Blogg

Cykel i bostadsannonser


Snart kommer vi kunna läsa bostadsannonser som innehåller detta:

  • Stor och säker cykelparkering, inomhus i entréplan. Även för lastcyklar och cykelkärror
  • Serviceplats att tvätta och sköta om sin cykel på
  • Cykelpool, även med lastcykel och kärror
  • Utomhusparkering på gården och utanför entrén
  • Serviceavtal med lokala cykelhandlaren
  • Cykelavstånd till olika målpunkter i staden i minuter

 Tro mig, detta är inte långt bort. 

 

Relaterade inlägg:


Nytt nummer ute i butik nu!

I detta nummer har vi:

  • Snackat med Emil Johansson om livet upp och ner
  • Grusat ner oss!
  • Snackat med Jonas Bohr om rekordförsöket
  • Kraschat på Mallis 312

Ute nu!

Bli prenumerant
Antal kommentarer: 1

Torbjörn Albért

Det kommer att ske när man i höst börjar bygga i Rosendal, Uppsala. (10.000 ska bo tio minuter och nerförsbacke till centrum och stationen.)
Kanske rent av får se hela listan. Se koncepten hos vinnarna av markanvisningstävlingen i etapp 2:
http://bygg.uppsala.se/planerade-omraden/rosendal/utveckling/delomraden/
Granne med Stadsskogen dessutom. Håll er borta nollåttor! 😛



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Den svenska cykelförhandlingen
Blogg

Den svenska cykelförhandlingen


Vill vi få fart på cyklandet i landet? Vill vi få mer och bättre cykelinfrastruktur på statlig, regional och kommunal nivå? Vad sägs om åtgärder, investeringar, prestationer och motprestationer för cykelns tillväxt, samlade i ett och samma paket? Tillsammans med en klar och tydlig plan över vem som gör vad samt en tidsplan för alltihop.

Vill vi det? I så fall har jag svaret hur vi ska göra:

Den svenska cykelförhandlingen

Regeringen och infrastrukturministern tillsätter helt enkelt Den svenska cykelförhandlingen. Det här är ett djupt rotat och traditionellt arbetssätt när det gäller Sveriges viktigaste transportinfrastruktur. Vi har Dennispaketet, Stockholmsförsöket och trängselskatterna, Bromma flygplats och Sverigeförhandlingen. En Sverigeförhandling som faktiskt har ett litet cykeluppdrag – detta efter råd från mig till infrastrukturministern.

Så arbetssättet är inget nytt. Det jag föreslår är en modell som har använts om och om igen – låt oss nu bara göra samma sak med cykel denna gång.

Då blir det tydligt vilka åtgärder och investeringar som krävs på nationell, regional och lokal nivå. Det blir också tydligt vilket ansvar de olika parterna har – vad staten ska göra, vad regionerna ska göra och vad kommunerna ska göra – för cykelns tillväxt. Glasklara prestationer och motprestationer.

Vi behöver få detta på papper: orden och de så viktiga strecken på cykelvägarna på kartan. Till detta kopplas sedan prioriteringar och tidplaner: det här ska göras, vem som ska göra det och när det ska vara klart. Helt enkelt grundläggande villkor och förutsättningar för att lyckas. Förhandlingen bör även bestämma standarden för cykelinvesteringarna, såsom dimensionering, framkomlighet, separation och så vidare. Sist men inte minst måste finansieringen fastslås, samt vilka samhällsnyttor som kommer av dessa investeringar.

För att ro detta iland behöver vi en mycket erfaren förhandlare. Någon med hög trovärdighet, politiska kanaler och erfarenhet från tuffa och svåra förhandlingar. Någon i stil med en tuff och elak före detta statssekreterare, eller en före detta näringsminister och fruktad näringslivstopp – så som man gör i andra viktiga infrastrukturfrågor som samhället måste lösa.

Så Anna Johansson, nu har du chansen att bli unik. Att bli den infrastrukturminister som sätter Sverige på den internationella cykelkartan. Som ser till att cykeltrafik får en framskjuten och betydande roll i det svenska transportsystemet. På såväl statlig, regional som kommunal nivå.

Ta chansen är mitt råd.

Relaterade inlägg:



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Kärlek till mina cyklar
Blogg

Kärlek till mina cyklar


Jag är inte helt förtjust i att meka cykel. Är inte heller särskilt duktig – kanske har ett samband? Men jag tycker om en ren, snygg och välfungerande cykel. Och den får absolut inte skramla eller föra oljud – det gör mig galen.

Så om detta ska fungera som jag vill bör jag kanske förkovra mig lite i cykelmekandets värld. Sagt och gjort, jag kontaktade Henrik van Ingelandt på Hanky Racing och frågade om han genomför privata mekkurser. Jag ville ju lära mig just mina cyklar och komponenter och inte gå någon allmän mekkurs som tar upp allt möjligt som jag inte har så mycket nytta av.

Självklart fixar vi det var Henriks besked. Och i går kväll stod vi där i min källare och mekade hoj. Det var en mycket rolig och lärorik kväll, full av cykelsnack och dumma frågor. Och mina cyklar är nu som nya, hurra!


Ett proffs och en fullblodsamatör mekar cykel!

Kvällens höjdpunkt var:

Henrik: Nu hör du att bromsen är rätt justerad

Jag: Eh va? (alltså, Henrik tryckte in och släppte bromshandtaget några gånger, cykeln stod på golvet och hjulet var helt stilla)

Henrik: Ja hör här

Jag: Skämtar du?

Och sen så demonstrerade Henrik ljudet från en ojusterad broms. Och ta mig tusan, det var en påtaglig skillnad i det ljudet.

Så nu kommer jag alltid jaga det perfekta bromsljudet!

Stort tack för en härlig kväll Henrik!



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Trafikverket ger fingret åt cykeltrafiken


Sedan en tid tillbaka pågår ett arbete på Gröndalsbron i Stockholm (del av Essingeleden). Ansvarig för arbetet är Trafikverket. Detta har fått påtagliga och mycket besvärliga konsekvenser för cykeltrafiken på sträckan. Gröndalsbrons cykelbana är utpekat som regionalt cykelstråk i den regionala cykelplanen och som pendlingsstråk i Stockholms cykelplan – vi kan kalla den för cykeltrafikens förbifart. Alltså ett stråk av stor betydelse. Ett stråk som ska vara det bästa av bästa. Där god framkomlighet ska råda och bra standard på drift och underhåll – året runt, dygnet runt.


Kartbild från den regionala cykelplanen – det regionala cykelstråket över Gröndalsbron


Kartbild från Stockholms stads cykelplan – pendlingsstråket över Gröndalsbron 

Idag ser det ut så här:

Trafikverket gör gångbana av regionalt cykelstråk och Stockholms stads pendlingsstråk. Här ska du kliva av och leda cykeln. Hur du ska kunna mötas är av underordnad betydelse… Foton: Mats Danielsson

Så här säger den regionala cykelplanen, som Trafikverket var projektledare för:
Vår vision lyder: Smidigt, smart och säkert – så cyklar vi i Stockholmsregionen!

Det vi ser på bron är knappast i linje med den visionen – tvärtom stick i stäv med visionen. Om vi nu inte har väldigt olika uppfattning vad som är smidigt, smart och säkert. 

Självklart hade Trafikverket kunna valt en annan lösning på utformningen av arbetet. En utformning som påverkat cykeltrafiken mindre. Till exempel flyttat ut betongbarriärerna så att den redan smala cykelbanan hade behållit sin bredd. Särskilt nu när trafiken minskat på Essingeleden till följd av trängselskatten. Men inte.

Så enkelt det varit, flytta ut betongbarriären och bibehåll cykelbanans bredd. Foto: Tobias Olsson

Trafikverket gör som så många gånger förr den dålig, enkla och billiga lösningen. Lösningar som aldrig sätter cykeltrafikens framkomlighet eller säkerhet högt – vilket det nu finns forskning och studier som visar tydligt.

Men hur är det nu vår infrastrukturminister brukar säga: cykeltrafik är främst ett kommunalt ansvar

Och upprepar man det tillräckligt ofta så får man ju självklart sin egen myndighet att agera därefter. En myndighet som fokuserar på att skydda bilister men inte cyklister.

Ännu en gång får vi bekräftat att den statliga cykelpolitiken fullständigt havererat.

Relaterade inlägg:

 


Antal kommentarer: 3

Uffe

Men kolla! Om jag inte ser fel är det en Gekko från HPvelotechnik! Himla trevlig hoj, som fler borde ha.


ekstromenator

Jag tittar på staketet och konstaterar att det inte uppfyller kraven på att separera allmänhet från arbetsplats.
Rimligt vore ett sk byggstaket med klumparna vända från cykelbanan.
Utöver detta håller jag med om att betongavspärrning mot motorfordonens körbana borde kunna flyttas då det både finns lite väggren markerad samt som redan nämt trafiken minskat betänkligt på Essingeleden sedan tullavgift infördes.


Krister Isaksson

ekstromenator, min erfarenhet efter snart 20 år i branschen: det finns ALLTID andra lösningar. Om man vill, bryr sig och anser att cykeltrafiken ska ha grundläggande förutsättningar för att kunna förflytta sig.



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Den obotliga alkoholisten raglar vidare…


För ett tag sedan skrev jag ett inlägg om hur svårt Stockholms stad har att genomföra och förverkliga en planering som innebär både fler bostäder/byggnationer och bättre cykelinfrastruktur. Det går inte, verkar vara en omöjlig ekvation att genomföra och då sätts cykeltrafiken ständigt på undantag.

Och nu kommer nästa bekräftelse på denna tillsynes obotliga sjukdom hos staden – Gubbängsfältet.

Stadsbyggnadskontoret vill utveckla Gubbängsfältet till ett sportfält med tre idrottsplaner för främst fotboll och rugby. Förslaget innebär också en motionsslinga och andra mindre aktivitetsytor. Till dessa planer skapas i den västra delen av fältet servicebyggnad för omklädningsrum, klubblokaler, samlingslokal och café. Mer info här.

Först vill jag göra en sak väldigt klar. Jag är inte motståndare till fler bostäder, förtätning, sporthallar osv – jag är motståndare till undermålig planering som inte klarar av att göra både ett sportfält och ett gent och prioriterat pendlingsstråk för cykel. Särskilt då det finns upprepade politiska beslut att så faktisk ska ske.

Cykelvägen har helt och hållet anpassats efter sporfältet och parkmiljön. Inga av de kriterier som anges och beslutats för ett pendlingsstråk har fått genomslag – inga överhuvudtaget. Trots att Översiktsplanen säger att så ska ske, trots att Framkomlighetsstrategin säger att så ska ske, trots att Cykelplanen säger att så ska ske. Men icke sa Nicke – de appliceras inte här.

Tvärtom kommer det bara bli sämre för pendlingscyklister – de som ska vara prioriterade. Sträckan finns utpekad som prioritet 1 i cykelplanen – det märks inte i detta förslag. Sträckan blir längre än tidigare, se bilden nedan. Blått streck är dagens befintliga cykelväg. Rött streck är förslaget på hur cykelvägen ska dras.


Blått = befintlig cykelväg, rött = förslag på ny cykelväg. Plankarta Stadsbyggnadskontoret

Den blir inte bredare som cykelplanen anger ska ske och därmed blir det heller ingen separation mellan gående och cyklister som planen anger. Förutom att sträckan blir längre så blir det även sämre framkomlighet. Ett sportfält innebär ju ökad aktivitet vilket självklart kommer ge ökad aktivitet även på cykelvägen – i form av fordon, gående, fotbolls-/rugbyspelare, olika evenemang och turneringar, food-trucks, bommar, grindar osv. Så här ser det ut när handbollsturnering pågår på fältet:

Gubbängsfältet, pendlingsstråket uppe till höger i bilden. Foto: Sv handbollsförbundet

Vi ser i planen en cykelväg som helt anpassats efter sportfältets villkor. Och inte bara sportfältets villkor, utan även efter landskapets villkor – den böljar fram mellan träddungarna. Så som man gjorde på Järvafältet och inte rakt och gent som cykelplanen anger.

Det som upprör mig allra mest är när man läser planbeskrivningen. En planbeskrivning är det dokument som anger syftet, förklarar innehållet och konsekvenserna av detaljplanen. Det finns överhuvudtaget inget nämnt om konsekvenserna för pendlingsstråket. Det redovisas inte ens att det är ett pendlingsstråk. Och detta är det dokument som våra politiker fattar beslut utifrån. Det ska vara ett beslutsunderlag, ett dokument som ska redovisa konsekvenser, för- och nackdelar. Inte ett ord om pendlingsstråket…

Jag skulle inte vara så upprörd om Stadsbyggnadskontoret gjort en analys av för- och nackdelar med denna utformning av pendlingstråket, sedan redovisar den och meddelar att utifrån för- och nackdelar är detta kompromissen som de förordar. Nu lyser den analysen helt med sin frånvaro, det nämns överhuvudtaget inte att detta är ett pendlingsstråk. Med andra ord är det ett högst ofullständigt beslutsunderlag och närmast ett tjänstefel vi har framför oss – och det är ständigt återkommande när det gäller Stadsbyggnadskontoret. Här kan ni läsa hur Stadsbyggnadskontoret hanterade pendlingsstråket i Stureby – det blev en parkeringsplats. Och konsekvenserna för cykeltrafiken? Inte ett ord…

Frågan som infinner sig hos mig: är Stadsbyggnadskontoret ett hot mot ökad och säker cykling?

Jag kanske är naiv men jag tror att det går att förena ett sportfält och pendlingsstråk – med en smartare och mer vidsynt planering – en planering i linje med de politiska besluten. En planering som förstår och tar hänsyn till cykeltrafikens grundläggande villkor. Då skulle pendlingsstråket på Gubbängsfältet dras så här:

Mitt förslag på pendlingsstråk för cykeltrafiken. Plankarta Stadsbyggnadskontoret

Och för dem som inte strävar efter effektiva transporter med cykel kommer ju möjligheten att cykla kringelkrok utmed sportfältet finnas kvar. Så då tillgodoses både tillgängligheten till sportfältet och cykelplanens standard för pendlingsstråk.

Och för att visa att detta inte är några enstaka fall utan ett djupt rotat systemfel så kan ni även titta på dessa inlägg:


Antal kommentarer: 5

Mia

Vad ska man säga? Häpnadsväckande! Om o om igen som du säger. Den lärande och utvecklande organisationen lyser med sin frånvaro får man säga.


Kalle

Krister, då borde vem som helst som bor i området och därmed är part i målet, kopiera en del av din artikel som räknar upp bristerna och överklaga detaljplanen i Mark & Miljödomstolen???


Mårten

Till din lista borde du också kunna lägga gästbloggaren som skrev om kolonnvägen.


Jonas

Tänk att det ska vara så svårt. Eller är det svårt? Jag får en känsla när man läser detta och dina andra inlägg att det är en ickefråga hos dessa tjänstemän. De verkar inte bry sig, de informerar sig inte om gällande planer och styrdokument utan kör på som vanligt. Med fullt stöd av sina chefer. Jag läste planbeskrivningen och det var minst sagt häpnadsväckande. Inte heller nämns konsekvensen av att vissa cykelvägar kommer gå på X-områden. Där har du ju tidigare redovisat att konsekvenserna av detta många gånger blir rent sagt usla för cykeltrafiken – men INTE ETT ORD om detta i beslutsunderlaget. Bedrövligt är det.


Trafikistan.se

Finns det ingen politiker i nämnden som kan tänkas begära en konsekvensanalys för pendlingsstråket?



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Så här får vi fler att välja bort bilen


Trafikverket lyckades ju till slut hitta sin försvunna klimatrapport. En rapport som visar att biltrafiken måste minska kraftigt om vi ska klara klimatmålen. Så här kommer några handfasta råd till Trafikverket och landets kommuner hur de kan minska biltrafiken. Jag garanterar framgång, åtgärderna har omfattande empiriskt stöd i forskningen.

Se till att bilister och gående ständigt råkar i konflikt med varandra


Foto: Ola Kvarnbo

Ställ stolpar mitt i körbanan


Släng ut stenbumlingar i körbanan


Foto: @AndersMemil

Foto: Olof E

Ställ busskurer mitt i körbanan



Placera bommar tvärs över hela körbanan

Foto: Anders Englesson


Foto: BigMollo

Foto: Mikael Ström


Bom och sten i kombination för ökad effektivitet! Foto: Asle Remmereit

Ställ ut betonggrisar i körbanan

Foto: Anders

Ställ signalstolpar mitt i körbanan

Gör körbanorna så smala att bilar inte kan mötas

Låt körbanor helt plötsligt ta slut

Foto: Mats Jungar


Foto: Erik Dahlén

Låt träd och buskar växa hej vilt så vägen försvinner

Foto: Hans Lindberg


Foto: Jon Jogensjö 

Använd körbanan som snöupplag

Foto: Alexander Nilsson


Foto: Ulrika Persson



Foto: Jon Jogensjö

När vi snöröjer cykelbanan vräker vi ut all snö på körbanan

Foto: Björn Stenberg

Foto: Björn Stenberg

Vid vägarbeten ser vi till att du inte kan köra vidare utan måste kliva ur och putta bilen. Gärna via trappor

Foto: Kalle Bern

Foto: Pär Bygdeson

Vi placerar också ut spjut utmed vägen för att spetsa bilisterna

Foto: Jon Jogensjö


Foto: Jon Jogensjö

Lite hur som helst slänger vi ut kantjävlar tvärs över körbanorna

Foto: Erik S

Ställer träd mitt i körbanorna och gör det omöjligt att mötas

Ser till att det alltid är bättre standard och beläggning på cykelbanan än på körbanorna

Använd grus istället för asfalt som beläggning på körbanorna

Se till att trafikmiljön är så otrygg som det bara går och utsätt bilförarna för värsta skräckupplevelsen


Foto: Thomas Egrelius 

Helt enkelt – vi bygger och underhåller bilinfrastrukturen så illa att bilisterna reagerar så här:

Foto: David Backman


Se så enkelt det är, vi har ju redan lösningarna hur vi ska få färre att använda bilen! Och det är uppenbarligen något Trafikverket och landets komuner redan kan och praktiserar – i stor omfattning och med lyckat resultat. 

Vill vi däremot öka cyklandet har jag faktiskt ingen aning om vad vi ska göra…




Antal kommentarer: 26

Anna Larsson

Skoj! Absurditeter är befriande.


felix reychman

MEN JAG ÄR INTE BITTER!
Så djävla bra skrivet. Igen.


Krister Isaksson

Anna, tack! Visst är det så, och det var befriande att göra detta inlägg! 🙂


Krister Isaksson

Felix, tack! Bitter får man inte bli, då är det svårare att vara kreativ o komma framåt. Ironi, humor, glöd och kamplusta är bättre! 🙂


Jens

”Vi kan, om vi vill, om ingen hjälps åt! Låt bli att agera nu, Motortrafikverket!”


Ralph sandbacka

Helt underbart skrivet igen Krister!


Richard Lindberg

Osäker om jag förstår ingressen. ”Så här kommer några handfasta råd till Trafikverket och landets kommuner hur de kan minska biltrafiken”
Menar du hur de kan minska cykeltrafiken?
Bilderna säger ju mig att jag bör ta bilen och inte cykla 🙂


Anders J

@Richard Lindberg: Krister menar att om de menar allvar med att göra det mindre attraktivt att köra bil kan de hämta inspiration från dessa otaliga exempel från cykelbanorna och bygga/fixa till motsvarande situationer för biltrafiken.
(med glimten i ögat såklart, för at visa hur absurt det kan vara för cykeltrafiken)


Krister Isaksson

Ralph, stort tack!


Trafikistan.se

Det går att argumentera emot tipset att använda körbanan som snöupplag.
I dina bilder där metoden prövats på cyklister ser man att det inte finns några eller bara få cykelspår i dessa snöupplag. Alltså används inte den banan och då behöver den väl inte heller hållas farbar?


Tony Nordin

Här har du en bild till du kan få använda om du vill. Det är jag som tagit den. 🙂
http://i.imgur.com/KzovEGB.jpg


Rolf Carstens

Lovely!
Fast ute hos oss i Saltsjöbaden har man gjort motsatsen. En JÄTTEBRED cykelbana leder från Fisksätraavfarten till Saltsjöbadens centrum. Har varit klar i ett halvår. Hittills lär det vara EN cyklist som nyttjat den. Däremot är den smala gamla vägen mellan Saltsjö Duvnäs och Fisksätra lika smal ock krokig som förut. Där är det rätt många cyklister morgon och kväll.


Krister Isaksson

Rolf, det var roligt att läsa att EN cyklist hittat den nya cykelbanan. Bygger man så kommer de, och de kommer bara bli fler. Och det är ju av betydelse att Nacka Kn försätter att bygga ut cykelbanan utmed Saltsjöbadsleden så man enkelt kan ta sig till/från Värmdövägen. På så sätt skapas ju en helhet mellan Saltsjöbaden och centrala delarna av Nacka. Extra roligt att läsa är det för mig personligen då jag utrett och utformat denna cykelbana för Nackas räkning.


Svenske idioten

Som vanligt har Svenskarna väldigt dålig koll på verkligheten. Man anser sig kunna rädda världen, bara några fler Svenskar cyklar till jobbet.
Men i verkligheten tillverkas cyklarna i ett land som står för 25% av världens samlade Co2 utsläpp. Motsvarande siffra är 0,15% för Sverige.
Varför kan man inte förstå att miljöpåverkan kan vi bara göra om de största bovarna stoppas först?


Henrik Lundqvist

Med det medeltida tänket kommer inget någonsin att hända eftersom alla skyller på varandra. Kom in i något modernt tänk som tex hur man uppfostrar barn, föregå med gott exempel. Men det kanske är för jobbigt för svenka idioter?


Richard Lindberg

Aaa tack. 🙂


Bengt Sköld

Så otroligt sant . Kan man bara kalla sig ” cykelkommun” , kan
man utan problem sedan låta både cykelbana och
cyklister försvinna in i en busskur, rakt ut i mötande
trafik , eller ner i en nygrävd grop.
Det borde finnas en cykelansvarig i varje kommun ,
som hela tiden cyklar runt och testar av cykelbanenätet , med cyklistens
Perspektiv, och inte bara bakom ratt eller skrivbord.
Då kanske vi kunde börja komma nånstans .
Mvh!
Bengt


Mats Eliason

Krister, som vanligt, otroligt tankeväckande och med humor, gillar skarpt.


Krister Isaksson

Mats, stort tack!


Annette Ris

Mitt i prick!


Stefan

Underbart! Så enkelt att ett barn förstår att något måste göras! Undrar om våra politiker har hunnit komma upp i samma mentala förmåga?!


Tompa

Jag håller med i det mesta, fast stenar, suggor och bommar är jag helt för!
Bodde förr i ett område där cykel- och gångbanor knöt ihop flera stora bostadsområden.
Tro fan att man vissa dagar mötte rejält fler bilar där än cyklar!
Väjer mycket hellre runt en bom än för en jag-är-minsann-viktigast-gubbkärring som inte pallar gå 150 meter med ungen till dagis.


Håkan

Spot on!
Lite taskigt mot etablissemanget. 😉
Jag kommer att länka till ditt inlägg i min egen argumentation.


Krister Isaksson

Tompa, håller med att det undantagsvis kan vara nödvändigt med bilhinder. Dessa kan då utformas på ett säkert och funktionellt sätt för cyklister – vilket stenar, betonggrisar och bommar inte är. Här är några exempel på cykelanpassade bilhinder:
http://www.bicycling.se/blogs/kristerisaksson/stoppa-motormannen.htm
http://www.bicycling.se/blogs/kristerisaksson/stoppa-motormannen-det-gar-at-ratt.htm


Gert Franzén

Fantastisk bildserie !
Borde inte samhället förbjuda cykeltrafik istället för att hålla på såhär ”nästan”. 🙂


Anna Larson

Obs, ironi!
Vill man öka cyklandet låter man bara trafikslagen byta plats… Med varandra, att bilarna inte ryms är väl inget problem, blåljusfordon en är välkomna på de ”nya cykelbanorna”!



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*