Blogg

Cykelmässan 2019


Med Svenska Cykelmässans vartannat år-koncept så var det åter Göteborgs tur att vara värdstad för årets mässa. Efter att i två år själv medverkat så var min roll detta år begränsad till att stödja Sweden by Bike med lite frågor och foton. Det gav mig samtidigt möjligheten att besöka själva mässan lite mer personligen och jag tänkte jag skulle ge Er min uppfattning av årets mässa.

Den första fråga man kanske ställer sig är; var det en bra mässa? Svaret beror givetvis på vem vi frågar; handlare, distributörer, cykeldestinationer eller andra utställare. Frågar Ni mig så svarar jag nog; ja det var det. Givetvis finns och fanns det saker som kan utvecklas och bli bättre men jag återkommer till dem senare.

Vad var bäst då? Givetvis mötena med människorna, både besökare och utställare, och de samtal som kom från dem. Och så Fredrika Ek då!

Men cyklarna då? Vad med cyklarna då, kanske Ni undrar? Jodå det var som sig bör mycket cyklar på mässan. Branschen tror uppenbarligen mycket fortsatt på elcykeln. Det fanns elektrifierade cyklar i alla dess former. Om jag ska drista mig till någon form av trendspaning så är det väl el-stigcykeln som var det nya svarta på mässan. I mina ögon lite märkligt pga av den osäkerhet kring hur definitionen av el-cykel skiljer sig mellan Naturvårdsverket och Trafikverket.

Hur som helst, här kommer en bunt bilder på cyklar från mässan:

Det fanns glädjande nog också en del bikepackingnyttigt att klämma på:

Vad kan man då utveckla? Jag tror på fler möten. Fler seminarier. Fler diskussioner. Sen tycker jag det skulle vara roligt med lite fler udda och kanske personliga cyklar. Låt intresserade, både privatpersoner och företag under vintern nominera sina cykelbyggen; landsvägsspett, grushojar och hemmabyggen. Välj sedan ut ett antal i varje klass och låt besökarna rösta på ”Best in Show” under helgen. 


Nytt nummer ute i butik nu!

I detta nummer har vi:

  • Snackat med Justin Williams och Ebbe Silva
  • Tipsar om hur du överlever hösten
  • Tar en djupare tips på hur mensen påverkar din träning
  • Hetsar om vikten av kolhydrater

Ute nu!

Bli prenumerant

Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Det här med e-sport är ju ganska kul i alla fall, eller Hur jag började träna igen.


Ja även om jag fick ihop 4500 km förra året så tror jag inte jag tränade ett enda pass? Det var till Coop-pass, rensa-huvudet-pass, övernattningspass, snacka-skit-och-drick-en-öl-pass. Men inga träningspass. Det var nog inte sedan förberedelserna inför HÅEC-14 som jag verkligen gjorde ett träningspass.

Vilken är då anledningen till att jag tagit upp cykeln som träningsform. Jo dels en planerad längre trip senare i år, och dels (ja, jag vet att jag är sist på bollen) e-cykling. Ja inte e-cykling som el-assisterad, utan E som i Zwift. Ett par rejäla steg i rätt riktning får jag väl säga själv. I alla fall om jag jämför med grabbens Wii-sports, där man cyklade genom att skaka på händerna! 

Det här med e-sport är ju ganska kul i alla fall…



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

2018 – ett år av microäventyr


Även om 2018 inte blev det stora cykeläventyrets år så hann jag med ganska många kortare turer. Nu laddar vi med knäck, Janssons frestelse och svagdricka inför 2019. God jul och ett gott nytt år!



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Liket lever!


Av frånvaron från tangentbordet att döma så har väl den här gubben mer eller mindre gått i vinterdvala?

Faktum är att det faktum är precis tvärtom. Såg den gode Tomas som tillsammans med Anders Adamsson står bakom såväl Cykelradion.se och Cykelpratarna.se med sin utmaning #30milinovember har lockat ut mig på cykeln faktiskt alla dagar hittills i november! Härom veckan besökte jag ett för mig nytt vindskydd, givetvis fortsätter jag med korta övernattningsturer även nu i höst och vinter:



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

INBJUDAN: TOUR DE VILLE 2018


TOUR DE VILLE 2018

DÉPART FICTIF – OCTOBRE 13, 11.00 BREWDOG PLACE NOUVEAU

DÉPART RÉEL – 2.2 KM ROUTE COMMANDANT

ARRIVÉE = 77 KM BREWDOG PLACE NOUVEAU

alton's

TOUR DE VILLE 2018

Kom och cykla grusvägar i Norrköpings omgivning i finaste höstskrud. Alla startande erhåller 50 % rabatt på maten på BrewDog Bar efter loppet* De som genomför Tour de Ville är med i utlottningen av priser från Team Sportia Ingelsta och X-Force Factory Fitness.**

När?

Lördagen den 13 oktober kl 11.00

Var?

Samling utanför BrewDog Bar Norrköping, Nya Torget, från kl 10.30. Gemensam masterstart kl 11.00 och samlad cykling till Kommendantvägen vid km 2.2. Därefter fri fart.

Hur? 77 km cykling runt Norrköping, i huvudsak på grusväg. Det är fritt att använda valfri cykel; gravelbike, cyclocross, mountainbike, hybrid. Rutten finns tillgänglig för nedladdning på Gpsies och Komoot. Karta för utskrift är möjlig från samma sidor. Rutten är inte markerad förutom vid Gamla Övägen km xx med band. Det finns ingen service längs rutten.

Du kan cykla ensam, i par, i grupp eller i ”groupetton”. Det är fritt att cykla kortare sträckor än 77 km. Det finns flera lämpliga avkortningsplatser, kontakta info@velonavia.se för mer information**

Anmälan? Tacka ja till Velonavias evenemang på Facebook. Har du inte Facebook? Skicka ett mail till info@velonavia.se. Skriv Tour de Ville i ämnesraden.

Mer information: Trafikregler skall respekteras. Allt deltagande sker på egen risk, inga krav kan ställas vare sig på arrangör eller samarbetspartners. Tour de Ville är inte ett lopp eller tävling och är inte sanktionerat av SCF. Om en medcyklist behöver assistans åläggs det alla deltagare att hjälpa till efter förmåga.

* Rabatten gäller under lördagen den 13 oktober och omfattar mat. Den kan inte bytas mot kontanter.

** För att kvalificera dig för utlottningen av priser skall du senast 16.00 lägga upp ditt cykelpass på Strava. Du måste ha kört hela rutten, dvs 77 kilometer. Din profil måste vara offentlig. Dragningen sker på plats på BrewDog Bar kl 17.00 och du måste vara på plats för att hämta ut priset. Priset kan inte bytas mot kontanter.



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

TOUR DE VILLE – GRAVEL GRINDER


Gillar Du som jag grusvägar? Nästintill bilfria grusvägar? Ibland kanske inte mer trafikerade än att det är en grässträng i mitten? Gillar Du även cykling på hösten? Frisk och syrerik luft och dofter av löv och mogna äpplen? Håll du utkik här och på Instagram @velonavia. Jag planerar nämligen den första upplagan av Tour de Ville. Ca 65-75 km lång. Mestadels grusväg, lite asfalt och kanske någon stigsnutt. Intresserad? Lämna en kommentar nedan!



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*