Blogg

Cykelns dag i Linköping. Både bra och blä!


I lördags var det Cyklens dag runt om i vårt avlånga land. Så även här i hemtrakterna där Linköping anordnade ett härligt cykelevent i Trädgårdsföreningen.

Det var lastcyklar, BMX-show, cykelpolo och cykelbutiker. VTI, kommunen, Polisen och Cykelfrämjandet var på plats. Farhågor om dåligt väder kom på skam och solen lyste över nöjda deltagare och besökare.

Men vad det som inte var så bra då, kanske du undrar? Linköpings kommun tog chansen att ”lansera” sin ”cykel-karma”-kampanj. Och ja, man kan absolut ha åsikter om uppfostringskampanjer för cyklister. Speciellt när vi sällan ser liknande satsningar mot exempelvis bilister. Ja vet att tanken var att inte komma med allt för stora pekpinnar och att vissa besökare luftade åsikter om att kommunen kanske inte lyckades helt i sin ansats. Jag kan, bortsett från de frånvarande ”bil-karma”-kampanjerna då, tycka att den i stort var väl ok.

Men vad värre är, den innehåller flera sakfel! På baksidan finns en liten ”checklista” där vi kan läsa att en cykel ska ha fungerande ringklocka (rätt!), reflexer i båda hjulen (i bästa fall kan vi väl säga delvis rätt. En cykel ska vid färd ha vit eller orangegul reflex åt sidan. Finns dock inga krav på vare sig i det ena eller bägge hjulen) samt vitt respektive rött ljus, fram respektive bak på cykeln.

Jag antar att denna broschyr, i all välmening, tagits fram av, eller i alla fall, i samarbete med kommunen och då de personer jag känner där verkar vara kompententa så antar jag att detta är ett korrektursfel?

Vilket i och för sig är tråkigt då jag antar att den kostat en del medel att ta fram? Regler för cyklar kan hen läsa mer om på Transportstyrelsen

eller i sin helhet på:

TSFS 2009:31
Transportstyrelsens föreskrifter om cyklar, hästfordon och sparkstöttingar

Vill dock avslutningsvis påpeka att det bestående intrycket av dagen i stort är positivt!


Nytt nummer ute i butik nu!

I detta nummer har vi:

  • Snackat med Justin Williams och Ebbe Silva
  • Tipsar om hur du överlever hösten
  • Tar en djupare tips på hur mensen påverkar din träning
  • Hetsar om vikten av kolhydrater

Ute nu!

Bli prenumerant
Antal kommentarer: 1

Picker of Nits

Om man får tro Transportstyrelsen så behöver man inte heller reflexer annat än under färd i mörker.
Lite faktakoll kan man väl begära av de som delar ut broschyrer med checklistor?
Bil-karma och fotgängar-karma skulle inte skada … (”Nej, cykelbanor och trottoarer är ej avsedda för parkering av motorfordon. Cyklister har rätt att cykla på cykelbanor och gc-vägar.”)



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Första intryck: Blackburn Outpost. Väskor för äventyr?


För en tid sedan köpte jag nya cykelväskor på Wiggle. Jag har länge sneglat på vad som verkar vara smarta väskor; Apidura, Alpkit, Banjo Brothers, Porcelain Rocket och Restrap, bara för att nämna några.(1)

Nu föll mitt val på Blackburns Outpost-serie. Att priset var väldigt konkurrenskraftigt ska inte förnekas. Ca 2500:- för alla fyra väskor! Men hur funkar de? 

Framebag Large är en ramväska med expanderbar botten. Det gör att den passar både på min stela Salsa Bandito och på den heldämpade Giant Anthem:en. 

Den likt de andra väskorna i Outpost-serien fäst med kardborreband* runt ramen. Ett stort och ett mindre fack med dragkedja samt par mesh-fack. 

Med botten nedfälld ökar utrymmet med ett par liter. Blackburn anger inte volymen på denna väska, men om skolmatten inte sviker mig, rymmer den cirka 5 respektive 7 liter.

Handlebar Roll består egentligen av två delar. Själva drybagen som är där du förvarar dina prylar och ”selen” som håller fast den. Jag har även provat med en vanlig kompressionspåse till sovsäck och det funkar med.

*Till skillnad från övriga väskor i serien fäst denna med ett klick-fix fäste på styret. Samt med en rem som även fungerar som axelrem om du väljer att bära den.

På ”selen” finns även remfästen av Molle-typ, så du kan fästa andra prylar. Jag har satt fast en bungee-cord, så jag kan sätta fast jacka eller dylikt. Det medföljer shims så väska passar de flesta styren. Dock rekommenderar tillverkaren att man inte använder kolfiberstyren. Drybagen rymmer 11.5 liter.

Seat Pack är egentligen en vanlig sadelväska på sterioder. Den sägs rymma ca 11 liter o ch består av en lös drybag och en hållare. Den sätts fast på sadelstolpen och sadelns rails med remmar och kardborre. Även denna har Molle-fästen för till exempel bakljus. Även på denna har jag ”moddat” med en tunn bungee-cord.

När jag var ute i måndags så upplevde jag inte att den ”svängde” eller gungade när jag cyklade utan den uppförde sig som vilken sadelväska som helst.

Sist ut är Top Tube Bag. Liknande väskor blev ju populära bland triathlonutövare för tio år sedan och nu ser man dem på flesta ”Vätterncyklisters” cyklar. Även denna är aningen större än de flesta andra liknande väskor och jag fick plats med på telefon, batteripack, verktyg och nycklar sam lite att äta.   

Den har ett större fack samt ett mindre med dragkedja samt mesh-ficka på locket och sidan.

Liksom sina stora syskon fästs den med remmar och kardborre.

Med en vikt, sammanlagt, på dryga kilot är de mycket lättare än min gamla väska+pakethållare, även om de inte rymmer lika mycket. Det ska bli intressant att prova dessa under sommarens turer och jag återkommer med en utförligare recension senare.

  1. Lista med tillverkare på CyclingAbout.Com
  2. Blackburn Design


Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

TrafikMAKTordningen i bild.


Ja det heter ”Lyckan”, kvarteret där Transportstyrelsen(!!) har sitt huvudkontor. Den statliga myndighet som ”arbetar för att uppnå god tillgänglighet, hög kvalitet, säkra och miljöanpassade transporter inom järnväg, luftfart, sjöfart och väg. 

Vi tar fram regler, ger tillstånd och följer upp hur de efterlevs. Med hjälp av våra register arbetar vi bland annat med avgifter, tillstånd och ägarbyten.”

Det är ganska talande att vi då vid denna statliga myndighet som enligt uppgift ”arbetar med säkra transporter” får se skyltar som denna;

Det är vi som fotgängare och till viss del cyklister som ska ta hänsyn till de från det underjordiska garaget utkörande bilister!! 

Det är ju för de flesta av oss ingen nyhet hur prioriteringar ser ut i samhället, detta trots fagra ord om cykelns förträfflighet, det är vi som ”oskyddade trafikanter” som ska ta hänsyn, våra behov som åsidosätts…

”Ja kör du ut med din pick-up, vi håller oss ur vägen!”

Till hyresvärden Lundbergs och Transportstyrelsen vill jag påminna om vägtrafikkungörelsens §37, punkt 1; ”Förare har dessutom väjningsplikt mot varje fordon vars kurs skär hans egen kurs när han kommer in på en väg:

1.Från parkeringsplats, fastighet, bensinstation eller från annat liknande område i anslutning till vägen…”


Antal kommentarer: 2

Cyniker

Och den där skylten är ju inte vägen för fotgängare … Men har man inte tänkt på att en fotgängare som faller över skylten blir ett rejält hinder för biltrafiken? (Obs! sarkasm)
En villaägare i mina trakter målade vita streck som fortsättning på garageuppfarten tvärs över gång & cykelbana och skrev dessutom ”UTFART” så man inte skulle kunna missa det. Suck.
”Transporter” (som i ”säkra transporter”) är gäl i Transportstyrelsens ögon en förkortning av ”transporter medelst motorfordon med fyra eller fler hjul”, eh?


Magnus Lagher

Exakt Vill man vara säker ska man åka bil (även detta sarkasm)



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Till Fjällmossen på en Brompton


Nu ligger ju Fjällmossen vare sig i fjällen eller speciellt långt bort så cykelvalet jag gjorde i går kväll blev ju inget problem. Speciellt när jag kombinerade cykeln med de allmänna kommunikationerna. Visst jag hade kunnat cykla hela vägen, men varför skulle jag? Målet var att besöka Fjällmossen inte få träning, nu fick jag lite av varje.

Som så ofta resulterade min tur i en liten film*. Mycket nöje!

*Den ursprungliga tanken med att filma var att ge mig själv ett handfast minne från turen. Efter olyckan har ju bland annat mitt minne drabbats svårt, så genom dessa små klipp hjälper jag minnet på traven.



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Östgötatrafiken? Äschgötatrafiken!


Att Östgötatrafiken skulle tillåta cyklar på pendeltågen har stått klart en tid nu. Det är väl i hög tid tycker jag. Dessutom har den inskräkning gällande helger* som först annonserades ut nu tagits bort. Så reglerna är enligt hemsidan: 

”Från 1 maj kommer det, vid vissa tidpunkter på dygnet, att bli tillåtet att transportera sin cykel på Östgötapendeln. Av utrymmesskäl kommer det finnas en del begränsningar:

  • I så kallad rusningstid på vardagar – mellan klockan 06.00-09.00 på morgonen och 15.00-18.00 på eftermiddagar, är det inte tillåtet att medta cykel ombord.
  • Övriga tider finns det plats för max sex cyklar ombord på ett tåg. Cyklarna kommer att placeras i den mittersta vagnen vid stolpar som utrustats med fästningsanordningar.
  • Det är alltid kundvärden som avgör hur många cyklar som får tas med. Om det är många andra resenärer ombord, har de alltid företräde framför cyklar. Du kan då bli nekad att ta med din cykel av utrymmes- eller utrymningsskäl.”
Dessutom mot en avgift motsvarande enkel ungdomsbiljett**.
Borde kanske anat oråd när jag klev ombord pendeln med min Brompton? Jag menar de har ju inte haft tid att skylta om tågen utan man möttes fortsatt av förbudsskylten ovan. Men glad i hågen tog jag pendeln den dryga timmen till Motala och besökte Motala Båtvarv, regionens Brompton återförsäljare. Inget konstigt hände dock. Det var när jag väntade på att tåget skulle gå tilbaka till Norrköping som det började. En kundvärd kom fram till mig och frågade om det var min Brompton. Hen förklarade att från den 1 maj ska de nu förvaras i väska eller dylikt. Sopsäck var okej, menade hen. Att de som kundvärdar uppmanats att vara stränga i början av detta försök, men att hen personligen tyckte det var larvigt. Det står, och har nog stått så en tid, på Östgötatrafikens hemsida att ”En hopfälld minicykel som du på egen hand kan bära i en väska betraktas som bagage och får tas med utan kostnad så länge det följer övriga bestämmelser för bagage.”  Men det har inte avkrävts mig tidigare. Jag har till och med samtalat med kundvärd som själv var sugen på en Brompton, trots att den stod där ”naken” på golvet. Jag hade inte ens fällt in vänster pedal!!
Så för att sammanfatta vad kundvärden berättade för mig så måste vi nu, när cykeln ska tillåtas (nåja) på pendeln stoppa den i en sopsäck. Eller ha den uppfälld och betala en ungdomsbiljett? Hen berättade att detta stod på hemsidan och att de skulle trycka upp någon form av broschyr. I de informationsmeddelandena som Östgötatrafiken förmedlat inför 1:a maj har denna nya policy eller nya tillämpning av gammal policy inte nämnts.
För mig så gjorde det hela inte något, då kundvärden något förlägen tillät mig och min nakna ”minicykel” (Östgötatrafikens definition) att åka som jag tidigare gjort. Men jag var nyfiken och gick in på hemsidan och läste mer. Inte ett ord där om väskor eller dylikt, det står i stället här. ”En hopfälld minicykel som du på egen hand kan bära i en väska betraktas som bagage och får tas med utan kostnad så länge det följer övriga bestämmelser för bagage.”  Ska vi vara paragrafryttare så ”som du på egen hand kan bära i en väska”
Kan bära, inte ska eller måste. Vad som dock stod i reglerna var att ”Med cykel menas en tvåhjuling av traditionell längd, med sadel, ram och fotframdrift. Cykeln får alltså inte vara motoriserad på något vis. Elcyklar är därmed inte tillåtna ombord.”
Traditionell längd? Med sadel!!! Ram!!! Fotframdrift? Är det ens ett ord? Jag häpnar! Ja det är klart att långa och breda lastcyklar kanske inte är lämpliga på tågen, men varför det generella förbudet mot elcyklar? Om nu inte någon kan krysta ur sig en förklaring typ att batterierna kan explodera! Den el-assisterade Skeppshultcykeln ovan tar ju såå mycket mer plats än den ”fotframdrivna”!!
Känner att jag måste avsluta inlägget, att det inte är bra för magsåret detta. Dock så avslutar jag med en bild på de smarta (ironi!) cykelhållarna som Äschgötatrafiken tänker använda:
Vi ska alltså ställa cyklarna ”halvvägs” vid dessa pelare. Sedan ska kroken i stolpen med ett band hålla dem på plats. Dessutom ska det stå upp till två cyklar per stolpe då detta är platsen på tågen för cyklar. Nr 1, så kommer cyklarnas styren vara långt in i mittgången, för att inte tala om det står dubbla cyklar, Nr 2, hade det inte varit ide att använda de ”alkover” som finns för att på så sätt minimera den plats cyklarna tar?
Har länge varit av åsikten att detta försök från Östgötatrafikens sida har som, om än kanske outtalat mål, att misslyckas…
*Gäller dock inte Vätternrundanhelgen, eller veckan då det är big no-no med cyklar!
**När S-Tog i Köpenhamn införde gratis cykel på tågen steg antalet resenärer med ca 10%. Att vara intresserade av fler resenärer kanske de inte är?

Antal kommentarer: 3

Anonym

Världen är full av korkskallar


Sven-Erik

Designern av cykelplatserna är gjord av någon som varken har huvud till att tänka säkerhet eller utnyttjande av utrymme. Skånetrafiken har denna lösning på den senaste generationen pågatåg och den får sägas vara bevisat DUM. Varför sprids den?



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Cykla – Två hjul som förändrar världen


Besökte hufvudstaden i tisdags. Var inbjuden till Ordfronts boksläpp av Cykla – Två hjul som förändrade världen av Lina E. Johansson och Maja Lagercrantz.

Det var mitt första besök på Bonne Mecanique, en cykeldepå som de själva säger, en plats helt i min smak, en plats som på något sätt var är sinnebilden av en liknande mötesplats jag hoppas vi får se i Norrköping. Om det sedan fungerar utanför Stockholm och Söder är en annan sak…

Det var dock en trevlig tillställning, om än en aning för mycket sorl för min smak. Kul att få växla några ord med Lina och Maja och gratulera dem. Det ska givietvis bli intressant att läsa boken nu, en bok som har sitt ursprung i radioserien Cykla i P1. Nu tror jag väl att alla ni läsare har hört programmen, men skulle så inte vara fallet så rekommenderar jag er att göra det.

Roligt också att springa på Anna Niska som nyligen vann Trafikpriset 2016 för ”sitt mångåriga och effektiva arbete inom cykling”. Det är inte oftas som jag numera besöker Stockholm. När jag tidigare arbetade på Arbetets museum var jag där ofta i tjänsten. Så jag hade litegrann glömt bort tempot i staden. Jo jag vet att det går snabbare, man märker det så fort man kliver av tåget. Folk går fortare i Stockholm än hemma. Fortare går det också i trafiken. Och på cykelbanan! Har väl inte sedan den gången jag punkterade för femte gången på Finnmarksturen 2001 blivit omcyklad av så många!! Med ett sådant tempo, generellt, är det ganske inte konstigt att debatten kring cykling och bilism blir uppskruvad och hård?

På väg hem på tåget funderade jag åter över just detta. Finns det en fara i att diskussioner kring cykling blir Stockholmscentrerad? En fara i att svensk trafikpolitik baseras på huvudstadens mönster? Även om det ser ut att vara många cyklister, vilket det till antal är, så är ju andelen cyklande lägre än i många andra svenska städer, till och med än i Norrköping. Om trafikmönster, tempo, attityder och omfattning inte liknar den i Stockholm så ska väl inte heller åtgärder, policys och debatt baseras på den heller? Nu är det här inte ett problem enbart kopplat till cykelfrågan utan till många andra områden också där landets huvudstad dominerar det övriga landet.

Avslutar med dock med lite roliga tankar, det var fanstastiskt, även om jag blev omkörd, hur lätt det var att ta sig fram på cykeln. När vårvärmen återkommer ska jag nog åter ta Bromptonen på tåget och besöka staden för lite sightseeing…

Until then, ride lots and prosper!



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*