Johan Mölleborn

Johan Mölleborn

bigmollo@hotmail.com

Blogg

Bygg din egen Lastfarcykel.


Lastfarcykling är den hetaste trenden i Stockholm just nu. Alla med en gnutta självrespekt har varit på Friends Arena och susat runt utmed lastfaret. Runt runt runt.

Lastfaret är alltså den vägen som går under läktarna på Friends Arena. Vägen är byggd för att man ska kunna frakta in scener till konserter, sand till Monster Jam, is till bandy och gräs till fotboll. Ja ni fattar. 

Men det räcker förstås inte med att bara komma dit och cykla sig trött. Nä man måste ju så klart ha en speciell cykel för endamålet. En Lastfarcykel alltså. Mitt bygge består av delar som har legat hemma och skräpat. Och lite nytt. 

Risken är rätt stor att man dundrar in i någon av de fyra branddörrarna så man bör utgå från en ram som man inte skulle grina ihjäl sig för om den skrotades. Min ram är en gammal USA/Kina-import som jag köpte genom ett gruppköp på Happymtb för tusen år sedan. Den visade sig vara oerhört lämpad som lastfarcykel. 

Framgaffeln kommer från min trogna Specialized som jag sålde för några år sedan. Den är styv som ett spett och tung som bly så den byttes ganska snabbt ut mot en S-works så den har bara legat och samlat damm sen dess. Röda nipplar är också viktigt. Det är snabbt. 

Däcken bör vara hyfsat nya eftersom betonggolvet är halt redan innan. Ett par gamla torra däck kan göra lastfarcyklingen lite väl spännande. 

På lastfaret får man inte ha vattenflaska på cykeln på grund av halkrisken. Därför behöver man inte ha flaskhållare heller. Det är precis som på cykelcross, det är bara nybörjare som har flaskhållare. Eller folk utan stil eller respekt för sporten.

Spd-pedaler är ganska smutt så man slipper klappra runt med landsvägsskorna på betongen. Välj också en styrlinda som ger bra fäste. Du vill ju inte tappa styret när du skyfflar på effekt efter kurvorna. Vi lastfarcyklister kommer ofta upp över 12000 watt. Minst.

Sådär, nu har ni några tips på hur ni kan bygga er egen lastfarcykel. Med lite tur kanske vi ses på lördag igen. Vi kommer vara sjukt bra på vänstersvängar i vår, den saken är säker. 

/Johan 


Nytt nummer ute i butik nu!

I detta nummer har vi:

  • Snackat med Emil Johansson om livet upp och ner
  • Grusat ner oss!
  • Snackat med Jonas Bohr om rekordförsöket
  • Kraschat på Mallis 312

Ute nu!

Bli prenumerant
Antal kommentarer: 4

Anders Nyström

Fast det räcker ju tydligen inte med självrespekt eftersom man måste vara anmäld till Stockholm Gran fondo för att ens få köra där.
Där sprack mina planer på att träna vänstervarv.


Anonym

25 mm däck och singelspeed är inte så dumt heller 🙂
Trevlig artikel!


Cosmo

+1 på Nypan…….(fast jag mår som en hund så hade ändå inte kunnat komma och nån extra cykel byggd av delar i skåp och lådor kan jag inte uppbringa heller)

Fast, eftersom du inte finns med på bilderna själv är jag inte säker på att du vart där…..bara din cykel.


Johan Mölleborn

Det är jättesynd om er, Anders och Axel. Ni kan väl bygga en egen arena och cykla i?
SIngelspeed borde vara klockrent där. Men då finns risken att man kliver över gränsen och blir för hipp. Måste tänka på imagen liksom.
/Johan



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Katakombcykling på Friends arena.


Jaha, då kan jag skriva upp ännu en rolig cykelgrej på listan. Idag var jag nämligen med och cyklade under läktarna på Friends arena. Det är Granfondo Stockholm som har lyckats få ”låna” arenan så vi kan cykla i den. 

Jag vet inte vad jag hade för förväntningar men det blev i alla fall mycket roligare än jag trott från början. Först att få damma av sommarcykeln och cykla i kort-kort. Sen är det alltid kul att träffa andra cyklister och få snacka av sig lite. Och sist men inte mins så är det alltid kul att få cykla sig trött.

Jag åkte dit med Amir och hans son Tiam. Det var ca 20 pers som var där. Några gamla bekantskaper och några nya. Efter ett snabbt ombyte samlades alla och vi gick igenom reglerna. De snabba kör i högerfil och de långsammare kör i vänster. Det är ganska tight i kurvorna så de reglerna måste hållas, annars kan det bli ett nyckelbensinferno där nere under läktarna. 

Jag började i vänsterfilen. De första varven kände jag mig riktigt osäker på fästet i kurvorna. Men efter några varv så gled jag över till högerfilen och började köra lite snabbare. När jag litade på fästet och fick in tekniken i kurvorna så var det riktigt härligt. Ibland hängde jag med starkingarna från Hovet, CK08 och Cykloteket. Och några varv fightades jag med Amir. Varven gick och efter 2,5 timmar var det dags att åka hem igen. 





Tack för en riktigt kul dag! Nästa gång ska jag ha forta hjul och köra köra mig vimmelkantig!


Antal kommentarer: 2

Cosmo

WTF!
Vem ska man suga av för att få vara med där?


Johan Mölleborn

Cosmo, jag såg nu att de har ändrat så det endast är för folk som är anmälda till loppet. Det blir lätt full där nere i katakomberna.
/J



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Ett nytt långlopp i Italien.


Den här pralinen damp ner i inkorgen idag. GIRO DELLE REPUBBLICHE MARINARE. Loppet går mellan Venedig, Genua, Pisa, Amalfi och tillbaks till Venedig och bjuder på 2200 km. Det ser ju bra läckert ut. 

Om det här loppet går nästa år så måste jag nog köra det. För i år finns det nog inte tid för det. Eller…




Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Sugen på att cykla långt?


Då kan The Orient Express vara lösningen. Audax UK arrangerar en ”permanent” från London till Istanbul. För att bli godkänd ska man klara av de 4014 kilometrarna på 20 dagar. En permanent är liknande ett randonnéelopp, fast man kan köra det när som helst, nästan. Den som är intresserad mailar Simon Jones: brindisijones@tiscali.co.uk

Det skulle vara kul att se vad de har tänkt sig för väg. OBS! Bilden är inte den aktuella rutten. Så ni inte skriver ut den och försöker navigera efter den. 


Antal kommentarer: 2

Sven-Erik

Det var väldigt vad det blivit populärt att ta sig från London och till just Istanbul. Mo2 av The Transcontinental Race finns ju oxå för den som har svårt att själv välja startdag eller vill utmana sig genom att äta chips på väg uppför Stelvio. 😀
Se http://www.transcontinentalrace.com/


Johan Mölleborn

Transcontinental verkar riktigt häftigt. Jag älskar Eriks filmer därifrån.
/Johan



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Senaste infon om Paris-Brest-Paris


Igår kom det ny information om PBP 2015. Bengt Sandborgh la ut det på Facebookgrubben Randonneurs Sverige, där ni kan gå med om ni inte redan är det. Det finns också en tråd om PBP på Happymtb som det redan är full fart i.  

Än så länge finns informationen bara på franska på Saint Quentin de Yvelines hemsida men det kommer snart på engelska också. Här finns mer information om föranmälan (på franska).

I stort kan man väl säga att startordningen för förregistreringarna bestäms av den längsta breveten man kör under 2014. Alltså 20, 30, 40, 60 och 100 mil som längst. Notera att ett Randonneur Mondiaux 1200+lopp räknas lika som en 100-milare för rätt till förregistrering. 

Loppet går mellan den 16:e och den 20:e augusti 2015 så rista in det redan nu i kalendern.


Antal kommentarer: 2

Sven-Erik

Du har länkat till Saint Quentin de Yvelines http://www.saint-quentin-en-yvelines.fr/actualites/sport/paris-brest-paris-cest-reparti/. Kommunen som är medarrangör och startplats. Info finns där men Paris Brest Paris hemsida är på http://www.paris-brest-paris.org/pbp2011/index.php

Bra att det blev klart att även BRM lopp räknas.
CITAT att ett Randonneur Mondiaux 1200+lopp räknas lika som en 100-milare för rätt till förregistrering SLUT CITAT
Hundra mil är alltså inte längsta distans. Kan vara tryggt att veta för dem som kör Sverigetempot och andra lopp i Randonneurs Mondiaux regi.


Johan Mölleborn

Tack Sven-Erik. Jag ändrar länken och lägger till infon om 1200+lopp.
/J



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Tips för sommaren.


Om ni har en vecka över i mitten av juli så kan ni fundera på att åka ner till Biella och köra Tour Blanc Rando. Det finns två distanser att välja på, 60 mil och 100 mil. Nån gång ska jag åka ner och köra det. I sommar är jag upptagen med att dricka vin och limoncella i Toscana… 



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*