Blogg

Breaking News – Stockholms stads cykelutbildning avslöjas!


 

Strax efter mitt blogginlägg om stolparna som placerats mitt i cykelbanan i Farsta gick stadsmiljöborgarrådet Per Ankersjö (C) ut med en pressrelease om att nu ska det minsann bli ändringar samt ordning och reda på stadens cykelbanor. Planerare, projektledare, entreprenörer, konsulter osv. ska sättas i skolbänken för att lära sig vad cykeltrafik innebär och att följa stadens cykelhandböcker.

DN plockade också upp detta i artikeln Cykelkunskap ska stoppa ­– idiotbyggen:

– Det blir tyvärr för dåligt ibland. Det beror delvis på att många saknar kunskap om cyklistperspektivet. Har man den kunskapen sätter man inte stolpar mitt i cykelbanan eller bygger inte tvära, skymda kurvor, säger stadsmiljöborgarrådet Per Ankersjö (C).

Pressansvarig på Trafikkontoret gick också ut i lokaltidningen Mitti och kommenterade stolpfadäsen:

– De har byggt den på ett felaktigt sätt. De har inte följt stadens handbok för cykelbanor, säger Mats Freij, trafikkontoret.

Jag kan här och nu avslöja stadens cykelutbildning. Och ni kan vara med i utbildningen och lära er mer om cykeltrafik och cykelinfrastruktur. Staden har vänt sig till en av landets ledande cykelexperter och bloggare för att ta fram en högklassig utbildning.

Här följer en cykelutbildning i världsklass!

Kryssa för det påståenden som stämmer bäst överens med bilderna.

Fråga 1

Stenbumlingar är bra att placera i cykelbanan därför att:

  1. De är färgglada och muntrar upp
  2. De gör det lätt och säkert att passera
  3. Är ett tillskott i stadsmiljön – gestaltning i världsklass
  4. Vet ej
  5. Annat…

Fråga 2

Växtlighet på cykelbanan är bra därför att:

  1. Bra för klimatet
  2. Positivt inslag i stadsmiljön – en stadsmiljö i världsklass
  3. Går att röka (viss växtlighet)
  4. Vet ej
  5. Annat…

Fråga 3

Svängfest på cykelbanor är bra därför att:

  1. Håller cyklisten vaken och fokuserad
  2. Går åt mer asfalt och kantsten
  3. Det är roligare när det svänger – racingkänsla
  4. Vet ej
  5. Annat…

Fråga 4

Att placera busshållplats och väderskydd mitt i cykelbanan är bra därför att:

  1. Det förenklar bytet till buss – kollektivtrafik i världsklass
  2. Cyklister ser reklamen bättre
  3. De skapar en sociodukt som för folk nämare varandra
  4. Vet ej
  5. Annat…

Fråga 5

Ingen sikt alls på nybyggd och smal dubbelriktad cykelbanan är bra därför att:

  1. Det uppmuntrar chicken race på cykelbanorna
  2. Det tillför lite vardagsdramatik i människors annars så tråkiga vardag
  3. Det ger möjlighet till spontana möten
  4. Vet ej
  5. Annat…

Fråga 6

Att ha grus i stället för asfalt på cykelbanan är bra därför att: 

  1. Det blir skönt skump i rumpan
  2. Fina stänk på cykeln, skor och byxor
  3. Lättare att göra fina sladdar à la Tony Rickardsson
  4. Vet ej
  5. Annat…

Fråga 7

Att placera en snöhög över hela cykelbanan är bra därför att

  1. Kan öva alpinism
  2. Det är för få pulkabackar i stan
  3. Ger möjlighet till trialcykling
  4. Vet ej
  5. Annat…


Foto: BigMollo

Fråga 7

Spis och tvättmaskin på cykelbanan är bra därför att:

  1. Värmer upp cykelbanan – smälter snö och is
  2. Istället för butler på cykelbanan
  3. Utveckling av ”Tack för att du cyklar” – här tvättar vi dina kläder och ger dig mat
  4. Vet ej
  5. Annat…

Fråga 8

Träd mitt i cykelbanan är bra därför att:

  1. Ger skugga varma dagar
  2. Går inte åt lika mycket asfalt
  3. Faller ner en massa löv på cykelbanan under hösten
  4. Vet ej
  5. Annat…


Foto: Per

Fråga 9

Att placera spett i cykelbanan är bra därför att:

  1. En snabb död är mindre plågsam
  2. Cyklister lever för länge
  3. Det tränar reaktionsförmågan
  4. Vet ej
  5. Annat…


Foto: Erik

Fråga 10

Att ha kantsten tvärs över cykelbanan är bra därför att:

  1. Cykelhandeln mår bra av en stor efterfrågan på däck och slang
  2. Gamla damer ser så lustiga ut när de snubblar
  3. Det gynnar stenhandeln
  4. Vet ej
  5. Annat…

 


Foto: Alvin Lindstam

Fråga 11

En sandhög tvärs över cykelbanan är bra därför att: 

  1. Ger möjlighet till offroad träning
  2. Ger barnen möjlighet att komma riktigt nära grävmaskinen
  3. Man kan ta med barnen ut på utflykt
  4. Vet ej
  5. Annat..

Fråga 12

Att låta cykelbanan sluta rätt in i det motriktade körfältet är bra därför att:

  1. Människor behöver lite spänning i vardagen
  2. Samhället mår bra av det naturliga urvalet
  3. Cyklister ska enklare kunna upptäcka bilister som tänker parkera på cykelbanan
  4. Vet ej
  5. Annat…

Fråga 13

Att sopa cykelbanan och lämna allt i en stor hög över hela cykelbanan är bra därför att:

  1. Ska hinna på lunch
  2. Det är mjukare än asfalt ifall cyklisten ramlar
  3. Snabbt och enkelt sätt att bli av med skräpet
  4. Vet ej
  5. Annat…

Fråga 14

Att ställa stolpar mitt i cykelbanan är bra därför att:

  1. Ger övning inför vinterns skidresa
  2. Ett test om cyklisten behöver glasögon
  3. Ett enkelt sätt att klona befolkningen
  4. Vet ej
  5. Annat…

 

Fråga 15

Att bygga cykeltunnlar med noll sikt är bra därför att:

  1. Man får lära sig att inte vara så hetsig
  2. Det underlättar samspel och att visa hänsyn
  3. Människor tycker om obehagliga överraskningar
  4. Vet ej
  5. Annat…

Fråga 16

Betong tvärs över cykelbanan är bra därför att:

  1. Betongindustrin går dåligt
  2. Cyklister ges möjlighet att träna på att cykla rätt ut i körbanan
  3. De är redan på plats om Obama skulle dyka upp oannonserad
  4. Vet ej
  5. Annat…

 

 

Grattis, du har nu genomgått och klarat av Stockholms stads cykelutbildning!

 

 


Antal kommentarer: 40

Felix Reychman

Så djävla bra.


Krister Isaksson

Felix, tack!


Ulf Leopoldson

Helt lysande.
Samtidigt skulle man kunna göra ett liknande upplägg utifrån perspektivet bilist-cyklist.
Det dräller av vansinneskorsningar mellan farbana för bil och cykel. Som bilist har man träning på att ha koll på gångtrafikanter. Om det står någon vid överegångsstället så stannar man i allmänhet. Men det är nog väldigt få bilister som klarar av att ha koll på cyklar som kommer i full fart på sin cykelbana.
Sedan finns en företeelse till, som trafikplanerarna inte kan bygga bort – cyklarfundamentalismen.


Martin Holt

En till:
Vad är bästa sätt att skydd cyklister från motortrafik som kommer bakifrån när de ska byta fil i en cykelfält (tänk Vasagatan, Värtavägen)?
1. Måla några små vita sträck på asfalten?
2. Komplettera med lite röd färg?
3. Bygga en fysiks hinder för motortrafik?
4. Gör inget – det löser sig
5. Annat.


Jonas Th

Lite för svår utbildning, faktiss. Det var ju lite för många svar som var rätt hela tiden, eller i alla fall ungefär tre svar. Var man tvungen välja ba typ ett svar eller kunde man välja fler?


Mike

Svaret på samtliga frågor är ”annat”. Men alla korkade frågor till bilderna kan besvaras med att cyklister inte har någon rättighet att kräva att behandlas som kungar i trafiken, trots att man gärna själv ofta vill det. Acceptera istället saker som det faktiskt är!!!
Om cykelbanan behövs för något viktigare syfte, som vägarbeten, busshållplats etc. eller om buskar växer ut över körbanan och liknande (EXAKT samma saker som händer bilister, gående, ridande m.fl.) så får man anpassa sin fart och färdväg därefter!!! Cykelbanan är inte någon Autobahn!!! Det är inte nån mini-giro-di-Italia till jobbet med fri fart. Du har ingen rättighet att trampa på i 30,40,50 km/h. Du ska inte köra fortare än att du ser till att ingen olycka händer!!!
Varför kan inte (vissa) cyklister förstå att man får bromsa och köra långsamt eller t.o.m. stanna om det behövs, om det hänger ut buskar eller om man inte ser något för ett hinder?
Varför förstår inte (vissa) cyklister att om det ligger en sandhög på cykelbanan vid ett vägarbete, så får man stanna och kliva av och leda cykeln förbi eller kanske till och med vända och ta en annan väg???
Varför förstår inte (vissa) cyklister att cykeln är ett säsongsfordon? Om det ligger snöhögar på cykelbanan beror det på att det är snö ute och då tycker jag att man bör ifrågasätta omdömet på de personerna som inte har förstått att vi bor i ett land med årstiden vinter, då cyklar, i likhet med motorcyklar, vattenskotrar och badbyxor, ska vara instoppade i något förråd tills rätt säsong återkommer!!!
Snälla, sluta att gnälla över att man inte bereder en väg för herran, även om ni tror att er framfart är det enda viktiga samhället har att ta hänsyn till. Börja ta ett eget ansvar för er framfart istället!!!


Jack

Håller med Micke
1. Stenarna ligger där för att du inte ska bli påkörd av någon puckad bilist. Sänk farten till gångfart så kan du passera helt utan fara.
2. Sänk farten och se till att du kan hålla till vänster utan fara.
3. Eftersom så många cyklister inte förstår att de SKA bromsa och lämna bilar företräde när de korsar en väg måste man ju försöka sänka deras fart så de inte skadas så svårt när de får lära sig reglerna den hårda vägen.
4. Busshållplatsen var viktigare än cykelbanan! Sänk farten och passera bakom busshållplatsen långsamt. Svårt att fatta?
5. Sänk farten eller stanna om det behövs när du ska runda huset.
6. Cyklar ska klara grusväg, annars har man valt fel cykel!!! Har du fel cykel får du ta annan väg.
7. Ser det ut så här, kliv av cykeln, led den hem igen, lås in den i garaget, förrådet etc. Ringa sen in 1 mars i kalendern. DÅ börjar våren och OM det är snöfritt då kan du hämta cykeln igen. Fram tills dess får du åka buss, bil eller gå då det är vinter!
O.s.v, o.s.v……..


Pelle

Tragikomik på hög nivå.


Sarkasmus

@Mike: hur ofta händer det att växtlighet täcker en fil (halva körbanan)? Inte speciellt ovanligt med buskage som blockerar halva cykel- eller gång- och cykelbanan. Dessutom är det inte sällan helt omöjligt att se om någon kommer från andra hållet. Säsongsfordon? Du har nog missat nåt där. Dessutom brukar snöhögarna blockera även gångbanorna, men apostlahästerna är månne säsongsfordon också?
@Jack: en finess med stenar och liknande är att du inte alltid kan komma förbi säkert ens i gångfart (förutom att många blir rätt vingliga i gångfart), och har du t.ex. en lådcykel av klassiskt trehjuligt snitt, en handikappcykel, eller en cykelkärra (med eller utan barn) kommer du inte förbi över huvud taget.
(Det riktigt ironiska är att när du krånglat dig förbi stenar/grindar/whatever blir du påkörd av en bilist som letat sig upp på cykelbanan en annan väg t.ex. vill vägen som som går till dagisparkeringen och som korsar gc-vägen hundra meter bort …).
Chikanerna innan korsningar brukar vara betydligt tvärare än de på bilden, vilket innebär att uttrymmet för möte blir obefintligt, att en del av den trafik du bör ha koll på hamnar bakom dig, och att du måste ägna mer fokus på att manövrerandet än på trafiken runt omkring: trafiksäkert?
Fel cykel? Sedan när är Stockholm en by i Norrlands inland? F ö höll grusvägarna där bättre klass än det som på sina håll skall föreställa cykelbana i kungliga huvudkommunen, cykelstad i världsklass. I mer civiliserade delar av världen behöver man inte en CX eller heldämpad XC för stadscykling. Å andra sidan, om man kan förutsätta MTBs, behöver man ju inte bygga nån cykebana ö h t: går ju lika bra att cykla på gräs, grus, över blomsterrabatter, genom skogspartier, grustag, …
Bara att vända och ta en annan väg? Tja, ibland blir det en omväg på en halvmil eller så (att leda cykeln 500 m över grovt stenkross, som var ett val jag ställdes inför här om sistens, är inte riktigt ett möjligt val).
Angående busskuren, varför ställde man inte busskuren på gångbanan, eller lät cykelbanan göra en sväng runt busskuren? Går att göra på annat håll: med det där arrangemanget tvingas man cykla på gångbanan (för att undvika de som står bakom busskuren).


Karin Knallabo

Det finns stora möjligheter att utveckla och förbättra förutsättningarna för cyklister.


Anders Olsén

Kommentatören ”Mike” är knappast cyklist. Men om vi överför stockholmscyklistens vardag till bilisten, kanske polletten trillar ner. Självklart skall cyklisten anpassa cyklingen efter förutsättningarna – men cyklar man inte förstår man inte hur onödigt genomusla förutsättningarna är. Skulle bilisten med självklarhet och utan klagan acceptera samma förutsättningar?
Låt oss överföra cyklistens värld till bilisten.
• Vid varannan korsning måste du kliva ur bilen och trycka på en knapp, annars blir det aldrig grönt ljus.
• Plötsligt utan förvarning eller hänvisning, upphör vägen du kör på.
• För att fortsätta rakt fram i en korsning måste du först svänga 90 grader höger in på en avtagsväg, köra en bit, sedan 90 grader vänster över avtagsvägen, sedan 90 grader vänster igen ut mot den väg du kom ifrån, och därefter 90 grader höger tillbaks på den väg du egentligen bara ville fortsätta rakt fram på.
• Varannan kilometer på landsväg, måste du stanna och lyfta ner bilen pga den nivåskillnad som utan förvarning dyker upp i körbanan. Som är alldeles för hög för att du ska kunna köra ner bilen utan att den skadas.
• Plötsligt upphör vägen, men du kan se att du borde ha gissat att du 400 meter tidigare skulle ha bytt sida på vägen och istället börjat köra MOT trafikriktningen.
• Den väg du kör på fick asfalt 1923 fast helt utan underlagsförberedelse vilket gör att tjälskott och annan markförändring gjort att hela vägbanan är som ett tvättbräde ungefär. Innan du kör på en sådan måste du ta bort all form av fjädring på bilen. Samtidigt kan du konstatera att på gångbanan intill är vägen slät och jämn som ett salongsgolv.
• Du måste hela tiden köra slalom mellan körfälten för att undvika höga och/eller djupa nivåskillnader pga brunnslock, manhål etc. Brunnslocken är dessutom noggrant utformade så att de griper tag i dina hjul och bestämmer din färdriktning oavsett vad du gör med ratten.
• Bensinmackarnas luftpumpar passar bara till Pirellidäck tillverkade före 1974.
• Om du följer vägskyltar mot en viss destination, hamnar du konsekvent någon annanstans.
• Om du följer vägskyltar mot en viss destination leds du upp på närmaste flygplats landningsbana, där biltrafik är strikt förbjuden.
• Vi vill påpeka att E4an är en kombinerad motorväg och gågata. Du är skyldig att ta hänsyn och anpassa farten efter de gående.
• När du ska åka mot Helsingborg upptäcker du efter 36 mil att strax bredvid dig går den egentliga vägen mot Helsingborg och att den väg du efter skyltanvisning valt istället slutar i Kalmar. Detta borde du gissat eftersom det är ett 20 meter högt staket mellan dig och den korrekta vägen – och inga förbindelsevägar finns. Annat än 22 mil tidigare.
• Följer du skyltningen mot Stockholm från Kungsängen, slutar vägen tvärt vid en hiss mitt inne i Jakobsbergs köpcentrum
• Följer du skyltningen från Stuvsta mot Stockholm, hamnar du på en inhägnad byggarbetsplats varifrån du måste backa tillbaks till Stuvsta för att kunna gissa dig till en annan väg.
• Omarkerat är bara halva vägbanan vid varje korsning i fortsatt samma nivå som den väg du kör på. Andra halvan gör att du måste passera en avsats på en och en halv meter för att fortsätta rakt fram.
• 90% av dina medbilister saknar körkort och nödvändiga trafikkunskaper.
• På riksväg 22545 mot Mångställe byter körfälten körriktning varannan kilometer. Och enda möjligheten att följa körriktningen är om du vet INNAN att detta kommer att ske. Annars får du alltid backa tillbaka och leta efter överfarten där du byter körfält.
• Alla långtradare tutar ilsket på dig eftersom de är av uppfattningen att du kör på en väg som endast är avsedd för dem.
• På alla vägar du far fram på är dina medbilisters snitthastighet varierande med minst en tiopotens.
Men eftersom vägen är något smalare än bilen finns inget utrymme för en som kör i 120 att köra om en som kör i 7 km/t.
• På 50% av alla dubbelriktade vägar, alltså med mötande trafik, är körfälten något smalare än bilen, så möte är egentligen omöjligt.
• Dörren på alla krogar leder alltid rätt ut på motorväg utan signalreglering eller varningsskyltar. Övergångsställen och signaler kommer först efter att de raglande korsat motorvägen och ska gå över trottoaren för gående.
• Vid vänstersväng anmodas du av vägmarkeringar att hålla strikt HÖGER.
• Vid en flervägskorsning bör du kunna gissa dig till att de skyltar som visar höger egentligen betyder rakt fram – annars hamnar du fel.
• 20% av vägskyltarna placeras informativt strax efter att du redan valt väg – så att du i god tid informeras om att du redan kört fel.
• När du är ute och kör på en väg, har någon byggt en Gymnasieskola tvärs över vägen. Den är omöjlig att köra runt, så du får köra tillbaka dit du började och försöka hitta en annan väg.
Bara för att ta några exempel – listan kan göras oändlig.
Men jag inbillar mig att bilister inte skulle acceptera ovanstående med ett konstaterande ” Nåja, de har ju i alla fall byggt vägar. Så dom vet ju att vi finns i alla fall”.


Krister Isaksson

Anders, det var minst sagt en imponerande kommentar!


Birgitta Adolfsson

Toppen!!! Jag vill gärna se Sten Nordin, Regina Kevius, Per Ankersjö m fl svar på denna enkät i Världsklass!


Tomas

Anders Olsen: underbar reflektion!!!


Birgitta Adolfsson

… det var en allomfattande enkät. Den enda fråga jag egentligen saknade var den om hur man cyklar på den 1 meter breda cykelbanan mellan två bussar när ”det nya Slussen genomförts…


ekstromenator

Eftersom inge av de ickecyklister som kommenterat i tråden anser att busskurarna i cykelbanan är något problem föreslår jag att det placerar dom på vägen i fortsättning…


Rolf

Tyvärr behövs det stolpar, stenbumlingar och andra hinder i cykelbanan för att dra ner hastigheten på de fartdårar som t.ex. använder gångbanan för att köra om andra cyklister och som inte tänker på korsande vägar och gångvägar.
Det är som med så mycket annat att skitstövlarna sätter villkoren för de skötsamma.


Gabrielle

Men Rolf, det vanligaste skälet till att stenbumlingar är placerade på en cykelbana är för att hindra bilisterna från att välja den vägen att framföra sin bil på. Att sätta stenbumlingar och stolpar i cykelbanan hindrar väl knappast fartdårar från att använda gångbanan. Det uppmuntrar väl snarare till det?


Frej

Haha! Fantastiskt. Det här gjorde min dag. 🙂 Vilka snillrika svarsalternativ.


ands

Känner igen mig så väl i många av bilderna, man åker förbi och undrar hur/om de tänkte där.
Dessutom kudos till Anders Olsén för en rolig och välbeskrivande kommentar


Arne B

Krister och Anders Olsén: två tummar upp!
För övrigt är cykel lika säsongberoende som bilar. Om vägarna snöröjdes på samma sätt som cykelbanor, skulle det bli fler skidåkare än bilar på vägarna.


Anakin

Jag blev så glad när jag läste cykelutbildning.
Sedan blev jag ledsen när det inte var cyklister som skulle utbildas.
Sedan tändes ett litet hopp om att cyklisterna håller sig på cykelbanorna om dessa blir bättre istället för att vara på bilvägar och yra runt på fel sida vägen, inte kunna en enda trafikregel samt vara totalt färgblinda.
Helst hade jag velat se en massiv kampanj med reklamfilmer typ den här youtube.com/watch?v=Q5ZuvmyQ_p4
Bilister och cyklister kan samexistera men det krävs nästan att det införs ett cykelkörkort med godkänt teoriprov.
Dessutom verkar det behövas en obligatorisk praktisk lektion där blivande bilister tvingas cykla nedför i 50 på 50-väg medan en lång rad bilister kör om snävt och tvärbromsar eller svänger höger alldeles efter omkörningen.
De omkörande bilisterna till lektionen borde vara lätta att hitta. Det finns väl tretton på dussinet tragiskt nog.


Mattias

Snyggt, riktigt målande bilder 🙂
http://bokii.se


Jan Ohlin

Underbart roligt och vasst som fan! Hoppas att Per Fjantersjö skruvar på sig!
Applicera gärna dessa kunskaper på planerna för ”Nya Slussen”, där cyklisterna kommer att få det riktigt dåligt om det blir av.
Kolla sedan på förslaget ”Slussen Plan B” och deras plan för cyklisterna. Genomtänkt och oslagbart!


Eva

Bra frågor där……..
Funderar över dessa när jag cyklar fram.
En fråga återstår: är det konstigt att jag struntar i cykelbanorna och cyklar på vägen istället?


Holmis

Anders, du glömde ”klassikern” att vägen ibland slutar vid en trappa där du för att komma vidare måste bära bilen nerför trappan, under förutsättning givetvis att du hinner uppfatta trappan i tid…………


Magnus Orest

Jan Ohlin, slussen plan B är inte alls genomtänkt och dessutom betydligt sämre än nya Slussen för cyklister. Lustigt att ni som står bakom det – och själva knappast hör till de som dagligen passerar Slussen på cykel – försöker använda er av stadens cyklister som slagträ i debatten.
Varför inte låta de som faktiskt cyklar själva avgöra om förslaget är bra eller ej? Om du är intresserad av att läsa in dig på det har jag skrivit en del om det här: http://gsmurfen.wordpress.com/2014/06/07/nya-slussen-for-cyklister/


Andreas S

Helt underbart!
Bilden på fråga 13 från Hornsberg Strand hade jag tänkt slänga in en kommentar på. Från Ekelundsbron till Lindhagensgatan ser det ut så. Medan den asfalterade ”strandpromenaden” slingrar sig som en orm hela sträckan.
Visst jag saknar och cykla, men till vilket pris?
ekstromenator: Jag är med dig, varför inte bygga bort Busshållplatserna längs E18 mot Norrtälje för att anlägga en blomsterrabatt och flytta 676:an (Stockholm-Norrtälje) hållplatser till körbanan som har smalnat av för man ville bygga en naturskön allé längs vägen till Norrtälje?


Sven Moberg

Jag har cyklat året runt i fem års tid och tyvärr känner jag igen bilden av oframkomlighet alldeles för väl.
Ta en titt på cykelvägen i tunnel till Karlbergs Slott: en brant backe som slutar i en skarp 90 graders kurva. Ett grattis o obligatoriskt bromstest!
Eller cykla längs Sveavägen. Cykelbanan försvinner snabbt hela tiden.
Eller cykla till Norra Djurgårdsstaden. Nu bygger man visserligen nytt, så det kan säkert bli fler kul överraskningar.
Eller testa nära döden upplevelse vid ombyggnaden av nya slussen.
Eller njut av cykelvägen bland parkerade bilar på Valhallavägen.
Listan kan göras längre.
Eller


Krister Isaksson

Sven, listan kan göras hur lång som helst. Ett exempel, i arbetet med den regionala cykelplanen i Sthlm län inverterades 825 km cykelvägar. 1 procent, observera 1 procent, uppfyller grundläggande utformningsprinciper för cykelinfrastruktur.
Vad som ytterligare förvärrar förhållandena på dessa stråk är att det är stora brister vad gäller cyklisters framkomlighet och säkerhet. På stråken återkommer ständigt olika hinder i form av bommar, betongsuggor, stolpar, busshållplatser och räcken som placerats i cykelbanan. Dessa hinder utgör allvarliga trafiksäkerhetsproblem då det finns risk att cyklister kolliderar med dem. Platser med begränsad sikt på grund av tvära kurvor, murar, tunnlar, topografi eller växtlighet är också vanligt förekommande och medför problem för såväl framkomlighet, trafiksäkerhet som trygghet. Cyklister på de regionala cykelstråken möter i genomsnitt 4,9 passager per kilometer som inte utformats enligt de föreslagna utformningsprinciperna och 3,6 andra framkomlighetsproblem per kilometer. Detta betyder att det i snitt finns något som påverkar framkomligheten var 118:e meter!
Du kan läsa mer här:
http://www.bicycling.se/blogs/kristerisaksson/99-procent-ar-uselt.htm
http://www.bicycling.se/blogs/kristerisaksson/regionala-cykelstrak-jag-tror-det-nar.htm


Claes Sjunnesson

Nu bor ju inte jag i Hufvudstaden men ironi och satir är universell! Underbara texter… men, ”Många beslutsfattare fattar inte sina beslut”!


Janne

Micke och många andra som hela tiden tar upp att de snabbcyklande är ett problem på cykelbanorna.
Det kan vara så att själva problemet är att vi idagens samhälle behöver cykelbanor som är anpassade för dagens hastighetsbehov. Nu vill vi ju att cyklarna ska konkurrera ut bilarn. för miljon och för att det inte ska bli för trångt. Då måste det gå att cykla fort.
Mao infrastrukturen måste anpassas till dagens samhälle. Precis som vi gjort med satsningar på bredband istället för fler brevlådor.


Anders

Flertalet av ovan bilder är hyffsat nya kontruktioner. Kom över och kollade på http://youtu.be/rPy-f2lPp1A (status rapport norra länken juni 2014) så undrar jag vad som sägs om kvalitetssäkring av cykelbanor vid färdigställande.
Fattar att tunnelarbeten kräver lite mer, och säger inte att vi ska ha brandsläckning på varenda meter cykelbana i stockholm (vi har nog tillräckligt med regn här). Det jag reagerar på är hur man pratar sig så varm om säkerheten och testerna. Är det någon som ens tittat upp eller ned, och tänkt, ska vi verkligen ställa en busskur här? det är ju någon som målat cykelsymboler i backen både till höger och vänster.


Krister Isaksson

Anders, det är ju uppenbart att det saknas både yrkeskunniga och kvalitetssäkring när det kommer till cykelinfrastruktur. Det är tom så illa att nybyggda cykelbanor skrotas kort efter att de öppnats pga av att de är så illa utformade: http://www.bicycling.se/blogs/kristerisaksson/nybyggd-cykelbana-skrotas.htm


Cecilia Andersson

Jag fick mig ett gott skratt! Även om det självklart är tragiskt att det ska behöva vara så här. Hållet med Janne 24/6. Anpassa cykelbanorna så de blir konkurrenskraftiga mot bilismen! Utbildning behövs uppenbarligen.


Joakim Gustafsson

Som i Göteborg ungefär 🙂 fast ni ska vara glada att ni har andra ”bra” kommunikationer som fungerar!
Kanske ska återkomma med lite bilder när vi har byggandet av Västlänken här, eller blir det ”hästlänken”…?!?!


peter sahlen

Grattis alla cyklister i stan, gissa om vi som kör bil i stan har det lättare eller svårare att ta oss fram…
Vi ska dessutom har radar för att se alla upphinnande,svängande o mötande cyklister som sällan bryr sig om rött ljus o skyltar för enkelriktad trafik, värst är racingcyklisterna som man misstänker är självmordsbenägna….
Kolla Hornsgatan i rusningen o försök svänga upp mot Varvsgatan !
Dom kommer ner för backen i 60km/h utan en tanke på att dom är helt osynliga
i sina svarta dräkter när det regnar.
Snälla försök att ha lite fantasi o ödmjukhet även om ni kanske inte har någon som helst trafikkunskap, självbevarelsedrift är en bra sak.
Det är ju trots allt cykeln som förlorar i en träff med en bil. 🙁


Krister Isaksson

Peter Sahlen, ja men så bra. Då tycker jag vi börjar ställa stolpar i körbanan, vi ställer även väderskyddet till busshållplatsen där. När vi ändå håller på så planterar vi några träd mitt i gatan. Sedan låter vi gatan helt plötsligt sluta hur som helst, utan någon varning eller upplysning för vidare färd. Snön plogas sedan upp i stora högar tvärs över gatan. Vid vägarbeten skiter vi fullständigt hur biltrafiken ska ta sig förbi. Sen toppar vi det hela med att lägga ut några stenbumlingar mitt i gatan.
Något sådant har jag sällan (aldrig?) stött på när jag kör bil. Varför ska jag behöva göra det när jag cyklar på cykelbanan?


Annette

Jösses vad bra gjort! 👏 Kiknade av skratt😂 Undebar humor!
Allvarligt och angeläget ämne. Kul att få skratta åt eländet för omväxlingsskull.


Krister Isaksson

Annette, stort tack! Med humor kommer man långt. Ibland…



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Räcket – bästa cykelstället?


 

Överallt i våra städer står cyklar parkerade. Ibland på bra anordnade cykelparkeringar, lokaliserade på rätt ställe och med bra cykelställ. Ibland så står cyklarna parkerade på mindre bra ställen och kan då bli till hinder och problem för en del.

Sen har vi frågan om vilket cykelställ som är funktionellt och säkert. Här finns det många uppfattningar och åsikter. Frågar vi cyklisterna ges två tydliga svar:

  1. de vill ha ett cykelställ som går att låsa fast cykeln i
  2. de vill ha ett funktionellt ställ som klarar av olika typer av cyklar, små/stora, smala/tjocka däck, cyklar utan stöd osv.

Då kan vi konstatera att denna typ av ställ inte kommer på första plats:


Ett traditionellt framhjulsställ, svårt att låsa fast cykeln i, passar inte alltid alla typer av däck/hjul, skaderisk på hjul. Så vad göra? Parkera cykeln längs med och lås fast! 

Med vägledning av dessa bilder med cyklar fastlåsta i räcken är vi en bit på väg mot cykelstället som en majoritet av cyklisterna föredrar:








Det är alltså ett cykelställ med räckets egenskaper som är det cykelställ som majoriteten av cyklisterna föredrar. Ett ställ du kan parkera eller luta din cykel mot (alla har inte stöd). Ett ställ som du enkelt kan låsa fast ramen i, kanske ett ställ som dessa:


Cykelställ med räckets egenskaper är det ställ som uppskattas mest hos cyklisterna.

 

Vad tycker du?

 

Relaterade inlägg:

 

 

 

 


Antal kommentarer: 12

sven

Gillar speciellt räcket på bilden med förbjudet att stanna skylten, min cykel och mina lås passar utmärkt för den.


Pär N.

Håller med dig Krister!


Thomas

Mitt i prick!


Trafikistan.se

Som du säger – alla cyklar har inte stöd. De allra flesta har det, men eftermonterade stöd är ofta dåligt anpassade. Då står cykeln labilt. Och cyklar med korg på styret är extra dråsbenägna eftersom det tyngda styret gärna vill vrida sig och då snedtyngs hela cykeln. Blir det lite blåsväder, är det många cyklar som dråsar omkull.
Ett bra cykelställ ska inte bara vara bra att låsa mot, utan även hindra cykeln från att trilla och skada både sig själv och andra cyklar. Enbart en lodrät stolpe kan funka för herrcyklar, men damcyklar har inget som kan lutas mot en ensam stolpe. Då behövs lite bredd på stället, som i dina sista bilder.
I många fall är det bra om cykelställ är genomsläppliga – att man kan gå emellan när det inte står cyklar parkerade. Det kan ställen i dina sista bilder också ge om de inte sitter för tätt.
Till sist kan det lätt bli så många cyklar så att man måste ställa två vid varje ställ – en på var sida. Det underlättas väsentligt av att stället har något som håller isär cyklarna lite så de inte trasslar in sig i varandra fullständigt. Cykelstolpen Urban har D-formade utväxter som kan hålla isär två cyklar om stolpen har orienterats smart. Men installationsanvisningen är väl skriven av någon som hellre vill sälja en stolpe per cykel antar jag.


Krister Isaksson

Trafikistan, det är därför man tar fram en cykelparkeringshandbok, Cykelparkering i staden. Där tas lämpliga ställ upp, de måttsätts, hur de ska placeras, typritningar osv. Allt för att skapa en så funktionell och effektiv cykelparkering som möjligt. Det förutsätter ju visserligen att man väljer att följa handboken vilket det ju är lite si o så med…


Stefan

Hittade den här bilden på ett cykelställ i Alunda
http://tjuvlyssnat.se/tjuvtittat/om-montoren-ar-har-nej-han-ar-ute-och-cyklar/


Krister Isaksson

Stefan, helt underbar! Inte behöver jag tänka när jag utför mitt arbete…


Bob

En del intressant i ämnet cykelställ/cykelstölder finns på Brå-s hemsida, inkl länken till Bikeoff.
https://www.bra.se/bra/nytt-fran-bra/arkiv/nyheter/2009-12-30-cykelstall-som-forebygger-brott.html


Krister Isaksson

Bob, tack för tipset! Då ser vi tydligt att räcket uppfyller kraven på ”cykelställ” som förebygger brott. Även cykelstället i näst sista bilden borde falla under den kategorin. Stället i sista bilden är lite mer tveksamt.


Pieter Kuiper

Om det finns ett val mellan räcke som man kan låsa fast vid eller cykelskjul där det inte går, väljer jag skjulet. Så gör de flesta på universitetsområdet i Växjö. Det beror förstås på hur stor risken är att cykeln blir stulen.


Pär Sandevik på ISR-märkning

Sveriges sämsta räcke att parkera cykeln vid finns nog i Malmö i anslutning till järnvägsstationen. Utrymningsväg och därmed förbjudet att låsa fast sin cykel där. Bryter man mot det dyker kommunens inhyrda låskapare/transportörer upp och plockar bort cykeln – vissa dagar plockas upp till 50 cyklar på en dag.


Campagnolo

Den här enkla och funktionella varianten gillar jag om jag parkerar cykeln ute ett kortare tag:
https://citypro.se/images/zoom/045-201051.jpg
Annars får hojen följa med in 🙂



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Haninge kommun struntar i den regionala cykelplanen


”Nu måste vi samarbeta om regionens cykelvägar”

”Nu drar vi i gång arbetet på allvar.”

Så skrev ett antal kommunföreträdare i Stockholmsregionen, bland annat kommunstyrelsens ordförande i Haninge, på Stockholmsdebatt i DN 2013-04-13 med anledning av att Trafikverket presenterade den nya regionala cykelplanen för Stockholms län.

I debattartikeln lyfter de särskilt fram en väl fungerande regional cykelinfrastruktur:

”Det är viktigt för att cykeln ska få jämbördiga förutsättningar att konkurrera med bil och kollektivtrafik på regional nivå. Den regionala cykelinfrastrukturen har i dag på sina håll väsentliga brister…”

”Ett ökat cyklande i Stockholmsregionen är en framtidsfråga”

Så hur är det då bakom alla dessa fina ord, hur ser det ut när vi tar en titt på verkligheten där vi ska cykla?

Vega – en ny stadsdel, trafikplats och pendeltågsstation i Haninge


Flygbild över den nya stadsdelen, pendeltågsstationen och trafikplatsen. Foto: Haninge kommun

Så här skriver kommunen om den nya stadsdelen som nu byggs:

”I Vega ska boendemiljön anpassas efter den nya tidens behov. En stadsdel där hållbar utveckling står i centrum.”

”I Vega ska det vara möjligt att vara både klimatsmart och ekonomisk på samma gång. I planerna för stadsdelen Vega har man exempelvis gett gång- och cykelvägar samt kollektivtrafik prioritet.”

Den nya gång- och cykelbanan som byggs, som också är ett regionalt cykelstråket, blir 3 meter bred.

Regionalt cykelstråk. Detta är Haninge kommuns uppfattning om jämbördiga förutsättningar för cykeltrafik för att konkurrera med bil- och kollektivtrafik på regional nivå. Har bil- och kollektivtrafiken motsvarande förhållanden?

Det är 2,3 meter smalare än vad den regionala cykelplanen anger som god standard för ett regionalt cykelstråk, vilket är 5,3 meter. Det är 1,3 meter smalare än minsta godkända standard som anges i planen, dvs. 4,3 meter.

Så här skriver man i den regionala cykelplanen, kap 5: Utformning av regionala stråk

”För att uppfylla sitt syfte som smidigt, smart och säkert regionalt arbetspendlingsnät behöver de regionala cykelstråken ha en likartad utformning. Cyklisten bör mötas av goda trafiklösningar oavsett var i länet de befinner sig, lösningar som är gena och framkomliga vilket är särskilt viktigt eftersom undersökningar visar att cyklister värderar förkortade restider mycket högt. De regionala stråken ska utgöra ett attraktivt och konkurrenskraftigt alternativ, där cykeln på allvar kan konkurrera med andra trafikslag i fråga om framkomlighet, trafiksäkerhet och transportkvalitet. Dessa riktlinjer kan förhoppningsvis bidra till att öka denna attraktionskraft.”

Dimensionerande trafiksituation
Utgångspunkten är att ha en enhetlig utformningsprincip för hela det regionala cykelvägnätet, baserad på en dimensionerande trafiksituation. Detta innebär att utformningen anpassas efter funktionen, d.v.s. att man bl.a. ska kunna hålla en viss hastighet, köra om på ett säkert sätt och ha god framkomlighet i passager och i korsningar på de regionala stråken. Utformningsprincipen anger en lägsta nivå för de regionala cykelstråken, oavsett hur stora cykelflödena är.”

Vidare anger cykelplanen att gående och cyklister ska separeras. Det kommer inte heller att ske, är ju en konsekvens av att man bygger för smalt. Detta kommer då innebära att cyklister måste väja för gående och får en betydligt sämre framkomlighet och lägre genomsnittshastighet. Inte till fördel för någon av dessa trafikanter utan leder endast till konflikter och irritation – så kallad konfliktdesign.

På frågan varför denna påtagliga understandard och avvikelse från den regionala cykelplanen är Haninge kommuns svar detta:

”Hej!

Tack för dina synpunkter, i samband med utbyggnaden av trafikplats Vega kommer en stäcka ca 350 m av regionala cykelstråket byggas om, den sträckan behålls med 3,0 m bredd. Många kommuner i Stockholms län anser att den ambition som anges i regionala cykelplanen med den totalbredd på 5,3 m inte kan genomföras på många så ställen. Detta beror dels på hur vi har exploaterat så utrymmet inte finns samt att i det kan bli tal om planändring och markinlösen som i sin tur medför höga kostnader. Där det finns ett mycket stort cyklandeunderlag skulle man kunna bredda cykelstråken till 5,3 m och detta sker troligen först närmare Stockholm.

Med vänlig hälsning

XXXX  

Haninge kommun”

Kommunen säger här att i stort sett allt annat var viktigare i detta projekt än att skapa en grundläggande och funktionell standard på cykelinfrastrukturen. Det trafikslag som får de sämsta förutsättningarna i denna nya stadsdel är cykel, tvärtemot de fina orden som beskriver stadsdelen och projektet. Kommunen gör sig även förespråkare för andra kommuner och ifrågasätter de standarder som anges i den regionala cykelplanen. Sedan kommer invändningen att det inte får kosta för mycket pengar att bygga cykelinfrastruktur. Kommunen för sedan ett sannolikhetsresonemang, inte ett funktionsresonemang – att det inte är så många cyklister (och underförstått även få gående) så det behövs inte dessa breddmått. Det är ett resonemang kommunen aldrig skulle föra när det gäller biltrafiken, där minsta lilla gata som byggs är tillräckligt bred för att säkert kunna mötas oavsett hur få bilar som färdas där. Man löser grundläggande funktioner, framkomlighet och trafiksäkerhet – men bara för vissa trafikantgrupper.

När det sedan gäller cykelpassagerna över väg så avviker även de från den standard som tagits fram för cykelpassager i cykelplanen. Detta får till följd att det blir sämre trafiksäkerhet och framkomlighet för såväl cyklister som gående.

 ”…gett gång- och cykelvägar prioritet”

Hur detta kan vara i linje med Haninges kommunalråds ord i debattartikeln och de fina ord som finns om cykel i projektet Vega är för mig en gåta.

Eller förresten, det är ingen gåta. Det är som vanligt, ett normalförhållande, där cykeltrafik är lågt prioriterat och kommer långt ner i samhälls- och trafikplaneringen. Cykelinfrastruktur prioriteras inte, får inte ta plats och får inte kosta. Trots alla fina ord som säger något helt annat…

Så istället för att börja arbeta efter den regionala cykelplanen, bygga bort alla dessa brister som finns i den regionala cykelinfrastrukturen och skapa grundläggande och funktionell cykelinfrastruktur, lägger nu Haninge kommun till nya och undermåliga objekt till cykelplanen. Kommunen har endast två regionala cykelstråk. Inte ens på dessa finns  ambitionen att uppnå en rimlig och acceptabel standard för cykeltrafik.

 ”Det är viktigt för att cykeln ska få jämbördiga förutsättningar att konkurrera med bil och kollektivtrafik på regional nivå. Den regionala cykelinfrastrukturen har i dag på sina håll väsentliga brister…”

 ”Ett ökat cyklande i Stockholmsregionen är en framtidsfråga”

Bara några kilometer norrut bygger Stockholm nya regionala cykelstråk på Perstorpsvägen och Flatenvägen. Dessa byggs med regional standard. En standard som självklart kommer cyklister från Haninge till nytta då inpendling till Stockholm dominerar i regionen. Men i sin egen kommun får de nöja sig med en undermålig standard, en standard som döms ut av den regionala cykelplanen men som anses fullt tillräcklig när frågan ställs till Hanninge kommun.

Det är som att bygga enkelspår för pendeltåget, eller bygga gator och vägar så smala att man inte kan mötas. Nu blir det ju inte så utan det är dubbelspår, ny pendeltågsstation, nya vägar, nya på- och avfartsramper, ny trafikplats, väl dimensionerade och med god kapacitet och framkomlighet. Summa summarum är det bil- och kollektivtrafik som får det bättre i detta nybyggda område – inte cykeltrafiken.

Återigen är cykeltrafik satt på undantag.

Relaterade inlägg:


Antal kommentarer: 11

Nils Calmsund

Och så undrar icke cyklande motorister varför cyklister håller sig till ”bilvägen” när det finns ”fina cykelbanor att använda”…


Krister Isaksson

Nils, verkligen. Här är det lämpligare att ta med cykeln på pendeltåget än att cykla på den sk cykelinfrastrukturen, fast det får man ju bara göra i lågtrafik…
Och om vi ska tro på svaret från Haninge så kommer fler kommuner i regionen bygga denna urusla standard. Vilken framtid!


Felix Reychman

kontaktat lämplig lokaltidning med detta inlägg? Känns som en sjysst känga att ge sittande politiker, och att beslå dem med lögn inför höstens val. Kanske nästan ett Scoop!


Krister Isaksson

Felix, tipsa dem gärna!


Fredrik Jönsson

Lägst prioritet är också en prioritet. Antar jag.


Krister Isaksson

Fredrik, jo så är det ju…


Richard

Jag har cyklat till Handen ett par gånger och en del cykelvägar är på så smala trottoarer att till och med jag tycker att det känns som att jag fulcyklar och att jag och varför cyklar jag inte på den bredare vägen. Det anser nog också alla gående jag har mött.
På en sträcka finns det inte en trottoar på ena sidan och vägen är så smal (en svängd uppförsbacke att bilar inte vill köra om mig om de har mötande trafik. Gissa om man känner sig välkommen att dela vägen vare sig det gäller gångtrafikanter som bilister. Konfliktdesign i ett nötskal.


Krister Isaksson

Richard, bara att bita ihop och vänta tills det blir fler cyklister är beskedet från Haninge kommun. Undrar hur många cyklister som krävs för att kommunen ska börja bygga bredare och separerat? Det tror jag inte ens kommunen kan svara på för de har sannolikt inga sådana uppgifter/kriterier. Det är hittepå…


Jens

Om du får tillfälle nån gång. Prova att cykla ut till Dalarö. Också Haninge kommun. Ingen cykel eller gångbana. Obefintlig väggren. Ingen trottoar. Smal 70 km/h-väg vilket i praktiken innebär att många bilister kör 90 km/h.
Det är en trots detta en fin dagstur från Sthlm med vacker skärgård som slutmål. Tyvärr byggt enbart för bilburen medborgare. Cyklister färdas med livet som insats.


Anders Olsén

Följer man cykelskyltningen mot Stockholm i Vega-området, kommer man antingen helt fel eller leds rätt ut på motorvägen(!)


Krister Isaksson

Anders, ja inget annat är ju bra när det gäller cykel där så varför skulle cykelvägvisningen vara det? Följer bara övrig cykelstandard i området!



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Endast 6 procent tar bilen till butiken

Endast 6 procent tar bilen till butiken


Så såg det ut när Utrednings- och statistikkontoret i Stockholm studerade hur kunder och besökare tog sig till/från butikerna och affärsverksamheter längs 9 av stadens huvudgator (Intervjuer med kunder på innerstadens huvudgator USK 2006).

Gatorna som studerades var:

  • Sveavägen
  • Odengatan
  • Fleminggatan
  • S:t Eriksgatan
  • Birger Jarlsgatan
  • Karlavägen
  • Hornsgatan
  • Götgatan
  • Folkungagatan


Birger Jarlsgatan, en överfylld cykelparkering!

Vidare:

  • 66 procent använde fötterna
  • 20 % åkte kollektivt
  • 6 % cyklade
  • 6 % körde bil
  • Fler män än kvinnor tog bilen


Fullt av cyklande shopaholics på Götgatan!

Sedan 2006 har antalet cyklister ökat med över 80 procent i Stockholms innerstad. Så skulle en ny studie genomföras i dag är det högst troligt att siffran för cyklister är ännu högre.

PM Nilsson skriver en ledare i dagens DI ”Varför cykelboomen är bra för ekonomin”

”Städer och stadsdelar med hög tillväxt och innovativ ekonomi är ofta täta, med småskaliga butiker och restauranger, små företag och korta avstånd mellan arbete och hem. Den stadsbebyggelse som växte fram före bilismen värderas konsekvent högre och attraherar smarta pengar och smarta människor. Allt talar för att den framtida hållbara stadsutvecklingen kommer att likna den. Här är bilen ingen bra trafiklösning. En kombination av räls för längre resor och cykel för korta är mer effektivt.”

”På samma sätt som man gjort gågator bör väl valda bilfiler på stadsgatorna omvandlas till cykelfiler. Det försämrar framkomligheten för bil men öppnar helt nya möjligheter för cykeltrafiken. Samma tänkande bör gälla på infartsvägarna från förorter in till city, som bör få cykelfiler där man kan cykla snabbt och långt.”

Här slumrar en fantastisk potential för att få ett rikare stadsliv och ännu flera kunder till de olika affärsverksamheterna i Stockholms innerstad. Det handlar då om att bygga fler cykelbanor, att bygga bredare cykelbanor och skapa fler cykelparkeringar.


Kungsgatan, dags att göra om denna paradgata och skapa en buss- och cykelgata!

Sen handlar det också om bredden på dörröppningarna till butikerna, att se till att de är tillräckligt breda för alla shoppingsugna cyklister!

Relaterade inlägg:

 


Antal kommentarer: 1

Henrik Ahlen

Just så! Men det saknas en sak till för att andelen shoppande cyklister ska öka rejält: nya typer av stadscyklar som man kan lasta enkelt med matkassar, klädpåsar, gymbagar, datorväskor etc som man vill ha med sig. Dagens pakethållare och cykelkorgar är klart osmarta för allt detta, Och lastcyklar är för klumpiga för de flesta. Sedan behöver de även vara svårare att stjäla och enklare att låsa.



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Nyttotrafiken måste fram!


 

I staden där jag bor är det i trafikdebatten ett stort fokus på att nyttotrafiken ska ha god framkomlighet. Det finns också särskilda parkeringstillstånd för nyttotrafiken för att de enklare ska kunna utföra sina uppdrag. Allt detta för att staden ska fungera, det är så att säga en del av stadens blodomlopp.

Jag håller helt och hållet med, det är otroligt viktigt och därför bör stora ansträngningar göras för att se till att denna nyttotrafik kommer fram:


Cykeltaxi!


Cykelbud!


Kaffecykeln! Foto: Claes Blomquist


Lastcykel!


Godstransport med cykel! Foto: Movebybike


Godstransport med cykel! Foto: Movebybike

Sen kan man ju undra om inte nästan all form av cykling är nyttotrafik…


En cykel-SUV! Tre personer på cykeln, två i cykelkärran. Vilken nyttotrafik!


Parkeringskaos utanför förskolan! Om det varit bilar…

Nyttotrafik för cyklister brukar ju annars betyda detta:


”Ska bara…” samt ”Håll er på cykelbanan” Foto: Anders B

 


Antal kommentarer: 12

Jon

Håller med MEN djupt tragiskt att se kvinnan med alla barnen på cykel o i kärra UTAN hjälmar… skäms!


Sommarcyklisten

Även om inte all cykeltrafik är nyttotrafik så är den nyttig trafik: bättre folkhälsa, kreativare medarbetare, osv. Dessutom spar den plats, och plats är det ju dåligt om (i alla fall i Stockholm). Fast kaffecykeln fick väl NJET därför att den tar för stor plats – till skillnad från motsvarande skåpbil … (obs! ironi)


Krister Isaksson

Jon, så kan man ju tycka. Själv tycker jag att det är mer allvarligt att många, i allt större utsträckning, med bil skjutsar barnen kors och tvärs. Så till den milda grad att det blir ett trafiksäkerhetsproblem att gå och cykla till en del skolor…


Krister Isaksson

Sommarcyklist, ja den är tom MYCKET samhällsekonomiskt nyttig, se här: http://www.bicycling.se/blogs/kristerisaksson/show-me-the-money.htm
22 kronor tillbaka per satsad krona! Oj så mycket mer nytta än tex Förbifarten…


Erik Johansson

Jon, det är därför man har en trehjuling för då behöver ingen ha hjälm på cykeln, inte ens barnen i lådan. Hjälmtvånget för barn bör avskaffas snabbast möjligt!


Richard

Tvärtom, jag vill ge kvinnan en kyss för att hon cyklar utan hjälm. Hon har full koll och jag tror att hon cyklar stadigare och säkrare än de flesta.
Tids nog ska vi alla dö. Under tiden lever vi lyckliga utan ängslan. Jag är 49 år har aldrig haft hjälm och kommer aldrig att börja. Our heads want to be free!


Nisse med Triken

Jag har i och för sig inte varit nära att välta med triken så många gånger, men fler gånger nära att slå huvudet i diverse grindar och annat otyg (och på MTB har jag fått mig några rejäla klämtare av grenar i huvudhöjd: alltid hjälm på i skogen).
Tyvärr räcker inte alltid järnkoll och god balans (mitt framhjul fick t.ex. för sig att sticka till vänster när den jämna vägytan visade sig vara ett tjälskott fyllt med lösgrus). Och för att parafrasera en amerikansk mountainbiketidning nån gång sent 80-tal, dan efter en vurpa vill jag hellre sätta mig på cykeln än på skolbänken för att lära mig läsa och skriva igen. Och hävdar inte den medicinska sakkunskapen att en försvarlig mängd procent av de som dör i cykelolyckor skulle överlevt med hjälm? But YMMV. En del vill dö vid 29, andra vid 92. My head wants to be uninjured.


Björn

Nisse;
Det är just absolut inte så att sakkunskapen hävdar att cykelhjälm skulle rädda liv. Tvärt om säger sakkunskapen att nio tiondelar av de permanent invalidiserande skadorna inte är huvudskador över huvud taget, och att cykelhjälm bara skyddar mot en bråkdel av den återstående tiondelen.
Cyklister dödas av tunga fordon och inte (fall)skallskador.
Motormännen, ”Vägverket” och försäkringsbolagen hävdar (utan underlag) att ökad cykelhjälmsanvändning och vadderad helkroppsrustning ökar säkerheten, medan alla andra tittar på länder med i princip obefintlig hjälmanvändning och ser att de står sig mycket bra eller till och med bättre.
Säkerheten är en trafikmiljöfråga och inte en hjälmfråga.


Nisse med Triken

MSB (F&F 8/2013, https://www.msb.se/RibData/Filer/pdf/27022.pdf), och diverse läkare (bla i Toronto) som behandlar trafikoffer med huvudskador verkar vara av en annan åsikt. Sen kan man konstatera att död är inte det enda man kan råka ut för (och för egen del, hellre ingen hjärnskakning än hjärnskakning: hellre ingen huvudvärk än huvudvärk – trots att huvudvärk mer sällan är invalidiserande). Och det är skillnad på invalidisering och invalidisering: återigen för egen del, jag blir hellre av med benen än med kognitiva funktioner: hellre benskador än hjärnskador. Men det är förstås bara min personliga preferens. (Och det behövs ju inte mer än en olycklig landning med huvudet mot en kantsten för att hjärnskada skall uppstå.)
För den som inte begrep det, så ansåg den amerikanska mountainbiketidning (varken motormän, försäkringsbolag, eller det svenska ”vägverket”) att det var djävligt korkat att cykla i skogen utan hjälm (och det med de hjälmar som fanns för 20+ år sedan). Och med tanke på att de cykelvägar jag cykelpendlar på på sina ställen håller betydligt sämre skick än en genomsnittlig skogsstig och med fler hårda hinder att knäcka skallben mot … Den som känner för att cykla på dåliga grusvägar och mindre dåliga gc-vägar i 40+ km/h (på två hjul) utan hjälm får naturligtvis göra det: jag föredrar att försöka skydda det jag har innanför skallbenet när jag gör det. Och underligt nog kör downhillfolket numera med bl.a. ryggradsskydd, vilket man inte gjorde på den tiden jag testade på den aktiviteten. Men det är säkert helt onödigt …


Sommarcyklisten

Har i och för sig inget med det i vanlig ordning utmärkta blogginlägget att göra, men alltid fascinerande när folk på fullt allvar tycker att vi som använder hjälm ska sluta med detta (farligt, skrämmer bort potentiella cyklister, töntigt, …) och att de som inte använder hjälm är någon sorts frihetshjältar/rebeller. Mänskligheten upphör aldrig att förundra.
Mer on topic, på vägen hem i den överraskande snålblåsten igår råkade jag ut för två avspärrade gc-vägar, den ena utan vare sig hänvisningar eller alternativ (förutom vägen bredvid, på vilken jag är osäker om man ö h t får cykla), den andra endast med hänvisningar för gående (”Gående hänvisas till andra sidan”, pilen för ovanlighetens skull åt rätt håll). Cyklister behöver uppenbarligen inte vare sig hänvisningar eller alternativ: tro de att vi kan flyga? Att vi alla cyklar MTB är dock uppenbart: kvalitén på omvägarna runt ett par vägarbeten skulle ha fått en skogsstig att skämmas. Inget för hårdpumpade slicks.


Hjalmar

Vad ska kvinnan göra? Stiga av cykeln och leda hem ungarna? Ta bilen nästa gång?
Märkligt och patetiskt men lite fascinerande hur vissa individer direkt ska se något dåligt i något som egentligen är väldigt bra. Ursäkta, unikt och extremt bra. Det existerar inget hjälmtvång. Kan ni inte leva med det utan känner behov av att spamma alla trådar så rekommenderar jag psykologbesök.
Sällan jag ser det motsatta: Ständiga påpekanden om hur folk använder hjälm trots att det inte behövs. Några hundra tusen cyklister klarar sig oskadda varje dag. Hur många skadas och hade räddats med hjälm? En per dag? Tio?


Björn

Kul att läsa DI’s ledare idag ! Skriv gärna kommentaren på di.se



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Först stolpar, nu spett. Vad blir det sen?


 

Kommer ni ihåg denna bild från Bromma i Stockholm? Var med i ett tidigare inlägg om en pendlingscyklists vardag.


Ett antal betongspett placerade på cykelbanan, kompletterade med lite sten. I cykelstaden i världsklass… Foto: DAST

Från andra hållet ser det ut så här:


Tungan rätt i mun! Inte helt lätt aoch riskfritt att passera som cyklist. ännu värre blir det med lastcykel, permobil, tvillingvagn, cykelkärra… Foto: Anders

Några betongspett utplacerade tvärs över cykelbanan, i cykelstaden i världsklass. Nu verkar dessa betongspett har klonat och förökat sig och de sprider sig över Bromma och Västerort. Är det början på en ohejdbar epidemi vi ser?


Se här, några till! Ser ut att vara ännu svårare och riskablare att passera. Men vem bryr sig i cykelstad i världsklass? Foto: Anders


Foto: Anders

Så inte bara utgör en del motormän fara för cyklister, även de hinder som placeras ut för att hindra motormän att köra där de inte får köra är en fara. Fasta hinder är en väl dokumenterad fara för cyklister och årligen skadas cyklister allvarligt på dem visar VTIs studier.

Hur tänker den person som beslutar om att placera ut dessa betongspett?

Kan kontrasten mot de holländska bilhindren bli större?


Detta är kanske lite mer i världsklass…

Kanske dags för cykeljouren att göra en viktigt insats?


Cykeljouren. Full fart mot Bromma och västerort!

 

Relaterade inlägg:

 

 

 

 


Antal kommentarer: 10

Andreas Dammert

Innan staden ser till att just denna form av hinder försvinner fortare än kvickt samt att alla grindar, bommar, andra spännande medvetet utplacerade saker på en cykelbana försvinner, ja, då är det bevisligen bara varmluft från Stadshuset. Jag är mäkta trött över detta – det kan väl inte vara så svårt. PLACERA INTE UT SAKER SOM INTE SYNS OCH SOM KAN ORSAKA SKADA!!!


ekstromenator

Normalt sett är man väldigt försiktig i utformning av trafikmiljö, inget som är i närheten av fordonen skall gå att skada sig på, räcken börjar med en mjuk deformationszon eller snett så ingen tvär yta uppstår för trafikanterna. Hur tänker man då när man plötsligt har vassa spetsiga betongkonor som vastängning tvärsöver ett cykelfält ???
/ Thomas


Cynisk cyklist

Dessvärre verkar de som placerar ut betong suggor, betong koner, grindar, asfaltlimpor, osv., att dessa är nödvändiga för att förhindra olovlig bilkörning, och att ibland tvingas man försämra cyklister framkomlighet för att öka deras säkerhet (det svar jag fick i alla fall). I verkligheten är frågan om inte hindren utgör en större risk för kroppsskada än olovligen körande bilar, speciellt som långt ifrån alla hinder lyckas hålla plåtlådorna borta. Dessutom finns det ju vettiga lösningar som inte riskerar att skicka cyklister till akuten/bårhuset.


Johan G

Kan bara se en väg att förebygga dessa avarter av väghållning. Nämligen att göra det straffbart. I Sverige kan inte en myndighet eller ett företag straffas för denna typ av riskskapande. Däremot finns sådan lagstiftning i Norge. Läs Straffeloven, kap 3 paragraf 48a: http://lovdata.no/dokument/NL/lov/1902-05-22-10/KAPITTEL_1-5
Det behövs alltså bara några meningar ny lagtext, så lär väghållningen skärpas dramatiskt efter det, så att olycksrisker inte byggs in eller underlåts att åtgärdas omgående.


Thomas

Jag cyklade Älvsjö-Uppsala på tandem förra veckan. På den vägen var Solna och Sollentuna klart värst, de verkar ha fått mängdrabatt på bommar och betongsuggor under förutsättning att de används på cykelbanorna. Vid flertalet tillfällen var det bara att stanna och sparka sig fram igenom hindret. Vid några tillfällen var vi helt enkelt tvungna att kliva av cykeln och lyfta den genom hindret då den helt enkelt var för lång för att rulla och svänga fram. Höll på att få fnatt.


Thomas

Hmm… hur tar sig cykeljouren förbi dessa hinder? Har de månne en liten helikopterrotor på taket?


Gösta

Tack för den fantastiska bloggen. Du är en hjälte!!


Jocke von Scheele

Extra bra att dessa hinder även stoppar sopning av cykelbanan, så att just där det är extra trångt och knixigt är det dessutom snorhalt. På bilderna ser man tydligt hur det ligger drivor med rullgrus runt hindren.


Richard

Hur bred är en normalbil? 165 cm? Finns alltså ingen anledning att placera ut så många suggor med avstånd på runt 70 cm.
Tvärtom – sätt ett avstånd på 150 cm så kommer bilister som tror sig kunna köra emellan att krocka eller skrapa upp lacken. Sedan tar de aldrig en genväg via cykelbana igen.


Cynisk cyklist

Enligt lokala Mitt-i-tidningen kommer – för att stoppa okynneskörningen med bil på gc-vägarna – bommar att sättas upp vid Spånga IP: fem spänn på att de inte kommer att vara av ett cykelvänligt slag utan de vanliga cyklistfällorna.
(Har för övrigt beskådat spektaklet bilist som försöker tvinga sig förbi en bom trots att öppningen är mindre än bilen är bred. Lite plåtskador är en genväg värd verkar det som.)



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*