Blogg

Avskyr SL cyklister?


Vad är det med SL och deras inställning till cyklister? Det väller in bilder från er läsare där väderskydd och hållplatsskyltar placerats i eller i direkt anslutning till cykelbanan. Är SL, kommunerna och Trafikverket i maskopi för att skada cyklister och få dem att börja åka kollektivt? Det är ju inte heller en särskilt bra miljö för SL:s resenärer att stå på eller kliva av i cykelbanan men ändå ser det ut så här på många platser i Stockholms län. Ren och skär konfliktdesign! Vad föregår i huvudena på trafik- och gatuingenjörerna på kommunerna, Trafikverket och SL när man bara slänger ut dessa attiraljer. Är de helt blinda? Är detta verket av professionella yrkesutövare? Det är ju väldigt tydligt att de inte cyklar själva för cykling och motion leder ju till ökad och förbättrad hjärnaktivitet!

Men nu måste jag bli allvarlig, varför blir det så här? Det är ju uppenbarligen inte ett olycksfall i arbetet vi ser på dessa bilder utan ett systemfel som existerar i hela länet (och jag vågar säga i stora delar av landet). I grunden för detta systemfel ligger synsättet på cykeln och cykeltrafik, inte som transportmedel utan något som ”leksakstrafikanter” håller på med. Den yta som är reserverad för enbart cykeltrafik är när det kommer till kritan inte reserverad för cykeltrafik. Ytan för cyklister kan användas till lite vad som helst som jag har visat i tidigare bloggar (1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8). Det är ju inte en naturlag att väderskydd och stolpar måste hamna i cykelbanan men ändå gör det de. Det är ett tecken på minsta motståndets lag. Att göra andra, mer funktionella och säkra lösningar för cyklister (och SL:s resenärer) tar lite längre tid och kostar lite mer pengar. Då är det lättare att göra dessa lösningar, flytta över ansvaret till cyklisterna och säga att man får ta det lite lugnt som cyklist och visa hänsyn. Man behöver väl inte cykla så fort…

Bra och säker framkomlighet är så att säga bara reserverad för bil- och kollektivtrafik

På de flesta av dessa platser finns det möjlighet till annan utformning. Det går att utnyttja mer av sidoområdet, det behöver inte vara hållplatsfickor för bussen som inkräktar på cykelbanan, det går att göra en så kallad timglashållplats som inte stjäl yta av cykelbanan osv. osv. Detta kostar lite mer och i vissa fall innebär det lite sämre framkomlighet för biltrafiken, ve o fasa!

En motsvarande besudling av busskörfält  är naturligtvis otänkbar, där jagar och bötfäller polisen bilister som färdas i dem. Vem jagar de ansvariga för detta elände?

Dålig infrastruktur leder till dåligt beteende…























 

Antal kommentarer: 11

Nils Calmsund

+1 miljon.
Och det ”märkliga” är att det inte bara är begränsat till Sthlm utan liknande exempel kan hittas nästan överallt i Sverige där det råkar finnas en cykelbana som går utmed en väg som trafikeras av kollektivtrafik.
Kanske det är dags med obligatoriska studieresor till Danmark eller Holland för alla trafikplanerare, beställare och utförare för (cykel)trafik?


Henrik Ahlen

Hårresande! Borde det inte vara olagligt att blockera cykelbanor? Kanvi inte få det prövat genom att polisanmäla alla dessa hinder och följa upp vad polisen gör med utredningarna?


Magnus Billberger

Är det verkligen trafikbolaget som man ska klandra? Det är väl oftast kommunens gatuförvaltning som hittar på dessa dumheter?


Krister Isaksson

Magnus, SL:s officiella svar skulle självklart vara att det yttersta och slutliga ansvaret för utformningen av gaturummet har väghållaren (kommuner, trafikverket). Nu är verkligheten sällan helt svart eller vit. Utformningen och godkännandet av dessa hållplatser sker i mer eller mindre nära samråd och samförstånd mellan dessa parter. Även finansieringen är uppdelad. Jag skriver ju också att de verkar vara i maskopi! Det varierar också vem som håller i taktpinnen från plats till plats, se bara på utbyggnaden av Tvärbanan som nu pågår i Stockholm. Det är SL som ansvarar för den utbyggnaden, självklart i samråd med berörda väghållare, och den infrastruktur som erbjuds cyklister på denna sträcka är många gånger under all kritik.
SL är också den enda aktören som verkar över hela länet och eftersom det ser ut så här på väldigt många cykelbanor runt om i länet, oavsett kommun, är det uppenbarligen en vilja från SL att det ska se ut så här. Studerar vi sedan några av bilderna så ser vi ett antal tillfälliga hållplatser som SL och deras entreprenör placerat ut, det är inte väghållaren som sagt att betonggrisen och stolpen ska placeras i cykelbanan.


Krister Isaksson

Så här skriver SL i sin egen utformningshandbok RIBUSS-08 ang. cykelbanor och hållplatser: ”Cykelbana får inte ledas så att påkörningsrisk mellan cyklister och avstigande/väntande passagerare föreligger. Cykelbana ska placeras bakom regnskydd/räcke alternativt ledas ut i körbanan före hållplatsområdet. Räcke bör placeras mellan cykelbana och hållplatsområdet för att skydda på- och avstigande resenärer.” Då får man konstatera att SL inte klara av att följa sina egna riktlinjer, det är tom SKA-krav som SL inte uppfyller!
Vill ni läsa mer finns handboken här: http://sl.se/Global/Pdf/Rapporter/riktlinjer_for_utformning_av_gator.pdf



Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Cykeln får inte plats!


 

Fick en inbjudan till ett frukostseminarium den 14 september hos Stockholms Handelskammare. På seminariet kommer de ge svaret på vilka trafiklösningar som krävs för ett växande Stockholm. Handelskammaren har ju tagit fram en rapport, ”Trafiklösningar för ett växande Stockholm” som jag tidigare bloggat om några gånger (1 och 2). Självklart vet Handelskammaren, som ju är en trafikexpert utav guds nåde, vad som krävs!

Kan inte låta bli att än en gång återge vad de säger om cykel och denna gång kommentera det från ett litet annat håll. ”Ökat utrymme för cyklar i trafikmiljön innebär att det ändå måste finnas plats för cyklisterna när de väljer andra transportslag. En cykel tar mindre plats än en bil men mer plats än en kollektivresenär, inte minst genom att cykeltrafiken också genererar behov av uppställningsplatser för cyklar. Därför är det tveksamt om utbyggnad av cykelbanor och cykelparkeringar innebär ett maximaltutnyttjande av trafikytorna.”

Vilken analys och slutsats! ”…cykeltrafiken också genererar behov av uppställningsplatser för cyklar.”  Och när vi åker bil och stannar, det genererar inte ett behov av uppställningsplatser för bilar?

Anna Wersäll, här har du lite bilder på vilka trafikytor som krävs för olika transportslag:

Foto: Stadt Münster


Foto: Gävle kommun

Vill vi maximalutnyttja så kan vi ju tvinga folk att använda vikcyklar så får vi in 42 st på samma yta som en bil! Tänk er, 42 personers parkeringsbehov istället för 1 person!

Antal kommentarer: 10

manne

vet inte om du följer Trivectors Christer Ljungbergs blogg. I maj skrev han på samma tema och hävdade bla. att ” Och forskning visar att använder man ytan från en parkeringsplats för en bil att parkera cyklar på så ökar butikernas omsättning”
Det borde handelskammaren kolla upp tycker jag!
Här finner du bloggen http://www.ljungbergsblogg.blogspot.se/2012_05_01_archive.html


Sara G

Intressant att man här har insett att det finns saker att göra för förbättring av Stockholms trafiken.Dessvärre verkar det som att tänka om” eller ”tänka nytt” är för jobbigt. Istället för att anta utmaningen ser man istället problem. Dagens fantastiska teknik gör det möjligt,för många av oss, att söka, hitta inspiration på nätet. I detta fall finns mycket att titta på, lära av. Genom att titta på större städer och se hur de agerar. Detta är verkligen bakåt strävande, tråkig inställning…


Krister Isaksson

manne, tack för tipset och jag följer Christer Ljungbergs blogg. Jag tar ju upp en studie och liknande resonemang i denna blogg: http://www.kadens.se/blogs/kristerisaksson/vill-de-inte-fa-nya-kunder.htm
Det är inte alltid lätt med förändring!


johan

den nedersta bilden:
går det ju inte att komma åt sin cykel, dessutom tar bilar fler än 1 person. går inte att ta genvägar bara för att avsikten är god.


Joel

Tipsa Handelskammaren om Gikens parkeringslösning för cyklar 🙂
http://www.giken.com/en/developments/eco_cycle/operation
http://www.youtube.com/watch?v=iMLYwtPwjzY



Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Titta en cykelbana, vad kan vi använda den till? Del 8


 

Vi ställer ut lite stolpar i den!

Nu sticker jag ut hakan och säger att INGEN projektör, gatuingenjör eller entreprenör skulle ens komma på tanken att ställa ut en stolpen i körbanan så som vi ser på dessa bilder, än mindre gå till handling och GÖRA det. Men cykelbanan, den kan användas till lite vad som helst! Där färdas ju enbart ”leksakstrafikanter” som får ta det lite lugnt och se sig för, då går allt bra! 

Nyrenoverad bro, körbana och cykelbana. Och så en liten härlig stolpe att cykla in i! Det som fascinerar mig är att man i detta fall är klart medveten om faran som stolpen utgör då man monterat ett reflexrör på stolpen. Hade det inte varit bättre att ställa stolpen någon annanstans?

Nog för att SL (Storstockholms Lokaltrafik) inte är särskilt välviligt inställda till cyklar och cyklister i kollektivtrafiken men detta är väl att gå lite långt! Inte bara det att ställa ut en stolpe och betonggris mitt i en av stadens mest trafikerade cykelstråk, deras resenärer ska tydligen stå och vänta på cykelbanan samt kliva av i den. Bildkälla Cyklistbloggen

Det gör ont! Se målningen, se bredden på cykeldelen, se vad som finns i slutet… När ser vi något sådant här på gator och vägar?

Här finns det en stor och bred vägren utanför cykelbanan men inte ska vi ställa betonggris och stolpe där. Det kan ju göra det besvärligt för lastbilsföraren som vill parkera. Bättre att placera ut den i cykelbanan! Tack Oskar för bilden!

Självklart måtse vi tala om för bilisterna att vägarbete pågår och det gör vi genom att ställa ut skylten i cykelbanan. Den syns ju väldigt bra för bilisterna därifrån, att den sen inte syns bra för cyklisterna som färdas åt andra hållet är uppenbarligen inte något problem, tänker er synbarheten när det är mörkt. Inte heller verkar det vara ett problem att den dubbelriktade cykelbanan nu blivit enkelriktad och tvingar över cyklister mot mötande cyklister. Så här gör vi ofta på gator och väger?

 

Har ni någonsin sett att ytan där gående ska stå och vänta på grönt vid övergångsstället har placerats i körbanan?  Eller att en signalstolpe för cyklister ställs ute i körbanan? Men på cykelbanan går det bra att placera ut dem. Inte konstigt att det blir konflikter och irritation mellan gående och cyklister, och vem ska lastas för det? Inte heller konstigt att många av cyklisters singelolyckor kan härledas till brister i infrastrukturen. Det känns ju inte som Nollvisionen omfattar cyklister när man ser och dagligen tvingas uppleva detta på sina cykelturer.

Och så avslutar vi med en riktig dräpare! Här ska vi först genom målning visa färdriktning rakt in i refugen, sedan ska vi spetsa dig! Bra jobbat! Ett antal hundra meter från denna plats har kommunen satt upp en så kallad Cykelbarometer som räknar cyklister, uppmuntrar till ökat cyklande och ”marknadsför” cykling… Tack Pär för bilden!

Antal kommentarer: 8

manne

speciellt på den sista bilden undrar man ö.h.t. vad den stolpen /refugen gör mitt i körbanan ???


Mattias

Likt bild nr 5 såg jag nu under sommaren en skylt placerad på cykelbanan mellan Jungfrusund och Ekerö centrum som hade att göra med pågående vägarbete. Det iroinska med denna skylt var att det var en 30km/h-skylt som alltså hade som syfte att få bilisterna att köra långsammare på vägen bredvid cykelbanan. Trots detta hade man alltså inte ställt skylten i körbanan utan på den redan smala dubbelriktade cykelvägen där det knappt går att mötas två cyklister.
Hur tänkte man här? Vi kan ju inte hindra bilförarna i deras framfart, trots att vi vill att de ska köra långsammare. Hmm…


Pand

Varför inte flytta tillbaka betonggrisarna och skyltarna så att motortrafikanterna inte kan missa dem?


Åsa Eriksson

Det här med stolparna… känns ju nästan som en komplott med hjälmtillverkaren Hövding. http://www.kadens.se/blogs/asaeriksson/hovdingstunt-pa-stureplan.htm


AndreasD

Krister, alla dessa bilder i din serie är ju rätt komiska men samtidigt så blir man så enormt frustrerad och faktiskt lite förbannad. Just nu är jag bara uppgiven och funderar lite smått på att göra som kommunen uppenbarligen vill att jag gör: Börja åka bil. På något annat sätt kan man ju inte tolka den fientliga inställningen till cyklingen i den här stan.
Snart har jag dock slutat att vara bitter – bara ett par minuter till – och försöker förstå vad som utlöser detta. Du, som har varit inne i kretsarna för några år sedan, vad har kommunen för skäl och förklaringar till detta vanligtvis? Vad gör de när det kommer in klagomål? De kan ju inte vara ovetande om att det ser ut så här lite varstans.
Vad skall vi tillsammans göra för att få dem att agera lite mer planerande i relation till just dessa tillfällen?
Tack för bra blogg



Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

KONFLIKTDESIGN!


 

Då och då dyker det upp inslag i media om den infekterade stämning som råder mellan cyklister och gående och cyklister och bilister. Nu senast var det en artikel i SVD som tog upp ämnet. Det ska uppenbarligen vara så att gående hatar cyklister enligt polisen! Läser man sedan kommentarerna till dessa artiklar så är det ibland en skrämmande och obehaglig läsning.

I och med den framväxande cykeltrafiken blir det mer och mer tydligt att vad stadsplanerare och trafikplanerare har ägnat sig åt i decennier är inget annat än KONFLIKTDESIGN.

Genom att inte behandla cykeln som ett transportmedel, att inte ge den sitt eget utrymme i transportsystemet skapas dessa konflikter. Ibland ses jag enligt systemet som gående, ibland är jag mer att liknas vid en bilist och ofta skiter systemet fullständigt i cykeltrafik. Vad man inte får glömma bort är att infrastruktur i mångt och mycket är kommunikation, den talar med all tydlighet om vilket trafikslag som prioriteras, vilket som ska ha rätt till väg, vad man förväntas använda för färdsätt osv. Så vad kan man då förvänta sig om det är urusel cykelinfrastruktur? Och samtidigt uppmanas att cykla av Riksdag och Regering, av Trafikverket och många av landets kommuner. Och sedan börjar många att cykla i detta urusla system! Min slutsats är att dålig infrastruktur leder till dåligt beteende. Om systemet inte tar hand om mig på ett bra sätt, om jag inte vägleds och får hjälp på min färd med funktionella och säkra lösningar måste jag ju lösa det själv. Och att tvingas lösa det själv blir sällan särskilt bra för kollektivet…

Vill göra ett litet tankeexperiment! Om biltrafiken hade liknande infrastruktur som cykeltrafiken har idag, vilket beteende hade vi sett hos oss bilister?

Här följer några exempel på konfliktdesign

Varför ska vi dela yta med gående? Är det bra för oss som cyklar? Är det bra för oss som går?  Är det effektivt och säkert att hela tiden tvingas bromsa och väja för gående?Till höger i bilden ser vi fyra körfält plus en bred mittrefug, till vänster en stor parkeringsplats. Är detta en rimlig fördelning av trafikytor?

Ett så kallat regionalt cykelstråk i Storstockholm avsett för arbetspendling. På denna yta ska jag alltså som cyklist dagligen pendla, en yta som är för smal för att säkert cykla på, för smal för att dela med gående och stråket går rakt genom flera busshållplatser. Snacka om konfliktdesign! Vem vill cykla här, vem tycker det är bra att cykla här. Ändå är det här jag förväntas cykla och på ett effektivt och säkert sätt ta mig fram!

Ett till så kallat regionalt cykelstråk i Storstockholm, avsett för arbetspendling. Här gör vi en busshållplats och ställer ett väderskydd och träd i cykelbanan. Observera att till höger i bilden finns det väldigt mycket yta där man skulle kunnat dragit cykelbanan för att undvika denna konflikt! Men istället väljs konfliktdesign som lösning…

En central plats i landets huvudstad, Raoul Wallenbergs torg. Också det största öst-västliga cykelstråket i staden där 1000-tals cyklister passerar varje dag. Här är det en form av shared-space eller så kan man också kalla det konfliktdesign!

 

 

Antal kommentarer: 16

manne

vilken träffsäker krönika!
Det är helt hopplöst att cykla på ”sin” cykelbana från punkt A till B ibland ska man ut i trafiken och vingla, ibland försvinner cykelbanan helt spårlöst och man tar sig fram där man tycker att det passar. Till nackdel för sig själv och medtrafikanter.
Jag tror inte så mycket på att cykla mot enkelriktat etc som föreslagits. Tror bara det leder till mer bekymmer. Bättre att ge cyklisterna egna vägar och bättre utrymme (gärna på bilisternas vägar)!


Sven-Erik Olsson

Ja, det är på grund av att konfliktdesign är så spridd som jag förespråkar cykling på vägarna. Eller så är det för att jag är Lundabo.
Konfliktdesign är också när lämna företräde systematiskt används för att hejda cyklisten när cykelvägen korsar en ‘bilväg’ även där de som kör på bilvägen har att lämna företräde för bilister som kommer körande åt samma håll som den som färdas på cykelvägen. Extrakryddas dessutom ofta med att designen är sådan att om bilisten som skall lämna företräde för andra bilister vid stopp blockerar korsande cykelväg. #klagolåt


Krister Isaksson

Tack!
Själv är jag en mycket ivrig förespråkare för cykling mot enkelriktat! Om man tänker på att bara i Stockholm finns det över 200 enkelriktade gator som det skulle vara lämpligt att möjliggöra cykling mot enkelritningen. Det är mindre lokalgator, låga fordonsflöden och hastighetbegränsningen är 30 km/t. Utmed dessa gator finns ofantligt många start- och målpunkter för cyklister och genom regeländringen skulle det innebära avsevärda restidsförkortningar. Särskilt om vi aggregerar detta på samhällsnivå. Nu är det ju så att många cyklar redan mot enkelriktat, det fungerar förutom att man bryter mot trafikreglen. Och vad gäller trafiksäkerheten är det inga som helst problem visar tysk forskning, snarare tvärtom! Och betänk en sak till, är det åt något håll en bilist tittar åt är det framåt, annars är ju en vanlig förklaring vid cykelolyckor med bilister, att cyklisten bara dök upp från ingenstans!
Det är ju också så att enkelriktningen har ju aldrig satts upp för att enkelrikta cykeltrafiken, det blev bara konsekvensen pga att trafikreglerna inte är särskilt väl anpassade för cykeltrafik.


Olle Andersson

Jag cyklar i samma stad som Sven-Erik och håller med om att vägen av de orsaker han nämner är snabbare och bekvämare än cykelbanorna. För att slippa onödig aggresivitet från andra trafikanter cyklar jag likväl på cykelbanorna när jag enligt lag måste. Det finns dock många sträckor där man SKA köra på vägen, men där många cyklar på gångbanan för att de och många bilister tror att cyklar överhuvud inte får framföras på väg. Cykeln var en gång det vanligaste persontransportmedlet i landet, idag ses det, i trafikplaneringen, som ett lekredskap med en toppfart kring 15 kmh.


Cynisk Cyklist

Håller på det hela taget med, men hur skall cykelvägar designas så att cyklister åtminstone håller sig på höger sida? Utanför mitt köksfönster är det antagligen fler som cyklar mot körriktningen på den enkelriktade cykelbanan på vänster sida av vägen än som cyklar på rätt sida, och det är smala (!) cykelbanor obegripligt uppflyttade på trottoaren. De målade cykelsymbolerna hjälper uppenbarligen inte (att alla som de cyklar över är upp och ner skulle antyda något). Om man som jag har ett cykelekipage som är ungefär lika brett som cykelbanan och inte lämpar sig för hopp över höga trottoarkanter blir man mycket medveten om folk som kommer farande åt fel håll.
På tal om enkelriktat: att möta någon på en smal väg är inte roligt om man sitter på en bred trike …



Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Titta en cykelbana, vad kan vi använda den till? Del 7


 

Vi sätter upp lite bommar tvärs över cykelbanan!

Detta är något som förekommer tämligen ofta på landets cykelbanor och endast undantagsvis är denna styggelse motiverad. Motiven till bommarna kan vara att hindra biltrafik, försvåra eller försöka förhindra otillåten mopedtrafik, hindra att cyklisterna cyklar rätt ut i gatan (för det gör vi ju ofta!) eller hastighetsdämpa cyklister. Av någon märklig anledning är dessa bommar ofta öppna under vinterhalvåret. Då kanske det påhittade problemt är borta? Nä så är det visst inte utan det är pga vinterväghållningen, man kan ju inte gå ur och in i traktorn varje gång för att öppna och stänga bommen!

Sällan tänker man på konsekvenserna för cyklister och man utformar dessa hinder på ett mycket cykelovänligt sätt (det är ju inte heller särskilt lätt för gående, än mindre med barnvagnar, människor med rullatorer, rullstol osv). Om nu motivet är att hindra biltrafik behöver ju inte passagerna vara så smala och besvärliga som de ofta är. Jag har vid olika tillfällen gått igenom olycksdatabasen Strada och det finns en hel del olyckor där cyklister kommit till skada vid dessa typer av avspärrningar, tyvärr finns det även dödsolyckor. Det finns även forskning på området, What cyclists need to see to avoid single-bicycle crashes?

I Holland har man tagit fram en typlösning för hur dessa ”Bilhinder” ska utformas, mycket med tanke på att de ska vara ”cykelvänliga” och säkra för cyklister.

Malmö är en av få kommuner i landet som har tagit fram riktlinjer ang. avspärrningar av cykelbanor, så här lyder den:

Cykelbanor avspärrning
 
Gatukontoret har tagit som policy att endast i extrema undantagsfall sätta upp avspärrningar över våra cykelvägar.
Anledningarna är bland annat följande:
1) Risken är stor för att någon cyklist i mörker skall köra på och allvarligt skada sig.
2) Hindret försvårar eller rent av gör det omöjligt att sköta driften på ett effektivt sätt. Speciellt gäller detta renhållning och vinterväghållning.
3) Om cyklister varje dag måste sakta ner eller rent av stiga av cykeln för att kunna passera hindret, kommer de med all sannolikhet att välja en annan väg. Värst vore om de då väljer att cykla längs en bilgata. Hela idén med cykelbanor är då förfelad.
4) Alla typer av cyklar kommer inte igenom de avspärrningar som behövs för att hålla undan mopeder, t.ex. handikapp cyklar, tandemcyklar och cyklar med packfickor eller barnsadel.
5) Om cykelbanan är rätt skyltad, är det sedan polisen som har att övervaka att de regler och förordningar vi har i samhället efterlevs.

Bra Malmö!

Kanske skulle vi slippa flertalet av dessa bilder om fler kommuner arbetade som Malmö? Studerar man bilderna så ser man att gående och cyklister ofta passerar på utsidan av dessa idiotiskt utplacerade bommar. I lera, grus och jord ska ni färdas… Vad är detta för synsätt på cyklister?

Effektiv avspärrning av cykelbanan!

Här passerar man enkelt med cykel och cykelkärra!


Dessa bommar har en rolig historia. De kom upp i samband med att cykelvägen byggdes och i förebyggande syfte. Det kunde ju bli biltrafik…




Undrar om man cyklar på gångdelen?  Genom denna olämpliga utformning får man majoriteten av cyklisterna att cykla på gångdelen (till höger i bilden). Bra jobbat Solna Stad! Men ert borgarråd anser ju att detta är nödvändigt med bommar och hinder för cyklister så det är bara att bita ihop!

Antal kommentarer: 10

Michael Åhman

Tack Krister!
I Norrtälje har man byggt en jättefin cykelbana på norra sidan om Norrtäljeviken, 800 meter lång. På denna korta sträcka har man lyckats lägga in fyra (4) stycken sådana här alldeles för trånga dubbelbommar. Undrar vem som bestämt avståndet – den människan har garanterat aldrig cyklat. Kanske dags att upplysa Kommunförbundet?


manne

usch dessa har man varit så van vid att man inte ens sett dom som de hinder de är ! men egentligen är de riktigt hemska saker. En gång hade de i min dåvarande stad lidköping ställt ut blomlådor istället med den följden att jag den vårdagen körde rätt in i dem. Cykeln blev skrot men jag klarade mig helskinnad!


Kent S

Dom kostade min käre far en ny höftkula. Jättefiiffigt att sätta dessa på en gammal banvall utanför Falkenberg. Som tur var hindrade inte ingreppet farsgubben ifrån vidare cykling och nu har den pallat 2 CV o Vätternrundor.
/Kent S.


staffan

borde sitta i varje övergångsställe då (alla) cyklister bara kör rakt ut oavsett om det kommer bilar eller inte . det är ju trots allt gångare man ska lämna företräde för .


Friedl Karel

kan vi inte lägga ihop till en polsk lastbil med kran och hydraulisk avbitare och klippa av allt sådant skräp? Stena metall kan väl bli finansiär trotts att det inte är koppar?



Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Titta en cykelbana, vad kan vi använda den till? Del 6


 

Vi gör en plaskdamm!

En inte helt ovanlig erfarenhet man gör när man cyklar är att på vissa delar av cykelvägnätet så är det stora samlingar av vatten. Ibland är det så illa att det täcker hela cykelvägen och ofta i flera timmar, ibland dagar efter regnet. Det blir riktigt intressant (och farligt) under vinterhalvåret då dessa vattensamlingar sällan torkar bort, fryser sedan till is och blir till skridskobana! Tänk er detta på gatu- och vägnätet, hur länge tror ni detta problem skulle bestå på dessa ytor?

Här har en handlingskraftig medborgare har lagt ut en spång! Lite svår att använda som cyklist men vi delar ju ofta vår yta med gående…

Här halveras cykelvägens bred pga vattensamlingen och får man möte får man antingen bromsa in eller färdas genom vattensamlingen. Det har gått 36 timmar sedan det regnade, när det regnar täcks hela cykelbanan… På vintern blir det isbana!

Eländet fortsätter…

Många, många timmar efter regnet är vattnet kvar…  Här har Nacka kommun nyligen asfalterat om sträckan, av någon outgrundlig anledning så gjorde man inga justeringar av fallen så vattnet kan rinna bort utan eländet kvarstår! Hur står det till i huvudet på ansvariga kan man fråga sig? Vi asfalterar om men vi skiter i att åtgärda felet!

Tack för alla bilder och fortsätt gärna att sända in fler bilder till mig på tokigheter på cykelbanor! krister.isaksson@kadens.se

 


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in