Blogg

Cykelfartsgator i Stockholm!


 

På DN.se publicerades i går ett förslag från Per Ankersjö, Centern och så kallat ”Cykelborgarråd” i Stockholm, ang. cykelfartsgator: http://www.dn.se/sthlm/har-ar-gatorna-som-kan-bli-cykelgator . Gator som nämns som tänkbara cykelfartsgator är bl a Luntmakargatan, Tjärhovsgatan, Kocksgatan och Kungsbrostrand.

Kort kan nämnas att cykelfartsgator är en sorts motsvarighet till gågator där alltså övrig trafik (motorfordon och gående) har väjningsplikt gentemot cykeltrafik, vidare kan särskilda parkeringsregler införas, man får cykla i bredd samt att högsta tillåtna hastighet är 20 km/t. Allt detta är tänkt att skapa miljöer som prioriterar och skapar goda förutsättningar för cyklister. Lösningen har funnits i Tyskland ett antal år och har prövats i bl a Linköping.

Cykelfartsgata i Tyskland

Den stora skillnaden mellan Stockholm och flertalet av de tyska städerna som har cykelfartsgator är att där är övrig infrastruktur i form av cykelbanor, cykelfält och cykelparkering av helt annan klass än i Stockholm. För Stockholms del skulle cykelfartsgator bli att börja i fel ända så att säga…

Inte så konstigt heller när man betänker vilka som för närvarande styr Stockholm, inte är det dom som historiskt varit mest pro cykel och då kan man kosta på sig sådana här utspel för att kamma hem enkla poäng och ge sken av att man gör omfattande åtgärder för cykeltrafiken. En taktik som alliansen nu haft under snart två mandatperioder. Det är så stora och omfattande brister i Stockholms cykelinfrastruktur. Viktiga och omfattande investeringar som måste göras samt stora förbättringar vad gäller drift och underhåll av cykelinfrastrukturen så detta förslag blir lite av ett löjes skimmer vad gäller cykelsatsningar och kommer inte ha någon som helst betydelse för de som väljer att cykla i Stockholm. Det kommer också ge argument till de som menar att cyklister ska hålla sig på lokal-/sidogator och inte cykla på huvudgator…

Verkar som ”Cykelborgarrådet” cyklat vilse!


Nytt nummer ute i butik nu!

I detta nummer har vi:

  • Snackat med Justin Williams och Ebbe Silva
  • Tipsar om hur du överlever hösten
  • Tar en djupare tips på hur mensen påverkar din träning
  • Hetsar om vikten av kolhydrater

Ute nu!

Bli prenumerant
Antal kommentarer: 2

Christian

Jag blev heller inte klok på det där. Det kändes verkligen som ett klassiskt utspel. Sen i slutet av året kan man räkna ihop antalet gånger man sagt något om ämnet och säga att man är pro-cykel.
Vilken typ av cyklist hade vunnit något på det i Stockholm? De föreslagna gatorna ligger långt ifrån varandra, hänger inte ihop och fyller vad jag kunde se inte ens någon funktion lokalt.
Hade det varit Götgatspuckeln eller Repslagargatan hade jag åtminstone förstått nyttan.
/C


Elin

Nej, smågator är förstås inte i behov av cykelsatsningar eftersom de redan är så lite trafikerade av bilar och man lätt kan införa låga hastighetsgränser (och för all del, företräde till cyklister och fotgängare). Men prioritet är en bra lösning för smågatorna. Tumme upp för det!
Fast jag tror inte att pajkastning och gnäll lönar sig. Det gjordes väldigt kortsiktiga cykellösningar under förra regeringen också. Vi behöver mobilisera den kompetens som finns i Sverige kring frågan, både forskare och praktiker. Göra frågan tvärvetenskaplig för att få med alla aspekter och få ut konstruktiva förslag på lösningarna och visa på vilka vinster lösningarna kan generera. Boom. För politiker tänker mest i pengar.
Per Ankersjö är ju rätt bra på att nå ut med sitt budskap. Kudos för det.
Men självklart cyklar folk inte för att det är ”trevligt”, folk cyklar i längden för att det är effektivt och smart från A-B. Man har inte tid med lajjande när man ska till jobbet, punkt! Bunta inte in oss cyklister i en grupp ”bekväma korgcyklister” som inte har något emot att cykla omvägar, för det är ju inte sant. Att börja cykla omvägar motsäger helt cyklisternas motivation: effektiv aktiv transport. Och man behöver ju inte klä sig i spandex för att cykla fort…
Men som sagt, det gäller att nå ut med sitt budskap. Kanske en replik i DN är på sin plats? Jag och många fler med mig är säkert med och skriver under på att ”ge cyklisterna längre färdväg till jobbet” inte är en cykelfrämjande lösning.



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Cykelinslag på P1 Studio Ett


 

Ett intressant inslag på P1 Studio Ett om cykling, en jämförelse mellan Köpenhamn och Stockholm och Sverige. ”   

”I Stockholm trängs cyklisterna på farligt smala cykelbanor. I andra delar av landet, och i Köpenhamn, görs motorvägar för cyklisterna. Reportage av Karin Arbsjö och samtal med Till Koglin, doktorand vid Lunds universitet och Per Ankersjö, (C) stadsmiljöborgarråd i Stockholm.”

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1637&artikel=5223012

Betydelsen av ändamålsenlig infrastruktur för cyklister påtalas återigen… 

Med tanke på min bloggserie ”Titta en cykelbana…” så önskar man ju att kommunerna och Trafikverket kunde ta hand om det som redan finns!


Antal kommentarer: 2

Christian

Jag blir lika häpen varje gång bastardtermen ”cykelmotorväg” används. Sen ska man tillägga att supercykelstiern i Köpenhamn som redan är klar har fått kritik:
http://bicycledutch.wordpress.com/2012/05/08/no-copenhagen-thats-not-good-enough/
Det ska bli intressant och se vad som händer i Sverige med det här.


Krister Isaksson

Termen ”Cykelmotorväg” är med rådande nivå på cykeldebatten i Sverige tämligen olycklig. Ger en bild av massor av cyklister i hejdlösa farter (hur nu medelhastigheter på 20 km/t kan vara hejdlöst fort!), som givetvis bryter mot alla regler och visar noll hänsyn! I Stockholm har man ju valt ordet ”Pendlingsstråk” i stället för cykelmotorväg. Tänk vad ord har betydelse!
Supercykelstiern som nyligen invigdes i Köpenhamn känns som ett hafsverk, inte riktigt genomarbetat i alla detaljer. Inte så konstigt att den får kritik från Holland, de har gjort cykellösningar med hög kvalitet i decennier utan att göra väsen av sig. Det är först på senare år de har förstått vilka värdefulla erfarenheter och kunskaper de besitter och börjar sprida det till omvärlden. Där är danskarna bättre försäljare och affärsmän av cykelinfrastruktur!
Trafikverket har genomför en förstudie av Supercykelväg mellan Lund – Malmö. Mer info finns här: http://www.trafikverket.se/Privat/Projekt/Skane/Flackarp-Arlov/Omradesinformation/LundMalmo-supercykelvag



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Titta en cykelbana, vad kan vi använda den till? Del 5, fler läsarbilder!


 

Bilderna strömmar in från er läsare och här kommer fler exempel på vanliga, ibland märkliga samt farliga företeelser som vi cyklister får stå ut med på de ytor som är reserverade för vår färd.

Så här kan man ju göra när man behöver leverera sina varor! Bara att ta någon annans yta och utsätta dem för fara genom att dels färdas och backa på deras yta dels genom att se till att man tvingas cykla i mötande bana där sikten är lika med noll. Men man kan ju alltid gå av och leda cykeln…

Här en bild med studs i! Självklart måste ungarna ha någonstans att studsa, varför inte ta denna plana och fina yta! Naturligtvis vid belysningsstolpen så de kan studsa hela natten! Det är ju bara att cykla runt eller kliva av och leda cykeln förbi…

Tack Åsa för bilder!

 


Antal kommentarer: 6

ekstromenator

Man kan ju undra varför lastbilschauffören inte tog hissen ner till pressbyrån vid danderyds sjukhus på bilderna ovanför i stället för att backa ner 75 meter på en cykelbana där det är fordonstrafik förbjuden ? :-/


Krister Isaksson

Hissen kanske var trasig! 😉


Kalle Blomqvist

En gång ställde Polisen i Göteborg bilen på cykelbanan, trots att det fanns gott om parkeringsplatser alldeles intill. Vid tillsägelse svarade de ”Vi arbetar!”. Och jag var på väg till jobbet… Vanliga syndare är annars taxichaufförer.


HD

Jamen allvarligt talat….jag skulle ta fram en sax och börja klippa…..


Simon

Hade jag stött på den där studsmattan hade den legat i delar i skogen innan jag cyklat därifrån. Kanske hade jag råkat rispa sönder den lite också.


Lisa

Simon, vet du vad jag tror. Den skadegörelsen skulle sannolikt rendera ett större straff än att ha placerat ut studsmattan på cykelbanan!



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Titta en cykelbana, vad kan vi använda den till? Del 4, läsarbilder!


 

Jag bad ju er att sända in bilder på tokigheter på cykelbanor och här kommer ett litet axblock från er läsare på vad vi får stå ut med som cyklister. Tack för alla bilder och fortsätt gärna att sända in fler till mig, krister.isaksson@kadens.se

 

Det går ju inte att använda bakliften upp och ner och lägga den på kantstenen för att lösa uppgiften! 

Perfekt taxi- och bussparkering på cykelbanan utanför mässan i Göteborg!

Ytterligare en brådskande utryckning på Hornsgatan för lite hämtmat! Det går ju självklart inte att stanna i ett av de två bilkörfälten vilket ju är tillåtet till skillnad mot att stanna i cykelfältet! Gäller ju att vara en förebild för andra trafikanter…

Majoriteten av cyklisters olyckor är singelolyckor och en stor del av dessa beror på brister på och kring cykelbanan…

 

 


Antal kommentarer: 1

Mange

http://happymtb.org/forum/read.php/1/1716505/page=1
en tråd på cykelforumet Happymtb.org om just cykelbanor och deras förträfflighet ”cykelbanornas hall of shame”



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*


Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Antal kommentarer: 2

Gunilla

Hej Krister! Jag har precis läst din artikel på Newsmill men det var så många kommentarer och krångligt med inloggning att jag skriver här istället.
Din artikel berörde mig väldigt. Jag var med om en olycka av precis detta slag för några år sedan, men jag har aldrig insett förrän nu att detta är ett så stort problem och förknippat med så många dödsfall.
Mannen i minilastbil som körde på mig hade ingen koll på att jag befann mig vid sidan av honom. Tack och lov startade vi samtidigt så han ”klippte” mig med fronten av lastbilen. Jag insåg ganska snart efter olyckan att om jag stått en halvmeter längre bak hade jag hamnat under lastbilen och förmodligen dött. Jag tackar min lyckliga stjärna varje dag, och är sedan denna incident MYCKET försiktig i trafiken, både som bilist och cyklist. Detta problem handlar bara om uppmärksamhet och dialog i trafiken – något som ALLA trafikanter oavsett typ av färdmedel MÅSTE bli bättre på!
Tack för din insikt och för att du uppmärksammar problemet!


Krister Isaksson

Gunilla, stort tack själv!
Det är alltid trevligt och inspirerande att få reaktioner på det man gör och skriver.



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*