Blogg

"Cykelstaden Norrköping" svarar på kritiken


Har nu fått svar på min fråga hur kommunen ser på att entreprenörer parkerar på gång- och cykelbanor. Så här skriver de;

”Hej! Samtliga entreprenörer inom Norrköpings kommun har parkeringstillstånd när de utför arbete i tjänsten. Detta tillstånd säger att de får parkera på g/c banor och i grönområden om arbetet så kräver. Var det sedan är minst olämpligt att parkera måste avgöras från fall till fall. Med vänlig hälsning Jan/Tekniska kontoret”

Jag svarade då;

Hej och tack för ditt svar. Om vi då tar detta fall. Med stor gräsyta samt lediga p-platser intill en cirkulationsplats som är olycksdrabbad, är det lämpligt? Det borde utfärdas riktlinjer där de ska ta hänsyn till övriga trafikanter och inte av lathet och utan urskillning ställer sig närmast möjligt för att det är lätt.

Jag väntar fortfarande, på ett svar på min följdfråga, men kan konstatera att det är långt kvar till epitetet Cykelstad.


Nytt nummer ute i butik nu!

I detta nummer har vi:

  • Snackat med Justin Williams och Ebbe Silva
  • Tipsar om hur du överlever hösten
  • Tar en djupare tips på hur mensen påverkar din träning
  • Hetsar om vikten av kolhydrater

Ute nu!

Bli prenumerant

Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

JCDecaux tycker gräs är viktigare än människor (och cyklister)


Vid en av Norrköpings mest olycksdrabbade trafikplatser(1), Packhusrondellen/Kungens rondell, möttes jag på morgonen av denna syn. En folkabuss från JCDecaux vilka uppenbarligen tycker att gräset är viktigare än människor, då de på min fråga om det är lämpligt att parkera där svarar att ”annars skadas gräset och vi har tillstånd att parkera var som helst”. Hen berättade även att när hen hade den lite större bilen så fanns det på något sätt än mindre anledning att hålla sig ut (cykel)vägen än då hen hade en mindre. En annan skulle kanske tänka att det med ett större fordon finns än mer skäl att hålla sig undan?

Tilläggas bör att den gräsyta som syns till höger i bilden är ca 100 kvm och det intill den fanns gott om lediga parkeringsplatser. Men inte då! Gång- och cykelbana = legitim p-plats för JCDecaux…

Väntar på svar från kommunen och företaget i fråga hur de ser på saken.

  1. Packhusrondellen+olycka på Google
  2. Google Maps

Antal kommentarer: 2

Andreas

Ser fram emot svaren.
Tack för att du tar kampen för cyklisterna!
/Fellow Åbypendlare


Hampus

På googlemaps bilden syns att någon faktiskt varit förnuftig och kört över gräset. 🙂 Tyvärr är det väl den vanliga ilskan från folk som själva inte orkar cykelpendla till jobbet..



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*


Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Vinn startplats till ML12h i Linköping 20:e augusti


Nu ger Velonavia dig chansen att vinna en startplats för dig i solo-klassen, eller för ett tre-personers lag i lag-klassen vid ML12h, 12-timmar mtb-tävling vid Vidingsjöskogen i Linköping. Allt du behöver göra är att skicka in en bild på temat ”mera lera” till velonavia@about.me innan söndag den 14 august kl 20.00 och du har möjligheten att vinna startplats för dig eller ditt lag!

Mer info om loppet hittar du på: http://www.ml12h.com/

Regler: Fotobidraget ska vara inskickat till velonavia@about.me innan söndagen den 14:e augusti kl 20.00. Det är tillåtet att skicka in flera bidrag. Juryn består av Magnus Lagher och beslutet kan inte överklagas. I och med att bilden skickas in ger du Velonavia rätten att publicera den här på bicycling.se mot fotokred.



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*


Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Need for speed II – en undersökning


Svensk Cykling gjorde häromdagen sitt bästa för att spräcka myten om cyklisters trafikfarlighet. Av 183 000 bötfällda trafikanter är knappt 3 promille cyklister.

Härom dagen skrev jag om hastigheter. Jag har fortsatt fundera på det och gjorde därför en liten undersökning. 

Likt Fantomen, som stundom lämnar den gröna djungeln för betongditon, sätter sig byter denna griniga velonav, om än motvilligt, bakom ratten. Väl där så gör jag mitt yttersta för att inte likt Långben förvandlas till det monster som många bilister blir:

Under en bilresa från Skavsta utanför Nyköping till Åby utanför Norrköping i onsdags eftermiddag så förde jag statistik för att bekräfta min tes om att väldigt många ignorerar hastighetsbegränsningen.

Med farthållaren inställd på 112 km/h, vilket min gps beräknade vara 110 km/h, så blev jag på de nära fem milen omkörd av 45 bilar. Jag körde om nio bilar, samt 11 stycken fordon som inte är tillåtna att framföras i 110 km/h, bilar med släp, lastbilar etc. Det ska sägas att det inte var någon riktig trängsel på E4:an denna eftermiddag, semestertrafiken har nog inte dragit igång ännu.

Men jag får nog säga att min tes stämmer. För varje laglydig bilist går det sex stycken som skiter i fartbegränsningar…

Nu lämnar jag ämnet för denna gång, packar cykelväskorna för en övernattning samt morgondagens kortdistans SM. Trevlig helg!



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*