Blogg

Cykelhjälmslag? JA! NTF och Bråkenhielm (S) har rätt


 

”Det har lagts stor kraft på att förhindra olyckor i biltrafiken. Mitträcken, hastighetsändringar och fartkameror har varit mycket effektiva. På cykelsidan finns inget som motsvarar de insatserna.”

För nu är ju allt gjort. Allt är uttömt, inga fler åtgärder och lösningar är möjliga för att förbättra trafiksäkerheten för cykeltrafiken. Vi har nått vägs ände…


Foto: Björn Stenberg


Foto: Björn Stenberg


Foto: Tiina Sarlin

För som vi ser på bilderna har samhällets alla resurser gått åt till att hålla körbanorna för biltrafiken rena och fina. Så då återstår bara att sätta på sig cykelhjälmen för att klara sig. För jag kan då inte för allt i världen komma på något annat vi kan göra…

 

 

 

 

 

 

Antal kommentarer: 6

Janu Starke

Ja, cykelhjälmslag är ett bra exempel på hur man kan börja på fel ände för att verka för en hållbar trafiksituation, ungefär så som att bygga ytterligare en motorväg för alla pengar istället för att verkligen satsar på kollektivtrafik och infrastuktur för cyklister och gåtrafikanter.


Janneke

Vilken bra åtgärd för att främja cyklandet! Om hjälm blir obligatorisk slutar jag cykla. 🙁


Krister Spolander

Ännu bättre är att förbjuda gång utan hjälm. Årligen inträffar 20 000 – 30 000 fallolyckor bland fotgängare – som snubblar, halkar och ramlar omkull och slår sig i olika kroppsdelar. Bland annat huvudet. Därför väntar jag på nästa förslag från Bråkenhielm att förbjuda all utomhusvistelse utan skyddshjälm.
Mvh
Krister Spolander
PS. Förresten – förbjud också inomhusvistelse utan skyddshjälm, för det inträffar ännu fler fallolyckor i bostaden för gamla människor – många med dödlig utgång. Man snubblar på mattor, i trappor, i badrum. Borde inte Bråkenhielm också förbjuda mattor, trappor och badrum när hon ändå är i farten (invandrare från gamla DDR?).


Krister Isaksson

Janu, ja verkligen. Känns nästan som ett hån när det stå ”På cykelsidan finns inget som motsvarar de insatserna.” Antingen är personen oerhört okunnig, eller arrogant.


Krister Isaksson

Krister, du verkar upprörd! 😉 Hon är ju i varje fall tydlig och envis eftersom hon försöker detta gång på gång. Vi får väl hoppas att delar av omgivningen är lite klokare…



Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Är Ingemar Stenmark cykelplanerare?


 

Se på bilden. Den visar med all tydlighet det fullständigt galna med gång- och cykelbanor.

Fundera lite på hur du ska cykla här. Ett evigt kryssande och plingande mellan gående, hundar, barnvagnar osv. Inte särskilt trevligt, framkomligt eller tryggt. Varken för cyklister eller gående. Men så här planerar vi och utformar infrastruktur för dessa trafikanter – vi klumpar ihop dem. De får ta över ansvaret för att lösa en fullständigt huvudlös utformningsprincip. Och konfliktdesignen bara fortsätter, om och om igen bygger kommuner och Trafikverket dessa usla lösningar. Varför och för vem? Enbart för deras egna plånböcker – absolut inte för gående och cyklisters bästa.

Här ett annat exempel när Stenmark och grabbarna fullständigt flippat ut, kan väl liknas vid någon form av dubbelriktad parallellslalom:


Foto: Ola Kvarnbo

Tänk motsvarande lösning för biltrafiken. Ska vi inte släppa loss Stenis och gänget där också? Lite bilslalom på väg hem från jobbet gillar väl alla?  Så man får träna på att snurra på ratten! Och tänk vad man kommer få använda tutan, åka omkring hela dagarna och tuta bort folk – ur vägen, här kommer jag – de ä bar å åk!

Bilslalom skulle väl i och för sig göra det mindre attraktiv att välja bilen. Så det är kanske lösningen för att minska bilåkandet? Nobelpriset tack!

Nä nu får det vara slut! Upphäv genast detta tvångsäktenskap – ge gående och cyklister den frihet de förtjänar.

Vissa har ju sedan länge fattat detta, inga tvångsäktenskap där inte. Då ser det ut så här:





Frihet! Underbart, tryggt och framkomligt. Ett lyckligt slut på ett äktenskap som var dömt att misslyckas.

Så vad säger ni? Är det inte dags att vi sparkar ut Stenmark och hans slalomgäng från planeringsrummen och ritborden. Sedan sätter vi in personer som inte accepterar tvångsäktenskap och sen slipper vi cykla på alla dessa eländiga slalombanor.

 

Relaterade inlägg:

 

 

Antal kommentarer: 8

Dmitri F

GC är ett otyg som aldrig ska få existera. 🙁
Inte bara är det farligt, men det skapar också ett inlärt beteende hos gående att i princip alla cykelbanor är också gångbanor, vilket leder till att ställen som faktiskt är enbart cykelbanor behandlas av gående som alla andra GC-banor, som en gångväg.


Cyklist till fots

Och vice versa: cyklister betraktar alla gångbanor som gång- och cykelbanor till nackdel för fotgängare och cyklisters rykte. GC-vägar är ett otyg – uti möjligen där de är få fotgängare eller där alla inblandade betraktar dem som cykelvägar: fotgängarna går som på en ”vanlig” väg (å andra sidan, på min lokalgata kan man inte sällan hitta barnvagnar mitt i vägen i st f på trottoaren, så …).
Mindre slalom: separera mera!
Dessutom vore det förnämligt om inte cykelbanan hade lika många svängar per meter som en slalombana.


Ingrid

Det borde finnas även ett ”gåfrämjande” eller en ”fotgängarombudsman”, som för de gåendes räkning påtalar hur otroligt dumma många gc-lösningar är även för fotgängarna.
Som verkade för bra separerade cykellösningar, och att övergångsställen inte ska tas bort för att bilister ska vinna 30 s, eller slippa dirigeras ner i i obehagliga viadukter, tillsammans med cyklister. Inte för att hata cyklister utan för att bekämpa trafikmaktordningen. Det märkliga är hur dåliga många fotgängarlösningar är med tanke på att så gott som ALLA går under någon del av sin resa.


Pelle

Håller helt med, detta måste upphöra. Noterar dock att även i de exempel som lyfts fram är det i grunden så att fotgängardelen har en markbeläggning som uppmuntrar till att åka skateboard, köra rullator, barnvagn mm på cykelbanan. En tävling borde finnas där planerare och arkitekter får komma in med förslag på hur man kan skapa en vacker gatumiljö som även är lättframkomlig för fotgängare med små hjul.


La

Jag går alltid på vänster sida när det är kombinerad gång- och cykelväg. Precis som på en väg där det även kommer bilar och som saknar gångbana. Men det tycks irritera många, både cyklister och fotgängare!
Andra bilden ovan verkar också helgalen där de vill att fotgängarna skall få cyklisterna i ryggen!



Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Bloggandet ger resultat!


 

Nu fixas fel och brister som jag påtalat på löpande band. Det blir mer och mer tydligt att det finns en cykelgud därute och att hen läser min blogg! Skrev ett inlägg om tokiga lösningar på den nybyggda cykelbanan på Hornsbergs strand för drygt 2 år sedan, så här såg de ut:

Hurra, stolpar mitt i cykelbanan! Stick i stäv mot utformningsprinciperna i stadens egen cykelhandbok.

Men, nu har staden börjat riva upp alla dessa tokiga lösningar för att bygga om dem:

Nu blir det ett ”öra” ut mot körbanan istället, helt enligt stadens egna utformningsprinciper. Foto: Anders Vallin


Foto: Anders Vallin


Foto: Anders Vallin

Så då är det bara att ligga i ännu mer med bloggandet. Då är snart hela regionen, ja hela landet, fixat! Vi trampar på mot en ny och bättre cykeltid!

Trevlig helg på er!

 

Relaterade inlägg:

 

 

 

Antal kommentarer: 12

felix reychman

Har det slagit dig att det kanske är DU som är cykelguden, som förverkligar alla VÅRA böner?


felix reychman

Har det slagit dig att det kanske är DU som är cykelguden, som förverkligar alla VÅRA böner?


felix reychman

Har det slagit dig att det kanske är DU som är cykelguden, som förverkligar alla VÅRA böner?


Krister Isaksson

Felix, hahahaha! Nu får jag snart hybris! 😉


Henrik Syk

Tack för ditt envisa arbete Krister!



Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Trafiknämnden stoppar idiotbygge


 

Idag skulle Trafiknämnden i Stockholm ha fattat beslut om att en cykelbana och en gång- och cykeltunnel i Rålambshovsparken skulle byggas om för bättre framkomlighet, trygghet och säkerhet.

Resultatet?

Trafiknämnden accepterade inte Trafikkontorets förslag till beslut.

Varför?

Trafikkontoret hade inte följt politiskt fattade beslut och direktiv i stadens styrdokument som rör trafik. Förslaget innehöll alltför stora brister och avvikelser på vad som är en säker, trygg och bra gång- och cykelinfrastruktur.

Låt oss backa lite och gå igenom vad som har hänt. Detta blir samtidigt en liten kurs i hur förvaltningar ibland arbetar och hur beslutsfattande kan gå till i kommunal verksamhet.

I april fattade Trafiknämnden beslut om utbyggnad av cykelstråket utmed delar av Norr Mälarstrand och Rålambshovsleden. Den idag smala och högtrafikerade cykelbanan skulle breddas och bli en 4,5 meter bred och fin cykelbana – kanske Stockholms bästa. Helt i linje med cykelplanen och stadens framkomlighetsstrategi.

Nämnden var vid detta tillfälle dock inte nöjd med hur gång- och cykeltunneln under Gjörwellsgatan skulle utformas och ville se ett annat förslag än det som presenterades i tjänsteutlåtandet. Därför lyftes denna del ut ur beslutet. Samtidigt fick Trafikkontoret i uppdrag att återkomma till nämnden med ett nytt förslag. Så här såg förslaget ut:


Förslaget i tjänsteutlåtandet 2015-04-13 Gråfärgat är dubbelriktad cykelbana. Vitfärgat är gångbanor.

Så här löd beslutet:

Sagt och gjort. Trafikkontoret fick återvända hem för att bearbeta tunnellösningen och det var detta – det omarbetade förslaget – som skulle upp till beslut idag.

Vad vi kan konstatera när vi jämför förslaget från april med dagens förslag är att de är exakt lika. Så Trafikkontorets hemläxa från april ledde till att göra – ingenting. Trafikkontoret väljer att presentera exakt samma förslag för nämnden då som nu.

Och nu ser förslaget ut så här, exakt likadant som i april:


Förslaget i tjänsteutlåtandet 2015-09-24

Låt oss gå igenom vad ett tjänsteutlåtande är, det vill säga det som Trafikkontoret presenterar för Trafiknämnden. Det är ett beslutsunderlag som ska redovisa analyser och konsekvenser av de beslut som fattas.

Jag uppfattar Trafikkontorets tjänsteutlåtande och bilagan i det här fallet mer som en partsinlaga. Det är enbart Stadsdelsförvaltningens beskrivning som gäller, och väldigt lite handlar om konsekvenserna för cykel- och gångtrafiken. Här har Trafikkontoret en viktig och avgörande roll, att analysera, balansera och redovisa detta – det gör de inte. Det är enbart Stadsdelsförvaltningens ord som gäller – ett snävt och obalanserat perspektiv.

Det nämns inget om vad konsekvenserna blir för gående och cyklister vad gäller bredderna som föreslås på gång- respektive cykelbanan. Bredder som föreslås bli som dagens bredder.

  • Vilka konsekvenser får det när en cykelbana är 4,5 meter bred, sedan blir den plötsligt 2,9 meter bred genom parken, för att 60 meter längre bort bli 4,5 meter bred igen?
  • Vilka blir konsekvenserna för en fortsatt utbyggnad av cykelbanan mot Tranebergsbron av detta förslag?
  • Vilka är avvikelserna från cykelplanen?
  • Hur blir det med måluppfyllelsen vad gäller cykel- och promenadstaden?  

Rimligen borde allt detta få konsekvenser. I tjänsteutlåtandet finns inget om detta nämnt.

Trafikkontoret föreslår att gångbanan på den aktuella sträckan ska bli 2,3 meter bred – i en av Stockholms mest besökta parker. Räcker det för de flöden av gående som rör sig här? Konsekvenserna av detta redovisas inte. Och så här ser det många gånger ut på platsen idag:



Är ytan rätt dimensionerad efter de flöden av gående och cyklister som rör sig här? Är det tryggt, säkert och framkomligt?

Det står väldigt lite om de två gångpassagerna som enligt förslaget ska skapas över cykelbanan, dessa föreslås placeras i direkt anslutning till tunnelmynning. Där det råder mycket dålig sikt. Vad kommer detta innebära? Konsekvenser som borde redovisas är bland annat:

  • Hur många förväntas gå där?
  • Vilka är sikttrianglarna? Hur är siktförhållandena…?
  • Hur lång tid har man på sig att upptäcka varandra, reagera och vidta åtgärd för en säker interaktion?
  • Är passagerna i linje med hur gångpassager ska utformas enligt cykelplanen? I cykelplanen står det: ”Gångpassager ska utformas så att det finns förutsättningar för ett bra samspel mellan cyklister och fotgängare.”


Där cyklisten kommer fram föreslår Trafikkontoret att en gångpassage ska ligga. Likadant på andra sidan tunneln. Blir det en trygg och säker gångpassage?

Henrik Syk är en helt vanlig pendlingscyklist i Stockholm. Det här var hans spontana reaktion på förslaget när det dök upp på Facebook:

 

Vilket blev då beslutet som fattades på Trafiknämndens sammanträde:

”Trafiknämnden beslutar att cykelpendelstråket ska uppfylla bredden för cykelplanens standard för höga flöden.

Att uppnå en högre grad av trafikseparering enligt nedan;

Tunneln under Gjörwellsgatan ska utformas så att all cykeltrafik förläggs till en separat cykelbana i det mittersta tunnelröret och all gångtrafik ska förläggas till en separat gångbana i det södra tunnelröret. Cykelbanan ska tydliggöras och en gestaltningsmässig utformning i det norra tunnelröret ska säkerställa en visuell och funktionell symmetri för hela tunneln.”

Hur tydligt som helst. Cykelbanan ska vara 4,5 meter. Ingen gångtrafik i det norra tunnelröret och därmed inga farliga gångpassager över cykelbanan. Trafiknämnden stoppar förslaget. Ett förslag som annars var på väg att bli ytterligare ett idiotbygge som DN skrev om tidigare. Det nämnden samtidigt säger är: bygg som cykelplanen och framkomlighetsstrategin säger, bygg säkert, bygg bra – för gående och för cyklister. En otroligt viktig signal för framtiden.

Det känns bra att politiken griper in och agerar så att gående och cyklister slipper få fler konfliktfyllda och farliga lösningar i staden. Att det blir lösningar som leder mot och inte från skapandet av en promenad- och cykelstad.

Den allmänna debatten som kommer att följa av detta beslut kommer ju att framställa det som att Trafiknämnden kör över Stadsdelsförvaltningen, när det egentligen handlar om att Trafikkontoret inte gör sitt jobb.

 

Relaterade inlägg:

 

Antal kommentarer: 12

Anders Norén

Stadsdelsförvaltningen verkar ha en väldigt vördnadsfull inställning till parkmiljön. Nu är jag inte så påläst om just parkutformning, men mitt spontana intryck är att den här delen av parken inte skiljer sig nämnvärt från vilket grönområde som helst från efterkrigstiden, sedan må arkitekterna heta Holger Blom och Erik Glemme.
För övrigt så är Rålambshovsparkens gångbanor fotograferade av Google, så den som vill kan besöka platsen hemifrån: https://goo.gl/maps/h2NXXNrnaeR2


Krister Isaksson

Anders, jag är inte heller påläst om parkutformning men stadsdelens yttrande är ju väldigt tydligt på ett annat och minst sagt häppnadsväckande sätt. De har uppenbarligen ingen skyldighet och intention att följa och förverkliga stadens cykelplan, trots att den är antagen i KF och därmed omfattar även stadsdelarna. De arbetar uppenbarligen efter en annan agenda…


Mia

Underbar läsning! Tack för att du gräver fram allt detta, och tack till trafiknämnden att ni inte accepterar usla lösningar för oss som går och cyklar. Jag cyklar här flera gånger i veckan, det är massor av människor, ofta trångt, det är dåligt sikt och jag är ofta nervös att något ska hända. Nu kanske vi kan ana ljus i tunneln! 😉


Krister Isaksson

Mia, tack!


Felix Reychman

YAY!
Fast det kommer inte att bli någon allmän debatt utanför cyklist-forumen, för ingen annan bryr sig. Fotgängare debatterar inte sin promenadvägar, och bilister debatterar bara cykelinfra när den är i vägen för bilar.
Så då var det ju skönt att det blev rätt. Liksom



Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Medias makt – felet är åtgärdat


 

Så, undrens tid är inte förbi.

Det enda som krävdes var att Dagens Nyheter skrev om att farliga fel på cykelvägar inte åtgärdas. Och att jag bloggade och twittrade om det. Samt att Expressen hade min bild i tidningen.

För alla de där felanmälningarna som en massa cyklister gjorde innan under ett par års tid räckte ju inte till.

Men, den farliga sprickan i cykelvägen är nu lagad! Hurra!

Så här såg det ut innan:

Så Stockholm stad, jag har ett förslag. Varför inte anlita mig och ytterligare några väl lästa bloggare med ett stort nätverk, tusentals läsare, mediekontakter samt god förståelse om kommunal verksamhet?

Vi kan göra under för er och se till att ni snabbt åtgärdar farliga fel så att människor slipper komma till skada. Se oss som ett komplement till ert felanmälningssystem – vi griper in när ert system inte fungerar!

Jag sätter igång genast och tar nästa farliga fel på listan över de 49 som ännu inte åtgärdats. Här är nr 2, sprickor i asfalten på cykelvägen utmed Magelungsvägen.

Åtgärda tack!


(Foto: Karolina Åhlin)

 

 Relaterade inlägg:

 

 

Antal kommentarer: 6

Gustaf

Du gör ett grymt bra arbete, jag skulle verkligen vilja arbeta med dessa frågor jag med men sociologi och trafikplanering har nog för lite med varandra att göra.


Krister Isaksson

Gustaf, stort tack! Och vad det gäller din utbildningsbakgrund så tror jag snarare den kan vara ett värdefullt tillskott än ett hinder. I varje fall om jag fick bestämma och ha inflytande. På tok för ”ingenjörsmässigt” i branschen. Det handlar ju om mänsklig rörelse, om grundläggande behov och beteenden. Branschen skulle må väldigt bra om den blandades upp mer.


felix reychman

Nej, nej, nej.
Du har helt missat det. de läser ju inte din blogg. De läser tidningen. När det står i tidningen, då vet de att det är något viktigt.


Krister Isaksson

Felix, du har helt rätt. MEN journalisterna på tidningarna läser min blogg, inser det viktiga och nyhetsvärdet, sen hamnar sakerna i tidningen!


Hippie Carlsson

Om det nu krävs ett flertal blogg artiklar, ett flertal bloggar, ett flertal år och ett flertal tidningarartiklar etc innan ETT ENDA fel blir åtgärdat så är det kanske något mer grundläggande som är fel och då kanske vi behöver göra mer än ”bara” blogga eftersom det inte är speciellt effektivt mot cykelfarorna?
Har epostat dig flera gånger för samtal hur vi kan göra stockholm bättre på ett EFFEKTIVT sätt som inte tar 200 år men du har ännu inte svarat. Ska vi starta bloggar allihop och hoppas på att nyheterna skriver om oss eller kanske vi ska göra mer effektiva saker??
Ni blir säkert hela cykelsverige tokiga eftersom jag i frågar sätter isaksson men det är inte för att vara elak utan för pusha FLER att faktiskt göra NÅGOT åt det extremt dåliga situation vi har i stockholm! Det räcker inte med att sitta vid ett tangentbord och blogga. eller hur?



Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Sollentuna – imponerar!


 

Sollentuna är en kommun norr om Stockholm med drygt 69 000 invånare. Det finns många arbetsplatsområden i kommunen och i angränsande kommuner. Förhållandevis korta avstånd och en kommun mycket lämplig för cykel och cykelpendling. Kommunen är inte känd för att på något sätt ha prioriterat cykeltrafik, är i stort sett som vilken annan kommun som helst på det området.

Men.

Något har hänt! Och det händer fort och det händer mycket. Inte bara en ny cykelplan som lovar guld och gröna skogar utan spaden är redan i backen och ännu fler saker är på gång.


Sollentuna cykelplan 2014

Här följer ett litet axplock på vad Sollentuna håller på med.

Sollentunavägen
Stora delar av Sollentunavägens cykelinfrastruktur byggs nu om enligt regional standard. Mellan Sköldvägen och Silverdal, en sträcka på nästan 4 kilometer. Lite bredare, lite rakare, separerat från gående och prioritet i många korsningspunkter. Kostnad ca 17 miljoner.


Sträckan som byggs om på Sollentunavägen


Principsektion på Sollentunavägens cykelbana


Sollentunavägen, bygget är igång! Klart 2016

Helenelunds station
Passagen för cyklister under järnvägen vid Helenelunds station är en gammal surdeg. Cykelbanan ligger uppe tillsammans med gångbanan där alla resenärer kommer till/från tågen. Alternativet har varit att försöka cykla en kortare sträcka i körbanan och kämpa med SL-bussar. Inte särskilt trevligt och mer eller mindre kaos. Nu kommer passagen att byggas om på så sätt att körbanan smalnas av till ett körfält och regleras med så kallad skyttelsignal. På körfältet som tas bort byggs en dubbelriktad cykelbana. På så sätt slipper cyklister och gående blandas på denna sträcka. Vidare kommer delar av Stupvägens gång- och cykelbana byggas om. Bland annat blir det en genomgående cykelbana vid passagen med Åkervägen.


Trångt och besvärligt uppe på gång och cykelbanan…


…särskilt när tågresenärer klivit av. Foto: Tiina Sarlin


Så 2016 kommer det att finnas en dubbelriktad cykelbana vid det röda strecket

Turebergsleden
Delar av Turebergsleden skulle asfalteras om under 2015. Då var förvaltningen mycket vaken och såg möjligheterna till att skapa en cykelbana utmed delar av Turebergsleden. En snabb utredning gjordes och nu är cykelbanan mellan Bagarbyvägen och Kronovägen i stort sett klar. På sikt kommer stråket även byggas ut/byggas om i anslutning till gamla mässområdet i samband med att området exploateras.


Turebergsleden, vy mot öster. Ny cykelbana på gång. Räcke ska upp mellan cykel och körbanan


Turebergsleden, vy mot väster. Ny cykelbana på gång. Räcke ska upp mellan cykel och körbanan

Märstastråket
Ett viktigt stråk i den regionala cykelplanen. Stråket går från kommungränsen med Upplands Väsby i norr, sedan via Stockholmsvägen – Norrvikenleden – Bagarbyvägen fram till Turebergsleden och ansluter till Sollentunavägen. En sträcka på närmare 9 kilometer. Här går kommunen till viss del från den sträcka som är utpekad i den regionala cykelplanen. I positiv bemärkelse. Istället för att stråket sicksackar sig fram genom olika bostadsområden med ständiga svängfester, cykling i blandtrafik och sidbyten planerar man nu ett långt, rakt, gent och sammanhängande stråk.


Dagens cykelinfrastruktur. Ständiga sidbyten och svängfester i tunnlar och över vägen. Smalt, ej separerat och ibland även cykling i blandtrafik.

Så här planeras det istället att bli. Rött är befintlig sträckning på Märstastråket. Den svarta linjen är det som planeras. Åtgärderna längs stråket kommer att korta av cyklisternas resväg med nästan 1 kilometer, från 9 kilomter till 8. Till detta kommer även korsningsåtgärder där cykel får prioritet. Det handlar alltså om stora restidsvinster.


Genare sträckning av Märstastråket vid Rotebro


Genare sträckning av Märstastråket vid Häggvik

Sen har vi något riktigt spännande. En ny cykelförbindelse över Häggvikstrafikplats. Det var ju inte något som Trafikverket brydde sig om när trafikplatsen nyligen byggdes om. Så för att få till ett gent och sammanhängande stråk krävs nu en ny förbindelse. Så här kan den bli – kanske är det ”Sollentunaslangen” vi ser födas:

Häggviks trafikplats. Är det ”Sollentunaslangen” vi har att se fram mot?

Stråket får bra kontakt med flertalet av pendeltågsstationerna i kommunen samt flertalet av de stora arbetsplatsområdena. Genom ändringen av stråket underlättas även anslutningen till Kista, ett av landets största arbetsplatsområden.

Så om några år, när både Sollentunavägen och Märstastråket är utbyggt, kommer det finnas ett sammanhängande och bra utformat nord-sydligt stråk genom hela Sollentuna. Imponerande minst sagt.

Men det slutar inte här. Kommunen arbetar inte bara med att investera och bygga nytt utan förstår också vikten av att ha bra drift och underhåll av sina cykelvägar.

Sopsaltning
Därför har man börjat sopsalta delar av sitt cykelvägnät. Förra året började kommunen att sopsalta delar av sitt primära cykelvägnät för att skapa en säker och bra framkomlighet vintertid.


Sopsaltning i Sollentuna. Foto: Sollentuna kommun


Stråk som sopsaltas. Bild: Sollentuna kommun

Bilhinder
Kommunen arbetar även med att se över alla så kallade bilhinder i kommunen. En inventering av samtliga hinder har genomförts och kommunen går nu igenom vilka av alla dessa hinder som absolut är nödvändiga och vilka som kan tas bort. Inventeringen visar nämligen att alla dessa hinder har genom åren placerats ut lite hur som helst och ingen dokumentation finns var och varför de ställts ut. Men kommunen slutar inte där. För att se till att ev. hinder som verkligen behövs inte ska vara till besvär för cykeltrafiken testas nu ett cykelanpassat bilhinder.


Betonggrisar – utgör såväl fara som framkomlighetsproblem för cykeltrafiken


Nu finns där istället eftergivliga pollare. Säkrare och bättre framkomlighet

Så kommunen arbetar på alla nivåer, stort som smått, vilket är helt avgörande för att skapa bra förutsättningar för cykeltrafiken. Kort sagt, jag är imponerad över kommunens arbete med cykel. En handlingskraftig och kompetent förvaltning och en tydlig politik visar att det går. Om man vill.

Så, är Sollentuna på väg att bli Stockholms läns bästa cykelkommun?

 

Relaterade inlägg:

 

 

Antal kommentarer: 18

Petter_P

Kul med goda nyheter, bra jobbat Sollentuna!
Extra kul att man visar att det går att förbättra snabbt – om man vill.


Krister Isaksson

Petter_P, exakt. En bra och kompetent förvaltning (tjänstemän) och en tydlig politik som ser till att pengar finns och nödvändiga prioriteringar görs.


Robin

Hatten av!


felix reychman

Wow!
Så det går alltså…


Bengt

Bra. Fast värför läggs så mycket av cykelvägarna intill den viktigaste buller- och föroreningskällan?



Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in