Blogg

Citius. Altius. Fortius. OS-motto eller förlegad Ostlänk?


Varför prata tåg i en cykelblogg kanske du undrar? Har bloggförfattaren spårat ut? Kanske är det så? Men jag tror att Ni håller med mig om att cykeln och cykling står för ett hållbart alternativ i vårt framtida samhälle? Och då är vi likt en fråga i tv´s På Spåret framme vid vår destination; tåg!

Citius, Altius, Fortius föreslogs som motto av de moderna olympiska spelens fader Pierre de Coubertin vid 1800-talets slut. Det kunde lika gärna normen som styr politiska satsningar gällande transportsystem av idag. I stället för att tänka framåt applicerar vi ett dåtidstänkande på framtidens problem.

Det är glädjande att vi ser en växande opinion mot Ostlänken men förvånande att inte fler ser problemen. Senast Hans Kindstrand som i NT den 8:e mars ställer sig vid sidan av Håkan Thornell och Lars Magnus Trozelli. Även om vi inte har samsyn gällande åtgärder och alternativt så ställer jag mig lika frågande till Ostlänken som dem.

Jag älskar tåg och tågresor. Vid sidan av promenaden och cykelturen är de det mest civiliserade transportsätt vi har och moderna snabbtåg är att se som hållbara och miljövänliga alternativ till dagens flygresor, speciellt vid resor inom kontinenter. Kan man dessutom kombinera cykeln och tåget har vi det bästa av två världar. Men att tro att Ostlänken, som av företrädare i kommunen framhålls som en frälsare, är en lyckad satsning är både farligt och felaktigt. Det pratas dessutom om oerhörda kostnader. Detta för att spara en halvtimme. Låt oss en gång för alla inse, att vi kan inte spara, tjäna in eller på annat sätt påverka tiden. Den går ändå. Viktigare är att fundera över hur vi använder den.

Vi står nu bättre rustade än någonsin att minska reseberoendet. Att i ett postindustriellt samhälle satsa på den typen av ”höghastighetståg” är att göra precis det motsatta. Vi legitimerar och ökar reseberoendet och riskerar ytterligare att utarma stora delar av landet då jobb och verksamheter centreras, samtidigt som städer som Norrköping blir sovstäder och förorter.

Det är tid att sluta se arbetet som en plats. Arbetet är en uppgift som i dag många gånger kan skötas hemifrån. Medveten om att många arbetsuppgifter kräver personlig närvaro är det inte dessa arbetstagare som pendlar till och från Stockholm. Genom att omstrukturera arbetet, kan vi minska behovet av närvaro vid våra arbetsplatser för alla tänkbara arbetsuppgifter.

Ostlänken lovar hastigheter om i bästa fall 250-300 km i timmen och kan ge en ”tidsbesparing” på 30 min till Stockholm. Om de dagspendlande till Stockholm istället arbetar hemifrån, eller från gemensamma och delade ”arbetskaféer” på hemorten, varannan arbetsdag, ger det en halvering av årsresetiden, vilket skulle motsvara en fördubbling av dagens tåghastigheter, en fördubbling av kapaciteten, detta utan investering. 

Höghastighetståg hör framtiden till och vi ska omfamna dessa till fullo. Men att använda dem till daglig arbetspendling en oerhörd felanvändning och underutnyttjande, vilket får mig att tänka på historien från när motorsågen var en ny uppfinning. Den norske skogshuggaren kom till en järnaffär i en svensk gränsby till Norge, där de skyltade med nymodigheten motorsågar.

Han fick veta att han kunde avverka 10 gånger fler träd med en motorsåg så han köpte en.

Efter en vecka kom han tillbaks och klagade att inte gick det fortare med motorsågen, tvärtom tog det mycket längre tid än med en vanlig såg.

Järnhandlaren sa att det måste vara något fel och startade motorn för att kolla.

– Hva er det som høres så? sa norrmannen när han fick höra motorljudet…


Antal kommentarer: 2

Erik Sandblom

Nja jag ser inga tecken på att resandet minskar, tvärtom. Jag tycker högfartståg är ett under omständigheterna mycket bra initiativ. Det finns gott om andra projekt som är mycket sämre. Till exempel Förbifart Stockholm, som nu byggs för 40 miljarder och som kommer bli en omväg för alla som vill fara förbi Stockholm (riksvägar 50, 55, 56 är genare).


Magnus Lagher

Nja jag ser nog samma tendens. Det betyder inte att jag tycker det är rätt väg att gå…



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Nytt svenskt cykelmärke – Marfa bikes


Från Göteborg kommer under våren ”en minimalistisk elcykel för de unga och rastlösa. Det ska bli intressant att se vad som presenteras  från Sveriges framsida senare i år och om det blir en framgångssaga eller om det blir svårt att slå sig in i en i och för sig växande men ganska traditionell cykel marknad. 

Läs mer på http://www.marfabikes.com


Antal kommentarer: 1

Marfa Bikes

Vad roligt att läsa att du ser framemot att se vår el-cykel! Marfa Bikes kommer inom kort att lanseras på vår hemsida. Håll gärna även utkik på Facebook & Instagram för att se bilder och uppdateringar. Ha en fin dag!



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

April – cykelmånad


Nu sopas cykelbanor och torra vägbanan tillsammans med vårvintern ljumma gör att allt fler tar fram hojen, jonnen och damtrallan ur cykel cykelförråd och garage. Varför inte då och skriva på för 30 dagar med cykling? 

Det spelar ingen roll hur långt eller kort du cyklar. Bara att du cyklar. Landsväg, mountainbike, till jobbet, till Konsum…

Läs mer på http://30daysofbiking.com.



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Din guide till S24O – mikroäventyr på cykel. Del 1 – Var?


Vi lever i ett fantastiskt land där närheten och tillgängligheten till naturen, tillsammans med Allemansrätten, ger oss nära på unika möjligheter ett rikt friluftsliv. Samtidigt ställs vi inför utmaningar som att våra unga tycker tycker skogen ”ofräsch och tråkig” och vi vuxna saknar tid och pengar. Jag skrev om detta för flera år sedan.

I förra veckan skrev jag om den senaste lilla övernattningsturen jag gjorde, och om hur jag gärna vill dela med mig av denna upplevelse. Åsa på redaktionen skrev då i en kommentar att hon gärna läste ”en checklista om vad man bör ha med sig på ett mikroäventyr”. Har funderat lite på det hela och kommit fram att jag delar upp det på ett par inlägg. I dag, Del 1 – Var?

Vindskydd

Jag tycker att Ni ska leta upp ett vindskydd. De ligger ofta både naturskönt och lätt tillgängligt i rekreationsområden i våra städers utkanter. Inte sällan finns det en eldstad att samlas kring efter mörkrets intrång, kanske ved och ett dass i närheten.

Vindskyddet innebär i sig dessutom att Ni slipper släppa med Er tält eller liknande, utan ett liggunderlag och sovsäck räcker långt. De skyddar väl mot elementen och ger, i mitt tycke, en ombonad känsla. Svårigheten kan vara att hitta till vindskydden, men i dag finns det flera sajter som hjälper till och listar bland annat vindskydd:

  • http://www.sovplats.se/ Som listar 90 plaster i Södermanland till exempel
  • http://naturkartan.se/ Min favorit! Finns även som app. Tyvärr är inte hela Sverige anslutet, men Stockholms län, Jönköpings, Linköpings, Norrköpings och Örebro kommuner och Västerbottens län och Tyresta Nationalpark bland andra.
Dessutom kan Ni nog vända Er till kultur- och fritidsförvaltningar i hemkommunen för att leda Er rätt.

I kommande delar ska vi titta på utrustning som cykel och campingprylar.

Min förhoppning är att någon kanske kan ta mina råd till sina och prova på ett eget litet ”mikroäventyr”



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

S24O – litet, men naggande gott cykeläventyr!


Visst även jag drömmer om storslagna äventyr. Cykling till Spanien, eller ännu hellre Carretera Austral i Chile. Men jag är samtidigt övertygad om hur viktigt det är, i väntan och planering av Det Stora Äventyret, att vi tar oss tid för små.

Den i vissa cykelkrestar närmast kultförklarade rambyggaren Grant Petersen har myntat begreppet S24O eller sub-24hour-overnight. Det vill säga en kort cykeltur och övernattning. Jag tror också att idén om mikroäventyr eller näraäventyr ligger helt rätt i tiden och att många av oss vet mer om avlägsna resemål inom och utanför landett än vi vet vad som finns nästgårds…

Med lätt packning har jag det senaste året utforskat de vindskydd och kojor som finns i närområdet och sovit ute åtminstone en gång i månaden. Som kallast -17°C och som varmast kring tjugo (förra sommaren var inte speciellt varm). Men jag har känt att jag börjar få slut på vindskydd, och då är vi i Norrköpingstrakten välsignade med många. Samtidigt så har alla de där fina ”spotsen” man sett på cykelturer runt om lockat.

Så natten mellan onsdag och torsdag packade jag för första gången ner min hammock och gav mig ut till Ågelsjön. Det är bara en tre kilometer så det här är verkligen ett mikroäventyr. Bjuder på min egna lilla ”fredags-film” och önskar er en trevlig helg!

Mer om S24O:


Antal kommentarer: 4

Åsa

Det ser fantastiskt mysigt ut. Kan du inte blogga ner en checklista om vad man bör ha med sig på ett mikroäventyr?


Magnus

Absolut! Det kommer…


Erik Sandblom

Åsa och Magnus, jag tycker man ska ta med sig en stjärnkarta! Finns på papper eller på mobilen. Apparna ”Planets” eller ”Night Sky” visar vad det är som syns på stjärnhimlen här och nu.


Mia

Vill definitivt läsa mer om bikecamping!!! Klart Sverige är redo! 🙂



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Lastcyklar i motvind!


Det är tur att de går att få med el-assistans! Lastcyklarna alltså! Så att vi får lite hjälp i uppförsbacken eller i motvinden. Vad vi ska göra åt den, i brist på annan benämning, samhällsmässiga motvinden är en annan sak!

Nu ska det det tilläggas att lastcykeln blir en allt vanligare syns i våra städer. För inte så länge sedan kom exempelvis nyheten att Umeå kommun satsar på lastcykelpool med 24 st cyklar. Här i Norrköping får en kommunal förskola sin mat levererad med lastcykel.

Men när Energikontoret Östra Götaland i dag bjöd in till förevisning av det beräkningsverktyg som tagits fram i projektet Pro E-Bike som kom det…           ….inte en enda intresserad företagsrepresentant förutom KoopTjänst i vilkas lokaler mötet hölls. Detta trots att det bjöds på gratis frukost och att det enbart tog en timme i anspråk.

Nu kanske man sitter här om missionerar för redan frälsta? Att alla här inser möjligheterna och fördelarna med cyklar och lastcyklar, el-assisterade eller inte. Men det var är tydligt hur mycket det finns att tjäna. För jag tror just att det är där vi ska sikta in oss: på plånboken!

Både vad det gäller privatpersoner, men kanske framför allt, företag. För dem kommer det allt som oftast till syvende och sist att handla om vad som står under sträcket på resultaträkningen! Eventuell pr från att synas som ett cyklande företag må vara en sak, men finns det pengar att tjäna, då ska ni få se att de får upp ögonen!

Nu ska det sägas att det fanns en hel del att göra med själva verktyget, dels i form av ren korrektur, men också användarvänlighet och tydlighet. Som diskussionen gick landade vi som väl var där i att verktyget nu ska gå åt två håll; dels en enklare, kanske app, där man med få val kan se vilka ekonomiska vinster det finns med lastcyklar, och vilka kostnader det finns med konventionella fordon, och dels ett mer överskådligt och tydligare verktyg som sedan kan utnyttjas av ekonomipersonal och beslutsfattare i olika organisationer och företag.

Läs mer om Pro E-Bike på http://www.pro-e-bike.org/?lang=sv



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*