLA kostar 22:13 SEK/mil och BILKÖRNING 32:27 SEK/mil för individen.
Det känns som helt relevant; förra året har jag cyklat 800 mil till en kostnad på 17 002 SEK och kört bil 1600 mil till en kostnad på 51 632 SEK.
Med lite eftertanke, så stämmer bilen bra men cykeln blir i verkligheten dyrare, en racer och en CX och lite kläder hamnar snabbt på hundra tusen…
Miljö-Partiet har uttalat sig i samband med valet att Cykelavdrag i deklarationen på 250 SEK/år säkerligen motsvarar dom riktiga kostnaderna! Skojare…


Anders Fransson

Hittade den här gamla artikeln när jag letade efter alternativ till bil. Håller helt med om att cykel är det bästa alternativet och om man ser vad som händer nu 2016 i stockholm så verkar arbetet med att ge fördelar till cyklister ta fart på allvar. Jämfört med cykelstäder som Köpenhamn ligger dock Stockholm långt efter.
Det enda vettiga alternativet till att äga bil är de nya tjänsterna för bildelning, tex Ridebite. Om du missat hur en sån tjänst funkar så kan du läsa mer här. Trots allt så går inte alla transporter att lösas med cykel så den minsta påverkan på miljön blir då att låna en redan befintlig bil av en närboende. Jag har letat efter texter som jämför olika alternativ till att äga bil men har tyvärr inte hittat så mycket. Skulle vara intressant med en kommentar hur du ställer dig till bildelning.



Förbifart cykel


 

Svängfest – här ser vi en flygbild på hur ett så kallat pendlingsstråk för cykel går:

Fyra tvära svängar, trixa sig genom parkerade bilar på lokalgatan, sedan cykla i blandtrafik på lokalgata och sen ta sig över en högerreglerad fyrvägskorsning. På vintern är snöröjningen många gånger usel på lokalgatan. Parallellt går E4/E20 spikrakt – det är Bikes vs Cars.

Nu har saker hänt, Förbifart cykel är byggd:


Grönt streck = Förbifart cykel

Rakt och gent. Bättre framkomlighet, kortare restid och trafiksäkerhetseffekten av denna åtgärd är en reduktion av personskador med 30 procent.


Vy mot söder. Förbifart cykel – den nya gång- och cykelbron


Till höger svänger den tidigare cykelvägen av ner till fyrvägskorsningen


Vy från nya gång- och cykelbron över fyrvägskorsningen som man nu slipper korsa


Fyrvägskorsningen och lokalgatan fylld med parkerade bilar


Vy mot norr. Förbifart cykel rakt fram. Till vänster den tidigare cykelvägen och lokalgatan

Detta vill jag se mer av!

 

Relaterade inlägg:

 

 

 

Antal kommentarer: 20

Felix Reychman

Heja!
Och ”* Kommentaren måste vara längre”
Vadå? Kan man inte bara få applådera, liksom? :-p


Krister Isaksson

Felix, tummen upp!


Pelle

Kul! Mer av detta!


Jocke von Scheele

Just det där med att tvära kurvor är trafikfarliga, särskilt i samband med rullgrus och dålig snöröjning, är något man borde framhålla mer. Att räta ut stråken handlar både om framkomlighet och att man kommer fram snabbt, dvs kan konkurrera med bilen, samt att man får ner antalet singelolyckor.


Krister Isaksson

Jocke, med andra ord, stora vinster! Längs detta stråk mot Skärholmen finns ju ytterligare ett antal sådan här åtgärder planerade.