Blogg

Cykelinfrastruktur i världsklass! Del 5


 

Cykel och kollektivtrafik

Förlåt mig alla läsare, detta blev ett långt inlägg. Jag kunde inte behärska mig…

Kombinationen cykel och kollektivtrafik är en viktig pusselbit i att öka reslängden och flexibiliteten för cykeltrafiken samt öka attraktiviteten och resandet med kollektivtrafiken. Sammantaget en viktig del för att nå målet om ett hållbart transportsystem som regering och riksdag satt upp. Området är ju tämligen underutvecklat i Sverige (det finns några få, marginella undantag) och som helhet är vi långt, mycket långt, ifrån att erbjuda vettiga förutsättningar för dessa kombinationsresor. Det handlar främst om två områden, det ena är att på ett bra, attraktivt och säkert sätt kunna parkera sin cykel i omedelbar anslutning till kollektivtrafiken, det andra är att på ett enkelt och smidigt sätt (och helst gratis) kunna ta med sig cykeln i kollektivtrafiken. Detta har de stora cykelländerna och även andra länder som normalt inte ses som stora cykelländer tidigt identifierat som en viktig del av att göra såväl cykeln som kollektivtrafiken attraktiv och konkurrenskraftig.

S-tog i Köpenhamn, cyklar på tågen en självklarhet och gratis. Foto: Copenhagenize

”Stadsbalkon” i Groningen. En röd cykelväg som leder rätt in i cykelparkeringen vid Groningen centralstation

Forskning och erfarenheter från Holland visar att skapas det bra förutsättningar att med cykel ta sig till/från och parkera vid kollektivtrafiken ökar kollektivtrafiken med 5 – 10 procent. Om det inte skulle finnas några begränsningar både vad gäller cykelparkeringar och att ta med cykeln i kollektivtrafiken redovisas en potentiell ökning av kollektivtrafiken med 30 – 35 procent. Detta skulle medföra ett minskat biltrafikarbete med 7 procent enligt samma studie. (Van der Harst, J A. CROW, 1993).

I Köpenhamn blev det i januari 2010 gratis att ta med cykeln på S-tågen (motsvarar pendeltågen i Stockholms län). Antalet resor med cykel tredubblades det första året och totalt sett ökade antal resenärer med 8 procent. Möjligheten att ta med cykeln gratis ledde till såväl nya kunder som att tidigare kunder reste mer.

 – Der er ingen tvivl om, at der er kommet en masse nye kunder til, siden vi lancerede gratis cykler. Det er en af vores allerstørste succeser, siger salgsdirektør i DSB S-tog, Niklas Marschall

Cykelparkeringar

Då cykel och kollektivtrafik är ett omfattande område tänker jag dela upp det i två delar och börjar med cykelparkering och frågan vad är en bra cykelparkering? Några grundläggande kriterier och kvaliteter på en cykelparkering:

  • Placeras i närhet till målpunkten
  • Lokalisering i förhållande till huvudsaklig angöringsriktning
  • Stöldsäkert (t.ex. möjligt att låsa fast cykelns ram, eller i låsbart/bevakat garage)
  • Funktionella cykelställ som passar de flesta cykelmodeller
  • Väderskyddat
  • Kapacitet (alltid finnas lediga platser)
  • Upplevd trygghet, särskilt när det är mörkt

Är du intresserad av mer fakta och underlag när det gäller cykelparkering finns CyCitys sammanställning samt denna handbok:

Hur ser det då ut runt om i världen när det gäller cykelparkeringar och kollektivtrafik? Nedan följer några exempel på cykelparkeringar i världsklass:

Stadsbalkon i Groningen, Holland

Tusentals cyklar parkerade framför stationen i Groningen i slutet av 1990-talet

Här är några bilder på hur det ser ut efter en omfattande ombyggnad av området framför stationen. Den nya cykelparkeringen invigdes 2007.

”Balkongen” som är placerad ovanpå cykelparkeringen. Stora och öppna vistelseytor helt rena från cyklar och en enorm cykelparkering under. Se även hur stora delar av ytan framför stationsbyggnaden är helt befriad från motorfordonstrafik, en viktig signal och markering vad som är prioriterat.

Ett av flera ljusinsläpp, dels för att skap ljus i cykelparkeringen, dels för att möjliggöra träd

En av flera cykelvägarna som leder rätt in i parkeringen

Parkeringen har sedan den blev klar 2007 redan byggts ut i omgångar och har i dag plats för över 9 000 cyklar. Parkeringen är utformad så att man från flera håll kan cykla rätt in i cykelparkeringen. Den är lokaliserad i direkt anslutning till stationsentrén och självklart under tak. Att parkera cykeln är gratis och parkeringen är bevakad. Stor möda har lagts ner på att skapa en trygg och säker cykelparkering. Den är ljus, luftig och genomsiktlig, både dag- och nattetid.

En öppen planlösning, ljusinsläpp från tak och sida för att skapa genomsiktlighet och undvika dolda ytor. En väl genomarbetad belysning, såväl dag- som nattetid. I bakgrunden ser ni cykelvägen som leder rätt in i garaget

Skymning

Kväll

Informationstavlor på strategiska platser i och runt om garaget som informerar om lediga platser i de olika sektionerna av parkeringen

Här kan ni följa med på en cykeltur genom parkeringen.

Radstation Münster, Tyskland

Hauptbahnhof Münster på 90-talet, fullt av parkerade cyklar framför stationen

Samma plats i början av 2000-talet, en spektakulär glasbyggnad markerar cykelgaraget

I början av 2000-talet uppfördes ett cykelgarage för över 3 300 cyklar i omedelbar anslutning till stationen. Garaget att bevakat och det kostar att parkera sin cykel. Ett flertal olika anslutningar till/från garaget finns för att skapa god tillgänglighet och flexibilitet. I garaget finns en särskild VIP-avdelning där man har sin särskilda reserverade plats. Vidare finns möjlighet till förvaring i låsta skåp. En cykelbutik med service och cykeluthyrning finns i garaget. En särskild cykeltvätt finns också.

En hög glasbyggnad för att skapa ljusinsläpp till garaget samt tydligt markera cykelns betydelse i staden och transportsystemet

Ramp som leder ner i garaget, en av flera anslutningar till garaget

I garaget används nästan uteslutande tvåvåningsställ för att utnyttja volymen maximalt. Två olika modeller används. Garaget är även kameraövervakat

Cykeltvätt

Låsta förvaringsutrymmen som kan hyras

Stor omsorg vad gäller belysning för att skapa en attraktiv och trygg miljö

Houten, Holland

I Houten finns en enastående cykelparkering i direkt anslutning till tågstationen. Parkeringen färdigställdes 2008 och rymmer över 3 000 cyklar och det är gratis att parkera. I anslutning till parkeringen finns en cykelaffär och cykeluthyrning, OV-Fiets, som hanteras av den nationella tågoperatören NS och återfinns i stora delar av Holland. 

En bred och separerad cykelväg och i bakgrunden tågstationen och cykelparkeringen som är lokaliserad direkt under plattformarna. Observera att det är ingen mörk och trång tunnel under spåren utan en öppen lösning

Cykelvägen passerar under plattformarna och här ligger entrén till cykelparkeringen. Plattformarna är målade ljusa och med tak och väggar av glas för att öka ljusinsläppet

En ljus och öppen cykelparkering, indelad i sektioner för att enkelt orientera sig. Självklart kameraövervakad

OV-Fiets lånecyklar. Hiss till plattformarna i bakgrunden

Vy från plattform, kan det bli enklare att genomföra en kombinationsresa?

Eindhoven, Holland

18 Semtemberplein torget färdigställdes efter en omfattande ombyggnation 2009. Torget ligger i direkt anslutning till tågstationen och som en del av ombyggnationen skapades ett cykelgarage för 1 700 cyklar. En arkitektur som verkligen sticker ut, något som är mycket vanligt i Holland när det gäller cykelinfrastruktur.

”Bubblan” som tydligt markerar lokaliseringen av cykelgaraget på torget

De två entréerna till cykelgaraget under byggnation

Färdigställd entré

Rullband för att enkelt ta sig in och ut ur parkeringen. Ett stort glasparti för att göra entrén ljus och välkomnande


En ljus och öppen planlösning

Freiburg, Tyskland

Ett cykelgarage i två våningar i direkt anslutning till tågstationen. Parkeringen rymmer drygt 1 000 cyklar och det kostar att parkera. I anläggningen finns även en cykelaffär, cykeluthyrning och ett mobilitescenter samt ett café.

Observera ställningen på taket, solpaneler!

En stor öppning i taket för att skapa ljus och rymd

In-/utpasseringssystem till cykelparkeringen

Övre våningen med cykelaffär/service och Café. Cykeluthyrning genom tågoperatören Deutsche Bahn.

Så några platser och städer som inte kan anses som framstående cykelstäder men som bör uppmärksammas för att de visar att det är möjligt att börja skapa bra cykelparkeringar:

Long Beach, USA

Strategiskt placerad vid en större kollektivtrafikknutpunkt och på en gata, First Street, där biltrafik är förbjuden finns Bikestation Long Beach. En anläggning som förutom cykelparkering rymmer en cykelaffär/service, cykeluthyrning. Parkeringen är avgiftsbelagd.

Återigen en parkeringsanläggning som präglas av ljus, öppenhet och luftighet

Cykelaffär, service och cykeluthyrning

Washington DC, USA

I anslutning till Union Station finns en cykelparkering inomhus som rymmer över 100 cyklar. Anläggningen innehåller även cykelaffär/service, cykeluthyrning, omkläddningsrum och låsta förvaringsutrymmen. Parkeringen är avgiftsbelagd.

Vilken bakgrund, vilken front!




Ytterligare en anläggning som präglas av ljus och som i allra högsta grad sticker ut i stadsbilden. Detta i ett land som kanske mer än något annat land förknippas med bilen.

Det här var en liten sammanställning av mer eller mindre storslagna cykelparkeringar. Jag har valt bort ett stort antal. Det är mycket tydligt när man gör en genomgång av cykelparkeringar runt om i de stora cykelländerna/städerna att de värdesätter cykeln som transportmedel. Infrastrukturen får kosta, den ska vara funktionell, av hög kvalitet och den får gärna göra ett tydligt avtryck i stadsbilden – inte gömmas undan.

Detta är oerhört viktigt. Infrastruktur är i allra högsta grad kommunikation, en tydlig markering och signal vad som prioriteras. Den påverkar människor och deras val i allra högsta grad.

Här kan ni avsluta med en liten cykeltur i cykelparkeringsanläggningen vid Antwerpens centralstation, jösses!

I nästa del tänkte jag gå igenom möjligheten att ta med cykeln i kollektivtrafiken. Ett område som är mycket väl utvecklat på många platser runt om i världen men som i Sverige befinner sig på stenåldersnivå.

Här finner ni övriga delar i serien:

Har ni tips, bilder etc. på cykelinfrastruktur i världsklass så sänd gärna ett mail till mig: krister.isaksson@kadens.se

 

 


Nytt nummer ute i butik nu!

I detta nummer har vi:

  • Snackat med Emil Johansson om livet upp och ner
  • Grusat ner oss!
  • Snackat med Jonas Bohr om rekordförsöket
  • Kraschat på Mallis 312

Ute nu!

Bli prenumerant
Antal kommentarer: 27

Erik Johansson

Tack för bilderna nånting för Uppsala att titta på, de har verkligen behov av en bättre cykelparkering.
Om det kommer se ut så där på Odenplans citybane garage så är det helt klart intressant, men det verkar som om torgets funktion för gående och cykelgaraget snyggt byggs ihop. Vad jag menar är att när man designar för bilar, och speciellt när vi talar om bilgarage, så skapar man ofta dåliga möjligheter för att röra sig till fots runt dom. Tänk om alla garage kunde göras så här fina i stadsmiljön.


Krister Isaksson

Erik, tack! Ja det var tråkigt att Uppsala och Banverket/Trafikverket inte bättre tog vara på möjligheten när de byggde om stationsområdet.
När det gäller Odenplan så har jag några farhågor:
1, garaget är för litet
2, det kommer endast vara en entré vilket är en kraftigt begränsande faktor när det gäller tillgänglighet. Torget är stort och det är många gånger besvärligt att ta sig runt. Detta kommer att få till följd att man kommer att cykla kors/tvärs över torget. Se på exemplen ovan, mycket ofta har de fler än en entré.
Så vad som borde göras på Odenplan är flera entréer men även ett garage till. Här finns en enkel och tämligen billig lösning. Det är nämligen så att det kommer att krävas ett mycket stor schakt för att kunna bygga det omfattande system av rulltrappor som krävs. Detta schakt kommer sedan att återfyllas och här skulle man ”enkelt” kunna utnyttja detta utrymme för cykelparkering istället för att bara fylla igen hålet!


Dmitri F

På tal om cykel på tåg, gjorde copenhagenize.com ett långt inlägg i ämnet idag, där nämns bland annat CalTrain som är ett slags pendeltåg runt San Francisco området, och där har de en cykelvagn där man kan ha sina cyklar utan några restriktioner på när och var man får gå på eller av.
http://www.wired.com/images_blogs/autopia/images/2008/10/02/caltrain_bikes.jpg
När jag själv var i San Francisco så noterade jag när jag åkte med BART, en annan tåglinje som liknar mest Stockholms tunnelbana, flera cyklister i vagnarna under min korta tur. Där finns vissa restriktioner vad gäller rusningstid, men vissa sträckor tillåter alltid cyklar, även under rusningstid.
Dessutom finns det en ”bicycle shuttle” som man kan ta med sin cykel, då cyklar på tåget är ej tillåtna!
Fantastiskt! Detta i San Francisco där de bara har 3% andel cykelresor, som kan jämföras med Stockholms 10%!


Krister Isaksson

Dmitri F, ja detta är ett område med mycket stor utvecklingspotential i Sverige. Här kan huvudmän för kollektivtrafiken och kollektivtrafikoperatörer göra omfattande satsningar och åtgärder.


Jocke

Vilka häftiga tvåvåningsställ!
Tyvärr tyckte jag mig se, från filmen i Antwerpen, att man gjort samma märkliga misstag som cykelställsfabrikörer gjort i alla tider, nämligen att göra avståndet mellan två parkeringsplatser mindre än bredden på ett genomsnittligt cykelstyre. Jag har funderat en del på hur det blivit så, men kommit fram till att det antagligen är önsketänkande som ligger bakom.


Krister Isaksson

Jocke, i dessa länder så är antalet cyklar/cyklister så stort att mycket handlar om att få in så många cyklar som möjligt. Det finns en stor skillnad på dessa ställ jämfört med de som är vanliga i vårt land. Det är att det är nivåskillnad mellan platserna, detta gör att styrena sällan kommer i konflikt med varandra. Men visst har du rätt, större avstånd mellan platserna gör det enklare och lättare att parkera och få ut sin cykel. Särskilt om man har väskor, korg eller barnsits.
Tvåvåningsställen har också ofta en nivåskillnad mellan platserna och de fungerar så att man drar ut en skena, fäller ned den, skjuter upp sin cykel och lyfter upp skenan/cykeln. Skenan är försedd med en gasfjäder vilket gör det enkelt att lyfta upp skenan/cykeln.


jome

många groteska bilder i mitt tycke. med kameraövervakning som bonus. brutalt mekaniskt, oöverskådligt, rörigt, gråa skåpskorridorer, verkar planerat av samma typ av människor som planerar bilism? är det detta folk vill ha?


Björn

Don’t feed the troll…


Cornelis Harders

Härliga bilder Krister!
Kul med en cykeltvätt.
Mycket att lära sig för svenska planerare. Cykelparkering är vi fortfarande dåliga på i Sverige, endast Lund har en fungerande lösning och nu också i Älvsjö. Men att exempelvis inte Uppsala passade nu när stationen byggdes om är obegripligt. Men det finns möjligheter. Läste om att Västerås ska bygga om hela stationsområdet och resecentrum. Även Nyköping, Linköping och Norrköping ska planera för nya resecentrum när ostlänken kommer igång. detta är typiska städer där den lokala kollektivtrafiken ha svårt att konkurera med bilen, men där cykeln bör vara det självklara anslutande färdmedlet till de nya tågen i Mälardalen.


Krister Isaksson

Cornelis, du får inte glömma bort Malmö, Hyllie, Triangeln och inom kort Centralstationen är alla exempel på att det går att få till bra och attraktiva cykelparkeringar om man vill och har en aktiv planering.


jome

jag börjar förstå, här återfinns skaran av totalitära maktpersoner inom cykelområdet som inte lyssnar till behoven. de definierar obehindrat själva vad som skall göras och planerar uppifrån. deras tankar kretsar kring, låsbarhet, övervakning, pengar, nyansen grått, groteska miljöer, skyltningsterror, mekaniserade cykeltvättar. Jag hoppas jag hinner cykla mycket innan:
huvudmän för kollektivtrafiken och kollektivtrafikoperatörer (hinner) göra omfattande satsningar och åtgärder.


Emma

Tänk om jag kunde parkera i en sådan cykelparkering vid stationen! Att kunna känna mig trygg att både vistas i den samt veta att min cykel står kvar när jag kommer tillbaka.


Joakim

Jösses vilka fina exempel du visar upp, som att komma till en annan värld! En värld där man uppenbarligen vill OCH ser till att människor kan använda cykeln. Det känns som vi har en lång väg att vandra i detta land innan vi ens är i närheten av något liknande…


Sanna

Underbart!
Att använda cykelparkeringar dels för att göra det enklare och säkrare att ta cykeln dels för att göra påtagliga avtryck i stadsbilden. Mera sånt!


Krister Isaksson

Emma, du tar verkligen upp två väsentligheter när det gäller att cykla och att parkera sin cykel, man vill göra det i en trygg och säker miljö och man vill ju att cykeln ska finnas där när man kommer tillbaka.


Krister Isaksson

Joakim, tack! Vi börjar ändå se fragment av detta även i Sverige. Älvsjö i Sthlm, inom kort Odenplan, i Malmö Hyllie, i Lund vid centralstationen. Så det börjar så sakteliga även hitta hit, inte kanske i samma omfattning och kvalitet som platserna jag visar.


Krister Isaksson

Sanna, visst är det och gärna mer!


Erik Johansson

Jo det är verkligen det man reagerar på när man ser dessa bilder, två eller fler ingångar till cykelparkering är mycket behövligt om man ska ha en cykelparkering. Speciellt på stora trafikseparerade torg, som väl Odenplan får räknas till.
Grejen med Odenplan är att man skulle kunna parkera cykeln vid Matteus kyrkan där de bygger andra ingången, det finns plats för mycket parkering där, men ingen sådan kommer byggas i planerna.


Krister Isaksson

Erik, det är precis i detta område som den stora schakten för rulltrappspaketet kommer att ske, ett gyllene tillfälle och ett bra läge. Det är även så att området ovanpå/mellan plattformarna/spåren skulle kunna utnyttjas då man måste göra en omfattande schakt även här. Så istället för att bara fylla igen, bygg cykelgarage! Möjligheten kommer inte igen alt. kommer kosta ofantligt mycket mer att göra i efterhand. Det riskerar bli som följetången Centralstationen, decennier av undermåliga cykelparkeringar. Till saken hör också att det från Odenplan inte kommer att vara tillåtet att ta med cykeln på pendeltåget, vilket ju är möjligt från Karlberg. Detta kommer ju ställa än större krav på cykelparkering, både vad gäller kapacitet, lokalisering och kvalitet. Sen kan man ju hoppas att SL kommer till insikt och ändrar sig vad gäller att få ta med sig cykeln…


Dmitri F

Men om Karlbergs station nu tas bort (om jag uppfattat det hela rätt?), vart ska man då kunna få på cykeln på pendeln i staden? Är det endast Stockholms södra som gäller då!?
Argh! Vad håller SL/Sthlm på med?
Jag trodde att tiden för cykel-ovänliga infrastrukturssatsningar var förbi, eller åtminstone på väg bort… Tydligen inte!


Krister Isaksson

Dmitri F, Karlberg försvinner som pendeltågsstation och ersätts av Odenplan när Citybanan är klar. I innerstaden måste du då till Södra station om du vill få med cykeln på pendeltåget. Motivet SL anger för att inte få ta med cykeln från den nya pendelstationen Odenplan är att det finns risk för omstigning med cykeln till tunnelbanan. Vad ska man säga?


Dmitri F

Verkligen tråkigt att höra!
Karlberg låg perfekt till på den norra sidan av stan för fullständig åtkomst till City på cykel…
Ännu ett kugge i hjulet för cykelvänlig kollektivtrafik… 🙁


Dmitri F

EH… inte kugge i hjulet, utan käpp i hjulet. Hjärnsläpp 😉


Krister Isaksson

Dmitri F, agera och mailbomba SLs styrelse! Även ni andra som tycker detta stinker, till slut kommer verkligheten ikapp även SL…


Dmitri F

Krister,
har du några tips på bra e-postadresser/personer? Man kan ju gå via fejsbok eller tvitter, men det känns inte som att det kommer så långt där.
In the mean time, så använder jag kontakt-formuläret.


Krister Isaksson

Dmitri F, titta här:
http://www.sll.se/SLL/Templates/Board.aspx?id=55922


W

??? :O Mycket imponerande parkeringar! Cykelparkering i Järnvägsparken i Stockholm känns som ett grymt skämt i jämförelse. Särskilt med tanke på att den byggdes flera år efter dom parkeringarna som presenteras i artikeln…



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

IKEA trampar i nya banor!


 

Är vi på väg mot en ny framtid?

För ett tag sedan kunde vi läsa om att IKEA och Stockholms stad planerar en ny stadsdel – Söderstaden. Det nya området ligger i direkt anslutning till Globenområdet och den nya Stockholmsarenan. Det handlar om ett nytt varuhus och ett köpcenter samt 550 bostäder. Ikea verkar ha förstått hur det framtida Stockholm kommer att se ut och hur fler och fler Stockholmare vill förflytta sig genom att placera ett varuhus, köpcentra och bostäder där folk redan bor och enkelt kan gå eller cykla till och från området. Etableringen visar prov på framsynthet vad gäller Stockholmarnas nuvarande och framtida färdmedelsval. Som alternativ till gång och cykel finns kollektivtrafik i form av tunnelbana, tvärbana och buss.

 
Skiss på det nya området

Rent företagsekonomiskt finns det ju stora pengar för IKEA att spara genom att inte behöva bygga bilparkeringsplatser i den omfattning de brukar göra, det handlar om hundratals miljoner kronor, kanske miljarder. En bråkdel av dessa pengar kan användas till att göra nytta i form av ett lokalt gång- och cykelvägnät av hög kvalitet för att enkelt förflytta sig i området. Pengarna kan också användas för att anlägga funktionella, säkra och attraktiva cykelparkeringar för de som besöker, arbetar och bor vid såväl varuhuset, köpcentrat och de nya bostäderna. Kanske kommer vi även att se lånecyklar eller cykelpooler.

Det ska bli spännande att följa hur lyhört IKEAs framsynthet tas emot av staden och om cykelvägnätet i delar av innerstaden och söderort maximeras mot etableringen så att man med cykel snabbt och enkelt kan ta sig till och från området. Detta skulle ju vara i linje med stadens översiktsplan, framkomlighetsstrategi och cykelplan 2012 samt hur fler och fler stockholmare vill och väljer att förflytta sig.

Här kan vi göra en jämförelse med IKEA i Groningen, Holland (gäller även andra städer i Holland). Där är det ett väl utbyggt cykelvägnät ända fram till cykelparkeringarna som självklart är lokaliserad under tak, direkt vid entrén. Det blev ju inte så här av en slump utan det är ett resultat av aktiv och målmedveten planering. Planering som involverar såväl staden som IKEA. Det finns dock en skillnad mellan detta exempel och det som nu planeras i Stockholm och det är det centrala läget, det är unikt och skapar helt nya möjligheter.

 
Självklart allgrönfas för cyklister i den stora korsningen precis innan IKEA så att det snabbt och enkelt går att cykla till/från varuhuset.

 
Cykelfält och tydlig vägvisning för cyklister för att angöra IKEAs varuhus

 
Delar av cykelparkeringen som självklart är under tak och i direkt anslutning till såväl entrén som cykelvägnätet som finns på varuhusområdet.

Ser vi vidare till vad IKEA gjort i Holland (även Köpenhamn) så erbjuder man kunderna möjligheten att låna särskilda cykelkärror, fraktcyklar osv. Här finns oändliga möjligheter att utveckla nya tjänster och lösningar. Kanske får vi se ett lokalt samarbete Gamla Enskede Lådcyklar!

                  
IKEA i Delft. En cykel kan frakta mycket! Foto: Peter Koonce

 
IKEA i Köpenhamn: lånecyklar och cykelkärror. Foto: Copenhagenize

Tänk så enkelt det kan vara ibland!

 

 


Antal kommentarer: 13

Gbgcyklaren

Yimby (i Stockholm) skrev om Ikeas planer på ett varuhus i Söderstaden. De är också positiva till att Ikea satsar på mer centrala delar, och därmed underlättar för dem som inte vill komma dit med bil.
http://www.yimby.se/2013/01/ikea-till-soderstaden_1400.html
De skrev dock att enligt tidningen Metro så planeras ett parkeringshus med 4000 parkeringsplatser intill varuhuset. (Enligt Wikipedia har Ikea vid Kungens kurva 5000 parkeringsplatser.)


Krister Isaksson

Gbgcyklaren, jag såg detta också men jag vill vara positiv och se och visa på de stora möjligheterna som nu faktiskt finns och som det handlar om att ta tillvara, ett unikt tillfälle.


Gbgcyklaren

Sant. Man får försöka vara positiv också. 🙂


jome

”bilparkeringsplatser i den omfattning de brukar göra, det handlar om hundratals miljoner kronor, kanske miljarder”
dvs. glufs glufs
”Detta skulle ju vara i linje med stadens översiktsplan, framkomlighetsstrategi och cykelplan 2012 samt hur fler och fler stockholmare vill och väljer att förflytta sig.”
dvs. uberstatlig planmodell och gullegull
ni företräder trenden? eller definierar ni trenden? känns inte som ni är särskilt lyssnande? lite trist med denna eviga polarisering? trafikhatande cykeltalibaner med universitetsutbildning som företräder allmänheten? ruskigt? men man får ju tänka positivt också…dvs. lätt överseende?


jome

ifrågasättanden bemöts med tystnad? den kommunala taktiken?


Krister Isaksson

Jome, absolut inte tystnad, dock har jag inte förmågan att förstå dina kommentarer så då uteblir svar.


jome

Nehe tystnad – var det inte..? 😉
”HÄSSLEHOLM. –Jag vet inte riktigt vad vi skulle ha gjort, säger Maj-Inger Carlsson som är kanslichef och därmed ansvarig för kommunarkivet.”
Inte förstår -vanligt argument i kommunsammanhang, sen kan det bli riktigt fel.
Jag trodde ni skulle vara bra på att förstå?


Jonas

Krister, jag tror dessvärre att varken Ikea eller staden nått denna insikt och ser de stora möjligheter som du tar upp. Den mognaden och mentaliteten ligger nog många år framåt i tiden. Istället kommer vi få se krampaktiga försök att förbättra kapaciteten för biltrafiken, vilket självklart kommer gå ut över gåendes och cyklisters möjligheter till vettiga förutsättningar. Men det är härligt och viktigt att som du gör visa att det finns andra vägar att gå och planera staden på, bra jobbat!


Krister Isaksson

Jonas, tack! Nej förvandlingen kanske inte sker över en natt men genom små steg, lite i taget, kanske vi kan förändra. Detta område är ju i sin linda så genom att visa möjligheterna och alternativen kanske några av dessa steg kan tas!


Jon Jogensjö

Verkar lovande, Elin på PTFBYL uppmärksammar också att IKEA Uppsala lånar ut lastcyklar gratis. Även IKEA Västerås har lånelastcyklar. Läs mer om lastcyklar på forumet ”cykla med lastcykel” på facebook. http://www.facebook.com/groups/267312560000381/


Krister Isaksson

Jon, jag såg det, jag finns numera även på twitter! ;-). Tänk vad mycket spännande som skulle kunna göras till/från och i detta område. En suverän cykelstad! Undrar om staden är mogen den uppgiften?


Peter

Läget Krister!
Vill först tacka för många bra blogginlägg!
Men nu får du nog se upp med vilka vänner du skaffar.
IKEA har länge arbetat med dubbla agendor så deras intresse att pynta varuhusen med cyklar är inget annat än ren skär greenwash.
Det finns nämligen en anledning till att dom är så billiga!
För nu har även FSC, internationellt organ för certifiering av skogsbranschen, övergett företaget:
http://miljoaktuellt.idg.se/2.1845/1.545909/ikea-blir-av-med-fsc-certifiering
http://www.protecttheforest.se/ikea/en/organisationer
http://youtu.be/AbKwmRnX7no
http://www.svt.se/ug/blogg/ikea-forlorar-miljocertifikat
http://www.svt.se/ug/ikea-avverkar-unik-urskog-i-skydd-av-miljoflagg
Kör så det ryker!


Krister Isaksson

Peter, tack!
Som du ser så börjar inlägget med ”Är vi på väg mot en ny framtid?” Ville skriva ett positivt inlägga och visa vilka möjligheterna som faktiskt finns när staden utvecklas och förvandlas. Sedan jag skrev detta för ett år sedan har IKEA med all tydlighet visat att vi INTE heller på detta område är på väg mot en ny framtid vad gäller utformningen av delar av Söderstaden. De lever kvar i ett påtagligt bilorienterat samhälle och som du säger kör sitt eget race.
Så du behöver inte vara orolig, vi blir nog inte ”vänner”…



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Tak över huvudet


 

Ibland känns det motiverat med ett tak över cykelparkeringen…

  Karlbergs station, hundratals pendlare parkerar sina cyklar här, inte ett tak så långt ögat kan se… Foto: OMAL


Antal kommentarer: 15

Joakim von Scheele

Fin bild! 🙂
Det som skulle kännas ännu mer motiverat vore en större cykelparkering, kanske i två eller flera våningar? Jag åker ibland pendel från Karlberg och det är alltid knökfullt, cyklar i gångarna osv. Inte ens mitt i vintern finns det lediga platser, som synes.


Erik Johansson

Betalparkering lär väl komma snart.


Manne

Jag kan gott tänka mig betalparkering för cykel men då ska det vara bra!!
Alltid tak, bevakning , kanske servicemöjlighet etc
Det på bilden är inte något som lockar folk att ta cykeln till pendeln!


Krister Isaksson

Joakim, Tack!, här är det verkligen trångt o besvärligt. Troligen kommer inget hända här då stationen ersätts av Odenplan då Citybanan är klar. Och där blir det ett cykelgarage i anslutning till biljetthallen!


Krister Isaksson

Erik, cykelgaraget som planeras vid Odenplan kommer sannolikt bli betalparkering.


Krister Isaksson

Manne, självklart måste det vara kvalitet och innehålla det du beskriver. Man kan även tänka sig ett samarbete med cykelhandlare, man har sin personliga p-plats, toalett, varför inte dusch, realtidsinfo ang. kollektivtrafiken mm mm.


Johannes Westlund

Jag är riktigt glad att det finns takparkeringar att tillgå på Chalmers, där jag spenderar dagarna. Saknar dock en på hemmaplan och det är supertrist. Hade velat ha cykeln i varmgarage helst. Men man kan inte få allt, och jag kan inte riktigt lasta kommunen för att det inte finns lyx-parkeringsplats utanför min dörr.
På vissa stadsbyggnadsbloggar har det varit diskussion om detta med garage, för bil alltså. De byggs ju mer eller mindre per automatik, trots att bilar klarar sig rätt bra utan garage. Många använder istället garaget till gym/förråd/hobbyrum. Varför bygga ett garage då istället för att bygga ett rum till i huset? är frågan som dryftas. Och någonstans där börjar man fundera på varför det byggs garage till bilar ”per automatik” men däremot cyklarparkering, som verkligen skulle ha nytta av tak, så sällan blir byggda med det. Det är inte utan att man undrar hur tankarna gick när de här normerna kom till. Man lyckas ju med att skapa suboptimala lösningar för både cyklister OCH bilister, eller i varje fall en signifikant andel.
Ska väl sägas att det var ett visst USA-fokus i diskussionen, där finns ju inte kyla och snö på samma sätt. Men där är väl garagen desto fler gissar jag, i deras ändlösa villa-sprawl.


Erik Johansson

Krister, Odenplans parkering 100 000kr per cykel parkeringsplats, lite för dyrt.
Johannes:
Jag har ett bra cykelrum, med lite cykelpussel går det att byta kedja, slang, olja, tvätta av (med trasa) i det rummet och det gör man gärna när det är varmt, men att ha ett gratis varmt cykelrum med så mycket plats är verkligen lyx.
Vi satt och funderade på vad en cykelparkeringsbod på gatan skulle kosta och kom fram till mellan 100kr/månad och 200kr/månad, antagligen mycket mer egentligen men man kan jud römma.
Det hela kom sig av att vi såg ett parkerat piano i stan, med betald p-avgift, ett par öl senare så kom vi fram till att man faktiskt får parkera en liten cykelparkeringsbod på gatan (om den har hjul) och dela den med andra. I Stockholms innerstad kostar det 8400kr per år för en boendeparkering, sedan mellan 2000kr till 12 000kr per år för att betala av byggandet av boden. Då får man en bra parkeringsplats och en bra bod, men då ska man ha 10 personer som kan tänka sig betala detta varje månad…
Intressant nog finns det en del BRF:er som tar betalt för cykelparkeringsplats inomhus, mellan 10kr till 40kr per månad är vad jag har sett i Vasastan. Så mitt räkneexempel ovan verker helt plötsligt väldigt dyrt.


Krister Isaksson

Erik, att ställa om till ett mer hållbart samhälle kanske måste kosta lite. Det har ju uppenbarligen kostat ENORMA summor att skapa ett ohållbart samhälle! Sett till att hela Citybanan kommer att kosta runt 17 miljarder kan jag tycka att det är en ok summa. Och varför ska inte cykelinfrastruktur få kosta? Bara för att fordonet är billigt behöver ju inte det betyda att infrastrukturen för detta fordon är billigt skit. Ser vi sen till betalningsviljan hos cyklister så finns den där, tillräckligt många vill ha detta och är bereda att betala så vad är problemet? Det problem jag ser är att garaget är på tok för litet, platserna kommer inte räcka till och vi kommer få en dålig parkeringssituation för cyklister på Odenplan.


Erik Johansson

Krister: Överkapacitet är ett måste så klart, om ökningen av cyklar på stan ska kunna hålla i sig. Men jag tror inte att lösningen är komplicerade och dyra garage, utan snarare många fler garage, så att folk kan stanna där de vill, och inte vara förpassade till ett stort centralt garage.
Jag har ingen aning om vad det kostar att bygga cykelgarage, det för bilar automatiska P-Snurran kostade ~30 miljoner att bygga för 46 bilar och kostar 3000kr/mån för en plats, men det är väl ingen idé att bli fartblind bara för att man betalar 19 miljarder för Citybanan.
Finns andra saker att satsa på, bättre cykelparkeringar i förortens pendeltågsstationer, mer yteffektiva lånecykelstall vid citystationer, lånecyklar, kanske cykelpooler osv..


Krister Isaksson

Erik, du har helt rätt, det behövs en blandning av lösningar och på en mängd olika platser runt om i staden. Såväl dyra som billiga. Vi behöver väl inte alltid ställa cykelinvesteringar mot varandra. Lämpligare är att ställa dem mot andra transportinfrastrukturinvesteringar och se var vi får ut mest nytta för pengarna. Fler och fler studier visar att cykelinvesteringar står sig mycket väl mot andra investeringar, ofta med större lönsamhet, så det kanske är dags för större omfördelningar så vi kan göra mer omfattande cykelåtgärder.


Johannes Westlund

Jag greppar inte kostnaderna. 100 000 kr per cykelplats?! Det låter väldigt dyrt. Bilparkeringar brukar landa nära 100 000 kr per plats, men de platserna ligger på ca 25 kvadratmeter inklusive allt. Cykelparkering är knappast 25 kvadratmeter, snarare 2,5. Ska det vara 10 000 kr per plats? För jag får det som sagt till att det är fel på en tiopotens någonstans. Eller ska man förgylla med bladguld bara för att kunna peka på projektet och säga ”cykelsatsningar är bara skit, dyrt och lite valuta för pengarna”. För jag förstår inte hur det blir så mycket dyrare annars.
För övrigt borde det finnas en p-norm för cykelparkering. Jag har sysslat lite med att skriva yttranden till detaljplaner i Göteborg och trenden är hittills att man inledningsvis pratar väldigt mycket om hållbart resande, cykling och liknande. Sen kommer ett långt stycke om hundratals parkeringsplatser för bil. Men inte en enda rad om någon parkering för cykel. Man tappar liksom bort sig på vägen. Cykelparkeringar borde i högre grad finnas med i detaljplaner på samma sätt som bilparkeringar eller snarare borde cykelparkeringar ses som viktigare.


Krister Isaksson

Johannes, det finns en kostnadsbedömning från 2011 för cykelgaraget under Odenplan, den är 20,7 mnkr och antalet platser är 260.
Ang. P-norm för cykel så finns inget som hindrar kommuner att använda detta i detaljplaner och bygglov. Här har Cyklingsutredningen helt rätt, det brister i tillämpningen, inte regelverket. I Stockholm blir det allt vanligare att detta skrivs in i exploateringsavtal och detaljplaner. Titta på sid 21 i denna publikation: http://foretag.stockholm.se/PageFiles/305416/Cykelparkering%20i%20staden.pdf


Per

Vilken slående kontrast mot din blogg om cykelparkering och kollektivtrafik. Kan det bli mer tydligt än så här? Ok, det finns en cykelparkering på denna plats men den räcker inte till och den är av låg kvalitet. Man känner sig verkligen prioriterad, att staden satsar på cykling, när man ska parkera eller hämta sin cykel här…


Krister Isaksson

Per, ja det är verkligen som natt o dag! Skulle vi inventera samtliga cykelparkeringar utmed pendeltågslinjerna i Sthlms län o på andra platser i landet skulle den samlade bilden vara nedslående… Men då finns det samtidigt en stor potential till omfattande förbättringar! Vill man så går det!



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Trafikinformation – men inte för alla


 

Media ställer ju gärna ansvariga till svars för olika brister i samhället, det är ju så att säga deras uppgift att granska makten och maktstrukturer.  Att de ser sig själva som en del av dessa brister, rådande förhållanden och kanske tom hjälper till att befästa och bevara dem är kanske inte lika vanligt.

Jag skrev ju tidigare ett inlägg om Stockholm stads bristfälliga felanmälningssystem och dess konsekvenser för cyklister men vad är Sveriges Radios och de kommersiella kanalernas trafikinformation och trafikrapportering om inte också ett föråldrat och befästande synsätt av rådande trafikmaktordning.

Trafikinformation, men bara om du åker bil eller kollektivt!

När ser eller hör vi någon trafikinformation som tar upp väsentlig information för cykeltrafikanter? Aldrig! Det beror ju inte på att det inte finns något att rapportera, kanske är det snarare så att trafikredaktionerna skulle gå under om de började med cykelinformation! Se bara bloggserierna Titta en cykelbana, vad kan vi använda den till? och Kommer vi komma fram i vinter? 

Det beror ju inte heller på att det inte finns några cyklister som skulle vara betjänta av trafikinformation eller att det saknas cyklister som skulle kunna vara trafikrapportörer. Bara i Stockholm är det över 150 000 cyklister som cyklar varje dag och säkert skulle en hel del av dem gladeligen ställa upp som rapportörer. Att få veta att Fredsgatan och Strömgatan är avstängd pga. Hillary Clintons besök, att få veta att ena sidan av Nynäsvägens cykelbanor är avstängda, att hela Västerbron är avstängd då någon fått för sig att hoppa från bron, att Årstabron inte är snöröjd, att cykeltunneln under Folkungagatan är avstängd, att Stadshusbron är avstängd flera dagar…

   Det kan ju finnas några cyklister som är betjänta av informationen att stora delar av cykelvägnätet på Götgatan är uppgrävt! Foto: Cyklistbloggen

Jag frågar mig, är detta förenligt med Public service? Är det att vara i allmänhetens tjänst?

Så P4-kanalerna och andra kommersiella kanaler som håller på med trafikinformation. Är det inte dags att vakna upp och cykla ikapp verkligheten? Att frigöra er från trafikmaktordningen och inte längre vara dess lakej. Här har ni en stor grupp tittare/lyssnare som är i behov att trafikinformation för sina dagliga resor.

Det här skulle ju också sätta press på kommuner och Trafikverket att skärpa till sina felanmälningssystem och den information de tillhandahåller trafikredaktionerna. Se bara på Trafiken.nu, vilken cyklist har nytta av den information och material ang. cykel som finns där? Verkar mer vara ett slarv och hastverk, vad har vi långt ner i byrålådan om cykel som vi kan lägga ut? Vi måste ju lägga ut nåt om cykel på sidan, skit samma i vad! Under Stockholmsdelen hittar du information om cykel först under rubriken Smart resande, inte på startsidan. Den är reserverad för den riktiga och viktiga trafiken… Verkligen ett smart sätt att verka för ökat och säkert cyklande må jag säga!

Så varför inte sända iväg ett mail till chefen för Sveriges Radios trafikredaktioner, Jan Peterson, och påtala dessa brister, att behovet av information finns och varför inte passa på och meddela att ni ställer upp som cykelrapportörer!

Om ni har lust får ni gärna cc:a mig! 


Antal kommentarer: 14

Christian

Dra iväg ett mail till Lasse Persson på P4 Radio Stockholm!
/C


Bengt

I princip håller jag med, men under mina nu 26 år som cykelpendlare i Stockholm kan jag inte påminna mig att jag någon gång skulle varit hjälpt av speciell trafikinformation för cyklister. Vi lyssnar ju (förhoppningsvis) inte heller på radio medan vi cyklar!
Något som jag skulle uppskatta på vinterhalvåret är en hemsida där man kan gå in och kolla snöröjningsstatus på vägar och cykelbanor. När det har snöat halva natten känns det alltid som en chansning att försöka cykla till jobbet.


Krister Isaksson

Bengt, nu är det ju inte förbjudet att lyssna på radio när man cyklar, lika lite som det är det när man sitter inkaplsad i en plåtlåda eller är ute och går. Sen handlar ju inte trafikinformation alltid om att meddela trafikanter som redan är på resa utan lika mycket om att informera trafikanter som är på väg att genomföra en resa. Får man då veta att den eller den bron är avstängd så slipper man ju upptäcka det när man är framme vid bron. Hela poängen är ju att informera, underlätta och ge människor valmöjligheter.


Krister Isaksson

Christian, Lasse Persson är väl inte på trafikredaktionen eller?


Peter

Kan inte du skicka iväg ett mail?


Krister Isaksson

Peter, det kanske jag har gjort! 😉 Men du anar inte vilket inflytande och påverkan antal kan ha, det är därför jag uppmanar er som tycker detta verkar bra att höra av er.


Lasse

Bra där! Men risken blir väl att om trafiknyheter för cyklister sänds i radion kommer det bli ännu fler som cyklar med lurar i öronen helt avskärmade från omvärlden. 🙂 Men visst borde mer aktuell och korrekt trafikinfo för cyklister spridas både via radio och nät. För de som har tid så är nog telefonsamtal effektivast, mail kan ignoreras.
F ö slutade Lasse P på radio Sthlm idag och börjar på Radiosporten imorgon. Bara att önska honom lycka till och hoppas att någon annan blir Kapten Hjälm framöver.


Krister Isaksson

Lasse, då får vi tacka Lasse P för alla strålande insatser som Kapten Hjälm under åren och önska honom lycka till på Radiosporten, ett klart lyft för dem!
Och så ser vi med spänning fram mot vem nya Kapten Hjälm blir!


Robert

Lite trist med moraliserandet över att lyssna på saker när man cyklar, det är ju som Krister säga inte förbjudet, och vad jag vet inte heller tal om att förbjuda det. Nu kan ju iofs företeelser vara olämpliga trots att de inte är olagliga, som den inofficiella tävlingen att ha så stark frambelysning som möjligt…
Men jag förstår inte om det skulle vara värre att ha ett par traditionella öronsnäckor eller öppna hörlurar som släpper in ljud från omgivningen än att lyssna på musik i bilen, eller när man är ute och går. Att det är olämpligt med ljudapparatur som dämpar ljud från omgivningen håller jag med om, men det finns som sagt alternativ.


Krister Isaksson

Robert, visst är det underbart med alla dessa magshines och blinkljus framåt på cykelvägarna. Höjden av egoism, jag ska se/synas och skiter fullständigt i om jag bländar ögonen av dom jag möter. Som att köra omkring med helljus på bilen och aldrig blända av. De visar upp stor omtanke och hänsyn till sina medtrafikanter må jag säga…


Olof E

Visst har du en poäng i att man inte tar hänsyn till cyklister på samma sätt som bilister vid avstängningar och arbeten. Jag tror att jämförelsen inte är så rättvis då cyklisters restid inte påverkas i lika stor grad. Det ligger lite i bilens natur att köer uppstår vid störningar. Cykelköer är inte lika vanliga men kanske blir vanligare med ökad cyklism. Däremot tror jag att du har en viktig poäng kommunen antagligen inte har någon sammanställning av hur många avstängningar och arbeten som påverkar cyklisters framkomlighet det finns.


Krister Isaksson

Olof E, detta handlar väldigt lite om cykelköer. Det handlar mer om rätten till information och skyldigheten att tillhandahålla den. Att få veta att den eller den bron är avstängd, att få veta att den cykelbanan inte kan användas på x-antal veckor, att cykeltunneln renoveras och trafiken leds annan väg osv. Att sätta upp kameror utmed de stora cykelstråken så som för biltrafiken så man kan se om sträckan exempelvis är snöröjd. Ytterst handlar det om att behandla cykeltrafik som transportmedel och där människor behöver veta hur förhållandena är i detta system.


Olof

Krister
Jag inte trafikplanerare utan sitter bara och gissar. Jag tror att cyklister är intresserade av information om det påverkar restiden eller vägvalet. Men jag tror att de flesta vägarbeten och avstängningar inte påverkar cyklisters restid särskilt mycket, det är i alla fall min personliga erfarenhet. Andra saker som vindriktning är viktigare. En avstängning av Västerbron kan säkert ge en lite större restidsökning och ändring av vägval/färdsätt men det sker väldigt sällan och då är nog inte radio och trafiken.nu rätt kommunikationskanal. Jag tror att informationen måste vara mer personlig anpassad för att inte drunkna i brus. Man kanske kan rita in sin ”till jobbet rutt” på en karta online och få information i mobilen om aktuella störningar.


Dmitri

Olof: Håller med om vindriktningen, men det där med västerbron kan vara en glädjedödare för en pendlare. Det finns ju absolut inget annat sätt att ta sig över från Hornstull till Västerbroplan/Fridhemsplan utan västerbron, för en cyklist. Alternativen är att ge sig ut i vägen (som bilister använder som om det vore en motorväg och kör minst i 70), eller köra på fel sida av cykelbanan, om den inte heller är avstängd, men även det kan vara farligt en mörk morgon då man fortfarande inte ha riktigt vaknat till.
E man på väg från Fridhemsplan till Hornstull och Västerbron är avstängd, måste man ta en rätt stor omväg om man inte har planerat detta i förväg.
Samma kan sägas om t.ex Skanstullsbron, Götgatan och flera andra viktiga ”cykelpulsådror”. Tänk dig t.ex en som inte har så bra lokalsinne och cyklar samma rutt varje dag. Den personen kan få stora problem att hitta alternativa vägar, om man inte har kolla på hindren i förväg. Du och jag kanske kan alla ”shortcuts” och sidogator, men många jag känner har stora problem med att hitta i stan och skulle få stora problem.
Sen det där med att lyssna på radio – bilförare gör det, varför inte cyklister?
Personligen gör jag inte det för att jag tycker om att cykla väldigt snabbt och då är det bra att ha 100% av sina sinnen öppna, men är man en ”normal” cyklist så ska man inte behöva ge upp komforten och möjligheten att ha lite radio i örat tycker jag. Det finns ju till och med portabla högtalare som man kan ha på styret, och som andra ha nämnt, öronsnäckor som inte blockerar uteljud!
Vi vill ju trots allt att det ska vara skönt och trevligt att cykla, för att då cyklar ju fler!
//D



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Svänga höger vid rött – Ja, men inte här


 

Som första stad i Frankrike inför nu Nantes denna möjlighet för cyklister. Här är en bild från Nantes:

  Varsågod, sväng höger. Här ser vi till att det är enkelt, säkert och framkomligt att cykla. Vi vill ju få fler att cykla! Foto: Patrick Garçon

I över 5 000 korsningar i Tyskland är det möjligt för cyklister att svänga höger vid rött. Regeln säger att man måste sakta ner, stanna och det råder väjningsplikt mot övrig trafik. Korsningar där detta är tillåtet skyltas på ett särskilt sätt.

I Belgien har man nyligen ändrat delar av sin trafikförordning för tillåta cyklister att svänga höger vid rött och i Holland har detta varit möjligt sedan 1991.

  Redan 1991 insåg man i Holland vilken bra åtgärd detta är för att underlätta och prioritera cykeltrafik. Foto: BicycleDutch

I Sverige säger Cyklingsutredningen nej…


Antal kommentarer: 13

sven

I USA får man också svänga höger vid rött ljus (i alla fall i Phoenix där jag varit) fast det gäller både bilar och cyklister.


Palle

Fullständigt livsfarligt att låta cyklister köra mot rött! Trafikljusen finns där av en anledning – att undvika olyckor! Hur ska man som bilist bete sig när gatorna kryllar av cyklister som kommer från höger och vänster när det är grönt ljus. Det kommer bli kaos…


Krister Isaksson

Palle, svårt att veta om du menar allvar med din kommentar. Trafiksignalers främsta uppgift är att reglera tid när människor får och inte får röra sig, inte att undvika olyckor. Holland och Tyskland är två länder som också är mycket duktiga på trafiksäkerhet och de har år av erfarenhet av denna lösning och det är inga större problem…


Håkan

Palle
Från min synvinkel som bilist gör det detsamma om en cyklist i cykelfältet följde mig rakt fram genom korsningen eller om den svänger ut i cykelfältet från höger. Den hamnar inte i min väg i vilket fall. Så hur blir det farligt? Det finns massor av korsningar där högersvängerande bilar har väjningsplikt medan trafik framåt och åt vänster passerar trafikljuset. De korsningarna är väl inga dödsfällor?


Thomas

Intressant att se att det är redan tillåten i en del länder att svänga höger vid rött med cykel. För Tyskland måste jag dock nämna att regeln gäller för alla trafikanter (cykel, bil, lastbil osv.; se för mer information: http://en.wikipedia.org/wiki/Right_turn_on_red)


Joakim von Scheele

Jag förstår egentligen inte problemet med att cyklar svänger höger vid rött; man korsar ingen annan trafik, utom gångbanan, men det gör man ju även om man svänger höger mot grönt så det är ingen skillnad.
Det är uppenbart att utredarens största ambition är att inte göra några stora förändringar eller komma med kontroversiella förslag som man kan få kritik för.


Manne

värt att påpeka att det i långa tider funnits filer för bilar (och ev cyklister) att svänga höger vid rött vid vissa korsningar. Men ska det gälla cyklister generellt så blir det tydligen en stor trafikfara !!
Jag tror denna regel skulle underlätta trafiken och helt ta bort vissa faror typ ”döda vinkeln problemet ”


Krister Isaksson

Manne och Joakim, för mig visar denna ovilja till utveckling och förbättringar för cykeltrafiken hur tydligt arvet är från decennier av bilplanering. Man klara inte av att tänka i nya banor utan slår omedelbart ifrån sig med ryggmärgsargument som att det måste vara farligt eller det strider mot en gammal vägkonvention från 60-talet! Det är också märkligt hur stor oviljan är att lära av andra, så stor är den att Cyklingsutredningen inte ens föreslå en omfattande studie/forskning av t.ex. svänga höger vid rött.


Kristian

Du har en mycket intressant och bra blogg!
En grej i det här inlägget fick mig att fundera:
”Regeln säger att man måste sakta ner, stanna och det råder väjningsplikt mot övrig trafik.”
Tyvärr tänker jag att blir det så är det ju nästan ingen idé att införa det i Sverige. Måste man som cyklist stanna (enligt de strikta reglerna för stopplikt) så kan man ju i stort sett lika gärna vänta tills det blir grönt. Att tvingas tvärstanna när det är fri väg gör cykelturen till ett intervallpass, och intervallpass ju vill de flesta undvika.
”Det råder väjningsplikt mot övrig trafik” ska och borde räcka.


Krister Isaksson

Kristian, tack för det vänliga orden. Om min skolfranska inte lurar mig samt översättningen från holländska så är reglerna där så som du önskar. Visst är det bättre om det bara råder väjningsplikt men även med en ev. stopplikt så förbättras ju framkomligheten då det ibland kan vara lång tid till grönt.


Johannes Westlund

En logisk och rationell åtgärd som borde vara självklar för pragmatikern. Hur länge dröjer det innan regeln kommer till Sverige? Ett halvsekel?


Krister Isaksson

Johannes, ska vi gå på Cyklingsutredningens linje så är svaret ALDRIG. Utredningen är en skamfläck och inte för att den inte föreslår denna regeländring utan för att den är helt fri från åtgärder/förslag som leder till ett ökat och säkert cyklande.


Johannes Westlund

Jag förutsätter att det sker en värdeglidning under halvseklet som möjliggör så pass oortodoxa åtgärder att till och med cyklister gynnas. Jag delar i övrigt din uppfattning om den så kallat Cyklings”utredningen”. Den borde omgående ogiltigförklaras och brännas. En ny utredning bör genomföras, den här gången med riktiga experter och sakkunniga med råg i ryggen. Inte bara en nyttig idiot.



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Yrkesförare sämre på att anpassa sig


 

Så uttrycker sig Trafikverkets trafiksäkerhetsdirektör Claes Tingvall i DN i går. I artikeln tas det upp att dessa förare inte alltid framför sina fordon på bästa sätt och att lastbilar utgör ett stort säkerhetsproblem i trafiken.

– Det gäller nästan genomgående för yrkestrafik och tung trafik att man kör över hastighetsgränserna. Det är riktigt problematiskt både säkerhetsmässigt och miljömässigt, säger Claes Tingvall.

En uppfattning som jag helt delar med Claes Tingvall efter 20 års arbete med trafikplanering och trafiksäkerhet. Kan inte låta bli att tänka på alla dessa dödsolyckor där förarna av dessa fordon svänger höger och kör ihjäl cyklister. Vad säger att deras anpassningsproblem enbart gäller hastighetsöverträdelser? Kan det vara så att många av förarna inte heller klarar av att anpassa sig till gällande trafikregler i stadstrafiken och att där framföra sitt fordon på ett säkert sätt?

Man blir ju lite orolig när deras branschorganisation och Trygg Hansa ägnar sig åt klistermärken. Eller när vi får ofullständiga studier från If.

 


Antal kommentarer: 2

Jonas T

…men när tunga fordon skadar och dödar cyklister då är det cyklisterna som kör för fort… Enligt ”forskning”.


jan odelby

Som året runt cyklist i Stockholm som blir man ofta direkt häpen över hur illa det är ställt med yrkeschaufförers, lastbil, buss etc inställning till trafikregler och med trafikanter och situationen har stadigt förvärrats för oss cyklister och andra trafikanter över tid. jan odelby



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*