Blogg

Att påverka och förändra


 

Jag skrev ju i ett inlägg i mars om att cykelbloggare i London påverkat cykelsatsningar i London och jag påtalade att det är likadant i Sverige. Här kommer ett konkret exempel: Cykelinfrastruktur i världsklass – trafiksignaler, ett blogginlägg jag skrev i november 2012 och som handlade om hur trafiksignaler kan göras cykelanpassade och hur underutvecklat detta område är i Sverige.

Nu har jag blivit kontaktad av en leverantör av denna typ av utrustning, en leverantör som skrev denna kommentar i inlägget: ” Christer! Säg inte att tekniken är ”outvecklad”, för det är den inte… Det finns massor av bra teknik för cyklar i trafiksignaler, framför allt vad det gäller detektering, för att slippa ”trycka på knappen” och bli anmäld i tid, på samma sätt som bilar blir. Den rätta benämningen torde snarare vara ”oanvänd”…”

Jag svarade: ” Leverantör…, du har helt rätt. Jag skulle varit tydligare och skrivit ”den teknik många kommuner och Trafikverket väljer att använda är outvecklad och omodern”. Tack för påpekandet och så önskar jag att ni lägger stor kraft på marknadsföring av dessa produkter mot kommuner och Trafikverket!”

Varför kontaktade då leverantören mig? Jo för att informera om att min uppmaning och blogg har inspirerat dem och lett till att de nu kommer intensivt marknadsföra utrustning för att förbättra denna del av cykelinfrastrukturen. Det handlar bl.a. om utrustning för att prioritera cyklister i trafiksignaler, för att utföra cykelräkningar, varningssystem vid högersvängar samt utrustning för att genomföra grön våg för cyklister.

Så nu är det bara för kommuner och Trafikverket att öppna sinnena och plånboken, framtiden är här och vill ni samt menar allvar med era cykelsatsningar så kan vi bl.a. ha denna lösning för cyklister, allgrönt:


Grönt överallt och på en gång! Foto: Fietsberaad

Och då cyklar man så här och det ser ut så här:


Vilken framkomlighetsåtgärd för cykeltrafik! Foto: Fietsberaad

 

Relaterade länkar:

 

Ni kan också följa eller nå mig på Twitter

 

 

Antal kommentarer: 13

jome

Riskerna med kraftigt ökat antal cyklister för tex singelolyckor, olyckor med gångtrafikanter och vid omkörning mellan cyklister bör inte glömmas bort. Säkrast är det i en bil. Små bilar med låga utsläpp är en viktig transportfaktor i framtidens städer.


manne

Jome: små bilar i all ära men städerna har inte rum för all biltrafik. Det är inte den sortens stad vi vill ha Därav bör vi få fler cyklister. Likaså har det visat sig att fler cyklister leder till färre olyckor överlag. Likaså kommer fler cyklister att leda till att trafikflödena planeras så att det blir säkrare för alla parter.


Krister Isaksson

jome, håller helt och hållet med dig att riskerna inte bör glömmas bort. En stor del av mina blogginlägg har handlat om detta och vad som kan göras för att förbättra förhållandena så det finns absolut ingen risk att jag glömmer det!


Johannes Westlund

Jome: När bilen introducerades blev antalet döda och skadade så katastrofalt att det var den vanligaste dödsorsaken för människor mellan 15 och 35 år under 1950-talet. I pressen användes begrepp som ”bildöden”, ”ny farsot” och likannde. Finns väl beskrivet i ”Bilsamhället” av Per Lundin. Det är först flera decennier och åtskilliga miljarder i satsningar senare som vi ser att bilen börjar bli någorlunda trafiksäker. Det handlar om enorma satsningar på forskning och utveckling (FOU), säkrare infrastruktur, ett helt nytt planeringsparadigm (SCAFT-68) och mängder med andra satsningar.
Motsvarande energi har inte lagts på trafiksäkerhet för cyklister. Att säga att bilen inherent är säkrare är så fruktansvärt historielöst och okunnigt att det saknar motstycke. I själva verket är cykeln mycket säkrare. Vilket man ser om man jämför Australien och Holland, ett utpräglat billand med ett utpräglat cykelland. Trots den utbredda cyklingen i Holland så är säkerheten betydligt bättre i Holland.


jome

johannes; intressant med dina referenser till bilismen på 50 talet, mycket var annorlunda då. historia kan ju knappast användas som en beskrivning av verkligheten idag. har du några faktiska belägg för att skillnaderna mellan holland och australien verkligen beror på cykling?



Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Vi vill men det blir ju hela tiden så fel…


 

Nyligen gjorde ju ett antal moderata kommunalråd i Stockholms län ett utspel i DN Stockholmsdebatten om att de minsann är ansvariga och ska göra det enkelt för stockholmarna att välja cykeln. Att cykling över kommungränserna på bra cykelinfrastruktur måste vara möjligt, eller som de själva uttrycker det: ”Men en cykelväg ska inte ta slut vid kommungränsen – och där är det vårt ansvar att göra det enkelt för stockholmarna att välja cykeln”.

Så Sten Nordin (M), kommunstyrelsens ­ordförande i Stockholms stad, Ulla Hamilton (M), trafikborgarråd i Stockholms stad, Mats Gerdau (M), KSO i Nacka kommun och Fredrik Saweståhl (M), KSO i Tyresö kommun samt Helena Sundberg Trafikverkets regionchef. Hur tycker ni att lyckades vid ert stora samarbetsprojekt Trafikplats Hedvigslund, Ältabergsvägen/Töresjövägen?

Här ser vi några bilder från platsen som stolt invigdes i slutet av 2012 av några av dessa personer.


En dubbelriktad cykelbanan som börjar/slutar i det tomma intet och sen en mindre klokt placerad busshållplats ovanpå det hela. Självklart är cykelbanan för smal och delas med gående, hur underlättar detta att välja cykeln eller för den delen att åka kollektivt genom att behöva stå och vänta på bussen i cykelbanan? Foto: M Holt


Och här slutar cykelbanan, rätt ut i körbanan! Enkelt att se när det är mörkt och inte helt lätt att korsa vägen när man tvingas över till ena sidan. Självklart ligger det nära en kommungräns över vilket cyklandet skulle underlättas enligt dessa kommunalråd. Foto: M Holt


Regional cykelpendling rätt igenom busshållplatsen. Självklart en gemensam gång- och cykelbana. 3 meter bred och utan separation, enligt uppgifter från Nacka så uppfyller den Nackas standard, minimistandard är 3,0 meter för gemensam dubbelriktad gång och cykelväg. Försöka att cykla, möta en cyklist och samtidigt passera en gående eller någon som kliver av/på bussen på 3 meter! Den slutat också i tomma intet lite längre fram…  Foto: M Holt

Vi kan här se att dessa kommuner och Trafikverket fortsätter att bygga cykelinfrastruktur av undermålig standard och cykelvägar som slutar i tomma intet. Det som är ytterst märkligt är att det på denna plats finns det hur mycket utrymme som helst att skapa goda förutsättningar för cykeltrafik men ändå gör dessa inblandade parter ett aktivt val att inte göra bra förutsättningar, det räcker så att säga med minimistandard. Så då är väl det bara att föra in detta nybyggda objekt i den nya regionala cykelplanen för omfattande ombyggnad då det på intet sätt uppfyller grundläggande standard för cykeltrafik.

Vi har en lång, mycket lång, väg att cykla innan det kan göras på vettig infrastruktur för cykeltrafik får man konstatera. Under tiden får vi väl dessvärre vänja oss vid att det kommer att fortsättas skapas cykelinfrastruktur av undermålig standard trots alla fina löften…

 

 

Relaterade länkar:

 

Antal kommentarer: 15

Styrbjörn

Riktigt tråkigt. Jag tycker att jag varje dag här i Göteborg cyklar förbi riktiga idiotlösningar som är helt nybbygda. Eller platser där det varit bra men förstörts helt (ex Munkebäcksvägen där man planterat träd i gångbanan så att en barnvagn inte har annat val än att ta cykelbanan).
Såg ett riktigt praktexempel i Gamlestaden där det var målat gångbana och dubbelriktad cykelbana på en 1,5m bred remsa, avskärmad av en rejäl kant, som några meter senare övergick i två stora glasade busskurer. Tänkte tyvärr inte på att stanna och ta kort men får nog göra det nästa gång jag passerar.


Krister Isaksson

Styrbjörn, detta är för mig otroligt märkligt. Vi ser ju inte ETT misstag i arbetet utan det är ett systemfel utan dess like, sprid över stora delar av landet. Det är hundratals yrkesmän och yrkeskvinnor inblandade som uppenbarligen, medvetet eller omedvetet, skiter i konsekvenserna för cyklister (och gående) till följd av deras handlande…


Dmitri F

Jag blev rätt arg när jag läste det där utspelet. De pratar om kommungränser, som om infrastrukturen inom kommunerna var fulländad och det var en liten snutt cykelbana som saknas vid kommungränsen…
usch.


Krister Isaksson

Dmitri F, och det som de planerar och bygger i kommunen blir ju uppenbarligen inte bra heller… Det är ju en sak att det som är 10, 15, 20, ja 30-år gammalt har brister men detta, det nybyggda, som ska stå här i 30 år är så dåligt är ju skrämmande och ger ju inte hopp om framtiden.


Manne

nackdelen är ju att man planerar och bygger vägar etc först och sen kommer man på att det måste till lite gång OCH cykelvägar också. Var ska vi lägga dem ?
Det vore kul som omväxling att stadsplanera och först planera för ett ”bilfritt” samhälle, dra cykelvägar, trottoarer och så får bilarna ta det som finns kvar. Det borde vara bilarna som ska åka under och över och slingra sig fram.
Jag tycker du (och andra kunniga ) ska byta yrke 🙂
Ni bör vara lärare på KTH och andra ingenjörsutbildningar och fostra framtidens byggare o planerare!



Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Antal kommentarer: 4

Manne

hörde detta av en slump. Kul att lyssna på dig som omväxling, även om vi bloggläsare kände igen mycket. Dock hade jag inte koll på att 30.000 cyklister passerade Slussen varje dag- helt otroligt!.
Radion är bra kanal att nå många lyssnare så jag hoppas fler får uppögonen för problematiken nu.


Krister Isaksson

Manne, Ja Slussen är verkligen en cykelknutpunkt av stora mått, för nya Slussen finns en prognos på nästan det dubbla antalet!


Elin

Bra snackat Krister!
Hoppas det var många som lyssnade!


Krister Isaksson

Elin, stort tack! Helst hade jag velat cykla med Stefan…



Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Regionalt cykelstråk – kliv av och led cykeln!


 

Det finns många märkliga trafiklösningar för cykeltrafiken runt om i landet och här är en lösning som aspirerar på en topplacering. Här är en bild från ett av de regionala cykelstråken i Stockholms län. Stråk avsedda för arbetspendling med cykel, att enkelt och effektivt kunna förflytta sig med cykel. Stråk som ska motsvara biltrafikens europavägar, trafikleder, huvudgator. Som ska motsvara pendeltågs-/tunnelbanelinjer och stombusslinjer. Men verkligheten ser mer ut så här: Stråken finns inte. De stråk som finns, där uppfyller endast 1 procent grundläggande standard för cykeltrafik. I genomsnitt finns det något i infrastrukturen på dessa stråk som påverkar cyklisters framkomlighet var 118:e meter.


Cykel och moped skall ledas på det regionala cykelstråket!

På detta regionala cykelstråk går det så långt och är så illa att cyklister måste kliva av cykeln och bli fotgängare. Bakgrunden till skyltningen är också talande och speglar på många sätt ett djupt rotat synsätt på cykeltrafik. I samband med att bron som syns i bilden renoverades för några år sedan så blev sikten sämre pga. en annan typ av stödmur för brofundamentet (syns till vänster i bilden). I stället för att då dra om gång- och cykelbanan för att få en rakare anslutning och därmed bättre sikt valde väghållaren att skylta om till gångbana. På ett regionalt cykelstråk! Det finns hur mycket utrymme som helst för att dra om gång- och cykelbanan och kostnaden hade varit mycket liten, någonstans mellan 50 000 – 70 000 kr, inte ens växelpengar i samband med en miljonrenovering av bron. Men istället skyltar kommunen om till gångbana.

Och som om detta inte var nog, nu kommer vi till det riktigt absurda. Trafiklagstiftningen säger ju att skylten och dess reglering gäller till att ny/annan skylt visar på annan reglering. Så när tror ni då att gångbanan skyltas tillbaka till gång- och cykelbana och cyklister får börja cykla igen? Efter att de passerat avsnittet med dålig sikt? Nej knappast! Norrut får de gå i ca 600 meter innan ny skyltning för gång- och cykelbana kommer och söderut så kan de sluta gå efter ca 400 meter när gångbanan ansluter till gatunätet och det då är möjligt att börja cykla på gatan.

Så stor var omtanken om cykeltrafik på denna plats. Här känner man verkligen att väghållaren tar cykeltrafik på stort allvar, att trafikslaget är prioriterat och en viktig parameter i transportsystemet – en cykelstad i världsklass tror jag man säger i denna kommun. Eller är det fortfarande ett trafikslag på undantag? Så Motormännen, enskilda polismän m.fl. som gärna klagar och utmålar cyklister som de värsta trafiksyndarna, fundera också, bara ett litet ögonblick, över vilken behandling och vilka förhållanden som erbjuds detta trafikslag. Försök sedan tänka tanken om motsvarande förhållanden rådde för biltrafiken, vad skulle hända då?

Hur ska cykeln någonsin kunna bli konkurrenskraftig när väghållare agerar så här och det går så långt att cyklister ska tvingas av cykeln och bli fotgängare? Här råder inte konkurrens om utrymme, det är ingen konflikt med bil- eller kollektivtrafik. Ingen konflikt med näringsverksamheter, fastigheter osv. Det är inte ens en ekonomisk fråga. Här finns det ju inte så mycket annat att skylla på än väghållarens egen försumlighet och ointresse för cykeltrafik – och hur kommer man till rätta med dessa, uppenbarligen stora, interna problem?

Men som läget är nu är det bara att bita ihop, ta skiten och kliva av cykeln…

Relaterade länkar:

 

Antal kommentarer: 15

Tor Sandqvist

Sverige är fantastiskt.


Mårten

Krister, den studien som kom fram till att bara 1% uppfyllde kraven, tittade man då på nåt mer krav än att cykeltrafik en skulle vara åtskild från biltrafiken? Jag fick intrycket av att det var en rent teoretisk studie av kartan, och att ingen över huvud taget hade försökt cykla dess iofs ofullständiga cykelstråk. Jag skulle vilja påstå att det inte finns några regionala cykelstråk över huvud taget, utan för att ta sig mellan punkt A och B så måste man alltid passera ett antal länkade lokala lösningar


Krister Isaksson

Mårten, 628 300 meter av de regionala cykelvägnätet har inventerats genom att man cyklat dessa meter och dokumenterat brister med kamera och gps. Man har inte cyklat i blandtrafik och saknade länkar/sträckor för cykeltrafik. Detta är nog den mest omfattande inventering av cykelinfrastruktur som någonsin genomförts i Sverige. Kriterier som studerades var bl.a.:
Bredd
Separation mellan gång och cykel
Passager över gata/väg
Belysning
Beläggning
Linjeföring
Radier
Framkomlighetsproblem (exempelvis bommar, betongsuggor, stolpar och räcken som placerats i cykelbanan)
Sikt
Växtlighet
Busshållplatser
Topografi
Sidohinder
Signaler
Vägvisning
Vägarbeten
Du hittar rapporten här: http://www.tmr.sll.se/Global/SATSA-projektet/Dokument/Regional_cykelstrategi/Remiss%20Regional%20cykelplan/Rapport_Cykelplan_130326.pdf


Martin Holt

Hej Krister.
Jag har startat en diskussion med mina klubbkamrater ang en ny cykelbana mellan Älta och Tyresö som är helt kass. Slutsatsen är att en majortiet av cyklister ser inte cykelbanan som ett problem eftersom de kommer inte att använda det.
Jag var idag in i en skoaffär och byte ett par trasiga skor. Jag hade med mig kvitto, felet var uppenbar och jag fick ett nytt par skor. Jag har rättigheter som kund som är tydligen och välkände, och jag har stöd från konsumentverket om det behövs. Underbar.
När det gäller cykelbanor har jag ingen rätt att reklamera en trasig cykelbana. Finns det hål, glass, osv kan jag felanmäla, men villkor och svarstider varierar. Finns det fel i hela designen, som är helt uppenbar i din exempel, är det bara att leva med det i alla år som cykelbanan står. Mina samtal och mejl till kommunen är obesvarade och det är ingen som ansvarar för problemet. Kommuner och trafikverket har bildat en kartell där vi cyklister är tvungen, enligt lag, att använda cykelbanor, men de är inte tvungen att ta hänsyn till cyklisternas behov.
Det är få individer som har energi att driva en förändring av detta. Det verkar inte vara många föreningar som orkar heller. Tills vidare kommer vi agera som ’kriminella’ typer genom att hitta våra egna lösningar.
Jag har nu bott i Sverige i 15år och är trött på att bli behandlat som andra klass människa för att jag har valt att cykla.


Krister Isaksson

Martin, jag cyklade förbi den vägen hem igår efter att jag hade fått bilderna av dig. Jag delar till 100 % din uppfattning om den sk cykellösningen. Har till o från haft denna sträcka som del av mina träningsrundor och kan precis som du konstatera att det bästa för mig som cyklist på denna plats är körbanan. Här har då kommun/er och Trafikverket plöjt ner miljoner i en dålig lösning. En ny cykellösning som direkt hamnar som ett objekt för åtgärd i den nya regionala cykelplanen!
Visst blir man trött, ledsen och arg. Det blir nog alla som behandlas illa…



Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Antal kommentarer: 2

Marcus

Det var på tiden hörru. 🙂
/Marcus – http://malmolundpacykel.blogspot.com


Krister Isaksson

Marcus, du ska visa respekt mot äldre! 😉



Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Lastbilschaufförer tvingar mig att sluta blogga


 

Det har kommit till min kännedom att lastbilsförare surfar när de framför sina fordon och jag misstänker starkt att de frekvent är inne på min blogg och läser inläggen om högersvängsolyckor och hur de kan undvika dem.

Detta kan jag ju inte acceptera, att min blogg får dem att surfa när de kör och därmed utsätter alla runt dessa fordon, bl.a. cyklister, för livsfara. Så jag lägger ner…


Det kan vara bra att ha koll på sin framfart och omgivning när man framför sitt fordon. Foto: ROBIN NICANDER/GOGLAC MEDIA

 

EDIT 20130425: från NyTeknik 

”Trafiksäkerhetsmyndigheten NHTSA utfärdar nu rekommendationer till bilindustrin för att minska användningen av internetbaserade tjänster som allt fler biltillverkare bygger in i bilen via färddatorn.

En ny studie visar att förare blir två till tre gånger mindre uppmärksamma på trafiken när de använder tjänster som är internetbaserade.

NHTSA rekommenderar därför tillverkarna att begränsa möjligheten att under färd skriva textmeddelanden, surfa på internet, titta på videofilm, delta i videokonferenser, liksom att kunna läsa textmeddelanden och innehållet på sociala medier via de intertuppkopplade färddatorer som håller på att bli standard i nya bilar.”

Antal kommentarer: 4

Pelle

Det verkar ju bli strejk för dem nu så du kan fortsätta blogga ett tag till i alla fall.


Krister Isaksson

Pelle, vilken tur, då hinner jag nog med några inlägg till! 😉


Dmitri F

April 1!!!
Jag gillar hur det står ”en klimatsmart transport” på karossen hehe. Bullskit? 😉


Krister Isaksson

Dmitri, jag letade länge efter den bilden! Kul att du såg det.



Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in