Blogg

Cykelstad i växtklass!


 

Vem, jag frågar vem, kommer på den otroligt korkade idén att göra en bullerskärm av torvblock för att det ska växa i den – utmed en cykelbana?

Bullerskärmen är full av brännässlor samt hallon- och nyponbuskar med taggar. En bit in på säsongen växer de 1-2 meter in i cykelvägen. Varje år likadant. Jag felanmäler gång på gång, varje år, långt i förväg, men varje år likadant, det växer långt in i cykelvägen – då först röjs bullerskärmen…


Hej och välkommen till cykelstad i världsklass – här bränner vi dig med brännässlor och sticker dig med nyponbuskar!


Nyröjt!


Pendlingsstråk i världsklass!


Inte ens när det är röjt är det ett cykelstråk i världsklass och uppfyller inte de kriterier som anges för pendlingsstråk i Stockholms cykelplan

Detta är inte något perifert litet cykelstråk, det är ett så kallat pendlingsstråk utmed Nynäsvägen i södra Stockholm. Dessa stråk ska motsvara de stora trafiklederna för biltrafiken. Eller som det står i Stockholms cykelplan: ”Ett pendlingsstråk ska vara bekvämt och säkert att cykla på. Detta innebär tillräcklig bredd för att medge omkörning, generösa kurvradier, bra sikt och god framkomlighet.”

För några veckor sedan stötte jag på den så kallade cykeljouren som finns här i staden. En cykeljour som ska utveckla drift och underhåll på de prioriterade cykelbanorna i söderort och västerort.

Föraren berättade för mig att de har inte resurser att röja en så omfattande växtlighet på en så lång sträcka (ca 250 meter). Han berättade att även DE har felanmält sträckan via stadens felanmälningsapp en längre tid men inget händer. Fast det är ju fel, det ser ni ju på bilderrna ovan, det är ju röjt nu, det tog bara någon månad. Som det gör varje år…

Det är verkligen världsklass på växtligheten i min stad

 

Relaterade inlägg:

 

 


Antal kommentarer: 10

Jonatan

Det där kan mycket väl vara en av de sämst byggda sträckorna på vägen från Farsta in till stan, och då finns det ju lite att välja på.
Det borde väl dessutom gå att stänga av bevattningen på bullerskärmen, så kanske det inte växer så mycket?


Krister Isaksson

Jonatan, verkligen, den är smal, svänger hit o dit, onödigt kuperad, mycket växtlighet. Visst kan man stänga av bevattningen, men uppenbarligen tycker staden det är viktigare med en grön och frodig bullervall än säkerhet och framkomlighet för cyklister (och gående). Lösningen med denna typ av bullervall i direkt anslutning till en cykelväg är ju minst sagt korkad…


Bitte Håf

Till och med utan bullerskydd så är vägen förbi Boo backe och ut mot Gustavsberg lika illa. När de väl har rensat så lägger de förstås riset i cykelbanan. Gångtrafikanterna har knappt utrymme att gå på och cykelbanan har spännande inslag av velodromliknande partier men på rak väg vilket gör höstlöv och frost på till en färd med ”skräckblandad förtjusning”. Sen är alla överfarter, underfarter, farliga svängar, dålig sikt efter varje tunnel, osv, något som tyvärr gör att jag ofta väljer bort pendlingen på cykel. Jag har skrivit till Nacka kommun för något år sedan, och som ville ha synpunkter, men har inte sett eller hört något om resultat.


Krister Isaksson

Bitte, har twittrat Nacka ang din kommentar. Får se om vi får någon reaktion/svar!


Bitte

Tack för det Krister, nu är det tre kommuner som är iblandade i min pendlarväg så det gör det väl lite extra ”knöligt”.


Krister Isaksson

Bitte, visst är det så och vi upplever ju sällan (aldrig?) samma knölighet när vi färdas med bil över kommungränser. Full fart från Värmdö, raka spåret mot city, flera filer, planskildheter, väl skyltat, fin asfalt, bra snöröjning, bra belysning…
Varför i hela friden cyklar jag?


Mikael Karlberg

När man ser dessa bilder så slår det mig att det är uppenbarligen inte bristen på pengar det handlar om. Sträckan åtgärdas ju efter upprepade påstötningar, då har ju förhållandena bedömts som dåliga och pengar för insatsen finns. Vad är det då som gör att det överhuvudtaget blir som det blir på sträckan? Att det först efter påstötningar åtgärdas? Uppenbarligen återkommer detta varje år så det är inte på något sätt okänt för kommunen. Kan inte dra någon annan slutsats än att kommunen inte bryr sig särskilt mycket. Man använder allmänheten som varningsklocka och inventerar inte själva förhållandena och lägger upp en plan för effektiv växtröjning som innebär säkra och trygga förhållanden för de som går och cyklar. Har ansvariga inte större yrkesstolthet än så?


Krister Isaksson

Mikael, får ju konstatera att detta är inte särskilt högt prioriterat i verksamheten, det blir som det blir…


Jonas

Är det detta du vill undvika: http://youtu.be/fHLu0jsL0aQ
Alltid kul när det bjuds på lite spänning i vardagen 😉


Krister Isaksson

Jonas. din video visar exakt vad det handlar om. Vi ser här vad väghållarens slappa inställning innebär, fara för dem som brukar systemet. Visst vi kan ju alltid vända på det och säga att du ska framföra din cykel som att det alltid kan dyka upp något oväntat…



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Gatubanta – så enkelt, så bra!


 

Se, svårare än så här behöver det inte att vara. Bara att sätta i gång!

Folkungagatan


Före


Efter


Före


Efter


Före


Efter

Lilla Västerbron


Före


Efter

Skanstullsbron


Före


Efter

Här kommer en liten önskelista på andra platser jag tycker kan gatubantas:


Skeppsbron


Långholmsgatan


Vasagatan


Klarabergsgatan


Norr Mälarstrand/Rålambshovsleden


Strömbron


Hornsgatan

Liljeholmsbron


Karlbergsvägen


Munkbron


S:t Eriksgatan


Skanstullsbron, östra sidan


Vasabron


Västerbron


Sveavägen


Kungsgatan


Stadsgårdsleden

 

Det var ett litet axplock på sträckor som bör gatubantas. Vilka sträckor vill du lägga till?

 

 

 

 


Antal kommentarer: 16

Dmitri F

Engelbrektsgatan
Hamngatan
Resten av Folkungagatan mellan Götgatan och Renstiernas gata.
Valhallavägen
Strandvägen (saknas cykelbanor på ena sidan…)


Krister Isaksson

Dmitri F, listan kan bli lång, mycket lång!


Mats

Om vi pratar Stockholm saknar jag ytterstaden. Exvis Skärholmsvägen, Södertäljevägen, Johanneshovsvägen och Enskedevägen


Krister Isaksson

Mats, helt rätt! Skärholmsvägen, hur tänkte man där? Motorvägsstandard bredvid E4/E20! Finns mycket asfalt i våra städer som vi kan plocka bort…


Pär

Kul att se. Men lägg till Birger Jarlsgatan där det är mycket trångt idag på cykelbanorna, Samt sträckan förbi Naturhistoriska där gående och cyklar i två färdriktningar ska samsas på 3 m. Hela roslagsvägen finns att plocka av.


Krister Isaksson

Pär, klockrent! Lidingövägen kan få sig en bantningskur också!


Jonas

Lindhagensgatan
Fridhemsplan
Torsgatan
Södertäljevägen förbi Liljeholmen (inklusive uträtning av cykelbanan)


Nils

Om vi pratar Stockholm saknar jag resten av landet. Västerås, örebro , Karlstad och Tomellilla


Krister Isaksson

Jonas, perfekt, nu börjar listan bli riktig bra!


Krister Isaksson

Nils, helt rätt! Alla ni som har förslag från er stad, maila en bild på gatan + gatunamn och stad så får vi kanske exempel från stora delar av landet!


Jesper

Undra hur mycket gatubantning vi skulle få för Förbifartens 28 miljarder? (el om det nu är 61 miljarder). En påtaglig omdaning av städernas gatunät misstänker jag…


Krister Isaksson

Jesper, det skulle bli en mycket stor och påtaglig bantningskur med de pengarna!


Cecilia Sundberg

Valhallavägen!


Jonas Thorängen

Bra förslag.
Lägg till Tranebergsbron ner mot Rålambshovsparken. Dubbelriktad trafik och gångbana med hög busk-häck vid Tranebergsbrons på-/av-fart kan vara riktigt otäckt trång


Torbjörn Albért

Uppsala:
-Sjukhusvägen. Bortemot 7-8000 ÅDT-cyklister (lika många i bägge riktningar) ska samsas med fotgängare på 4 meters bredd i brant backe. Kommunens plan är dock att bredda vägbanan och göraen bussfil – fast bussarna inte hindras.
http://cykelframjandet.se/uppsala/2015/03/04/124/
– Östra Ågatan. Ta bort bilarnas genomfartstrafik och ge mer plats för fotgängarna.
– Torgny Segerstedts allé – ny 29 metersväg genom blivande bostadsområde.
http://cykelframjandet.se/uppsala/2015/10/13/huvudled-gor-rosendal-till-motorstad/
– S:t Johannesgatan. Splitter ny snabbcykelväg, där enstaka bilar och en sporadisk busstrafik väger tyngre.
http://cykelframjandet.se/uppsala/wp-content/uploads/sites/5/2016/03/Granskning
– S:t Johannesgatan på snabbcykelleden
http://cykelframjandet.se/uppsala/2016/03/04/flogstaleden-cfu-saknar-framtiden/
– Islandsbron. Central bro med tre körfält, resten får cyklister och gående trängas på. Gående har inte ens övergångsställen.
http://cykelframjandet.se/uppsala/2016/07/02/prioritera-gaende-och-cyklister-pa-islandsbron/


Pelle

Hela Birger Jarlsgatan, cykelbanan (som inte snöröjs för övrigt) löper in och ut på bilvägen i alla korsningar. Uteserveringar tar trottoaren och tingar ut fotgängare i cykelbanan. Bilvägen har plats får två bilar i bredd i båda körriktningarna samt plats för parkerade bilar i båda riktningarna. Vilket inte hindrar hantverkare, taxi och de ”som ska bara” att parkera på gång – och cykelbana.



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Cyklister – beväpna er! Del 2

Cyklister – beväpna er! Del 2


 

Plan- och bygglagen, 8 kapitlet:

Underhåll och varsamhet

15 § En tomt ska hållas i vårdat skick och skötas så att risken för olycksfall begränsas och betydande olägenheter för omgivningen och för trafiken inte uppkommer.

I del två går vi från färg till knivskarpt stål. Då och då på mina cykelturer slås jag av tanken att dessa redskap kanske är cyklistens bästa vänner:


Sekatören


Grensaxen

Harness Balance XT
Röjsågen

T540Motorsågen

Överallt i landet där jag far fram på gång- och cykelvägarna ser det ut så här:

 


Foto: Jon Jogensjö/Cykelpendla Hässelby

 

 

 


Grönt är inte alltid skönt…

Det är ett systemfel som återfinns i hela landet. Det är grundläggande fel vad gäller anläggandet av växtlighet kring cykelvägar, man planterar den för nära cykelvägen. Sedan är det uppenbarliga fel och stora brister i drift och underhåll av denna växtlighet – den får växa som den vill, utsätta cyklister (och gående) för vilka problem och faror som helst. Det är mycket sällan vi ser samma situation utmed landets gator och bilvägar – där verkar väghållaren vara tillräckligt kompeten och göra nödvändiga prioriteringar för att få det att fungera.

Nu är det ju också så att all denna växtlighet inte tillhör det offentliga utan där återfinns ju även andra fastighets- och markägare. Därför har många kommuner och Trafikverket tagit fram mängder av informationsmaterial som redovisar hur växtligheten ska skötas i anslutning till gång-, cykel- och vägar:

I detta informationsmaterial uppmannas alltså mark- och fastighetsägarna att hålla efter sina häckar och växter för att faror inte ska uppstå för allmänheten.

En del kommuner spänner tom musklerna och säger att de kommer klippa andras häckar och fakturera dem om de inte skärper sig, se här i DN:

Det är ju också typiskt att media väljer att beskriva detta med vildvuxna häckar och dyligt som ett problem för bilister. Problemen och farorna för gående och cyklister verkar inte existera…

Då är det ju klart och tydligt så att väghållarna runt om i landet har en god kunskap och insikt om att växtlighet kan vara ett trafiksäkerhetsproblem. Fast det ser ju inte alltid ut så när vi sedan cyklar på deras cykelvägar. Här gäller uppenbarligen helt andra spelregler, här gäller inte Plan- och bygglagen, här gäller ett annat trafiksäkerhetstänk – mycket långt från Nollvisionen…

Så cyklister, min uppmaning till er: Ta inte mer skit, nu får det vara nog! Ska vi få till förbättringar på landets cykelvägar får vi uppenbarligen ta saken i egna händer och beväpna oss med både färg och knivskarpt stål!

Orkar vi inte klippa och röja kan vi ju alltid använda lite av sprayfärgen vi har med oss och spraya de buskar som växer för nära eller in i cykelbanan och som behöver klippas – kanske hittar väghållaren dem då!


Man On A Mission! Med lastcykel är röjuppdragen både enklare och roligare att utföra!

Nu finns det redan en vardagshjälte som uppmärksammat detta och gjort storartade insatser!

Han heter Jon Jogensjö och skriver bloggen Cykelpendla Hässelby. Se här hur mycket bättre det blir när han tar saken i egna händer och griper till handling:


Före Jons insats. Foto: Jon Jogensjö/Cykelpendla Hässelby


Jon in action! Foto: Jon Jogensjö/Cykelpendla Hässelby


Ännu ett exempel på Jons strålande insatser med att beskära buskar. Foto: Jon Jogensjö/Cykelpendla Hässelby

Jon gör inte bara små beskärning av buskar, han gräver fram cykelvägen!


Foto: Jon Jogensjö/Cykelpendla Hässelby


Foto: Jon Jogensjö/Cykelpendla Hässelby


Foto: Jon Jogensjö/Cykelpendla Hässelby

Jon, jag tycker du ska ta och fakturera Stockholms stad för dina strålande insatser. Kan staden spänna musklerna och ”tvångsklippa” med efterföljande fakturering till fastighetsägare är det inte mer än rätt att du tar ut en skälig ersättning för dina viktiga insatser. Det är ju också ett tips till er andra som nu kommer att ge er ut och röja, dokumentera och fakturera era insatser är mitt råd!

Uppdaterad 2014-08-29
Så här ser det ut när Lasse och Jonas varit ute och klippt bort grenar som hängde ner i cykelbanan. Nu kan man cykla där utan att riskera att få dem i huvudet eller ansiktet. Eller att behöva cykla på gångbanan. Även lagt de avklippta grenarna bra så de inte sticker ut i cykelbanan.

Som Marie skriver nere i kommentaren: ”Det är du och jag som gör Stockholm framkomligt och trafiksäkert.”

 

Uppdaterad 2014-08-31

Nu börjar det hända saker ute på cykelvägarna. Grenar och buskar avverkas i rasande fart. Och resultatet? Se själva vad Mr X åstadkom med hjälp av en sekatör:


Före


Efter. Av cyklist, för cyklister (och gående). Som natt och dag!

På bilden möts två av Stockholms större cykelstråk, två så kallade pendlingsstråk där en högre drift- och underhållsstandard ska råda. Så här står det om pendlingsstråk i Stockholms cykelplan: ”Ett pendlingsstråk ska vara bekvämt och säkert att cykla på. Detta innebär tillräcklig bredd för att medge omkörning, generösa kurvradier, bra sikt och god framkomlighet.”

Så här står det i Stockholms stads cykelhandbok Cykeln i Staden angående tunnlar, sikt, trafiksäkerhet och växtlighet: ”Växtlighet i anslutning till tunnelmynningarna måste planeras och underhållas så att den varken skymmer sikten i anslutningarna eller tar bort ljus från tunneln.”

Då kan vi konstatera att staden varken följer sin egen Cykelplan, Plan- och bygglagen, de regler om häckar och buskar i informationsmaterial som de själva sänder ut till fastighetsägare eller sin egen handbok. Ingen nyhet för oss som cyklar. Det ordnar sig nog så snart alla satt sig i skolbänken…

Här ett annat bra exempel på vad eget initiativ kan leda till. Som också visar att Stockholm inte är unikt på vildvuxen växtlighet utan nu får också Göteborg stå i skamvrån. Silverman tröttnade på detta eländiga och farliga förhållande som var på cykelvägen i Göteborg och klippte till:


Före


Efter. Åter ett exempel på ett strålande resultat! Av cyklist, för cyklister (och gående)

 

Uppdaterad 2014-09-19

Så har ännu en okänd hjälte varit framme med sekatör och såg och sett till att sikt och säkerhet förbättras. Denna gång är det på Årstafältet i Stockholm. En plats som jag själv felanmält ett antal gånger men inget händer fråns stadens sida. Så tack du okända hjälte för din insats, nu har en plats på min pendlingsväg blivit lite bättre.

Så här här såg det ut innan åtgärd, inte mycket till sikt på ett av staden utpekat huvudcykelstråk – var beredd på överraskningar!

Sen greppade vår okända hjälte såg och sekatör!


Vips så blev det bättre sikt i kurvan. Såg och sekatör kan göra underverk i rätta händer!

Relaterade inlägg:


Antal kommentarer: 23

Alexander

”Klipp din häck – annars gör vi det och lägger fakturan i din brevlåda” säger trafikkontoret. Bör vi då skicka faktura till dem när vi klipper deras? 🙂


Krister Isaksson

Alexander, svar JA!


Mikael

Har också börjat med detta! Men jag känner ibland att det skulle behöva göras i mer organiserad regi för att skapa synlighet kring problemet.


Lasse

Nu är sträckan, sandsborgs centrum -blåsut justerad. Tack för inspirationen.


Jonas

Nu har min kompis och jag tagit ett varv med såg och sekatör och klippt och sågat så att man kan gå fritt med cykel från Dalens centrum till Blåsut. Rent, snyggt och lite kul tom. 🙂


Krister Isaksson

Mikael, kanske starta en facebookgrupp: Cykelklipparna


Krister Isaksson

Lasse o Jonas, snyggt jobbat! Tog ni några bilder? Får nog ta en tur förbi imorgon!


Jome

Krister den förskräcklige igång igen – uppvigling till egenmäktigt förfarande…?
En rubrik jag hittade: 115 000 i skadestånd för att ha klippt grannens häck ….
Vems häck klipper ni på? Cykelnördarna hejar på varandra till nya ”stordåd”, beter sig som småglin?


Marie

Ulla Hamilton (M), trafikborgarråd: ”Det är du och jag som gör Stockholm framkomligt och trafiksäkert.”
Insatser som dessa måste ju verkligen vara i linje med trafikborgarrådets uppmaning, vi tar alla ansvar och hjälps åt. Där staden inte klarar av sitt åtagande, där hälper vi som cyklar till!


Jon Jogensjö

Bra pepp! Grundproblemet är precis som det beskrivs i bloggtexten att många kommuner inte lyckats i arbetsledning och organisation av ett så enkelt uppdrag, att klippa buskar, samt inte plantera buskar och träd för nära cykel och gångbanor. Och att det inte prioriteras i budget. Självfallet ska framkomligheten på cykelbana skötas yrkesmässigt, och inte överlåtas till frivilliginsatser. Alla bilderna i bloggtexten ovan visar att kommunernas fina kampanjer om att de vill framstå som ”cykelstad” delvis är tomt prat, som inte backas upp av budget, vilja, resultat, arbetsledning, organisation mm. Att klippa själv som privatperson grenar som sticker ut över gångbana och cykelbana är både ett sätt att markera missförhållanden i kommunens åtaganden, samt lite av en självklarhet när det gäller enstaka grenar. Fast nu handlar det ibland om kilometervis med buskar och träd som växer ut över GC-banor och då blir det givetvis orimligt som privatperson att klippa sådana mängder år efter år.


Mattias Bengtsson Byström

Lysande som vanligt Krister!
Mitt blogginlägg http://miljobilisten.blogspot.se/2014/06/pr-skylt-till-daligt-underhallen.html med Youtubeklipp ledde till att Stockholms stad masade sig ut och klippte det nödvändigaste. Trafikingenjören hänvisade dock till att besparingar hindrade hen från att beställa mer omfattande och grundläggande underhåll, något bl a Per Ankarsjö på Twitter förnekat skulle existera.
Fick också tanke att lägga några timmar på underhåll för att slippa störa mig vareviga dag…
Vad sägs om att vi sätter upp en skylt ”Denna cykelbana har blivit underhållen av en pendlare i cykelkläder. Klaga inte – agera själv men fortsätt felanmäl till kommunen”.


silverman

Kul artikelserie! Jag har ibland med en sekatör i bakfickan och trimmar också buskagen längs min cykelväg, min första anarkoansning var denna: http://happymtb.org/forum/read.php/1/2281899/2454106#msg-2454106


Krister Isaksson

Jon, tack! Ja det är verkligen ett ledningsproblem och för Stockholms del förvärras allt av att ansvaret för cykelvägar är delat mellan TK OCH flertalet Stadsdelsförvaltningar. Där alla gör lite som de vill…


Krister Isaksson

Mattias, tack för de orden! Ditt inlägg visa tydligt hur godtyckligt detta sk underhåll är. Nästan helt beroende på att vi som brukar systemet står på oss och klagar. Vem orkar det i längden?
Skylten är en bra idé, samtidigt helt absurd och visar ju med all tydlighet hur kommunens underhåll av cykelvägarna missköts.


Krister Isaksson

silverman, tack! Vi blir fler och fler som går små insatser längs cykelvägarna!


Krister Isaksson

silverman, får jag låna bilderna m cred?


Karin

Inte alls apropå växtlighet, men apropå svängfest som du skrev om någon gång: Solna stad har byggt switchbacks! Istället för cykeltunnel under Frösundaleden finns nu trafikljus + en brant backe med tre tajta hårnålskurvor. En skicklig cyklist kan cykla så länge det inte är sand och is, flesta leder cykeln, men en lådcykel eller trailer skulle vara omöjligt. Tunneln finns iofs kvar men slutar i en ocyklingsbar trappa. Kan man reklamera en cykelbana som inte går att cykla på?


Krister Isaksson

Karin, vet knappt vad jag ska säga när det gäller cykel och Solna stad. Man så att säga sparkar inte på någon som ligger…
Enda sättet att reklamera är att välja ett annat styre i Solna, ett styre som på sikt kan komma tillrätta med en del av allt uselt som finns i Solna vad gäller cykel.


silverman

Krister, jo då, använd bilderna som du vill 🙂


Per Karlberg

Bra initativ. Det känns som om stadsdelsnämnderna på de sträckor jag pendlar, Hässelby/Vällingby, Bromma/Västerort och Kungsholmen har tagit till sig av kritiken.


Krister Isaksson

Per, det låter ju lovande. Då får vi hoppas att övriga i Sthlm och alla andra runt om i landet skärper till sig och ser till att de som cyklar (och går) får trygga och säkra förhållanden att göra det på.


Yvonne

Hade jag varit arbetslös hade jag gärna tagit ett jobb som innebar att göra cykelvägar farbara. Sopa upp glasskärvor och grus samt ta bort grenar och sly som inkräktar på cykelbanorna.
Så många går arbetslösa och sysslolösa. Anställ ett par hundra personer som kan göra detta viktiga arbete. Dessa cykelbanearbetare skulle må fysiskt och psykiskt bättre av att göra denna nytta förutom att de skulle få någon tusse mer i plånboken.
Vi cyklister är också skattebetalare så vi har rätt till lika välskötta vägar som bilisterna.


Crescent

@Yvonne:
Lysande idé! Det sägs ju att det behövs fler ”enkla jobb”.
Trots denna mega-bump efter tre år så lär väl inget ha hänt på underhållsfronten av cykelbanor? Inte på kommunernas initiativ iallafall?



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Cyklister – beväpna er! Del 1


 

På delar av cykelvägnätet i söderort här i Stockholm är det fullt av sprayade markeringar på cykelvägarna, det är hundratals markeringar. Markeringar som finns vid brunnar, beläggningsskador, kanter osv. Här är några exempel:








Det är nu inte stadens Cykeljour som varit ute och markerat faror och brister som är nödvändiga att åtgärda på cykelvägarna utan det är arrangören av Stockholm Rollerski, ett rullskidslopp, som varit ute och sprayat på cykelvägarna.


Bansträckning för Stockholm rollerski

Markeringarna är till för att uppmärksamma och varna rullskidåkarna för faror som innebär att de kan gå omkull. Det är i stort sett samma slags faror som gör att hundratals cyklister varje år cyklar omkull och skadar sig visar studier från bland annat VTI. Eller som Ulrika By skriver i DN: Många skadas på dåliga cykelbanor

Inspirerade av detta kanske vi som cyklar ska ta saken i egna händer, beväpna oss med lite sprayfärg och markera upp dessa faror som ständigt återfinns på landets cykelvägar.


Sprayfärg, särskilt framtagen för att användas på asfalt. Passar utmärkt i flaskstället, cykelkorgen eller i fickorna på cykeltröjan. Finns i flera fluorescerande färger.

På så sätt hjälper vi ju varandra. Vi uppmärksammar och varnar för faror. Om sedan väghållaren skulle vara intresserad att åtgärda alla dessa faror är inventeringen av cykelvägnätets många brister redan genomförd – utan kostnad!

Det blir lite som domarna i fotbolls VM, överallt kommer vi se cyklister framåtböjda och sprayande kors och tvärs på cykelvägarna.

Snart på en cykelväg nära dig! Foto: Viasatsport

Är man riktigt ambitiös tar man fram schabloner för att tydliggöra vad felet är. Det får så att säga inte råda nåt tvivel om vad problemet är:


Sådana finns det ju gott om på landets cykelvägar…

Eftersom idén är så bra och gör så mycket nytta kanske vi får se Cykelborgarrådet Per Ankersjö här i Stockholm dela ut sprayfärg i ”Tack för att du cyklar – påsarna” nästa gång! Sen får konceptet fotfäste och snart kommer det spridas över hela landet – Spraya bort farorna!


Cykelborgarrådet Per Ankersjö delar ut ”Tack för att du cyklar-påsar”, kanske nästa gång med sprayfärg!

Sen får vi hoppas att detta intiativ inte strider mot kommuners klotterpolicy…

 

Relaterade inlägg:

 

 


Antal kommentarer: 13

Jonas Bergström

Haha, vilken toppenidé och vilken färgpalett det kommer att bli! Rena rama prideparaden på landets cykelvägar, go for it!


David

Bra initiativ, dock så väljer jag att klaga på bilden längst ner(av dem som har markeringar http://www.bicycling.se/cldocpart/21414.jpg?m=1), det är väl cykelbanan som byggdes förra året efter Globen? Hur kan den vara så dålig redan från start….


Krister Isaksson

Jonas, ja mycket färg blir det om vi som cyklar skulle börja markera att brister och faror…


Krister Isaksson

David, för att man valde att INTE lägga om dagvattenledningarna vilket gör att brunnarna ligger i cykelbanan. Sedan är också utförandet/hantverket rent sagt uselt på delar av sträckan. Dessa förhållanden skulle vi inte se på Nynäsvägen där biltrafiken färdas…


Pär

eller så investerar man i en fatbike och ser det hela som ett domedagsäventyr. 🙂


Jon Jogensjö

Bra tips! En sprayburk kanske kan komplettera mitt kit med sekatör och grensåg. På temat ”gör det själv” nämnde jag för TK Stockholm att jag ibland klipper grenar och buskar som sticker ut över cykelbana, och fick till svar ungefär: ”det gör du rätt i” . Jag tänker att om spraymärkning och andra ”gör det själv”-insatser görs på ett välmotiverat, genomtänkt och bra sätt, är det av godo. Men självklart borde inte medborgar-initiativ behövas i större utsträckning. Det borde skötas av ordinarie trafikkontor för att locka fler att cykla. Och viktigt att fortsätta använda felanmälan-appar och ringa stadsdelsförvaltningar och föra dialog.


Krister Isaksson

Jon, det kommer en del 2! 😉


Mia

Kanske även en bazooka att användas mot alla dessa bilar som parkeras på cykelbanorna och cykelfälten…


Fredrik Jönsson

Jahapp. Jag trodde ju naivt att det var staden som varit ute och tittat och att man kanske eventuellt tänkte åtgärda något av det under min livstid. Framförallt cykelbanorna längs Nynäsvägen som närmast är en parodi. Men inte.


Magnus

Finns det inte asfalt på burk så att man kan fixa det på en gång?


Krister Isaksson

Fredrik, det var min första tanke också, sen blev jag misstänksam när jag såg omfattningen. Aldrig tänkte jag då och tyvärr fick jag ju rätt…


Krister Isaksson

Magnus, jo men det blir inte särskilt bra och håller dåligt. Snabbt tillbaka till ruta ett så att säga.


Peter Berggren

Har nu köpt en burk sprayfärg, blev gul färg. Får se hur länge den räcker…



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Nya moderaterna har rätt, det behövs fler jobb för att finansiera moderat cykelpolitik


 


Valaffisch från nya moderaterna. Foto: Cyklistbloggen

Denna valaffisch från nya moderaterna har dykt upp runt om i Stockholm. Jag kan inte annat än hålla med. Så som moderat cykelpolitik genomförs behövs det fler, många fler jobb och därmed skatteintäkter.

Se här ett exempel. Här inviger det moderata trafikborgarrådet i september 2013 en stor cykelparkering i Järnvägsparken:


Invigning av cykelparkering i Järnvägsparken. Foto: Lars Epstein DN

Jag skrev ett inlägg om beslutet att bygga en cykelparkering på denna plats i oktober 2012. I inlägget redogjorde jag för hur fullständigt fel platsen är och att ingen kommer parkera där. En kunskap som fanns på Trafikkontoret och stadens egen cykelparkeringshandbok. En handbok som säger så här om lokalisering av cykelparkeringar:

”Det som är avgörande för om cykelställ kommer att användas eller ej är i huvudsak dess placering. Cyklisten ställer krav på att kunna parkera i direkt anslutning till målpunkten och i nära anslutning till cykelvägar och attraktiva gatunät. En felplacering av cykelställen på bara några meter kan ibland vara avgörande för att de inte nyttjas.”

Så här ser det ut idag på platsen, det har snart gått ett år sedan invigningen:


84 tomma cykelparkeringsplatser, nära ett år efter invigningen och fler ska byggas här…

Cykelparkeringen är helt tom, inte en cykel så långt ögat når. Cyklisterna ger ett mycket tydligt besked vad de tycker om placeringen och investeringen. Kostnad en halv miljon kronor.

Sen har vi Hägerstensvägen vars cykelbanor nyligen stod klara och kort efter öppnandet beslutade alliansen att skrota cykelbanan då den är, för att använda DNs ord, ett idiotbygge. Så fullständigt felutformad är cykelbanan att det är en fara för både cyklister och gående. Och lösningen – skrota cykelbanan. Kostnad för cykelbanan: ca 5 miljoner.

Genomgången fortsätter. Hornsbergs strand, en cykelbanan som nyligen är färdigställd. En lång sträcka där cykelbanan är gödslad med stolpar mitt i cykelbanan. Detta ska nu åtgärdas, kostnad för detta är ännu okänd.

Sen har vi Nynäsvägens nya cykelbanor som Cyklistbloggen gjort en omfattande genomgång av och ger tummen ner. Avvikelserna från stadens egen cykelhandbok och standarder i Cykelplan 2012 är påtagliga. Kostnaden för att komma tillrätta med dessa fel och brister är okänd, om det överhuvudtaget går…

Sen har vi ju den lilla fadäsen med stolparna i cykelbanan i Farsta som nu har fått politiken att kräva att planerare, projektledare, entreprenörer och konsulter ska sättas i skolbänken för att lära sig cykel. Jag hoppas också politiker sätter sig i den skolbänken…

Här ser vi klart och tydligt att nya moderaterna har helt och hållet rätt, det behövs fler jobb och mer skatteintäkter för att finansiera moderat cykelpolitik. En politik som ju gång på gång producerar undermålig cykelinfrastruktur. En politik som leder till att nya cykelinvesteringar måste skrotas. Nya cykelparkeringar som inte används pga. ett förakt för kunskap och fakta från politiker. Nya investeringar som måste rättas till då de om och om igen är fulla av faror och fel.

Kanske dags att skaffa ett till jobb så jag kan bidra mer till slöseriet…

 

Relaterade inlägg:

 


Antal kommentarer: 4

Martin Holt

På Roslagstull står den affisch från Stockholms stad som uppmuntra oss att cykla till skolan men barnen (en ny affisch också). Moderaterna verkar har glömt att det inte bara folk som jobbar som cyklar.
Och nu står cykelbanan på Lidingövägen klar – fanns inte plats, säger Stockholmsstad, att bygger enligt handboken eftersom man måste prioritera bilarna. Så moderaterna vill inte bygga cykelbanor för oss som redan har jobb heller.
Hopplös situation och har blivit värre senaste mandatsperiod.


Jens

Att bygga, och bygga om, och bygga om, cykelbanor, parkeringar och andra trafiklösningar ger ju massor av jobb 😉


Krister Isaksson

Jens, tänkte inte på det… 😉


Mårten W

Det är väl annonsbyråerna som gör valaffisher numera, och här tyckte dom säkert det var kul att göra en parafras på den gamla sosse-affishen ”Gärna medalj, men först en rejäl pension”. Att budskapet blev konstigt var nog inget som vare sig reklambyrån eller moderaterna reflekterade över.



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Cykelslangen i Köpenhamn


 

Så var det dags, för första gången i bloggens historia har jag äran att presentera en gästbloggare: Jennie Fasth

Jennie är bosatt i Malmö och är vice ordförande i Cykelfrämjandets riksstyrelse. Festivalgeneral för Malmö Cykelfestival 2014 och projektledare för Ride of light. Har varit året runt-cyklist sedan drygt 3 år tillbaka, lade då om livsstil helt och sålde bilen.
Cyklar: Brompton, Nihola och Electra cruiser.
Du kan följa Jennie på twitter: @JennieVictoria

Här är hennes berättelse och reflektioner efter att ha cyklat på Köpenhamns senaste stora cykelinvestering:

Cykelslangen (på svenska blir det Cykelormen)

Den 28 juni invigdes Danmarks kanske mest innovativa cykelsatsning: Cykelslangen. Den 230 meter långa och 4 meter breda bron löper som en stor orm mellan byggnaderna och sammanlänkar Havneholmen med Kalvebod brygge. Sjöarna har tidigare inneburit flera hål i det viktiga pendlingsstråket, Söruten. Under en dag passerar det över 8000 personer på denna sträcka, något som förespås öka dramatiskt nu när framkomligheten blivit så mycket smidigare.


Som en orm slingrar sig bron fram mellan befintliga byggnader samt över vatten och kajer

Tidigare lösning innebar att många cyklister tvingades bära sina cyklar upp och ner för en närliggande trappa eller som alternativ, cykla en rejäl omväg. Lastcyklister å andra sidan hade inget annat val än att cykla runt kvarteret för att nå Dybbølsbro. Tack vare Cykelslangen kan man nu även sammanlänka Söruten med ytterligare två viktiga pendlingsstråk Universitetsruten och Havneruten.


Trappan som cyklisterna nu slipper använda

Den nybyggda Cykelslangen är en renodlad cykelbana vilket innebär att gående snällt få hålla sig till sidorna om de ska nyttja bron. I Danmark håller cyklisterna på sin rätt och trots höga skarvar på bron så kom många med en skaplig hastighet. Jag kunde dock inte se några tecken på konflikter. De gående höll sig in mot sidorna och cyklisterna hade inga problem att komma fram.  


En renodlad cykelbro

Den äldre Brygge broen som kopplar ihop sista biten mellan Havneholmen och Islands Brygge har däremot en separat gångbana. Tyvärr slutar allt tvärt då man lämnar bron och mynnar ut i gatusten utan minsta antydan till vare sig gång- eller cykelbana. Här hade man kunnat önska sig en fortsatt tydlighet och bättre skyltning. Detsamma gäller uppe vid Cykelslangens början vid Fisketorvet som ligger vid en mindre rondell. Trots tydlig väjningsplikt så blir påfarten från detta håll något rörig och den lilla rondellen är hårt trafikerad av främst taxibilar.  

Cykelslangens beläggning påminner om sandpapper och ytan ger bra grepp, även för cyklar med släta däck. Jag cyklade på en Brompton och kunde känna en viss ojämnhet i ytan men detta beror med största sannolikhet på mina små 16” hjul. Ytan ser slät och fin ut minus de onödigt höga skarvarna som jag inte riktigt förstått vad de ska vara bra för? Att en bro av denna typ har skarvar är ett måste då konstruktionen rör på sig, men här pratar vi skarvar som är så höga att personer med t.ex. hjälpmedelscyklar får det svårt att ta sig över. Ett minus i ett annars väl utförd arbete.


Höga och obehagliga skarvar att färdas över

Hur detta sandpappersliknande underlag kommer att te sig i vinterkyla är svårt att säga. Jag kan inte hitta någon information om att det skulle finnas inlagda värmeslingor och bron ligger högt över vattnet och kommer likt övriga broar att kylas ner snabbt underifrån.  

Danmark må ha breda och fina cykelbanor men beläggningen är kraftigt eftersatt. Det märker man tydligt då man cyklar de tio minuterna det tar att ta sig från Hovedbanegården till Fisketorvet. Kan bara hoppas på att nya satsningar som Cykelslangen efterhålls bättre.

Trots att Cykelslangen sticker ut med sin knall orange färg så passar den ändå in i omgivningen. Den något sterila miljön med grå betong och de många glashus får sig ett rejält lyft av både färgen och formen. Man kan helt enkelt inte låta bli att bli glad när man på cykel följer dess form mellan husen. Lagom nedförsbacke från Fisketorvet och en nätt uppförsbacke från Havneholmen, även lutningen känns väl genomtänkt.


En väl anpassad och genomtänkt lutning på bron ger en lagom nedförsbacke och en nätt uppförsbacke

 

 


Antal kommentarer: 6

Sverre Henry Storødegård - shs41@me.com

Hei
– og takk for fin orientering.
Vil gjerne ha tillatelse til å legge dette ut på Norsk Brompton-Club.
Er det OK?


Krister Isaksson

Sverre, det går bra. Uppge källa och länk till detta inlägg.


Björn

Vacker bro! Här kan man oironiskt använda #svängfest.


Jonas

Den var fin, tänk några sådana i Stockholm! Kanske istället för svängfesten runt Vasabron, eller över Riddarfjärden, kanske Saltsjön (sk Östlig förbindelse) och då också en västlig förbifart någonstans vid Mälarhöjden-Bromma, eller en bro vid Västbergamotet för att slippa ’dödstunneln’ under Mikrofonvägen.


Torbjörn Albert

Cyklade själv där 21 juli. Trots att jag var medveten om kritiken mot skarvarna, så märkte jag inget särskilt. Vid näst nedersta skarven höll två man på med nån åtgärd, men jag kunde inte märka vad. Kanske är skarvarna åtgärdade?
Festlig bro, särskilt när underlaget är nytt och rent. Avslutningarna lämnar som sagt en del att önska.


Maria Nordström

Hej alla Slangencyklister och entusiaster! Läser med intresse Jennies berättelse. Vad jag förstår stötte Jennie på gående på Slangen men det är inte tillåtet, upplyser mig mina danska vänner. Trafikskylten med cykeln betyder – bara för cyklister!
Maria



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*